Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg

Wij stellen ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2024/2025  zijn er doelen gesteld voor 2025/2026. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

 
DoelenWat is bereikt eind 2025/2026
Scholing
  • De leerkrachten zijn geschoold in de nieuwe methoden Semson en WIG 5 voor rekenen
  • De leerkrachten hebben opnieuw scholing gehad in het expliciet directe instructiemodel en zijn hierop gecoacht.
LeerlingvolgsysteemDe kleuterleerkrachten hebben de thema's voorbereid vanuit de doelen uit de leerlijnen.
Professionele cultuurWe zijn gestart met de methodiek van Groeikracht. Er zijn schoolcoaches opgeleid. Er is stelselmatig collegiale consultatie en feedback. Er worden samen lessen voorbereid.
BurgerschapHet burgerschapsplan is klaar. We zijn nu gestart met monitoring van burgerschap.
TOS specifieke methodiekenWe zijn gestart met de implementatie van de TOS specifieke methodieken: Spraakwaterval, Story grammar training en Petos
NmG in de onderbouwDe medewerkers zijn geschoold in NMG
Aanbod digitale geletterdheidEr is gestart met een samenwerking met het Ixperium (HAN)

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene Schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen

In het schooljaar 2023-2024 worden de schoolambities niet op alle niveaus behaald. Wij hebben dit gemeten m.b.v. de Cito LiB toetsen. 

Bij Technisch lezen wordt de ambitie wordt wel ruim behaald bij de PRO uitstroom. 
Bij Rekenen behalen we de ambitie wel op uitstroom KB en PRO. 
Bij Spelling behalen we de ambitie bij de PRO uitstroom. 
Bij Begrijpend lezen wordt de ambitie bij alle uitstroomniveaus niet behaald. 
In het schooljaar 2023-2024 hebben 31 leerlingen de eindtoets Route 8 gemaakt. De resultaten komen grotendeels overeen met het vastgestelde uitstroomprofiel van de leerlingen.

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

De Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL) is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie. Met de SCOL-scores wordt de sociale competentie van de leerlingen systematisch in kaart gebracht. Dit gebeurt twee keer per jaar. De data worden geanalyseerd door de orthopedagoog en nieuwe doelen worden (gekoppeld met groepsplan SEO) in samenwerking met leerkrachten, IB en de orthopedagoog tijdens de groepsbespreking vastgesteld. Ook wordt de SCOL gebruikt als uitgangspunt bij het bepalen van de doelen bij Spraakwaterval.

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit meten we met de monitor sociale veiligheid (MSV) bij de leerlingen van groep 6 t/m 8. Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van de leerlingen zich veilig voelt. We evalueren de resultaten met het gehele team en bespreken wat we kunnen doen om indien nodig het gevoel van veiligheid te vergroten.

Het visiestuk “Gedrag en sociale veiligheid” is bijgesteld en aangevuld met een expliciet anti-pestprotocol. Volgend schooljaar willen we actief deelnemen aan de week tegen pesten (22 t/m 26 september 2025) en zullen er in elke groep die week specifieke lessen gegeven worden, waarop daarna teruggekomen kan worden. Ook willen we de inzet van de TOS-specifieke methodieken in samenhang met de Kanjertraining goed evalueren en op basis van die evaluatie een plan maken voor het schooljaar 2025-2026.

Eindtoets groep 8

In het schooljaar 2023-2024 hebben 31 leerlingen de eindtoets ROUTE 8 gemaakt. Vier leerlingen kwamen hoger uit dan het advies dat in december 2023 met ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen is besproken.
Met deze ouder(s)/verzorger(s) is een heroverwegingsgesprek geweest en ook de V(S)O-scholen zijn hiervan op de hoogte gebracht. Bij 4 leerlingen is het advies aangepast. Bij de andere leerlingen is het in december gegeven advies gehandhaafd.

 

Overgang naar een andere school

Tussentijdse uitstroom Arnhem en Apeldoorn

Afhankelijk van de ontwikkeling van uw kind kan uw zoon of dochter tussentijds uitstromen naar het regulier basisonderwijs of naar een andere school voor speciaal (basis) onderwijs. Tussentijds (groepen 3-7) stroomden dit schooljaar ongeveer 21 leerlingen uit. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de nieuwe school op communicatiegebied, wordt er een ondersteuningsarrangement cluster 2 aangevraagd. Wij zorgen voor een zorgvuldige overdracht, zodat de ontwikkeling van de leerling door kan gaan. Schooljaar 2023-2024 zijn er 31 leerlingen uitgestroomd aan het einde van groep 8, dit noemen we einduitstroom.

Informatie over eind uitstroom

Informatie over eind uitstroom

Eind uitstroom2020-20212021-2022  2022-20232023-2024
Praktijkonderwijs6559
vmbo-bb13101717
vmbo-kb3213
vmbo-t--42
Totaal22172731
Totaal naar regulier7817 
Totaal naar VSO15910 

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt net niet behaald. Dit percentage is 70% in het schooljaar 2022-2023. 19% van de leerlingen stroomt hoger uit en 11% lager dan het in groep 6 gestelde uitstroomperspectief. 

We stellen de pré adviezen ambitieus op. Als de didactische resultaten achterblijven in groep 6, stellen we als Commissie van Leerlingenzorg de doelen niet meteen bij. We intensiveren dan het aanbod en bekijken wat nog meer helpend zou kunnen zijn om de gestelde leerdoelen alsnog te behalen. In veel gevallen zien we dat dit ook lukt.  Daarnaast zien we dat veel leerlingen met een TOS de laatste 2 jaren van de basisschool goed doorgroeien op spraak-taal, communicatief, didactisch, sociaal emotioneel gebied en op het gebied van leren leren. We werken vanaf vorig schooljaar, daar waar nodig met een breder uitstroomperspectief (bijv. vmbo-basis/kader) vanaf groep 6 zodat we meer ontwikkelruimte voor de leerlingen creëren.

Informatie over tussentijdse uitstroom

Overzicht tussentijdse uitstroom 2020-20212021-20222022-2023 
Basisonderwijs 151412 
Speciaal Basisonderwijs (SBO) 18114 
Speciaal onderwijs 15103 
Thuiszitter met leerplichtontheffing 000 
VSO arbeid/praktijk 001 
Buitenland 301 
Onbekend 100 
Totaal 523521 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-202252 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 boven hetzelfde uitstroomniveau bevindt2 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt12 leerlingen     
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt3 leerlingen
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt35 leerlingen

Van 17 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. 12 leerlingen daarvan zitten op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Monitor sociale veiligheid 2025

In maart 2025 is de monitor sociale veiligheid afgenomen.

De respons was 100%, uitstekend. Op de onderdelen van Sociale veiligheid zien we scores tussen de 76% en 91% procent. Dit zijn grotendeels scores onder de ambitie. M.b.t. het veiligheidsgevoel in de klas wordt de ambitie wel behaald. 

  • Op het onderdeel Welzijn geven de meeste leerlingen aan (90% of meer) aan dat hun klasgenoten aardig zijn en dat ze het fijn vinden hoe de leerkrachten met hen omgaan. Dit zijn scores op ambitie. Wat betreft het fijn voelen op school en leuk vinden in de klas wordt de ambitie niet helemaal gehaald.
  • Tussen de 73% en 95% van de leerlingen ervaren geen aantasting van de fysieke en sociale veiligheid. 

We gaan n.a.v. de scores altijd in gesprek met leerlingen die aan hebben gegeven dat te willen. We proberen n.a.v. deze gesprekken problemen die snel kunnen worden verholpen z.s.m. op te lossen. Ook gaan we preventief te werk (bijvoorbeeld door kinderen te leren omgaan met social media en afspraken met elkaar te maken).

Ouderervaringen Onderzoek 2024

Mei 2024 heeft het Kentalis Ouderervaringen Onderzoek plaatsgevonden: 86 ouders/ verzorgers hebben de enquête ingevuld ( dit is 23%). Dit wordt ingeschaald als laag en we moeten hier rekening mee houden i.v.m. de betrouwbaarheid . Het gemiddelde rapportcijfer van de Bosschool is een 8,2.

Sterke punten die naar voren komen zijn:

  • De school informeert voldoende over de dagelijkse gang van zaken
  • De school geeft de leerlingen voldoende hulp als hij/ zij iets niet (zo snel) begrijpt
  • Er wordt goed les gegeven
  • Mijn zoon/ dochter heeft het naar zijn/ haar zin op school

Als ontwikkelpunten worden genoemd:

  • De school betrekt mij voldoende bij de ontwikkelingen op school
  • De leerkracht betrekt mijn zoon/ dochter bij de doelen waar ze aan werken

We zijn tevreden met het rapportcijfer 8,2 en nemen de ontwikkelpunten mee in de besprekingen met het team.

Medewerkertevredenheidsonderzoek

Begin 2023 heeft er binnen Kentalis een medewerkertevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. Dit resulteerde in een respons van bijna 60%. 

Als trotspunten komen de volgende punten naar voren:
De samenwerking binnen het team, werkplezier, kennis en expertise binnen Kentalis.

Verbeterpunten die genoemd worden:
Werkdruk en balans, waardering en gezien worden, samenwerking binnen heel Kentalis.

onderzoeken

Audit of inspectie

Audit

Januari 2025 heeft er een inspectie bezoek plaatsgevonden. Onze school is op alle onderzochte standaarden met een voldoende beoordeeld. De inspectie heeft geconstateerd dat de Dr. P.C.M. Bosschool een school is waar de leerlingen zich veilig voelen. Ouders zijn tevreden over de manier waarop hun kind begeleid wordt. Er is geconstateerd dat de leerlingbegeleiding op orde is en de school houdt goed zicht op de ontwikkeling van leerlingen.
Natuurlijk heeft de inspectie ook een aantal verbeterpunten meegegeven. Zo geeft de inspectie aan dat het curriculum voor rekenen doelgerichter kan en dat er meer samenhang zou moeten zijn tussen de gebruikte methodes en lesmaterialen. Ook zouden de leerlingen wat meer verwerkingstijd moeten krijgen.
De Bosschool is aan de slag gegaan met de aandachtspunten en gaat hier komend schooljaar mee verder, zie hiervoor het kopje maatregelen.

Maatregelen

De resultaten van het inspectiebezoek januari 2025 zijn verwerkt en leiden o.a. tot de volgende maatregelen voor schooljaar 2025-2026

  • Het SOP wordt opgenomen in de schoolgids. Hierbij worden ook de grenzen van de school aangegeven.
  • Er worden extra lesbezoeken ingepland met IB en directie met het oog op differentiatie en zelfstandig werken.
  • Het expliciet directe instructiemodel wordt verder geïmplementeerd en de leerkrachten worden verder geschoold. De focus zal liggen op het gebied van de rekenresultaten: hoge verwachtingen, differentiatie en zelfstandig werken.