Zorg voor de leerlingen

Leerlingenzorg

In het algemene deel van de schoolgids leest u algemene informatie over leerlingenzorg, het OPP en de Commissie van Leerlingenzorg (CvL).

Op Kentalis College Arnhem is de leerlingenzorg en begeleiding een verantwoordelijkheid van alle medewerkers, maar in het bijzonder van de mentoren en de commissie van leerlingenzorg.

Ondersteuningsstructuur

Op onze school hebben alle leerlingen een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). In een OPP staan de leerroute, doelen en de ondersteuningsbehoeften van een leerling beschreven. Het OPP wordt samen met de leerling en ouders vastgesteld.

De ontwikkeling van de leerlingen wordt nauwkeurig gevolgd. We volgen het leren, de communicatie, de zelfstandigheid en hoe leerlingen met anderen en zijn/haar gevoelens omgaat. Dat doen we door observaties, toetsen en gesprekken met de leerlingen en de ouder(s). Ontwikkelingen leggen we vast in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Ons uitgangspunt is dat iedere leerling uniek is en uiteenlopende onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes heeft. We stemmen ons onderwijs af op wat de meeste leerlingen nodig hebben, waarbij sommige leerlingen een extra (eigen) aanbod krijgen.

De leerlingen worden op Kentalis College Arnhem begeleid door de mentoren. Daarnaast zijn meerdere (vak)docenten en logopedisten betrokken bij het onderwijs. Ook beschikken wij over een kwaliteitscoördinator, een gedragsdeskundige en een maatschappelijk werker. 

De kwaliteitscoördinator, Klaas-Jan Haaisma, is verantwoordelijk voor het bewaken en verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs bij ons op school en het leerklimaat. De logopedisten, Sterre Schimmel en Marjolijn Degen, ondersteunen samen met de docenten de communicatie van de leerlingen. De gedragsdeskundige, Ellen Luteijn, richt zich meer op de individuele ontwikkeling en eventuele problematiek van de leerling. De maatschappelijk werker, Suzanne Hoogstrate, adviseert vooral ouder(s). Onze kwaliteitscoördinator en gedragsdeskundige zijn ook de vertrouwenspersonen van onze leerlingen.

De mentoren zijn het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouder(s).  

Indien mentoren iets opvallends signaleren dat van belang is bij de ontwikkeling van de leerling, delen ze dit met elkaar en indien nodig met de leerling en ouder(s). We trekken samen op. Mentoren nemen verantwoordelijkheid, voeren acties uit en evalueren deze. Is er een ondersteuningsvraag, dan raadplegen ze de kwaliteitscoördinator. Samen bepalen ze of ze verder kunnen of dat Commissie van Leerlingenzorg (CvL) ingeschakeld moet worden. Indien wenselijk kan er altijd direct geschakeld worden met de directeur, Sander Pietersen. Door deze ondersteuningsstructuur ontvangt elke leerling passende begeleiding.

 

Medische zorg

Medicijnen 

Wij geven als school geen pijnstillers (zoals paracetamol) of andere medicatie aan leerlingen. 

Leerling wordt ziek op school

Als een leerling ziek wordt tijdens een schooldag wordt contact opgenomen met de ouders.

De Verwijsindex

In het algemene deel van de schoolgids vindt u informatie over de Verwijsindex. Voor regio Arnhem vindt u meer informatie op de site Verwijsindex Regio Arnhem | GGD voor Professionals - Gelderland-Midden. Als de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL) het belangrijk vindt om een signaal in de Verwijsindex achter te laten, worden ouders hiervan op de hoogte gebracht en krijgen een schriftelijke bevestiging en informatie over de Verwijsindex.

Ongevallen

Mocht er onverhoopt iets gebeuren op school waardoor er dringend een huisarts nodig is, dan nemen wij contact met u op om te vragen/overleggen om uw zoon/dochter op te halen om naar uw eigen huisartsenpraktijk te kunnen gaan.
Mocht medische spoed noodzakelijk zijn, nemen wij uiteraard contact op met de spoeddienst(en) (112). De ouder(s)/verzorger(s) zullen dan onmiddellijk op de hoogte worden gebracht.

 

Schoolverpleegkundige en schoolarts

De schoolverpleegkundige of schoolarts onderzoekt in de onderbouw alle leerlingen op onze school. Het bezoek aan de schoolverpleegkundige of schoolarts maakt onderdeel uit van ons handelen. 

De Commissie voor de Leerlingbegeleiding (CvL) kan indien nodig een beroep doen op de schoolarts en een leerling voordragen voor een extra bezoek. Ouder(s) stellen we daar natuurlijk ook van op de hoogte.

De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) helpt bij het gezond en veilig opgroeien van kinderen van 0 tot 18 jaar. Dit doet de JGZ op het consultatiebureau, op school en in de wijk. Iedere school heeft een eigen JGZ-team, bestaande uit een jeugdverpleegkundige en jeugdarts.

Wat houdt een standaard onderzoek in?

Op het vso krijgen jongeren één standaard onderzoek in de onderbouw. 
Jongeren en ouder(s) worden gevraagd thuis een vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst leveren de leerlingen in een afgesloten envelop in bij de mentor of intern begeleider. De jeugdarts voert aan de hand van deze vragenlijst en eventuele signalen van de mentor een gesprek met de jongere. De jongere wordt gewogen en gemeten. Ook de ogen en oren worden getest.
Ouder(s) zijn bij dit onderzoek niet aanwezig. Als er vragen of twijfels zijn over de gezondheid, emoties, relaties, seks, alcohol & drugs of een ander onderwerp, dan kunnen die gesteld worden via de antwoordbrief of per mail rechtstreeks aan de JGZ-medewerker. De nadruk van het onderzoek ligt op hoe het met de jongere gaat. De schoolverpleegkundige doet een basisonderzoek. Soms wordt een leerling doorverwezen naar de schoolarts. Hiervan wordt u uiteraard op de hoogte gesteld. 

Spreekuren

Zijn er bijzonderheden of vragen dan kan er altijd een afspraak gemaakt worden bij de jeugdarts. Dit is mogelijk voor jongeren uit alle klassen van de school. Aanmelding voor het spreekuur kan gedaan worden door de jongere zelf, zijn/haar ouder(s), alsook door school/de mentor.

Nog vragen of een afspraak maken: