Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Een goed pedagogisch klimaat  zorgt er voor dat leerlingen zich fijn voelen en goed kunnen ontwikkelen. Met een 'pedagogisch klimaat' bedoelen we alles wat er in de schoolomgeving is, de sfeer en hoe we met elkaar omgaan.

Wij proberen een fijn pedagogisch klimaat te realiseren, waarin de leerlingen zich veilig en geborgen voelen. Daarom hebben we schoolafspraken gemaakt. Deze afspraken zijn samen met Leerpark opgesteld en worden samen nageleefd. KCA heeft ook een beleidsplan sociale veiligheid opgesteld. Hierin staat beschreven wat onze uitgangspunten zijn om een prettig klimaat te creëren en te behouden.

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Het gaat daarbij om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, participatie en identiteit.

Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn met/bij de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur. 

Burgerschap en sociale integratie passen bij ons doel van Kentalis om leerlingen de kans te geven zich te ontwikkelen tot aardige en waardige burgers.

Bij veel van onze leerlingen ontwikkelt de communicatieve redzaamheid zich anders dan bij leeftijdsgenoten. Daarom is aandacht voor burgerschap en sociale integratie erg belangrijk. In de onderbouw bieden we dit deels in een les aan, maar ook geïntegreerd in ons lesaanbod.

We vinden het belangrijk dat leerlingen:

  • sociale gedragscodes leren om op een respectvolle manier samen te kunnen leven; leren om mee te doen op de onderwijseenheid: mee te praten en mee te beslissen;
  • vanuit een eigen identiteit deelnemen aan de samenleving; een vorm van stage is in elk leerjaar daar een onderdeel van;
  • kennis verwerven van en ontmoetingen hebben met stromingen en mensen met andere overtuigingen;
  • bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving. De doelstellingen en aandachtsgebieden van burgerschapsvorming zijn binnen de scholen uitgewerkt in alle vakken en specifiek bij het vak Burgerschap, Mens en Maatschappij, Biologie, Communicatieve Vaardigheden en mentoruur.

KCA heeft ook een Leerlingenraad, waarin leerlingen meedoen uit de onderbouwklassen. Ze denken mee over allerlei onderwerpen die voor hen en de school belangrijk zijn. 

Veiligheid

Sociale veiligheid: Elke leerling moet zich veilig kunnen voelen en zich op een prettige en positieve manier kunnen ontwikkelen. Samen scheppen we een veilige, prettige sfeer in de klas en op school. 

Eén van de afspraken is dat we op school met respect met elkaar en de omgeving omgaan. Dat leerproces verloopt meestal vanzelf goed, maar het kan voorkomen dat een leerling zich niet veilig voelt en/of door andere leerlingen wordt gepest. Voor ons is dat een ongewenste situatie die wij niet accepteren. Ook digitaal pesten heeft onze aandacht, we doen er alles aan om leerlingen ‘mediawijs’ te maken. Voor de leerling is op school de mentor het eerste aanspreekpunt, maar er zijn ook vertrouwenspersonen/ aandachtfunctionarissen sociale veiligheid. Op KCA zijn dat dhr. Klaas-Jan Haaisma en mw. Ellen Luteijn. Ook ouder(s) kunnen daar terecht met vragen over sociale veiligheid, zoals pesten. 

Om de Sociale Veiligheid van leerlingen in kaart te brengen, laten we leerlingen ieder jaar anoniem een vragenlijst over sociale veiligheid invullen. Leerlingen kunnen aangeven of ze een gesprek willen over veiligheid. In iedere klas worden de resultaten besproken en worden de leerlingen om suggesties voor verbeteringen op school gevraagd. Ook worden de resultaten met het team en met Leerpark besproken en eventuele verbeteracties ingezet en geëvalueerd. Op deze manier wordt ook het veiligheidsbeleid gemonitord. De Inspectie van het Onderwijs ziet toe op de uitvoering van de monitor.


Aandachtfunctionaris Sociale Veiligheid

Op school hebben we aandachtfunctionarissen Sociale Veiligheid. Dt zijn de  heer Klaas-Jan Haaisma (k.haaisma@kentalis.nl) en mevrouw Ellen Luteijn (e.luteijn@kentalis.nl). Aan het begin van ieder schooljaar gaan zij de klassen langs om zich voor te stellen en met de leerlingen te bespreken waarom er functionarissen zijn en hoe en waarmee ze hen kunnen benaderen. Ook is er een brievenbus opgehangen waarin leerlingen om contact kunnen vragen of verbeteracties kunnen aangeven. Zoals alle scholen voor voorgezet onderwijs in Arnhem heeft ook onze school - samen met de gemeente Arnhem en justitie - een overeenkomst gesloten om geweld en criminaliteit binnen de scholen terug te dringen. Een belangrijke afspraak is dat criminaliteit altijd meteen wordt doorgegeven aan ouder(s) en aan de politie/wijkagent. Op school is een schoolkluisje beschikbaar voor onze leerlingen, dit kan veel narigheid voorkomen met kwijtraken van spullen. Schoolkluisjes worden jaarlijks door de wijkagent aselect gecontroleerd. 

 

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Daarnaast hebben wij op school ook duidelijke afspraken en regels over internetgebruik. ICT is belangrijk op Kentalis College Arnhem, we maken tijdens lessen vaak gebruik van internet.

Internet biedt onze leerlingen veel mogelijkheden, ook op het gebied van communicatie. De leerlingen beschikken over een laptop. Telefoons zijn niet toegestaan, deze zijn thuis of in de kluis. De school is niet verantwoordelijk voor schade aan en diefstal en verlies van devices die door leerlingen zelf mee naar school zijn genomen. Dit valt dan ook niet onder de verzekering van de school.

Alle medewerkers van onze school hebben de modules rondom ICT-Bekwaamheid gevolgd om hun deskundigheid op het gebied van ICT en Mediawijsheid te versterken en op de hoogte te blijven van datgene wat bij de leerlingen leeft. Hierdoor kunnen medewerkers makkelijker met de leerlingen in gesprek. Mediawijsheid vormt een vast onderdeel van ons lesprogramma. De leerlijn ICT en Mediawijsheid is hiervoor ontwikkeld en leert de leerlingen hoe ze met internet en sociale media kunnen omgaan. De leerlingen krijgen in alle schooljaren ICT-les, waarin 21e-eeuwse vaardigheden een belangrijke plaats innemen. Voor onze leerlingen organiseren we jaarlijks een project gericht op weerbaarheid in het gebruik van internet/sociale media. 

Er mogen gezien de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), geen foto's en filmopnames op school worden gemaakt of gedeeld door de leerlingen. 

 

Gedragsregels

Op school hanteren we de volgende afspraken: 

Gedragsafspraken

1. Ik ben voorbereid op de lessen

2. Mijn telefoon laat ik gedurende de schooldag thuis of in de kluis. 

3. Ik houd mij aan de kledingregels.  

4. Ik heb respect voor een ander en mijn omgeving.  

5. Ben ik het niet eens met de docent? Dan bespreek ik dit na de les.

Schoolafspraken 

6. Ik zit nuchter in de klas en gebruik geen rookwaren, energydrank of kauwgom. 

7.  Leerlingen uit klas 1 en 2 blijven onder schooltijd op het plein of in de kantine. 

8. Ik eet in de kantine of buiten en drink alleen water in de klas

9. Ik hang mijn jas en pet aan de kapstok of bewaar deze in mijn kluisje;

10. Ik houd de school netjes en schoon;

11. Ik parkeer mijn fiets in de fietskelder en zet mijn brommer bij de perscontainer neer.

Bij overtreding van deze regels volgt een ”lik op stuk beleid”. Dat betekent dat een leerling  apart wordt genomen, de situatie besproken wordt en een passende sanctie wordt gegeven. Indien nodig worden ouder(s) ingelicht en wordt een incidentmelding gedaan.