Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We stellen ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten zijn er afgelopen schooljaar maatregelen genomen. Het resultaat van een aantal maatregelen kunt u hieronder lezen. Overigens stellen we per 1 januari 2024 de doelen per kalenderjaar. Dit zodat er betere spreiding is over het schooljaar en zodat we de financiële middelen beter kunnen koppelen aan de doelen.

We hebben de visie op onderwijs van Mariëlla vastgelegd én we hebben er een mooie visual bij laten maken. Deze is gedeeld via social schools. Een aantal punten van de visie maken we concreet en werken we verder uit. In 2024 zijn dit Relatie en Competentiegericht werken (R&C) en geïntegreerd werken. 

Het hele team is geschoold op het gebied van lees en schrijfactiviteiten aan alle leerkrachten. Er is een schoolbrede visie op lezen ontwikkeld en een taalbeleid waarin de visie uitgewerkt wordt in een systematiek met praktische handvatten. We zijn bezig vast te leggen hoe alle leerkrachten in alle klassen handelen naar aanleiding van de visie. 

Er is fors ingezet op gebaarvaardigheid. Een aantal medewerkers hebben de B1-opleiding afgerond. 

Het stagebeleidsplan is uitgebreid: leerlingen met uitstroom dagbesteding doen in- en extern dagbestedingservaring op. De laatste ervaringsplek is een transitieplek: leerlingen blijven op die plek voor hun dagbesteding. Leerlingen met uitstroom beschutte arbeid lopen stage. 

We hebben procedures vastgelegd voor de instroom en de uitstroom. En voor de overgang van so naar vso. 

Alle leerlingen verlaten de school met een diploma dat voldoet aan de wettelijke eisen. 

We hebben ons voorbereid op de invoering van het nieuwe OPP (augustus 2024) en de nieuwe leerlijnenset (augustus 2024).

Alle medewerkers hebben een ervaringscursus autisme gevolgd. 

 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen behalen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte Kentalis ambities kunt u opvragen bij de school. Voor iedere leerling worden jaarlijks doelen gesteld op het streefniveau waar zij in zitten. Onze ambitie op schoolniveau is dat 75% van de leerlingen minimaal 75% van de doelen uit het streefniveau behaalt.

De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en waar helpend met citotoetsen. Op basis van de resultaten, formuleren we doelstellingen op maat voor onze leerlingen.

 

Opbrengsten SO Mariella juni 2023  

Over de hele linie hebben we in het SO in juni 2023 lagere opbrengsten dan in januari 2023 verwacht. Mogelijk dat het moment van de eerste en tweede afname te dicht op elkaar heeft gelegen waardoor er minder tijd is geweest om aan de doelen te werken (1e evaluatie januari, 2e evaluatie mei/juni) Ten opzichte van juni 2022 (vorig schooljaar) hebben we op het gebied van redzaamheid de ambitie van 75% behaald. Op het gebied van taal, NGT en lezen hebben we een hogere opbrengst behaald, nog niet de Kentalis ambitie van 75%, maar er is wel een stijgende lijn zichtbaar.

Taal/NGT:

In het schooljaar 2022-2023 heeft 63 % van onze leerlingen de ambitie voor de vakgebieden taal/NGT behaald. We hebben veel ingestoken op scholing van het team (B1, Doorbraak, Tussenstap en NGT oefenmomenten tijdens studiedagen). Dit heeft zich vertaald in hogere opbrengsten t.o.v. van vorig schooljaar (53 %). Komend schooljaar zal ook ingezet gaan worden op nieuwe leerlijnen, meer passend bij onze doelgroep. Daarom verwachten we volgend jaar een opbrengst te behalen van 70%. Voor leerlingen die de ambities nu niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen.      

Lezen:

Op het vakgebied lezen (61%) hebben we de ambities nog niet behaald. Ten opzichte van juni 2022 is er wel een stijging te zien bij het lezen (48%). Er is aandacht geweest voor lezen via scholing (De activiteit) en er wordt gewerkt aan een leesbeleid. Er wordt bewuster gewerkt aan taal en lezen binnen de klassen waardoor er meer aanbod is geweest en passende interventies ingezet zijn. Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen. Voor volgend jaar verwachten we een opbrengst te behalen van 70% in verband met de implementatie van het leesbeleid.

Sociaal Emotionele Ontwikkeling:

De ambitie van 75% is niet behaald binnen het SO. De reden hiervan is het soort doelen dat gesteld wordt binnen de leerlijn Sociaal emotionele ontwikkeling, competentie seksuele weerbaarheid. Leerkrachten geven aan dat het niveau van de doelen niet passend is bij de belevingswereld en ontwikkelingsniveau van de leerlingen. Voor de leerlingen waarbij dit het geval is halen we de doelen op het gebied van SEO en seksuele weerbaarheid komend schooljaar uit elkaar. We gaan er vanuit dat we daarmee wel een positieve ontwikkeling bij leerlingen gaan zien op SEO (60%)  en gericht aandacht kunnen besteden aan de doelen rondom seksuele weerbaarheid. Voor leerlingen die de ambities op het gebied van seksuele weerbaarheid niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen.

Rekenen:

Op het vakgebied rekenen (52%) is de opbrengst iets gedaald ten opzichte van januari (67%) en vorig schooljaar (63%) Voor veel leerlingen is het belangrijk dat het rekenen betekenisvol wordt; wat betekenen cijfers en wat bedoelen ze met de aangeboden rekentaal? Mogelijk dat in de eerste helft van het schooljaar de ankers zich meer leenden voor rekenactiviteiten dan in de tweede helft van het jaar. Volgend jaar gaan we uit van een stijging van 10 % door bij de leerlingbesprekingen expliciet aandacht te schenken aan het rekenaanbod. Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen.

Leren leren:

Op het vakgebied Leren leren (65%) hebben we de ambitie niet behaald. Ten opzichte van vorig schooljaar is een kleine afname waar te nemen (68%). Leerlingen halen vooral doelen niet op de competentie 'reflectie op eigen werk'. Binnen deze competentie zijn doelen te vinden waarbij actieve communicatie verwacht wordt van leerlingen wat meer tijd en herhaling vraagt. Voor leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het gebied van aanbod, leertijd en didactisch handelen

Redzaamheid:

Op het vakgebied Redzaamheid (75%)  hebben we de ambitie behaald. Vanuit de teamfoto schooljaar 21-22 kwam naar voren dat we de leerlingen teveel pamperen. Dit bewustzijn heeft er voor gezorgd hebben dat leerkrachten leerlingen meer zelfstandig laten doen waardoor doelen beter behaald worden. Voor het komende schooljaar verwachten we eenzelfde opbrengst.

 

Opbrengsten VSO Mariella juni 2023 

 

In algemene zin merken we dat we na een jaar van investeren in nieuwe collega’s  nu samen bouwen. Dit komt ten goede aan de opbrengsten.

Voor taal en NGT hebben we aandacht gehad voor leesbeleid, zijn we bewuster bezig met taal en hebben we gekozen voor meer taalaanbod. Bij rekenen hebben we de eerste stappen gezet naar praktisch rekenen omdat we geloven dat het een betere voorbereiding is richting uitstroom dagbesteding en functioneren in de maatschappij. Binnen zelfredzaamheid en Leren leren  hebben we de stage opnieuw ingericht en hebben we de praktijkochtend opgezet. Hierdoor is er meer focus op deze gebieden gekomen.

Taal/NGT .

Voor het vakgebied Taal/NGT hebben 74% van de leerlingen binnen het VSO de ambitie behaald. Vergeleken met vorig schooljaar (58%) zien we een mooie stijging. We hebben dit schooljaar veel ingezet op scholing en begeleiding van het team voor wat betreft gebaarvaardigheid. Daarnaast hebben we expliciet aandacht besteed aan taalinstructieniveau door middel van betere instructies. Deze trainingen maken dat we beter kunnen aansluiten op het leerniveau van de leerlingen en ze ontwikkeling doormaken.

We hebben de Kentalis-ambitie niet behaald (75%) maar met de positieve ontwikkeling die we nu doormaken, verwachten we de ambitie komend schooljaar te halen.

 

Lezen 

Ten opzichte van juni 2022 is er een mooie stijging te zien binnen het vakgebied lezen (van 52% naar 68%). We hebben de Kentalis ambitie niet behaald. 

Er is veel aandacht voor lezen via scholing geweest (de activiteit) en er wordt gewerkt aan leesbeleid. Er wordt bewuster gewerkt aan taal en lezen binnen de klassen waardoor er meer aanbod is geweest en passende interventies zijn ingezet. We blijven zoekende naar doelen die passend zijn bij onze leerlingen. We voeren bij leerlingen meerdere interventies uit in het passend maken van doelen bij het niveau van de leerling zodat ze ontwikkeling kunnen laten zien maar het lezen ook toepasbaar kan zijn in de toekomst (dagbesteding/werk). We hopen met deze interventies de stijgende lijn volgend schooljaar door te zetten.

 

Rekenen 

Met het vakgebied rekenen hebben we de Kentalis ambitie behaald (75%). Vergeleken met vorig jaar is er een mooie stijging te zien in het niveau (50%).

Binnen het VSO zijn we tijdens de praktijkochtend het vak rekenen praktisch aan het inpassen. Dit maakt dat leerlingen op een andere manier (praktisch) getraind worden binnen het rekenonderwijs en ontwikkeling doormaken. We willen deze praktische rekenlijn in het schooljaar 23-24 gaan doorzetten. We hopen op deze manier op niveau te blijven en door te ontwikkelen.

 

MNT Verzorging 

Binnen het praktische vakgebied verzorging heeft 95% van de leerlingen de ambitie behaald. Vorig schooljaar was dit 96% De nu toegepaste werkwijze lijkt passend te zijn bij onze leerlingen. Binnen het VSO zijn we de praktische vakgebieden aan het ontwikkelen binnen de praktijkochtend.

 

MNT natuur 

Een kleine stijging in vergelijking met vorig schooljaar (72%)  en boven de Kentalis-norm (77%). Sinds dit schooljaar zijn we wekelijks tijdens de praktijkochtend met het profiel groen/dier bezig. Tijdens deze lessen wordt er bewuster aan doelen van Natuur gewerkt.  We zien nu, aan het eind van het schooljaar, dat deze aanpak beter aansluit. We trekken deze lijn komend jaar door.

 

MNT Techniek: 

Op het vakgebied MNT techniek hebben we ambitie ruimschoots behaald (86%, vorig schooljaar 82%). We laten zelfs een kleine ontwikkeling zien vergeleken met vorig schooljaar. Het wekelijks aanbieden van het vakgebied binnen de praktijkochtend lijkt goed aan te sluiten bij de behoefte van de leerling. Komend schooljaar zetten we deze lijn door.

 

M&M Plat, route en Verkeer

Voor het vakgebied M&M plattegrond, route en verkeer hebben we de ambitie ruimschoots behaald (86%, vorig schooljaar 68%) . Vergeleken met vorig schooljaar hebben we een mooie ontwikkeling op het vakgebied doorgemaakt. Volgend schooljaar willen we de doorgaande lijn voortzetten.

 

M&M VT, Burgerschap en dem: 

Binnen het vakgebied M&M VT, burgerschap en democratie heeft 77% van de leerlingen de Kentalis ambitie behaald. Vorig schooljaar was dit 67%.  Een mooie ontwikkeling is er doorgemaakt binnen het vakgebied vergeleken met het vorige schooljaar. Dit schooljaar is er aan burgerschap meer expliciete aandacht besteed binnen het VSO. Door meer betekenis aan het vakgebied te hebben gegeven, zie je dat leerkrachten het beter kunnen toepassen in het onderwijs. Deze lijn willen we volgend schooljaar voortzetten.

 

Leren functioneren in sociale situaties 

Op het vakgebied leren functioneren in sociale situaties hebben we de ambitie (60%) niet gehaald. Vergeleken met vorig schooljaar (79%) laten we een flinke daling zien. Kijkende naar de groep leerlingen die de doelen binnen dit vakgebied niet hebben behaald is er een verklaring. De doelen die worden bevraagd zijn niet van toepassing bij deze leerlingen. Deze doelen zullen ze nooit of met ondersteuning/begeleiding van een ander behalen. Voor deze leerlingen die de ambities niet hebben behaald, zijn passende interventies ingezet op het niveau passend bij de leerling. We hopen door deze interventies volgend schooljaar weer een positieve ontwikkeling door te maken.

 

 

Leren leren en voorbereiding dagbesteding 

We hebben binnen het VSO de ambitie voor het vakgebied leren leren en voorbereiding op dagbesteding behaald (78%). Vergeleken met het vorige schooljaar hebben we nagenoeg dezelfde score (80%). We zien binnen de hogere uitstroomprofielen in de eerste jaren niet passende doelen, gericht op stage lopen. Binnen deze schooljaren is er nog geen stage en kunnen de leerlingen deze doelen niet bereiken. We implementeren volgend schooljaar een nieuwe leerlijn. We verwachten dat de doelen van de nieuwe leerlijn beter passend zijn. We streven naar minimaal eenzelfde opbrengt.

 

 

Overgang naar een andere school

Vorig schooljaar zijn 9 leerlingen uitgestroomd. Er zijn 2 leerling tussentijds uitgestroomd (voor het einde van het SO of VSO). Indien leerlingen uitstromen, zoeken wij mee naar de best passende vervolgplek en helpen bij de overstap naar een andere setting. Wij zorgen voor een goede overdracht en indien nodig en mogelijk voor een geleidelijke instroming.

7 leerlingen zijn aan het eind van het VSO uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. Bij de einduitstroom gaat het merendeel van de leerlingen naar een dagbestedingsplek. Ook hierbij zorgen wij voor een goede overdracht.

Schoolverlaterstraject

Voordat de leerling uitstroomt volgt er een eindgesprek met ouders en school, waarbij terug gekeken wordt op de schoolloopbaan van de leerling en de sterke en minder sterke kanten van het schooltraject besproken worden. Op deze manier blijven we werken aan het verbeteren van ons onderwijs. Vanuit onze school worden de leerlingen twee jaar gevolgd om na te gaan of de vervolgplek nog steeds een passende plek is (zie Informatie over vervolgsucces).

Informatie over eind uitstroom

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt behaald. Alle leerlingen zijn namelijk uitgestroomd op het vastgestelde niveau.

In onderstaande tabel is te zien waar de leerlingen in de afgelopen 3 jaar naar zijn uitgestroomd: 

 2020-20212021-20222022-2023
Dagbesteding (belevingsgericht)   1            1
Dagbesteding (activerend)  2 6           5
Dagbesteding (arbeidsmatig)     2
Zorg/behandeling zonder onderwijs 11
Buitenland         1               
Anders 3 3     2
Totaal einduitstroom          5    1112

 

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Onderstaande tabel is te zien waar de leerlingen in de afgelopen 3 jaar tussentijds naar zijn uitgestroomd: moet nog worden aangepast

    2020-2021             2021-2022                2022-2023         
VSO-dagbesteding (belevingsgericht)   
VSO-dagbesteding (activerend) 1  
VSO-dagbesteding (arbeidsmatig)     
VSO (beschutte) arbeid     
Buitenland  1
Anders  1
Totaal tussentijdse uitstroom 102

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2020-2021 uitstroomden geldt voor onze school dat: 

 

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2020-2021 SO                                                                                                                      
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt4
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt  

 

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2020-2021 VSO2
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt2
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt  

 

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Medewerkerstevredenheidsonderzoek

In november 2022 is het medewerkerstevredenheidsonderzoek afgenomen. Het volgende medewerkerstevredenheidsonderzoek volgt in 2024-205, hier zullen we in de volgende schoolgids over rapporteren. In november 2022 hebben 30 van de 55 medewerkers (54,5%) hebben een vragenlijst ingevuld.  

In de tabel staan de scores van de medewerkers van Mariëlla van 2022, de scores van alle Kentalis scholen en ambulante diensten en de scores van twee jaar geleden. 

 BevlogenheidSociale veiligheidWerkgeverschapAutonomie
Kentalis Mariella 2022niet gemeten7,66,16,8
Kentalis Mariella 20208,57,16,8 
Kentalis onderwijs 2022niet gemeten7,16,47,4

Uit de cijfers blijkt dat de sociale veiligheid is toegenomen. De tevredenheid over Kentalis als werkgever is afgenomen. Het team geeft aan dat de tevredenheid met het werken op school groot is, maar dat de tevredenheid over Kentalis als werkgever maar net voldoende is. Kentalis onderwijs onderneemt acties om dit te verbeteren. 

Het onderzoek heeft ook de bevlogenheid van medewerkers onderzocht. De volgende punten scoren de medewerkers van Mariëlla het hoogst:

 Kentalis MariëllaKentalis Onderwijs
Blijven werken bij de organisatie9,08,3
Ondersteuning bij veranderingen7,26,2
Veilig leidinggevende aanspreken7,87,0

Op de volgende punten scoren de medewerkers van Mariëlla het laagst:

 Kentalis MariëllaKentalis Onderwijs
Tevreden over de landelijke Kentalis organisatie6,36,7
Kentalis organisatie waardeert medewerkers6,56,8
Uitdaging om te blijven ontwikkelen7,07,2

Uit een gesprek met het team bleek dat medewerkers graag ontwikkelen door bij elkaar te gaan kijken. Afgelopen schooljaar hebben we daar vrijblijvend ruimte voor gegeven. In 2024-2025 gaat eenieder bij elkaar kijken n.a.v. het jaarplanpunt over taal(beleid). We zullen daar de kwaliteitskaart voor gebruiken die we gaan ontwikkelen.  

Het team noemde verder dat zij ook graag meer ruimte zien om elkaar informeel te ontmoeten. Hiervoor hebben we elke vrijdag voor de vakantie ruimte gegeven en een werkgroep heeft een teamuitje georganiseerd. T

Tot slot zijn we naar aanleiding van het onderzoek ook op zoek naar de hoeveelheid werk op drukke momenten in het jaar. Het is een vast bespreekpunt geweest in de jaargesprekken. Daarnaast hebben we kritisch gekeken naar de afname van toetsen en besloten dat we dit op maat doen in tegenstelling tot standaard elk jaar. Tot slot starten we in augustus 2025 met een nieuw OPP en nieuwe leerlijnen vanuit de aanname dat dit minder werk is dan voorheen. 

 

Ouderervaringen onderzoek 

In januari 2022 heeft u de mogelijkheid gekregen om de vragenlijst betreffende het ouderervaringenonderzoek in te vullen. Dit keer hebben 34 ouders van leerlingen op Kentalis- Mariëlla (SO en VSO) gereageerd. De ouders gaven een waardering van 8.1 (SO) en 8.4 (VSO) aan de school. Deze score wordt aangeduid als ‘goed’. Hoogste score was voor het imago van de school, de resultaten, en de leerlingzorg en begeleiding. De laagste scores zagen we bij gelijkwaardige relaties en informatie & communicatie: Ouders geven aan dat we hen nog beter kunnen betrekken bij te vormen beleid van de school en geven aan dat de communicatie tijdens Corona beter kon. We gaan ons best doen dit te verbeteren!  

Het zou waardevol zijn als we, als de vragenlijst een volgende keer wordt aangeboden, een hoger percentage respons vanuit de ouders mogen ontvangen. Wij gebruiken de tijd tot de volgende afname om, samen met een ouderklankbordgroep te bespreken wat we kunnen doen om dit te bereiken.

Net zoals dit jaar vulde in 2020 een relatief klein percentage van de ouders de vragenlijst in. We kunnen uit deze cijfers concluderen dat de ouders over het algemeen tevreden zijn, met als sterkste punten het imago van de school en het onderwijsleerpoces. Informatie en communicatie en gelijkwaardige relaties scoren het laagst.

Om de ouderbetrokkenheid te vergroten hebben we drie keer per jaar een bijeenkomst met een klankbordgroep. De klankbordgroep bestaat uit wisselende ouders die meedenken op schoolniveau. De Klankbordgroep heeft een rol als ‘denktank’ en levert een raadplegende en adviserende bijdrage. Door middel van de input van ouders kunnen werkgroepen en/of andere betrokkenen geïnformeerd worden. De klankbordgroep heeft geen formele status, de inbreng van ouders wordt wel serieus meegewogen in de te nemen (vervolg)stappen. Besluitvorming ligt niet bij de klankbordgroep maar blijft bij bestuur, directie of (L)MR.

In schooljaar 2022- 2023 zijn de volgende onderwerpen besproken: ‘fysiotherapie on der schooltijd’ , ‘kamp als onderdeel van lesprogramma’, ‘wat is voor ouders een waardevolle bijeenkomst”, “op welke punten kunnen de communicatie met ouders verbeteren?”

 

Audit of inspectie

De inspectie heeft in maart 2023 onze school bezocht en aangegeven dat de school een voldoende basiskwaliteit heeft. De kwaliteit van de lessen, de zorgstructuur en de kwaliteitszorg was voldoende. De veiligheid kreeg zelfs de waardering goed waarbij de inspectie opmerkt dat we veiligheid bieden waar nodig maar leerlingen ook uitdagen. De kwaliteitscultuur is in ontwikkeling. Dat is zo omdat we in 2022-2023 bezig zijn geweest met het verrijken van de visie en het handelen  naar de opgestelde visie. Dit zetten we door in 2023-2024 op de onderdelen R&C en geïntegreerd werken. Het schooljaar daarna concretiseren we het punt rondom voorbereiding dagbesteding. De inspectie heeft aangegeven het volste vertrouwen te hebben dat deze ontwikkeling zich doorzet. Tijdens het bestuursonderzoek van najaar 2023 hebben we ons verantwoord op de voortgang. De inspectie was hier tevreden over. Het rapport is gedeeld met en besproken door de MR. U vindt het rapport op de site van de inspectie: Homepagina van de Toezichtresultaten Onderwijsinspectie website.

 

 

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot maatregelen die we gaan oppakken in kalenderjaar 2024.  Hierbij een greep uit de mogelijke jaarplanpunten voor kalenderjaar 2024.  

Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot maatregelen die we gaan oppakken in kalenderjaar 2024.  Hierbij een greep uit de voorgenomen maatregelen: 

  • Uitwerken van de visie in concrete gedragsafspraken en beleid op wat we belangrijk vinden (vanuit inspectiebezoek);
  • Doorzetten van het verbeterproces rondom lezen, leesbeleid implementeren (vanuit opbrengsten);
  • Inzetten van acties om de resultaten op rekenen te verbeteren middels nieuwe leerlijn en visie op rekenen (vanuit opbrengsten);
  • In gebruik nemen van nieuwe leerlijnen Taal & NGT die beter afgestemd zijn op de doelgroep (vanuit opbrengsten);  
  • Meer aandacht besteden aan de doelen op het gebied van seksuele weerbaarheid voor het so (vanuit opbrengsten);
  • Leerkrachten stellen (beter) doelen en evalueren daarop (vanuit onderzoek naar leerkrachtvaardigheden);
  • Leerkrachten controleren (beter) het begrip van leerlingen (vanuit onderzoek naar leerkrachtvaardigheden);
  • Kritisch kijken naar de afname van toetsen: welke toetsen helpen ons écht om resultaten in beeld te krijgen en daarvan te leren?
  • Waar wenselijk stellen we voor leerlingen met UP 1 en 2 een individueel leerplan op waarin de doelen uit de leerlijn in sub/werkdoelen worden onderverdeeld. Dit zodat we de ontwikkeling van deze leerlingen beter inzichtelijk maken.
  • We maken keuzes in het vso zodat het aanbod beter aansluit bij de leerling richting uitstroom en wonen-werken-vrije tijd.
  • We bieden het weerbaarheidsprogramma 'rots- en water aan' waar nodig en oriënteren ons erop of dit een vast onderdeel van ons aanbod kan zijn. Dit om in te zetten op sociale vaardigheden (vanuit opbrengsten) Een collega krijgt scholing om trainer te worden.