Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Met pedagogisch klimaat bedoelen we alles wat er in een omgeving voor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. 

Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan een goede schoolsituatie en aan een veilige school. Binnen KCO werken we volgens het gedachtengoed van Verbindend Gezag en Orthocommunicatief handelen(OCH).

De manier van werken van deze twee methodieken past bij dat wat de leerlingen en docenten nodig hebben. 

Verbindend Gezag zorgt voor een goede samenwerking in het team en een goede samenwerking tussen de school-leerling-ouders. Verbindend Gezag is gericht op relaties tussen personen. Er wordt gekeken naar het opbouwen van relaties, het onderhouden van relaties en, als dat nodig is, het herstellen van relaties. 
Ook geeft Verbindend Gezag een manier om als team gezag uit te dragen naar de leerlingen. We vinden dat dit nodig is om de leerlingen op te laten groeien als zelfstandige volwassenen die op de juiste manier voor zichzelf op kunnen komen en positief naar zichzelf kunnen kijken.

OCH betekent dat de medewerkers van KCO er vanuit gaan dat het gedrag van een leerling communicatie is. De medewerker gaat bij zorgelijk gedrag op zoek naar de oorzaak hiervan. Zorgelijk gedrag kan gedrag naar buiten gericht zijn, zoals agressie. Of juist gedrag naar binnen toe, zoals teruggetrokkenheid. De docent werkt hierin samen met de leerling, andere medewerkers, de orthopedagoog of intern begeleider. Samen kijken we vervolgens wat er nodig is om het zorgelijke gedrag positief te keren, zodat het afneemt of verdwijnt.

Time Out

Wanneer leerlingen om welke reden dan ook niet in staat zijn om deel te (blijven) nemen aan een les is, doorlopen we een stappenplan om terugkeer naar de les te kunnen bevorderen en begeleiden. Voor beide locaties is hiervoor een pedagogisch protocol opgesteld. In elk geval komt onderwijs altijd op de eerste plaats. Het doel is om zo snel mogelijk weer de les(sen) te kunnen volgen. 

Actief burgerschap en sociale integratie

Om optimaal te kunnen participeren aan de maatschappij is het voor onze leerlingen belangrijk extra aandacht te hebben voor hun sociale en communicatieve zelfredzaamheid. Daarom besteden wij uitgebreid aandacht aan burgerschap. Onder burgerschap verstaan we de manier waarop iedereen deelneemt aan de maatschappij. Burgerschapsvorming brengt de leerlingen de kennis, vaardigheden en de houding bij die ze nodig hebben om nu en later actief te kunnen meedoen in onze samenleving. 

Voor het praktijkonderwijs is burgerschap een onderdeel van de lessentabel. Binnen het vmbo zijn de doelen verweven binnen alle vakgebieden. 

KCO vindt het belangrijk dat leerlingen:

  • kunnen opgroeien tot verantwoordelijke burgers voor zichzelf en als onderdeel van de samenleving;
  • sociale gedragscodes leren om op een respectvolle manier samen te kunnen leven binnen en buiten de school;
  • op een passende manier kritisch kunnen zijn en hun mening kunnen verwoorden;
  • leren om mee te doen met: meepraten, discussiëren, argumenteren en meebeslissen;
  • vanuit een eigen identiteit deelnemen aan de samenleving;
  • kennis hebben van en ontmoetingen hebben met mensen met andere overtuigingen en daarover samen communiceren;
  • bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving.

Ook binnen de leerlingenraad wordt aandacht besteed aan bovenstaande punten. Een afgevaardigde per klas neemt onderwerpen mee naar de leerlingenraad, waar ze kunnen bespreken wat er op school speelt en er wordt nagedacht hoe de leerlingenraad bij kan dragen aan het verbeteren van de omgeving op school. Ook wordt er nagedacht over acties voor goede doelen.

Veiligheid

KCO wil een veilige school zijn voor leerlingen en medewerkers. Iedere leerling komt in de eerste plaats naar school om zich te ontwikkelen en te leren, maar uiteraard zijn er op beide scholen regels over het gedrag in klassen, gangen en aula. Ook besteden we aandacht aan gedragsregels naar elkaar. 
Om een veilig schoolklimaat te realiseren sluiten we aan bij de school- en gedragsregels van de partnerscholen (Het Hooghuis ZuidWest en Het Hooghuis De Singel):
Schoolregels locatie West
Schoolregels locatie De Singel 

Verder zijn er op het KCO drie aspecten waarmee we veiligheid willen bieden. Dit zijn:

  • Preventie (en acties) rondom pesten;
  • Ervoor zorgen dat er rondom relaties, intimiteit en seksualiteit ondersteuning is;
  • Er een vertrouwenspersoon is voor leerlingen;

Deze drie onderdelen worden begeleid door onze vertrouwenspersoon. Voor beide locaties is dat mevrouw I. Janssen Im.Janssen@kentalis.nl of vertrouwenspersoonVSOOSS@kentalis.nl.

Vragenlijst Sociale Veiligheid 

Op school meten we elk jaar hoe veilig leerlingen zich voelen op school (sociale veiligheidsbeleving). De leerlingen vullen (anoniem) een vragenlijst in en geven daarbij antwoord op vragen zoals 'voel je jezelf veilig op school?' en 'bespreekt school de schoolregels?'. De resultaten van de meting worden elk jaar besproken met het team en wanneer nodig wordt er actie ondernomen zodat leerlingen zich veiliger voelen.

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Daarnaast hebben wij op school ook duidelijke afspraken en regels over internet gebruik.