Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2021-2022 zijn er maatregelen getroffen die in 2022-2023 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Onderwijsresultaten

Maatregel vanuit opbrengsten 21-22 Wat is bereikt in 22-23

Verbeteren van het taalonderwijs door vergroten van de cluster 2 expertise, implementatie cluster 2 specifieke methodiek, inventarisatie naar behoefte taalmethode, borging onderwijsconcept IPC en onderzoek naar methode Engels.

De cluster 2 expertise binnen het team is vergroot d.m.v. interne studiedagen.
Alle logopedisten hebben de scholing Story Grammar Training gevolgd (beter bekend als de Verhaalvlecht) en passen dit toe in de midden- en bovenbouwgroepen.
De expertgroep taal oriënteert reguliere taalmethoden.
Het team heeft een bijspijkermiddag gevolgd onder leiding van een IPC trainer. Volgens de leerprincipes van IPC is het team geïnspireerd het leren zichtbaarder te maken.
De bovenbouw heeft 2 methodes Engels vergeleken op basis van zichtzending. Er ligt een voorstel voor de implementatie van een nieuwe methode.

Leesonderwijs: implementatie  'Masterplan Geletterdheid'

Het team is meegenomen in de toepassing van het Masterplan geletterdheid binnen het technisch leesonderwijs.

Rekenonderwijs: schoolontwikkeling in relatie tot handelingsgericht werken

Uit toegepast onderzoek naar drie verschillende rekenmethoden is één passende methode naar voren gekomen die past binnen de visie op het rekenonderwijs. De methode Getal en Ruimte Junior wordt in 2023-2024 geïmplementeerd.
Verouderde rekenmaterialen zijn uitgezocht.

Gezonde school: implementatie gezonde leefstijl

Er is aandacht voor gezonde voeding waarbij er schoolafspraken zijn gemaakt over het gebruik van drinkpakjes. Drinken van kraanwater wordt gestimuleerd.

Sociaal emotionele ontwikkeling: borging methodieken Pe-TOS en PAD

De expertgroep is op basis van de leeromgeving en gesprekken nagegaan in hoeverre Pe-TOS en Pad actief wordt ingezet. Ook het gebruik van ClassDojo om het “leren leren” zichtbaar te maken is hierin meegenomen.

ICT: implementatie leerlijn Mediawijsheid en Digitale geletterdheid

Deze maatregel wordt doorgeschoven naar schooljaar 2023-2024

Burgerschap: opstarten doelgericht werken aan burgerschapsvorming

Het team heeft het prioriteitenspel gespeeld waaruit een vier speerpunten zijn gekomen. Maandelijks worden er filosofielessen gedeeld en er is een visie op burgerschap in ontwikkeling. 

Kleuteronderwijs: opstarten doelgericht werken aan onderwijs voor kleuters Het onderbouwteam is geschoold in het werken met de Leerlijnen Jonge Kind ParnasSys. De doelen zijn richtinggevend voor het aanbod en zijn geïmplementeerd binnen de themaplanning.

 

Daarnaast is er nieuw meubilair aangeschaft waardoor de leeromgeving is geoptimaliseerd; heeft het team kennis gemaakt met het nieuw ontwikkelingsperspectief; is het team geschoold in muziekonderwijs ten behoeve van de cluster-2 leerling.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Op basis van de resultaten formuleren we doelstellingen op maat voor onze leerlingen.

Didactische ontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren.

We nemen 2x per schooljaar de CITO 3.0 toetsen af en er worden methode-gebonden toetsen afgenomen. We kijken of de leerling voldoende groei laat zien t.o.v. zijn/haar uitstroomperspectief en zichzelf. Dit jaar halen we de vastgestelde ambities niet. Het uitstroomperspectief en daarbij passende aanbod t/m groep 4 wordt hoog gesteld in verband met het stellen van hoge verwachtingen. Ook om hiaten te voorkomen in aanbod wanneer de leerling tussentijds uitstroomt naar regulier onderwijs. Met name tijdens de eerste leerjaren is er nog weinig groei zichtbaar op de vaardigheidstoetsen (Cito) waardoor leerlingen zich niet conform uitstroomniveau ontwikkelen. In de midden- en bovenbouw laten leerlingen een significante leergroei zien ten opzichte van zichzelf en halen meer leerlingen het ambitieniveau. Er worden maatregelen genomen om de opbrengsten van o.a. het rekenonderwijs te vergroten.  

We maken gebruik van het instrument SCOL en de Leerlijnen Jonge Kind om de sociale vaardigheden en het ‘leren leren’ in beeld te brengen. We behalen de schoolstandaard. We blijven aandacht schenken aan eigenaarschap, leren leren en omgaan met ruzie.

Eindtoets groep 8

We maken gebruik van de eindtoets van Route 8. In het schooljaar 2022-2023 hebben tien leerlingen deze toets gemaakt:50% van de leerlingen heeft bij de eindtoets een vergelijkbaar resultaat behaald als het eerder gegeven schooladvies; 50% van de leerlingen heeft bij de eindtoets een hoger resultaat behaald als het schooladvies en kwam in aanmerking voor heroverweging. Na overleg met alle betrokkenen is er voor gekozen om het schooladvies niet aan te passen.

Sociale veiligheid

Elk jaar meten we in de groepen 6, 7 en 8 hoe veilig de leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid. Onze ambitie is dat meer dan 90% van de leerlingen zich veilig voelt. In het schooljaar 2022-2023 gaf minder dan 90% van de leerlingen aan zich veilig te voelen door het ontbreken van een groepsgevoel. Middels een plan van aanpak is er gewerkt aan groepsvorming met als resultaat dat de groepsdynamiek sterk is verbeterd. Voor één groep geldt dat om die reden de huidige leerkracht mee gaat met de groep om de aanpak te continueren.  

Overgang naar een andere school

Jaarlijks bekijken we samen met ouders of de leerling (nog) een passend arrangement heeft. Leerlingen die tussentijds uitstromen zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. Leerlingen stromen uit naar het reguliere basisonderwijs of een andere vorm van speciaal (basis)onderwijs. Sommige leerlingen met TOS krijgen na uitplaatsing nazorg en geen Ondersteuningsarrangement. Dit heeft te maken met de ondersteuningsbehoefte van de leerling en de ondersteuningsvraag van de ontvangende school.

Leerlingen die aan het eind van groep 8 uitstromen noemen we einduitstroom. Bij de einduitstroom gaat het merendeel van de leerlingen naar het regulier voortgezet onderwijs (al dan niet met een ondersteuningsarrangement). 

Het niveau van uitstroom naar het (speciaal) voortgezet onderwijs is wisselend en past bij het gemiddelde uitstroomperspectief van Kentalis Talent: Praktijkonderwijs/VMBO-B. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.

In het schooljaar 2022-2023 zijn er 23 leerlingen uitgestroomd: 13 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd, 10 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd.

Informatie over eind uitstroom

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
praktijkonderwijs 5 5 5
VMBO-B 6 4 3
VMBO-K 2 1 1
VMBO-T     1
HAVO/VWO      
totaal 13 10

10

totaal naar VO 6 7 9
totaal naar VSO 7 3 1

De ambitie (>75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals begin groep 8 vastgesteld, wordt behaald. 90% stroomt uit op het gestelde niveau van begin groep 8. 10% stroomt hoger uit dan het gestelde niveau van begin groep 8.

Informatie over tussentijdse uitstroom

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Basisonderwijs (BAO) 8 5 7
Speciaal basisonderwijs (SBO)   1  
SO cluster 2 1   2
SO cluster 3 3 1 4
SO cluster 4      
Thuiszitter met leerplichtontheffing      
Buitenland      
Totaal 12 7 13

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.

Van de 25 leerlingen die in 2020-2021 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 25 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouderervaringen

Uit het Ouder Ervaringen Onderzoek 2022 blijkt dat ouders op alle domeinen zeer tevreden zijn en de school een ruim voldoende geven (totale score is 3,46 op een range van 0 tot 4) . De respons op de vragenlijst was 34% (33 van de 97). Het rapportcijfer dat de ouders aan de school geven is een 8.2.

Positief:

  • De leerkrachten behandelen mijn kind met respect.
  • De school biedt het onderwijs dat staat beschreven in de schoolgids en in het schoolplan.
  • School vindt samenwerking met ouders belangrijk.

Aandachtspunten:

  • De school leert mijn kind social media, zoals Facebook, Instagram en WhatsApp veilig te gebruiken.
  • Communicatie

Dit is een prachtig resultaat. Als team zijn we erg trots dat onze school door de ouders zo wordt beoordeeld. De aandachtspunten worden meegenomen als actiepunten in het volgende schooljaar.

Leerlingervaringen

Uit het Leerlingen Ervaringen Onderzoek 2023 blijkt dat leerlingen Talent TOS een ruim voldoende geven (totale score is 3,31 op een range van 0 tot 4).

Positief:

  • In de klas kan de leerling zien wat ze gaan doen.
  • De leerkracht kan goed uitleggen.
  • Ik leer op school voor mijn mening uit te komen of te geven.

Aandachtspunten:

  • De leerling wil graag meer zelf mogen kiezen.
  • De leerling wil graag meer samenwerken.
  • De leerling wil graag meer leren over het gebruik van social media.

We zijn trots op de positieve punten. De aandachtspunten nemen we mee als actiepunten naar volgend schooljaar.

Medewerkerstevredenheid

Uit het Medewerkersonderzoek 2022 blijkt dat het team tevreden is. De respons op de vragenlijst was 70% (21 van de 30). De medewerkers geven een 8,2 voor bevlogenheid, een 7,3 voor autonomie, een 7,4 voor sociale veiligheid en een 5,8 voor werkgeverschap.

Trotspunten:

  • Samenwerking binnen het team
  • Werkplezier
  • Leerling gerichtheid

Verbeterpunten:

  • Samenwerking binnen heel Kentalis

Audit en inspectie

In schooljaar 2021-2022 heeft er een interne audit plaatsgevonden. Kentalis Talent TOS is beoordeeld met een voldoende, met een goed op schoolklimaat. Talent TOS wordt gezien als een lerende omgeving voor zowel de leerling als de medewerkers.

Op 1 november 2018 zijn we door de onderwijsinspectie als “goed” bevonden. Hiermee voldoen we aan de basiskwaliteit en daarmee aan de wettelijke eisen. De inspectie geeft aan dat we op overtuigende wijze de ambities (eigen aspecten van kwaliteit) realiseren. 

Maatregelen

Alle genoemde punten worden opgenomen in de jaarplannen voor 2024:

  • Implementatie nieuwe rekenmethode Getalen en Ruimte junior.
  • Implementatie leerlijn Media Wijsheid en digitale geletterdheid
  • Doelgericht en samenhangend burgerschapsonderwijs; monitoren van burgerschapscompetenties
  • Onderwijsaanbod gericht op sociale media / digitale geletterdheid/ mediawijsheid.
  • Aandacht voor eigenaarschap en samenwerking.
  • Structurele aandacht voor vergroten van sociale veiligheid.
  • Afstemming en maken van afspraken over eenduidige communicatie met ouders.