Onze school

Inleiding

Beste ouder(s)/verzorger(s),

Voor u ligt de schoolgids van Kentalis Dr. P.C.M. Bosschool (voor de leesbaarheid verder aangeduid als de Bosschool) van schooljaar 2025-2026. In deze schoolgids vindt u informatie over de Bosschool. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie.

Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. 

Dr. P.C.M. Bosschool, Hommelseweg 403A te Arnhem
Dr. P.C.M. Bosschool, Hommelseweg 403A te Arnhem
Dr. P.C.M. Bosschool, Bethaniënstraat 5 te Arnhem
Dr. P.C.M. Bosschool, Bethaniënstraat 5 te Arnhem
Dr. P.C.M. Bosschool, De Keerkring 70 te Apeldoorn
Dr. P.C.M. Bosschool, De Keerkring 70 te Apeldoorn

De Bosschool biedt een leeromgeving waar iedereen welkom is, zich veilig en gesteund voelt en samenwerkt. Eenieder mag zichzelf zijn passend binnen de schoolregels met zijn eigen identiteit en communicatiebehoeften.

In ons leren zijn wij gericht aan het werk met haalbare hoge doelen, passend bij het niveau van de leerling, waarbij ze:

  • inzicht hebben in wat ze leren en doen ondersteund door op groei gebaseerde feedback;
  • hun hart en talenten gebruiken;
  • succeservaringen opdoen;
  • uitgedaagd worden in een innoverende leeromgeving.

Essentieel hiervoor is dat het klimaat op school veilig is. De leerlingen worden uitgedaagd om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen, zowel op leergebied, communicatieve vaardigheden als op het gebied van persoonlijk welzijn in relatie met hun omgeving. Met deze opbrengsten zijn zij goed toegerust voor de toekomst. In onze samenwerking staan wij, leerlingen, ouder(s)/verzorgers(s) en onderwijspersoneel, open voor eenieder, spreken wij waardering uit naar elkaar en (h)erkennen wij elkaars expertise en kwaliteiten. In onze communicatie met leerlingen, collega’s en ouder(s)/verzorgers zijn wij respectvol, open, eerlijk en positief. We zorgen in onze communicatie voor complimenten, feedback en humor. We ondersteunen waar nodig onze communicatie door middel van gebaren (Nederlands ondersteund met gebaren). 
In het contact met de ouder(s)/verzorger(s) op de Bosschool stemmen alle betrokkenen doelen af en communiceren respectvol. We hebben heldere verwachtingen en spreken die naar elkaar uit, ieder neemt hierin zijn of haar verantwoordelijkheid. In ons team laten we onze talenten tot ontplooiing komen en bundelen we onze persoonlijke kwaliteiten en krachten. We streven dezelfde doelen na op een herkenbare manier, waarbij we elkaar ondersteunen en gebruik maken van ieders expertise. Er is op de Bosschool een inrichting die enerzijds rust uitstraalt en anderzijds uitnodigt tot ontdekkend leren. Alle disciplines op de Bosschool werken intensief samen en zorgen voor een breed onderwijsaanbod, waarin specifieke deskundigheid en aandacht voor communicatie en taal centraal staat.

Onze visie

De Bosschool biedt een leeromgeving waar iedereen welkom is, zich veilig en gesteund voelt en samenwerkt. Eenieder mag zichzelf zijn passend binnen de schoolregels met zijn eigen identiteit en communicatiebehoeften. 

In ons pedagogisch klimaat kan eenieder - kinderen, personeel en ouder(s)/verzorger(s) - zich optimaal ontwikkelen doordat eenieder wordt gezien in zijn eigenheid. Voorwaarden zijn: veiligheid, positiviteit, betrokkenheid en vaste structuren. Tevens worden de juiste communicatiemiddelen en -vormen ingezet.
In onze communicatie met leerlingen, collega’s en ouder(s)/verzorger(s) zijn wij respectvol, open, eerlijk en positief. We zorgen in onze communicatie voor complimenten, feedback en humor. Daarbij wordt de communicatie afgestemd op onze doelgroep en waar nodig ondersteund met gebaren/NMG.

In het contact met de ouder(s)/verzorger(s) op de Bosschool stemmen alle betrokkenen doelen af en communiceren respectvol. We hebben heldere verwachtingen en spreken die naar elkaar uit, ieder neemt hierin zijn of haar verantwoordelijkheid.

Onze leerlingen

De Bosschool biedt onderwijs aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) in de leeftijd van 4 t/m 13 jaar. De leerlingen hebben een onderwijsarrangement nodig om onderwijs te kunnen krijgen op de Bosschool. We zijn een neutraal bijzondere school. Dat betekent dat wij een school zijn voor alle leerlingen, ongeacht de religieuze of levensbeschouwelijke achtergrond.

De Bosschool kent drie locaties. Twee locaties in Arnhem:

Hommelseweg (HW) 403A:
Op deze locatie bieden we onderwijs aan voor leerlingen met TOS voor de groepen 1 tot en met 5.
Naast de afdeling met TOS is op deze locatie ook de afdeling voor leerlingen die doof of slechthorend zijn gesitueerd. Het gaat daarbij om een peutergroep (vanaf 2,5 jaar) en de groepen 1 t/m 8.

Bethaniënstraat (BS) 5:
Op deze locatie zitten leerlingen met een TOS voor de groepen 5 t/m 8.

En één locatie in Apeldoorn:

Keerkring 70, 7325 EA Apeldoorn:
Op de locatie in Apeldoorn zitten leerlingen met een TOS voor de groepen 1 t/m 4. De school is gelokaliseerd in het gebouw van Basisschool De Regenboog waarbij er op bepaalde onderdelen wordt samengewerkt met de basisschool. Leerlingen met een TOS die na groep 4 nog aangewezen blijven op onderwijs binnen een intensieve onderwijssetting van Kentalis, stromen door naar een locatie van de Bosschool in Arnhem.

De ambitie van de Bosschool is leerlingen, waar mogelijk, terug te laten stromen naar een reguliere setting, zo dicht mogelijk bij huis, eventueel met ondersteuning door ambulante begeleiding van Kentalis (ondersteuningsarrangement). Onder het motto: gewoon waar het kan, speciaal waar het moet.

(Extra) Ondersteuning

Hier kunt u lezen hoe we leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden en welke middelen we hiervoor ter beschikking hebben, of hoe we dit extern organiseren. De extra ondersteuning die uw kind krijgt staat beschreven in het OPP.

TOS onderwijsarrangement
Het onderwijsaanbod voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) richt zich op het opdoen van positieve ervaringen in de communicatie en de uitbreiding van de taalvaardigheid. Dit doen wij in klassen van gemiddeld 14 leerlingen. Een belangrijk doel is dat leerlingen (weer) plezier krijgen in communiceren. Ze kunnen taal dan ook beter leren. We zetten bij de communicatie ondersteunende middelen in, waaronder gebaren, beeldmateriaal en pictogrammen. We stemmen de interactie af op de individuele leerling. Zo krijgt uw kind optimale mogelijkheden om de taal van de ander waar te nemen en te verwerken en om zelf taal te uiten.

In- en uitstroom
Leerlingen met TOS kunnen instromen vanaf groep één. Ze verlaten onze school op het moment dat zij de cluster 2 ondersteuning niet langer nodig hebben of na groep acht.
Sommige leerlingen volgen bij ons onderwijs vanaf de kleuterleeftijd. Er zijn ook leerlingen die eerst ergens anders onderwijs volgden en later zijn gestart bij Kentalis. Ieder half jaar wordt er gekeken of het cluster 2 onderwijs nog het best passende onderwijs is voor uw kind. Is dit niet het geval dan wordt er samen met u gekeken naar welk onderwijs beter past. 
Op het moment dat leerlingen uitstromen naar een andere vorm van speciaal onderwijs of een reguliere school, kunnen deze leerlingen worden begeleid door de medewerkers van Kentalis ambulante dienstverlening van Kentalis. De begeleiding wordt afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerling en de ondersteuningsbehoefte van de leerkrachten van de nieuwe school.

Op de dr. P.C.M. Bosschool kunnen leerlingen instromen na elke vakantie. Bij voorkeur laten wij leerlingen niet meer instromen na de meivakantie vanwege het wennen aan een groep en het toewerken naar het einde van het schooljaar. In zeer dringende gevallen kan hier in overleg een uitzondering op worden gemaakt.

Hieronder vindt u de basisondersteuning die we op school bieden:

1.Problemen met betrekking tot de communicatieve ontwikkeling 

  • luisterproblemen 
  • laag taalbegrip 
  • geen initiatief nemen in communicatie 
  • articulatieproblemen 
  • onvolledige zinsbouw en grammatica 
  • onvoldoende kunnen volgen  
  • onvoldoende kunnen deelnemen aan gesprekken 
  • beperkt auditief geheugen 
  • geringe actieve en passieve woordenschat 

Communicatief ondersteunen wij de leerlingen door…  

  • rustig en duidelijk te spreken 
  • impliciete taal (waaronder figuurlijke taal) toe te lichten 
  • leerlingen actief uit te nodigen en uit te lokken tot communicatie 
  • alert te zijn op miscommunicatie en dit de leerlingen leren te herstellen en/of te voorkomen  
  • leerlingen tijd te geven om een antwoord te kunnen formuleren en een antwoord van een ander te kunnen verwerken 
  • direct communicatieve feedback te geven door de inzet van VAT principes: volgen, aanpassen, toevoegen 
  • expliciet te oefenen met communicatieve vaardigheden zoals op een passende manier deelnemen aan een gesprek, initiatieven nemen in de communicatie, het op gang houden van een gesprek, stellen van (hulp) vragen en doorvragen  
  • beurtgedrag en afstemmen in de communicatie te stimuleren 
  • visuele ondersteuning te bieden bij mondelinge taalaanbod in de vorm van picto’s, gebaren (NMG), geschreven taal, afbeeldingen en foto’s 
  • te ondersteunen bij het verwoorden van een boodschap door verhelderingsvragen te stellen en het verhaal samen te vatten 
  • communicatie en het taalaanbod aan te laten sluiten bij het begripsniveau van de leerling. 
  • de woordenschat te vergroten middels:  
  • woorden, begrippen of verbanden expliciet te benoemen of op te laten zoeken 
  • woorden uit te leggen en in een betekenisvolle context te plaatsen  
  • woorden veelvuldig te herhalen 
  • individuele- of groepslogopedie 

2.Problemen met betrekking tot de sociaal- emotionele ontwikkeling 

  • onvoldoende kunnen uiten van emoties en gevoel 
  • geen inzicht in eigen sterke en zwakke kanten 
  • geen contacten kunnen initiëren en onderhouden 
  • laag zelfvertrouwen 
  • onvoldoende weerbaar 
  • niet kunnen oplossen van conflicten 
  • problemen met coöperatieve werkvormen 

Sociaal-emotioneel ondersteunen wij de leerlingen door…  

  • gevoelens te benoemen en sociale situaties te ondertitelen 
  • expliciet aandacht te besteden aan het uitbreiden van gevoelstaal en deze te koppelen aan concrete ervaringen. 
  • gespreks-en omgangsregels (kanjer) expliciet uit te leggen en te visualiseren. 
  • inzicht te geven in en acceptatie van de beperkingen van jezelf en van de ander en daarmee leren om te gaan, o.a. met behulp van de methode PE-TOS (psycho-educatie). 
  • af te stemmen tussen afstand en nabijheid in de begeleiding. 
  • te benoemen wat goed gaat en ze vertrouwen te geven in eigen kunnen.  
  • ze te begeleiden in identiteitsvorming  
  • de sociale interactie en samenwerking tussen leerlingen onderling te stimuleren 
  • in te zetten op een stappenplan waarbij alle leerlingen mee doen en gelijkwaardig deelnemen; de leerlingen zijn zoveel mogelijk tegelijk communicatief actief en hebben elkaar nodig om tot een goed resultaat te komen. 

 3. Problemen met betrekking tot de didactische ontwikkeling  

  • hiaten in de leerstof  
  • niet adequate taakwerkhouding  

Didactisch ondersteunen wij de leerlingen door…  

  • de instructie visueel te ondersteunen (picto’s, NMG, stappenplan, ondersteunend tekenen, digibord, meeschrijven en voorbeelden) 
  • korte instructie te geven, mogelijk ondersteund door pre- en reteaching 
  • het controleren van het begrip. 
  • de leerling tijd te geven om instructie te verwerken 
  • te werken met een schoudermaatje 
  • lesstof en instructie te herhalen 
  • te modelen  
  • het gebruik van geluidsversterking en aandacht voor een goede signaal-ruisverhouding in de klas 
  • differentiatie te bieden 

4. Problemen met betrekking tot de cognitieve vaardigheden 

  • zwakke executieve functies 
  • lage intelligentie 
  • disharmonisch profiel 

Cognitieve vaardigheden stimuleren we door: 

  • diagnostiek om passende interventie of lesaanbod vast te stellen
  • aansluiten bij de zone van naaste ontwikkeling
  • extra individuele begeleiding door onderwijsassistent in de groep
  • een goed evenwicht te bieden tussen structuur en eigenaarschap van leren
  • nieuwe informatie in te bedden in een betekenisvolle context

5.Problemen met betrekking tot metacognitieve vaardigheden (leren leren) 

  • problemen met de impulsbeheersing 
  • problemen met prikkelverwerking 
  • werkhoudingsproblemen 

metacognitieve ontwikkeling stimuleren we door: 

  • opdrachten in kleine stukjes op te delen 
  • ondersteunende sensorische materialen aan te bieden (tangel, zitkussen, my-link) 
  • structuur in dagritme aan te bieden
  • psycho educatie (zodat leerlingen begrijpen wat hun TOS betekent en hoe ze daarmee om moeten gaan)

Onze grenzen:
Aan de hand van Simea opgestelde landelijke geldende criteria, bepaalt de Commissie van Onderzoek (CVO) of een leerling behoort tot de doelgroep en of de onderwijsbehoeften van de leerling Cluster 2 specifiek zijn. Onze school laat leerlingen toe met een TOS onderwijsarrangement. Hiervan uitgezonderd zijn leerlingen met een TOS/ MG arrangement.

We zijn niet toegerust om passend onderwijs te bieden aan:

  • Leerlingen die niet kunnen functioneren in een groep van gemiddeld 14 leerlingen.
  • Leerlingen die vanwege hun gedrag een structureel gevaar vormen voor de medeleerlingen of zichzelf.
  • Leerlingen die vanwege hun gedrag een structureel gevaar vormen voor de leerkrachten/ medewerkers.
  • Leerlingen die zeer specialistische psychiatrische behandeling en begeleiding nodig hebben.
  • Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben.

Hoorrecht:

Hoorrecht: Voor het vast- of bijstellen van het OPP laat onze school elke leerling (ongeacht leeftijd) mee denken over het OPP. De school biedt de leerling hierbij de ondersteuning die nodig is.  

Het hoorrecht zorgt ervoor dat alle leerlingen meedenken over hun eigen ontwikkeling, hun ondersteuningsbehoefte, de doelen die ze willen behalen en de aanpak die daarbij hoort. Je hoeft echt niet het hele OPP met een kind door te nemen. Het gaat erom dat je de leerling betrekt bij aspecten die voor hen belangrijk en begrijpelijk zijn. Je gaat dus van praten over de leerling, naar praten met de leerling. 

Het hoorrecht is opgenomen in onze kwaliteitscyclus.

Bronnen: 

-Populatiescan Dr. P.C.M. Bosschool TOS 2024 

-Procesbeschrijving en Kwaliteitsindicatoren voor het onderwijs aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis; Siméa; versie september 2014. 

-Richtlijnen Siméa; brochure richtlijn toelaatbaarheid; 01-09-2017 

-School ontwikkelplan (SOP) 2024 

 

Dr Bosschool TOS

Schoolplan

Iedere school beschrijft haar uitgangspunten, het aanbod en de lange-termijn-doelen in een schoolplan. Het schoolplan is geschreven voor de periode van de schooljaren 2024-2027. Deze ontwikkeldoelen vormen de focus voor ons handelen in de jaren 2024-2027

Het schoolplan is opgesteld door de directie in samenwerking met het hele team en vastgesteld door de medezeggenschapsraad. De teamleden hebben meegedacht over de missie en visie van de onderwijseenheid en een bijdrage geleverd aan de sterkte-zwakteanalyse, de zelfevaluatie en de nulmeting. Met behulp van een jaarlijkse evaluatie stellen we per jaar vast wat er (niet) goed gaat en bepalen we onze verbeterdoelen. De voorgenomen verbeterdoelen zetten we weg in jaarplannen. In de geëvalueerde jaarplannen geven we onze bevindingen weer en dat vormt het (onderwijsinhoudelijk) jaarverslag. Op deze wijze werken we planmatig en geven we vorm aan een cyclus van data, duiden, doelen, doen.

De doelen van het jaarplan 2025 zijn o.a.:

  • Implementatie van de nieuwe rekenmethodes
  • Taalbeleidsplan school specifiek maken en implementeren
  • Monitoring van de burgerschapsdoelen
  • Scholing team op het gebied van EDI
  • Vergroten van de ouderbetrokkenheid
  • Implementatie van Groeikracht
  • Implementatie van de TOS specifieke methodieken

Na de evaluatie van 2025, komt er weer een nieuw jaarplan 2026. We houden u op de hoogte middels het Bosnieuws.

Organisatie van de school

Ongeveer 200 leerlingen bezoeken de Bosschool opgeteld over de drie locaties. De afdeling TOS in Arnhem wordt bezocht door ongeveer 160 leerlingen en op de locatie Apeldoorn zitten ongeveer 40 leerlingen. De dagelijkse leiding voor de Bosschool ligt bij twee directeuren, Gonnie Stedenburg en Eveline Berns. De dagelijkse leiding van Apeldoorn is in handen van Marieke Jansen. Zij is locatieleider op deze afdeling van onze school.

Binnen de school werken mensen met verschillende functies in ons team. Al deze mensen werken samen om uw kind het best mogelijke onderwijs te geven. Iedere leerling krijgt op onze school begeleiding van een multidisciplinair team. Dat betekent dat iedere leerling onder de verantwoording valt van een klein team dat dicht bij de leerling staat: de leerkracht, de logopedist en indien aanwezig, de onderwijsassistent/leraarondersteuner. Deze medewerkers zorgen voor het onderwijs aan uw kind en proberen eventuele andere hulpvragen samen met u te beantwoorden.

Leerlingen worden ingedeeld op basis van didactisch niveau en de sociaal emotionele ontwikkeling. Binnen de groep wordt goed gekeken naar wat een leerling nodig heeft om te kunnen leren. Voor de groep staat dit beschreven in het groepsplan. Er wordt in maximaal 3 niveaus gewerkt. Voor een aantal vakken werken we ‘groepsdoorbroken’, om leerlingen op hun eigen niveau onderwijs te bieden.

Slechts in uitzonderingsgevallen worden leerlingen buiten de klas individueel begeleid.

Onderwijsteam

De Bosschool is een grote school waar veel mensen werken. Op de Bosschool afdeling TOS werken ongeveer 75 medewerkers. Een ieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen.

  • De leerkracht verzorgt samen met logopedisten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten het onderwijs aan de leerling.
  • De vakleerkracht verzorgt het bewegingsonderwijs en/of het muziekonderwijs aan een deel van de groepen.
  • De Commissie voor Leerlingenzorg (CvL), bestaande uit een logopedist, intern begeleider, maatschappelijk werker, jeugdarts, orthopedagoog en directeur, zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
  • Ondersteunende functionarissen: administratie en technisch vakman.
  • De directie geeft integrale leiding aan de school.
  • Stagiaires ondersteunen en leren doordat we ze kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs.

Elk jaar stellen we de indeling van de groepen vast. We werken dit schooljaar met 15 TOS groepen waarvan 3 in Apeldoorn en 12 in Arnhem. Binnen onze formatie maken we daarnaast middelen vrij voor logopedie en extra groepsondersteuning. Ook werken we met een aantal vakdocenten. Naast de medewerkers die direct met de leerlingen werken, hebben we intern begeleiders, orthopedagogen en twee maatschappelijk werkers in dienst. Samen proberen we uw kind zo goed mogelijk te begeleiden.

Ziektevervanging
Mocht een collega ziek zijn, streven we er altijd naar vervanging te regelen. Continuïteit van het lesprogramma en of ondersteuning vinden wij erg belangrijk. Dit is voor onze doelgroep complexer te organiseren. Op de Bosschool TOS heeft het team, in samenspraak met de LMR vaststaand beleid afgesproken, waarin vervanging georganiseerd is. Dit beleid leest u op Social Schools.

Dr. Bosschool d-sh

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit voor een kennismakingsbezoek wanneer uw kind een onderwijsarrangement heeft of krijgt. De directeur laat u de school zien en vertelt over ons onderwijs en onze visie. Ook kunt u dan uw vragen stellen. Om uw kind bij ons op school te kunnen inschrijven, is een onderwijsarrangement (afgegeven door de Commissie van Onderzoek) nodig. Na inschrijving wordt u uitgenodigd voor een intakegesprek met één van de intern begeleiders. Tijdens het intakegesprek mag uw kind kennismaken met de school, de leerkracht en de leerlingen van de groep waarin hij of zij geplaatst wordt (als dit al bekend is). Kleuters, die voor het eerst naar de basisschool gaan, kunnen instromen na hun vierde verjaardag. De startdatum is in overleg met de intern begeleider. Nieuwe leerlingen, die van een basisschool komen, kunnen na iedere vakantie, behalve na de meivakantie, instromen. Ook hier wordt de startdatum bepaald in overleg met de intern begeleider.

Voor meer informatie m.b.t. het aanvragen van een arrangement zie de algemene Kentalis Schoolgids op de Kentalis Website.

Dr Bosschool rondleiding