Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg

Als school willen we graag de goede dingen doen en de goede dingen goed doen. Op deze manier willen wij werken aan kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Kwaliteitszorg begint met een planmatige aanpak. Alle keuzes maken we op basis van kennis en ervaring van de doelgroepen. Het principe van 'evidence informed werken' is hierbij het uitgangspunt. Het gaat er niet om wat de persoonlijke visie is van de professional, het gaat erom wat aantoonbaar het beste is voor de leerling en zijn systeem, de medewerkers en de school als geheel.

In het schoolplan is beschreven wat de visie en de missie is van de school, volgens welke uitgangspunten wordt gewerkt en op welke punten er veranderd en verbeterd kan worden. Het schoolplan vormt daarmee de basis van de kwaliteitszorg. Het schoolplan wordt jaarlijks uitgewerkt in een jaarplan en vervolgens wordt het jaarplan gevisualiseerd. Het jaarplan is daarmee uitgangspunt voor de verander- en verbeterpunten van dat betreffende schooljaar.

Naast het jaarplan is er ook het document 'zorgstructuur'. In de zorgstructuur zijn alle activiteiten opgenomen die we uitvoeren met onze leerlingen. Wanneer we die activiteiten uitvoeren en hoe we die activiteiten uitvoeren.

Op deze manier gaan we planmatig te werk, werken we aan de goede dingen en doen we de goede dingen goed.

Om de kwaliteit van het onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie instrumenten.

Het gaat dan om de uitslagen van toetsen en de scores (vorderingen) op de leerlijnen. Minstens twee keer per jaar worden vanuit edumaps analyses gemaakt. Deze analyses zijn uitgangspunt voor veranderingen en verbeteringen in de leerling-zorg. Naast toetsen zijn er ook vragenlijsten en metingen als het gaat om veiligheidsbeleving. Ook hier worden analyses van gemaakt die uitgangspunt zijn voor verandering en verbetering.

Naast het in kaart brengen van leeropbrengsten bij leerlingen worden er ook periodiek vragenlijsten afgenomen. Zo maken we gebruik van de vragenlijst zelfevaluatie basiskwaliteit. Dit geeft een beeld van de algehele kwaliteit van de school.

Naast het toetsen van leerlingen worden ook tevredenheidsonderzoeken afgenomen. Voor leerlingen, voor ouders, voor medewerkers. Zo is in het jaar 2022-2023 een medewerkers-onderzoek uitgevoerd.

Er zijn verschillende toetsmomenten, er zijn verschillende momenten waarop metingen worden gedaan. Ook is er voortgang en ontwikkeling in de verschillende expertiseteams en werkgroepen. Alle activiteiten worden opgenomen in het zogenaamde 'logisch kwaliteitskader'. Dit is een document dat er voor moet zorgen dat we niets vergeten, alle activiteiten uitvoeren volgens de richtlijnen, en dat alles ook wordt uitgevoerd op het juiste moment.

 

Onderwijsresultaten

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, scoren van de leerlijnen en/of toetsing bekijken wij of de gestelde doelen zijn behaald. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. De Kentalis ambities voor SO CMB zijn vastgesteld voor eind 5e leerjaar en het 8e leerjaar.

De opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal, rekenen, zelfredzaamheid, leren leren en sociaal emotionele ontwikkeling zullen we verder toelichten. 

Analyse van groep 5

Cito ZML taal is door de meeste leerlingen behaald. Cito ZML rekenen is door alle leerlingen behaald. Voor de leerlingen met uitstroomprofiel beneden UP 3 nemen wij geen Cito af. Op de leerlijnen zijn de doelen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal, rekenen, zelfredzaamheid, leren leren en sociaal emotionele ontwikkeling behaald.

Analyse groep 8

De opbrengsten voor Cito ZML taal is behaald. Cito ZML Rekenen is voor de helft behaald voor zowel getalberwerking als meten tijd en geld. De Cito Rekenen 3.0, AVI, begrijpend lezen en spelling zijn niet behaald. De leerlingen waren hadden onvoldoende leesniveau om deze toetsen te kunnen maken. De opbrengsten voor de leerlijnen taal, rekenen, lezen, redzaamheid en sociaal emotionele ontwikkeling zijn behaald. De opbrengsten voor leren leren zijn niet behaald. 

We hebben te maken met een analyse voor de groep 5 waar we uitgaan van leerlingen in Up 2 en UP 4. De leerlingen hebben op hun eigen niveau allemaal groei laten zien. Voor groep 8 geldt dat er op UP 2 en UP 4 gekeken is naar de doelen die over het algemeen passend zijn bij de leerlingen. 

Resultaten monitor sociale veiligheid schooljaar 2022-2023

Afgelopen schooljaar is in november bij alle leerlingen de monitor sociale veiligheid afgenomen. Hieruit kwamen de volgende resultaten naar voren (de normgroep is alle CMB leerlingen in de leeftijd van 3 tot en met 18 jaar):

85% van de leerlingen gaat met plezier naar school en voelt zich fijn op school. Daarnaast voelt 92% van de leerlingen zich veilig op school.

Meerdere leerlingen hebben aangegeven minstens een keer gepest te zijn door andere leerlingen. Gelukkig in eigenlijk alle gevallen geven die leerlingen aan dat de leerkracht er ook meteen wat aan doet. Bij de leerlingen die hebben ingevuld last te hebben van pesten is het hoofdzakelijk terug te voeren tot incidenten die hebben plaatsgevonden, het lijkt niet van structurele aard. Ook blijft het lastig voor de leerlingen om het verschil te zien tussen plagen en pesten. De kwink lessen zijn hierin ondersteunend om de vaardigheden te leren en oefenen. In het schooljaar 2023-2024 wordt extra ingezet op rots en watertraining. 

Wat betreft de vraag andere leerlingen zitten aan mijn lijf valt op dat enkele leerlingen dit aan hebben gegeven, omdat er bijvoorbeeld op het schoolplein fysiek contact is geweest met andere leerlingen. Het gedrag wat benoemd wordt is normaal bij de ontwikkelingsfase waarin de leerlingen zich bevinden.

In de groepsbesprekingen is er aandacht voor de sociale veiligheid en wordt er op individueel en groepsniveau voor leerlingen indien nodig aparte afspraken gemaakt om de sociale veiligheid te bevorderen.
Indien nodig zijn er ook individuele trajecten met ketenpartners ingezet. Dit heeft voor verbetering gezorgd bij deze leerlingen.

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Tevredenheid en ervaringsonderzoeken

Begin 2022 heeft het Kentalis 'Ouder Ervaringsonderzoek' plaatsgevonden de Guyotschool SO CMB kreeg van ouders het cijfer 8,4. Een resultaat waar we erg trots op  zijn. Als sterke punten wordt genoemd: goede sfeer, goede begeleiding vanuit de leerkracht, weinig lesuitval en de voortgangsresultaten worden adequaat besproken tijdens rapportbesprekingen.

Elk onderzoek dat wordt uitgevoerd vraagt om analyse en in sommige gevallen ook om maateregelen om tot verbetering te komen.
 
Ouders gaven aan dat zij zich niet altijd betrokken voelen bij schoolontwikkeling. Ook ouders hebben een mening over het onderwijsprogramma en willen daarbij ook invloed kunnen uitoefenen. Ouders vinden dat leerlingen weinig contacten hebben zowel in de klas als daarbuiten. 

Als school gaan wij komend jaar werken aan de informatieverstrekking m.b.t. wat de school wil verbeteren en regelmatiger de verwachtingen van ouders peilen. Ook is ouderconsultatie geformaliseerd via medezeggenschapsraad en ook is er inbreng mogelijk via de ouderraad. (ouderraad in oprichting) In de laatste maand voor de zomervakantie, voorafgaand aan het vaststellen van het jaarplan, wordt aan ouders input gevraagd voor ontwikkeling en verbetering.

In het schooljaar 2022-2023 heeft  een 'medewerker-tevredenheidsonderzoek' plaatsgevonden. Over het algemeen werken medewerkers graag op de Guyotschool en het ziekteverzuim is op een normaal niveau. Uit de analyse van het onderzoek is gebleken dat werkdruk, gezien worden en communicatie over veranderingen  als belangrijkste knelpunt wordt ervaren. Op basis van deze bevindingen heeft het onderwijsteam een plan van aanpak gemaakt die moeten leiden tot verminderde werkdruk, meer gezien worden en voldoende communicatie over veranderingen.
 

Audit of inspectie

De kwaliteit van het onderwijs wordt op verschillende manieren bewaakt en geborgd. De inspectie van het onderwijs heeft hierbij een belangrijke taak. Met een vaste regelmaat wordt de school bezocht door de inspectie van het onderwijs. De inspectie van het onderwijs maakt hierbij gebruik van verschillende werkwijzen en typen van onderzoek. Het meest recente onderzoek van de inspectie heeft als uitkomst 'basisarrangement'. Dat betekent dat de school voldoet aan alle wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is.

In toenemende mate krijgen scholen en schoolbesturen zelf een verantwoordelijkheid als het gaat om de kwaliteit van onderwijs. Dat betekent dat scholen zelf onderzoeken wat de kwaliteit is van het onderwijs. Met regelmaat wordt daarom een vragenlijst basiskwaliteit uitgezet en vervolgens geanalyseerd. Deze analyses kunnen aanleiding zijn voor verandering en verbetering.

Ook met regelmaat wordt gebruik gemaakt van audits. Een audit wil zeggen dat de school wordt bevraagd op de kwaliteit van het onderwijs. Niet door de inspectie van het onderwijs maar door een auditor of een team van auditoren. Zowel de zelfevaluaties als de inzet van auditoren worden zorgvuldig uitgevoerd. Naar mate een school kan aantonen dat de kwaliteit van onderwijs in orde en op niveau is, zal de onderwijsinspectie minder geneigd zijn om opnieuw onderzoek te doen naar de kwaliteit van het onderwijs. Op basis van de laaste audit is er een zelfde beeld als vanuit de onderwijsinspectie. De school voldoet aan de wet- en regelgeving en het onderwijs is van voldoende kwaliteit.
 

Overgang naar een andere school

Tussentijdse uitstroom

Tussentijdse uitstroom vindt plaats door verhuizing of verwijzing naar een andere school. Vanuit de afdeling CMB  zijn er geen leerlingen tussentijds uitgestroomd. 

Einduitstroom

Bij de uitstroom CMB in groep 8 zijn er 3 leerlingen in totaal uitgestroomd. Deze leerlingen zijn uitgestroomd naar het het VSO CMB in Vries.

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geƫvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.

Informatie over tussentijdse uitstroom

Informatie over tussentijdse uitstroom

 

In onderstaande tabel wordt de tussentijdse uitstroom beschreven. Deze uitstroom heeft gedurende het schooljaar plaatsgevonden.
 
Tussentijdse uitstroom speciaal onderwijs    

2019-2020 2020-2021 2021-2022 2022-2023

   
Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:                
1. Primair onderwijs (regulier)                   

 Basisonderwijs (BaO)                0 3 2 0
Speciaal basisonderwijs (SBO) 0 1 2 0

2. Speciaal onderwijs   

SO cluster 2                     4 2 0 0
SO cluster 3                                   1 3 0 0
SO cluster 4                                0 1 0 0

                
3. Overige bestemmingen  

Zorg/behandeling zonder onderwijs   1 0 0 0
Buitenland                                        0 0 0 0
Anders, namelijk 0 0 0
Onbekend 0 2 0 0
Totaal  6 12 4 0

             

Informatie over eind uitstroom

Informatie over eind uitstroom

100% van CMB van de in schooljaar 2021-2022 uitgestroomde leerlingen stroomde na leerjaar 8 uit. We noemen dat eind uitstroom, in onderstaande tabel is te zien waar zij naartoe uitstroomden.

Uitstroom speciaal onderwijs    
    
Leerlingen die na groep 8 uitstroomden gingen naar:                    

 
Uitstroom speciaal onderwijs    
    
 1. Voortgezet speciaal onderwijs

Jaartal 2019-2020 2020-2021 2021-2022 2023-2024
VSO- dagbesteding 0 0 1 3
VSO-VMBO BB of KB 1 4 7 0
VSO VMBO GL of TL 0 0 0 0
VSO Havo 0 0 0 0
Totaal  1 4 8 3

    
2. Overige bestemmingen

Jaartal  2019-2020 2020-2021 2021-2022 2022-2023
Zorg/behandeling zonder onderwijs 0 0 0 0
Vrijwilligerswerk 0 0 0 0
Niet- bekostigd onderwijs 0 0 0 0
Thuiszitter met leerplichtontheffing 0 0 0 0
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing 0 0 0 0
Buitenland 1 0 0 0
Anders, namelijk.. 0 0 0 0
Onbekend 0 0 0 0
Totaal 1 0 0 0

  

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2019-2020 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2020-2021
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt    100%
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt    0%
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2020 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt    0%
Ambitie 1: 80% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan).
 
Analyse Bovenstaande resultaten betekenen dat onze school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen.

Maatregelen:

Alle leerlingen en ouders krijgen bij uitstroom te horen dat we de leerlingen willen blijven volgen en vragen we hen hieraan mee te werken.

Wat is bereikt

Alle leerlingen zitten op hun plek. Dit is een prettig gegeven en bevestiging dat we de kinderen goed gemonitord hebben.


 

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen die worden uitgevoerd in het schooljaar 2023-2024


SO CMB:

-     Borgen van de cursus 'Omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag'.

-    Scholing Masterplan geletterdheid volgen en uitrollen binnen de school.

-    Deelnemen aan het project 'Leerroutes en leerlijnen' om de leerlijnen zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij onze CMB leerlingen. 

- Invoeren van de nieuwe leerlijnen en nieuwe leerroute.

-    Borgen thematisch werken gericht op ontwikkelingsgericht onderwijs, als de nieuwe leerlijnen klaar zijn deze koppelen aan de thema's.

- Nieuwe ambities invoeren.