Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 202-2022 zijn er maatregelen genomen. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Maatregel

Wat is bereikt

Afname centrale eindtoets

Alle leerlingen met een uitstroomprofiel vmbo-b of hoger maken de eindtoets. Daar waar mogelijk maken ook leerlingen met uitstroomprofiel praktijkonderwijs de toets.

Aanbod burgerschapsonderwijs

In het schooljaar 2022-2023 is een aanbod burgerschap uitgewerkt in de vorm van een activiteitenkalender. De burgerschapskalender en beleid rondom burgerschap wordt verder uitgewerkt in het schooljaar 2023-2024.

Rekenprogramma

 

 

 

 

 

Taalprogramma

 

 

Methode Technisch Lezen

 

 

Leerroutekaarten

 

 

 

 

 

 

Leerlijn ICT

 

 

 

Implementatie leerlijnen Jonge Kind ParnasSys

In het schooljaar 2022-2023 hebben veel van onze docenten de cursus ‘met Sprongen Vooruit’ gevolgd. Daarnaast zijn de bijbehorende materialen aangeschaft. Door ‘Met Sprongen Vooruit’ in te gaan zetten als onderdeel van ons rekenaanbod willen wij met name het automatiseren spelenderwijs (o.a. met educatieve spellen) versterken. In juni 2023 zijn er nog geen hogere resultaten bereikt, dit wordt volgend schooljaar wel verwacht.

Met Sprongen Vooruit verder in de school verankerd. Dit is een programma gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het rekenen wordt aangeleerd door middel van educatieve rekenspelletjes en oefenmaterialen, coöperatieve werkvormen, bewegend leren rekenen en het honoreren van inbreng van leerlingen door het maken van eigen producties.

----

In het schooljaar 2022-2023 hebben we een nieuwe Taalmethode geïmplementeerd: Taal op Maat. Er wordt nu weer gericht, planmatig en in een doorgaande lijn aan de taaldoelen gewerkt. In het schooljaar 2023-2024 gaan we hier mee verder. 

---

In het schooljaar 2022-2023 hebben we de nieuwe versie van de methode voor technisch lezen geïmplementeerd. (Estafette). Er is een scholing geweest voor het team om het aanbod af te stemmen op onze doelgroep. In het schooljaar 2023-2024 gaan we hier mee verder en verwachten we hogere resultaten te gaan zien.

---

De leerroutekaarten en daarmee het lesaanbod voor alle groepen zijn vernieuwd en hebben een meer ambitieus karakter. De deel van de nieuwe leerroutekaarten (citovakken en zaakvakken) zijn in het schooljaar 2022-2023 in gebruik genomen. De leerroutekaarten van de niet-citovakken zullen in 2023-2024 aangepast en zo mogelijk geïmplementeerd. De ambities van Kentalis zijn in november 2022 herzien en daarmee onze leerroutekaarten ook. Het lesaanbod heeft een meer ambitieus karakter. In schooljaar 2023-2024 zullen we hiermee gaan werken en verwachten we hogere resultaten te bereiken

---

In het schooljaar 2022-2023 hebben we een ICT leerlijn geïmplementeerd (Delta de Draak). De leerlingen werken zo gericht en in een doorgaande leerlijn aan ICT-basisvaardigheden, computional-thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid.

---

In de kleuterbouw is er in het schooljaar 2022-2023 gewerkt aan de implementatie van de leerlingen Jonge Kind van ParnasSys. De leerkrachten hebben kennis gemaakt met het systeem. In het schooljaar 2023-2024 zullen we hiermee verder gaan en zal het onderwijsaanbod verder afgestemd worden op de doelen.  We verwachten hiervan in het schooljaar 2024-2025 resultaten te zien bij de leerlingen die dan in groep 3 zitten.

 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities.

De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Op basis van de resultaten formuleren we doelstellingen op maat voor onze leerlingen.

Het meten van ontwikkeling 

Didactische ontwikkeling van leerlingen worden gemeten door (cito) toetsen en  leerlijnen ParnaSsys 'het jonge kind'. 

Voor het meten van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het lerenleren gebruiken we de SCOL. (sociale competentie observatie lijst).

Om de ontwikkeling van kleuters in kaart te brengen worden de leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys gebruikt.

Onze ambitie is dat 90% van de leerlingen op de CITO toetsen een resultaat behaalt passend bij hun ontwikkelprognose. (verwachte uitstroomprofiel)

Voor de vakken rekenen en spelling en technisch lezenscoort 75% van onze leerlingen paswsend bij hun ontwikkel prognose op de eindmeting 2022-2023. Begrijpend lezen vraagt meer aandacht. 

Wanneer we kijken naar de SCOL zien we dat ongeveer 90% van onze leerlingen de schoolnorm haalt.
Ongeveer 35% van onze leerlingen behaalt de landelijke norm.

Voor de vakken rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen wordt de schoolambitie van 80% niet behaald en zetten we maatregelen in. Deze maatregelen beschrijven we onder het kopje ‘maatregelen’.

Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met WMK sociale monitoring. Onze ambitie is dat meer dan 90% zich veilig voelt en deze ambitie is behaald in 2022-2023.

 

Overgang naar een andere school

In het schooljaar 2022-2023 zijn in totaal 28 leerlingen uitgestroomd: 13 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 van het speciaal onderwijs naar een andere school gaan. 15 leerlingen zijn aan het eind van groep 8  uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. 

 

Informatie over eind uitstroom

Informatie over einduitstroom

Eindtoets groep 8

Schooljaar 2020-2021

Schooljaar 2021-2022

Schooljaar 2022-2023

10 leerlingen hebben de Eindtoets gemaakt, bij alle leerlingen was het resultaat van de Eindtoets passend bij het advies.

 

14 leerlingen hebben de Eindtoets gemaakt, 1 leerling heeft ontheffing gekregen. Er waren 12 leerlingen waarbij het resultaat van de Eindtoets passend was bij het advies

 

15 leerlingen hebben de Eindtoets gemaakt, bij 12 leerlingen was het resultaat van de Eindtoets passend bij het advies.

 

Informatie over einduitstroom

De ambitie (75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt in het schooljaar 2022-2023 niet behaald (63%).

 

 

Schooljaar 2020-2021

Schooljaar 2021-2022

Schooljaar 2022-2023

Praktijkonderwijs

5

4

3

VMBO BB

3

4

8

VMBO KB

 

5

0

VMBO T

1

0

3

HAVO/VWO

1

3

1

totaal

10

16

15

Totaal naar regulier

7

10

8

Totaal naar (V)SO

3

6

7

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Informatie over tussentijdse uitstroom

 

Schooljaar 2020-2021

Schooljaar 2021-2022

Schooljaar 2022-2023

Basisonderwijs (bao)

8

4

8

Speciaal basisonderwijs (sbo)

3

5

3

Speciaal onderwijs (so)

3

5

4

Thuiszitter met leerplichtontheffing

0

0

0

buitenland

1

2

0

Totaal

15 leerlingen

16 leerlingen

15 leerlingen

 

Informatie over vervolgsucces

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-2022

30 leerlingen

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2020 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

25

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2020 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

3

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2020 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

2

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouderervaringen

Eind van het schooljaar 2022-2023 heeft er ouder ervaringen onderzoek plaatsgevonden. De respons was erg laag (onder de 10%) waardoor de uitkomsten van het onderzoek niet representatief zijn voor de hele ouderpopulatie. Uit de ouderonderzoek komt naar voren dat de veiligheid van de schoolomgeving (verkeer rondom de school) als aandachtspunt genoemd wordt.    

Leerlingervaringen

De Monitor Sociale Veiligheid is afgenomen in 2022-2023. 62 van de 66 respondenten hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Van de 62 respondenten waren er 16 meisjes en 46 jongens. Het responspercentage is 96%. Dit wordt gekenmerkt als een uitstekende respons.  De Voorde Rijswijk scoort als school een 3,67. Daarmee scoort de school goed.

De uitslagen geven op basis van de hoogte van de respons een betrouwbaar beeld van de mening van de respondenten.

Medewerkerstevredenheid
Afgenomen vragenlijst 2022-2023.De respons op de vragenlijst was 83%. Het responspercentage is uitstekend; de vragenlijst werd door veel respondenten ingevuld. Daardoor geven de uitslagen een zeer betrouwbaar beeld van de mening van de respondenten. De veiligheid en de ruimte voor autonomie is relatief gezien een sterk punt en het werkgeverschap van de stichting wordt genomen als verbeterpunt. 

 

 

 

 

Audit of inspectie

Audit

Er heeft een interne audit plaatsgevonden in april 2023 aan de hand van het onderzoekskader 2017 van de Inspectie van het Onderwijs. Uit deze audit komt naar voren dat De voorde op een groot aantal punten voldoet aan de basiskwaliteit.

Uit de audit komen de volgende verbeterpunten naar voren  

  • Zicht op ontwikkeling  (OP2)  
  • Pedagogisch - Didactische handelen (OP3)
  • Dialoog (SKA-3)  

De school streeft er naar alle genoemde punten te verbeteren. Hiervoor is een verbeterplan opgesteld. Op 24 oktober 2023 zal de inspectie van het Onderwijs de school bezoeken voor een kwaliteitsonderzoek om te kijken hoe de vorderingen zijn. De uitkomsten van dit onderzoek zullen in MR De Voorde worden besproken. 

---

 

Maatregelen

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2023-2024:

-In 2023-2024 zal het hele team van ‘De Voorde’ de scholing ‘Teach Like a Champion’ gaan volgen onder leiding van het CED-groep. Het doel is om te komen tot een éénduidige aanpak en didactiek op De Voorde (o.a. het DIM-model)

- Aan de hand van het verbeterplan versterken wij het cyclisch werken volgens de 4D aanpak 

-Voor het vak rekenen zal de methode ‘Met Sprongen Vooruit’ aanvullend worden ingezet. Deze is opgenomen in de leerroutekaarten zodat er een doorgaande leerlijn is.

-Voor het vak technisch lezen gaan we verder werken met de nieuwe versie van de methode (Estafette) die in het schooljaar 2022-2023 is geïmplementeerd. We bekijken gedurende het jaar of het aanbod nu passend is voor onze doelgroep of dat er nog aanpassingen nodig zijn. Deze zullen dan opgenomen gaan worden in de leerroutekaarten.

-Voor het vak begrijpend lezen gaan we onderzoeken of het huidige aanbod voldoet en bekijken of er een aanvulling moet komen of wellicht een nieuwe methode geïmplementeerd moet worden.

-Voor het vak spelling gaan we het onderwijsaanbod onderzoeken. We gaan bekijken of de inoefening van de stof voldoende is of dat hiervoor meer tijd of een andere aanpak nodig is. (met name in de middenbouw)

-In de kleuterbouw is in het schooljaar 2022-2023 de leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys geïmplementeerd. In het schooljaar 2023-2024 zullen de kleuterleerkrachten met elkaar het aanbod gaan afstemmen op de doelen van de leerlijn en bekijken of het aanbod toereikend is of dat er aanvullingen nodig zijn.

In de schooljaren 2023,2024 en 2025 gaat de school zich oriënteren op "Spraakwaterval’ Dit is een bewezen TOS-methodiek die geïntegreerd werkt aan sociaal-emotionele en communicatieve vaardigeden Het is gericht op het vergroten van zelfinzicht, zelfvertrouwen, communicatieve en sociaal-emotionele redzaamheid. De lessen worden gegeven worden door de leerkracht in samenwerking met de logopedist. We zullen dit evalueren en bekijken of deze doelstelling behaald wordt.