Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Pedagogisch klimaat

Leerlingen komen naar school om te leren. Maar naast het leren is een prettige sfeer van groot belang. Een goed pedagogisch klimaat betekent een goede sfeer. Het pedagogisch klimaat omvat alle omgevingsfactoren die bijdragen aan het welbevinden, waardoor een kind zich verder kan ontwikkelen. Hierbij gaat het om factoren die al aanwezig zijn, maar ook om factoren die een leerkracht weloverwogen creëert. Een goed pedagogisch klimaat is van grote invloed op de ontwikkeling van het kind, vooral op de sociaal emotionele ontwikkeling.

Respect voor elkaar;

In de eerste plaats wordt het pedagogisch klimaat gekenmerkt door wederzijds respect. Respect voor iedere individuele leerling, zijn talenten en zijn belemmeringen. Respect tussen leerlingen onderling en respect tussen leerkracht en leerling.

Prettige sfeer;

In een prettige sfeer ligt de basis voor prettig leren. De prettige sfeer wordt gekenmerkt door orde, rust, regelmaat en voorspelbaarheid. Dat creëert een basisgevoel van veiligheid.

Accepteren van verschillen, iedereen is uniek;

Leerlingen komen niet voor niets in het speciaal onderwijs terecht. Vaak hebben ze moeten ervaren dat ze anders zijn en in veel gevallen is er sprake geweest van afwijzing. Op onze school is iedereen verschillend en daardoor ook bijzonder en uniek. We accepteren deze verschillen van elkaar en hebben oog voor de uniciteit van de ander.

Duidelijk onderwijsaanbod;

Leerlingen komen naar school om te leren. Een goed en duidelijk gestructureerd onderwijsprogramma schept duidelijkheid voor de leerlingen. Leerlingen zijn allemaal nieuwsgierig en willen graag leren. Een goed en duidelijk onderwijsaanbod helpt ze daarbij.

Duidelijke normen en waarden;

In een prettige sfeer kan en mag veel, maar dat wil niet zeggen dat er geen normen en waarden zijn. Duidelijke regels zijn prettig voor alle leerlingen, ze weten waar ze aan toe zijn. Ook is het belangrijk om uit te dragen wat we belangrijk vinden. We vinden het belangrijk dat we betrokken zijn op elkaar, dat we elkaar ondersteunen als het nodig is, dat we ons veilig voelen en dat we elkaar accepteren.

Kinderen zien en horen in wie ze zijn en wat ze kunnen;

Kinderen hebben moeten leren leven met hun beperking of zijn nog steeds bezig om dat te leren. We willen in onze leerlingen niet de beperking zien maar de mogelijkheden. Ieder kind is uniek en heeft talenten en mogelijkheden. De aspecten respect, sfeer, acceptatie, aanbod, oog voor de relatie tussen kunnen en aankunnen door de leerling, normen en waarden en kijken naar mogelijkheden, kenmerken het pedagogisch klimaat van de Guyotschool.

Om bovenstaande handen en voeten te geven, hebben wij op school een sociaal veiligheidsbeleid. Hierin staat beschreven hoe wij omgaan met pesten, incidenten die plaatsvinden op onze school en andere voorwaarden voor het garanderen van de veiligheid van onze leerlingen op school. Ook investeren we in het vergroten van de vaardigheden van onze medewerkers op dit gebied. Tevens werken wij vanuit een pedagogisch didactisch concept dat beschreven is voor de Guyotschool voor SO CMB.

Actief burgerschap en sociale integratie

Actief Burgerschap

Leerlingen leven in een pluriforme samenleving. Kennismaken met andere achtergronden en culturen is daarom belangrijk. Wederzijds begrip en acceptatie hoort daar bij. Burgerschap is niet direct te vangen in 1 vakgebied. Aspecten van burgerschap komen terug bij verschillende vakgebieden. Bij burgerschap staan 3 domeinen centraal;

-    democratie; hoe zit de rechtsstaat in elkaar, wat is democratie en hoe werkt politiek

-    participatie; welke houding en welk gedrag is nodig om actief mee te kunnen doen

-    identiteit; wat is mijn identiteit en voor welke waarden sta ik

Hoewel er niet sprake is van 'het vak burgerschap', is er wel een duidelijk programma waardoor alle aspecten van burgerschap aan de orde komen. Het kennisdomein 'burgerschap' is nog in ontwikkeling. de komende jaren is er veel aandacht voor burgerschap en de verdere ontwikkeling van het onderwijsprogramma.

Democratie en participatie op school is voor onze leerlingen onder andere terug te zien in de leerlingenraad waaraan leerlingen kunnen deelnemen en waarvoor verkiezingen worden georganiseerd onder de leerlingen. 

Middels de methode BOB en de thema's die hierbij horen wordt er ook zoveel mogelijk gewerkt aan activiteiten in de maatschappij, bijvoorbeeld naar de winkel gaan, musea bezoeken. 

Sociale Integratie

Een (zeer) beperkt aantal leerlingen van de Guyotschool  SO CMB bezoekt op de woensdag een school in de eigen woonomgeving. Doel van sociale integratie (SI) is het op gang brengen van (sociale) contacten met zijn woon- en leefomgeving. Op dit moment zijn er geen leerlingen CMB die gebruik maken van sociale integratie. Voor meer informatie is er een beleidsplan sociale integratie. Maar ook hier geldt; in principe bedoeld voor dove- en slechthorende leerlingen in het regulier basisonderwijs, zelden of nooit in een andere vorm van speciaal onderwijs.
 

Veiligheid

Elk kind, elke leerling, moet zich veilig kunnen voelen op de Guyotschool en zich op een prettige en positieve manier kunnen ontwikkelen. De leerkrachten scheppen een veilige en prettige sfeer, in de klas en op het schoolplein. Ons pedagogisch uitgangspunt is dat alle kinderen met respect met elkaar leren omgaan.
Iedereen is even waardevol, ongeacht niveau, godsdienst, huidskleur, sekse of seksuele voorkeur; er wordt niet gediscrimineerd, niemand wordt gepest of onderdrukt.

De Kentalis Guyotschool vindt pesten onacceptabel en streeft naar een gezamenlijke aanpak van pestproblemen. Om pesten, zowel in preventieve als in curatieve zin, aan te pakken is het nodig dat alle partijen betrokken worden bij de uitvoering van het beleid. De school maakt hierbij gebruik van een preventieve aanpak pestgedrag. De vorm van samenwerken wordt de vijfsporenaanpak genoemd. De vijfsporenaanpak houdt in dat de verantwoordelijkheid voor de aanpak van pesten door de hele school gedragen wordt, dat er begeleiding wordt aangeboden aan de gepeste leerling en de pester. Maar ook dat de klas betrokken wordt bij het pestprobleem en dat ouders de gewenste ondersteuning krijgen. Voorkomen is beter dan genezen, daarom starten we op de Guyotschool met het opstellen van groepsregels waarbij ook de 5 vuistregels worden besproken. Tijdens deze, zogenoemde “gouden weken”, gaat er veel aandacht naar omgangsregels en -vormen waarbij respect hoog in het vaandel staat.

Op school wordt structureel in alle groepen gewerkt aan de methode ‘Kwink’. Kwink is een digitale lesmethode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) voor groep 1 t/m 8, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Het biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Kwink is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. De methode ‘Kriebels in je buik’ is een digitale lesmethode die binnen DSH en CMB wordt gebruikt voor relationele en seksuele vorming voor groep 1 t/m 8. Met ‘Kriebels in je buik’ maken leerlingen op de basisschool op een aansprekende en bij hun leeftijd passende wijze kennis met allerlei zaken op het gebied van relaties en seksualiteit. Daarnaast wordt er mee gedaan met de Week van de Lentekriebels.

Met behulp van de Monitor sociale veiligheid meet de school elk jaar de veiligheidsbeleving van de leerlingen. Dit wordt jaarlijks geëvalueerd en indien nodig worden er acties aan gekoppeld om de veiligheid te verbeteren. 

Aankomend schooljaar wordt er gestart met Rots en Water training, op het gebied van weerbaarheid. Tijdens de schoolloopbaan van de leerlingen wordt dit meerdere keren aangeboden, in ieder geval in de bovenbouw. Tijdens deze training komen thema’s als lichaamsbesef, gevoelens, nee kunnen zeggen en accepteren, grenzen, pesten, groepsdruk en veiligheid op straat aan bod. Het doel is de leerlingen hierover te informeren en bewustwording bij leerlingen te creëren door middel van het oefenen van vaardigheden in verschillende rollenspelen en oefensituaties uit de praktijk.

De coördinator sociale veiligheid op school is Carla Benjamins: c.benjamins@kentalis.nl. Het uitgebreide veiligheidsbeleid kan via school opgevraagd worden.

Internet gebruik

Veilig internet en sociale media

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet.

Onze regels:

In algemene zin wordt er gebruik gemaakt van een sterk beveiligd netwerk. Op die manier is het bijvoorbeeld niet mogelijk om gebruik te maken van ongewenste websites. Wat betreft het gebruik van sociale media is de afspraak dat hiervan gebruik gemaakt kan en mag worden uitsluitend onder toezicht van de leerkracht. Het gebruik maken van mobiele telefoons onder schooltijd is niet toegestaan. In de klas wordt regelmatig aandacht besteed aan gewenst gedrag op het gebied van sociale media. Hierbij wordt ook gewezen op de gevaren van (onveilig) internetgebruik.

Om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden en om mediagebruik te optimaliseren, heeft Kentalis een platform waar medewerkers kennis en tips met elkaar kunnen delen over het gebruik van internet en sociale media. Want het bevorderen van mediawijsheid is een zaak van iedereen: van ouders, leerkrachten, begeleiders, bestuurders en natuurlijk van onze leerlingen zelf.

In de groepen 7 en 8 worden vanuit de leerlijn lessen aangeboden over bovenstaande thema’s zoals digitaal pesten maar ook in positieve zin zoals het aanleren van de juiste zoektermen.

Leerlingen werken alleen op de computer onder toezicht van een leerkracht. Sommige afdelingen hebben ook de beschikking over IPads die door leerlingen tijdens bepaalde lessen gebruikt kunnen worden. Voor het gebruik van de IPads gelden dezelfde regels als voor de computers.

Als leerlingen een mobiele telefoon of spelcomputer meenemen naar school worden deze ingeleverd en in de klas bewaard. Diefstal, verlies of schade aan telefoons of spelcomputers vallen niet onder de verzekering van de school. Ouders worden middels een ouderavond en/of in nieuwsbrieven geïnformeerd over veilig internetgebruik.
 

Gedragsregels

Uitgangspunt is dat leerlingen zich veilig voelen op school. Om dit te bewerkstelligen wordt vooral aandacht besteed aan gewenst gedrag. Daarnaast zijn er ook afspraken en regels waar iedereen zich aan moet houden. Dat geldt voor zowel medewerkers als leerlingen. Er zijn verschillende regels voor verschillende omgevingen of omstandigheden. Zo zijn er voor de klas klassenregels en voor het plein pleinregels. Rondom de activiteit bewegingsonderwijs bestaan ook regels. De schoolregels zijn duidelijk voor alle leerlingen. De regels die gelden voor specifieke situaties zijn altijd zichtbaar aanwezig. In veel gevallen worden de regels gevisualiseerd.