Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van schooljaar 2023-2024 zijn er maatregelen genomen die in schooljaar 2024-2025 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
| Maatregel | Wat is bereikt |
| Themaplanning bij de kleuters | Bij de kleuters wordt sinds het schooljaar 2024-2025 gewerkt met het leerlingvolgsysteem ‘Onderbouwd’. Er wordt gewerkt met themaplanningen om het aanbod doelmatig te laten zijn en de doorgaande leerlijn naar groep 3 te borgen. Hierbij wordt er uitgegaan van hoge verwachtingen, er zal een volledig lesstofaanbod gegeven worden. |
Verbetertraject n.a.v. inspectiebezoek 2023
| Naar aanleiding van het inspectiebezoek in 2023 zijn er 3 verbeterpunten opgesteld: OP2 (zicht op ontwikkeling), OP3 (pedagogisch-didactisch handelen), en SKA2 (uitvoering en kwaliteitscultuur). We hebben gewerkt aan een verbeterslag van het OPP binnen de kaders van Kentalis. Het OPP is leesbaarder, vollediger en cyclischer geworden. Het team heeft de scholing EDI doorlopen onder begeleiding van Expertis. Hiermee hebben we een lesmodel geïmplementeerd dat ons didactisch handelen lijn geeft. In schooljaar 2025-2026 zal dit voortgezet worden. Daarnaast is er gewerkt aan zicht op de kwaliteitscyclus en de inzet/uitvoering hiervan. In januari 2025 heeft de inspectie onze school weer bezocht en heeft vastgesteld dat alle standaarden en indicatoren met een voldoende beoordeeld konden worden. |
| Implementatie PeTOS | De methode voor sociaal-emotionele vaardigheden (PAD) was sterk verouderd. Vanuit Kentalis is de leerlijn PeTOS ontwikkeld die wij afgelopen schooljaar hebben geïmplementeerd. PeTOS is een leerlijn en klassikale lesmethode voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis in groep 1 tot en met 8 van het speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs. PeTOS heeft vijf thema’s die elk jaar terugkeren: ik & jij, mijn gevoelens, mijn lijf, mijn wereld en mijn taal & TOS. PeTOS is gericht op sociale en innerlijke taal en identiteitsontwikkeling. We gebruiken deze methode nu als leerlijn voor de sociaal-emotionele vorming van onze leerlingen. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities.
De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Op basis van de resultaten formuleren we doelstellingen op maat voor onze leerlingen.
Didactische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
Voor de didactische ontwikkeling gebruiken we als meetinstrumenten de methodegebonden toetsen en de CITO toetsen. We werken met de nieuwe versie van CITO: Leerling in Beeld.
Voor het meten van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het lerenleren gebruiken we de SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst).
Om de ontwikkeling van kleuters in kaart te brengen worden de leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys gebruikt.
De Kentalisambitie is dat 75% van de leerlingen op de CITO toetsen een resultaat behaalt passend bij hun ontwikkelprognose (verwachte uitstroomprofiel). Voor het vak begrijpend lezen is dit 50%.
Voor het vak rekenen zien we dat de Kentalisambitie (75%) in de leerjaren 5-7 wordt behaald wanneer we kijken naar het aantal leerlingen dat op of boven de range scoort.
Voor het vak spelling zien we dat we de Kentalisambitie (75%) in de leerjaren 5-7 wordt behaald wanneer we kijken naar het aantal leerlingen dat op of boven de range scoort.
Voor het vak technisch lezen zien we dat we de Kentalisambitie (75%) in leerjaar 6 wordt behaald wanneer we kijken naar het aantal leerlingen dat op of boven de range scoort.
Voor het vak begrijpend lezen geldt dat de Kentalisambitie (50%) niet wordt gehaald. Dit is voor SO De Voorde een aandachtspunt.
Sociale Competenties
Wanneer we kijken naar de SCOL (sociale competenties) zien we dat ongeveer 87% van onze leerlingen de schoolnorm haalt.
Sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met WMK sociale monitoring. Het responspercentage was hoog (91%) Onze ambitie is dat meer dan 90% zich veilig voelt. Deze ambitie is in schooljaar 2024-2025 behaald (95%).
Overgang naar een andere school
Dit schooljaar 2024-2025 zijn er 35 leerlingen uitgestroomd: 22 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd en 13 na groep 8. Tussentijdse uitstroom wil zeggen dat een leerling vóór het einde van groep 8 naar een andere school is gegaan.
Informatie over eind uitstroom
| Schooljaar 2022-2023 | Schooljaar 2023-2024 | Schooljaar 2024-2025 |
15 leerlingen hebben de Eindtoets gemaakt; bij 3 leerlingen was het resultaat van de Eindtoets niet passend bij het advies.
|
15 leerlingen hebben de doorstroomtoets gemaakt; bij 4 leerlingen was het resultaat van de doorstroomtoets niet passend bij het advies en is het advies bijgesteld.
| 12 leerlingen hebben de doorstroomtoets gemaakt; bij 1 leerling was het resultaat van de doorstroomtoets niet passend bij het advies en is het advies bijgesteld. |
| Schooljaar 2022-2023 | Schooljaar 2023-2024 | Schooljaar 2024-2025 | |
| Praktijkonderwijs | 3 | 3 | 4 |
| VMBO BB | 8 | 2 | 0 |
| VMBO KB | 0 | 8 | 3 |
| VMBO T | 3 | 2 | 2 |
| HAVO/VWO | 1 | 1 | 2 |
| totaal | 15 | 16 | 13* |
| Totaal naar regulier | 8 | 7 | 8 |
| Totaal naar (V)SO | 7 | 9 | 3 |
* waarvan 2 buitenland / thuiszitter
Informatie over tussentijdse uitstroom
In het schooljaar 2024-2025 zijn er 38 leerlingen uitgestroomd, waarvan 22 leerlingen tussentijds. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan.
Informatie over tussentijdse uitstroom
| Schooljaar 2022-2023 | Schooljaar 2023-2024 | Schooljaar 2024-2025 | |
| Basisonderwijs (bao) | 8 | 10 | 13 |
| Speciaal basisonderwijs (sbo) | 3 | 8 | 3 |
| Speciaal onderwijs (so) | 3 | 4 | 6 |
| Thuiszitter met leerplichtontheffing | 0 | 0 | 0 |
| buitenland | 0 | 0 | 0 |
| Totaal | 15 leerlingen | 22 leerlingen | 22 leerlingen |
Informatie over vervolgsucces
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende een jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.
| Totaal uitgestroomde leerlingen in 2023-2024 | 22 leerlingen
|
| Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 17 leerlingen |
| Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt (boven of onder UP) | 5 leerlingen |
| Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 5 leerlingen |
Van de 22 leerlingen die in schooljaar 2023-2024 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten (juli 2025); 17 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Een percentage van 77 %. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen, omdat de ambitie van Kentalis op 75% ligt.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ouderervaringen
Eind van het schooljaar 2023-2024 heeft er ouder ervaringen onderzoek plaatsgevonden. De respons was voldoende en 20% hoger dan vorig jaar. De uitkomsten van het onderzoek zijn niet representatief voor de hele ouderpopulatie. Uit de ouderonderzoek komt naar voren dat de veiligheid van de schoolomgeving (verkeer rondom de school) als aandachtspunt genoemd wordt.
Leerlingervaringen
De Monitor Sociale Veiligheid is afgenomen in schooljaar 2023-2024. 62 van de 66 respondenten hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Van de 62 respondenten waren er 16 meisjes en 46 jongens. Het responspercentage is 96%. Dit wordt gekenmerkt als een uitstekende respons.
Medewerkerstevredenheid
De laatste vragenlijst is afgenomen in 2022-2023. De respons op de vragenlijst was 83%. Het responspercentage is uitstekend; de vragenlijst werd door veel respondenten ingevuld. Daardoor geven de uitslagen een zeer betrouwbaar beeld van de mening van de respondenten. De veiligheid en de ruimte voor autonomie is relatief gezien een sterk punt en het werkgeverschap van de stichting wordt genomen als verbeterpunt.
Audit of inspectie
Inspectie
In januari 2025 heeft op SO De Voorde een onderzoek plaatsgevonden door de Inspectie van het Onderwijs. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat De Voorde op alle standaarden en indicatoren uit het Waarderingskader van de Inspectie een voldoende scoort.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2025-2026:
Versterking van het aanbod voor begrijpend lezen
N.a.v. de opbrengsten (o.a. CITO) zijn we als team van mening dat het lesstofaanbod voor begrijpend lezen ontoereikend is. In de midden-bovenbouw wordt er gewerkt met Nieuwsbegrip. Er is een training gevolgd door de docenten om deze methode goed in te zetten. In September 2025 zal de methode vernieuwd worden en we denken dat het aanbod beter zal aansluiten bij onze doelgroep. In het schooljaar 2025-2026 zal er een werkgroep worden geformeerd die zal bekijken wat er nodig is om goed te werken met de nieuwe versie van Nieuwsbegrip en eventueel zullen er vervolgtrainingen voor de docenten ingezet gaan worden.
Taalbeleid
De inspectie voor het onderwijs heeft een nieuwe indicator toegevoegd (OP 0). Elke school zal een Taalbeleid, een Rekenbeleid en een Burgerschapsbeleid moeten schrijven. Op de Voorde gaan we starten met het Taalbeleid, omdat we dit het meest prioriteit vinden hebben i.v.m. met onze TOS-doelgroep. Dit beleid geeft richting aan een samenhangend en doelgericht taalaanbod. Er zal een werkgroep geformeerd worden in schooljaar 2025-2026 die als opdracht heeft om het Taalbeleid vorm te geven. Daarnaast zullen we zo snel als mogelijk starten met het schrijven van het Rekenbeleid en het Burgerschapsbeleid.
Voortzetten implementatie Onderbouwd
Afgelopen schooljaar zijn we gestart met het gebruik van het kleutervolgsysteem ‘Onderbouwd’. De school is in gesprek met de uitgever over het nog verder op maat maken van de doelen voor onze TOS doelgroep zodat er aanpassingen op maat gedaan kunnen worden. In het schooljaar 2025-2026 zullen we hiermee verder gaan.
Voortzetten implementatie EDI
In het schooljaar 2024-2025 zijn we gestart met het implementeren van EDI (expliciete directe instructie) om onze lessen goed vorm te geven. In het schooljaar 2025-2026 gaan we hiermee verder onder begeleiding van Expertis om dit verder te verstevigen en uit te bouwen.
TOS-methodieken
Door wisselingen in personeel en doordat de focus de afgelopen jaren met name gelegen heeft op de verbetering van de onderwijskwaliteit is er nu de behoefte in het team om meer aandacht te besteden aan TOS methodieken. Zo zal het team komend schooljaar (2025-2026) een scholing Met Woorden in de Weer gaan volgen en zullen er TOS-specifieke trainingen verzorgd worden.