Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze, maar realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2021-2022 zijn er in het schooljaar 2022-2023 maatregelen genomen. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

 
 

Locatie De Singel

Maatregel

 

Bespreking IKAN

Wat is bereikt?

 

Opbrengsten worden op teamniveau besproken aan de start en einde schooljaar en groepsdoelen worden opgenomen in groepsplan algemeen. Afspraak is deze te  visualiseren in de klas. De mentoren bespreken met hun leerlingen aan het eind wat hun eigen aandachtspunten zijn. En leggen deze vast in het OPP. Dit werkt eigenaarschap bevorderend.

Aanbod burgerschapsonderwijs 

De bouwsteen “identiteit” is de belangrijkste bouwsteen voor de leerlingen in het pro. Daarnaast werken we ook thematisch aan burgerschap. Schooljaar 22-23 hebben we aan de pilot meegedaan van de methode Schoolblocks. Deze methode sluit beter aan op de doelen en is qua opdrachten geschikter voor de Pro-leerlingen en voor de Kentalisleerlingen. In schooljaar 23-24 gaat de gehele onderbouw op De Singel ermee werken, inclusief de Kentalisklassen.

Leesonderwijs/

Masterplan geletterdheid

In de taalwerkgroep die wij samen met de Singelcollega’s vormen, is bekeken welke methode geschikt is in de bovenbouw om het leesbegrip te verbeteren. De leerlingen ontwikkelden zich onvoldoende met het aanbod van Nieuwsbegrip.

Gekozen is voor de methodes van Deviant, die wij in de onderbouw ook gebruiken.

Uitvoering van het jaarplan van Masterplan geletterdheid:

DMT is niet afgenomen omdat we twijfels hebben over of het wel past bij onze doelgroep en visie op het bevorderen van het leesplezier. Ze lezen 3 keer per dag bij binnenkomst na de 1e en 2e pauze gedurende 10 minuten. Dit zit goed in hun systeem. De methode van Ralfi-lezen wordt toegepast bij het hardop lezen van de teksten van Nieuwsbegrip.

Analyse: Aan de hand van de leestoetsen van JIJ! zien we dat de leerlingen vooruit gaan. Conclusie: De interventies om leesplezier te bevorderen werkt en zetten we voort in schooljaar 23-24.

Rekenonderwijs

De partnerschool heeft gekozen voor Deviant waar wij al mee werken. De  overstap naar leerjaar 3 (wegens doorstroom naar inclusieve klas) zal hierdoor soepel verlopen.

 

 

 

 

 

 

 

Locatie ZuidWest

Maatregel

Wat is bereikt?

Resultaten bespreken IKAN

Alle leerlingen hebben de IKAN vragenlijsten ingevuld, ook de Kentalisleerlingen die in de bovenbouw in de reguliere klas zitten . Opbrengsten worden op teamniveau besproken aan de start en einde schooljaar en groepsdoelen worden opgenomen in groepsplan algemeen. Afspraak is deze te  visualiseren in de klas. De mentoren bespreken met hun leerlingen aan het eind wat hun eigen aandachtspunten zijn. En leggen deze vast in het OPP. Dit werkt eigenaarschap bevorderend. De mentoren van de bovenbouwleerlingen bespreken aandachtspunten met de Hooghuismentor en zetten doelen in het OPP.

 

 

 

 

Weerbaarheidstraining

Weerbaarheidstraining in de vorm van Rots en Water, wordt gedurende een periode tijdens gymlessen gegeven door de gymdocent.

Om de cluster 2 aanpak te waarborgen en voor de overdracht naar de klas, sluit schooljaar 23-24 de logopedist erbij aan.

Masterplan geletterdheid


De didactiek en leerkrachtvaardigheden en kennis uit de online module zijn nog niet verankerd binnen het onderwijs op Kentalis. Intern begeleiders en leesspecialisten van de scholen borgen de voortzetting. Komend schooljaar zal het opgestelde plan uitgevoerd worden, wat inhoudt dat er meer aandacht is voor de leesvaardigheid en het stellen van de leerlingen.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids van Kentalis. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Voor het vso zijn dit vooral cito-toetsen en methodegebonden toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Onderwijsresultaten 2022-2023 De Singel

Opbrengsten van Nederlands lezen, taalverzorging en rekenen 

We maken gebruik van de 'JIJ! toets' om de didactische ontwikkeling in beeld te brengen.
Dit jaar halen de derdejaars en einduitstromers de ambities voor Nederlands lezen, taalverzorging en rekenen dat past bij hun leerjaar en uitstroomroute. 
Dit jaar hadden we 8 leerlingen in leerjaar 3 en  13 einduitstromers. Twaalf einduitstromers hebben een PRO diploma behaald, waaronder vier leerlingen ook een PRO entree diploma.

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

We maken gebruik van het instrument IKAN om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Dit jaar halen we de ambitie net niet. Het percentage dat boven de norm scoort is 68%.

De leerling in leerjaar 3 en de uitstroomleerlingen scoren gemiddeld op de norm van hun leerjaar en uitstroomroute.

2 Onderwijsresultaten 2022-2023 ZuidWest

Opbrengsten voor Nederlands lezen, woordenschat en rekenen/wiskunde

We maken gebruik van de Cito-toets om de didactische ontwikkeling in beeld te brengen.

Dit jaar halen vijf van de zes leerlingen eind onderbouw (2e jaar) en alle vier de einduitstromers de ambities voor Nederlands lezen, woordenschat en rekenen/wiskunde die passen bij hun leerjaar en uitstroomroute. 

Dit jaar hebben 4 leerlingen eindexamen gedaan. 100% procent is geslaagd op niveau vmbo-bb, 100% procent op niveau vmbo-kb.

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

We maken gebruik van het instrument IKAN om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. 

Juni 2023:

De totaalscore op schoolniveau wordt door de leerlingen als voldoende gezien: 3.27 en door de docenten net niet als voldoende gezien: 2.92. Naar de resultaten kijkend valt een verschil op: de leerlingen scoren over het algemeen hoger dan de docenten. 
De ambitie is volledig gehaald voor de categorieën afstemmen op personen of omgeving en samenwerken, net als vorig jaar. Nu zijn daar jezelf positief presenteren en taakaanpak bijgekomen. Dat wil zeggen voor zowel de leerlingversie als de docentversie is deze categorie gehaald. Volgens docenten hebben leerlingen gemiddeld genomen nog net de norm niet behaald voor zelfkennis en omgaan met gevoelens en gedrag. Het gemiddelde percentage dat boven de norm ligt is 68%. In leerjaar 1 is dit 79%, in leerjaar 2 is dit 54% en in leerjaar 3 is dit 70%. De laatste groep zit inclusief in een reguliere Hooghuisklas waarbij de omgeving sociaal gezien meer van ze verwacht. Dan is dit een mooi resultaat. Leerkrachten geven score 2.77 aan en leerlingen zelf zitten op 3.26.

November 22:

Klas 1 en 2 halen de norm van 2.7, klas 3 en 4 halen de norm van 3.0 niet. docenten geven 2.79 en leerlingen

We zien dat leerlingen boven de 75% scoren op de categorie: afstemmen op persoon of omgeving.

De overige onderdelen verdienen nog aandacht.

Het laagst scoren ze op omgaan met gevoelens en gedrag en met moeilijkheden.

De leerlingen van klas 3 zitten sinds dit schooljaar in een grote Hooghuisklas. Er wordt er meer gevraagd van de leerlingen op sociaal emotioneel gebied. De score kan hierdoor lager uitvallen dan verwacht bij voorgaande klassen van leerjaar 3 die nog in de Kentalisklas zaten. Dit beïnvloedt tevens de scores op schoolniveau. Bij taakaanpak scoren bijvoorbeeld 8 van de 8 leerlingen van klas 1 boven de norm en 0 leerlingen van klas 3. Interessant om te kijken of deze leerlingen bij de voorjaarsmeting hoger scoren aangezien ze dan ook meer gewend zijn aan het functioneren in een reguliere, grote klas.

Net als in de najaarsmeting valt op dat er op de leerlingversie structureel hoger gescoord wordt dan op de docentversie. Dit wil zeggen dat de leerlingen hun sociaal-emotionele en maatschappelijke competenties hoger beoordelen dan de docenten/mentoren. Dit is ook terug te zien in de percentages van de ambities in het verschil tussen de leerlingversie en de docentversie.  

Overgang naar een andere school

De Singel

Dit schooljaar zijn er geen leerlingen naar een andere school uitgestroomd.

ZuidWest

Dit schooljaar zijn er geen leerlingen naar een andere school uitgestroomd

Informatie over eind uitstroom

De Singel

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, is behaald.

  2019-2020 2020-2021 2021-2022
reguliere arbeidsplaats 1 1 1
mbo 1 1 1 1
totaal 2 2 2

ZuidWest

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, is behaald. De slagingspercentages: 2020, 2021 en 2022: 100%

  2019-2020 2020-2021 2021-2022
mbo niveau 1&2 9   4
mbo niveau 2   7 1
mbo niveau 3 5    
beschut werk/ beschermde werkomgeving   1  
totaal 14 8 5

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

De Singel

 

2020-2021

2021-2022                

 

2022-2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

werk                                                  

1

0

 

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

totaal

1

0

 

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZuidWest

 

2020-2021

2021-2022

2022-2023

voortgezet onderwijs (vo)

4 (regulier vmbo-b/k

1 pro)

3

4

speciaal voortgezet onderwijs (vso)

 

0

0

thuiszitter zonder leerplichtontheffing

 

0

0

buitenland

 

0

0

totaal

5

3

4

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2020-2021

13

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2021 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.

7

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2021 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.

0

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2021 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.

6

Bovenstaande gegevens laten zien dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Leerlingen ervaringen onderzoek 2022-2023

De Singel

Kentalis Compas College locatie De Singel scoort als school een 3,08. Daarmee scoort de school voldoende. De respons op de Vragenlijst was 93%: 27 van de 29 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is uitstekend; De leerlingen geven de school een 7.5 Als eindcijfer.

ZuidWest

19 van de 24 leerlingen hebben het onderzoek naar de leerlingtevredenheid ingevuld. Het responspercentage is met 79% uitstekend. De school scoort een 3.05 Daarmee scoort de school  voldoende, dit is een vooruitgang tegenover vorig jaar (2.89).  

De leerlingen geven de school een 6,6 als eindcijfer.

Onderzoek medewerkerstevredenheid

In november 2022 is er onder de medewerkers binnen heel Kentalis een tevredenheidsonderzoek gehouden.

Er zijn vragen gesteld op verschillende gebieden waaruit een score volgt (1 tot 10): samenwerking 9,5, klantfocus 9, resultaatgerichtheid 7,5 en integriteit 8,5.

Met trots kunnen we zeggen dat ons team een mooie score heeft behaald. Zo scoren we als team goed op werkplezier, leerling- en leergerichtheid en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. De werkplek als prettig ervaren door de fijne samenwerking met Het Hooghuis en door de goede contacten met de leerlingen. Ook wordt meerdere keren genoemd dat medewerkers trots zijn dat ze bij KCC werken. 

Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten naar voren gekomen. Ons team vindt bijvoorbeeld dat de samenwerking met andere afdelingen van Kentalis beter zou kunnen. Daarnaast wil het team graag de kennis en expertise wat betreft cluster 2 specifiek onderwijs behouden en vergroten. Ook willen we nadenken over hoe we deze kunnen overdragen en borgen bij de partnerschool.

Onderzoek oudertevredenheid 2022-2023

De Singel

In schooljaar 2021-2022 hebben negen van de 23 ouders het onderzoek naar de oudertevredenheid ingevuld. Het responspercentage is met 39% voldoende bevonden. Alle items scoren goed tot zeer goed. De ouders geven de school een 9 als eindcijfer.

ZuidWest

Vijf van de 27 ouders hebben het onderzoek naar de oudertevredenheid ingevuld. Het responspercentage is met 19% laag; de vragenlijst werd door weinig respondenten ingevuld. Daardoor moet er voorzichtig met de conclusies worden omgegaan.
Uit de analyse blijkt dat we als school een 9,0 scoren. De ouders zijn tevreden en gaven enkele verbeterpunten aan. Waaronder het aantrekkelijker maken van de lessen en het betrekken van de leerlingen bij het opstellen van de leerdoelen.

In schooljaar 2023-2024 zal de vragenlijst weer uitgezet worden.

Audit of inspectie

We hebben het afgelopen schooljaar zowel een interne audit als bezoek van de inspectie voor de beoordeling goed en het toekennen van het predicaat “excellente school”.

Volgens het bestuur is het Kentalis Compas College in Oss een goede school. Er is sprake van een breed aanbod aan praktijkvakken en beroepsopleidingen. Bovendien leren de leerlingen binnen een boeiend en rijk leerklimaat door de uitwisseling met medeleerlingen en leraren van het regulier onderwijs. Voor praktijkvorming en stages zijn er bovendien goede contacten met bedrijven en met de gemeente.

Aan de basis van deze goede school ligt een professionele cultuur met een sterke en bevlogen schoolleiding die teamleden motiveert om bij de schoolontwikkelingen betrokken te zijn en mede verantwoordelijk te zijn. 

Wat kan beter? De school beschikt over heel veel gegevens over de individuele leerling, groepen leerlingen en de school als geheel. De manier waarop ze deze gegevens vastlegt en presenteert kan beter. Ook kan de school nog meer resultaten van leerlingen zichtbaar maken. Bijvoorbeeld om aan te tonen of de leerlingen bepaalde maatschappelijke doelen bereikt hebben of om de meerwaarde van de samenwerking met het reguliere onderwijs in beeld te brengen. 

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2023-2024:

De Singel

  • implementeren rekenmethode van reguliere partnerschool;
  • scholing differentiatie en Verbindend Gezag;
  • leerlingen volgen een weerbaarheidstraining in de onderbouw;
  • het meten van de leeropbrengsten rondom burgerschapsonderwijs;
  • leesplezier bevorderen.

ZuidWest

  • scholing didactische vaardigheden: differentiëren;
  • scholing Verbindend Gezag;
  • leerlingen volgen een weerbaarheidstraining in de onderbouw;
  • leerlingen meer actief betrekken bij het evalueren en analyseren van opbrengsten en onderwijsbehoeften.
  • het meten van de leeropbrengsten rondom burgerschapsonderwijs;