Ouders en school

Informatie en contacten ouders

Informatie en contacten ouders

Een aantal keren per jaar wordt er een ouderavond georganiseerd. Deze avonden hebben een informatief karakter en bieden de ouders de mogelijkheid om ook onderling informatie uit te wisselen. We proberen om voor alle ouders aansprekende thema’s aan de orde te stellen en ook worden op deze avond de rapporten en het ontwikkelingsperspectief van uw kind besproken. Daarnaast worden gedurende deze avonden vaak momenten gecreëerd die ingevuld worden in de groepen.

De leerlingen van de afdeling SO CMB krijgen twee keer per jaar een rapport mee naar huis. Het gaat hierbij  om een zogenaamd portfoliorapport.

Een rapportavond is voor ouders  de kans om de vorderingen van het kind te bespreken met de leerkracht of andere onderwijsmedewerkers. Als school vinden wij het van groot belang om ouders  daarbij te betrekken, wij rekenen daarom op uw komst! Het leerlingrapport is ook nadrukkelijk een leerlingrapport. Het OPP geeft vooral informatie over de leervorderingen, waarbij het niveau van de leerlingen wordt afgezet tegen landelijke normen. Gegevens komen dan voort uit de zogenaamde CITO-toetsing en/of scores (vorderingen) op de leerlijnen.

Nieuwsbrieven

Iedere vier weken verschijnt de nieuwsbrief waarin actuele informatie over de scholen wordt verstrekt. Deze nieuwsbrief ontvangt u digitaal via Social Schools. Met ingang van het schooljaar 2018-2019 werken wij volledig digitaal. Alle informatie verloopt via Social Schools. Mocht het werken met Social Schools niet helemaal goed verlopen dan kan er contact worden opgenomen met de schooladministratie /helpdesk Social Schools. Het is erg belangrijk dat Social Schools goed werkt.

Tolken

“Kinderen met een auditieve beperking hebben recht op tolkuren voor privésituaties. Tolkuren voor privésituaties kunnen worden aangevraagd bij TolkContact. Na toekenning van de tolkuren kunt u met uw zoon/dochter een gebarentolk of schrijftolk inschakelen. Gebruik van een tolk wordt dan vergoed vanuit een landelijke tolkvoorziening. Via TolkContact kunt u een tolk (laten) zoeken. Meer informatie: www.tolkcontact.nl en https://www.tolkcontact.nl/tolkvoorziening/tolkuren-aanvragen

Tolken worden niet ingezet voor sociale integratie. Het is mogelijk om hiervoor zogenaamde ‘communicatieassistenten’ in te zetten. Vergoeding van communicatieassistenten vindt plaats op basis van het minimumloon. De communicatie-assistent moet zelf worden gevonden. Nadere informatie is verkrijgbaar bij de oudervereniging: www.fodok.nl

Het is natuurlijk niet zo dat een tolk kan zorgen dat uw zoon/dochter ineens alles begrijpt, maar een tolk is een hulpmiddel in de communicatie: wat er gezegd wordt, wordt vertaald in NGT of Nederlands
 
ondersteund met Gebaren (NmG). Dus hoe duidelijker de boodschap wordt gegeven, hoe beter de tolk het begrijpelijk kan maken in NGT of NmG. Tolken zullen zo veel mogelijk aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van de cliënt of leerling.

In welke situatie kan een tolk zinvol zijn?

Bij bezoek aan een arts of specialist, wanneer de arts vragen heeft aan het kind of het kind wil vertellen wat het voelt, of als de arts uitleg geeft over een aandoening. Bij een keuring of onderzoek voor een uitkering of voorziening. Bij een familiegelegenheid, als ouders niet alles zelf aan het kind willen uitleggen, maar wel graag willen dat hun kind begrijpt wat er gezegd wordt. Bij het bezoeken van een centrum voor dagbesteding, bij stage situaties.

Praktische tips over het inzetten van een tolk zijn te vinden op de Tolkkeuzehulp: https://tolkkeuzehulp.nl/

Voor leerlingen van de afdeling SO CMB komt een tolksituatie misschien wat minder vaak voor, maar toch is het belangrijk dat deze leerlingen ook een tolkurentoekenning hebben. In overleg met de school kan de leerling een tolksituatie oefenen en zo bekend raken met een tolk. De maatschappelijk werker en de mentor kunnen vragen beantwoorden en informatie geven.”

Ouderbetrokkenheid

Ouders zijn betrokken bij de school, de school is betrokken bij ouders. Daar streven we naar. We willen graag dat we informatie delen en hetzelfde doel hebben: de ontwikkeling van uw kind. We vinden het belangrijk samen te werken op basis van gelijkwaardigheid, samen verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk zijn voor elkaar. Daarom bespreken we regelmatig met elkaar wat en hoe uw kind thuis en op school leert en hoe we het leerproces kunnen ondersteunen. Ook ouderparticipatie vinden we belangrijk: dit betekent dat ouders de school ondersteunen bij activiteiten. U bent van harte welkom als u hier ideeën over heeft.

Belang van betrokkenheid van ouders

Goed contact tussen ouders en onze scholen is van groot belang voor het begeleiden van uw kind. Wij zijn immers samen verantwoordelijk. Daarom nodigen wij u op diverse momenten uit om over de ontwikkeling en vorderingen van uw kind te komen praten. Als u als ouder merkt dat uw kind problemen heeft, op school of thuis, dan is het van groot belang dat u dit zo snel mogelijk met de leerkracht en/of groepsleider van uw kind bespreekt.

Leerkrachten, assistenten en logopedisten zijn allen bereikbaar buiten de lestijden. Dus voor 8.30 uur of na
14.00 uur. Overige medewerkers zijn in principe bereikbaar de hele dag tussen 8.00 en 16.30 uur, de kantoortijden.

Ouders kunnen bij de schooladministratie een verzoek achterlaten om op een geschikt moment teruggebeld te worden door de leerkracht. In toenemende mate wordt met ouders gecommuniceerd via het systeem Social Schools. Hiervoor dienen de ouders over een e-mail account te beschikken.

Met ingang van het schooljaar 2018-2019 is de school van start gegaan met de uitgangspunten van ouderbetrokkenheid 3.0.
Eén van de principes van ouderbetrokkenheid 3.0 is het zogenaamde startgesprek bij de start van het schooljaar. In dit gesprek maken de leerkracht, ouders en leerling kennis met elkaar en worden, niet vrijblijvende, afspraken gemaakt over de wederzijdse communicatie gedurende het schooljaar.
Ouderbetrokkenheid 3.0 voorziet ook in een aantal min of meer informele contactmomenten tussen ouders.
 

Schoolapp: Social School

Met ingang van het schooljaar 2018-2019 werken wij met een nieuw communicatiemiddel; 'social schools'. Social schools is bedoeld voor het uitwisselen van informatie tussen ouders/verzorgers en school. Het is een digitaal systeem en vervangt het vroegere contactschrift. Berichten kunnen over en weer worden verstuurd via computer maar ook via de mobiele telefoon middels de schoolapp social schools.

In toenemende mate gaan we het aantal gebruiksmogelijkheden van sociaal schools uitbreiden. Ook de maandelijkse nieuwsbrieven worden verstuurd via social schools.

Gebruik maken van social schools betekent dat het systeem goed moet werken en dat alle ouders over een mailadres moeten beschikken. Voor hulp, of wanneer er problemen zijn met de werking van het systeem, kan contact worden opgenomen met onze beheerder van social schools; Karin Amtink.
 

Schoolverlaters

In groep 8 verlaten de leerlingen onze school. Normaal gesproken stromen de leerlingen van SO CMB door naar VSO CMB. Aan de overgang wordt veel aandacht besteed. Met ouders wat een schooladvies besproken en leerlingen worden daar ook bij betrokken. Ook de resultaten op de leerlijnen zijn hierbij belangrijk. De overgang van de ene naar de andere school is niet vanzelfsprekend. Zo moet er voor overgang opnieuw een onderwijsindicatie worden aangevraagd bij de Commissie van Onderzoek.

In het schooljaar 2022-2023 zijn er 3  (eind) schoolverlaters. Deze leerlingen gaan naar de Guyotschool voor VSO-CMB in Vries.

In enkele gevallen komt het voor dat leerlingen ook tussentijds de school verlaten. Dat zijn leerlingen die nog niet in groep 8 zitten. Ook komt het soms voor dat leerlingen gedurende het schooljaar de school verlaten. B.v. i.v.m. een verhuizing.

In het schooljaar 2022-2023 waren er geen tussentijdse schoolverlaters.

 

Vrijwillige ouderbijdrage

Met ingang van het schooljaar 2022-2023 wordt aan ouders geen algemene vrijwillige ouderbijdrage meer gevraagd. Voor de verschillende schoolreizen wordt nog wel een bijdrage gevraagd. De hoogte van de bijdrage wordt vastgesteld in overleg en met instemming van de LMR. 
 

Lokale medezeggenschap op locatie

We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Iedere school heeft een locatiemedezeggenschapsraad (LMR), soms samen met andere scholen. Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.

Lid worden?

Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de raad. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten. De medezeggenschapsraad kiest uit haar midden een voorzitter en eventueel een secretaris. Ook is er in de LMR van de ambulante begeleiding een plek voor een ouder met een kind dat naar een reguliere school gaat en extra ondersteuning krijgt van Kentalis.

De leden van de raad:
 
vacature                           Ouderlid
vacature                           Ouderlid
Tiny Schotanus-Veldman Ouderlid
Annemieke Kuitert            Personeelslid
Hilma Eitens                     Personeelslid
Miriam Nieboer                 Personeelslid secretaris
 

Interne vertrouwenspersonen en pestcoördinator

Sociale veiligheid

Op school vinden we sociale veiligheid belangrijk. Daarom voeren we een overkoepelend beleid als het gaat om de sociale veiligheid op school. De wet sociale veiligheid stelt hierin ook een aantal verplichtingen. Dit houdt in dat onze school een actief veiligheidsbeleid voert als het gaat om de sociale veiligheid van de leerlingen op school. Het monitoren hiervan doen we jaarlijks met een voor dat doel bestemt instrument. In het kader van het beleid sociale veiligheid op school zijn een aantal functionarissen actief. Het gaat hierbij om een interne vertrouwenspersoon, een aanspreekpunt pesten, een coördinator anti-pestbeleid en een coördinator sociale veiligheid.

De coördinator sociale veiligheid is Carla Benjamins. Zij formuleert en monitoort in samenspraak met de directeur het beleid sociale veiligheid. Carla is bereikbaar via Social Schools en mail: c.benjamins@kentalis.nl.

Interne vertrouwenspersoon/Pestcoördinator

Op school is er een interne vertrouwenspersoon aanwezig. Onze leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersoon bespreken, bijvoorbeeld als zij iets niet willen of durven bespreken met hun leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag, maar het kan ook gaan over andere vervelende gevoelens of gebeurtenissen waar zij last van hebben in de klas. Het heeft natuurlijk onze voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met de direct betrokkenen, maar dit kan soms moeilijk zijn. Naast de interne vertrouwenspersoon heeft de school ook een aanspreekpunt ‘pesten’. Pesten komt voor op school. In eerste instantie is het aan de medewerkers van de groep om hier mee om te gaan en de leerlingen te helpen en ondersteunen bij hun gedrag ten opzichte van elkaar. Het aanspreekpunt ‘pesten’ is een medewerker van de school en kan hierbij ondersteunen. Leerlingen kunnen ook bij het aanspreekpunt pesten terecht op het moment dat ze te maken krijgen met pestgedrag en elders onvoldoende gehoor vinden. Het kan echter ook aan de orde zijn dat verschillende intensievere acties en/of trajecten in gang gezet moeten worden om het persten te stoppen. Dit begeleiden van leerlingen, waarbij sprake is van pesten, en het in gang zetten van/coördineren van activiteiten rondom pesten, wordt uitgevoerd door de coördinator anti-pest-beleid.

Onze interne vertrouwenspersoon en tegelijkertijd het aanspreekpunt ‘pesten’ is Mike van Genne. Daarnaast zijn er twee andere vertrouwenspersonen: Mariëlle Visser en Frederika Mager. De leerlingen worden ieder jaar opnieuw geïnformeerd over de beschikbaarheid van de interne vertrouwenspersoon en het aanspreekpunt pesten. In alle klaslokalen is er een zichtbare verwijzing aanwezig. Mike van Genne is bereikbaar via Social Schools en mail: m.vangenne@kentalis.nl. Onze coördinator anti-pest-beleid is Marianne Roos - de Boer. Zij is bereikbaar via Social Schools en mail: mari.deboer@kentalis.nl.

Binnen Kentalis is er ook aandacht voor de ontwikkeling van leerlingen op het gebied van relaties, intimiteit en seksualiteit. Om het onderwijsaanbod te monitoren en veiligheid op deze ontwikkelingsgebieden te waarborgen, is er binnen de Guyotschool een aandachtsfunctionaris aangesteld. Voor het SO CMB is dit Marianne Roos - de Boer. Zij is bereikbaar via Social Schools en mail: mari.deboer@kentalis.

Als u een klacht heeft:

Soms gebeurt er iets op school waar ouders of leerlingen het niet mee eens zijn. Daarom heeft Kentalis een klachtenregeling. Deze regeling vindt u op onze schoolwebsite en op www.kentalis.nl/klacht.

Ouderraad (klankbordgroep)

Net als medewerkers hebben ook ouders/verzorgers een mening over goed onderwijs. Ook zijn ouders die graag eens mee willen helpen of gewoon mee willen kijken op school. De ouderraad is bedoeld om invulling te geven aan deze twee wensen. Meepraten over zaken die van belang zijn voor school maar vooral ook voor ouders. Meedoen aan verschillende activiteiten.

In het schooljaar 2022-2023 is een ouder-initiatief gestart om de ouderraad opnieuw in te vullen en de taken en verantwoordelijkheden goed vast te leggen. Het schooljaar 2023-2024 zal vooral in het teken staan het verder vorm geven van een ouderraad. Daarbij worden alle ouders/verzorgers van de school betrokken.