Onze school

Inleiding

Welkom op Kentalis Talent TOS in Vught!

De informatie in de schoolgids 2023-2024 is bedoeld voor ouders van leerlingen die naar Talent TOS gaan. Naast de schoolgids is er een informatiekaart, op de informatiekaart staat onder andere wanneer de schoolvakanties en leerlingvrije dagen zijn. 

Het onderwijs dat wij geven is op veel gebieden gelijk aan een reguliere basisschool, 'Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet'. Gewoon in het aanbieden van vak- en ontwikkelingsgebieden, speciaal omdat wij aansluiten bij de onderwijsbehoeften van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. Ons onderwijs is een combinatie van een ontwikkelingsgerichte, programmagerichte en ervaringsgerichte aanpak. De specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen vragen meer dan een reguliere basisschool in de meeste gevallen kan bieden:

  • kleine groepen met veel aandacht voor communicatie, spraak-, taalontwikkeling
  • aanbod van Nederlands ondersteunend met gebaren (NMG): in de onderbouw
  • individueel- en groepslogopedie
  • extra aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling
  • aandacht voor aspecten die samenhangen met identiteit in relatie tot taalontwikkelingsstoornis

Wij zijn een school waar kinderen gelukkig zijn. Wij zijn ambitieus en werken opbrengstgericht. Wij plannen ons onderwijs, meten de resultaten en opbrengsten, analyseren deze en passen ons onderwijskundig beleid waar nodig aan op basis van de analyses. Meer hierover is te lezen in deze schoolgids.

Met hartelijke groet,

Karlien Kruijssen-Reitsma

Directeur Talent TOS

Onze visie

Als team zijn wij professioneel en persoonlijk betrokken, we hebben vertrouwen in elkaar. We zijn toegankelijk voor leerlingen, ouders en medewerkers. We werken met plezier samen aan de ontwikkeling van iedere leerling.

In onze communicatie zijn wij duidelijk, gelijkwaardig en efficiënt. We tonen begrip voor elkaar en eenieder wordt gezien en gehoord.

In ons samenwerken maken we gebruik van en leren we van elkaars expertise en talenten. Wij staan voor elkaar klaar, zijn open en eerlijk en werken aan een gezamenlijk doel.

Kentalis Talent TOS is een expertisecentrum voor leerlingen en ouders. We bieden een taalstimulerende leeromgeving waar leerlingen plezier hebben, groeien, zichzelf zijn en optimaal voorbereid worden op de volgende stap.

                           

‘’Ik weet wie ik ben, wat ik wil en waar ik goed in ben!’’

Onze leerlingen

Wij geven onderwijs aan leerlingen van groep 1 tot en met groep 8. De leerlingen komen met plezier naar school, wij vinden het belangrijk dat leerlingen gelukkig zijn. Voor onze leerlingen is 'gelukkig zijn' niet iets vanzelfsprekends. Door hun taalontwikkelingsstoornis worden zij belemmerd in hun ontwikkeling en leren leren.

Leerlingen bij ons op school hebben vaak problemen op meerdere gebieden:

  • begrijpen van taal
  • begrijpelijk uitdrukken
  • opkomen voor eigen wensen, grenzen en behoeften
  • 'over en weer' van sociale contacten 
  • werkgeheugen
  • nadenken voor je iets doet
  • organiseren
  • planning
  • volgehouden aandacht

 

Schoolondersteuningsprofielen

Naast het aanbieden van vak- en ontwikkelingslessen, is er extra ondersteuning op het gebied van taal en communicatie in de klas. De extra ondersteuning is een samenwerking tussen de leerkracht en logopedist, dit noemen wij co-teaching.

Er worden co-teaching lessen gegeven op het gebied van:

  • Fonemisch Bewustzijn
  • Met woorden in de weer
  • Verhaalvlecht
  • Leerlingen aan het woord
  • Discussiëren kun je leren

 

Schoolplan

Alle scholen beschrijven uitgangspunten, aanbod en lange-termijn-doelen in een Schoolplan. Ons Schoolplan is geschreven door de vorige directie, deze loopt nog tot 2024. Het Schoolplan is opgesteld door het managementteam en vastgesteld door de medezeggenschapsraad. De teamleden hebben meegedacht over de missie en visie(s) van de onderwijseenheid en een bijdrage geleverd aan de sterkte-zwakteanalyse, de zelfevaluatie en de nulmeting.

Met behulp van jaarlijkse evaluatie stellen we per jaar vast wat er (niet) goed gaat en bepalen we onze verbeterdoelen. De voorgenomen verbeterpunten zetten we weg in jaarplannen. In de geëvalueerde jaarplannen geven we onze bevindingen weer en dat vormt het (onderwijs inhoudelijk) jaarverslag. Op deze wijze werken we planmatig en geven we vorm aan een cyclus van data, duiden. doelen en doen.

Het Schoolplan 2019-2024 is op te vragen bij de directeur.

Organisatie van de school

Onze leerlingen komen grotendeels uit het gebied van Samenwerkingsverband PO de Meierij en Samenwerkingsverband Langstraat, Heusden, Altena. Dit betekent dat de leerlingen komen uit de gemeenten ‘s-Hertogenbosch, Vught, Boxtel, Sint-Michielsgestel, Meierijstad (Schijndel), Zaltbommel, Maasdriel en enkele scholen in Oisterwijk (Haaren), Tilburg (Biezenmortel) en Heusden.

Het onderwijs is binnen onze school gericht op leren van en met elkaar. Wij werken vanuit een jaarklassensysteem. De leerlingen zitten in groepen op basis van hun leeftijd. Er is een totaal aanbod aan leerstof beschikbaar die de leerlingen jaarlijks moeten leren. Omdat iedere leerling uniek is, hebben wij binnen onze school te maken met verschillende ontwikkelingstempo's. Hierdoor wordt er in de groep op verschillende manieren gedifferentieerd. 

In het schoolgebouw zijn naast de klaslokalen ook ruimtes voor projecten en werken in kleine groepen. Samen met Huis73 is er een schoolbibliotheek ingericht, waar leerlingen boeken mogen lenen voor in de klas. Wanneer de leerlingen bewegingsonderwijs krijgen wordt dit gegeven in de grote gymzaal of in het speel-leerlokaal.

Voor de individuele behandelingen, zoals logopedie en ergotherapie, zijn er behandelruimtes. 

 

Onderwijsteam

Het team van Talent TOS bestaat uit ongeveer 35 teamleden.

Iedereen werkt mee aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:

  • De leerkracht verzorgt samen met logopedist, leraarondersteuner of onderwijsassistent het onderwijs aan de leerling.
  • De vakleerkracht verzorgt het bewegingsonderwijs, handvaardigheid en muziek.
  • De Commissie van Leerlingenzorg (CvL), bestaande uit ouders, leerkracht, logopedist, intern begeleider, maatschappelijk werker, orthopedagoog, jeugdarts (indien nodig) en directeur, is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
  • Ondersteunende functies: administratie, conciërge en management assistent.
  • Stagiaires ondersteunen en leren doordat wij ze kennis meegeven over onze vorm van speciaal onderwijs.
  • De directeur geeft integraal leiding en is eindverantwoordelijk voor de eigen school.

Wij willen onze leerlingen onderwijs en begeleiding van hoge kwaliteit bieden. Dat doen we door ons als team steeds te blijven (bij)scholen, door onderzoek te doen in onze onderwijspraktijk en door veel samen te werken met anderen. 

Oriëntatiebezoek en inschrijven op onze school

Ouders zijn welkom op onze school voor een oriënterend bezoek wanneer het proces van toeleiden en arrangeren is gestart of als er een besluitbrief is afgegeven voor een Onderwijsarrangement TOS.

  • Oriëntatiebezoeken zijn om de week op vrijdag van 13.00-14.30 uur.
  • Aanmelding kan via het vaste nummer van school.
  • De administratief medewerker plant een afspraak in. 

Het bezoek start met een rondleiding door het gebouw. De rondleiding wordt gegeven door twee leerlingen uit groep 7 of 8. Na de rondleiding is er een gesprek met de directeur. In dit gesprek wordt er uitleg gegeven over Kentalis, cluster 2 onderwijs, organisatie van de school, kwaliteitszorg, ontwikkelingsperspectief en inschrijving.  

We gaan tijdens het oriëntatiebezoek niet in op individuele situaties.

Meer informatie m.b.t. het aanvragen van een onderwijsarrangement zie de algemene Kentalis schoolgids op de Kentalis website.