Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze, maar realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2024-2025 worden er in het schooljaar 2025-2026 maatregelen genomen. Deze zijn:

 praktijkonderwijs

Maatregel

 

 

Wat is bereikt?
Bespreking IKANOpbrengsten zijn op teamniveau besproken aan de start en einde schooljaar en groepsdoelen worden opgenomen in groepsplan algemeen. De mentoren bespreken met hun leerlingen wat hun eigen aandachtspunten zijn. Samen met de logopediste zijn twee doelen van de IKAN en twee communicatieve doelen in het OPP vastgelegd. De leerlingen zijn zich bewust van hun eigen leerdoelen. 
Aanbod burgerschapsonderwijs 

De bouwsteen “identiteit” is de belangrijkste bouwsteen voor de leerlingen in het pro. Daarnaast werken we ook thematisch aan burgerschap. Leerlingen van KCO nemen deel aan de activiteiten die de partnerschool aanbiedt. 

Naast de reguliere methode bekijken we welk additioneel aanbod er moet zijn voor onze leerlingen. In het jaarplan hebben we als doel gesteld om de burgerschapsdoelen te meten. Dit willen we doen door leerlingen te bevragen. Daarnaast vragen we input vanuit de landelijke werkgroep burgerschap bij Kentalis en nemen we plaats in de werkgroep burgerschap van De Singel. 

Leesonderwijs/

 

In de taalwerkgroep die wij samen met de collega’s van de Singel vormen, is bekeken welke methode geschikt is in de bovenbouw om het leesbegrip te verbeteren. De leerlingen ontwikkelden zich onvoldoende met het aanbod van Nieuwsbegrip. Gekozen is voor de methode van Deviant. De leerlingen in de bovenbouw krijgen een extra lesaanbod voor Nederlands. Tijdens deze lessen is er aandacht voor begrijpend lezen en woordenschat. 

 

 

 vmbo
MaatregelWat is bereikt?
Resultaten bespreken IKANAlle leerlingen hebben de IKAN vragenlijsten ingevuld, ook de Kentalis leerlingen die in de bovenbouw in de reguliere klas zitten. Opbrengsten worden op teamniveau besproken aan de start en einde schooljaar en doelen worden opgenomen in het OPP van de leerling.  De mentoren bespreken met de leerlingen waar de aandachtspunten liggen. Op die manier ervaren leerlingen eigenaarschap. De mentoren van de bovenbouwleerlingen bespreken deze aandachtspunten ook met de Hooghuis mentor zodat zij daar ook aandacht voor hebben tijdens de lessen. Hierdoor is iedereen beter op de hoogte van de doelen op sociaal emotioneel gebied.
Masterplan geletterdheidDe didactiek en leerkrachtvaardigheden en kennis uit de online module kunnen worden gebruikt binnen het onderwijs op KCO. Komend schooljaar zal het opgestelde plan verder uitgevoerd worden, wat inhoudt dat er naast de leesvaardigheid meer aandacht is voor de het stellen van de leerlingen. 
JIJ-toetsenSinds dit schooljaar nemen we net als Het Hooghuis de JIJ-toetsen ook af op KCO. Resultaat hiervan is dat we de scores van onze leerlingen goed kunnen vergelijken met de reguliere leerlingen. In de bovenbouw zitten leerlingen inclusief en volgen op deze manier ook de reguliere manier van toetsen. Hierdoor voelen zij zich geen uitzondering. Speerpunt voor komend jaar is dat we ook samen optrekken in het analyseren van de resultaten. 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids van Kentalis. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Voor het vso zijn dit vooral JIJ!-toetsen en methodegebonden toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Onderwijsresultaten praktijkonderwijs

Opbrengsten van Nederlands lezen, taalverzorging en rekenen 

We maken gebruik van de 'JIJ!-toets' om de didactische ontwikkeling in beeld te brengen.
Dit jaar halen de meeste derdejaars de ambities voor Nederlands lezen, taalverzorging en rekenen dat past bij hun leerjaar en uitstroomroute:  

Bij rekenen zit 4/5 boven niveau, bij lezen 5/5 boven niveau, bij taalverzorging 4/5 boven niveau. 

Dit jaar hebben we 4 einduitstromers die een PRO diploma behaald hebben. En er zijn daarnaast 4 leerlingen die de pro/entreeroute hebben gevolgd en dus naast hun pro- ook een entreediploma hebben gekregen.

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

We maken gebruik van het instrument IKAN om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. De voorjaarsafname staat nog open op het moment van schrijven. Na de zomer zijn de resultaten bekend.

De leerling in leerjaar 3 en de uitstroomleerlingen scoren gemiddeld op de norm van hun leerjaar en uitstroomroute.

Onderwijsresultaten vmbo

Opbrengsten voor Nederlands lezen, woordenschat en rekenen/wiskunde

We maken gebruik van de JIJ!-toets om de didactische ontwikkeling in beeld te brengen.

Dit jaar scoren de negen leerlingen eind onderbouw (2e jaar) op de onderdelen rekenen, Engels lezen en taalverzorging gemiddeld tussen het landelijke niveau vmbo-bk en vmbo-kb. Nederlands lezen en Engels luisteren liggen gemiddeld boven het vmbo-kb niveau.

De einduitstromers hebben de ambities voor Nederlands lezen, woordenschat en rekenen/wiskunde die passen bij hun leerjaar en uitstroomroute niet behaald. Hun gemiddelden van hun schoolexamens zijn overwegend wel voldoende.  

Dit jaar hebben 5 leerlingen eindexamen gedaan. 100% procent is geslaagd op niveau vmbo-bb (4 leerlingen), 100% procent op niveau vmbo-kb (1 leerling).

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

We maken gebruik van het instrument IKAN om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. De voorjaarsafname staat nog open op het moment van schrijven. Na de zomer zijn de resultaten bekend.

 

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar zijn er 2 leerlingen tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het eind van het voorgezet speciaal onderwijs naar een andere school gaan. Er zijn veertien leerlingen aan het einde van het voortgezet onderwijs uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. 

Informatie over eind uitstroom

praktijkonderwijs

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, is behaald.

 2022-20232023-20242024-2025
reguliere arbeidsplaats214
mbo niveau 12  
mbo niveau 2224
beschut werk/ beschermde werkomgeving121
totaal759

vmbo

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, is behaald. De slagingspercentages: 100%

 2022-20232023-20242024-2025
mbo niveau 1&21  
mbo niveau 22 4
mbo niveau 3/4231
beschut werk/ beschermde werkomgeving   
totaal435

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

praktijkonderwijs

 2022-20232023-20242024-2025
werk                                           0    1 
voortgezet onderwijs (vo)   1                      
totaal                                                                   011

 

vmbo

 2022-20232023-20242024-2025
voortgezet onderwijs (vo)431
speciaal voortgezet onderwijs (vso)01 
thuiszitter zonder leerplichtontheffing00 
buitenland00 
totaal441

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-202323
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.22
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.1
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.0

Van 23 leerlingen die in 2022-2023 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten, 22 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Leerlingen ervaringen onderzoek 2024-2025

Kentalis College Oss scoort als school een 3,09. Daarmee scoort de school voldoende. De respons op de Vragenlijst was 87%: 53 van de 61 respondenten heeft de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is uitstekend; De leerlingen geven de school een 7,3 als eindcijfer.

Onderzoek medewerkerstevredenheid

In november 2022 is er onder de medewerkers binnen heel Kentalis een tweejaarlijks tevredenheidsonderzoek gehouden.

Er zijn vragen gesteld op verschillende gebieden waaruit een score volgt (1 tot 10): samenwerking 9,5, klantfocus 9, resultaatgerichtheid 7,5 en integriteit 8,5.

Met trots kunnen we zeggen dat ons team een mooie score heeft behaald. Zo scoren we als team goed op werkplezier, leerling- en leergerichtheid en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. De werkplek als prettig ervaren door de fijne samenwerking met Het Hooghuis en door de goede contacten met de leerlingen. Ook wordt meerdere keren genoemd dat medewerkers trots zijn dat ze bij KCO werken. 

Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten naar voren gekomen. Ons team vindt bijvoorbeeld dat de samenwerking met andere afdelingen van Kentalis beter zou kunnen. Daarnaast wil het team graag de kennis en expertise wat betreft cluster 2 specifiek onderwijs behouden en vergroten. Ook willen we nadenken over hoe we deze kunnen overdragen en borgen bij de partnerschool.

Onderzoek oudertevredenheid 2023-2024

praktijkonderwijs

In schooljaar 2023-2024 hebben 16 van de 33 ouders het onderzoek naar de oudertevredenheid ingevuld. Het responspercentage is met 48% voldoende bevonden. Alle items scoren goed tot zeer goed. De ouders geven de school een 8.3 als eindcijfer.

vmbo

10 van de 38 ouders hebben het onderzoek naar de oudertevredenheid ingevuld. Het responspercentage is met 26% laag; de vragenlijst werd door weinig respondenten ingevuld. Daardoor moet er voorzichtig met de conclusies worden omgegaan. Uit de analyse blijkt dat we als school een 8.5 scoren. De ouders zijn tevreden en gaven enkele verbeterpunten aan. 

Audit of inspectie

We hebben in het schooljaar 22-23 zowel een interne audit als bezoek van de inspectie voor de beoordeling goed ontvangen. Daarnaast heeft de school het predicaat “excellente school” ontvangen.

Volgens het bestuur is het Kentalis College in Oss een goede school. Er is sprake van een breed aanbod aan praktijkvakken en beroepsopleidingen. Bovendien leren de leerlingen binnen een boeiend en rijk leerklimaat door de uitwisseling met medeleerlingen en docenten van het regulier onderwijs. Voor praktijkvorming en stages zijn er bovendien goede contacten met bedrijven en met de gemeente.

Aan de basis van deze goede school ligt een professionele cultuur met een sterke en bevlogen schoolleiding die teamleden motiveert om bij de schoolontwikkelingen betrokken te zijn en mede verantwoordelijk te zijn. 

Wat kan beter? De school beschikt over veel gegevens over de individuele leerling, groepen leerlingen en de school als geheel. De manier waarop ze deze gegevens vastlegt en presenteert kan beter. Ook kan de school nog meer resultaten van leerlingen zichtbaar maken. Bijvoorbeeld om aan te tonen of de leerlingen bepaalde maatschappelijke doelen bereikt hebben of om de meerwaarde van de samenwerking met het reguliere onderwijs in beeld te brengen. 

Maatregelen

Alle bovenstaande resultatenzijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2025-2026:

  • Scholing co-teaching
  • Ontwikkelen/ verdiepen van cluster 2 specifieke leerkrachtvaardigheden
  • Overdragen van kennis over differentiatie aan de partnerschool
  • Ontwikkelen nieuw instrument voor het meten van burgerschapsdoelen
  • Populatiescan inzetten om het aanbod en het pedagogisch didactisch handelen te ontwikkelen