Onze school

Inleiding

Beste ouder/verzorger,(s)

Voor u ligt de schoolgids van de Kentalis Guyotschool voor Communicatief Meervoudig Beperkte kinderen en kinderen met Doof Blindheid  in Haren 2023-2024. In de gids geven we dat verder aan als  Guyotschool CMB. In dit deel staat specifieke informatie over onze scholen. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het algemene deel van de schoolgids.

Wij bieden onderwijs aan leerlingen met een meervoudige auditieve  beperking (cluster 2). Daarbij gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van het kind. We vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids alles over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de invulling van passend onderwijs en de taken van de medezeggenschapsraad tot informatie over verzekeringen en veilig internetgebruik. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig uit op school. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.

De Guyotscholen SO DSH, SO CMB en (V)SO CMB vormen samen een scholengroep. Zij verzorgen onderwijs aan leerlingen met een auditieve beperking, al dan niet in combinatie met bijkomende beperkingen, in de leeftijd van 3 tot 20 jaar. De Guyotschool SO bestaat uit twee afdelingen. Een afdeling DSH voor leerlingen met alleen een auditieve beperking en een afdeling CMB voor leerlingen met meervoudige beperkingen.
Deze schoolgids beschrijft alleen SO CMB, dat wil zeggen de school voor leerlingen van 3 t/m 12 jaar.

Leerlingen met een meervoudige beperking worden in principe opgenomen op het SO CMB. Het woord ‘principe’ wordt niet voor niets gebruikt, het blijft namelijk altijd maatwerk. Wij vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen. Een onderwijsteam van ruim 65 goed geschoolde onderwijsmedewerkers doet hiervoor zijn uiterste best. Vooral op de CMB afdeling wordt aan het onderwijs een vorm van zorgondersteuning toegevoegd. In overleg en passend bij wat uw kind nodig heeft, biedt Kentalis zorg en behandeling op maat.

Een schoolgids probeert u zo goed als mogelijk te informeren maar het blijft natuurlijk een brochure die pas gaat leven als u zich daar ook daadwerkelijk een beeld bij kunt vormen. Graag nodigen wij u dan ook uit voor een (kennismakings)bezoek aan onze scholen. Het team van de Guyotschool zal u met enthousiasme ontvangen.

H. Koopman

Directeur Kentalis Guyotschool SO CMB
 

Onze visie

Voorbereiden op een volwaardige plek in de maatschappij is voor ons het belangrijkste uitgangspunt. De weg naar deze plek in de maatschappij loopt voor een deel door de Guyotschool. Het onderwijsprogramma is gebaseerd op een planmatige aanpak en het uitgangspunt dat we hoge (leer)opbrengsten verwachten bij onze leerlingen. Omdat wij hoge doelen stellen wordt van leerlingen een extra inspanning verwacht in combinatie met een aangepaste onderwijsmethodiek. Hoge doelen stellen en anders aanbieden. Met daarbij de toevoeging dat we altijd uitgaan van de mogelijkheden van elke individuele leerling.

Belangrijk in het onderwijsaanbod is het specifieke taalaanbod. Over het algemeen is op dit gebied sprake van achterstanden en hiaten. Er wordt nadrukkelijk ingezet op het werken aan deze hiaten en achterstanden.
Taal- een communicatie is daarmee een van de belangrijkste aandachtsgebieden van de school.

Kenmerkend op de Guyotschool is de wijze van communiceren. Een auditieve beperking maakt dat een visuele component helpend is in communicatie en kennisoverdracht. Naast verschillende visualisaties wordt vooral ingezet op gesproken Nederlands waarbij maximaal gebruik wordt gemaakt van hoorapparatuur, van Nederlands met gebaren waarbij het Nederlands wordt ondersteund met gebaren, of Nederlandse GebarenTaal waarbij wordt gecommuniceerd in gebarentaal. Leerlingen ontwikkelingen zich in de taal die voor hen het meest vanzelfsprekend is. Dat kan zijn het gesproken Nederlands, dat kan zijn Nederlandse gebarentaal.

Leerlingen kunnen zich ontwikkelen tot volwaardige deelnemers in de maatschappij als zij daarvoor het juiste communicatiemiddel tot beschikking hebben of krijgen. Alleen dan is er ontwikkeling mogelijk op alle vakgebieden maar tegelijkertijd ook op de ontwikkeling van de persoonlijkheid.

Onze leerlingen

Wij verzorgen onderwijs voor dove- en slechthorende  leerlingen in combinatie met meervoudige beperkingen. Leerlingen mogen op onze school starten op 3 jarige leeftijd. Dit is niet zonder reden; taal ontwikkelt zich het best op jonge leeftijd.
Tijdig beginnen met een specifiek taalaanbod is daarom van groot belang. 

Leerlingen van de CMB afdeling volgen in hoofdzaak een zmlk onderwijsprogramma. Zij stromen na groep 8 meestal door naar het VSO CMB. Op het VSO CMB worden de leerlingen voorbereid op werken in de vorm van dagbesteding.

Niet altijd is er sprake van een auditieve beperking. In uitzonderlijke gevallen worden er ook leerlingen toegelaten zonder auditieve beperking maar die vooral gebaat zijn bij het onderwijsaanbod en pedagogische aanpak op onze school.

Onze school is ook toegankelijk voor doof- blinde leerlingen. Zij kunnen op verschillende afdelingen worden geplaatst, afhankelijk van het ontwikkelingsniveau. Meestal is dat de afdeling CMB.

Sinds 2018 hebben wij ook de mogelijkheid om onderwijs te bieden voor leerlingen op zmlk niveau, leerlingen die uitstromen op een zogenaamd uitstroomprofiel 1 of uitstroomprofiel 2. (UP1 en UP2) Met name deze leerlingen hebben niet alleen behoefte aan onderwijs maar ook aan zorg. Er is dan sprake van een onderwijs-zorg-combinatie.

In het zogenaamde School Ondersteunings Profiel (SOP) is beschreven welke leerlingen wel en welke leerlingen niet toegelaten worden op onze school.

Ondersteuningsprofiel 2023-2024 Guyot.pdf (link)
 

Schoolondersteuningsprofielen

 

Schoolondersteuningsprofiel Communicatief Meervoudig Beperkt (CMB) Waar werken we aan?

Bij een deel van onze leerlingen is er sprake van communicatieve problematiek, die niet alléén veroorzaakt wordt door een auditieve of communicatieve beperking, maar ook door bijkomende problematiek, zoals psychiatrische- of gedragsproblematiek, een laag IQ, een vorm van autisme of een bepaald syndroom. We hebben het daarom niet meer over Meervoudig Gehandicapt (MG), maar over Communicatief Meervoudig Beperkt (CMB). Zo willen we de nadruk meer op de communicatieve beperking leggen.

Als we verwachten dat leerlingen later naar beschermde arbeid of een vorm van dagbesteding gaan, volgen zij onderwijs op de Guyotschool voor CMB. Deze afdeling biedt leerlingen de kans om zich in die richting te ontwikkelen. Ook horende, zeer moeilijk lerende kinderen met ernstige communicatienood (die niet of nauwelijks tot spraak komen) krijgen hier onderwijs (TOS-CMB).

Leerlingen kunnen van drie jaar tot en met twaalf jaar onderwijs volgen met een ondersteuningsarrangement. Leerlingen met de uitstroomperspectieven dagbesteding en beschermde arbeid kunnen daarna doorstromen naar het VSO CMB. Zij kunnen daar van hun twaalfde tot achttiende onderwijs volgen.

Belangrijk vinden wij dat leerlingen zoveel mogelijk de regie krijgen over keuzes (groot en klein) in het eigen leven; de communicatie versterken en woorden- en gebarenschat laten aansluiten op dagelijkse situaties en vaardigheden; voorbereiding op arbeid of vrijetijdbesteding; leren functioneren in sociale situaties.
 
Werken met een planbord waarop leerlingen kunnen zien hoe hun dag eruit ziet en of er iets bijzonders op de planning staat. Ook werken we met het Sociaal Competentiemodel (SCM). De kern hiervan is het geven van positieve feedback, om gedrag te beïnvloeden: we benoemen gewenst gedrag. We werken zoveel mogelijk met een vast team van leerkrachten, vakleerkrachten, klassenassistenten en begeleiders op de groep.

Naast aandacht voor onderwijs en sociaal emotionele ontwikkeling is er ook aandacht voor de spraak- en taalontwikkeling. Voor alle leerlingen wordt vastgesteld wat de specifieke behoefte is op dit gebied.
Afhankelijk van deze analyse ontvangen leerlingen individuele en/of groepslogopedie. Tijdens de behandelingen wordt gewerkt aan verschillende spraak- en taaldoelen.

Schoolondersteuningsprofiel Doofblind (DB) Waar werken we aan?

We stemmen ons onderwijs af op de individuele leerling. Zo bieden we uw kind optimale ontwikkelingskansen. We geven hier vorm aan vanuit onze visie:

Wij willen dat de leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontplooien, waardoor hun zelfredzaamheid wordt vergroot en zij zo goed mogelijk toegang krijgen tot een sociaal leven. Hiermee willen we voor elke leerling een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven bereiken. Dit doen we door de leerling toegang tot informatie, communicatie en mobiliteit te geven. Hiertoe bieden wij een veilige, voorspelbare omgeving, hanteren wij een tactiel georiënteerde benadering, zijn wij competente communicatiepartners en bieden wij continuïteit. Ons onderwijs is individueel gericht, maar dit betekent niet dat leerlingen alleen individueel onderwijs krijgen. De leerkracht begeleidt, vaak met behulp van een klasse assistent of begeleider, een groep van drie á vier leerlingen en geeft daar binnen vooral individuele ondersteuning. Dit is belangrijk, want onze leerlingen hebben te maken met verschillende vormen van beperkingen:

slechtziendheid/blindheid (aangeboren of verworven), slechthorendheid/doofheid, ontwikkelingsachterstand: verklaarbaar vanuit syndromen (indien van toepassing) en achterstand door de visuele en auditieve beperking. Syndromen zijn soms de oorzaak van de auditieve en visuele beperking, Soms zijn er bijkomende medische en motorische beperkingen (onder andere spasme, epilepsie en verlamming).

De inhoud van het schoolprogramma is gebaseerd op de wettelijk voorgeschreven leerlijnen speciaal onderwijs . Met ouders en een multidisciplinair werken we aan de volgende ontwikkelingsgebieden:

Interactie en communicatie

Met interactie bedoelen we op elkaar reageren, bijvoorbeeld: we kijken naar hetzelfde en we lachen naar elkaar. Met communicatie bedoelen we interactie waarbij informatie uitgewisseld wordt, bijvoorbeeld: de leerling maakt het gebaar ‘drinken’ en de leerkracht reikt een beker melk aan. Ontwikkeling van interactie en communicatie is op onze school verweven in het hele schoolprogramma.

Bij het opbouwen van communicatie sluiten we aan bij de vorm die de leerling spontaan gebruikt, bijvoorbeeld: mimiek, verwijzen, gebruik van voorwerpen, (tactiele) gebaren of gesproken taal.

In eerste instantie ligt de dagelijkse zorg voor de ontwikkeling van interactie en communicatie bij de klassenleerkracht. De logopedist kan ingezet worden voor individuele logopedische ondersteuning en ondersteuning van de leerkracht met betrekking tot communicatie/interactie met de leerling. Hiervoor zijn enkele opgeleide interactie communicatie begeleiders (ICB) werkzaam binnen onze school.

Sociale- en emotionele ontwikkeling
 
Doelen binnen dit onderwerp liggen op het gebied van het (h)erkennen van emoties en gevoelens bij jezelf en anderen, samenspel en samenwerken, initiatief nemen en het ontwikkelen van het zelfbeeld. Er is aandacht voor bewustwording van het eigen lichaam, weerbaarheid (‘nee’ kunnen zeggen) en omgaan met vrienden, relaties en seksualiteit.

Zelfstandigheid en zelfredzaamheid:

We werken aan doelen, zoals aan- en uitkleden, jezelf verzorgen en eten en drinken. Er wordt met leerlingen gewerkt aan de voorbereiding op werken, dagbesteding, zelfstandig of begeleid wonen en een vrijetijdsinvulling.  Leerlingen oefenen ook vaardigheden die zij nodig hebben om zich een beeld te vormen van de wereld om zich heen. Ook leren de kinderen hoe ze hun weg kunnen vinden in het dagelijks leven: in de klas, op het terrein van Kentalis of bijvoorbeeld in een winkel.

Ontwikkeling van schoolse vaardigheden

Doelen kunnen liggen op het gebied van uitbreiding van de concentratie en aandacht, (kleine) problemen kunnen oplossen, uitbreiding van de leefwereld, wereldoriëntatie, taal en rekenen. Binnen het onderwijsprogramma wordt gewerkt aan het optimaal stimuleren van de verschillende (rest)zintuigen. Dit gebeurt onder andere met visus- en hoortraining, sensomotorische stimulatie en het leren gebruiken van tast, geur en smaak. De logopedist en ergotherapeut kunnen hierin een ondersteunende rol hebben.

Er is dagelijks aandacht voor training van de fijne en grove motoriek. Ook kunnen we ergotherapie, fysiotherapie en bewegingsonderwijs inzetten om te werken aan doelen op dit gebied.

Schoolplan

Kwalitatief goed onderwijs met de hoogst mogelijke leeropbrengsten is een belangrijke doelstelling van de school. Om dit te bereiken wordt gewerkt aan de hand van het zogenaamde kwaliteitsbeleid en de kwaliteitscyclus. Uitgangspunt voor het beleid op de school is de missie en visie van Kentalis en de uitwerking  
daarvan in de visie en de missie van de school. De ambities van de Kentalis Guyotschool  SO CMB  kunt u nalezen in de bijlage.

Uitgangspunt is het schoolplan. Het huidige schoolplan bestrijkt de periode 2019-2024. Het schooljaar 2023- 2024 bestrijkt het vijfde  jaar van de schoolplanperiode. Het jaarplan 2023 – 2024 bevat een aantal onderwerpen waar dit schooljaar specifiek de aandacht naar uit gaat. Het scholingsprogramma is afgestemd op de onderwerpen zoals die genoemd zijn in het jaarplan. Omdat het jaarplan over het algemeen een lijvig document is worden de hoofdpunten van het jaarplan samengevat in de zogenaamde jaarplanposter of visual. De jaarplanposter heeft als doel om alle medewerkers, maar ook overige belanghebbenden, voortdurend te laten focussen om de hoofdpunten van het jaarplan.

Het jaarplan wordt voortdurend geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. De onderwerpen worden opgenomen in een jaarlijkse bespreekcyclus. Op gezette en vastgestelde tijden worden de onderwerpen van het jaarplan geëvalueerd. Hierbij wordt de PDCA cyclus, Plan Do Check, Act als middel gehanteerd. De evaluatie van de verschillende onderdelen vinden op verschillende manieren plaats.

Bij de uitvoering van het kwaliteitsbeleid wordt gebruik gemaakt van verschillende instrumenten. Mijn schoolplan voor schoolplan, jaarplan en jaarverslag en het systeem van Werken Met Kwaliteitskaarten. Met name het systeem van WMK maakt het mogelijk om relatief snel, doelgericht en vooral ook efficiënt de kwaliteitscyclus uit te voeren en in beeld te brengen. Schoolplan, jaarplan en jaarverslag zijn op verzoek ter inzage beschikbaar voor belanghebbenden.

Naast het werken met het  jaarplan is het uitvoeren van de jaarlijkse cyclus voor zorg, het zorgsysteem/de zorgstructuur, een onderdeel van het kwaliteitsbeleid. Volgens een vastgestelde- en jaarlijkse cyclus, de toets- en zorgkalender, worden de opbrengsten van het onderwijs in kaart gebracht.

De opbrengsten worden op drie niveaus geëvalueerd; op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. De evaluatie op schoolniveau is aanleiding voor verdere schoolontwikkeling en/of aanpassing van het onderwijsbeleid. Wij noemen dat maatregelen. Twee keer per jaar wordt er gescoord op Cito en op de leerlijnen (met name bij de afdeling CMB wordt hoofdzakelijk gescoord op de leerlijnen en gebruik gemaakt van Edumaps.). De (leer-) opbrengsten worden in beeld gebracht en de conclusies worden gerapporteerd in het jaarverslag en in de schoolgids. Mogelijk leidt dit tot maatregelen. De opbrengsten van het leerproces worden daarnaast eens per jaar gerapporteerd aan de inspectie van het onderwijs en het bevoegd gezag. Dit wordt gedaan in internet school dossier(isd).

Als onderdeel van het kwaliteitsbeleid wordt tenslotte een externe kwaliteitsanalyse uitgevoerd. Hiervoor bestaat een systeem van audits en auditoren. In een tweejaarlijkse cyclus wordt de school onderzocht door onafhankelijke auditoren. De audits worden uitgevoerd op basis van het toezichtskader van de inspectie. Uitkomsten van audits worden vastgelegd en zijn in sommige gevallen aanleiding tot verdere schoolontwikkeling.
 

Organisatie van de school

 

Guyotschool SO CMB (locatie Haren)

De school biedt onderwijs aan leerlingen van 3 t/m 12 jaar, die (naast auditief en/of communicatief) meervoudig beperkt zijn. Dat kan een verstandelijke beperking zijn, maar het kan ook een lichamelijke beperking zijn of een beperking in het gedrag. Deze leerlingen vormen de groep Communicatief Meervoudig Beperkt (CMB). Ze hebben een vertraging in hun ontwikkeling, waardoor op driejarige leeftijd de communicatie vaak nog niet of nauwelijks op gang is gekomen. Middels een aangepast leerprogramma op het niveau van onderwijs aan (zeer) moeilijk lerende leerlingen wordt het onderwijs in deze groepen vormgegeven, waarbij ook veel aandacht wordt besteed aan de redzaamheid van de leerlingen en hun sociaal- emotionele ontwikkeling. Voor leerlingen met de indicatie CMB gelden de kerndoelen voor het speciaal onderwijs voor leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking cluster twee.

Leerlingen met Doofblindheid

Op alle afdelingen van de Guyotscholen kunnen leerlingen met doofblindheid worden geplaatst, maar meestal bij de afdeling CMB. Er zijn geen speciale groepen voor deze leerlingen. Afhankelijk van leeftijd en ontwikkelingsniveau worden zij geplaatst in een (CMB) groep. In de groep worden vervolgens aanpassingen gedaan om goed onderwijs te kunnen verzorgen aan deze groep leerlingen

Wonen en logeren

Op het terrein van Visio in Vries staan woningen die een woon- of logeerplek bieden voor onze cliënten. (Bij onderwijs spreken we van leerlingen, bij zorg van cliënten, terwijl het om dezelfde leerlingen/cliënten kan gaan.) Het wonen wordt aangeboden zeven dagen per week, 24 uur per dag. Deeltijd wonen en logeren is ook mogelijk: kinderen/jongeren die een aantal nachten per week of weekend(en) per maand in Vries wonen/logeren. Ook leerlingen van de Guyotscholen kunnen hiervan gebruik maken. Eén woning is aangepast aan kinderen met doofblindheid.

Onderwijs en zorg

Wij bieden ook onderwijs voor leerlingen met een te verwachten uitstroomprofiel 1 of 2. Dit onderwijs is er voor leerlingen die naast onderwijs ook behoefte hebben aan intensieve zorg. In sommige gevallen is er zelfs meer behoefte aan zorg dan aan onderwijs. In de groepen wordt gewerkt met een zogenaamde multidisciplinaire bezetting. Multidisciplinaire groepsbezetting wil zeggen een leerkracht samen met een begeleider. Het onderwijs is bedoeld voor leerlingen die uiteindelijk
 
uitstromen op profiel 1 of 2. Er wordt met name gewerkt aan communicatie en redzaamheid.

Het onderwijs aan leerlingen op uitstroomprofiel 1 en 2 impliceert een intensieve samenwerking van onderwijs en zorg. Omdat er sprake is van zowel onderwijs als zorg is er ook sprake van een zogenaamde co- financiering. Deze financiering is randvoorwaardelijk voor het kunnen participeren in deze vorm van zeer intensief onderwijs. Aan ouders verzorgers wordt dan ook gevraagd om een bijdrage te leveren aan deze co- financiering middels financiering, van het onderdeel 'zorgondersteuning' vanuit de wet langdurige zorg of de jeugdwet. Dit laatste is een voorwaarde voor toelating. In sommige gevallen wordt ook zorgondersteuning ingezet voor leerlingen met uitstroomprofiel 3 of 4. Ook hier is een vorm van co-financiering randvoorwaardelijk. Vanuit school kunnen wij ouders/verzorgers helpen bij het in gang zetten van deze co- financiering.

Schoolgrootte

Op 1 oktober 2023 telt de Guyotschool SO CMB  naar verwachting ongeveer 30
leerlingen. Leerlingen van de school  zijn afkomstig uit Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Flevoland. Na enige jaren van groei zien we de laatste jaren een stabilisering van het aantal leerlingen. 
 

Onderwijsteam

De directie van de Kentalis  Guyotschool SO CMB wordt gevormd door een directeur. De directeur wordt inhoudelijk ondersteund door een inhoudelijke staf. Deze staf is samengesteld uit intern begeleiders en gedragskundigen. Regelzaken worden uitgevoerd door coördinatoren. Het onderwijsteam bestaat uit leerkrachten, klassenassistenten, begeleiders, intern begeleiders, gedragskundigen en logopedisten. Zo kan de gedragskundige observaties uitvoeren, voert gesprekken met leerkrachten over de leerlingen, de Commissie van Leerlingenzorg en groepsbesprekingen. Het onderwijsteam wordt ondersteund door een managementassistent, administratieve ondersteuners en conciërges.

De Guyotschool voelt zich mede verantwoordelijk voor het opleiden van nieuwe collega’s en biedt in beperkte mate stageplekken aan. Hierbij wordt wel rekening gehouden met eventuele auditieve beperkingen. Bij een gelijkwaardig competentieniveau krijgen zij voorrang op het beperkte aantal stageplaatsen.
 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Ouders/verzorgers die belangstelling hebben voor onze school, bijvoorbeeld omdat zij een kind hebben met een (meestal auditieve of meervoudige) beperking zijn altijd welkom en kunnen een afspraak maken voor een oriënterend bezoek.

Wij zullen de school laten zien, vragen beantwoorden en informatie geven over de school.

Belangrijk hierbij is dat er vervolgens wel een formeel traject gevolgd moet worden op het moment dat ouders overwegen hun kind ook echt aan te melden voor onze school. Dat begint bij het aanmelden bij het zogenaamde aanmeldpunt. Informatie hierover is te vinden op de website van Kentalis. Na de aanmelding bij het aanmeldpunt gaat een trajectbegeleider ouders helpen bij het vinden van een passende school. De trajectbegeleider formuleert samen met de ouders een advies over de beste onderwijsvoorziening en dient dit in bij de Commissie van Onderzoek. Deze Commissie van Onderzoek (CvO) bepaalt of het kind een
 
arrangement krijgt en voor hoe lang. Tot slot bekijkt de Commissie van Leerlingzorg (CvL) of een leerling toelaatbaar is op de school. Een onderwijsarrangement is noodzakelijk om te kunnen starten op een school voor speciaal onderwijs.

Soms is er meer nodig dan alleen onderwijs. Er zijn leerlingen, met name de leerlingen CMB, die behoefte hebben aan extra ondersteuning door begeleiders. Dit wordt tijdens de intake vastgesteld. Als extra ondersteuning nodig is wordt in samenspraak met de ouders een vorm van co-finaciering opgestart vanuit de wet langdurige zorg of jeugdwet. Beschikbaarheid van extra ondersteuning is voor deze leerlingen randvoorwaardelijk.