Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen.
Op deze manier willen wij werken aan kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Kwaliteitszorg begint met een planmatige aanpak.
Alle keuzes maken we op basis van kennis en ervaring van de doelgroep. Het principe van 'evidence informed werken' is hierbij het uitgangspunt. Het gaat er niet om wat de persoonlijke visie is van de professional, het gaat erom wat aantoonbaar het beste is voor de leerling en zijn systeem, de medewerkers en de school als geheel.
In het schoolplan is beschreven wat de visie en de missie is van de school, volgens welke uitgangspunten wordt gewerkt en op welke punten er veranderd en verbeterd kan worden. Het schoolplan vormt daarmee de basis van de kwaliteitszorg. Het schoolplan wordt jaarlijks uitgewerkt in een jaarplan. Het jaarplan is daarmee uitgangspunt voor de verander- en verbeterpunten van dat betreffende kalenderjaar.
Naast het jaarplan is er ook het (interne) 'Zorgdocument'. In het Zorgdocument zijn alle activiteiten opgenomen rondom kwaliteitszorg. Op deze manier gaan we planmatig te werk. Het Zorgdocument in in februari 2025 herzien naar de huidige werkwijzen.
Om de kwaliteit van het onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie instrumenten.
Het gaat dan om de uitslagen van (mogelijke CITO) toetsen en de scores (vorderingen) op de leerlijnen.
Minstens twee keer per jaar worden vanuit de leerlijnen analyses gemaakt.
Deze analyses zijn uitgangspunt voor veranderingen en verbeteringen in de kwaliteitszorg.
Naast toetsen zijn er ook vragenlijsten en metingen als het gaat om veiligheidsbeleving.
Ook hier worden analyses van gemaakt die uitgangspunt zijn voor verandering en verbetering.
Naast het in kaart brengen van leeropbrengsten van de leerlingen worden er ook periodiek vragenlijsten afgenomen.
Zo maken we gebruik van de vragenlijst 'zelfevaluatie basiskwaliteit.
Dit geeft een beeld van de algehele kwaliteit van de school.
Naar aanleiding van de opbrengsten in 2023-2024 zijn er maatregelen voor schoolontwikkeling genomen en (deels) uitgevoerd in schooljaar 2024-2025. Deze ontwikkelpunten zijn opgenomen in het jaarplan van de school.
U kunt de punten lezen in het hoofdstuk "Maatregelen"
In 2024-2025 is er aandacht geweest voor:
-Implementeren van het Taalbeleid CMB/DB
-Implenteren en borgen van het Masterplan Geletterdheid
-Opfrissen van de kennis en de uitvoering van de werkwijze Met Woorden In De Weer (MWIDW) (Studiedag)
-2 Daagse cursus MWIDW voor nieuwe medewerkers (februari 2025)
· Verder verdiepen en borgen van het gebruik het nieuwe OPP in ParnasSys. (werkafspraken)
- Implementeren van het werken met de nieuwe leerlijnen in ParnasSys (werkafspraken)
- Implenteren van de leerlijn Burgerschap
Elke twee jaar worden er tevredenheidsonderzoeken afgenomen dit is voor leerlingen (indien mogelijk), voor ouders en voor medewerkers.
We volgen de kwaliteitscyclus zoals deze is aangereikt door Kentalis.
Onderwijsresultaten
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, scoren van de leerlijnen en/of toetsing bekijken wij of de gestelde doelen zijn behaald. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
Didactische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
De opbrengsten van de kernvakken:
- Nederlandse taal (non-verbale communicatie, taalbegrip & taalproductie) (UP 1/2/3/4/5)
- Nederlandse Gebarentaal (non-verbale communicatie, taalbegrip & taalproductie) (UP 1/2/3/4/5)
- Lezen (Leespad, Leespraat, Pictolezen, structuurmethode) (UP 2/3/4/5)
- Rekenen & Wiskunde (UP 2/3/4/5)
- Burgerschap (UP 2/3/4/5)
- Sociaal emotionele ontwikkeling (UP 1/2/3/4/5)
- Redzaamheid (UP 1/2/3/4/5)
- Leren leren (UP 1/2/3/4/5)
- Spelontwikkeling (UP1)
- Sensomotorische/zintuigelijke ontwikkeling (UP1)
worden gemonitord in het 'scoren' van de aangeboden doelen in de leerlijnen. (ParnasSys)
Het leren leren en de sociaal emotionele ontwikkeling wordt ook op deze wijze nauwkeurig gevolgd.
Dit scoren en toetsen gebeurd 3x per schooljaar (eind oktober/begin november/eind januari/begin februari en in juni)
De opbrengsten worden besproken in de groepsbespreking.
Na analyse worden nieuwe doelen en/of aanpak bepaald, afgestemd op de leerling en de groep.
Voor sommige leerlingen zetten we ook de toetsen van CITO 3.0 (Begrijpend lezen, Technisch lezen, Rekenen & Wiskunde, Spelling/Taalverzorging) in.
Naast de kernvakken volgen we ook de volgende vakgebieden op de leerlijnen:
-Psycho-educatie (CIDS)
-Digitale Geletterdheid
-Relaties & Seksualiteit
-Fijne motoriek
-Handschriftontwikkeling/schrijven
-Bewegingsonderwijs (motoriek & spel)
-Beeldende Vorming
-Oriëntatie op natuur en techniek
De door Kentalis gestelde ambities zijn door het merendeel van de UP 3 en 4 leerlingen behaald.
De meeste leerlingen groeien ook ten opzichte van zichzelf.
Op de leerlijnen die gescoord zijn zien we dat ongeveer 75% van de leerlingen in ontwikkeling zijn gegroeid binnen hun eigen mogelijkheden en daarmee ook op het gestelde ambitie niveau uitkomen.
Leerlingen in UP 1 en 2 behalen deels de gestelde ambities.
UP 1 en 2 leerlingen hebben gewerkt aan de doelen die passend zijn bij hun mogelijkheden.
We zien dat de voorwaarden om tot leren te komen vaak voorliggend zijn.
(Lichamelijke) zorg en emotioneel welbevinden staat veelal voorop; voor leerlingen in UP 1 en 2 zijn deze levensbehoeften van groot belang.
Vanuit de LACCS gebieden (lichamelijk welzijn, alertheid, contact, communicatie, stimulerende tijdsbesteding) maken we kleine en passende stappen vooruit (en soms nemen we wat stappen achteruit) om de leerlingen te bieden wat hij/zij nodig heeft. Vanuit de LACCS gebieden dwingen we onszelf om naar de gehele leerling te kijken en alle gebieden even 'zwaar' te laten meetellen in het welbevinden en de ontwikkeling.
De leerlingen ontwikkelen zich naar eigen kunnen en krijgen lesaanbod op maat.
Doorstroomtoets groep 8
De leerlingen in groep 8 hebben in het voorjaar van 2025, niet deelgenomen.
In schooljaar 24-25 was het voor de schoolverlaters een niet passende toets.
De schoolverlaters zijn op een andere wijze in kaart gebracht en door het volgen van de leerlingen door de jaren heen, hebben alle leerlingen een passen schooladvies ontvangen.
De doorstroomtoets werd voor het eerst afgenomen in het voorjaar van 2024.
Alle leerlingen scoorden toen het resultaat dat passend was bij het gegeven schooladvies en hun uitstroomprofiel.
Het wel of niet meedoen aan de Doorstroomtoets wordt dus per jaar en per leerling bepaald.
Sociale veiligheid
Resultaten monitor sociale veiligheid schooljaar 2024-2025
Afgelopen schooljaar is in november bij alle leerlingen de monitor sociale veiligheid afgenomen. Hieruit kwamen de volgende resultaten naar voren (de normgroep is alle CMB leerlingen in de leeftijd van 3 tot en met 18 jaar):
85% van de leerlingen gaat met plezier naar school en voelt zich fijn op school.
Daarnaast voelt 92% van de leerlingen zich veilig op school.
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we door de MSV af te nemen
(Monitor Sociale Veiligheid ). Onze ambitie is dat meer dan 90 % van de leerlingen zich veilig voelt. We behalen de gestelde ambitie
In de groepsbesprekingen is er aandacht voor de sociale veiligheid en wordt er op individueel en groepsniveau voor leerlingen indien nodig aparte afspraken gemaakt om de sociale veiligheid te bevorderen.
Indien nodig zijn er ook individuele trajecten met ketenpartners ingezet. Dit heeft voor verbetering gezorgd bij deze leerlingen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Tevredenheid en ervaringsonderzoeken
Begin 2022 heeft het Kentalis 'Ouder Ervaringsonderzoek' plaatsgevonden de Guyotschool SO CMB kreeg van ouders het cijfer 8,4. Een resultaat waar we erg trots op zijn. Als sterke punten wordt genoemd: goede sfeer, goede begeleiding vanuit de leerkracht, weinig lesuitval en de voortgangsresultaten worden adequaat besproken tijdens rapportbesprekingen.
Elk onderzoek dat wordt uitgevoerd vraagt om analyse en in sommige gevallen ook om maateregelen om tot verbetering te komen.
Ouders gaven aan dat zij zich niet altijd betrokken voelen bij schoolontwikkeling. Ook ouders hebben een mening over het onderwijsprogramma en willen daarbij ook invloed kunnen uitoefenen. Ouders vinden dat leerlingen weinig contacten hebben zowel in de klas als daarbuiten.
Als school hebben we gewerkt aan de informatieverstrekking m.b.t. wat de school wil verbeteren en regelmatiger de verwachtingen van ouders peilen.
Ook is ouderconsultatie geformaliseerd via medezeggenschapsraad en daarnaast is er inbreng mogelijk via de ouderraad. (ouderraad in oprichting)
In het oudertevredenheidsonderzoek (februari 2024) voorafgaand aan het vaststellen van het jaarplan, wordt aan ouders input gevraagd voor ontwikkeling en verbetering van de school.
In februari 2024 is het "Ouder ervaringsonderzoek" van 2024 uitgezet.
Dit onderzoek wordt in de even jaren afgenomen volgens de onderwijskwalilteitscyclus zoals deze opgesteld is door Kentalis.
Leerlingervaringen
Op onze school is geen leerlingervaringsonderzoek afgenomen.
Wel wordt de MSV bij alle leerlingen afgenomen, hierover kunt u lezen verderop in de schoolgids.
Medewerkers tevredenheid onderzoek
In het schooljaar 2022-2023 heeft een 'medewerkers-tevredenheidsonderzoek' plaatsgevonden.
Eind 2022 is het medewerker onderzoek uitgevoerd bij Kentalis. In 2023 zijn deze resultaten gedeeld en zijn acties opgepakt binnen de teams.
Over het algemeen werken medewerkers graag op de Guyotschool en het ziekteverzuim is op een normaal niveau. Uit de analyse van het onderzoek is gebleken dat werkdruk, gezien worden en communicatie over veranderingen als belangrijkste knelpunt wordt ervaren. Op basis van deze bevindingen heeft het onderwijsteam een plan van aanpak gemaakt die moeten leiden tot verminderde werkdruk, meer gezien worden en voldoende communicatie over veranderingen.
Tijdens het begrotingsoverleg 2024 is besloten dat Kentalis in het najaar van 2024 als organisatie opnieuw zich gaat oriënteren hoe het medewerkersonderzoek van 2025 vorm te geven.
Audit of inspectie
De kwaliteit van het onderwijs wordt op verschillende manieren bewaakt en geborgd. De inspectie van het onderwijs heeft hierbij een belangrijke taak. Met een vaste regelmaat wordt de school bezocht door de inspectie van het onderwijs. De inspectie van het onderwijs maakt hierbij gebruik van verschillende werkwijzen en typen van onderzoek. Het meest recente onderzoek van de inspectie heeft als uitkomst 'basisarrangement'. Dat betekent dat de school voldoet aan alle wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is.
In toenemende mate krijgen scholen en schoolbesturen zelf een verantwoordelijkheid als het gaat om de kwaliteit van onderwijs. Dat betekent dat scholen zelf onderzoeken wat de kwaliteit is van het onderwijs. Met regelmaat wordt daarom een vragenlijst basiskwaliteit uitgezet en vervolgens geanalyseerd. Deze analyses kunnen aanleiding zijn voor verandering en verbetering.
Ook met regelmaat wordt gebruik gemaakt van audits. Een audit wil zeggen dat de school wordt bevraagd op de kwaliteit van het onderwijs. Niet door de inspectie van het onderwijs maar door een auditor of een team van auditoren. Zowel de zelfevaluaties als de inzet van auditoren worden zorgvuldig uitgevoerd. Naar mate een school kan aantonen dat de kwaliteit van onderwijs in orde en op niveau is, zal de onderwijsinspectie minder geneigd zijn om opnieuw onderzoek te doen naar de kwaliteit van het onderwijs. Op basis van de laatste audit (maart 2024) is er een zelfde beeld als vanuit de onderwijsinspectie. De school voldoet aan de wet- en regelgeving en het onderwijs is van voldoende kwaliteit.
Resultaten auditrapport maart 2024
Kwaliteitsgebieden | Standaarden | Bevindingen auditteam |
Onderwijsproces | Basisvaardigheden | NB |
Onderwijsaanbod | V | |
Zicht op ontwikkeling en begeleiding | V | |
Pedagogisch didactisch handelen | V | |
Onderwijstijd | V | |
Praktijkvorming & stage | V | |
Toetsing & Afsluiting | V | |
Veiligheid & Schoolklimaat | Veiligheid | V |
Schoolklimaat | V | |
Onderwijsresultaten | Resultaten | V |
Sociale & Maatschappelijke competenties | NB | |
Sturen, Kwaliteitszorg en Ambitie | Visie, ambities & doelen | V |
Uitvoering & kwaliteitscultuur | V | |
Evaluatie, verantwoording & dialoog | V |
Vanuit deze audit hebben wij de kwaliteit van het onderwijs op schoolniveau beoordeeld met een voldoende.
De school heeft zichzelf eveneens beoordeeld met een voldoende. Waarbij we zien dat de school eigen ontwikkelpunten voldoende in beeld heeft en hier ook gericht op inzet. (Conclusie en normering schoolniveau, auditrapport, blz 11, 7.3.24)
Op donderdag 7 maart 2024 is een audit uitgevoerd op de Guyotschool SO-CMB/DB. De ervaringen vanuit de school zijn overwegend positief als het gaat om de uitvoering van de audit, alles volgens planning en afspraak, en de wijze van communiceren van de auditoren. Positief, toegankelijk, ontspannen. Wat betreft de bevindingen van het audit team, vastgelegd in het auditrapport, kunnen wij ons vinden in de inhoud van het rapport. Als school kunnen wij heel redelijk een inschatting maken van onderdelen waar we goed in zijn en wat we nog willen versterken maar ook in onderdelen waar we nog minder goed in zijn en waar we in willen verbeteren. Verbeterpunten waren al opgenomen in het overzicht actiepunten schoolplan en verder uitgewerkt in het jaarplan 2024. In sommige gevallen is de school deels afhankelijk van externe ontwikkelingen. Soms moet daarom even worden afgewacht. Dat geldt b.v. voor het onderdeel burgerschap, maar ook voor de monitoring burgerschap. Daarnaast is b.v. bij het document SOP niet duidelijk wat de ontwikkeling zal zijn in de toekomst. In de verschillende transiteis die we nu doormaken, OPP en leerlijnen kunnen verbeterpunten grotendeels al worden opgepakt. Wat betreft veiligheidsplan wordt aangegeven dat er geen overkoepelend document ‘veiligheid’ ’is. De school beschikt over een veiligheidsplan dat is vastgesteld op basis van richtlijnen Kentalis. Daarmee beschikt de school over een compleet veiligheidsplan.
Genoemde verbeterplan bieden voldoende aanknopingspunten voor schoolontwikkeling en worden door zowel schoolleiding en staf, maar ook door leerkrachten en ondersteuners herkend en erkend.
Ontwikkelpunten vanuit de audit:
OP0: met betrekking tot de basisvaardigheden is het noodzakelijk dat:
- de school het onderwijsaanbod in samenhang en opbouw beschrijft en uitvoert. Implementatie van de leerlijnen met daaraan gekoppeld beschrijving van het aanbod zal ertoe kunnen leiden dat het aanbod op de kernvakken en specifiek op burgerschap meer doelgericht en in opbouw en samenhang beschreven is.
Voor de volgende standaarden is een voldoende gegeven in vertrouwen dat de school deze punten oppakt, zoals reeds is gepland. We geven deze ontwikkelpunten hieronder wel weer als noodzakelijke aanpassingen.
OP2: Met betrekking tot ‘Zicht op ontwikkeling en begeleiding’ is het noodzakelijk dat:
- in de OPP’s wordt vastgelegd hoe sturing wordt gegeven aan het plannen en volgen van de ontwikkeling van leerling. We adviseren om verschillende losse documenten en elementen samen te voegen in het nieuwe OPP en ook het handelingsplan binnen het OPP te vullen.
OP4: Met betrekking tot ‘Onderwijstijd’ is het noodzakelijk dat:
- zorg in onderwijstijd in het OPP wordt beschreven en verantwoord. We verwijzen hiervoor naar de wettelijke kaders en de schrijfwijzer OPP van Kentalis Onderwijs.
Wat kan beter:
OP2: met betrekking tot ‘Zicht op ontwikkeling’ adviseren we:
- de mate van doelgerichtheid te vergroten. Door het lesdoel in de lesvoorbereiding te noteren, het doel ook tijdens de les zichtbaar te maken, al dan niet op leerlingniveau, en hierop te evalueren, zal het doelgericht werken versterkt kunnen worden.
- het SOP op te stellen per locatie, zodat duidelijker wordt welke ondersteuning specifiek op Kentalis Guyot CMB SO geboden kan worden.
OP3: met betrekking tot het ‘Pedagogisch didactisch handelen’ adviseren we:
- de effectiviteit van instructies te vergroten door:
o doelgericht werken te vergroten, door in de lesplanning en tijdens lessen het doel te benoemen en zichtbaar te maken (zie ook de aanbeveling bij OP2).
o een duidelijke, op het leerlingniveau afgestemde, korte instructie te geven, waarbij aandacht is voor de fasen ik – wij – jullie – jij.
o hoge verwachtingen uit te spreken.
o bij het geven van feedback ook feedback op het proces te benoemen.
VS1: met betrekking tot Veiligheid adviseren we:
- het bundelen van de verschillende (beleids-) documenten en protocollen over veiligheid tot één veiligheidsplan. Sommige onderdelen moeten jaarlijks ge-update worden aan de hand van documenten op KP&D. Middels losse addenda is nu de nieuwe informatie wel beschikbaar, maar het werken met één document dat jaarlijks wordt ge-update is overzichtelijker en makkelijker.
- het apart afnemen van de MSV voor het so en vso van CMB vergemakkelijkt het analyseren en duiden op groep- en schoolniveau en geeft daardoor efficiëntere sturingsinformatie.
SKA2: met betrekking tot het uitvoeren van de kwaliteitscultuur adviseren we om
- de laatste stap van de 4d cyclus op alle niveaus (leerling-, groep- en schoolniveau) zorgvuldig uit te
voeren, zodat het uitvoeren van verbeteracties wordt gemonitord en geborgd.
De Inspectie van het Onderwijs heeft in oktober 2024 laten weten, onze school te bezoeken te beoordelen in kalenderjaar 2025.
Ten tijde van het publiceren van deze schoolgids is de vastgestelde datum nog niet bekend.
Over de resultaten van dit Inspectiebezoek zal gerapporteerd worden in de schoolgids van 2026-2027.
Overgang naar een andere school
Tussentijdse uitstroom
Tussentijdse uitstroom vindt plaats door verhuizing of verwijzing naar een andere school.
Vanuit de Guyotschool SO CMB/DB zijn er in schooljaar 2024-2025 geen leerlingen tussentijds uitgestroomd.
Deelname van een gastleerling aan ons onderwijs (1 dag per week) is na de voorjaarsvakantie 2025 afgerond, de leerling is volledig teruggekeerd naar de school van herkomst.
Einduitstroom
Bij de uitstroom CMB/DB in groep 8 (schooljaar 24-25) zijn er 4 leerlingen in totaal uitgestroomd.
Deze leerlingen zijn allemaal uitgestroomd naar de VSO CMB/DB in Vries.
Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid.
Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.
Informatie over tussentijdse uitstroom
Informatie over tussentijdse uitstroom
In onderstaande tabel wordt de tussentijdse uitstroom beschreven. Deze uitstroom heeft gedurende het schooljaar plaatsgevonden.
Tussentijdse uitstroom speciaal onderwijs
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:
1. Primair onderwijs (regulier)
Basisonderwijs (BaO) | 2 | 0 | 0 | 0 |
Speciaal basisonderwijs (SBO) | 2 | 0 | 0 | 0 |
2. Speciaal onderwijs
SO cluster 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SO cluster 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SO cluster 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Overige bestemmingen
Zorg/behandeling zonder onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 |
Buitenland | 0 | 0 | 0 | 0 |
Anders, namelijk | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onbekend | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 4 | 0 | 0 | 0 |
Informatie over eind uitstroom
Informatie over eind uitstroom
100% van CMB van de in schooljaar 2024-2025 uitgestroomde leerlingen stroomden na leerjaar 8 uit.
We noemen dat eind-uitstroom, in onderstaande tabel is te zien waar zij naartoe uitstroomden.
Uitstroom speciaal onderwijs
Leerlingen die na groep 8 uitstroomden gingen naar:
Uitstroom speciaal onderwijs
1. Voortgezet speciaal onderwijs
Jaartal | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
VSO- dagbesteding arbeidsgericht | 7 | 3 | 0 | 4 |
VSO- dagbesteding belevingsgericht | 1 | 0 | 0 | 0 |
VSO- PRO | 0 | 0 | 4 | 0 |
VSO-VMBO BB of KB | 0 | 0 | 0 | 0 |
VSO VMBO GL of TL | 0 | 0 | 0 | 0 |
VSO Havo | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 8 | 3 | 4 | 4 |
2. Overige bestemmingen
Jaartal | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
Zorg/behandeling zonder onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijwilligerswerk | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet- bekostigd onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | 0 | 0 | 0 | 0 |
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing | 0 | 0 | 0 | 0 |
Buitenland | 0 | 0 | 0 | 0 |
Anders, namelijk.. | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onbekend | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2023-2024 uitstroomden geldt voor onze school dat:
Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2023-2024
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 100%
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 0%
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 0%
Ambitie 1: 80% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan).
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2023-2024 | 4 |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 4 |
Aantal leerlingen dat zich op de 1 oktober 2024 NIET meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 |
Van de 4 leerlingen die in 2023-2024 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten.
100% van de leerlingen zit nog op het niveau waarop ze uitstroomden.
Dit betekent de de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.
Maatregelen & Schoolontwikkeling
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen die worden uitgevoerd in het schooljaar 2025-2026.
SO CMB/DB Jaarplan 2025
- De school heeft eind 2025 het taalbeleid uitgewerkt op basis van het bovenschoolse doelgroepspecifieke beleid op taal. Dit beleid geeft richting aan een samenhangend en doelgericht taalaanbod.
- De school heeft eind 2025 beleid op burgerschap uitgewerkt op basis van het bovenschoolse beleid op burgerschap. Dit beleid geeft richting aan een samenhangend en doelgericht aanbod op burgerschap.
- Eind 2025 bevindt de kwaliteitszorg van de RVE in fase 3 volgens het sceeningsinstrument kwaliteitszorg.
- Eind 2025 is het onderwijs op het gebied van geletterdheid op alle scholen en de begeleiding op alle diensten evidence informed geïmplementeerd en ingericht volgens de richtlijnen uit het Masterplan Geletterdheid.
- Eind schooljaar 2025-2026 is binnen alle CMB & DB-scholen een systeem voor het vroegtijdig signaleren van sociaal-emotionele problemen in werking.
- De school heeft eind 2027 beschreven hoe het structureel verbindt met de omgeving buiten de school en de borging vastgelegd.
- Eind 2025 heeft de school het meten van de burgerschapsdoelen opgenomen in de toetskalender. Het uitvoeren van de 4D op schoolniveau is opgenomen in de kwaliteitscyclus.
- De school heeft uiterlijk eind 2025 in haar kwaliteitscyclus opgenomen dat elk jaar de populatie in beeld wordt gebracht (populatiescan) en gekeken wordt of het aanbod en het didactisch handelen hierop aangepast moet worden.
- Vanaf schooljaar 2024-2025 geeft de school uitvoering aan de nieuwe teamfoto. (screeningsinstrument voor leerkrachtvaardigheden, aangevuld met vaardigheden voor Zorgmedewerkers).
- Uiterlijk eind schooljaar 2024/2025 heeft de RVE onderzocht of de OZA-Experimenteerregeling de mogelijkheid in de directie regio geeft om onderwijs te kunnen bieden aan kinderen die niet in staat zijn naar de onderwijs locatie te komen.