Inleiding
Beste ouder/verzorger,
Hierbij presenteren wij u de schoolgids 2025-2026 van SO De Voorde Rijswijk. De Voorde is een school voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), het zogenaamde cluster 2. De Voorde is onderdeel van scholengemeenschap Kentalis Onderwijs Zoetermeer.
Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. De Algemene schoolgids is te vinden door op www.kentalis.nl/onze-scholen de locatie Rijswijk te zoeken.
In deze schoolgids zetten we een aantal praktische zaken op een rij die specifiek betrekking hebben op onze school. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie. De Voorde gaat altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind. Wij vinden het heel belangrijk dat uw kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.
Met vriendelijke groet,
Patrick van der Spek,
Directeur Kentalis De Voorde Rijswijk
Onze visie
De Voorde gaat uit van de visie van Kentalis bij onderwijs en begeleiding van haar leerlingen. Zie verder de Algemene Kentalis schoolgids.
Het best mogelijke onderwijs maken wij waar door aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Als onderwijs alleen niet genoeg is om deze doelen te bereiken, dan betrekken wij zorg en andere instanties, zodat de leerlingen het beste uit zichzelf halen.
De school streeft naar een zo harmonisch mogelijke ontplooiing van de cognitieve, sociale, creatieve en motorische capaciteiten van kinderen. Dit geschiedt op een wijze waarbij er sprake is van een continue ontwikkeling van het kind. Samenwerking en respect voor de ander zijn hierbij belangrijke uitgangspunten.
De school streeft ernaar dat kinderen zich houdingen, vaardigheden, kennis en inzichten eigen maken om zich steeds zelfstandiger te kunnen ontplooien. Mede hierdoor wordt de leerling zich bewust van zijn mogelijkheden om een eigen plaats in de samenleving in te nemen, en op basis van bewustwording naar vermogen zijn aandeel in de vormgeving van de toekomstige samenleving te leveren.
Het onderwijs is erop gericht dat de kinderen zichzelf en de anderen waarderen ongeacht geslacht, leeftijd, levensovertuiging, ras, cultuur of sociale achtergrond.
Het onderwijs wordt op zodanige wijze vormgegeven, dat cluster 2 leerlingen optimaal worden begeleid en zich breed ontwikkelen (persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie). De school houdt rekening met leerachterstanden, veroorzaakt door een groot aantal factoren, waaronder voornamelijk TOS en/of SH maar ook sociaal-culturele en sociaaleconomische en fysieke en/of psychische handicaps. Het doel is aan ieder kind adequaat en passend onderwijs te bieden.
Het onderwijs aan onze leerlingen richt zich erop dat zij in staat zijn, na De Voorde, deel te nemen aan geschikte vormen van voortgezet onderwijs.
Onze school wordt bevolkt door leerlingen en medewerkers uit diverse culturen, met verschillende levensovertuigingen en religies. Iedereen is welkom op onze school. We hebben respect voor elkaars achtergronden. Wij vinden de 'ontmoeting' belangrijk. De school heeft een protestants-christelijke grondslag.
Onze leerlingen
SO Cluster 2
Het SO Cluster 2 wordt bezocht door leerlingen die doof of slecht horend (DSH) zijn, leerlingen die een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben en leerlingen die Communicatief Meervoudig Beperkt (CMB) zijn. Er kan sprake zijn van andere bijkomende problematieken, zoals aan autisme verwante stoornissen, gedragsproblemen, motorische problemen of een visusbeperking. Alleen leerlingen die binnen de zgn. cluster 2 - criteria vallen kunnen in aanmerking komen voor een cluster - 2 arrangement. Cluster 2 kent verschillende doelgroepen. Voor elke doelgroep zijn er drie arrangementen (licht, medium en intensief) mogelijk. Alleen leerlingen met een intensief arrangement hebben toegang tot de school.
Doelgroep De Voorde
De Voorde richt zich specifiek op leerlingen met een TOS. Kinderen die doof of slecht horend zijn of communicatief meervoudig beperkt verwijzen wij door naar Kentalis Zoetermeer.
Voor de doelgroep TOS biedt de school speciaal onderwijs aan leerlingen van 4 tot 12 jaar met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en een IQ hoger dan 70. Bij sommige leerlingen is sprake van bijkomende problematiek, bijvoorbeeld een stoornis in het autistisch spectrum, echter de communicatieproblematiek is primair.
Achtergrond leerlingen De Voorde
Het leerlingenaantal van de school is de afgelopen jaren stabiel op ongeveer 130 leerlingen per jaar. De leerlingen die de school bezoeken komen uit de regio (Delft, Rijswijk, Voorburg Leidschendam, Westland, Den Haag). 25% van de leerlingen komt naar school met taxi's en wonen vaak op meer dan 6 km van de school. De Voorde is een multiculturele school en een school die qua populatie vergeleken kan worden met een binnenstadschool van Den Haag. Bijna 100% van de leerlingen heeft de Nederlandse nationaliteit.
(Extra) Ondersteuning
Op De Voorde besteden we veel aandacht aan het vergroten van de taalvaardigheid en het versterken van de communicatie. Dit doen we door programma's als 'Met Woorden In de Weer' en 'LOGO3000' in te zetten.
Logopedische inzet is een onmisbare ondersteuning in ons onderwijs. Op het moment dat de leerling op De Voorde onderwijs volgt, start de logopedische begeleiding. Naar aanleiding van observaties en onderzoeksgegevens worden er doelen voor de logopedische behandeling opgesteld. Dat kunnen doelen zijn op het gebied van het taalbegrip, de taalproductie, de communicatieve wederkerigheid en de communicatieve weerbaarheid. De aard van de problematiek en de leeftijd van de leerling zijn bepalend voor het aantal behandelingen. In alle leerjaren worden er naast de individuele behandelingen aan leerlingen ook lessen Mondelinge Taal gegeven in de klassen. In deze lessen wordt er onder andere gewerkt aan woordenschatuitbreiding, het verbeteren van de luisterhouding en het taalgebruik in verschillende situaties.
Binnen de school wordt er door alle betrokkenen van de leerling nauw samengewerkt aan het verbeteren van de algehele communicatieve redzaamheid.
Extra vormen van ondersteuning op De Voorde zijn de mogelijkheid tot fysiotherapie, voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling, en remedial teaching (RT).
De doelgroep ondervindt ondersteuning van gebaren bij de gesproken taal. Daarom wordt in alle groepen zoveel als mogelijk het onderwijs aangeboden ondersteund met gebaren (NMG).
De (extra) ondersteuning die uw kind krijgt staat beschreven in het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). In het OPP staat welke ondersteuning de leerling nodig heeft en waar het kind na onze school naar toe zal gaan. Op De Voorde heeft elke leerling een OPP. Net als de ouder wordt ook de leerling zelf betrokken bij de inhoud van het OPP. We gaan met de leerlingen in gesprek over hun eigen ontwikkeling, hun ondersteuningsbehoefte, de doelen die ze willen behalen en de aanpak die daarbij hoort. En dat krijgt plek in het OPP.
Schoolplan
SO De Voorde heeft een schoolplan. Een schoolplan is een wettelijk verplicht document waarin wij beschrijven hoe wij de kwaliteit van het onderwijs waarborgen en welke ambities, doelen en acties wij de komende jaren willen realiseren.
De inhoud van het schoolplan 2024-2027 van De Voorde is afgestemd op het beleid dat de raad van bestuur van Kentalis heeft geformuleerd. Dit beleid geldt voor alle scholen binnen Kentalis en vormt, samen met het schoolbeleid, de kwaliteitszorg op onze school. Dit schoolplan functioneert als een verantwoordingsdocument naar de overheid, het bevoegd gezag en de ouders/verzorgers en als een planningsdocument voor de periode 2024-2027. Op basis van de actiepunten stellen we jaarlijks een uitgewerkt jaarplan op. In het jaarverslag zullen we steeds terugblikken of doelen bereikt zijn, en waar aanpassingen en verbeteringen nodig zijn. Op deze wijze geven we vorm aan een cyclus van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen. Het Schoolplan 2024-2027 is op te vragen bij de directeur.
Organisatie van de school
SO Kentalis De Voorde Rijswijk is gevestigd op:
SO Kentalis De Voorde Rijswijk
Bazuinlaan 4
2287EE Rijswijk
Tel: 0703943042
Mail: devoorde@kentalis.nl
Het verzorgingsgebied van de school is Den Haag en omstreken (in overeenstemming met Viertaal)
De organisatie van de school kenmerkt zich door een platte structuur en door het multidisciplinair werken. De school staat onder leiding van de directeur. De directeur is onderdeel van het bevoegd gezag van Kentalis. In de school werken leerkrachten, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuner, logopedisten, gedragskundigen, School Maatschappelijk Werker samen om de begeleiding van onze leerlingen zo optimaal mogelijk te maken. Ook ander (ondersteunend) personeel vormt onderdeel van ons team.
Het gebouw is ingericht en aangepast aan de communicatiebehoefte van de leerlingen.
Onderwijsteam
Het team bestaat uit ongeveer 50 medewerkers met een grote verscheidenheid aan functies. Onze personeelsleden zijn in functies ingedeeld, waarbij de organisatie en de samenstelling van het schoolteam er als volgt uitziet:
- De directeur is integraal eindverantwoordelijk;
- De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor en heeft de leiding over een groep;
- De onderwijsassistent werkt in alle groepen. Bij de inzet van de onderwijsassistent wordt gekeken naar groepsgrootte, groepssamenstelling en hulpvraag.
- De leraar ondersteuner is aanwezig in de klas om de leraar te ondersteunen maar heeft daarnaast bevoegdheid om zelf les te geven onder supervisie van de groepsleerkracht;
- De Commissie Van Leerlingenzorg (CVL), bestaat uit: directeur, intern begeleider(s), schoolarts, maatschappelijk werk, gedragskundige, logopedist. Zij zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
- De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en het borgen van de onderwijskwaliteit;
- De Bouwcoördinator die verantwoordelijk is voor de aansturing van de bouw (onderbouw/middenbouw/bovenbouw)
- De logopedist stimuleert, corrigeert en begeleidt de spraak- en taalontwikkeling van de leerlingen, individueel of in groepsverband;
- De gedragskundige verricht onderzoek, ondersteunt, begeleidt en adviseert de leerkrachten bij zorgvragen over de leerlingen en helpt bij het opstellen en uitvoeren van een handelingsplan en ondersteunt bij verwijzingen;
- De schoolmaatschappelijk werker kan advisering, ondersteuning en kortdurende hulpverlening bieden aan ouders en kinderen.
- De managementassistent verzorgt de administratie van de school;
- De conciërge verzorgt het gebouw en de huishoudelijke aangelegenheden binnen de school;
- Er zijn personeelsleden met de functie van leerkracht, die een speciale taak hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de intern begeleider, de vakleerkracht bewegingsonderwijs, de I-coach, bouwcoördinator, leescoördinator of stage begeleider.
- De school maakt ook gebruik van externe medewerkers met een specifieke deskundigheid, zoals bijvoorbeeld de fysiotherapeut, speltherapeut, medewerkers van Kentalis zorg en de jeugdarts.
- Jaarlijks bieden wij stagemogelijkheden aan onderwijsondersteunende opleidingen en aan onderwijsopleidingen. Uw kind kan gedurende het schooljaar te maken krijgen met een ‘extra juf of meester’ in de klas.
Op school zijn er ook de volgende coördinatoren/functionarissen aanwezig:
- Veiligheidscoördinatoren : Robert Hoogduijn en Patrick van der Spek
- Aandachtsfunctionaris: Patrick van der Spek
- Intern vertrouwenspersoon (voor leerlingen): Sarah Holleman
- Anti-pestcoöordinatoren: Sara Holleman en Anne Floor Bregman
- Preventiemedewerkers: Robert Hoogduijn en Patrick van der Spek
- Klachtenfunctionaris van Kentalis: Pien den Hollander
Rondleiding en inschrijven op onze school
Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie.
In de Algemene schoolgids in hoofdstuk Toeleiding en aanmelden staat beschreven hoe u uw kind kunt aanmelden