Informatie en contacten ouders
Informatie en contacten ouders
Een aantal keren per jaar wordt er een oudercontactmoment georganiseerd.
OP deze momenten worden resultaten en het ontwikkelingsperspectief besproken.
We proberen daarnaast ook ouders uit te nodigen voor een niet-rapport-gesprek, deze moment hebben een informatief karakter en bieden de ouders de mogelijkheid om ook onderling informatie uit te wisselen.
Er wordt aangesloten bij een schoolmoment zodat ouders en kind een gezamenlijk moment beleven in de schoolsetting.
De leerlingen van de Guyotschool SO CMB/DB krijgen twee keer per jaar een rapport mee naar huis.
Het gaat hierbij om een zogenaamd portfoliorapport.
Een rapport-bespreekmoment is voor ouders de kans om de vorderingen van het kind te bespreken met de leerkracht of andere onderwijsmedewerkers. Als school vinden wij het van groot belang om ouders daarbij te betrekken, wij rekenen daarom op uw komst! Het leerlingrapport is ook nadrukkelijk een leerlingrapport. Het OPP geeft vooral informatie over de leervorderingen, waarbij het niveau van de leerlingen wordt afgezet tegen landelijke normen.
Gegevens komen dan voort uit de scores (vorderingen) op de leerlijnen en aangevuld met eventuele CITO-toetsing en/of .
Nieuwsbrieven
Iedere vier weken verschijnt de nieuwsbrief waarin actuele informatie over de scholen wordt verstrekt. Deze nieuwsbrief ontvangt u digitaal via Social Schools. Alle informatie verloopt via Social Schools. Mocht het werken met Social Schools niet helemaal goed verlopen dan kan er contact worden opgenomen met de schooladministratie /helpdesk Social Schools. Het is erg belangrijk dat Social Schools goed werkt.
In alle applicaties (zoals Social Schools, ParnasSys etc) is de privacy van uw kind geborgd. U heeft als ouders ten allen tijd recht van inzage in het dossier van uw kind. Meer informatie hierover is te leven in de algemene schoolgids.
Tolken
Kinderen met een auditieve beperking hebben recht op tolkuren voor privésituaties.
Tolkuren worden door ouders zelf aangevraagd via het UWV.
Tolkuren voor privésituaties | UWV
Na toekenning van de tolkuren kunt u met uw zoon/dochter een gebarentolk of schrijftolk inschakelen. Gebruik van een tolk wordt dan vergoed vanuit een landelijke tolkvoorziening. Via TolkContact kunt u een tolk (laten) zoeken. Meer informatie: www.tolkcontact.nl en https://www.tolkcontact.nl/tolkvoorziening/tolkuren-aanvragen
Het is natuurlijk niet zo dat een tolk kan zorgen dat uw zoon/dochter ineens alles begrijpt, maar een tolk is een hulpmiddel in de communicatie: wat er gezegd wordt, wordt vertaald in NGT of Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG). Dus hoe duidelijker de boodschap wordt gegeven, hoe beter de tolk het begrijpelijk kan maken in NGT of NmG. Tolken zullen zo veel mogelijk aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van de cliënt of leerling.
In welke situatie kan een tolk zinvol zijn?
Bij bezoek aan een arts of specialist, wanneer de arts vragen heeft aan het kind of het kind wil vertellen wat het voelt, of als de arts uitleg geeft over een aandoening. Bij een keuring of onderzoek voor een uitkering of voorziening. Bij een familiegelegenheid, als ouders niet alles zelf aan het kind willen uitleggen, maar wel graag willen dat hun kind begrijpt wat er gezegd wordt. Bij het bezoeken van een centrum voor dagbesteding, bij stage situaties.
Praktische tips over het inzetten van een tolk zijn te vinden op de Tolkkeuzehulp: https://tolkkeuzehulp.nl/
Voor leerlingen van de afdeling SO CMB/DB komt een tolksituatie misschien wat minder vaak voor, maar toch is het belangrijk dat deze leerlingen ook een tolkurentoekenning hebben. In overleg met de school kan de leerling een tolksituatie oefenen en zo bekend raken met een tolk. De maatschappelijk werker en de leerkracht kunnen vragen beantwoorden en informatie geven.
Ouderbetrokkenheid
Ouders zijn betrokken bij de school, de school is betrokken bij ouders. Daar streven we naar. We willen graag dat we informatie delen en hetzelfde doel hebben: de ontwikkeling van uw kind. We vinden het belangrijk samen te werken op basis van gelijkwaardigheid, samen verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk zijn voor elkaar. Daarom bespreken we regelmatig met elkaar wat en hoe uw kind thuis en op school leert en hoe we het leerproces kunnen ondersteunen. Ook ouderparticipatie vinden we belangrijk: dit betekent dat ouders de school ondersteunen bij activiteiten. U bent van harte welkom als u hier ideeën over heeft.
Belang van betrokkenheid van ouders
Goed contact tussen ouders en onze scholen is van groot belang voor het begeleiden van uw kind. Wij zijn immers samen verantwoordelijk. Daarom nodigen wij u op diverse momenten uit om over de ontwikkeling en vorderingen van uw kind te komen praten. Als u als ouder merkt dat uw kind problemen heeft, op school of thuis, dan is het van groot belang dat u dit zo snel mogelijk met de leerkracht en/of groepsleider van uw kind bespreekt.
Leerkrachten, assistenten en logopedisten zijn allen bereikbaar buiten de lestijden. Dus voor 8.30 uur of na
14.00 uur. Overige medewerkers zijn in principe bereikbaar de hele dag tussen 8.00 en 16.30 uur, de kantoortijden.
Ouders kunnen bij de schooladministratie een verzoek achterlaten om op een geschikt moment teruggebeld te worden door de leerkracht. Er wordt voornamelijk met ouders gecommuniceerd via het systeem Social Schools. Hiervoor dienen de ouders over een e-mail account te beschikken.
Onze school werkt met de uitgangspunten van Ouderbetrokkenheid3.0.
Eén van de principes van ouderbetrokkenheid 3.0 is het zogenaamde startgesprek bij de start van het schooljaar. In dit gesprek maken de leerkracht, ouders en leerling kennis met elkaar en worden, niet vrijblijvende, afspraken gemaakt over de wederzijdse communicatie gedurende het schooljaar.
Schoolverlaters
In groep 8 verlaten de leerlingen onze school. Normaal gesproken stromen de leerlingen van SO CMB/DB door naar VSO CMB/DB in Vries. Aan de overgang wordt veel aandacht besteed.
Met ouders wordt een schooladvies besproken en leerlingen worden daar ook bij betrokken.
In het najaar van groep 8 wordt het voorlopige schooladvies besproken.
Wanneer de leerling de doorstroomtoets kan maken, afhankelijk van het uitstroomprofiel of de mogelijkheden, wordt in het voorjaar van groep 8 het definitieve schooladvies gegeven.
Het advies kan in het voorjaar niet meer naar beneden worden bijgesteld.
Ook de resultaten op de leerlijnen en de ondersteuningsbehoeften op diverse gebieden (zoals communicatie, zelfredzaamheid, leren leren etc) zijn hierbij belangrijk.
Ouders melden hun eigen kind aan bij het vervolgonderwijs en doen dit in de landelijke aanmeldweek.
Ouders zijn verplicht om de onderwijsbehoeften van hun kind te delen met de gekozen school en delen ook het gegevens schooladvies met de gekozen school.
Als ouders hulp nodig hebben bij het aanmelden, kan dit op school gerealiseerd worden.
De overgang van de ene naar de andere school is niet vanzelfsprekend.
Zo moet er voor overgang opnieuw een onderwijsindicatie worden aangevraagd bij de Commissie van Onderzoek.
Dit wordt op onze school geregeld voor de leerlingen voorafgaand aan de start op de VO school.
In schooljaar 2024-2025 waren er 4 (eind) schoolverlaters.
Deze leerlingen zijn allemaal naar het VSO CMB/DB in Vries gegaan.
In enkele gevallen komt het voor dat leerlingen ook tussentijds de school verlaten.
Dat zijn leerlingen die nog niet in groep 8 zitten.
Ook komt het soms voor dat leerlingen gedurende het schooljaar de school verlaten. B.v. i.v.m. een verhuizing.
In het schooljaar 2024-2025 waren er geen tussentijdse schoolverlaters.
Telefoonbeleid
Schoolbeleid smartphonegebruik Guyotschool SO CMB/DB
Leerlingen
· Met ingang van 1 augustus 2024 zijn smartphones (of smartwatches) niet toegestaan in de klas.
· Voor leerlingen met medische problemen of bijkomende beperkingen kan een uitzondering worden gemaakt. Deze uitzondering wordt, met beschrijving van reden, schriftelijk vastgelegd.
· Er wordt wel uitzondering gemaakt voor smartphonegebruik voor educatieve doeleinden.
· Smartphones worden aan het begin van de dag, 8.30 uur, opgeborgen op een centrale verzamelplek in de klas.
· Smartphones worden aan het einde van de dag, 14.00 uur, opgehaald op de centrale verzamelplek in de klas.
· Bij buitenschoolse activiteiten zoals excursies en schoolreizen worden geen smartphones meegenomen.
· Tijdens pauzes of andere lesonderbrekingen worden geen uitzonderingen gemaakt.
· Leerlingen mogen smartphone in het bezit hebben en daar ook gebruik van maken voor 8.30 uur in de ochtend en na 14.00 uur in de middag.
· In de periode buiten de schooltijden zijn leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun smartphone. De school is niet verantwoordelijk voor verlies of schade.
Doel van dit beleid:
Het gebruik van smartphones in de klas is afleidend, met het verbod op gebruik kan dit voorkomen worden. Daarnaast verstoort het de sociale interactie in de groep. Met dit beleid wordt dit voorkomen. Smartphones worden grotendeels gebruikt voor sociale media. In sommige gevallen geeft dat negatieve effecten zoals b.v. digitaal pesten.
Vrijwillige ouderbijdrage
Met ingang van het schooljaar 2022-2023 wordt aan ouders geen algemene vrijwillige ouderbijdrage meer gevraagd. Voor de verschillende schoolreizen wordt nog wel een bijdrage gevraagd. De hoogte van de bijdrage wordt vastgesteld in overleg en met instemming van de LMR.
Wanneer niet betaald of niet kan worden betaald, zal er geen uitsluiting van de reis of activiteit tot gevolg hebben.
Lokale medezeggenschap op locatie
We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Iedere school heeft een locatiemedezeggenschapsraad (LMR), soms samen met andere scholen. Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.
Lid worden?
Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de raad. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten. De medezeggenschapsraad kiest uit haar midden een voorzitter en eventueel een secretaris. Ook is er in de LMR van de ambulante begeleiding een plek voor een ouder met een kind dat naar een reguliere school gaat en extra ondersteuning krijgt van Kentalis.
De leden van de raad:
Aaltje Dijkstra Ouderlid
Jasper Siekman Ouderlid
Maaike Weistra Ouderlid
Annemieke Kuitert Personeelslid
Dorien Bouwkamp Personeelslid
Miriam Hoogstra Personeelslid secretaris/Lid LMR
Henk Koopman Directeur (deels aanwezig bij de vergadering)
Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator
Binnen de Guyotschool SO CMB/DB is er over het algemeen altijd een interne vertrouwenspersoon aanwezig. Dit zijn Mike van Genne (m.vangenne@kentalis.nl), Mariëlle Visser (mari.visser@kentalis.nl) en Frederika Mager-Claus (f.claus@kentalis.nl). Onze leerlingen kunnen in principe alles met de vertrouwenspersonen bespreken. Hierbij gaat het vaak over zaken die leerlingen liever niet willen delen met de leerkracht. Denk hierbij aan ongewenst gedrag of andere vervelende gevoelens waar zij last van hebben.
Naast hun rol als vertrouwenspersoon hebben Mike van Genne en Mariëlle Visser ook een rol als aanspreekpunt pesten en sociale veiligheid. Wanneer er sprake is van pesten is het uitgangspunt om dit binnen de eigen klas en via de eigen leerkracht aan te pakken. Dit gebeurt aan de hand van het anti-pestprotocol. Het kan zijn dat de leerkracht hier ondersteuning bij nodig heeft. In dit geval kan het aanspreekpunt pesten en sociale veiligheid meedenken. Leerlingen kunnen ook het aanspreekpunt pesten en sociale veiligheid benaderen op het moment dat ze zich gepest voelen en elders onvoldoende gehoor vinden. Overkoepelend is een anti-pestcoördinator betrokken, op de Guyotschool SO CMB/DB is dat gedragskundige Elise Bentlage (e.bentlage@kentalis.nl). Zij heeft een coördinerende rol bij het proces en raakt meer betrokken naarmate het pesten heftig en/of hardnekkig wordt.
Ouderraad (klankbordgroep)
Net als medewerkers hebben ook ouders/verzorgers een mening over goed onderwijs. Ook zijn ouders die graag eens mee willen helpen of gewoon mee willen kijken op school. De ouderraad is bedoeld om invulling te geven aan deze twee wensen. Meepraten over zaken die van belang zijn voor school maar vooral ook voor ouders. Meedoen aan verschillende activiteiten.
In het schooljaar 2022-2023 is een ouder-initiatief gestart om de ouderraad opnieuw in te vullen en de taken en verantwoordelijkheden goed vast te leggen. Het schooljaar 2023-2024 stond vooral in het teken staan het verder vorm geven van een ouderraad. Daarbij worden alle ouders/verzorgers van de school betrokken.
In schooljaar 2024-2025 is de ouderraad zichtbaar in de school en betrokken bij diverse activiteiten.
Er is 1 ouderraad die vertegenwoordigd alle 3 scholen (D/SH te Haren, SO CMB/DB te Haren en (V)SO CMB/DB te Vries)
en vanuit deze 3 scholen kunnen ouders zitting nemen in deze raad.