Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg

Wij bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2022-2023  zijn er doelen gesteld. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Actiepunt

Wat is bereikt in 2022-2023

Ontwikkelen leesresultaten

  • Kennis uit Masterplan Geletterdheid is gedeeld met het team. We zitten nu in de fase van implementatie.
  • Het intensieve leesaanbod middels BOUW! is geïmplementeerd.
  • Voor leerlingen met dyslexie is Claroread geïntroduceerd en ingezet.

Leerlingvolgsysteem

Er is een nieuw leerlingvolgsysteem (ParnasSys) geïmplementeerd op de Bosschool. Ook de leerlijnen van de kleuters zijn het afgelopen schooljaar in gebruik genomen.

Moeilijk verstaanbaar gedrag

Het traject rondom moeilijk verstaanbaar gedrag met Facet is afgerond. Komend schooljaar implementeren we dit middels de placemat die hiervoor ontworpen.

Ontwikkeling onderwijs aan kleuters

De kleuterbouw werkt richting het doelgericht werken met als uitgangspunt begeleid spel.

Burgerschap

Ons aanbod rondom Burgerschap is geïnventariseerd.

Woordenschatonderwijs

De afgesproken werkwijze is herhaald en geborgd.

NmG in de onderbouw

Medewerkers onderbouw hebben scholing gehad op de inzet van Nederlands ondersteund met gebaren in de klas. Deze scholing wordt actueel gehouden.

Aanbod digitale geletterdheid

Het werken met de methode Delta de Draak is gestart.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene Schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen

In het schooljaar 2021-2022 worden de ambities voor rekenen gehaald, echter net niet bij de BB- uitstroom. De ambities voor technisch lezen worden gehaald voor de groepen 4 tot en met 7, op woordleesniveau zien we dat de leerlingen met praktijk uitstroom de ambities net niet halen. Bij spelling wordt de ambitie nog niet gehaald, we zien wel groei door het jaar heen. Bij begrijpend wordt de ambitie behaald door de leerlingen met een Pro en KB uitstroom. De ambitie wordt niet behaald voor de leerlingen die uitstromen op BB niveau. Het begrijpend lezen is daarmee een speerpunt voor het schooljaar 2022-2023 geweest.
In het schooljaar 2021-2022 hebben 17 leerlingen de eindtoets Route 8 gemaakt. De resultaten komen over het algemeen overeen met het vastgestelde uitstroomprofiel van de leerlingen.

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit meten we met de monitor sociale veiligheid. In het schooljaar 2021-2022 is er na de corona periode voor het eerst weer fysiek les gegeven in SEO. Dat was de afgelopen jaren met online onderwijs niet mogelijk. Dit meenemend zijn we over algemeen tevreden over de ontwikkeling van de kinderen op SEO gebied. Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van de leerlingen zich veilig voelt. 

95% van de leerlingen voelt zich fijn op school op school. 85% vindt zijn/ haar klasgenoten aardig, 97% vindt dat de juf of meester fijn met hen omgaat.

Eindtoets groep 8

In het schooljaar 2022-2023 hebben 27 leerlingen de eindtoets ROUTE 8 gemaakt. 9 leerlingen kwamen hoger uit dan het advies dat in december 2022 met ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen is besproken.
Met deze ouder(s)/verzorger(s) is een heroverwegingsgesprek geweest en ook de V(S)O-scholen zijn hiervan op de hoogte gebracht. Bij 6 leerlingen is het advies aangepast. Bij de andere leerlingen is het in december gegeven advies gehandhaafd.

Overgang naar een andere school

Tussentijdse uitstroom Arnhem en Apeldoorn

Afhankelijk van de ontwikkeling van uw kind kan uw zoon of dochter tussentijds uitstromen naar het regulier basisonderwijs of naar een andere school voor speciaal (basis) onderwijs. Tussentijds (groepen 3-7) stroomden dit schooljaar ongeveer 45 leerlingen uit. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de nieuwe school op communicatiegebied, wordt er een ondersteuningsarrangement cluster 2 aangevraagd. Wij zorgen voor een zorgvuldige overdracht, zodat de ontwikkeling van de leerling door kan gaan. Dit schooljaar zijn er 27 uitgestroomd aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.

Informatie over eind uitstroom

Informatie over eind uitstroom

Eind uitstroom

2020-2021

2021-2022  

2022-2023

Praktijkonderwijs

6

5

5

vmbo-bb

13

10

17

vmbo-kb

3

2

1

vmbo-t

-

-

4

Totaal

22

17

27

Totaal naar regulier

7

8

17

Totaal naar VSO

15

9

10

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt net niet behaald. Dit percentage is 70% in het schooljaar 2022-2023. 19% van de leerlingen stroomt hoger uit en 11% lager dan het in groep 6 gestelde uitstroomperspectief. 

We stellen de pré adviezen ambitieus op. Als de didactische resultaten achterblijven in groep 6, stellen we als Commissie van Leerlingenzorg de doelen niet meteen bij. We intensiveren dan het aanbod en bekijken wat nog meer helpend zou kunnen zijn om de gestelde leerdoelen alsnog te behalen. In veel gevallen zien we dat dit ook lukt.  Daarnaast zien we dat veel leerlingen met een TOS de laatste 2 jaren van de basisschool goed doorgroeien op spraak-taal, communicatief, didactisch, sociaal emotioneel gebied en op het gebied van leren leren. We werken vanaf vorig schooljaar, daar waar nodig met een breder uitstroomperspectief (bijv. vmbo-basis/kader) vanaf groep 6 zodat we meer ontwikkelruimte voor de leerlingen creëren.

Informatie over tussentijdse uitstroom

Overzicht tussentijdse uitstroom

 

2020-2021

2021-2022

2022-2023  

Basisonderwijs

  15 14 12  

Speciaal Basisonderwijs (SBO)

 

18

11

4  

Speciaal onderwijs

 

15

10

3  

Thuiszitter met leerplichtontheffing

 

0

0

0  

VSO arbeid/praktijk

  0 0 1  

Buitenland

 

3

0

1  

Onbekend

  1 0 0  

Totaal

 

52

35

21  

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-2022

52 leerlingen

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 boven hetzelfde uitstroomniveau bevindt 2 leerlingen

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

12 leerlingen     

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

3 leerlingen

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

35 leerlingen

Van 17 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. 12 leerlingen daarvan zitten op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Leerlingervaringenonderzoek 2023

In maart 2023 is het leerlingervaringen onderzoek afgenomen. 

De respons was 99%, uitstekend. De Bosschool krijgt als rapportcijfer een 7.7. Het meest positief wordt ervaren: 'mijn mening doet ertoe' en 'de schoolresultaten'.
Over enkele items waren leerlingen iets minder tevreden: ‘omgaan met sociale media’ (vooral in groep 6 en 7) en ‘de juf/meester laat ons zelf kiezen’ (dit kwam vooral naar voren in groep 7 en 8), 'aansluiten op de actualiteit uit het nieuws' (7,8), 'de meester en juf bespreekt toetsresultaten met mij' (5,7), 'de meester of juf geeft extra werk als dat nodig is' (groep 6), 'ik durf het te zeggen als ik iets niet leuk vind' (6,7,8).
De resultaten worden jaarlijks in het team besproken, daarna worden de resultaten in de verschillende groepen besproken en is nagevraagd wat leerlingen er precies mee bedoelden. Omgaan met sociale media is opgenomen als doel in het jaarplan. 

Ouderervaringen Onderzoek 2022

Begin 2022 heeft het Kentalis Ouderervaringen Onderzoek plaatsgevonden: De respons was 42%, dit wordt ingeschaald als voldoende. Het gemiddelde rapportcijfer van de Bosschool 8,3 (1=laag, 10=hoog). Het gemiddelde rapportcijfer uit 2020 was 8,1. De Bosschool is tevreden met het huidige cijfer.

Medewerkertevredenheidsonderzoek 2023

Begin 2023 heeft er binnen Kentalis een medewerkertevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. De medewerkers die ook in 2021-2022 werkzaam waren op de Dr. Bosschool mochten het onderzoek invullen. Dit resulteerde in een respons van bijna 60%.

Als trotspunten komen de volgende punten naar voren:
De samenwerking binnen het team, werkplezier, kennis en expertise binnen Kentalis.

Verbeterpunten die genoemd worden:
Werkdruk en balans, waardering en gezien worden, samenwerking binnen heel Kentalis.

onderzoeken

Audit of inspectie

Audit

September 2022 heeft er een interne audit plaatsgevonden. Hierbij zijn de goede kanten van het onderwijs op de Bosschool naar voren gekomen als ook de ontwikkelpunten. De kwaliteit van het onderwijs op de Bosschool wordt voldoende tot goed beoordeeld. 

Aandachtspunten liggen op het gebied van het compacter omschrijven van de schooldocumenten en kwaliteitscultuur, aanpassingen die gemaakt kunnen worden in het OPP om navolgbaarder te zijn en het aantonen in woord en daad dat de school hoge verwachtingen heeft en haalt. Bij het laatste punt zijn meer specifiek de sociale en maatschappelijke competenties genoemd.
De Bosschool is aan de slag gegaan met de aandachtspunten en gaat hier komend schooljaar mee verder.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen die zijn uitgevoerd in 2022-2023:

  • Pre-advies in groep 6 breder opstellen;
  • Borging doorgaande lijn zelfredzaamheid in de school;
  • Borging doorgaande lijn leren leren in relatie tot huiswerk;
  • Onderwijsaanbod Engels bekijken en bijstellen.