Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2023-2024 zijn er maatregelen genomen die in 2024-2025 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen. 

maatregelenwat hebben we bereikt?
  • Ondersteuning van een logopedist bij Nederlands
  • School-en vaktaalwoorden
  • Woordenschat uitbreiding in de CV-les
  • Taalexpressie koppelen aan de vakdocent Nederlands
Door ondersteuning van onze logopedisten bij Nederlands, gebruik van woordenlijst vmbo, het vak taalexpressie koppelen aan de docent Nederlands en logopedist en door de extra ondersteuning bij de CV-lessen hebben de leerlingen een ontwikkeling laten zien in hun taalvaardigheden. Leerlingen hebben nog vooral veel moeite met woordenschat en werkwoordspelling. Daarnaast hebben de leerlingen een woordenschrift ontvangen waarin zij woorden die nodig zijn om de leerstof te begrijpen met hun betekenis noteren. We hebben gemerkt dat het gebruik van het woordenschrift bij leerlingen niet altijd motiverend werkt. Zo wordt het schrift regelmatig vergeten mee naar school te nemen. De logopedisten zullen met het team komend schooljaar op een andere manier aan vergroting van de woordenschat werken, waarbij de docent de regie krijgt op het woordenschatonderwijs en docenten bij elkaar gaan kijken om werkvormen uit te wisselen. 
  • Vaardigheden inoefenen tijdens CV-lessen, Taalexpressie en Petos,  individuele trainingen met behulp van een VR-training en coöperatieve werkvormen.
  • Do-it lessen
  • Ook is betrokkenheid vergroot door startgesprekken, voortgangsgesprekken en eindgesprekken waar de regie bij de leerling ligt.  

 

Doen 

  • We hebben vorige schooljaar de schoolnorm van de IKAN aangepast (verhoogd), om ambitieuze doelen te stellen. De norm is passend waardoor we voor komend schooljaar voor de onderbouw de norm op 2,5 houden  en voor de bovenbouw blijft deze op 3.
  • Wij willen de hoge scores handhaven, dus wij zetten in op borging van het ingezette aanbod.
  • We willen de scores op 'Omgaan met gevoelens en gedrag' en 'Omgaan met moeilijkheden' verhogen. Daar wordt gericht aan gewerkt in de lessen CV, Petos, mentorles en gezamenlijke activiteiten met de leerlingen van Leerpark. Daarnaast wordt een individuele training met VR aangeboden aan leerlingen die de doelen voor sociale en communicatieve redzaamheid nog niet bereikt hebben.

We gebruiken een speciaal voor onze doelgroep ontwikkeld instrument: de IKAN (ik en de ander lijst).

Zowel in de najaarsmeting als in de voorjaarsmeting is de ambitie op schoolniveau behaald. Dat betekent dat de leerlingen zich sociaal en (communicatief) redzaam ontwikkelen volgens de gestelde doelen. Bij alle klassen scoorde de categorie 'Omgaan met gevoelens en gedrag' en in de onderbouw 'Omgaan met moeilijkheden' het laagst.

Samengevat lijkt het erop dat het ingezette onderwijsaanbod grotendeels voldoet.  

In de bovenbouw wordt een beoordelingslijst ingevuld op functioneren bij de stage. Deze lijst wordt door de leerling en de stagebegeleider ingevuld. 

 

In de onderbouw wordt één keer per jaar een maatschappelijke stage georganiseerd. De resultaten worden in de mentorles besproken. Verder hebben de leerlingen van de onderbouw een stage georganiseerd door JINC. 

Bovenstaande onderdelen zullen ook toegevoegd worden aan het portfolio in Qompas van de leerlingen.  

  • De leerlingen voelen zich veilig in de school in school setting.
Uit de resultaten van de monitor sociale veiligheid 2024-2025 blijkt dat leerlingen van KCA zich fijn voelen op school daarnaast voelen ze zich veilig en ze ervaren dat er weinig gepest wordt. De Kentalis ambities zijn behaald. De resultaten zijn per klas besproken en leerlingen hebben zelf meegedacht hoe het nog beter kan in de klas en op school. Daarnaast is de pedagogische conciërge aangesloten bij de bespreking in de klassen. De verbeteracties zijn in het team, de werkgroep schoolklimaat, de leerlingenraad en de LMR besproken. Aan het begin van het schooljaar worden de schoolregels weer opgefrist in de klassen.  

 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. 

Opbrengsten van Nederlands, Engels , Rekenen-Wiskunde meten we met de cito van april 2025 in leerjaar 2.

Kentalis heeft hiervoor ambities opgesteld waarbij 75% van de leerlingen de ambities behaald moeten hebben.

In het schooljaar 2024-2025 zijn de volgende ambities wel of niet gehaald:

De ambities voor Nederlands en Engelse woordenschat zijn niet behaald. Dit resultaat past bij de kenmerken van onze leerlingen, waarbij moeilijkheden met taal centraal staan. Per leerling is een verbeterplan gemaakt. Leerlingen komen vaak met forse achterstanden binnen. Met ons extra aanbod voor taal en communicatie zien we dat hun achterstand in de loop van de leerjaren wordt ingehaald en ze uiteindelijk allemaal het eindexamen halen.

In het jaar 2025 hebben 7 leerlingen examen gedaan.  Alle leerlingen zijn geslaagd. 

Overgang naar een andere school

Sinds de invoering van de wet op het passend onderwijs kijken we gericht naar elke leerlingen of de juiste onderwijsplek in het speciaal of regulier onderwijs is. Dit doen we twee keer per jaar tijdens OPP- besprekingen met de mentoren en de Commissie van Leerlingenzorg (CvL). Dit advies bespreken we in overleg met u als ouder en uw zoon of dochter. Leerlingen kunnen tussentijds uitstromen. Dat betekent dat ze naar een andere school gaan, voordat ze een diploma hebben behaald. Leerlingen kunnen overstappen naar een reguliere vo-school in de eigen omgeving of regulier binnen het Leerpark. Of een leerling kan de overstap maken naar een andere vo-school voor speciaal onderwijs. Een leerling kan ook binnen KCA blijven en het diploma halen.

Wanneer een leerling in de bovenbouw zit van Kentalis College Arnhem gaan we samen op zoek naar een passende vervolgstap. Meestal is dat een MBO-opleiding in de eigen omgeving van de leerling, maar dat kan ook op Leerpark (met Kentalis ondersteuning). Ook komt het voor dat een leerling kiest voor het REA-college.   

Voor de intakegesprekken in het regulier onderwijs en het MBO werken we samen met de ambulante dienst. 

Tussentijdse uitstroom  
Een leerling die tussentijds uitstroomt naar het regulier onderwijs krijgt meestal een ondersteuningsarrangement. Sommige TOS–leerlingen krijgen na uitplaatsing nazorg en geen nieuw arrangement. Dit heeft te maken met de specifieke ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. Bij KCA stroomt het grootste deel van de leerlingen uit naar het regulier voortgezet onderwijs. Een klein aantal leerlingen stroomt uit naar een andere vorm van het voortgezet speciaal onderwijs of praktijkonderwijs. 

Einduitstroom 
'Einduitstromers' zijn leerlingen die op KCA een diploma hebben gehaald. Bij de einduitstroom gaat het merendeel van de leerlingen naar het mbo. Er zijn verschillende niveaus in het mbo, passend bij de verschillende leerroutes van Kentalis College Arnhem: vmbo-bb, vmbo-kb en vmbo-tl. Voor een klein aantal leerlingen is een vervolg in het mbo niet haalbaar. Deze leerlingen zijn een traject ingegaan bij REA of werken in een beschermde omgeving in samenspraak met van ouder(s) en leerling.  

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is. 

Informatie over eind uitstroom

Informatie over einduitstroom 

Leerlingen die uitstromen na het behalen van het diploma noemen we einduitstroom. In onderstaande tabel is te zien waar zij naartoe de leerlingen uitstroomden. 

 2022-20232023-20242024-2025
mbo niveau 2 (bol/bbl)12116
mbo niveau 3 & 4 (bol/bbl)33 
anders, bv REA college 11
Totaal aantal einduitstroom15157

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, is voor 2024-2025  behaald (86%).

Alle leerlingen zijn de afgelopen jaren geslaagd voor hun diploma. Het slagingspercentage is 100%.

Analyse 
Het geschetste ontwikkelingsperspectief sluit voor alle  leerlingen aan bij de uitstroombestemming. Ook in de afgelopen jaren is dat voor de meeste leerlingen behaald. Dat betekent dat KC Arnhem een goede inschatting maakt van de ontwikkeling van de leerlingen.

Maatregelen 
Geen acties noodzakelijk 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Informatie over tussentijdse uitstroom 

Leerlingen die uitstromen voordat ze hun diploma hebben gehaald noemen we tussentijdse uitstroom. In onderstaande tabel is te zien waar zij naartoe uitstroomden. 

 2022-20232023-20242024-2025
vso vmbo-bb /vmbo-kb1  
vso vmbo-gl/vmbo-tl1  
regulier pro 12
regulier vmbo-bb/vmbo-kb21 
regulier vmbo-gl/vmbo-tl1  
regulier havo   
mbo niveau 1   
totaal aantal tussentijdse uitstroom522

Analyse 
In het  schooljaar 2024-2025 zijn twee leerlingen tussentijds uitgestroomd. Beide leerlingen stroomden uit naar het praktijkonderwijs.

In de afgelopen jaren zijn er steeds een aantal leerlingen tussentijds uitgestroomd naar het regulier voortgezet onderwijs. Deze leerlingen konden het onderwijs in een reguliere setting met ondersteuning voortzetten. Er zijn ook een aantal leerlingen uitgestroomd naar een ander niveau. KCA biedt alleen diplomagericht onderwijs aan.

Maatregelen 

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Ouder(s) en leerling sluiten jaarlijks aan bij het startgesprek aan het begin van het schooljaar, waar verwachtingen en doelen worden afgestemd. Daarnaast sluiten ouder(s) en leerling aan bij de ontwikkelgesprekken (voortgangsgesprekken en evaluaties van het OPP.) 

Samen wordt steeds het niveau geëvalueerd en wat de best passende onderwijsplek is. 

Informatie over vervolgsucces

Informatie over vervolgsucces 

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op het niveau zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. Daarnaast vragen we feedback aan oud-leerlingen en ouders. Onze ambitie voor de bestendiging is: 75% bevindt zich na twee jaar op hetzelfde niveau als bij schoolverlaten. Voor leerlingen die de afgelopen jaren uitstroomden en van wie de gegevens bekend zijn, staan de resultaten in onderstaande tabel. 

 2022-20232023-20242024-2025
de resultaten gaan over uitstromers van schooljaar2021-20222022-20232023-2024
aantal leerlingen dat zich op 1 oktober nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt121414
aantal leerlingen dat zich op 1 oktober niet op hetzelfde uitstroomniveau bevindt111
onbekend000

Analyse  
Het kost veel moeite om te achterhalen bij ouders en oud-leerlingen wat de leerlingen na twee jaar precies doen. Veranderde contactgegevens, de nieuwe wetgeving AGV en beperkte motivatie voor het invullen van vragenlijsten spelen hierin een rol. Iedereen is herhaaldelijk nagebeld, er is ge-appt door mentoren en er zijn cadeaubonnen verloot onder de inzenders. Hierdoor is de respons verhoogd. Dat betekent dat de resultaten representatief zijn voor de schoolverlaters. De ambitie is de laatste jaren steeds behaald. Dat betekend dat KCA een goede inschatting van de ontwikkeling van de leerlingen heeft gemaakt.

Maatregelen
We zullen doorgaan met het bestendigingsonderzoek en ieder jaar zullen we de oud-leerlingen nabellen. We kondigen de lijsten ook al aan bij het schoolverlaten. Dit schooljaar hebben we wederom een aantal bioscoopbonnen verloot om onze opbrengsten te verhogen.  Verder is er een reünie georganiseerd waar de leerlingen de lijst in hebben gevuld. Dit heeft ervoor gezorgd dat we vanuit de leerlingen een respons hebben van 100%

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouder ervaringenonderzoek 

In het schooljaar 2023-2024 is het ouder ervaringenonderzoek afgenomen. In totaal hebben van de 46 ouders 20 ouders de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is 43% dat is voldoende. De resultaten zijn daarom representatief. De LMR (locatie medezeggenschapsraad) heeft de resultaten ook geanalyseerd.   

Uit de vragenlijst blijkt dat ouders in het algemeen heel tevreden zijn, op een schaal van 4 scoren we 3,5 (een ruim voldoende).

Analyse

De vragenlijst die naar de ouders gestuurd is, is volledig afgestemd op het toezichtskader van de inspectie van het onderwijs. Op alle onderdelen scoren we ruim voldoende tot goed. De ouders zijn vooral tevreden over de kwaliteit, deskundigheid, het pedagogisch handelen, de ondersteuning en de gelijkwaardige manier van omgang. Een verbeterpunt is de informatie naar ouders over de ontwikkeling van de leerlingen en dagelijkse gang van zaken. 

Maatregelen

We zullen de informatie naar ouders over de dagelijkse gang van zaken verbeteren. Mentoren zullen gevraagd worden met regelmaat berichten te sturen via Social Schools. Verder zullen we de ouders meer betrekken bij de ontwikkeling van de leerlingen. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld een dia in de PowerPoint van de ontwikkelgesprek toegevoegd waar ouders ook hun zienswijze kunnen geven over het leren van hun kind. Verder zullen we ouders wijzen op de toegang tot Magister.  

Leerlingen ervaringenonderzoek

In het schooljaar 2024-2025 is het leerlingen ervaringenonderzoek afgenomen. De respons was uitstekend: 96% van de leerlingen heeft de vragenlijst ingevuld (55 van de 57 leerlingen). Hierdoor geven de resultaten een betrouwbaar beeld. Met ingang van schooljaar 2024-2025 zijn de beleidsdomeinen gewijzigd. Hierdoor zijn die niet te vergelijken met de domeinen van 2024-2025.

 

Analyse

Gemiddeld scoort KCA een 3,06 en daarmee een voldoende.  Als eindcijfer heeft de school een 7,1 gekregen. De resultaten lopen uiteen in de klassen. Er is per klas een terugkoppeling van de resultaten gedaan en verbeteracties zijn opgevraagd bij de leerlingen. Ook in het team zijn de opbrengsten besproken. De resultaten worden ook in de leerlingenraad besproken. 

Maatregelen

Tijdens de opbrengstvergadering van 19 juni 2025 zijn de resultaten binnen het team besproken. Het team heeft met elkaar de resultaten bekeken en verbeterpunten aangedragen. Zo zijn de volgende verbeterpunten aangedragen:

  • mentoren gaan er op toezien dat berichten aan ouders ook naar de leerlingen worden gestuurd.
  • leerlingen worden getraind om met Teams te werken.
  • mentoren bespreken met de leerlingen hoe zij het lesgeven ervaren. Tijdens bordsessies komen de specifieke cluster2 didactieken terug en worden geoefend.
  • Leerlingen ervaren het gebouw als niet netjes. Hiervoor is afstemming met Leerpark vereist als het gaat om de toiletten, kantine. Ook zullen de docenten de inrichting van de lokalen inspirerender maken voor de leerlingen. 

Audit of inspectie

In januari 2025 heeft de inspectie van onderwijs een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd. De inspectie heeft een positief oordeel gegeven en de school beoordeeld met een voldoende. De kwaliteitsstandaard "uitvoering en kwaliteitscultuur" is beoordeeld met een goed. Wij zijn uiteraard erg tevreden met deze beoordeling!   

Er is een aantal verbeteradviezen naar voren gekomen waar we als school mee aan de slag gaan. Het inspectierapport wordt gepubliceerd op de site van inspectie van onderwijs. Kentalis College Arnhem (Voortgezet speciaal onderwijs) | Toezichtresultaten

Maatregelen

Komend schooljaar gaan we aan de slag met de ontwikkeling binnen vijf domeinen: 

  1. Didactische kwaliteit

    De focus zal liggen op het geven van gerichte feedback  

2. Route inclusieve omgeving 

We versterken de begeleiding en ondersteuning van onze leerlingen in het regulier VMBO onderwijs, er is een Kentalis begeleidingsteam dat leerlingen ondersteunt tijdens de lessen en hulpvragen van docenten begeleidt.

3. Lerende organisatie 

Het team ontwikkelt zich door als een lerende organisatie. Voorbeelden zijn; we verdiepen ons verder in de 4D methodiek (Data-Duiden-Doelen-Doen). Vanuit deze methodiek worden leerlingbesprekingen en andere opbrengsten geanalyseerd en bijgesteld. Een ander voorbeeld is dat we in de onderbouw doorgaan met het werken in een EF planagenda. Tijdens mentorlessen leren de leerlingen m.b.v. deze agenda  hoe ze de leerstof moeten plannen. Tevens worden er doelen met de leerlingen gesteld m.b.t. het executief functioneren. 

4. Taal

We versterken ons woordenschatonderwijs en stellen ons taalbeleid opnieuw vast. 

5. Adviezen inspectie 

De adviezen uit het inspectierapport voeren we uit.