Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

 

Met pedagogisch klimaat bedoelen we alles wat er in de omgeving is, dat er voor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Een goed pedagogisch klimaat draag bij aan de goede schoolsituatie en aan een veilige school.

De schoolomgeving is ingericht dat leerlingen zich veilig voelen en ruimte ervaren voor persoonlijke ontwikkeling. Een positief zelfbeeld en een gevoel van eigenwaarde worden gestimuleerd. 

Voor het pedagogisch klimaat op school vinden wij vier elementen van belang: - fysieke omgeving - gehanteerde visie/methodiek - bejegening - organisatie   

Ten aanzien van de fysieke omgeving: bij het pedagogisch klimaat wordt in de klas rekening gehouden met (ontwikkelings-) leeftijd van de leerlingen, behoefte aan veiligheid, (speel)ruimte, middelen/materialen, overzicht en (sensitieve prikkels). Zo is bijvoorbeeld ‘voorspelbaarheid’ voor leerlingen met een beperking en eventuele bijkomende stoornissen erg belangrijk en wordt bereikt door het bieden van veel structuur en regelmaat. De school gebruikt in alle groepen bijvoorbeeld visuele ondersteuning bij het onderwijs in de vorm van ondersteunende gebaren. Visuele ondersteuning wordt ook geboden door middel van het gebruik van pictogrammen. 

Ten aanzien van de gehanteerde visie/methodiek en de bejegening: we willen in ons pedagogisch handelen in het algemeen normen en waarden aanleren die voor iedereen gelden zoals: respect, rechtvaardigheid, eerlijkheid, gemeenschapszin, verantwoordelijkheidsbesef, solidariteit en tolerantie. Het team is zich bewust dat zij in hun pedagogisch handelen een belangrijke voorbeeldfunctie hebben.

Daarnaast moet bij het pedagogisch handelen binnen onze school ook rekening gehouden worden met de gevolgen van een auditieve en/of communicatieve beperking. Deze gevolgen kunnen zich zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied uiten.

We vinden het van groot belang dat leerlingen zelfvertrouwen ontwikkelen. Zelfvertrouwen stelt leerlingen in staat om taken succesvol uit te voeren wat een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van een gemotiveerde leerhouding.

Ten aanzien van de organisatie: de ontwikkeling van de leerlingen staat centraal. Het onderwijs is in leerroutes en niveaus georganiseerd waardoor de leerlingen op een eigen niveau kunnen werken. Er wordt toegewerkt naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Daarbij krijgt de leerling de kans om, door middel van samenwerkend en ontdekkend leren, een actieve rol te spelen tijdens het leerproces in een uitdagende omgeving.

De school voert een actief antipest beleid. Er is een antipest coördinator en er is ook een vertrouwenspersoon voor leerlingen. In het veiligheidsplan van de school is een antipestprotocol opgenomen.

 

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit is een verplichte taak van de school. Het gaat daarbij om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, participatie en identiteit. Door middel van de inzet van Sociale vaardigheidslessen vanuit Kentalis zorg wordt hier een stevige basis voor gelegd.

Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend zijn met en betrokken bij de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur. Burgerschap en sociale integratie passen bij ons doel van Kentalis om leerlingen de kans te geven zich te ontwikkelen tot aardige en waardige burgers (zie algemene schoolgids)
Uitgangspunt van ons onderwijs is dat wij onze  leerlingen zo optimaal mogelijk willen voorbereiden en begeleiden op een samenleving waarin diversiteit als positief wordt ervaren.  

We besteden op school aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie door goede wereldoriëntatie lessen, door leerlinge te leren debatteren en hun mening te uiten en door aandacht de hebben voor sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Het is het doel van de school om de leerling participatie verder te versterken. Er is een werkgroep voor het ontwikkelen van een leerlingenraad waarin de leerlingen de gelegenheid krijgen om hun stem te laten horen.

Er gaat aandacht uit naar de culturele en kunstzinnige vorming. Daarin wordt de verbinding gezocht en gelegd, vanuit het kind naar de ander. Onze leerlingen hebben een TOS en/of zijn slechthorend.  Kunstzinnige oriëntatie leent zich uitstekend voor non-verbale communicatie.  

In het onderstaande schema is aangegeven in welke leerlijn(en), methoden/methodieken en middelen de leerstof, die betrekking heeft op onderstaande thema’s, is ondergebracht. De manier van toetsing en evaluatie van de leerstof staat eveneens in het de schema vermeld.  

Leerstof met betrekking tot de volgende thema’s in het kader van de vorming van actief burgerschap en sociale integratie, zijn ondergebracht in het leerstofaanbod: 

  • sociale vaardigheden, beleefdheid en omgangsregels; 
  • basiswaarden: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie,
  • afwijzen van onverdraagzaamheid en het afwijzen van discriminatie; 
  • relaties en seksualiteit, waaronder omgaan met verschillende vormen van seksualiteit; 
  • groeien in zelfstandigheid;  
  • communicatieve redzaamheid; 
  • levensbeschouwing en identiteit; 
  • verschillende culturen; 
  • kennis van de maatschappij en de democratie; 
  • veiligheid: gedragscodes, school- en groepsregels, schoolcultuur; 
  • ouderbetrokkenheid

Kentalis SO De Voorde Rijswijk

 

Thema  

Leerlijn 

Methoden/methodieken/middelen 

Toetsing/evaluatie  

Sociale vaardigheden, beleefdheid en omgangsregels, basiswaarden 

 

PAD- methode

(Implementaie Petos)

Soemo kaarten

Klassenregels 

WMK sociale monitoring

 

MSV

SCOL 

(PETOS)

Veiligheidsthermometer  

observatie 

leergesprekken n.a.v. situaties die zich voordoen. 

Meten Sociale Veiligheid 

Omgaan met relaties en seksualiteit 

 

Methode: Kriebels in je buik.

Deelnemen aan “Lentekriebels”

observatie 

leergesprekken n.a.v.; situaties die zich voordoen. 

Groeien in zelfstandigheid 

Leren leren 

 

 

 

 

 

 

Leerroutekaart met uitgewerkte doelen per leerjaar, picto’s en aanpak. 

Schoolreis 

Schoolkamp groep [7] 8 

Voorbereiden en uitvoeren eindfeest groep 8 

observatielijsten leren leren en de SCOL afname

 

observaties 

Communicatieve redzaamheid 

 

 

NMG

Logo 3000

Spreekbeurt/boekbespreking/

Presentaties 

n.v.t. 

Levensbeschouwing / identiteit 

 

 

(Christelijke) feestdagen 

Trefwoord 

n.v.t. 

Verschillende culturen 

wereldoriëntatie 

 

 

Wereldzaken

Kinderboekenweek 

cultuureducatie 

n.v.t. 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 Ouderbetrokkenheid

 

Informatieavond bij aanvang van het schooljaar voor alle ouders

Delen van groeps- en schoolinformatie via social schools.

(Thematische) ouderavonden.

Inhoudelijke ouderavonden.

LMR.

OOGO en OPP gesprekken.

Voortgangs-en rapport gesprekken.

Kijkochtenden

 

 

Kennis van de maatschappij / democratie 

wereldoriëntatie  

oriëntatie op tijd 

Nieuwsbegrip 

Jeugdjournaal 

koningsdag
NME (natuur en milieu educatie)  projecten / uitstapjes. 
Cultuureducatie in en buiten de school

4/5 meiviering

Leerlingenraad (i.o.)

 

n.v.t. 

9.

Veiligheid, gedragscodes, school en leefregels, schoolcultuur

 

School en klassenregels met de klas bespreken en zichtbaar maken

Leerlijn Mediawijsheid: Delta de Draak Deelname aan Halt bureau.

MSV vragenlijst (via WMK)

SCOL vragenlijst 

Leerlingen Ervarings Onderzoek (Via WMK)

 

Leerlingenparticipatie

Graag wil De Voorde onze leerlingen laten participeren en mee laten praten over verbeteringen op school. Om deze reden wil De Voorde in 2023-2024 een leerlingenraad opzetten. Hiervoor is een werkgroep ingericht en ie er het voornemen om een beleidsplan/werkwijze te ontwikkelen waarbij de participatie van leerlingen uiteen wordt gezet.

 

Veiligheid

 

De school streeft ernaar om een gezonde en veilige school te zijn, waar een prettig werk- en leerklimaat heerst voor medewerkers en leerlingen. Een school zonder geweld, pesten en intimidatie, waar de fysieke veiligheid gewaarborgd is. Alle beleidsdocumenten en protocollen die hieraan bijdragen zijn gebundeld in het Schoolveiligheidsplan. Deze documenten en protocollen zijn landelijk en lokaal vastgesteld. Waar van toepassing volgens de Wet op Medezeggenschap Scholen (WMS) is de medezeggenschap (MR of LMR) hier in meegenomen.

Jaarlijks meten wij de veiligheid bij de leerlingen door de lijst Monitor Sociale Veiligheid af te nemen.
Hierin kunnen zij de mate van welbevinden en veiligheid aangeven.
De uitkomsten van de 'Monitor' worden geanalyseerd.

Ook wordt in 2023-2024 de SCOL vragenlijst en het LeerlingenErvaringsOnderzoek afgenomen.

Het schoolveiligheidsplan 2023-2024 is op te vragen bij de directeur.
Zie ook het algemene deel van de schoolgids, hoofdstuk Veiligheid.  

Op deze wijze meet de school op verschillende manieren jaarlijks de veiligheid op school. Op school zijn er ook veiligheidscoordinatoren aanwezig. De veiligheidscoördinatoren zijn Naomi Wirodikromo en Maurice Keane. Je kunt de veiligheidscoordinatoren mailen via devoorde@kentalis.nl. 

Het uitgebreide veiligheidsbeleid kan worden opgevraagd bij directie.

 

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Zie hoofdstuk Mediawijsheid: Veilig internetten. Daarnaast hebben wij op school ook duidelijke afspraken en regels over het internet gebruik.

De school wil dat de leerlingen leren in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor henzelf en anderen. Het gebruik van internet en mobiele telefoon als informatie– en communicatiemiddel is een 21e-eeuwse vaardigheid die leerlingen onder de knie moeten krijgen. Deze middelen zijn een afspiegeling van de maatschappij: net als in de maatschappij moeten leerlingen leren wat goed is en wat niet goed is, wat kan en wat niet kan. Leerlingen leren daarom omgangsvormen bij het gebruik van deze informatie- en communicatiemiddelen. Het internet gebruik binnen de school staat altijd onder leiding en supervisie van een medewerker van de school. 

Als leerlingen een mobiele telefoon of spelcomputer meenemen naar school wordt deze ingeleverd en in de klassenkluis bewaard. Diefstal, verlies of schade aan telefoons of spelcomputers valt niet onder de verzekering van de school. Ouders/verzorgers worden via ouderavonden, Social Schools en nieuwsbrieven geïnformeerd over veilig internet gebruik 

  


 

Gedragsregels

Binnen de school zijn er schoolregels en klassenregels.
We hebben binnen de school de volgende regels:

  • We zijn aardig voor elkaar
  • We zorgen goed voor onze school
  • We lossen problemen goed op.
  • We helpen elkaar
  • We luisteren naar elkaar

Klassenregels worden per klas vastgesteld en waar mogelijk worden door leerlingen en medewerkers op de groep samen aanvullende afspraken gemaakt.

 

Waardevolle spullen       

Wij verzoeken alle ouders/verzorgers uitdrukkelijk om geen waardevolle spullen mee te geven aan de leerlingen naar school. De school probeert hiermee te  voorkomen dat er waardevolle spullen verloren of kapot gaan. Hierbij kan worden gedacht aan dure kledingstukken en/of bijvoorbeeld waardevolle horloges of sieraden. De school kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de mogelijke schade of vermissing van eigendommen. Ook verzoekt de school aan alle ouders/verzorgers een WA-verzekering af te sluiten voor onze leerlingen.  Als school adviseren wij om spullen, zoals mobieltjes, smartwatches, elektronisch speelgoed, portemonnees, geld en tablets thuis te laten.

Mocht uw kind toch en mobieltje of iets waardevols mee naar school moeten meenemen, dan is het verplicht om dit bij binnenkomst bij de leerkracht in te leveren. De leerkracht bewaart de spullen op een veilige plek. Aan het einde van de schooldag krijgt de leerling de spullen weer terug.