Vakken
In de schema's hieronder ziet u de vakken die op het KCO worden gegeven. Achter de vakken staan het aantal lesuren per week. Er zijn verschillen in het aantal lesuren tussen de onderbouw en de bovenbouw en tussen de niveaus.
Onze leerlingen volgen dezelfde vakken als de leerlingen in het reguliere onderwijs. Daarnaast krijgen onze leerlingen cluster 2 specifieke toevoegingen zoals extra leertijd voor Nederlands, Woord van de Dag en extra vakken zoals Communicatieve Vaardigheden en Psycho-Educatie en een weerbaarheidstraining in de onderbouw.
Communicatieve Vaardigheden
In deze lessen staat de communicatieve redzaamheid en het zelfvertrouwen van de leerling centraal. De lessen zijn gericht op de communicatieve ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling om zo zelfstandig mogelijk te kunnen participeren in de samenleving. We werken in de lessen zowel aan het ‘kunnen’ als aan het ‘durven’ toepassen van de vaardigheden. Er wordt geoefend binnen de klas, maar we proberen ook buiten de klas én buiten de school doelgericht te oefenen met communicatieve vaardigheden.
De lessen Communicatieve Vaardigheden worden gegeven door de logopedist en mentor. Elke periode worden er communicatieve groepsdoelen gekozen om aan te werken. Deze doelen worden in overleg met de klas, de mentor en logopedist gekozen naar waar op dat moment de interesse of behoefte ligt.
Psycho educatie TOS VSO
Jongeren in het VSO maken veel veranderingen door. Dit komt door de puberteit en het zoeken naar hun eigen identiteit. Dit is voor veel jongeren een lastige periode. Wij vinden het belangrijk om jongeren hierin goed te begeleiden, zodat ze meer zelfvertrouwen krijgen en handige manieren leren die ze de rest van hun leven kunnen gebruiken.
Bij het vak psycho-educatie leren jongeren zichzelf beter kennen. Ze leren meer over hun TOS en ontdekken hoe hun gedachten en gevoelens werken. En wat dit voor effect heeft op hoe ze handelen. Dit helpt hen om beter om te gaan met problemen en uitdagingen, vooral als ze een TOS hebben. De lessen passen bij de ontwikkelingsfase en belevingswereld van de jongeren. De thema's die aan bod komen zijn: Mijn levensweg, Wie ben ik, Mijn TOS, Vol Hoofd, Helpende Gedachten, Emoties, Grenzen Ervaren, Executieve Functies en Theory of Mind. De lessen worden gegeven door de logopedist en de mentor.
Lessentabel praktijkonderwijs
Vakken | Leerjaar 1 | Leerjaar 2 | Leerjaar 3 | Leerjaar 4 | Leerjaar 5 |
Coaching | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ICT | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Burgerschap | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Rekenen | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 |
Taal | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Lichamelijke opvoeding | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Oriëntatie/ vakkenpakket/ mewv | 11 | 16 | 16 | 3-4 | 4 |
LOB | 1 | 1 | 1 | 0,66 | 0 |
S&F | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 |
Stage | nee | nee | ja | ja | ja |
Lessentabel vmbo
Vakken | onderbouw basis/kader | bovenbouw basis 3e jaar / 4e jaar | bovenbouw kader 3e jaar / 4e jaar |
Natuur en Gezondheid | 4 | - | - |
Mens en maatschappij | 3/4 | - | - |
Maatschappijleer 1 | - | 2 | 2 |
Biologie | - | 2 * | 2 / 3 * |
Economie | - | 2 * | 2 / 3 * |
Nask 1 | - | 2 * | 2 / 3 * |
Beeldende vorming | 2 | - | - |
Muziek | 1 | - | - |
CKV | - | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 3 | 2 | 2 |
Mentoruur | 0,5 | 0,5 | 1 |
LOB | 1 | 2 | 1 |
Talententijd | 2/1 | - | - |
Beroepsgericht praktijkvak | - | 14 | 12 |
Stage (bpl) | - | 2 | 2 |
Psycho-educatie | 1 | 0,5* | 0,5* |
Communicatieve vaardigheden | 1 | 0,5* | 0,5* |
Digitale geletterdheid | 0,5 | 0,5 | - |
onderbouw basis/kader
1e jaar / 2e jaar | bovenbouw basis 3e jaar / 4e jaar | bovenbouw kader
3e jaar / 4e jaar | |
* 1e half jaar studievaardigheden (1 uur per week) * 2e half jaar DG (1 uur per week) | * leerlingen kiezen 1 van de drie keuzevakken. Afhankelijk van het gekozen profiel. *psycho-educatie en CV beide gecombineerd | * leerlingen kiezen 1 van de drie keuzevakken. Afhankelijk van het gekozen profiel. *psycho-educatie en CV beide gecombineerd |
In de bovenbouw hebben leerlingen die de basis- of kaderberoepsopleiding volgen, de keuze uit de volgende afstudeerrichtingen welke verdeeld zijn over twee locaties:
Locatie Zuid
- Produceren, Installeren en Energie;
- Groen;
- Mobiliteit en Transport;
- Bouw Wonen Interieur;
- Horeca, Bakkerij en Recreatie
Locatie West
- Dienstverlening en Producten (design-sport-podium-business)
- Zorg en Welzijn.
Logopedie
De logopedist is gedurende de hele schoolloopbaan intensief betrokken bij de communicatieve ontwikkeling van de leerling. De logopedist helpt leerlingen om zo communicatief redzaam mogelijk te worden in de maatschappij.
De logopedist ondersteunt en adviseert bij communicatieve hulpvragen en brengt de communicatieve onderwijsbehoeften in kaart. Daarnaast geeft zij, samen met de mentor, de vakken Communicatieve Vaardigheden en Psycho-educatie.
Verder geeft de logopedist scholing en coaching aan docenten. Ook wordt er jaarlijks een “TOS-ervaring” voor ouders en stagebedrijven georganiseerd. De logopedist is adviserend in de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) en is betrokken bij het aanvragen van een arrangement.
Soms is er een periode individuele logopedie wenselijk. Dit kan als de leerling gemotiveerd is en de CvL akkoord geeft. Voor sommige hulpvragen kan de CvL naar een logopediepraktijk buiten school verwijzen.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)
De Singel (arbeid en dagbesteding)
De lessen LOB worden gegeven in de klas met de methode Strux. Binnen de praktijklessen en STAP (stage en arbeidstrainingsprogramma), bereiden de leerlingen zich voor op stage en uitstroom.
De school helpt de leerlingen bij het maken van goede keuzes tijdens hun schoolperiode voor een passend beroep of dagbesteding (en soms vervolgopleiding). Ook worden leerlingen begeleid in het ontwikkelen van arbeidscompetenties die ze nodig hebben voor stage en werk. Hiervoor zijn de docenten van zowel KCO als De Singel opgeleid in het coachen van leerlingen. Ze zijn getraind in het voeren van gesprekken om de keuze van de leerling voor het vervolgtraject zo goed mogelijk vorm te geven.
Behalve de mentor is de stagecoördinator intensief betrokken bij de leerling. Ten eerste het begeleiden van de stage, maar daarnaast ook bij het maken van keuzes voor een passend beroep of dagbesteding. Hiervoor werkt de stagecoördinator samen met de stagecoördinatoren van de partnerschool (Het Hooghuis De Singel).
ZuidWest (vmbo)
Alle leerlingen proberen in de onderbouw een aantal beroepsvakken uit (talententijd).
Tijdens het vak LOB werken de leerlingen met een leerlijn en een werkboek. In het werkboek staan verschillende opdrachten die hen laten nadenken over keuzes die zij moeten maken. Bijvoorbeeld over het kiezen van een vakkenpakket, profiel of vervolgopleiding. Om u als ouder te informeren zijn er op ZuidWest regelmatig voorlichtingsavonden. De definitieve keuzes worden samen met de leerling en de ouders gemaakt.
Naast de eigen LOB-docent, stagebegeleider en mentor maakt KCO soms ook gebruik van de decaan van de partnerschool (Het Hooghuis ZuidWest). De schooldecaan kan leerlingen en hun ouders adviseren bij het kiezen van een vakkenpakket, profiel of vervolgopleiding.
Leerlingenraad
Op beide locaties is er een leerlingenraad waaraan ook leerlingen van KCO deelnemen. Samen praten zij met een Kentalisbegeleider en/of docent van Het Hooghuis (locatie De Singel of locatie ZuidWest) over allerlei onderwerpen die met de school te maken hebben. Ongeveer zes keer per jaar is er een vergadering. De leerlingen die in de leerlingenraad zitten houden de andere leerlingen op de hoogte van waar ze mee bezig zijn. Zij assisteren bijvoorbeeld ook bij open dagen.
Lichamelijke opvoeding (gym)
Alle leerlingen volgen de lessen lichamelijke opvoeding (LO, gym). Leerlingen die niet mee kunnen doen met dit vak moeten hiervoor verlof aanvragen bij de directeur. Ze moeten daarvoor een getekend verzoek van de ouders of (huis-)arts meenemen. Zonder dit briefje is er geen geldige reden of excuus om niet mee te hoeven doen en verwachten we dat de leerlingen meedoen aan de gymlessen.
Leerlingen hoeven de gymkleding niet aan te schaffen via school, maar kunnen dit zelf kopen. De kleding moet geschikt zijn om in te sporten: Een zwarte broek (lang of kort) en een wit T-shirt (lange of korte mouwen). Als leerlingen al Hooghuis-kleding hebben mogen ze dit natuurlijk ook dragen.
De gymkleding is niet bedoeld om tijdens andere lessen te dragen en moet regelmatig gewassen worden. De leerlingen wordt gevraagd te douchen na de gymles, zodat zij weer fris in de volgende (vak)les verschijnen. Leerlingen moeten daarom ook een handdoek meenemen. Aan het begin van het schooljaar worden deze regels aan de leerlingen meegedeeld.
Huiswerkklas
Individueel kunnen afspraken gemaakt worden over extra huiswerkondersteuning. Huiswerkondersteuning vindt plaats nadat het is aangevraagd en goedgekeurd via de commissie van leerlingenzorg (cvl) van KCO. U kunt dit van tevoren met de mentor bespreken. Er is één uur huiswerkondersteuning per week. De huiswerkklas is geen opvanglokaal na schooltijd. Leerlingen komen om huiswerk te maken. Als het lesuur is afgelopen, gaan de leerlingen naar huis. De leerlingen zorgen ervoor dat ze alle spullen bij zich hebben om hun huiswerk te kunnen maken en dat de laptop opgeladen is. Tijdens dit lesuur gelden dezelfde schoolregels als tijdens alle andere lessen.
De leerling is zelf verantwoordelijk voor het maken van zijn huiswerk en is verantwoordelijk voor het stellen van vragen aan de begeleidende docent.
Digitaal portfolio
De leerlingen met uitstroomprofiel arbeid of dagbesteding hebben vanaf de start van hun schoolloopbaan een digitaal portfolio. Leerlingen houden (met ondersteuning van de docent) de resultaten bij van hun ontwikkelproces.
In het portfolio zitten bijvoorbeeld bewijsstukken van deelname aan de praktijkvakken (VAPA). Het is belangrijk om het portfolio te bewaren. Het kan zijn dat een vervolgopleiding of een werkgever vraagt naar bewijsstukken en/of behaalde certificaten.
Leermiddelen
De laptop is een verplicht hulpmiddel. Leerlingen op locatie ZuidWest en locatie De Singel werken met de BYOD-methode (Bring Your Own Device). Ouders kunnen een laptop via school huren, kopen of in sommige gevallen lenen. De ICT-afdeling van Het Hooghuis ondersteunt deze laptops. Als er problemen zijn, dan kan de leerling hier terecht en kan er ook tijdelijk een leenlaptop gebruikt worden. Als KCO adviseren wij ouders om van deze regeling via de Rent Company ( https://rentcompany.nl ) gebruik te maken. Indien gewenst kan stichting leergeld hierbij ondersteunen: https://www.leergeld.nl
De leerlingen kunnen ook hun eigen laptop meenemen, maar dan is er geen ondersteuning via onze ICT-medewerkers.
Overgangsnormen
Overgangsnormen praktijkonderwijs
Binnen het praktijkonderwijs streven we naar een soepele én succesvolle doorstroom van leerlingen vanuit de onderbouw naar de bovenbouw. We bieden drie leerroutes (dagbesteding, arbeid en entree) aan. Na ieder leerjaar bekijken we of de leerling op de juist leerroute zit van het leerjaar. Dit doen we door de resultaten te analyseren van:
- De ontwikkelscores van de JIJ! toets op de gebieden Nederlands lezen, Nederlands taalvaardigheid en rekenen;
- De IKAN (sociaal emotionele en maatschappelijke competentievaardigheden);
- De stagebekwaamheid.
Wanneer een leerling op meer dan twee gebieden uitvalt, of wanneer er zorgen over de haalbaarheid zijn, dan bespreken we de leerling in de cvl (commissie van leerlingenzorg) en gaan we na wat er nog meer aan ondersteuning nodig is om de leerling op de juiste leerroute te krijgen of dat er een andere leerroute nodig is.
Overgangsnormen vmbo
Onderstaande overgangsnormen gelden voor leerlingen van leerjaar 1 en leerjaar 2 van locatie ZuidWest. We streven naar een soepele én succesvolle doorstroom van leerlingen vanuit de onderbouw naar de bovenbouw. Vanuit deze gedachte zijn onderstaande overgangsnormen tot stand gekomen:
- een leerling wordt bevorderd bij één of geen onvoldoende
- een leerling wordt besproken bij twee, drie of vier onvoldoendes
- een leerling wordt afgewezen bij vijf of meer onvoldoendes
- het cijfer 5 (< 5,5) wordt beschouwd als een onvoldoende
- het cijfer 4 (< 4,5) wordt beschouwd als twee onvoldoendes
- het cijfer 3 (< 3,5) wordt beschouwd als drie onvoldoendes
Daarnaast:
- moet de som van de laagste drie cijfers minimaal vijftien zijn, waarbij voor maximaal één van de drie kernvakken (Nederlands, Engels en Wiskunde) een vijf gescoord mag worden.
- wordt een leerling altijd besproken wanneer de leerling een onvoldoende heeft voor het leergebied (Beeldende Vorming, Mens en Maatschappij, Natuur en Techniek, Natuur en Gezondheid) dat bij de gekozen afdeling in de bovenbouw hoort.
- wordt een leerling met een onvoldoende werkhouding altijd besproken. De werkhouding wordt beoordeeld in: goed, voldoende, twijfel, onvoldoende.
wordt bij alle voortgangsbeslissingen, naast de rapportcijfers, gebruik gemaakt van de resultaten van de methodeonafhankelijke toetsen (de JIJ-toets voor Engels, Nederlands, wiskunde en rekenen), de IKAN (meet de sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale en competenties) én de werkhouding.
Tijdens de docentenvergadering wordt de voortgang op grond van bovenstaande normen besproken. Docenten houden het recht om in voorkomende gevallen van bovenstaande regels af te wijken. Leerlingen die besproken worden, krijgen in de rapportvergadering een bindend advies voor bevordering, doublure of doorstroom naar een lager niveau c.q. andere leerroute.
Activiteiten
De school organiseert verschillende buitenschoolse activiteiten en excursies.
Over de kosten leest u meer in het hoofdstuk ouderbijdrage. Als er tijdens het schooljaar een activiteit aan komt, hoort u dat via de mentor of via de partnerschool.
Activiteiten praktijkonderwijs
Elk jaar wordt er voor alle leerlingen van de school een pedagogische werkweek of een schoolkamp georganiseerd. Deze werkweek of een schoolkamp is een zeer belangrijk onderdeel van het schoolprogramma en is verplicht* voor alle leerlingen.
*Vanwege medische redenen kan het zijn dat een leerling niet mee kan doen. Een medische verklaring van de huisarts of schoolarts is vereist. De leerling volgt dan op die dagen een ander programma. Als het meedoen aan deze activiteiten om financiële redenen moeilijk is voor ouders/verzorgers kunnen zij contact opnemen met de schoolleiding.
Sportdagen
Ieder jaar wordt op elke locatie een sportdag georganiseerd samen met de reguliere partnerschool.
Overige activiteiten gedurende het schooljaar staan op de jaarkaart.
Activiteiten vmbo
Het schooljaar start een introductiedagen voor de leerlingen uit leerjaar 1. Tijdens deze dagen maken leerlingen kennis met elkaar, met de docenten en met het schoolgebouw. Hiernaast gaan ze ook op kamp met Hooghuisleerlingen uit leerjaar 1. Voor leerjaar 2 bestaat de introductieweek uit het bespeken of alle schoolbenodigdheden op orde zijn en uit het doornemen van belangrijke onderwerpen die voor hen van belang zijn in leerjaar 2. Denk aan het mentoraat, het laatste jaar onderbouw, de profielkeuze. Er zijn coachingsgesprekken gepland met de nieuwe mentor om de verwachtingen met elkaar te kunnen bespreken.
De leerlingen van klas 3 en 4 hebben in de eerste week een activiteit met de klas en volgen de rest van de week het lesrooster.
Voor de vakken beeldende vorming en ckv (culturele en kunstzinnige vorming) plannen we tijdens het schooljaar culturele activiteiten. Denk hierbij aan een museumbezoek of bijvoorbeeld een bezoek aan een toneelvoorstelling.
De overige activiteiten gedurende het schooljaar staan op de jaarkaart van de partnerschool Hooghuis ZuidWest. Alle leerlingen nemen deel aan de ZuidWestweek; een activiteiten- en toetsweek die drie keer per jaar plaatsvindt.
Stage (VSO)
Stage praktijkonderwijs
In het tweede leerjaar volgen de leerlingen het vak LOL ("Leren op Locatie"). De leerling gaat dan tijdens de les met de docent naar een bedrijf (bijvoorbeeld een boerderij, cateringbedrijf, kringloopwinkel of supermarkt) om gezamenlijk werkzaamheden te verrichten. Dit is een goede voorbereiding op de stage in het derde jaar.
In leerjaar 3 volgen de leerlingen het STAP-traject. Dit is ook een voorbereiding op stagelopen, maar dan bij het arbeidstrainingscentrum in Oss. Leerlingen worden na een periode van 10 weken beoordeeld op stagebekwaamheid door de werkgever. Daarna gaat de stagebegeleider samen met de leerling op zoek naar een stageplaats dicht bij zijn/haar woonplaats. De leerlingen starten met een stage voor één dag per week. Dit wordt uiteindelijk uitgebreid naar drie dagen stage.
Stage vmbo
Leerlingen in de bovenbouw van het vmbo volgen een stage die past bij hun beroepsopleiding. Als de stage met een voldoende wordt afgesloten krijgt de leerling een stagecertificaat tijdens de diploma-uitreiking.
De stages zijn verplicht en tellen mee in de beoordeling van het praktijkvak van het 3e en 4e leerjaar.
De leerling moet zelf een stageplek zoeken. Voor een aantal beroepsafdelingen worden de leerlingen aan een bedrijf gekoppeld door de vakdocenten. Dan hoeven leerlingen niet meer zelf naar een eigen plek te zoeken.