Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Wij stemmen het onderwijs zoveel mogelijk af op de mogelijkheden en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Daarbij letten wij niet alleen op aard, hoeveelheid en kwaliteit van de leerstof. Wij proberen ook een zo gunstig mogelijk pedagogisch klimaat te realiseren, waarin de leerlingen zich veilig en geborgen voelen. Om dit laatste aspect nog beter tot zijn recht te laten komen, hebben we schoolafspraken gemaakt. Deze afspraken dragen bij aan een klimaat van acceptatie, respect en vertrouwen. Bij het maken van afspraken en opstellen van de regels is uitgegaan van de ‘Regeling Landelijke Klachtencommissie voor het algemeen bijzonder onderwijs’. 
Deze regeling ligt op school ter inzage. In dit reglement wordt het voorkomen en de aanpak van seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten uitvoerig besproken. Onze school heeft een beleidsplan sociale veiligheid opgesteld. Hierin staat beschreven wat onze uitgangspunten zijn om een prettig klimaat te creëren en te behouden.


Kentalis College Arnhem streeft naar een veilige, gestructureerde en uitdagende leeromgeving, waar we werken aan de onderwijskundige en sociaal-emotionele doelen. Daarbij zal er altijd extra aandacht zijn voor de communicatieve ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Na aanmelding stellen we een ontwikkelingsperspectief op en leggen we het uitstroomprofiel vast in overleg met de leerling en de ouder(s). In verband met het vervolgonderwijs, of het tussentijds doorstromen van onze leerlingen naar regulier onderwijs, werken we op Kentalis College Arnhem met moderne lesmethodes die ook op het regulier onderwijs gebruikt worden. Kentalis College Arnhem is een veilige school voor alle leerlingen. Dit bereiken we door de groepen niet te groot te maken (10-14 leerlingen per klas) en door het maken van schoolafspraken met uitgangspunten van de verbindende school en het herstelgericht werken. We proberen zo proactief mogelijk het schoolklimaat positief te beïnvloeden, door voor iedere leerling aandacht te hebben en ze te zien. Ik ben oké, jij bent oké en samen komen we eruit. Medewerkers van de school nemen de leerlingen serieus en behandelen klachten en opmerkingen zowel van leerlingen als van ouder(s) met respect. Tijdens de lessen werken we aan een open werksfeer. Ieder jaar nemen we bij de leerlingen verschillende testen af, waarmee we het psychisch welzijn van onze leerlingen in kaart brengen. De resultaten van deze onderzoeken worden uiteraard met de leerlingen en de ouder(s) besproken. Daarnaast worden de resultaten ook met het team besproken en geëvalueerd. Indien nodig worden er aanpassingen binnen de school gedaan (zie het beleidsplan sociale veiligheid).

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit is een verplichte taak van de school. Het gaat daarbij om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, participatie en identiteit.

Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn met/bij de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur. Scholen zijn verplicht hier aandacht aan te besteden.

Bij veel van onze leerlingen ontwikkelt de communicatieve redzaamheid zich anders dan bij leeftijdsgenoten. Daarom is aandacht voor burgerschap en sociale integratie erg belangrijk. Dit wordt geïntegreerd aangeboden in ons lesaanbod.

We vinden het belangrijk dat leerlingen:

  • sociale gedragscodes leren om op een respectvolle manier samen te kunnen leven; leren om mee te doen op de onderwijseenheid: mee te praten en mee te beslissen; 
  • vanuit een eigen identiteit deelnemen aan de samenleving; een vorm van stage is in elk leerjaar daar een onderdeel van.
  • kennis verwerven van en ontmoetingen hebben met stromingen en mensen met andere overtuigingen;
  • bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving. De doelstellingen en aandachtsgebieden van burgerschapsvorming zijn binnen de scholen uitgewerkt in diverse vakken en specifiek bij Mens en Maatschappij, Communicatieve Vaardigheden en mentoruur.

Veiligheid

Sociale veiligheid: Elke leerling moet zich veilig kunnen voelen en zich op een prettige en positieve manier kunnen ontwikkelen. De leerkrachten scheppen een veilige, prettige sfeer in de klas en op het schoolplein. Soms is het nodig om duidelijke afspraken met de leerlingen te maken. Eén van de afspraken is dat we op school met respect met elkaar en de omgeving omgaan. Dat leerproces verloopt meestal vanzelf goed, maar het kan voorkomen dat een leerling zich niet veilig voelt en/of systematisch door andere leerlingen wordt gepest. Voor ons is dat een ongewenste situatie die wij niet accepteren. Ook digitaal pesten heeft onze aandacht, we doen er alles aan om leerlingen ‘mediawijs’ te maken. Alle scholen van Kentalis hanteren een herstelgerichte aanpak, vastgelegd in het sociaal veiligheidsbeleid. Voor de leerling is op school in eerste instantie de mentor het aanspreekpunt, maar er zijn ook vertrouwenspersonen en aandachtsfunctionarissen. Ook ouder(s) kunnen daar terecht met vragen over sociale veiligheid, zoals pesten. Het effect van dit beleid wordt gemonitord met behulp van een vragenlijst. De Inspectie van het Onderwijs ziet toe op de uitvoering van de monitor.

Om de Sociale Veiligheid van leerlingen in kaart te brengen, laten we leerlingen ieder jaar anoniem een vragenlijst over sociale veiligheid invullen. Leerlingen kunnen aangeven of ze een gesprek willen over veiligheid. In iedere klas worden de algemene resultaten besproken en worden de leerlingen om suggesties voor verbeteringen op school gevraagd. Ook worden de resultaten met het team besproken en eventuele verbeteracties ingezet en geëvalueerd.

Een aandachtspunt uit de lijst blijkt de bekendheid van de aandacht functionaris Sociale Veiligheid. Aan het begin van ieder schooljaar gaan zij de klassen langs om zich  voor te stellen en met de leerlingen te bespreken waarom er functionarissen zijn en hoe en waarmee ze hen kunnen benaderen. Ook is er een extra les gemaakt die door de mentoren gegeven is, waarbij leerlingen suggesties ter verbetering kunnen uitwisselen. Deze zijn verzameld en in het team besproken.


Aandacht functionaris Sociale Veiligheid

De heer Klaas-Jan Haaisma en mevrouw Ellen Luteijn zijn aandachtsfunctionaris Sociale Veiligheid van Kentalis College Arnhem. Leerlingen en ouder(s) kunnen hen benaderen. Zoals alle scholen voor voorgezet onderwijs in Arnhem heeft ook onze school - samen met de gemeente Arnhem en justitie - een overeenkomst gesloten om geweld en criminaliteit binnen de scholen terug te dringen.

Een belangrijke afspraak is dat criminaliteit altijd meteen wordt doorgegeven aan ouder(s) en aan de politie/wijkagent. Op school is een schoolkluisje beschikbaar voor onze leerlingen, dit kan veel narigheid voorkomen met kwijtraken van spullen. Schoolkluisjes worden jaarlijks door de wijkagent aselect gecontroleerd.    

 

 

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Daarnaast hebben wij op school ook duidelijke afspraken en regels over internetgebruik. ICT is belangrijk op Kentalis College Arnhem, we maken tijdens lessen vaak gebruik van internet.

Internet biedt onze leerlingen veel mogelijkheden, ook op het gebied van communicatie. De leerlingen beschikken over een laptop. Onder lestijd zijn de telefoons opgeborgen in de telefoontas of in de kluis en staan op stil, maar kunnen -met toestemming van de docent- ook ingezet worden als device. In de pauzes kunnen leerlingen met hun eigen devices gebruik maken van de beveiligde WiFi-omgeving. De school is niet verantwoordelijk voor schade aan en diefstal en verlies van devices die door leerlingen zelf mee naar school zijn genomen. Dit valt dan ook niet onder de verzekering van de school.

Alle medewerkers van onze school hebben de modules rondom ICT-Bekwaamheid gevolgd om hun deskundigheid op het gebied van ICT en Mediawijsheid te versterken en op de hoogte te blijven van datgene wat bij de leerlingen leeft. Hierdoor kunnen medewerkers makkelijker met de leerlingen in gesprek. Mediawijsheid vormt een vast onderdeel van ons lesprogramma. De leerlijn ICT en Mediawijsheid is hiervoor ontwikkeld en leert de leerlingen hoe ze met internet en sociale media kunnen omgaan. De leerlingen krijgen in alle schooljaren ICT-les, waarin 21e-eeuwse vaardigheden een belangrijke plaats innemen.

Voor onze leerlingen organiseren we jaarlijks een project gericht op weerbaarheid in het gebruik van internet/sociale media. 

Er mogen gezien de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), geen foto's en filmopnames op school worden gemaakt of gedeeld door de leerlingen. Wij vragen ouder(s) om alleen in uiterste nood contact te zoeken met hun zoon/dochter tijdens de lesdag.

 

Gedragsregels

Op school hanteren we de volgende afspraken: 

Gedragsafspraken 

1. Ik ben voorbereid op de lessen

2. In de klas staat mijn telefoon op stil en zit in de telefoontas.

3. Ik houd mij aan de kledingregels.  

4. Ik heb respect voor een ander en mijn omgeving.  

5. Ben ik het niet eens met de docent? Dan bespreek ik dit na de les.  

Schoolafspraken  

6. Nix18, ook geen energydrank

7. Klas 1 en 2 blijven op het plein/in de kantine

8. Ik eet in de kantine of buiten en drink alleen water in de klas

Bij overtreding van deze regels volgt het ”lik op stuk beleid”. Dat betekent dat een leerling direct apart wordt genomen, de situatie besproken wordt en een passende sanctie wordt gegeven. Indien nodig worden ouder(s) ingelicht en wordt een incidentmelding gedaan.