Onze school

Inleiding

Welkom!

Voor u ligt de de schoolgids van Kentalis College Arnhem, schooljaar 2025 - 2026. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. 

U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met leerlingen en ouders heel belangrijk. Daarom organiseren we met regelmaat contactmomenten. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen hebt over ons onderwijs. 

*Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.

Het doel van Kentalis College Arnhem

Ons doel voor iedere leerling is: goed onderwijs en ondersteuning verzorgen om op te leiden naar vervolgonderwijs en voorbereiden op meedoen in de samenleving. We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind en vinden het heel belangrijk dat uw kind zich thuis voelt bij ons op school en zich optimaal kan ontwikkelen.

Organisatie van ons onderwijs 

Op Kentalis College Arnhem leiden we leerlingen op voor een vmbo-diploma (leerwegen bb, kb, tl). We bieden een zo breed mogelijk onderwijspakket aan. Naast het geven van de ‘gewone’ schoolvakken, richten we ons tijdens speciale lessen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen, zoals communicatieve vaardigheden en vakoverstijgende vaardigheden.

Regulier waar het kan, speciaal waar het moet 

Onze school is gevestigd in de reguliere school: Leerpark Arnhem. We zijn een school-in-school. Tegelijkertijd werken we met hen intensief samen en waar het kan organiseren we samen onderwijs. 

Wij bieden in de klassen 1 en 2 zelf onderwijs aan onze leerlingen, maar gelijktijdig ook in samenwerking met het regulier onderwijs. 

We hebben eigen theorielokalen tot onze beschikking. De praktijklessen worden gegeven in de lokalen van het Leerpark Arnhem.

In de bovenbouw volgen de leerlingen onderwijs bij het Leerpark Arnhem en soms voor een klein deel bij Kentalis. Dit zorgt ervoor dat een overgang naar regulier vervolgonderwijs (MBO) nog sterker verloopt en goed is voorbereid.

Dit biedt voor de bovenbouw- en voor de onderbouwleerlingen meer kansen en meer uitdaging. Daarnaast wordt het mogelijk het onderwijs nog meer op maat aan te bieden. 

 

Onze visie

Wij bieden expertise voor het onderwijs aan en begeleiding leerlingen van 12-18 jaar met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). 

Wij bieden modern, levensecht voortgezet (beroeps)onderwijs binnen een veilige omgeving waarin de leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We bieden onderwijs, waarbij we rekening houden met de onderwijsbehoefte, mogelijkheden, wensen en kwaliteiten van de leerling.

Leerlingen zijn (mede) verantwoordelijk voor hun eigen (communicatieve, sociale en cognitieve) ontwikkeling en worden betrokken bij het stellen van doelen. We werken aan groeiende zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en participatie. De leerling wordt geaccepteerd, uitgedaagd en voldoende voorbereid op het vervolgonderwijs en de samenleving. Wij willen dat leerlingen een passende maatschappelijke positie krijgen in de samenleving, waarbij hun kwaliteiten het best tot hun recht komen.

 

Onze leerlingen

De leerlingen van Kentalis College Arnhem ondervinden problemen op het gebied van communicatie. Bij de meeste leerlingen is een TOS (taalontwikkelingsstoornis) vastgesteld.  

Dat betekenen dat onze leerlingen in meer of mindere mate problemen ondervinden op de volgende gebieden: aandacht en luisterhouding, het auditief geheugen, woordenschat, woordbegrip, informatieverwerking, taalvaardigheden en taalbewustzijn, uitdrukkingsvaardigheid en communicatieve weerbaarheid.

Daarnaast heeft ongeveer 1/3 van de leerlingen een bijkomende diagnose. Meest voorkomend is een diagnose in het autisme spectrum, al is het aantal de laatste jaren wel afgenomen. Daarnaast komt ook ADHD, dyslexie en dyscalculie regelmatig voor. Voor deze leerlingen is er speciale ondersteuning.

De meeste leerlingen hebben een laaggemiddelde tot gemiddelde intelligentie (IQ tussen 80-100) en van alle leerlingen is de verwachting dat ze een vmbo-diploma gaan halen.

 

(Extra) Ondersteuning

Wij bieden onderwijs aan leerlingen met een TOS onderwijsbehoefte en met een uitstroomperspectief vervolgonderwijs. Aan de hand van de door Siméa opgestelde landelijk geldende criteria bepaalt de Commissie van Onderzoek (CvO) of een leerling behoort tot de doelgroep en/ of de onderwijsbehoeften van de leerling cluster 2 specifiek zijn. Als dit zo is, krijgt de leerling een indicatie en een onderwijsarrangement (speciaal onderwijs) toegewezen. Alle vo-leerlingen met een onderwijsarrangement TOS en met uitstroomperspectief vervolgonderwijs zijn welkom op onze school.

Ons basisaanbod is afgestemd op leerlingen met een TOS. In het hoofdstuk 'Onderwijsprogramma en activiteiten' kunt u hier meer over lezen. Als een leerling meer ondersteuning nodig heeft, volgen we onze zorglijn. Deze staat beschreven in hoofdstuk 'Zorg voor de leerlingen". Onze school verzorgt zelf kortdurende logopedische en/of psychologische begeleidingen van leerlingen. Ook worden voor dyslectische leerlingen op maat aanpassingen gemaakt, zoals de dyslexiepas, vergrotingen, inzet van Claroread. Soms krijgt een leerling begeleiding van een externe instantie op school. We proberen dit zoveel mogelijk in tussenuren of na schooltijd te organiseren, om het verlies van lestijd te beperken.

 

Grenzen van onze zorg

Er zijn grenzen aan de extra ondersteuning die we kunnen bieden. 
Wanneer de begeleiding van een leerling meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd een gesprek aan met de ouders en leerling. Dit zou het geval kunnen zijn als: 

  • Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de medeleerlingen;
  • Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de docenten/medewerkers;
  • Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben;
  • Leerlingen die uitstroomperspectief arbeid of dagbesteding hebben.
     
Hoorrecht

Hoorrecht betekent dat leerlingen hun mening kunnen geven over beslissingen die hen aangaan. Ze kunnen meebeslissen over wat ze nodig hebben om zich te ontwikkelen. Dat vinden we bij ons op school heel belangrijk. Die inbreng van de leerlingen over ondersteuning die ze nodig hebben en ook de verwachtingen van ouders worden in het OPP weergegeven. Leerlingen en ouders zijn betrokken bij het opstellen van het OPP en bepalen mee aan welke doelen wordt gewerkt en op welke manier. In het ontwikkelgesprek in februari en juni wordt samen met ouders, leerling en mentoren besproken hoe het met de ontwikkeling van de leerling op allerlei gebieden gaat en wat er nodig is in de ondersteuning. Een presentatie van de leerling en het OPP zijn hierbij hulpmiddelen. 

Nieuw is dat we alle leerlingen via een lesactiviteit door de mentoren de kans geven hun menig te geven over het ondersteuningsaanbod. Dat gaan we komend schooljaar voor het eerst doen. De opbrengsten bespreken we in de leerlingenraad en het team en we bepalen samen aan welke verbeteracties we gaan werken. Zo krijgen alle leerlingen de kans om mee te praten en past onze ondersteuning steeds beter bij wat de leerlingen willen. 

 

Schoolplan

Ons schoolplan vormt een document waarin wij het beleid van onze school voor vier jaren hebben beschreven, in 2024 is deze opnieuw vastgesteld. Deze is op te vragen via onze administratie kcarnhem@kentalis.nl.

Kentalis College Arnhem maakt onderdeel uit van de Stichting Kentalis Onderwijs, een landelijke organisatie voor cluster 2 onderwijs. Dat betekent, dat onze scholen de uitgangspunten en het beleid van Kentalis Onderwijs onderschrijven (zie het algemene deel van de Kentalis Schoolgids). Kentalis zet de kaders uit waarbinnen de scholen kunnen manoeuvreren. Eindverantwoordelijk voor Kentalis Onderwijs is de Raad van Bestuur, meneer Vetkamp en mevrouw Kothuis.  

 

Organisatie van de school

Ons verzorgingsgebied bestrijkt een groot deel van Gelderland en omstreken. Wij zijn een onderwijspartner en werken samen met maatschappelijke instellingen, andere v(s)o scholen en Kentalis ambulante dienst.

Vmbo

Vanaf de eerste klas krijgen de leerlingen in de onderbouw theorie- en praktijklessen. We werken daarbij volgens het programma van het regulier onderwijs. Bij ons duurt de onderbouwperiode twee jaren, net zoals in het regulier voortgezet onderwijs. Ieder schooljaar worden samen met de leerling en de ouder(s) de ontwikkelingen besproken en zal gezamenlijk worden bepaald of het onderwijsarrangement gecontinueerd wordt. Wij streven als Kentalis College Arnhem naar zo hoog mogelijke opbrengsten en bereiden leerlingen voor om na de onderbouw van 2 jaar te kunnen doorstromen naar het reguliere onderwijs. 

Wanneer blijkt dat een leerling de doelen binnen zowel het curriculum als de leerlijn communicatieve vaardigheden eerder kan behalen, is het mogelijk om, na overleg met de Commissie van Leerlingenzorg (CvL), een aangepast traject in te gaan met als doel een versnelde doorstroom naar het regulier onderwijs. 

De onderbouw is ingericht om aan te sluiten bij de speciale onderwijsbehoeften van de cluster 2 leerlingen. De extra uren die onze leerlingen krijgen zijn gericht op het vergroten van de communicatieve vaardigheden en het zoveel mogelijk inhalen van de achterstand in de sociaal-emotionele ontwikkelingen. Vakken die daarvoor worden gegeven zijn: communicatieve vaardigheden, expressieve taal, studievaardigheden, psycho-educatie TOS en loopbaanbegeleiding.

In de onderbouw worden extra uren Nederlands verzorgd. Tijdens het laatste jaar in de onderbouw besluiten de mentoren, de Commissie van Leerlingenzorg samen met de leerling en de ouder(s) wat voor arrangement passend is voor de bovenbouw. Op grond van onderzoeken en vorderingen wordt bepaald of een leerling de bovenbouw binnen Kentalis blijft volgen, of een overstap maakt naar regulier onderwijs met een ondersteuningsarrangement, of dat hij/zij zonder een arrangement naar het regulier onderwijs gaat. Hier kijken we tussentijds ook steeds naar en stemmen dit tijdens evaluatiegesprekken af met leerling en ouders, kritisch naar en met elkaar. Daarnaast kiest de leerling in overleg met de ouders welk profiel in de bovenbouw gevolgd gaat worden.

Om de leerling te helpen bij het maken van een profielkeuze volgen de leerlingen vanaf leerjaar 1 het vak PSO (praktijkgericht sector oriëntatie.) 

Leerlingen volgen gedurende ongeveer 4 lesweken een beroepsprofiel. Gedurende het jaar leren de leerlingen alle beroepsprofielen kennen, ervaringen leggen zijn vast in het leerlingendossier Qompas. In april van leerjaar 2 kiest een leerling het beroepsprofiel voor de bovenbouw. 

Voorzieningen voor leerlingen

Binnen het Leerpark Arnhem maken we voor ons onderwijs gebruik van verschillende (vak)lokalen en leerruimtes. Pauzes hebben we in de kantine of op op het schoolplein samen met alle vmbo leerlingen (Kentalis en Leerpark Arnhem). Indien nodig is er een time-out ruimte beschikbaar, waar een leerling even tot rust kan komen. 

 

Onderwijsteam

Het onderwijsteam van Kentalis College Arnhem bestaat uit docenten, logopedisten, een kwaliteit coördinator (tevens decaan), een leerkracht ondersteuner, een gedragsdeskundige, administratief medewerker, school maatschappelijk werker en een directeur.

Op Kentalis College Arnhem werken bevoegde en bekwame onderwijsprofessionals. Alle medewerkers hebben daarnaast ook extra interne scholing genoten over onze doelgroep en zijn daarmee Kentalis bekwaam. Het werken met en voor de leerlingen is onze drijfveer. Samen begeleiden en ondersteunen we uw kind zo goed mogelijk in zijn of haar ontwikkeling. 

Mentor

Iedere klas heeft twee mentoren, zij zijn het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. De mentor vormt hierbij een belangrijke schakel tussen school, leerlingen en ouder(s). De mentor licht ouder(s), school en leerlingen in over alles wat van belang kan zijn voor goed onderwijs aan de leerlingen van de mentorklas. De mentor monitort en stimuleert het welzijn en de prestaties van zijn mentorleerlingen in het bijzonder en de mentorklas in het algemeen. De mentor zoekt voor zijn leerlingen, waar nodig, begeleiding bij andere functionarissen binnen en buiten de school.

 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Wilt u een rondleiding/oriënterend gesprek, dan maken we hier graag tijd voor! Maak in dat geval een afspraak met meneer Haaisma (k.haaisma@kentalis.nl) 

Aanmelden? Neem hiervoor contact met onze administratie kcarnhem@kentalis.nl