Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Als school willen we graag de goede dingen doen en de goede dingen goed doen. Op deze manier willen wij werken aan kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Kwaliteitszorg begint met een planmatige aanpak. Alle keuzes maken we op basis van kennis en ervaring van de doelgroepen. Het principe van 'evidence informed werken' is hierbij het uitgangspunt.

In het schoolplan is beschreven wat de visie en de missie is van de school, volgens welke uitgangspunten wordt gewerkt en op welke punten er veranderd en verbeterd kan worden. Het schoolplan vormt daarmee de basis van de kwaliteitszorg. Het schoolplan wordt jaarlijks uitgewerkt in een jaarplan en vervolgens wordt het jaarplan gevisualiseerd. Het jaarplan is daarmee uitgangspunt voor de verander- en verbeterpunten van dat betreffende schooljaar. 

Naast het jaarplan is er ook het document 'zorgstructuur'. In de zorgstructuur zijn alle activiteiten opgenomen die we uitvoeren met onze leerlingen. Wanneer we die activiteiten uitvoeren en hoe we die activiteiten uitvoeren.

Op deze manier gaan we planmatig te werk, werken we aan de goede dingen en doen we de goede dingen goed.

Om de kwaliteit van het onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie instrumenten.

Het gaat dan om de uitslagen van methode gebonden toetsen en de uitslagen van citotoetsen. Twee keer per jaar worden vanuit het cito leerlingvolgsysteem  analyses gemaakt. Deze analyses zijn uitgangspunten voor veranderingen en verbeteringen in de leerling-zorg. Naast toetsen zijn er ook vragenlijsten en metingen als het gaat om veiligheidsbeleving. Ook hier worden analyses van gemaakt die uitgangspunt zijn voor verandering en verbetering.

Naast het in kaart brengen van leeropbrengsten bij leerlingen worden er ook periodiek vragenlijsten afgenomen. Zo maken we gebruik van de vragenlijst zelfevaluatie basiskwaliteit. Dit geeft een beeld van de algehele kwaliteit van de school. 

Elke twee jaar wordt een medewerker-tevredenheid-onderzoek uitgevoerd. Ook elke twee jaar wordt een oudertevredenheidonderzoek uitgevoerd in de even jaren. Naast medewerker tevredenheid en oudertevredenheid wordt er ook een leerling tevredenheidsonderzoek uitgevoerd in de oneven jaren.

 

 

Onderwijsresultaten

Onderwijsresultaten
We bieden goed onderwijs. Daarvoor stellen wij ambitieuze, maar ook realistische doelen.
Wij leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities.
De uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en het leerlingvolgsysteem. Voor de Guyotschool voor SO DSH zijn dit vooral de CITO toetsen voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, taalverzorging (spelling) en rekenen/ wiskunde.
Op basis van de resultaten op de toetsen zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

De leerlingen op de Guyotschool maken vanaf groep 3 naast methode gebonden toetsen ook methode onafhankelijke toetsen. We maken hiervoor gebruik van de CITO toetsen. Deze toetsen worden twee maal per jaar afgenomen, in januari-februari en in mei-juni. Bij iedere meting wordt er gekeken of de leerlingen de gestelde ambities vanuit hun uitstroomperspectief behalen. Hieronder worden de gehaalde opbrengsten van de midden-toetsen (februari 2025) van de groepen 5 t/m 7:

  1. Voor het vak technisch lezen worden de gestelde ambities grotendeels behaald door de leerlingen op tekst niveau. Op woordniveau blijkt dit lastiger. We zijn dit schooljaar gestart met een nieuwe methode voor technisch lezen, deze methode sluit goed aan. Om onze ambitie om woordniveau te verbeteren gaan we Bloon meer inzetten op school en thuis.
  2. Spelling: de ambities voor de leerlingen worden voor het vak taalverzorging (voorheen spelling) grotendeels behaald. We gaan in het schooljaar starten met een nieuwe methode Taal Actief Spelling en gaan daarbij schoolbreed het stappenplan spelling inzetten. Deze is gericht op gesproken taal, vingerspellen en gebarentaal.
  3. Rekenen & wiskunde: de ambities worden niet behaald. Dit kan te maken hebben met het automatiseren. De Guyotschool heeft de ambitie om de resultaten op rekenen en wiskunde verder te verhogen in het schooljaar 2024-2025 middels de inzet van Bareka en Rekensprint.  
  4. Bij begrijpend lezen worden de ambities grotendeels behaald door alle leerlingen. Dit kan te maken hebben met de start van een nieuwe methode. Het aanbod wordt nu gegeven in relatie tot technisch lezen en aangevuld met remediërend materiaal. 

Doorstroomtoets groep 8
De leerlingen in groep 8 maken de doorstroomtoets. Deze is dit jaar in februari 2025 afgenomen bij 6 leerlingen in groep 8. Voor 4 leerlingen geldt dat de doorstroomtoets hoger is uitgevallen dan het gestelde advies vanuit de Guyotschool. Het vervolgonderwijs wordt voor deze 4 leerlingen aangepast naar het hogere advies. Voor 2 leerlingen geldt dat de doorstroomtoets op niveau is uitgevallen die gesteld is vanuit de Guytoschool. Voor deze leerlingen geldt dat het vervolgonderwijs gevolgd gaat worden vanuit de advisering van de Guyotschool. 

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren (groepen 3 t/m 8)
We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. De SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) is een digitaal leerlingvolgsysteem voor sociale competentie en bestaat uit 26 vragen over concreet gedrag in (sociale) situaties op school. Leerkrachten beantwoorden vragen die betrekking hebben op het laten zien van bepaald gedrag. De resultaten van de ingevulde vragenlijsten worden vergeleken met de algemene populatie (kinderen met een gemiddelde reguliere ontwikkeling) van het betreffende leerjaar. Er wordt derhalve het landelijk gemiddelde als norm aangehouden. 

Op de metingen van dit schooljaar (2024/2025) in het najaar en voorjaar zijn de ambities behaald. In het najaar 2024 is 91% van de leerlingen gescoord binnen de gestelde gestelde norm. Daarnaast is in het voorjaar van 2025 94% van de leerlingen gescoord binnen de gestelde norm. Wij zijn trots op hoe onze leerlingen zich ontwikkelen op het sociaal-emotionele en leren leren gebied. Wij zien dit als een resultaat van een goed pedagogisch klimaat, betrokken onderwijsmedewerkers, de positieve inzet en bijdrage van ouders en verzorgers en nauwe samenwerking tussen ouders/verzorgers en school. 

Opbrengsten sociale veiligheid (groepen 3 t/m 8)
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van de leerlingen zich veilig voelt. Ten aanzien van welbevinden is 100% van de vragen door de leerlingen van de groepen 3 tot en met 8 op of boven de norm gescoord. Dit betekent dat alle leerlingen aangeven zich prettig te voelen op school. Daarnaast is in het algemeen de veiligheidsbeleving hoog, 95% van de antwoorden op de verschillende onderdelen van veiligheidsbeleving op school voldoet aan de norm. Op het gebied van mogelijke aantasting van de fysieke en sociale veiligheid ervaart 91% van de leerlingen geen aantasting hiervan. De ambitie dat meer dan 90% van de leerlingen zich veilig voelt op school is behaald in het schooljaar 2025/2026. Wij zijn hier trots op en werken als school gezamenlijk aan een veilige (sociale) omgeving op school.

Uitgevoerde maatregelen n.a.v. MSV                                                                                                                                                Echter, ondanks dat de norm is behaald, blijven wij actief in het creëren van een veilige (sociale) omgeving. Immers is niet op alle onderdelen 100% gescoord en blijft de afname van de MSV een momentopname binnen het schooljaar. Wij nemen de opmerkingen en verzoeken van onze leerlingen en ouders/verzorgers serieus. Zo is naar aanleiding van het verzoek van leerlingen over meer juffen en meesters op het plein voor toezicht tijdens de pauzes gehandeld door meer verspreide zichtbaarheid en begeleiding van het onderwijspersoneel te faciliteren tijdens deze pauzemomenten. Ook middels de methodiek Rots & Water en het anti-pestprotocol blijven wij actief werken aan een veilige (sociale) onderwijsomgeving.  

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken en het OPP hoorrecht

Tevredenheid en ervaringsonderzoeken

Ouderervaringen
Begin 2022 heeft het Kentalis ouder-ervaringsonderzoek plaatsgevonden 
Guyotschool voor DSH kreeg van ouders het cijfer 8,5. een resultaat waar we erg blij mee mogen zijn. 
Als sterke punten wordt genoemd: goede sfeer, goede begeleiding vanuit de leerkracht, weinig lesuitval en de toetsresultaten worden adequaat besproken tijdens rapportbesprekingen. Ook was er waardering voor de korte lijntjes tussen leerkracht en ouders. Aandacht  wordt gevraagd voor het behoud van een hoog niveau NGT.

Elk onderzoek dat wordt uitgevoerd vraagt om analyse en in sommige gevallen ook om maateregelen om tot verbetering te komen:

  • Ouders gaven aan dat zij zich niet altijd betrokken voelen bij schoolontwikkeling. Er is om aandacht gevraagd voor NGT. Hoe kan de school zijn tweetalig aanbod voldoende waarborgen.

Als school gaan wij komend schooljaar werken aan informatieverstrekking over schoolverbetering naar ouders. We gaan de verwachtingen van ouders (d.m.v. vragenlijsten) regelmatig peilen.

In 2024 zal er opnieuw een oudertevredenheidsonderzoek worden afgenomen. 

Ook is ouderconsultatie geformaliseerd via medezeggenschapsraad en ook is er inbreng mogelijk via de ouderraad (in oprichting). In de laatste maand voor de kerstvakantie, voorafgaand aan het vaststellen van het jaarplan, wordt aan ouders input gevraagd voor ontwikkeling en verbetering. Taalaanbod, het waarborgen van een tweetalig aanbod krijgt de aandacht in de vorm van een vastgesteld beleid voor taal en communicatie.

Medewerkerstevredenheid
In het schooljaar 2022-2023 heeft een medewerker-tevredenheid-onderzoek plaatsgevonden.  Uit de analyse van het onderzoek is gebleken dat werkdruk als belangrijkste knelpunt wordt ervaren. Op basis van het onderzoek worden maatregelen bedacht en uitgevoerd. Deels zal hier een oplossing gezocht gaan worden in het verminderen van de zogenaamde administratieve last. In 2025 zal er opnieuw een medewerker- tevredenheidsonderzoek plaatsvinden. 

Leerlingervaringen
In het schooljaar 2024-2025 heeft er in maart 2025 een leerlingervaringen onderzoek plaatsgevonden. 
Kentalis Guyotschool D/SH Haren scoort als school een 3,31. Daarmee scoort de school ruim voldoende. 
Als sterke punten worden benoemd het pedagogisch handelen en het lesgeven. Ook de ondersteuning aan de leerlingen en de kwaliteit wordt als sterk benoemd. 
Uit het leerling ervaringsonderzoek blijkt dat leerlingen kritisch zijn over de mate waarin ze mogen meepraten en meedenken over schoolzaken. Daarnaast vinden sommige leerlingen dat de school hen onvoldoende informeert over belangrijke ontwikkelingen en beslissingen.

Als school gaan wij komend schooljaar werken aan informatieverstrekking naar leerlingen. We gaan verwachtingen van leerlingen peilen door de leerlingenraad te betrekken.  

 

OPP hoorrecht

Het hoorrecht betekent dat leerlingen hun mening kunnen laten horen over beslissingen die hen aangaat. Als we kijken naar onze school, betreft dit ons onderwijs en alles wat hiermee te maken heeft. Leerlingen bij ons op school hebben het recht om met school in gesprek te gaan over het onderwijs en dit staat samengevat in hun OPP. De Guyotschool SO D/SH vindt het hoorrecht een positieve ontwikkeling, omdat leerlingen zelf vaak het beste weten wat ze nodig hebben, wat ze prettig maar bijvoorbeeld ook wat ze echt niet willen. Er wordt met de leerling gesproken in plaats van over, waardoor het onderwijs en de ondersteuning beter zal passen bij wat de leerling nodig heeft. Per schooljaar 2024/2025 is de Guyotschool SO D/SH gestart met het naleven van het hoorrecht. De Guyotschool SO D/SH gaat aan het einde van het schooljaar 2024/2025 met de leerlingen in gesprek over hun OPP en wat ze verder willen bespreken. 

Audit of inspectie

De kwaliteit van het onderwijs wordt op verschillende manieren bewaakt en geborgd. De inspectie van het onderwijs heeft hierbij een belangrijke taak. Met een vaste regelmaat wordt de school bezocht door de inspectie van het onderwijs. De inspectie van het onderwijs maakt hierbij gebruik van verschillende werkwijzen en typen van onderzoek. Het meest recente onderzoek van de inspectie heeft als uitkomst 'basisarrangement'. Dat betekent dat de school voldoet aan alle wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is.

In toenemende mate krijgen scholen en schoolbesturen zelf een verantwoordelijkheid als het gaat om de kwaliteit van onderwijs. Dat betekent dat scholen zelf onderzoeken wat de kwaliteit is van het onderwijs. Met regelmaat wordt daarom een vragenlijst basiskwaliteit uitgezet en vervolgens geanalyseerd. Deze analyses kunnen aanleiding zijn voor verandering en verbetering.

Ook met regelmaat wordt gebruik gemaakt van audits. Een audit wil zeggen dat de school wordt bevraagd op de kwaliteit van het onderwijs. Niet door de inspectie van het onderwijs maar door een auditor of een team van auditoren. Zowel de zelfevaluaties als de inzet van auditoren worden zorgvuldig uitgevoerd. Naar mate een school kan aantonen dat de kwaliteit van onderwijs in orde en op niveau is, zal de onderwijsinspectie minder geneigd zijn om opnieuw onderzoek te doen naar de kwaliteit van het onderwijs.

In het schooljaar 2022-2023 is de laatste audit uitgevoerd op de afdeling DSH. De uitkomst van de audit is 'basisarrangement'. Dat betekent dat de school voldoet aan de wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is. 

Overgang naar een andere school

Overgang naar een andere school
Dit schooljaar zijn er 8 leerlingen uitgestroomd: waarvan 2 leerlingen tussentijds zijn uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 6 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 naar het VO uitgestroomd, waarvan 4 naar het VSO en 2 naar het VO, dit noemen we einduitstroom.

Informatie over eind uitstroom

Informatie einduitstroom
De ambitie (75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau opgenomen in het laatste OPP, wordt wel behaald. 100% van de leerlingen heeft het streefniveau behaald, passend bij het uitstroomniveau. 

4 leerlingen stromen hoger uit dan het twee jaar geleden vastgestelde uitstroomprofiel.

Leerlingen die na groep 8 uitstroomden, gingen naar;2022- 20232023-20242024-2025
  1. Voorgezet onderwijs regulier (VO)
   
VO HAVO   
VO  VMBO TL  1
VO VMBO KB- of BB  1
VO VMBO PRO1  
    
  1. Voortgezet speciaal onderwijs (VSO)
   
VSO HAVO 1 
VSO VMBO TL  2
VSO KB- of BB302
VSO PRO 1 
    
Totaal naar regulier102
Totaal naar speciaal324
Totaal uitstroom VO en VSO426

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Informatie over tussentijdse uitstroom
In onderstaande tabel wordt de tussentijdse uitstroom beschreven. Deze uitstroom heeft gedurende het schooljaar 2024-2025 plaatsgevonden.

Informatie tussentijdse uitstroom

Bestemming tussentijdse leerlingen uitstroom2021-20222022-20232023-20242024-2025
Basisonderwijs (bao)0022
Speciaal basisonderwijs (sbo)0000
Speciaal onderwijs (so)1000
Thuiszitter met leerplichtontheffing0000
Buitenland0000
Totaal1022

 

Informatie over vervolgsucces

Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarop wij als school hun uitstroomadvies hebben gegeven. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. Wij stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-20234 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt4 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt0 leerlingen
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt0 leerlingen

Van 4 leerlingen die in 2022-2023 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten. Alle 4 de leerlingen zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat we als school een goede inschatting maken welk uitstroomadvies haalbaar is en wat een goede vervolgplek voor een leerling is. Dit uitstroomadvies wordt gerealiseerd door tijdens de gehele schoolloopbaan van een leerling het onderwijsaanbod af te stemmen op het kind en deze minimaal twee keer per schooljaar op groeps,- en schoolniveau te bespreken en evt. actiepunten voor het schoolaanbod te formuleren.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2025-2026:

  • Aanbod taal implementeren met nieuwe methode Taal Actief 5 voor groep 4 t/m 8, doorgaande lijn.
  • Methode ‘Met woorden in de weer’ borgen voor de groepen 0 t/m 8 (onderdeel van het Masterplan geletterdheid).
  • Masterplan Geletterdheid verder borgen + scholing nieuwe leerkrachten
  • Aanbod spelling implementeren met nieuwe methode Taal Actief 5 spelling voor groep 4 t/m 8, doorgaande lijn + inzet extra aanvullende lesmaterialen.
  • Verdiepen aanbod rekenonderwijs middels Bareka en Rekensprint.
  • Implementeren burgerschapsonderwijs en toetsing borgen.
  • Intensief didactisch aanbod bieden op en begeleiden bij sociale vaardigheden en leren leren; door ontwikkelen van aanbod sociale vaardigheden en executieve functies voor de groepen 0 t/m 8, waaronder implementeren Psychofysieke Sociale Competentie Training Rots & Water.