Onze school

Inleiding

Beste ouder/verzorger,(s)

Voor u ligt de schoolgids van de Kentalis Guyotschool in Haren 2025-2026, een school voor leerlingen die doof- of slechthorend zijn. In de gids gebruiken we verder de afkorting Guyotschool DSH. In dit deel staat specifieke informatie over onze school. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het algemene deel van de schoolgids.

Wij bieden onderwijs aan leerlingen met een auditieve beperking (cluster 2). Daarbij gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van het kind. We vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen. 
Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig uit op school. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.

De Guyotscholen SO DSH, SO CMB en (V)SO CMB vormen samen een scholengroep. Zij verzorgen onderwijs aan leerlingen met een auditieve beperking, al dan niet in combinatie met bijkomende beperkingen, in de leeftijd van 3 tot 20 jaar. De Guyotschool SO bestaat uit twee afdelingen. De Guyotschool DSH voor leerlingen met alleen een auditieve beperking en de Guyotschool CMB voor leerlingen met meervoudige beperkingen. Deze schoolgids beschrijft alleen SO DSH  dat wil zeggen de school voor leerlingen met een auditieve beperking in de leeftijd van 3 t/m 12 jaar.

Wij vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen. Een onderwijsteam van ruim 65 goed geschoolde onderwijsmedewerkers doet hiervoor zijn uiterste best. In sommige gevallen is er sprake van aanvullende behandelingen, zoals ergotherapie en fysiotherapie. Deze behandelingen worden verzorgd door o.a. zelfstandige praktijken gevestigd in de Guyotschool. 

Middels deze schoolgids proberen we u zo goed mogelijk te informeren, maar we nodigen u ook van harte uit mocht uw kind tot onze doelgroep behoren, om langs te komen voor een (kennismakings)bezoek aan onze school. Hierdoor krijgt u een goed beeld van het onderwijs wat we kunnen bieden aan de leerlingen. Het team van de Guyotscholen zal u met enthousiasme ontvangen.

H. Koopman

Directeur Kentalis Guyotscholen


|Guyot Schoolplein

Onze visie

Onze visie op onderwijs

Leerlingen voorbereiden op en toerusten voor een volwaardige plek in de maatschappij in een veilige, uitdagende en inspirerende leeromgeving, dat is onze visie.

Dat doen wij door uitvoering te geven aan het pedagogisch didactisch concept. In dat concept is ruimte voor kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Op alle onderdelen bieden wij de leerlingen optimale ontwikkelingskansen om uiteindelijk onbeperkt mee te kunnen doen in de maatschappij. Het schoolklimaat wordt gekenmerkt door veiligheid en de toepassing van tweetaligheid. 

De communicatie verloopt via twee talen: De Nederlandse Gebarentaal (NGT) en het gesproken Nederlands (al dan niet ondersteund met gebaren). Het onderwijs wordt geboden volgens een vastgesteld taalbeleid, waarbij er tevens oog is voor de voorkeur en de behoefte van de leerling. Zo nodig kan er daarnaast op individueel niveau gebruik worden gemaakt van Totale Ondersteunende Communicatie. Leerlingen zijn mede-eigenaar van hun eigen ontwikkeling en geven daarmee zelf richting aan invulling en uitvoering van het onderwijsprogramma. Er is in de specifieke context van het doven- en slechthorenden onderwijs ruimte voor een eigen cultuur, de dovencultuur waarin Nederlandse gebarentaal, taalontwikkeling, inclusiviteit en rolmodellen een plek hebben. De school wil planmatig en cyclisch werken met hoge leeropbrengsten als belangrijk doel.

 Onze slogan Tweetalig onderwijsaanbod, de basis voor ontwikkeling!

 

 

 

 

Onze leerlingen

Onze leerlingen

Wij verzorgen onderwijs voor dove- en slechthorende leerlingen. Leerlingen mogen op onze school starten op drie jarige leeftijd. Dit is niet zonder reden; taal ontwikkelt zich het best op jonge leeftijd. Tijdig beginnen met een specifiek taalaanbod is daarom van groot belang.

De leerlingen van de afdeling DSH volgen een regulier programma en moeten dezelfde uitstroomniveaus behalen als in het regulier onderwijs. Doorstromen gebeurt het meest naar speciaal voortgezet onderwijs, maar ook eventueel naar alle niveaus van regulier voortgezet onderwijs is mogelijk. Indien het passend is, gaan leerlingen naar het regulier onderwijs. Dit gebeurt altijd na een besluit (en in overleg met ouders en de reguliere school) in een vergadering van de CVL van de Guyotschool en middels het beleid overgang naar regulier. Onze school is ook toegankelijk voor doof- blinde leerlingen. 

Wij begrijpen dat er veel op ouders af kan komen bij de overgang naar speciaal onderwijs. De website ‘Het kompas naar de klas’ kan aanvullende informatie geven voor ouders van dove en slechthorende kinderen. Op de website is (praktische) informatie te vinden en staan ervaringsverhalen van andere ouders.

 

(Extra) Ondersteuning

De (extra) ondersteuning die leerlingen kunnen krijgen op onze school staat hieronder beschreven.
U kunt hier lezen hoe we leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden en welke middelen we hiervoor ter beschikking hebben of hoe we dit extern organiseren.
De extra ondersteuning die uw kind krijgt, staat beschreven in het ontwikkelingsperspectief (OPP).
Op onze school is er voor de doelgroep DSH een Algemene Ondersteuningsbeschrijving beschikbaar sinds februari 2025,  die door het schoolteam wordt gebruikt om het onderwijs op de juiste wijze in te richten.
Deze Algemene Ondersteuningsbeschrijving is een bijlage bij het OPP van iedere leerling. 

Bij ons op school aanwezig zijn:
- Leerkrachten
- Onderwijsassistenten
- Zorgmedewerkers (medisch handelen en persoonlijke verzorging)
- Vakdocenten Bewegingsonderwijs
- Vakdocent Godsdienst
- Vakdocent Nederlandse Gebarentaal
- Rots & Water trainers
- Taalcoördinatoren (leerkracht & logopedist)
- Leesspecialisten (2 leerkrachten)
- Coördinatoren Medicatieveiligheid (Gedragskundige & Zorgmedewerker)
- Gedragskundige/orthopedagoog
- Schoolmaatschappelijk werk
- Logopedisten
- Helpdesk Audiologie
- Ergotherapeut
- Fysiotherapeut
- Teamcoördinator
- Directeur
- Intern Begeleider

Via Kentalis Zorg zijn binnen onze school de volgende disciplines actief:
-Orthopedagoog/Behandelcoördinator
-Deskundige Totale Communicatie
-Orthoptist
-Docent gebarentaal
-Psychomotorisch therapeut

Via GGMD kan er op school of thuis gebruik gemaakt worden van:
-Gezinsondersteuning
-GZ Psycholoog
-Pedagogisch behandelaar
-Psychomotorische Therapeut

Onze school heeft een samenwerking met de Kentalis Vroegbehandeling DSH:
-Pedagogisch behandelaars
-Logopedisten
-Orthopedagoog/Behandelcoördinator.
 

Onze school heeft een samenwerking met Bloezem Zorg Thuis (Medische Kindzorg)
Zij verzorgen medische handeling rondom o.a. diabeteszorg.

Onze school werkt samen met:
-Audiologische Centra in de regio zoals Pento
-CI-teams van betrokken ziekenhuizen
-UMCG Groningen
-Radboud Ziekenhuis Nijmegen

Hoorrecht

Per 1 augustus 2025 treedt de wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in.

Deze wet gaat over het hoorrecht, de wettelijke plicht om leerlingen te horen over hun OPP. 
De school moet alle leerlingen vragen naar hun mening over het ondersteuningsaanbod.
Aan het begin van het schooljaar, in de startweek.  maken we het aanbod bespreekbaar in alle groepen.
Verder worden de leerlingen in de Leerlingenraad bevraagd op het aanbod. (directeur & leerlingenraad)
De uitkomsten van dit gesprek worden volgend jaar (26-27) gedeeld in de schoolgids.

Op onze school vragen we de leerlingen vanaf schooljaar 2025-2026 bij het opstellen van het OPP, tijdens een kindgesprek in de eerste weken van het schooljaar o.a. de volgende vragen:  Wat wil je leren? En wie of wat heb je daarvoor nodig?
Het hoorrecht is geen beslisrecht, de leerling mag meedenken over het OPP, de school kijkt naar de haalbaarheid en realisatie van de wensen van de leerling.
We nemen deze informatie op in het OPP van de leerling.

Voor sommige leerlingen is input t.a.v. het ondersteuningsaanbod & hoorrecht niet mogelijk om uit te vragen. 
(bv kleuters of leerlingen in UP 1 of UP 2). Dit noteren we in het OPP.

In 2026 heeft de school zich als doel gesteld om de leerkrachten vaardiger te maken in het voeren van kindgesprekken op maat. (doel in het jaarplan 2026)

Doof/Slechthorend (D/SH) Waar werken we aan?

Samen met u bekijken we wat past bij de mogelijkheden van uw kind. We kunnen twee talen aanbieden: het gesproken en geschreven Nederlands (eventueel ondersteund met gebaren, NmG) en de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Bij onze school werken horende-, dove- en slechthorende medewerkers. Het is belangrijk dat onze leerlingen volwassen rolmodellen hebben.

Bij de communicatie gebruiken we visualisatie, NGT en gesproken NL met ondersteunende gebaren (NmG).

Dove en slechthorende leerlingen kunnen geplaatst worden vanaf 2,5 jaar wanneer ze doof zijn en vanaf 3 jaar wanneer ze slechthorend zijn. Voor kinderen onder deze leeftijd is er een groep vroeg behandeling binnen de school aanwezig van Kentalis zorg.  In de groepen voor vroegbehandeling wordt vooral gewerkt aan communicatieve voorwaarden. Leerlingen verlaten doorgaans onze school in het schooljaar dat zij twaalf jaar worden. Het is voor sommige leerlingen mogelijk om de schoolperiode te verlengen met één jaar. Kinderen kunnen bij ons worden ingeschreven met een intelligentiequotiënt (IQ) vanaf 70. (Is het IQ lager dan wordt doorverwezen naar de afdeling CMB). 

Alle leerlingen die bij ons naar school gaan hebben een arrangement. Een onderwijsarrangement betekent dat dove- en slechthorende leerlingen naar een school voor speciaal onderwijs kunnen. Een ondersteuningsarrangement houdt in dat leerling ondersteuning krijgen in het regulier onderwijs. 

Binnen de verschillende onderwijsarrangementen is er veel aandacht voor de culturele vorming en identiteit voor dove en slechthorende leerlingen (CIDS). Het doel is dat de kinderen een positief en reëel zelfbeeld hebben. Ze leren omgaan met de gevolgen van hun gehoorbeperking en wisselen ervaringen uit om van elkaar te leren.

Naast aandacht voor onderwijs en sociaal emotionele ontwikkeling is er ook aandacht voor de spraak- en taalontwikkeling. Van alle leerlingen wordt vastgesteld wat de specifieke behoefte is op dit gebied. Afhankelijk van deze analyse ontvangen leerlingen individuele logopedie en groepslogopedie.
Tijdens deze behandelingen wordt gewerkt aan verschillend spraak- en taaldoelen. 

 

Doofblind (DB) Waar werken we aan?

We stemmen ons onderwijs af op de individuele leerling. Zo bieden we uw kind optimale ontwikkelingskansen. We geven hier vorm aan vanuit onze visie:

Wij willen dat de  leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontplooien, waardoor hun zelfredzaamheid wordt vergroot en zij zo goed mogelijk toegang krijgen tot een sociaal leven. Hiermee willen we voor elke leerling een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven bereiken. Dit doen we door de leerling toegang tot informatie, communicatie en mobiliteit te geven. Hiertoe bieden wij een veilige, voorspelbare omgeving, hanteren wij een tactiel georiënteerde benadering, zijn wij competente communicatiepartners en bieden wij continuïteit.
 
Ons onderwijs is individueel gericht, maar dit betekent niet dat leerlingen alleen individueel onderwijs krijgen. De leerkracht begeleidt, vaak met behulp van een onderwijsassistent in de groepen 0 t/m 4. Op deze manier kunnen we ons onderwijs zo optimaal mogelijk vorm geven. Dit is belangrijk, want onze leerlingen hebben te maken met verschillende vormen van beperkingen:

Slechtziendheid/blindheid (aangeboren of verworven), slechthorendheid/doofheid, ontwikkelingsachterstand: verklaarbaar vanuit syndromen (indien van toepassing) en achterstand door de visuele en auditieve beperking.

De inhoud van het schoolprogramma is gebaseerd op de wettelijk voorgeschreven leerlijnen speciaal onderwijs. Er wordt gewerkt aan:

Interactie en communicatie

Met interactie bedoelen we op elkaar reageren, bijvoorbeeld: we kijken naar hetzelfde en we lachen naar elkaar. Met communicatie bedoelen we interactie waarbij informatie uitgewisseld wordt, bijvoorbeeld: de leerling maakt het gebaar ‘drinken’ en de leerkracht reikt een beker melk aan.
Ontwikkeling van interactie en communicatie is op onze school verweven in het hele schoolprogramma.

Bij het opbouwen van communicatie sluiten we aan bij de vorm die de leerling spontaan gebruikt. De logopedist kan ingezet worden voor individuele logopedische ondersteuning en ondersteuning van de leerkracht met betrekking tot communicatie/interactie met de leerling. Hiervoor is een opgeleide interactie communicatie begeleider (ICB) werkzaam binnen onze school.

Sociale- en emotionele ontwikkeling

Doelen binnen dit onderwerp liggen op het gebied van het (h)erkennen van emoties en gevoelens bij jezelf en anderen, samenspel en samenwerken, initiatief nemen en het ontwikkelen van het zelfbeeld. Er is aandacht voor bewustwording van het eigen lichaam, weerbaarheid (‘nee’ kunnen zeggen) en omgaan met vrienden, relaties en seksualiteit.

Zelfstandigheid en zelfredzaamheid

We werken aan doelen, zoals aan- en uitkleden, jezelf verzorgen en eten en drinken in de onderbouw. Naarmate de leerlingen ouder worden, nemen de taken in zelfstandigheid ook toe. Kleuters leren hun eigen werk in te plannen middels het digi- keuzebord. In groep 3 starten de leerlingen met een halve dagplanning, waarna deze wordt uitgebreid in de groep 4 t/m 8. In groep 8 leren de leerlingen hun eigen huiswerk in te plannen en maken hierbij gebruik van een agenda als voorbereiding op het voortgezet onderwijs. 

Ontwikkeling van schoolse vaardigheden

Doelen kunnen liggen op het gebied van uitbreiding van de concentratie en aandacht, (kleine) problemen kunnen oplossen, uitbreiding van de leefwereld, wereldoriëntatie, taal en rekenen.
Binnen het onderwijsprogramma wordt gewerkt aan het optimaal stimuleren van de verschillende (rest)zintuigen. Er is dagelijks aandacht voor training van de fijne en grove motoriek. Ook kunnen we ergotherapie, fysiotherapie en bewegingsonderwijs inzetten om te werken aan doelen op dit gebied.

Onze grenzen
In beginsel zijn alle leerlingen met het juiste arrangement (afgegeven door de CvO) welkom op onze school. 
Dat is ons uitgangspunt. 
Onze school kan kinderen basisondersteuning geven en in veel gevallen extra (extra) ondersteuning. 
Wij kunnen onderwijs bieden aan leerlingen waarbij de verwachting is dat de communicatie tot ontwikkeling kan komen in een tweetalige (NGT en Nederlands) omgeving. Indien van toepassing kan er in plaats daarvan sprake zijn van totale communicatie. Voor aanname is het voor de CvL van belang om op basis van gesprek en dossier te kunnen bepalen of de Guyotschool passend onderwijs kan bieden.

Op basis van deze gegevens wordt er ingeschat of er verwacht wordt dat er groei in de communicatie kan plaatsvinden. 
Hierbij is het besluit van de CvL bindend.
In deze paragraaf geven we een aantal voorbeelden van leerlingen die we vermoedelijk geen passend onderwijs kunnen geven. 
We geven daarmee onze grenzen aan m.b.t. de extra ondersteuning die we kunnen bieden. 
Wanneer de begeleiding van een kind meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd een gesprek aan met de ouders, het SWV en eventueel Jeugdhulp. 

Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen passend onderwijs geven aan: 
1. Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de medeleerlingen 
2. Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de leraren/medewerkers 
3. Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben 
4. Voorwaardelijk is dat een leerling in een groep moet kunnen functioneren, de Guyotschool biedt geen fulltime één-op-één begeleiding. 

Wanneer bovenstaande situaties zich voordoen na plaatsing, zal er overleg plaatsvinden met ouders om een passende onderwijsplek voor de betreffende leerling te vinden. 
Wanneer er geen Op Overeenstemming Gericht Overleg met ouder(s)/verzorger(s) (meer) kan plaatsvinden, 
dan wordt er vanuit de school een onderwijsconsulent in geschakeld. 
Indien passend bij de situatie wordt het protocol schorsing en verwijdering in gang gezet.

Bovenstaande zaken staan beschreven in ons (intern) Zorgdocument.
 


 

Schoolplan

Kwalitatief goed onderwijs met de hoogst mogelijke leeropbrengsten is een belangrijke doelstelling van de school. Om dit te bereiken wordt gewerkt aan de hand van het zogenaamde kwaliteitsbeleid en de kwaliteitscyclus. Uitgangspunt voor het beleid op de school is de missie en visie van Kentalis en de uitwerking daarvan in de visie en de missie van de school. De ambities van de Kentalis Guyotschool SO DSH kunt u opvragen bij de directeur van de school.

Uitgangspunt is het schoolplan. 
Het vorige schoolplan bestreek de periode 2019-2024. 
In 2024 is er een nieuwschoolplan opgesteld voor de komende 5 jaar. (2024-2027)
Het schoolplan is op te vragen bij de school.

Het jaarplan 2025 (kalenderjaar) bevat een aantal onderwerpen waar dat betreffende schooljaar specifiek de aandacht naar uit gaat. Het scholingsprogramma is afgestemd op de onderwerpen zoals die genoemd zijn in het jaarplan.
In het kalenderjaar 2026 wordt een nieuw jaarplan opgesteld.

Het jaarplan wordt voortdurend geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. De onderwerpen worden opgenomen in een jaarlijkse bespreekcyclus en komen terug op de teamvergaderingen. Hierbij wordt de PDCA cyclus, Plan Do Check, Act als middel gehanteerd.

Bij de uitvoering van het kwaliteitsbeleid wordt gebruik gemaakt van verschillende instrumenten. Het schoolplan, jaarplan en jaarverslag zijn op verzoek ter inzage beschikbaar voor belanghebbenden.

Naast het werken met jaarplan en logisch kwaliteitskader  is het uitvoeren van de jaarlijkse cyclus voor zorg, het zorgsysteem/de zorgstructuur, een onderdeel van het kwaliteitsbeleid. Volgens een vastgestelde en jaarlijkse cyclus, de toets- en zorgkalender, worden de opbrengsten van het onderwijs in kaart gebracht.

De opbrengsten worden op drie niveaus geëvalueerd; op leerling niveau, op groepsniveau en op schoolniveau. De evaluatie op schoolniveau is aanleiding voor verdere schoolontwikkeling en/of aanpassing van het onderwijsbeleid. Wij noemen dat maatregelen. Twee keer per jaar worden veiligheidsthermometer (MSV) en SCOL afgenomen. Twee keer per jaar wordt er gescoord op Cito.  De (leer-) opbrengsten worden in beeld gebracht en de conclusies worden gerapporteerd in het jaarverslag en in de schoolgids.  De opbrengsten van het leerproces worden daarnaast eens per jaar gerapporteerd aan de inspectie van het onderwijs en het bevoegd gezag. Dit wordt gedaan in het internet school dossier, isd.

Als onderdeel van het kwaliteitsbeleid wordt ten slotte een externe kwaliteitsanalyse uitgevoerd. Hiervoor bestaat een systeem van interne audits. In een tweejaarlijkse cyclus wordt de school onderzocht door onafhankelijke auditoren. De audits worden uitgevoerd op basis van het toezicht kader van de inspectie speciaal onderwijs. Uitkomsten van audits worden vastgelegd en zijn in sommige gevallen aanleiding tot verdere schoolontwikkeling.
 

Organisatie van de school

De Guyotschool SO bestaat uit twee afdelingen. Een afdeling DSH voor leerlingen met alleen auditieve beperkingen en een afdeling CMB voor leerlingen met meervoudige beperkingen. Binnen het SO  DSH wordt een onderscheid gemaakt tussen onderbouw, de groepen 0/1/2 en de midden/bovenbouw, de groepen 3 t/m 8. Beide afdelingen zijn ondergebracht in 1 schoolgebouw.

Guyotschool SO DSH (locatie Haren)

Deze school richt zich op leerlingen die een leeftijdsadequate ontwikkeling voor leerlingen met een auditieve beperking doormaken. Deze leerlingen volgen een onderwijsprogramma dat vergelijkbaar is met dat van een reguliere basisschool.

Het SO DSH is voor leerlingen van 3 t/m 12 jaar die doof- of slechthorend zijn. Als een leerling een gangbare, leeftijdsadequate ontwikkeling voor een kind met een auditieve beperking doormaakt, streven we de kerndoelen voor het regulier basisonderwijs en het speciaal onderwijs voor leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking cluster twee na. Leerlingen mogen al naar onze school komen op 2 1/2 jarige leeftijd wanneer ze doof zijn en op 3 jarige leeftijd wanneer ze slechthorend zijn..
 

Leerlingen met Doofblindheid

Op alle afdelingen van de Guyotscholen kunnen leerlingen met doofblindheid worden geplaatst. Er zijn geen speciale groepen voor deze leerlingen. Afhankelijk van leeftijd en ontwikkelingsniveau worden zij geplaatst in een groep. In de groep worden vervolgens aanpassingen gedaan om goed onderwijs te kunnen verzorgen aan deze groep leerlingen.

Schoolgrootte

Op 1 juni 2025 telt de Guyotschool SO DSH ongeveer 60 leerlingen. De leerlingen van deze school zijn afkomstig uit Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Flevoland. De school is groeiend in leerlingeaantal. 

Onderwijsteam

Kentalis Guyotschool SO DSH (en SO CMB) heeft ongeveer 80 medewerkers in dienst. Een ieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:

  • De directie wordt gevormd door een directeur. De directeur wordt inhoudelijk ondersteund door de intern begeleider en de gedragskundige. Regelzaken worden uitgevoerd door de coördinatoren.
  • De leerkracht verzorgt samen met logopedisten en onderwijsassistenten het onderwijs aan de leerling.
  • De vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt het bewegingsonderwijs aan de groepen.
  • De vakleerkracht gebarentaal verzorgt de lessen Nederlandse Gebarentaal.
  • De vakleerkracht Godsdienst verzorgt het godsdienst onderwijs.
  • De commissie van Leerlingenzorg (CvL), bestaande uit: leerkracht, logopedist, intern begeleider, maatschappelijk werker en gedragskundige. Zij zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
  • De therapeuten: kinderfysiotherapeut en ergotherapeut, behandelen leerlingen als dit geïndiceerd wordt door de CvL.
  • Ondersteunende functionarissen: managementassistent, administratieve ondersteuner en conciërge.
  • Het management geeft integrale leiding aan de school.
  • Stagiaires, ondersteunen en leren doordat we ze kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs.

De Guyotschool voelt zich mede verantwoordelijk voor het opleiden van nieuwe collega’s en biedt stageplekken voor PABO studenten en onderwijsassistenten aan. Hierbij wordt wel rekening gehouden met eventuele auditieve beperkingen. Bij een gelijkwaardig competentieniveau krijgen zij voorrang op het beperkte aantal stageplaatsen. De school heeft een samenwerking met de Hanze PABO in Groningen en is het schooljaar 2025-2026 een erkend leerbedrijf voor stagairs vanuit het MBO.


 

 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Ouders/verzorgers die belangstelling hebben voor onze school, bijvoorbeeld omdat zij een kind hebben met een auditieve beperking zijn altijd welkom en kunnen een afspraak maken voor een oriënterend bezoek met de intern begeleider van de Guyotschool. Wij vinden het belangrijk dat zowel de ouders als het kind een goed beeld krijgen van onze school. Het kind mag en kan altijd mee tijdens het oriënterende bezoek. 

Belangrijk hierbij is dat er vervolgens wel een formeel traject gevolgd moet worden op het moment dat ouders overwegen hun kind ook echt aan te melden voor onze school. Dat begint bij het aanmelden bij het zogenaamde aanmeldpunt. Informatie hierover is te vinden op de website van Kentalis. Na de aanmelding bij het aanmeldpunt gaat een lid van de Commissie van Onderzoek (CvO) ouders helpen bij het vinden van een passende school. Het CvO-lid formuleert samen met de ouders een advies over de beste onderwijsvoorziening en dient dit in bij de Commissie van Onderzoek. Deze Commissie van Onderzoek (CvO) bepaalt middels een multidisciplinair overleg (MDO) of het kind een arrangement krijgt voor de Guyotschool en voor hoe lang. Een onderwijsarrangement is noodzakelijk om te kunnen starten op een school voor speciaal onderwijs.

Wanneer het onderwijsarrangement is afgegeven en er een intake plaatsvindt, kunnen ouders en leerling gezamenlijk op school komen en is waar mogelijk ruimte voor meekijken in een klas. Op deze manier proberen we de leerling zoveel als mogelijk te betrekken en een stem te geven bij het aanmeldproces.