Inleiding
Beste ouder(s), verzorger(s) en andere belangstellenden,
Welkom op Kentalis Mariëlla te Sint-Michielsgestel. Voor u ligt de schoolgids 2024-2025 van de SO en de VSO-afdeling van onze school voor leerlingen met een Communicatief Meervoudige Beperking (CMB).
Er bestaat een algemene schoolgids en een school specifieke schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis. De informatie is bedoeld voor ouders en verzorgers* van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt. Iedere school heeft ook een eigen school specifieke schoolgids (deze schoolgids) en er is een app met informatie.: Social Schools. De app kan bij de administratie van de school worden opgevraagd.
U leest in deze schoolgids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig uit op school. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen hebt over ons onderwijs.
Met vriendelijke groet,
Nanneke van Zandvoort, directeur Kentalis Mariëlla
Onze visie
Kentalis Mariëlla is een school voor Algemeen Bijzonder onderwijs. Bijzonder betekent dat de school bestuurd wordt door een stichting met een bestuur, in tegenstelling tot openbaar onderwijs waar de gemeente het bestuur van de school is. Algemeen betekent dat de school voor iedereen toegankelijk is en dat er geen specifieke levensbeschouwing, godsdienst of overtuiging aan het onderwijs ten grondslag ligt.
Opdracht
We zien het als onze opdracht om leerlingen zo te begeleiden dat ze na schoolverlaten succesvol, gelukkig en volwaardig mee kunnen doen in de maatschappij. Ons onderwijs leidt op tot uitstroom naar betekenisvolle dagbesteding en (beschut) werk. Wij richten ons op de onderwijsgebieden kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming waarbij we speciale aandacht hebben voor communicatie en zelfredzaamheid/zelfstandigheid. We bieden ten minste basiskwaliteit (inspectiekader).
Visie
Al het leren begint met interactie, (sensorische) informatieverwerking, communicatie en taal. Maar wat als je het niet begrijpt? En niet begrepen wordt? Door een combinatie aan beperkingen is toegang tot communicatie en taal en dus leren en ontwikkelen voor onze leerlingen niet vanzelfsprekend. Wij bieden leerlingen een omgeving waarbinnen zij tot optimale ontwikkeling komen. We hanteren hiervoor 3 pijlers:
Begrijpen en begrepen worden
We zorgen voor een uitdagende en taalrijke leeromgeving. We werken binnen thema’s die gericht zijn op het deelnemen aan de maatschappij. Dichtbij de belevingswereld van de leerlingen. We hanteren in eerste instantie de communicatiecode die het best passend is bij de individuele leerling ten behoeve van de ontwikkeling en persoonsvorming. Geleidelijk richten we ons ook op de communicatievaardigheden die nodig zijn om aan te sluiten op de maatschappij.
Maatwerk door expertise
Om goed voorbereid te zijn op het functioneren binnen de maatschappij werken we met leerlingen in groepen. Daarbinnen kijken we goed naar wat een leerling nodig heeft en wat de volgende stap is in zijn ontwikkeling. Waar nodig hebben we het lef om keuzes te maken in het belang van de individuele leerling.
We werken geïntegreerd met elkaar samen als (specialistisch) team. We vormen partnerschap met ouders/verzorgers en/of andere voor de leerling belangrijke personen.
Veilige en uitdagende leeromgeving
Door relatie en competentiegericht te werken, ervaren leerlingen eigen regie binnen het gewone leven. We brengen de buitenwereld naar binnen ten behoeve van zelfstandigheid- en zelfredzaamheidsvergroting. We richten ons daarbij op de onderliggende oorzaken en behoeften bij (moeilijk verstaanbaar) gedrag. We werken samen aan een betekenisvolle daginvulling.

Onze leerlingen
Op Kentalis Mariëlla geven wij onderwijs aan leerlingen met een Communicatieve Meervoudige Beperking (CMB). Dit zijn leerlingen die doof zijn of een zeer ernstige taalontwikkelingsstoornis hebben (Z-TOS), in combinatie met een verstandelijke beperking. Tevens kan er sprake zijn van andere bijkomende beperkingen, zoals lichamelijke beperkingen, een stoornis binnen het autistisch spectrum of hechtingsproblematiek. Vanwege de meervoudige beperkingen, die onderling invloed op elkaar hebben, is iedere leerling uniek met zijn specifieke onderwijsbehoefte.
- We laten op Kentalis Mariëlla leerlingen toe met de volgende arrangementen:
- Meervoudig gehandicapt intensief onderwijsarrangement, met als dominante stoornis Doof of slechthorend
- Meervoudig gehandicapt intensief onderwijsarrangement, met als dominante stoornis Z-TOS
Leerlingen kunnen van drie jaar tot en met twaalf jaar (maximaal dertien jaar) onderwijs volgen op onze Speciaal Onderwijs (SO) CMB-afdeling in een intensief arrangement. Leerlingen met de uitstroomperspectieven dagbesteding (ervaringsgericht, belevingsgericht en arbeidsmatig) of (beschut) werk kunnen daarna doorstromen naar de afdeling Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) CMB. Leerlingen kunnen van hun twaalfde tot en met hun achttiende jaar onderwijs volgen binnen het vso. Incidenteel is verlenging tot 20 jaar mogelijk. Dit kan alleen als de leerling didactisch kan doorgroeien en daarmee een beter perspectief heeft. Een schoolverlenging wordt altijd besloten in de commissie van leerlingenzorg.
(Extra) Ondersteuning
Hier kunt u lezen hoe we leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden en welke
middelen we hiervoor ter beschikking hebben of hoe we dit extern organiseren. De extra ondersteuning die uw kind krijgt staat beschreven in het OPP.
Op Kentalis Mariëlla zijn alle leerkrachten en onderwijsassistenten vakbekwaam en zijn of worden opgeleid in Nederlandse Gebarentaal (NGT). Daarnaast hebben zij kennis en ervaring met het aansluiten bij de (onderwijs)behoeften van de leerlingen en zijn of worden hierin geschoold middels het basisleertraject CMB. Jaarlijks worden er op basis van het nascholingsplan diverse teamscholingen gehouden zoals gebarentaal en sensorische integratie, om eerder verworven competenties en kennis op te frissen en eventuele vernieuwingen eigen te maken.
Op Kentalis Mariëlla hebben we verschillende vakleerkrachten en ondersteuners in huis:
- logopedisten
- vakleerkrachten NGT
- vakleerkrachten bewegingsonderwijs
- fysiotherapeuten (externe praktijk, met kantoor/behandelruimten in het gebouw)
- gedragskundigen
- intern begeleiders
- specialist sensorische integratie
Op de volgende gebieden, bieden we de volgende ondersteuning:
- Taal: we bieden een aanpak op maat op basis van de leerlijn. Een van de logopedisten is coördinator taalbeleid. Taal is een jaarplanpunt op ons jaarplan van 2025.
- Rekenen: we bieden een aanpak op maat op basis van de leerlijn. Rekenen is een jaarplanpunt in 2025 en 2026 waarin we ons ook oriënteren op het scholen van een rekencoördinator.
- Sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag, werkhouding en taakaanpak: de gedragskundigen zijn geschoold in advisering bij ontwikkelings- en gedragsproblemen. In 2025 zijn de gedragskundigen geschoold in sensorische integratie, autisme en sociaal emotionele ontwikkeling. Alle teamleden hebben een basiscursus gehad over autisme. Enkele leerkrachten hebben daarnaast een driedaagse externe basiscursus gehad. '
Een viertal collega's is in 2024 opgeleid tot Rots & water-trainer. Drie collega's hebben daarnaast in 2025 de specialisatie verstandelijke beperking gevolgd. Rots & water is een weerbaarheidstraining. De training richt zich op het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het vergroten van eigenwaarde en het verbeteren van de omgang met elkaar. Bovenbouwleerlingen van het SO en leerlingen van het VSO krijgen aanbod Rots & water. Waar nodig kunnen ook jongere leerlingen een training volgen.
Bij complexe problematiek en probleemgedrag werken we samen met het CCE.
- Motorische en lichamelijke ontwikkeling: onze gymdocent is een vakspecialist. Daarnaast werken er fysiotherapeuten met een praktijkruimte in het gebouw. Leerlingen kunnen op verzekering van ouders gebruik maken van fysiotherapie. Als fysiotherapie voorwaardelijk is of helpend is voor het volgen van onderwijs, kan het CvL toestemming geven voor fysiotherapie onder schooltijd.
- Medisch handelen en persoonlijke verzorging: alle medewerkers hebben een basiscursus medicijnen afgerond. Verschillende medewerkers zijn getraind in het toedienen van sondevoeding en het gebruik van de tillift. Bij voorbehouden medische handelingen scholen we medewerkers als er vraag naar is. Er zijn verschillende collega's met een ehbo diploma. Enkelen van hen zijn gespecialiseerd in kinder ehbo. Voor leerlingen die extra zorg nodig hebben, bijvoorbeeld vanwege prikkelverwerkingsproblematiek of fysieke beperkingen, vragen we 'Zorg in Onderwijstijd' aan. Dit wordt door ouders vanuit de WLZ of jeugdwet bekostigd en houdt in dat zij extra begeleid worden waardoor de leerling in staat stelt om met extra zorg het onderwijs in de klas te volgen.
Hoorrecht
Vanaf 1 augustus 2025 hebben leerlingen hoorrecht. Hoorrecht betekent dat de leerling zijn mening kan laten horen over beslissingen die over hem/haar gaan. De leerling kan zeggen wat hij/zij nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen op school. Gezien de onderwijsbehoeften van onze leerlingen zien wij geen mogelijkheden om het OPP met leerlingen te bespreken. Waar mogelijk bespreken we wel met de leerling wat hij/zij leuk vindt (evt. met ondersteuning van een keuze van 2 opties), wat hij/zij nog graag wil leren en bevragen we leerlingen die dat kunnen hoe zij de toekomst zien en wat zij daarvoor nodig hebben. Voor alle leerlingen leggen we vorderingen op doelen (waar mogelijk samen met de leerling) vast in het portfolio
Onze grenzen
Soms is het, ondanks de ondersteuning niet mogelijk om onderwijs te (blijven) bieden. Wij kunnen geen passend onderwijs geven aan:
- Leerlingen die niet kunnen functioneren in een klas van 5 leerlingen (SO) of 6 leerlingen (VSO), eventueel met ondersteuning vanuit Zorg in Onderwijstijd.
- Leerlingen die vanwege hun gedrag een structureel gevaar vormen voor de medeleerlingen of voor zichzelf.
- Leerlingen die vanwege hun gedrag een structureel gevaar vormen voor de leerkrachten/medewerkers.
- Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben buiten ons aanbod en onze expertise.
- Leerlingen die zeer specialistische psychiatrische behandeling en begeleiding nodig hebben buiten ons aanbod en onze expertise
Schoolplan
Kentalis Mariëlla heeft een schoolplan 2024-2028. In dit schoolplan staat onder andere het beleid van de school uitgebreid beschreven. Daarnaast wordt in het schoolplan beschreven welke ontwikkeldoelen de school heeft voor deze 4 jaar op onderwijskundig, organisatorisch en financieel gebied. Zo blijven we als school ons onderwijs verbeteren. Het schoolplan is met de LMR besproken. De jaarplannen en de vordering worden periodiek door de LMR ingezien. Het schoolplan en de jaarplannen zijn voor alle ouders opvraagbaar bij de administratie van de school.
Organisatie van de school
Kentalis Mariëlla verzorgt onderwijs aan leerlingen met een CMB uit Zuid- Nederland. De school werkt samen met Kentalis zorg en Kentalis Rafaël (onderwijs).
De school is gehuisvest op het Kentalis terrein in Sint-Michielsgestel, in gebouw De Travelaar. In dit gebouw zitten ook onder andere Kentalis Rafaël, een school voor leerlingen met beperkingen in horen en zien, vroegbehandeling, naschoolse dagbehandeling , de groep 'groen & dier' van Kentalis dagbesteding en de medische dienst. Het gebouw is volledig afgestemd op de behoefte van de leerlingen. Zo zijn er diverse verschoonruimten nabij de klassen en heeft iedere klas waar nodig een extra ruimte die bijvoorbeeld wordt ingezet als rustruimte of plaats om rustig te werken. Er zijn geen drempels of trappen in de school zodat de leerlingen zich zo zelfstandig mogelijk veilig kunnen bewegen binnen de school. Het gebouw heeft 2 eigen gymzalen, een snoezelruimte, praktijkruimtes (onder andere voor koken en handvaardigheid/techniek) en verschillende multifunctionele ruimtes waarin onderwijs wordt gegeven. Er zijn meerdere patio's en speelplaatsen waar leerlingen kunnen buiten spelen. Daarnaast zijn er verschillende (speel)tuintjes direct verbonden met de klassen, waar leerlingen even kunnen ontspannen en bewegen op bijvoorbeeld een schommel of een trampoline. Bij het schoolgebouw is een groot belevingspad, met onder andere een muziektuin, beweegtuin, vuurplaats, vijver, klimparcours en blote voetenpad. Dit belevingspad wordt gebruikt voor onder andere het buitenonderwijs (Wielewalen), maar ook voor allerlei andere onderwijsactiviteiten.
Onderwijsteam
Kentalis Mariëlla heeft ongeveer 50 medewerkers in dienst. Eenieder levert vanuit zijn eigen vakgebied een specifieke bijdrage aan het meest optimale onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:
- De leerkracht verzorgt samen met klassenassistenten (maar ook met bijvoorbeeld de logopedist en NGT-docent) middels geïntegreerd werken het onderwijs aan de leerling.
- De vakleerkracht verzorgt het bewegingsonderwijs (meestal een spelles en een toestelless per week).
- De Commissie van Leerlingenzorg (CvL), bestaande uit: leerkracht, logopedist, intern begeleider, gedragskundige en directeur zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. Een arts wordt betrokken waar nodig.
- De therapeuten: kinderfysiotherapeut en ergotherapeut behandelen leerlingen als dit geïndiceerd wordt door de CvL en ouders. De therapeuten zijn niet in dienst van de school maar hebben praktijk binnen het gebouw.
- Ondersteunende functionarissen: administratie, managementassistent en conciërge.
- Zorg in onderwijstijd: collega's die (meestal individuele) ondersteuning en begeleiding bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Dit wordt bekostigt vanuit WLZ of jeugdwet via ouders.
- De directeur geeft integrale leiding aan de school.
- Stagiaires ondersteunen en leren doordat we ze kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs.
- Vrijwilligers ondersteunen ons onderwijs of werken mee aan een school en opgeruimd schoolgebouw en belevingspad.
Iedereen (dus ook stagiaires en vrijwilligers) moet een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) inleveren.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Het staat u altijd vrij contact te zoeken met de school. U belt hiervoor naar de school op 073 55 88 243. Nieuwe ouders kunnen vragen naar een van de gedragskundigen, zij kunnen de eerste vragen beantwoorden. Meestal zal de gedragskudige u doorverwijzen naar Kentalis bureau aanmelding. Bureau aanmelding kan een inschatting maken of Kentalis Mariëlla het onderwijs aan uw leerling kan en mag verzorgen. Als dit het geval is, zullen zij een rondleiding plannen.
Kijk op de website van Kentalis voor meer informatie over het aanmelden voor onderwijs en zorg. U kunt ook contact opnemen voor informatie, advies of aanmelding. Zij helpen u graag verder. T: 088 101 3900 E: aanmeldingonderwijs@kentalis.nl
Een formele inschrijving vindt alleen plaats mét een beschikking (arrangement) van de Commissie van Onderzoek (CvO). Deze kan aangevraagd worden via het aanmeldpunt.
* voor een rondleiding bij overgang van eigen leerlingen van so naar vso wordt u door de school uitgenodigd.