Onze school

Inleiding

Beste ouder(s), verzorger(s) en andere belangstellenden,

Welkom op Kentalis Mariëlla te Sint-Michielsgestel. Voor u ligt de schoolgids 2023-2024 van de SO en de VSO-afdeling van onze school voor leerlingen met een Communicatief Meervoudige Beperking (CMB). 

Er bestaat een algemene schoolgids en een school specifieke schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis. De informatie is bedoeld voor ouders en verzorgers* van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt. Iedere school heeft ook een eigen school specifieke schoolgids (deze schoolgids) en er is een app met informatie.: Social Schools. De app kan bij de administratie van de school worden opgevraagd. 

U leest in deze schoolgids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig uit op school. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen hebt over ons onderwijs.

Met vriendelijke groet,

Hanneke Hens en Nanneke van Zandvoort, directeuren Kentalis Rafaël & Mariëlla

Onze visie

Kentalis Mariëlla is een school voor Algemeen Bijzonder onderwijs. Bijzonder betekent dat de school bestuurd wordt door een stichting met een bestuur, in tegenstelling tot openbaar onderwijs waar de gemeente het bestuur van de school is. Algemeen betekent dat de school voor iedereen toegankelijk is en dat er geen specifieke levensbeschouwing, godsdienst of overtuiging aan het onderwijs ten grondslag ligt.

Opdracht

We zien het als onze opdracht om leerlingen zo te begeleiden dat ze na schoolverlaten succesvol, gelukkig en volwaardig mee kunnen doen in de maatschappij. Ons onderwijs leidt op tot uitstroom naar betekenisvolle dagbesteding en bij uitzondering beschermde arbeid. Wij richten ons op de onderwijsgebieden kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming waarbij we speciale aandacht hebben voor communicatie en zelfredzaamheid/zelfstandigheid. We bieden ten minste basiskwaliteit (inspectiekader augustus 2022).

 

Visie

 

Al het leren begint met interactie, (sensorische) informatieverwerking, communicatie en taal. Maar wat als je het niet begrijpt? En niet begrepen wordt? Door een combinatie aan beperkingen is toegang tot communicatie en taal en dus leren en ontwikkelen voor onze leerlingen niet vanzelfsprekend. Wij bieden leerlingen een omgeving waarbinnen zij tot optimale ontwikkeling komen. We hanteren hiervoor 3 pijlers:

Begrijpen en begrepen worden


We zorgen voor een uitdagende en taalrijke omgeving. We werken binnen thema’s die gericht zijn op het deelnemen aan de maatschappij. Dichtbij de belevingswereld van de leerlingen. We hanteren in eerste instantie de communicatiecode die het best passend is bij de individuele leerling ten behoeve van de ontwikkeling en persoonsvorming. Geleidelijk richten we ons ook op de communicatievaardigheden die nodig zijn om aan te sluiten op de maatschappij. 

 

Maatwerk door expertise

Om goed voorbereid te zijn op het functioneren binnen de maatschappij werken we met leerlingen in groepen. Daarbinnen kijken we goed naar wat een leerling nodig heeft en wat de volgende stap is in zijn ontwikkeling. Waar nodig hebben we het lef om keuzes te maken in het belang van de individuele leerling.
We werken samen met verschillende experts en specialisten. We vormen partnerschap met ouders/verzorgers en/of andere voor de leerling belangrijke personen.


Veilige en uitdagende leeromgeving


Door relatie en competentiegericht te werken, ervaren leerlingen eigen regie binnen het gewone leven. We brengen de buitenwereld naar binnen ten behoeve van zelfstandigheid- en zelfredzaamheidsvergroting. We richten ons daarbij op de onderliggende oorzaken en behoeften bij (moeilijk verstaanbaar) gedrag. We werken samen aan een betekenisvolle daginvulling. 


 

Onze leerlingen

Op Kentalis Mariëlla geven wij onderwijs aan leerlingen met een Communicatieve Meervoudige Beperking (CMB). Dit zijn leerlingen die doof zijn of een zeer ernstige taalontwikkelingsstoornis hebben (Z-TOS), in combinatie met een verstandelijke beperking. Tevens kan er sprake zijn van andere bijkomende beperkingen, zoals lichamelijke  beperkingen, een stoornis binnen het autistisch spectrum of hechtingsproblematiek. Vanwege de meervoudige beperkingen, die onderling invloed op elkaar hebben, is iedere leerling uniek met zijn specifieke onderwijsbehoefte.

Leerlingen kunnen van drie jaar tot en met twaalf jaar (maximaal dertien jaar) onderwijs volgen op onze Speciaal Onderwijs (SO) CMB-afdeling in een intensief arrangement. Leerlingen met de uitstroomperspectieven dagbesteding (ervaringsgericht, belevingsgericht en arbeidsmatig) kunnen daarna doorstromen naar de afdeling Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) CMB. Bij uitzondering stromen leerlingen uit naar beschut werk. Leerlingen kunnen van hun twaalfde tot en met hun achttiende onderwijs volgen binnen het vso.

communicatiesysteem

Schoolondersteuningsprofielen

Op Kentalis Mariëlla wordt lesgegeven aan leerlingen met een arrangement Z-TOS of een arrangement Doof/SH-MG, in klassen van 5 (so) of 6 leerlingen vso. Af en toe wijken we beredeneerd af en maken we grotere of kleiner klassen. De klassen worden samengesteld op basis van de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Het taalaanbod wordt zo goed mogelijk afgestemd op de individuele leerling. In samenwerking met ouders en waar mogelijk met de leerling wordt steeds gezocht naar de voor de leerling meest toegankelijke vorm van communicatie. Dit leggen we vast in de taalprofielkaart. Met behulp van de taalprofielkaart wordt gekeken welk taalprofiel passend is voor de leerling en welk taalaanbod (bijvoorbeeld gebarentaal of gesproken Nederlands ondersteund met gebaren) en welke ondersteunende communicatie daarbij hoort (bijvoorbeeld pictogrammen op een dagplanning).

De inhoud van het onderwijs is gebaseerd op de wettelijk voorgeschreven kerndoelen Speciaal Onderwijs.

Aan deze ontwikkelingsgebieden werken we in ieder geval voor alle leerlingen:

  • De communicatie versterken en woorden en gebarenschat laten aansluiten op dagelijkse situaties en vaardigheden
  • Zoveel mogelijk de regie krijgen over keuzes (groot en klein) in het eigen leven
  • Voorbereiden op dagbesteding, beschermde arbeid en vrijetijdsbesteding
  • Leren functioneren in sociale situaties

Een uitgebreide weergave van de ondersteuning die Kentalis Mariëlla biedt is te vinden in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school.

 

Schoolplan

Kentalis Mariëlla heeft een schoolplan voor 2019-2024 en zal in januari 2024 starten met het schoolplan 2024-2028. In deze schoolplannen staat onder andere het beleid van de school uitgebreid beschreven. Daarnaast wordt in het schoolplan beschreven welke ontwikkeldoelen de school heeft voor deze 4 jaar op onderwijskundig, organisatorisch en financieel gebied. Zo blijven we als school ons onderwijs verbeteren. De schoolplannen zijn opvraagbaar bij de administratie van de school. 

Organisatie van de school

Kentalis Mariëlla verzorgt onderwijs aan leerlingen met een CMB uit Zuid- Nederland. De school werkt nauw samen met Kentalis (zorg) en Kentalis Rafaël (onderwijs). Zowel inhoudelijk als organisatorisch streven we naar een samenhangend aanbod voor de leerlingen.

De school is gehuisvest op het Kentalis terrein in Sint-Michielsgestel, in gebouw De Travelaar. In dit gebouw zitten ook onder andere Kentalis Rafael, een school voor leerlingen met doofblindheid, de vroegbehandeling Triangel en Trommel, verschillende groepen Kentalis dagbesteding en de medische dienst. Het gebouw is volledig afgestemd op de behoefte van de leerlingen. Zo zijn er diverse verschoonruimten nabij de klassen en heeft iedere klas een extra ruimte die bijvoorbeeld wordt ingezet als rustruimte of plaats om rustig te werken. Er zijn geen drempels of trappen in de school zodat de leerlingen zich zo zelfstandig mogelijk veilig kunnen bewegen binnen de school. Het gebouw heeft 2 eigen gymzalen, een snoezelruimte, een praktijkruimtes (onder andere voor koken, handvaardigheid en techniek) en verschillende multifunctionele ruimtes waarin onderwijs wordt gegeven. Er zijn meerdere patio's en speelplaatsen waar leerlingen kunnen buiten spelen. Daarnaast zijn er verschillende (speel)tuintjes direct verbonden met de klassen, waar leerlingen even kunnen ontspannen en bewegen op bijvoorbeeld een schommel of een trampoline. Bij het schoolgebouw is een groot belevingspad, met onder andere een muziektuin, beweegtuin, vuurplaats, vijver, klimparcours en blote voetenpad. Dit belevingspad wordt gebruikt voor onder andere het buitenonderwijs (Wielewalen), maar ook voor allerlei andere onderwijsactiviteiten.

foto J.

Onderwijsteam

Kentalis Mariëlla heeft ongeveer 55 medewerkers in dienst. Daarnaast zijn er enkele collega's van Kentalis zorg en de fysiotherapiepraktijken die het onderwijs ondersteunen. Een ieder levert vanuit zijn eigen vakgebied een specifieke bijdrage aan het meest optimale onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:

  • De leerkracht verzorgt samen met klassenassistenten maar middels geïntegreerd werken ook met de logopedisten en waar nodig de ergotherapeut het onderwijs aan de leerling.
  • De vakleerkracht verzorgt het bewegingsonderwijs (vooral de toestellessen) of het beeldend vormen voor een deel van de groepen.
  • De Commissie van Leerlingenzorg (CVL), bestaande uit: leerkracht, logopedist, intern begeleider, gedragskundige en afdelingsdirecteur zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. De maatschappelijk werker en schoolarts zijn op afroep beschikbaar. 
  • De therapeuten: kinderfysiotherapeut en ergotherapeut behandelen leerlingen als dit geïndiceerd wordt door de CVL. De fysiotherapeuten zijn niet in dienst van de school maar hebben praktijk binnen het  gebouw. 
  • Ondersteunende functionarissen: administratie, managementassistent en conciërge.
  • Het management geeft integrale leiding aan de school.
  • Stagiaires ondersteunen en leren doordat we ze kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs.
  • Vrijwilligers ondersteunen ons onderwijs of werken mee aan een school en opgeruimd schoolgebouw en belevingspad.
  • Collega's vanuit Kentalis zorg ondersteunen enkele leerlingen middels 'zorg in de klas'.  
     

Zowel stagiaires als vrijwilligers  moeten een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) inleveren. 

foto schoolgids

Rondleiding en inschrijven op onze school

Op Kentalis Mariëlla is een oriëntatie bezoek op afspraak altijd mogelijk.  Tijdens dit bezoek geven we een rondleiding* door de school en krijgt u algemene informatie over onze school en het onderwijs dat wij verzorgen. Tevens is er gelegenheid om vragen te stellen. Een formele inschrijving vindt alleen plaats met een beschikking (arrangement) van de Commissie van Onderzoek (CvO). Deze kan aangevraagd worden via het aanmeldpunt. Meer informatie m.b.t. het aanvragen van een arrangement is te vinden in de Algemene schoolgids. De leerling kan pas ingeschreven worden ná toekenning van het arrangement.

Kijk op de website van Kentalis voor meer informatie over het aanmelden voor onderwijs en zorg. U kunt ook contact met ons opnemen voor informatie, advies of aanmelding. Wij helpen u graag verder. T: 0800 53 68 25 47 / 0800 Kentalis E: info@kentalis.nl www.kentalis.nl.

* een rondleiding bij overgang van eigen leerlingen van so naar vso behoort ook tot de mogelijkheden.