Onze school

Inleiding

Beste ouder(s)/verzorger(s),

Voor u ligt de schoolgids van schooljaar 2025-2026. 

Er bestaat binnen Kentalis een algemene schoolgids en een schoolspecifieke schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis. De informatie is bedoeld voor ouder(s)/verzorger(s)van leerlingen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt.

Iedere school heeft ook een eigen schoolspecifieke schoolgids. U vindt in deze gids informatie die geldt voor onze school, het Kentalis College Oss (KCO). In de komende maanden gaan we de naam officieel aanpassen van Kentalis College Oss naar Kentalis College Oss. In deze schoolgids spreken we al over KCO, Deze schoolgids gaat over het schooljaar 2025-2026.

Daarnaast staat er veel praktische informatie op de jaarkaart van beide locaties.

Ik wens u veel leesplezier!

Marjolein van Beckhoven 

Directeur Kentalis College Oss

 

Onze visie

Met ons onderwijs op het KCO willen we leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) communicatief en sociaal zelfredzaam maken.

Onze leerlingen ontwikkelen zich in de breedste zin het beste binnen een reguliere school. Leerlingen op het KCO krijgen daarom zoveel mogelijk inclusief les. Dit betekent dat onze leerlingen waar het kan les krijgen met reguliere leerlingen. Hierbij is een opbouw van de onderbouw naar de bovenbouw, waarbij de leerlingen eerst alleen de praktijkvakken regulier volgen en later volledig in een reguliere klas zitten. Op deze manier doen we recht aan de talenten van leerlingen en bieden we hen de ultieme oefenplaats om straks succesvol, gelukkig en volwaardig te kunnen participeren (deelnemen) aan de maatschappij. 

Afhankelijk van het aantal leerlingen in een leerjaar kan ook de keuze gemaakt worden om al eerder volledig in een reguliere klas onderwijs te volgen. Uiteraard wel met begeleiding van Kentalis.

De Nederlandse pedagoog Gert Biesta stelt dat het onderwijs daarom moet gaan over:  

  • Persoonsvorming (‘waardig’)
    Dit gaat over zelfstandig en vrij zijn en over de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat.
  • Socialisatie (‘aardig’)
    Dit gaat over de manier waarop we via het onderwijs deel onze plek vinden in de samenleving.
  • Kwalificatie (‘vaardig’)
    Dit gaat over het verwerven van kennis, vaardigheden en (leer/werk)houding.  

Naast dit gedachtegoed werken we bij het KCO ook vanuit het denken van de Amerikaanse onderwijswetenschapper Marzano: “De rol van de docent is bepalend in het onderwijs. Dat wat een docent doet en beslist, is voor de leerling veel belangrijker dan wat de school doet en beslist”.

Dit verbinden we bij het KCO aan de pedagogische houding vanuit Verbindend Gezag. Dit gedachtegoed gaat er vanuit dat gezag en relatie, grenzen en warmte altijd met elkaar verbonden zijn. Goed samenwerken met de leerling, ouders en de reguliere school vinden wij in het licht van Verbindend Gezag dan ook heel belangrijk. Zo ontstaat er namelijk een compleet beeld wie de leerling is en wat de mogelijkheden zijn. Dit helpt ons het onderwijs voor iedere leerling goed vorm te geven. 

Inclusief onderwijs

De reguliere scholen waarmee wij samenwerken horen bij Het Hooghuis in Oss: locatie De Singel (praktijkonderwijs) en locatie ZuidWest (vmbo basis/ kader).

De samenwerking met de twee locaties van Het Hooghuis bestaat inmiddels 10 jaar en noemen we een 'school-in-school constructie'. Het speciaal voortgezet onderwijs wordt gegeven in een reguliere school. In juni 2023 heeft de onderwijsinspectie KCO beoordeeld als excellent, omdat we het inclusief onderwijs voor onze leerlingen door blijven ontwikkelen samen met de reguliere partnerschool.

De leerlingen van het KCO hebben een onderwijsarrangement of een ondersteuningsarrangement van Kentalis (op meerdere locaties van Het Hooghuis).

De schoolteams van KCO (speciaal voortgezet onderwijs) en Het Hooghuis (regulier voortgezet onderwijs) delen hun expertise met elkaar. 

Onze leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s) mogen de beste cluster twee expertise verwachten op KCO. De leerlingen krijgen onderwijs, die passend is bij hun ontwikkeling.

Het team van KCO richt zich op de uitvoering van drie speerpunten:

  1. We werken actief samen en stemmen continue af met onze partnerschool.
  2. We borgen/ ontwikkelen onze cluster-2 specifieke expertise in een inclusieve setting.
  3. We bieden een adequaat cluster-2 aanbod voor de leerlingen in een steeds inclusievere setting.

Onze leerlingen

KCO biedt onderwijs en ondersteuning aan de doelgroep: leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).

We bieden onderwijs aan ongeveer 65 leerlingen. Binnen de ambulante begeleiding wordt er ondersteuning geboden aan ongeveer 13 leerlingen.

Een deel van de leerlingen heeft meer dan één diagnose. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een leerling TOS heeft en AD(H)D, ASS of dyslexie. 

(Extra) Ondersteuning

In een schoolondersteuningsprofiel beschrijft een school het specifieke ondersteuningsaanbod. Hier kunt u lezen op welke manier wij als school het onderwijs regelen, en hoe wij er voor zorgen dat de leerlingen krijgen wat ze nodig hebben. 

De basisondersteuning van onze leerlingen staat beschreven in het document basisondersteuning aan leerlingen op KCO. Deze basisondersteuning gericht op het hebben van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) wordt gegeven in alle leerjaren.

Ons onderwijs is gericht op het communicatief en sociaal redzaam maken van de leerlingen. Positieve ervaringen in de communicatie en het contact met anderen staan dan ook centraal. Een belangrijk doel is dat leerlingen (weer) plezier hebben in communiceren. Wij bieden extra ondersteuning door: 

  • Aan te sluiten op de onderwijsbehoeften van de leerling: We zorgen ervoor dat het onderwijs aansluit bij de specifieke behoeften van elke leerling, zodat zij optimaal kunnen leren en ontwikkelen.
  • Methodieken en activiteiten: We gebruiken speciale methodieken en activiteiten die zijn ontworpen voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) om hun communicatieve vaardigheden te bevorderen.
  • Intensief taal- en leesonderwijs: We bieden intensieve programma's voor taal- en leesonderwijs om de taalvaardigheden van de leerlingen te verbeteren.
  • Aanbod sociaal emotionele ontwikkeling: We bieden activiteiten en methodieken aan die gericht zijn op het verbeteren van sociale vaardigheden en het emotioneel welzijn van de leerlingen.
  • Samenwerking tussen leerkracht en logopedist: Leerkrachten en logopedisten werken samen om een gespecialiseerd taalaanbod te bieden dat aansluit bij de behoeften van de leerlingen.
  • Logopedie: Onze logopedisten werken intensief samen met de leerlingen om hun spraak- en taalvaardigheden te verbeteren.
  • In de klas krijgen de leerlingen die dit nodig hebben extra ondersteuning van een Kentalis begeleider bij het uitvoeren van taken en door herhaalde instructie.
  • In of buiten de klas krijgen leerlingen instructie op maat door een Kentalis begeleider.
  • Professionalisering en expertise: Onze medewerkers blijven zich professioneel ontwikkelen met een focus op de specifieke behoeften van onze doelgroep.
  • Psycho-educatie: We bieden psycho-educatie aan over taalontwikkelingsstoornissen (TOS) om leerlingen en ouders te informeren en ondersteunen. Training Theory of Mind (ToM). Dit gaat over het her- en erkennen van je eigen gevoelens, gedachten en gedrag én over het vermogen om je te verplaatsen in de ander. Maar vooral ook over hoe je hier vervolgens in afstemt met elkaar.
  • Aanpassingen in de leeromgeving: We passen de leeromgeving aan om deze toegankelijk te maken voor alle leerlingen, bijvoorbeeld door het gebruik van ondersteunende technologieën en aanpassingen in de akoestiek.
  • Commissie van leerlingenzorg:  We evalueren regelmatig de voortgang en ontwikkeling van de leerlingen in samenwerking met een team van deskundigen.

Hier leest u hoe wij leerlingen met extra ondersteuning helpen. We leggen uit welke middelen we gebruiken en hoe we dit organiseren. De extra hulp voor uw kind staat in het OPP.

  • Individuele (gedrag) handelingsplannen: Voor leerlingen met specifieke behoeften stellen we individuele handelingsplannen op, ondersteund door gedragsdeskundigen.
  • Samenwerking met Kentalis Zorg: We werken samen met Kentalis Zorg om de leerlingen die dit nodig hebben te ondersteunen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, weerbaarheid en sociale vaardigheden.*
  • Samenwerking GGD: de GGD voert standaard gezondheidsonderzoeken uit en biedt ondersteuning bij specifieke hulpvragen over de lichamelijke ontwikkeling van leerlingen.*
  • Medicatieverstrekking: Onze medewerkers zijn getraind om medicijnen te verstrekken aan leerlingen die dat nodig hebben, volgens het protocol medicatieverstrekking.

*deze hulpvragen lopen via de cvl (commissie van leerlingenzorg) van de school

Wanneer de onderwijsbehoeften van de leerling mogelijk niet meer passend zijn bij het aanbod van de school bespreekt de cvl samen met ouders welke stappen er worden genomen. Hierbij kan het samenwerkingsverband adviserend worden ingezet.

Onze grenzen m.b.t. passend onderwijs

Bij Kentalis College Oss zijn alle leerlingen met het juiste arrangement (TOS) welkom op onze school. De taalontwikkeling, communicatieve vaardigheden en sociaal-emotioneel functioneren van de leerling staan centraal. Onze school biedt leerlingen basisondersteuning die past bij hun arrangement. In veel gevallen kunnen we ook extra ondersteuning bieden.

Sommige leerlingen hebben naast een taalontwikkelingsstoornis ook gedragsproblemen of psychische stoornissen, zoals autisme of ADHD. 

Als een leerling meer hulp nodig heeft dan hierboven genoemd voor een ander probleem dan de taalontwikkelingsstoornis, verwijzen we hen naar externe hulpverlening of een andere school die beter past bij hun behoeften. Als een leerling meer hulp nodig heeft, dan wij kunnen bieden, praten we altijd met leerling/ ouders, het samenwerkingsverband (swv) en soms is externe hulpverlening betrokken.

Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen passend onderwijs bieden aan:

  1. Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor henzelf en de medeleerlingen
  2. Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de leraren/medewerkers
  3. Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben
  4. Leerlingen die alleen onderwijs kunnen volgen in zeer kleine groepen of individueel
  5. Leerlingen ouder dan 18 jaar
  6. Slechthorende en dove leerlingen
  7. Leerlingen met een uitstroomprofiel hoger dan vmbo kader

Voor leerlingen met een TOS zijn er twee type arrangementen:

Onderwijsarrangement: Leerlingen met een onderwijsarrangement staan ingeschreven bij het Kentalis College Oss en ontvangen intensieve begeleiding vanuit Kentalis. Bij voldoende aanmeldingen vormen we in de onderbouw (leerjaar 1 en 2) een Kentalis klas, waar docenten van Kentalis de theorie lessen verzorgen. Wanneer leerlingen naar de praktijklessen gaan, dan zitten zij in een reguliere klas en krijgen zij les van docenten van Het Hooghuis. In de bovenbouw volgen de leerlingen alle lessen in de reguliere klas en ontvangen zij ondersteuning van een Kentalis begeleider.

Ondersteuningsarrangement: Leerlingen met een ondersteuningsarrangement staan ingeschreven bij Het Hooghuis en volgen alle lessen in de reguliere klassen van Het Hooghuis. Zij ontvangen ondersteuning van een ambulant begeleider van Kentalis. Deze vorm van ondersteuning is minder intensief dan bij een onderwijsarrangement. 

Schoolplan

In het schoolplan staat beschreven aan welke doelen onze school de gaat werken. Iedere vier jaar wordt er een nieuw schoolplan opgesteld. Naast het borgen en verder ontwikkelen van de onderwijskwaliteit, gaat de meeste aandacht uit naar het versterken van de samenwerking tussen de scholen (Het Hooghuis en Kentalis College Oss). Hiermee willen we bereiken dat onze leerlingen zich maximaal ontwikkelen op het gebied van communicatieve en sociale zelfredzaamheid. We kijken naar de talenten van leerlingen met een TOS en zorgen ervoor dat iedere leerling kan participeren in de maatschappij.

 

Organisatie van de school

Het KCO zit (sinds schooljaar 2017-2018) in een reguliere scholengroep: Het Hooghuis.

Locatie De Singel Deze school biedt praktijkonderwijs.

Adres: Euterpehof 20, 5342 CW Oss

Locatie ZuidWest Deze school biedt vmbo op basis en kader niveau. ZuidWest bestaat uit twee schoolgebouwen, Zuid en West. De Kentalisklassen zijn in gebouw West. Afhankelijk van de profielkeuze van uw zoon/dochter in de bovenbouw kan het zijn dat er lessen gevolgd worden in gebouw Zuid. Uiteraard met begeleiding van Kentalis.

Adres: Verdistraat 75, 5342 VC, Oss (gebouw West)       Ruivert 5, 5342 CM, Oss (gebouw Zuid)

Ook bieden wij ondersteuning van een ambulant begeleider aan leerlingen met een ondersteuningsarrangement. Dit gebeurt op locatie ZuidWest, De Singel en Stadion (scholen van Het Hooghuis). 

Samenwerken met een reguliere school - inclusief onderwijs

Het samenwerken met een reguliere school biedt voor onze leerlingen en de kwaliteit van het onderwijs veel voordelen wanneer je het vergelijkt met een aparte vso school.

Door de school-in-school-constructie...

  • kunnen onze leerlingen gebruikmaken van de vele mogelijkheden in beroepsvakken. Een zelfstandige speciale school heeft nooit zo veel mogelijkheden. Hiermee hebben de leerlingen meer kansen en mogelijkheden om zich te ontwikkelen, waardoor we meer tegemoet komen aan de talenten van iedere leerling.
  • kunnen leerlingen - met begeleiding op maat - meedoen met alles waar de reguliere leerlingen ook aan meedoet. Hiermee voorkom je dat de leerlingen een "etiket" opgeplakt krijgen. Dit draagt bij aan het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde van onze leerlingen en het helpt hen bij het voorbereiden op participatie aan de maatschappij.
  • leren leerlingen ook van reguliere leerlingen. De sociaal-emotionele ontwikkeling (over je eigenschappen, emoties en zelfbeeld) groeit hierdoor in deze reguliere setting vaak meer.
  • zijn leerlingen onderdeel van het regulier onderwijs. Ook is er meer kans om gemakkelijker door te stromen naar een ondersteuningsarrangement als dat nodig en mogelijk is.
  • kan KCO gebruikmaken van alle praktijklokalen, organisatorische voorzieningen en administratieve voorzieningen zoals bijvoorbeeld het leerlingvolgsysteem, examentrajecten, etc.
  • kan KCO aansluiten bij het curriculum (leerplan) van de reguliere school. Hierdoor hoeven we bijvoorbeeld minder eigen leerlijnen te maken.
  • kan KCO aansluiten bij de regelingen over examens, stages, trainingen, vakgroepen, ict, etc.
  • wordt Passend Onderwijs zo goed mogelijk ingevuld. 

Geografisch gebied

KCO geeft onderwijs aan leerlingen die wonen in het gebied tussen de steden Tilburg, Eindhoven, Nijmegen en Tiel.

Praktijkonderwijs 

Pro staat voor praktijkonderwijs. Deze opleiding duurt vijf jaar en bereidt leerlingen voor op uitstromen naar arbeid, dagbesteding of vervolgonderwijs. Uitstroom naar een mbo 2 is mogelijk wanneer leerlingen in leerjaar 5 op het ROC Koning Willem I College in Oss het pro/ entree traject volgen. 

Onderbouw (klas 1 en 2)    

Bij voldoende aanmeldingen vormen we een Kentalis klas waarbij de leerlingen de theorielessen krijgen van een Kentalis docent. De praktijklessen worden verzorgd door docenten van de Singel. Waar het kan en nodig is ontvangt de leerling ondersteuning van een Kentalis docent. De gymlessen worden verzorgd door een docent van de Singel.

We vormen geen aparte Kentalis klas voor de theorielessen als het aantal aanmeldingen klein is, omdat we het wenselijk vinden dat leerlingen in een groter groepsverband leren functioneren. Bij te weinig aanmeldingen worden leerlingen direct in een reguliere klas geplaatst met begeleiding van een Kentalis docent. Dit gebeurt ook als leerlingen in aanmerking komen voor de pro-basisklas.

Bovenbouw (klas 3, 4 en 5)

Leerlingen volgen in de bovenbouw alle theorie en praktijklessen in een reguliere klas. De ondersteuning wordt geboden door de Kentalis docenten en wordt bepaald op basis van de individuele behoefte van de leerling en/of de behoefte van de lesgevende docent. 

Daarnaast biedt Kentalis extra lessen zoals communicatieve vaardigheden en psycho-educatie. Deze lessen worden verzorgd door medewerkers van Kentalis. Eventueel kan er een kortdurende logopedie behandeling ingezet worden wanneer een leerling een individuele hulpvraag heeft en de leerling gemotiveerd is om hieraan te werken.

De leerlingen die aan de eisen voldoen ontvangen het diploma praktijkonderwijs. Dit diploma is tevens het bewijs van vrijstelling van de kwalificatieplicht. Leerlingen die slagen via het pro/entree traject ontvangen daarbij ook het entree diploma. Leerlingen die geen diploma behalen, ontvangen een schoolverklaring.

Na 5 jaar praktijkonderwijs wordt de schoolperiode afgerond en kunnen de leerlingen naar:

  • arbeid – regulier of via sociale werkvoorziening
  • dagbesteding
  • MBO niveau 1 of 2

Onderwijstijd

Per leerjaar krijgen leerlingen minimaal 1000 uur onderwijs. In het examenjaar volgen de leerlingen minimaal 700 uur onderwijs.

Het praktijkonderwijs duurt in principe vijf jaar, maar uitbreiding met een zesde leerjaar is mogelijk. Dit kan gebeuren als docenten en de commissie van leerlingenzorg verwachten dat een leerling met extra onderwijs meer kans krijgt op werk, of wanneer er extra mogelijkheden voor het volgen van cursussen zijn. Als een zesde leerjaar goed is voor de ontwikkeling van de leerling, dan wordt dit altijd besproken met de leerling en ouders/ verzorgers.

Tijdens de pauze

Tijdens de pauzes blijven leerlingen op de locatie. Er is toezicht op alle plekken waar leerlingen kunnen verblijven. In de grote pauze wordt er eten en drinken verkocht dat door leerlingen gemaakt is. De de onderbouw en de bovenbouw pauzeren gezamenlijk.

Pauzetijd wordt in het praktijkonderwijs gerekend tot onderwijstijd omdat de leerlingen in deze situaties kunnen oefenen in het kader van hun communicatieve en sociale zelfredzaamheid. De pauzetijd is een vrijere en meer ontspannen setting dan in de klas. Op dat moment kun je goed leren om op de juiste manier te reageren in sociale situaties.

We willen dat leerlingen zich gekend, veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelen. Dat is een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren en om leerlingen voor te bereiden op hun rol in de samenleving (socialisatie en participatie). In contact met anderen wordt er een bijdrage geleverd aan de vorming van de persoonlijkheid van elke leerling (persoonsvorming). Wij hebben, samen met het team en de (ouders van de) medezeggenschapsraad, besloten dat we de lunch/pauzetijd bewust gebruiken om hier aan te werken.

Leerlingen en collega’s zijn zich bewust van een schone, rustige en respectvolle leef- en schoolomgeving en zijn daarop aanspreekbaar. Tijdens de lunch/pauze kunnen leerlingen gezond eten (“gezonde school”), samen spelen (sportveldje), samen opruimen en samen toezicht houden (Stewards).

vmbo

Vmbo staat voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Deze opleiding duurt vier jaar en bereidt leerlingen voor op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Met het diploma vmbo stroomt een leerling uit naar vervolgonderwijs. 

Binnen het vmbo biedt KCO de vmbo-basisberoepsgerichte leerweg en de vmbo-kaderberoepsgerichte leerweg.

Het vmbo-onderwijs wordt gegeven op Het Hooghuis ZuidWest. Deze school is verdeeld over twee locaties op loopafstand van elkaar. Op locatie West (Verdistraat 75, Oss) krijgen de KCO-klassen van de onderbouw de meeste lessen. Op locatie Zuid (De Ruivert 5, Oss) maken we o.a. gebruik van de gymzaal en het practicumlokaal natuurkunde. De bovenbouwleerlingen volgen op locatie Zuid of West de lessen afhankelijk van het profiel dat ze gekozen hebben.

  • In de onderbouw, klas 1 en 2, volgen de leerlingen de meeste lessen bij Kentalis-docenten. De gymlessen worden verzorgd door een docent van het Hooghuis.

Onze leerlingen kunnen in de onderbouw kennismaken met reguliere lessen, docenten en leerlingen door o.a. deel te nemen aan de wekelijkse oriëntatielessen (TAT= talententijd). Hier volgen onze leerlingen samen met de reguliere leerlingen lessen bij verschillende profielen met daarbij ondersteuning (op maat) vanuit Kentalis.

  • In de bovenbouw (klas 3 en 4) volgen leerlingen alle lessen in een reguliere klas. Hierbij wordt ondersteuning (op maat) geboden door de Kentalisbegeleiders. De ondersteuning wordt bepaald op basis van de individuele behoefte van de leerling en/of de behoefte van de lesgevende docent.

Daarnaast biedt Kentalis extra lessen (op maat) zoals communicatieve vaardigheden en psycho-educatie. Deze lessen worden verzorgd door medewerkers van Kentalis.

Wij volgen in de bovenbouw het programma van toetsing en afsluiting (PTA) van de reguliere school. Dit betekent dat we ook werken met het examenreglement van Hooghuis ZuidWest.

Ook nemen onze leerlingen onder begeleiding van Kentalis-docenten deel aan de georganiseerde activiteiten van het Hooghuis ZuidWest.

Onderwijstijd

Per leerjaar krijgen leerlingen minimaal 1000 uur onderwijs. In het examenjaar volgen de leerlingen minimaal 700 uur onderwijs.

Het programma van het vmbo bij KCO is zoveel mogelijk hetzelfde als dat van de reguliere school. De vakken die leerlingen extra aangeboden krijgen zijn drama, psycho-educatie en communicatieve vaardigheden.

Daarnaast kan er een kortdurende logopedie behandeling plaatsvinden wanneer een leerling een individuele hulpvraag heeft en de leerling gemotiveerd is om hieraan te werken.

Tijdens de pauze

De onderbouw en de bovenbouw hebben op verschillende tijden pauze. Tijdens de pauzes blijven leerlingen op de locatie, behalve de leerlingen die naar de andere locatie moeten voor het beroepsvak of de gymles. Er is toezicht op alle plekken waar leerlingen kunnen verblijven. Op sommige momenten wordt er in de aula eten en drinken verkocht dat door leerlingen gemaakt is. 

Onderwijsteam

Het team van KCO bestaat uit ongeveer 18 personeelsleden voor het begeleiden van de leerlingen met zowel de onderwijsarrangementen als de ondersteuningsarrangementen.

Een ieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:

  • De docenten verzorgen samen met de logopedisten en de leerkrachtondersteuners het onderwijs aan de leerlingen.
  • Ambulante begeleiders, docenten en leerkrachtondersteuners verzorgen specifieke begeleiding binnen de reguliere scholen.
  • De intern begeleider is medeverantwoordelijk voor het onderwijskundige beleid en de kwaliteitszorg van de school. Zij vervult op zowel inhoud als kwaliteit een adviserende en begeleidende rol richting docenten, directie en andere teamleden.
  • De gedragsdeskundige ondersteunt de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen. Zij doet dit middels overleg met en coaching aan docenten, logopedisten en andere teamleden. Indien nodig kan voor de individuele leerling specialistische diagnostiek en begeleiding worden ingezet.
  • De administratief medewerker ondersteunt de directie en houdt de leerling- en personeelsadministratie op orde.
  • Stagiaires ondersteunen en leren doordat we hen kennis geven over onze vorm van speciaal voortgezet onderwijs. Daarnaast houden zij ons scherp door hun frisse blik en kritische vragen.
  • De Commissie van Leerlingenzorg (CvL), bestaande uit de mentor, logopedist, intern begeleider, gedragsdeskundige en directeur, is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
  • De directie geeft integraal leiding aan het schoolteam op beide locaties en de ambulante begeleiding.

 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school?

We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie. Wij verwijzen u daarvoor naar de website van onze partnerscholen (De Singel en ZuidWest). Daar kunt u de informatie vinden over de open dagen, rondleidingen en proefdagen. U kunt zich daarvoor aanmelden via de websites van onze partnerscholen.

Wilt u informatie over het aanvragen van een arrangement? Dan kunt u deze informatie vinden in de algemene schoolgids.