Kwaliteitszorg
We stellen ambitieuze en realistische doelen. Hieronder leest u een aantal resultaten van de doelen van kalenderjaar 2024. Verderop delen we de doelen van 2025 en de stand van zaken tot juni 2025 met u.
Resultaten naar aanleiding van de doelen van 2024
We werken sinds augustus 2024 met een nieuw OPP.
In augustus 2024 zijn we gestart met het werken met de nieuwe leerlijnen. We controleren schooljaar 2024-2025 of leerlingen op het juiste niveau op de leerlijn zit en sturen eventueel bij. We bouwen het werken met de nieuwe leerlijnen uit zodat iedereen goed met het nieuwe systeem (Parnassys) kan werken.
Er is sinds augustus 2024 in het VSO een standaard aanbod op welbevinden en weerbaarheid in ons curriculum via aanbod op Rots en water. Er zijn 4 collega's opgeleid in het basisaanbod Rots en Water.
We hebben onderzocht welk structureel aanbod we kunnen bieden op het gebied van seksuele weerbaarheid/relaties intimiteit en seksualiteit en dit vastgelegd in een leerlijn. Daarnaast heeft het hele team scholing gehad in het vlaggensysteem. Een systeem dat helpt bij vroegtijdig signalering van risico's.
De taalprofielkaart is herzien en aangepast op basis van bovenschools beleid. Per klas heeft een leerling een nieuwe taalprofielkaart.
We hebben vastgelegd wat geïntegreerd werken betekent voor het handelen in de klas in het beleid geïntegreerd werken. Met de helft van de klassen is het geïntegreerd werken geëvalueerd en zijn er doelen vastgesteld voor de doorontwikkeling. De andere helft van de klassen volgt in 2025.
Het team is opnieuw geschoold in relatie & competentiegericht werken. In 2025 volgt meer scholing.
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen behalen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte Kentalis ambities kunt u opvragen bij de school. Voor iedere leerling worden jaarlijks doelen gesteld op het streefniveau waar zij in zitten. Onze ambitie op schoolniveau is dat 75% van de leerlingen minimaal 80% van de doelen uit het streefniveau behaalt.
De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en waar mogelijk met met citotoetsen. Als het helpend is nemen we vaker Cito-toetsen af. Op basis van de resultaten, formuleren we doelstellingen op maat voor onze leerlingen. In het schooljaar 2024-2025 zijn we gestart met nieuwe leerlijnen, speciaal aangepast aan onze CMB-doelgroep. Hierdoor is het lastig om de opbrengsten direct te vergelijken met voorgaande jaren. Waar mogelijk is een vergelijking gemaakt; voor andere leerlijnen verwachten we de resultaten in juni 2026 te kunnen vergelijken. Hieronder leest u de resultaten van juni 2025.
Resultaten SO
Nederlandse taal en Nederlandse Gebaren Taal
De ambitie van 75% score op de taaldoelen is bijna behaald: 69,5% voor Nederlands en 68,3% voor NGT. De lagere score komt vooral omdat de doelen op het gebied taalproductie en dan in het bijzonder auditieve doelen bij de A-profiel leerlingen moeilijk te behalen zijn. In de klassen wordt geïntegreerd gewerkt: Nederlandse taaldoelen, logopedische doelen en NGT-doelen worden tegelijk aangeboden door leerkrachten en ondersteuners. Zo sluiten we aan bij de verschillende taalprofielen in de klas en krijgt iedere leerling passend taalaanbod. In de taalprofielkaart staat dit aanbod duidelijk beschreven, zodat de leerkracht precies weet wanneer en hoe vaak een leerling een bepaalde taal nodig heeft. Komend kalenderjaar zal voor iedere leerling een nieuwe taalprofielkaart worden opgesteld. We hopen door nog gerichter naar het taalaanbod te kijken we komend schooljaar een opbrengst kunnen halen van 75%.
Lezen
De afgelopen jaren is veel aandacht besteed aan het verbeteren van het leesonderwijs. Leerkrachten hebben nu meer handvatten en er is een kwaliteitskaart Lezen ontwikkeld. Dit is terug te zien in de scores van de leerlingen. De meeste leerlingen volgen de leerlijn Leespraat. Hierop is de ambitie ruim behaald met een score van 86%.
Voor de structuurmethode is de ambitie nog niet gehaald; hier is de score 50%. Dit komt vooral door het grote aantal auditieve doelen. Komend schooljaar gaan we kijken of we binnen de leerlijn deze doelen kunnen uitzetten zodat we een realistischer beeld krijgen van de ontwikkeling van de leerlingen.
Rekenen en wiskunde
De resultaten op het gebied van rekenen zijn nog niet op het gewenste niveau; 54,84%. Dit is vergelijkbaar met voorgaande jaren en hier zijn inmiddels acties op ingezet. Een werkgroep is in het schooljaar 24-25 gestart met het inventariseren wat kan bijdragen aan goed rekenonderwijs aan onze leerlingen. Er is behoefte aan passend materiaal en meer vakkennis voor effectief rekenonderwijs. Daarnaast wordt een collega opgeleid tot rekencoördinator.
Burgerschap SO
Op het vakgebied Burgerschap zitten we met 82% op een goed niveau. Binnen het SO is er nog geen aparte leerlijn voor Burgerschap, waardoor de burgerschapsdoelen vanuit verschillende vakgebieden worden geïntegreerd. Het vakgebied Digitale Geletterdheid is nog niet aangepast aan onze doelgroep en is daarom niet meegewogen. We stellen iedere periode bewust een doel op het gebied van Burgerschap.
Sociaal Emotionele Ontwikkeling
De ambitie van 75% op het gebied van Sociaal-Emotionele Ontwikkeling is behaald; 77%. Ons leerstofaanbod en de leertijd passen goed bij deze leerlijn. Uit observaties van de inspectie van onderwijs, gedragskundige, intern begeleider en directeur blijkt dat het pedagogisch handelen goed is. Ouders en medewerkers ervaren de school als een veilige en fijne plek. Ook uit de monitor sociale veiligheid blijkt dat leerlingen zich prettig voelen op school.
Redzaamheid
We behalen onze ambitie op het vakgebied redzaamheid met 77%. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen vaardigheden ontwikkelen om zo redzaam mogelijk te kunnen zijn in het dagelijkse leven. Dit doen we door de leerlingen de juiste tools te bieden, en hoge verwachtingen te hebben.
Leren leren
Op het vakgebied Leren leren wordt de ambitie niet behaald; 47%. Leerlingen behalen vooral de doelen op het gebied van communicatieve voorwaarden. Leerkrachten zijn zich niet altijd bewust van de leren-leren doelen, deze doelen zitten verweven in het totale programma en geven er mogelijk te weinig aandacht aan. Komend schooljaar plannen we voor de Up 3 en 4 leerlingen extra leertijd in om bezig te zijn met doelen rondom taakaanpak en reflectie op eigen werk.
Resultaten, duiding en doelen VSO
Nederlandse taal en Nederlandse Gebaren Taal
De ambitie van 75% score op de taaldoelen is bijna behaald: 73% voor Nederlands en 65% voor NGT. De lagere score komt vooral omdat de doelen op het gebied taalproductie (zelf spreken) niet gehaald worden door leerlingen die niet of nauwelijks spreken. In de klassen wordt geïntegreerd gewerkt: Nederlandse taaldoelen, logopedische doelen en NGT-doelen worden tegelijk aangeboden door leerkrachten en ondersteuners. Binnen het VSO wordt er aanzienlijk minder NGT aangeboden waardoor de NGT-leerlijn lager uitvalt dan de Nederlandse leerlijn. Volgens onze visie ligt de nadruk in het VSO met name op het redden in de maatschappij (functionele inzet NGT) en minder op bijvoorbeeld het ontwikkelen van een goede grammatica. Toch vinden we NGT belangrijk dat we in december gaan bekijken om inzet van NGT-docenten uit te breiden.
We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de verschillende taalprofielen in de klas en krijgt iedere leerling passend taalaanbod. In de taalprofielkaart staat dit aanbod duidelijk beschreven, zodat de leerkracht precies weet wanneer en hoe vaak een leerling een bepaalde taal nodig heeft. Komend kalenderjaar zal voor iedere leerling een nieuwe taalprofielkaart worden opgesteld. We verwachten door nog gerichter naar het taalaanbod te kijken we komend schooljaar een opbrengst kunnen halen van 75%.
Lezen
De afgelopen jaren is veel aandacht besteed aan het verbeteren van het leesonderwijs. Leerkrachten hebben nu meer handvatten en er is een kwaliteitskaart Lezen ontwikkeld. Dit is terug te zien in de scores van de leerlingen. De leerlingen volgen de leerlijn Leespraat. Hierop is de ambitie ruim behaald met een score van 93%.
Rekenen en wiskunde
De resultaten op het gebied van rekenen zijn op het gewenste niveau; 83%. Het inzetten op het praktisch rekenen maakt dat de leerlingen conform of zelfs boven de leerlijn scoren. Een werkgroep is in het schooljaar 24-25 gestart met het inventariseren wat kan bijdragen aan goed rekenonderwijs aan onze leerlingen. Er is behoefte aan passend materiaal en meer vakkennis voor effectief rekenonderwijs. Daarnaast wordt een collega opgeleid tot rekencoördinator.
Burgerschap
Op het vakgebied Burgerschap zitten we met 97% op een heel goed niveau. De scores binnen deze leerlijn moeten we met voorzichtigheid bekijken vanwege dat een deel van de doelen slechts worden aangeboden aan 4 leerlingen. Door het opstellen van een leerlingenraad binnen het VSO is er meer bewustwording bij de leerlingen en leerkrachten gekomen op dit vakgebied. We stellen daarnaast iedere periode bewust een doel op het gebied van Burgerschap.
Sociaal Emotionele Ontwikkeling
We zijn goed op weg met onze ambitie op het gebied van Sociaal-Emotionele Ontwikkeling. Hoewel de doelstelling van 75% nog niet helemaal is bereikt, laat het resultaat van 67% een duidelijke vooruitgang zien. De aanpassingen in het leerstofaanbod en de uitbreiding van de leertijd werpen hun vruchten af. Ook de inzet van de Rots en Water-trainingen, gedurende 20 weken per jaar, blijkt effectief: leerlingen werken merkbaar gerichter aan hun weerbaarheid. Uit observaties van de inspectie van onderwijs, gedragskundige, intern begeleider en directeur blijkt dat het pedagogisch handelen goed is. Ouders en medewerkers ervaren de school als een veilige en fijne plek. Ook uit de monitor sociale veiligheid blijkt dat leerlingen zich prettig voelen op school.
Redzaamheid
We behalen onze ambitie op het vakgebied redzaamheid ruim met 92%. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen vaardigheden ontwikkelen om zo redzaam mogelijk te kunnen zijn in het dagelijkse leven. Dit doen we door de leerlingen de juiste tools te bieden, en hoge verwachtingen te hebben.
Leren leren voorbereiding op dagbesteding en arbeid
Op het vakgebied Leren leren wordt de ambitie behaald; 78%. Binnen het VSO zijn we gericht bezig met deze leerlijn tijdens de praktijkochtend en de interne stage/ervaringsplek. Stapsgewijs leren de leerlingen hun werknemersvaardigheden te vergroten. Op een aantal gebieden binnen de leerlijn hebben we nog aandachtspunten maar komende jaren kunnen we hier steeds beter de focus op leggen.
Overgang naar een andere school
Indien leerlingen uitstromen, zoeken wij mee naar de best passende vervolgplek. Ouders nemen hierbij het voortouw. We ondersteunen u bij de overstap naar een andere setting. Wij zorgen voor een goede overdracht en indien nodig voor een geleidelijke instroming.
Dit schooljaar (2024-2025) zijn in het SO 7 leerlingen uitgestroomd: 0 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. In het VSO zijn dit schooljaar 3 leerlingen uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. Geen leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd.
Informatie over einduitstroom
De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt behaald. Alle leerlingen zijn namelijk uitgestroomd op het vastgestelde niveau.
In onderstaande tabel is te zien waar de leerlingen in de afgelopen 3 jaar naar zijn uitgestroomd:
SO
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
VSO | 5 | 1 | 6 |
VSO elders | 1 | ||
Totaal einduitstroom | 5 | 1 | 7 |
VSO
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
---|---|---|---|
Dagbesteding (belevingsgericht) | 1 | 1 | |
Dagbesteding (activerend) | 4 | 3 | |
Dagbesteding (arbeidsmatig) | 3 | 2 | |
Zorg/behandeling zonder onderwijs | 1 | ||
Buitenland | |||
Anders | 4 | 1 | |
Totaal einduitstroom | 13 | 4 | 3 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
Onderstaande tabellen is te zien waar de leerlingen in de afgelopen 3 jaar tussentijds naar zijn uitgestroomd:
SO
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
SO elders | 1 | ||
Buitenland | 1 | ||
Totaal | 1 | 1 | 0 |
VSO
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
VSO-dagbesteding (belevingsgericht) | |||
VSO-dagbesteding (activerend) | |||
VSO-dagbesteding (arbeidsmatig) | |||
VSO (beschutte) arbeid | |||
Anders | 1 | ||
Totaal tussentijdse uitstroom | 2 | 0 | 0 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2022-2023 uitstroomden geldt voor onze school dat:
SO
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-2023 SO | 5 |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 5 |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | - |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | - |
VSO
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-2023 VSO | 10 |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 10 |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | - |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | - |
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Medewerkerstevredenheidsonderzoek
In november 2022 is het meest recente medewerkerstevredenheidsonderzoek afgenomen. 30 van de 55 medewerkers (54,5%) hebben een vragenlijst ingevuld.
In de tabel staan de scores van de medewerkers van Mariëlla van 2022, de scores van alle Kentalis scholen en ambulante diensten en de scores van twee jaar geleden.
Bevlogenheid | Sociale veiligheid | Werkgeverschap | Autonomie | |
Kentalis Mariella 2022 | niet gemeten | 7,6 | 6,1 | 6,8 |
Kentalis Mariella 2020 | 8,5 | 7,1 | 6,8 | niet gemeten |
Kentalis onderwijs 2022 | niet gemeten | 7,1 | 6,4 | 7,4 |
Uit de cijfers blijkt dat de sociale veiligheid is toegenomen. De tevredenheid over Kentalis als werkgever is afgenomen. Het team geeft aan dat de tevredenheid met het werken op school groot is, maar dat de tevredenheid over Kentalis als werkgever maar net voldoende is. Kentalis onderwijs onderneemt acties om dit te verbeteren.
Het onderzoek heeft ook de bevlogenheid van medewerkers onderzocht. De volgende punten scoren de medewerkers van Mariëlla het hoogst:
Kentalis Mariëlla | Kentalis Onderwijs | |
Blijven werken bij de landelijke Kentalis-organisatie | 9,0 | 8,3 |
Ondersteuning bij veranderingen | 7,2 | 6,2 |
Veilig leidinggevende aanspreken | 7,8 | 7,0 |
Op de volgende punten scoren de medewerkers van Mariëlla het laagst:
Kentalis Mariëlla | Kentalis Onderwijs | |
Tevreden over de landelijke Kentalis-organisatie | 6,3 | 6,7 |
Kentalisorganisatie waardeert medewerkers | 6,5 | 6,8 |
Uitdaging om te blijven ontwikkelen | 7,0 | 7,2 |
Uit een gesprek met het team bleek dat medewerkers graag ontwikkelen door bij elkaar te gaan kijken. Hier gaven we in schooljaar 2023-2024 al ruimte voor op vrijwillige basis. In schooljaar 2024-2025 zijn collega's bij elkaar gaan kijken op basis van de kwaliteitskaart die de werkgroep taalbeleid heeft ontwikkeld.
Het team noemde verder dat zij ook graag meer ruimte zien om elkaar informeel te ontmoeten. Hier hebben we gehoor aangegeven door elkaar voor elke vakantie te treffen en door het organiseren van een jaarlijks teamuitje en een jaarlijkse eindejaarsafsluiting.
Tot slot kijken we naar aanleiding van het onderzoek ook naar de hoeveelheid werk op drukke momenten in het jaar. Daarnaast hebben we kritisch gekeken naar het toetsen: we toetsen alleen als we de data daadwerkelijk analyseren en we willen en kunnen leren van de analyse. Tot slot zijn we overgestapt op een nieuw OPP en nieuwe leerlijnen. Deze zijn beter passend en onze aanname is dat dit ten goede komt aan de (ervaren) drukke momenten. In 2024 hebben we samen gekeken naar vitaal werken. Ook in 2025 blijft dit onderdeel van het jaarplan.
Ouderervaringen onderzoeken
In januari 2024 heeft u de mogelijkheid gekregen om de vragenlijst betreffende het ouderervaringenonderzoek in te vullen. Dit keer heeft 25% gereageerd. Helaas is dit een laag percentage. De ouders gaven een waardering van 8.2. Dit is vergelijkbaar met vorig schooljaar (8.25). Deze score wordt aangeduid als ‘goed’. Op alle onderzochte onderdelen scoort de school ten minste ruim voldoende en ten hoogste uitstekend. Hieronder vindt u per onderdeel de behaalde score:
Kwaliteit: goed
Deskundigheid: voldoende
Schoolklimaat: ruim voldoende
Veiligheid: goed
Welbevinden: uitstekend
Pedagogisch handelen: goed
Lesgeven: ruim voldoende
Ondersteuning leerlingen: goed
Ontwikkeling: ruim voldoende
Informatie: ruim voldoende
Gelijkwaardigheid: ruim voldoende
Ouders gaven vorig schooljaar aan aan dat we hen nog beter kunnen betrekken bij te vormen beleid van de school en geven aan dat de communicatie beter kon. Beide scores zijn nu voldoende maar in de opmerkingen zijn er nog enkele opmerkingen over meedenken over schoolbeleid en tijdige communicatie over activiteiten waar ouders bij betrokken zijn. Op beide punten nemen we maatregelen.
Het zou waardevol zijn als we, als de vragenlijst een volgende keer wordt aangeboden, een hoger percentage respons vanuit de ouders mogen ontvangen.
Ouderervaringenonderzoek telefonisch
Naast het onderzoek op papier hebben we ouders geprobeerd telefonisch te bereiken voor een interview. Dit omdat we op zo'n manier beter kunnen uitvragen waar ontwikkelpunten liggen in de ogen van ouders. De resultaten zijn geanalyseerd en besproken met de LMR, de ouderwerkgroep en het team. Belangrijkste conclusies waren:
- Tijdige betere communicatie over wanneer ouders welkom zijn op school. Dit was ook een opmerking uit het ervaringenonderzoek en kwam bij de bespreking met de MR/ouderwerkgroep naar voren. We zorgen dat we bij de start van het schooljaar helder communiceren over wanneer ouders welkom zijn.
- Eerder reageren op reacties op social schools. Hier gaan we op letten. We vragen ouders ook om aan te geven wanneer ze hier tegenaan lopen. U kunt altijd mailen of bellen naar school.
Ouders gaven aan graag fysiek bij elkaar te komen en ook om via Teams geïnformeerd te worden. Deze scores komen beide voor. We bieden de mogelijkheid om oudergesprekken waar mogelijk via Teams te voeren. Daarnaast organiseren we 1 ouderavond waarbij ontmoeten centraal staat, 1 thema-avond (georganiseerd door de ouderwerkgroep) en enkele klankbordmomenten.
Audit of inspectie
De inspectie heeft in maart 2023 onze school bezocht en aangegeven dat de school een voldoende basiskwaliteit heeft. De kwaliteit van de lessen, de zorgstructuur en de kwaliteitszorg was voldoende. De veiligheid kreeg zelfs de waardering goed waarbij de inspectie opmerkt dat we veiligheid bieden waar nodig maar leerlingen ook uitdagen. De kwaliteitscultuur is in ontwikkeling. Dat is zo omdat we in 2022-2023 bezig zijn gegaan met het verrijken van de visie en het handelen naar de opgestelde visie. De inspectie heeft aangegeven het volste vertrouwen te hebben dat deze ontwikkeling zich doorzet en dat de kwaliteitscultuur. We hebben ons in het najaar tijdens het bestuursonderzoek verantwoord over de ontwikkelingen. De inspectie was daarmee tevreden en complimenteerde ons met de ontwikkelingen in de kwaliteitscultuur. Het rapport is gedeeld met en besproken door de LMR. U vindt het rapport op de site van de inspectie: Homepagina van de Toezichtresultaten Onderwijsinspectie website.
In oktober 2024 is een Kentalis audit uitgevoerd in het SO en VSO op de standaard OP4 Onderwijstijd. Deze standaard is als voldoende beoordeeld. In kalenderjaar 2026 verachten we een nieuwe audit.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot doelen die we hebben opgepakt en nog gaan oppakken in kalenderjaar 2025.
Doelen 2025
We maken voor álle leerlingen de nieuwe taalprofielkaart. Dit zodat vanaf schooljaar 2026-2027 alle leerlingen gebruik maken van de nieuwe taalprofielkaart.
Het toetsbeleid is opnieuw vastgesteld. We hebben beschreven welke toetsen en observaties we doen per uitstroomprofiel en welke data hierbij helpend zijn voor het vormgeven van ons onderwijs. We hebben hierbij gekeken naar welke data we echt nodig hebben om de ontwikkeling van leerlingen te monitoren en voor de herarrangementen.
We zorgen voor een fatsoenlijk assortiment aan fietsen die voldoende veilig zijn en voldoende aansluit aan de behoefte van leerlingen. Daarnaast oriënteren we ons in 2025 op wat nodig is om de speelplaatsen in 2026/2027 te vernieuwen.
Er zijn observaties uitgevoerd met betrekking tot het relatie & competentiegericht handelen van de teamleden. En er is een nieuwe training gegeven.
Een gedragskundige heeft een opleiding gedaan tot autisme-specialist. Het hele team heeft een ervaringsgerichte cursus autime gedaan en vijf collega's een extra cursus. Er is een werkgroep opgericht van collega's die gespecialiseerd zijn in autisme. Zij zorgen dat het team op de hoogte blijft en helpt collega's die dit nodig hebben.
We onderzoeken in 2025 of het aanbod Rots en Water ook standaard bieden binnen (de bovenbouw van) het SO. Drie collega's volgden in het voorjaar van 2025 de cursus voor verstandelijk beperkten.
We koppelen concreet aanbod voor muziek en drama aan de leerlijnen.
We ontwerpen een nieuw product 'zorg in onderwijstijd' dat het product 'zorg in de klas' moet vervangen waarbij de inzet van zorg binnen onderwijs goed geregeld is voor wat betreft inhoud, vorm en financiën.