Ouders en school

Informatie en contacten ouders

Informatie en contacten ouders
Een aantal keren per jaar wordt er een ouderavond georganiseerd. Deze avonden hebben een informatief karakter en bieden de ouders de mogelijkheid om ook onderling informatie uit te wisselen. We proberen om voor alle ouders aansprekende thema’s aan de orde te stellen en ook worden op deze avond de rapporten en het ontwikkelingsperspectief van uw kind besproken. Daarnaast worden gedurende deze avonden vaak momenten gecreëerd die ingevuld worden in de groepen.

Tweemaal per jaar krijgen alle leerlingen van de afdeling DSH een rapportfolio mee. Dit is een rapportfolio, geschreven voor de leerlingen. Naar aanleiding van het rapport zijn er ouderavonden, indien mogelijk in combinatie met andere bespreekonderwerpen zoals b.v. het OPP. Vaak volgen deze kort nadat uw kind het rapport mee naar huis heeft gekregen. Vanaf groep 5 worden de leerlingen uitgenodigd om zelf ook bij dit gesprek aanwezig te zijn.

Een rapportavond is voor u de kans om de vorderingen van uw kind te bespreken met de leerkracht of andere onderwijsdeskundigen. Als school vinden wij het van groot belang om u daarbij te betrekken, wij rekenen daarom op uw komst. Het rapportfolio is ook nadrukkelijk een leerlingrapport. Het OPP geeft vooral informatie over de leervorderingen, waarbij het niveau van de leerlingen wordt afgezet tegen landelijke normen. Gegevens komen dan voort uit de zogenaamde CITO-toetsen.

Nieuwsbrieven
Iedere vier weken verschijnt de nieuwsbrief waarin actuele informatie over de scholen wordt verstrekt. Deze nieuwsbrief ontvangt u digitaal via Social Schools. Al enige jaren werken wij volledig digitaal. Alle informatie verloopt via Social Schools.

Tolken
“Kinderen met een auditieve beperking hebben recht op tolkuren voor privésituaties. Tolkuren voor privésituaties kunnen worden aangevraagd bij TolkContact. Na toekenning van de tolkuren kunt u met uw zoon/dochter een gebarentolk of schrijftolk inschakelen. Gebruik van een tolk wordt dan vergoed vanuit een landelijke tolkvoorziening. Via TolkContact kunt u een tolk (laten) zoeken. Meer informatie: www.tolkcontact.nl en https://www.tolkcontact.nl/tolkvoorziening/tolkuren-aanvragen

Het is natuurlijk niet zo dat een tolk kan zorgen dat uw zoon/dochter ineens alles begrijpt, maar een tolk is een hulpmiddel in de communicatie: wat er gezegd wordt, wordt vertaald in NGT of Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG). Dus hoe duidelijker de boodschap wordt gegeven, hoe beter de tolk het begrijpelijk kan maken in NGT of NmG. Tolken zullen zo veel mogelijk aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van de cliënt of leerling.

In welke situatie is een tolk handig?
Bij bezoek aan een arts of specialist, wanneer de arts vragen heeft aan het kind of het kind wil vertellen wat het voelt, of als de arts uitleg geeft over een aandoening. Bij een keuring of onderzoek voor een uitkering of voorziening. Bij een familiegelegenheid, als ouders niet alles zelf aan het kind willen uitleggen, maar wel graag willen dat hun kind begrijpt wat er gezegd wordt. 

Praktische tips over het inzetten van een tolk zijn te vinden op de Tolkkeuzehulp: https://tolkkeuzehulp.nl/

Ouderbetrokkenheid
Ouders zijn betrokken bij de school, de school is betrokken bij ouders. Daar streven we naar. We willen graag dat we informatie delen en hetzelfde doel hebben: de ontwikkeling van uw kind. We vinden het belangrijk samen te werken op basis van gelijkwaardigheid, samen verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk zijn voor elkaar. Daarom bespreken we regelmatig met elkaar wat en hoe uw kind thuis en op school leert en hoe we het leerproces kunnen ondersteunen. Ook ouderparticipatie vinden we belangrijk: dit betekent dat ouders de school ondersteunen bij activiteiten. U bent van harte welkom als u hier ideeën over heeft.

Belang van betrokkenheid van ouders
Goed contact tussen ouders en onze scholen is van groot belang voor het begeleiden van uw kind. Wij zijn immers samen verantwoordelijk. Daarom nodigen wij u op diverse momenten uit om over de ontwikkeling en vorderingen van uw kind te komen praten. Als u als ouder merkt dat uw kind  problemen heeft, op school of thuis, dan is het van groot belang dat u dit zo snel mogelijk met de leerkracht en/of groepsleider van uw kind bespreekt.

Leerkrachten, onderwijsassistenten en logopedisten zijn allen bereikbaar buiten de lestijden. Dus voor 8.30 uur of na 14.00 uur. Onder lestijden wordt uw evt. vraag niet gelezen of beantwoord door leerkracht van uw kind. 

Ouders kunnen bij de schooladministratie een verzoek achterlaten om op een geschikt moment teruggebeld te worden door de leerkracht. In toenemende mate wordt met ouders gecommuniceerd via het systeem Social Schools. Hiervoor dienen de ouders over een e-mail account te beschikken.
 
De school werkt met de uitgangspunten van ouderbetrokkenheid 3.0. Eén van de principes van ouderbetrokkenheid 3.0 is het zogenaamde startgesprek bij de start van het schooljaar. In dit gesprek maken de leerkracht, ouders en leerling kennis met elkaar en worden, niet vrijblijvende, afspraken gemaakt over de wederzijdse communicatie gedurende het schooljaar. Ouders ontvangen in de de tweede en derde week van het schooljaar een uitnodiging voor een startgesprek van de leerkracht van uw kind.  

Schoolapp: Social Schools

We werken op school met het communicatie medium Social Schools. Social Schools is bedoeld voor het uitwisselen van informatie tussen ouders/verzorgers en school. Ook de maandelijkse nieuwsbrieven worden verstuurd via Social Schools.

Gebruik maken van Social Schools betekent dat het systeem goed moet werken en dat alle ouders over een mailadres moeten beschikken. Voor hulp of wanneer er problemen zijn met de werking van het systeem kan contact worden opgenomen de leerkracht van uw kind. 

Schoolverlaters

Wanneer een leerling in groep 8 zit wordt in februari van het schooljaar de doorstroomtoets gemaakt. Voorafgaand aan de doorstroomtoets krijgt de leerling een voorlopig advies vanuit school, gegeven door de leerkracht. Dit voorlopig advies bespreekt de leerkacht met leerling en ouders. Vervolgens maken de leerlingen de doorstroomtoets. Uit de toets volgt het toetsadvies. De leerling krijgt dan het definitieve advies, wat middels een gesprek met de leerkracht wordt gedeeld met leerling en ouders. Daarna meldt een leerling zich met dit advies aan bij de middelbare school.

Vrijwillige ouderbijdrage

Met ingang van het schooljaar 2022-2023 wordt aan ouders geen vrijwillige ouderbijdrage meer gevraagd. Voor de verschillende schoolreizen wordt nog wel een bijdrage gevraagd. De hoogte van de bijdrage wordt vastgesteld en met instemming van de LMR.
Wanneer er niet betaald of niet kan worden betaald, zal er geen uitsluiting van de reis of activiteit tot gevolg hebben.

 

 

Veilig internet gebruik en telefoonbeleid

In algemene zin wordt er gebruik gemaakt van een sterk beveiligd netwerk. Op die manier is het bijvoorbeeld niet mogelijk om gebruik te maken van ongewenste websites. Om meer zicht te krijgen op de mogelijkheden en om mediagebruik te optimaliseren, heeft Kentalis een platform waar medewerkers kennis en tips met elkaar kunnen delen over het gebruik van internet en sociale media. Want het bevorderen van mediawijsheid is een zaak van iedereen: van ouders, leerkrachten, begeleiders, bestuurders en natuurlijk van onze leerlingen zelf. 

Het gebruik maken van mobiele telefoons onder schooltijd is niet toegestaan. De volgende regels gelden voor het gebruik van mobiele telefoons van onze leerlingen: 

  • Met ingang van 1 augustus 2024 zijn mobiele telefoons niet toegestaan in de klas.
  • Voor leerlingen met medische problemen of bijkomende beperkingen kan een uitzondering worden gemaakt. Deze uitzondering wordt, met beschrijving van reden, schriftelijk vastgelegd.
  • Mobiele telefoons worden aan het begin van de dag, 8.30 uur, opgeborgen op een centrale verzamelplek in de klas.
  • Mobiele telefoons worden aan het einde van de dag, 14.00 uur, opgehaald op de centrale verzamelplek in de klas.
  • Er wordt een uitzondering gemaakt voor educatieve doeleinden. 
  • Bij buitenschoolse activiteiten zoals excursies en schoolreizen worden geen mobiele telefoons meegenomen.
  • Tijdens pauzes of andere lesonderbrekingen worden geen uitzonderingen gemaakt.
  • Leerlingen mogen mobiele telefoons in het bezit hebben en daar ook gebruik van maken voor 8.30 uur in de ochtend en na 14.00 uur in de middag. 
  • In de periode buiten de schooltijden zijn leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun mobiele telefoon. De school is niet verantwoordelijk voor verlies of schade.

    Doel van dit beleid;

    Het gebruik van de smartphones in de klas is afleidend, met het verbod op gebruik kan dit voorkomen worden. Daarnaast verstoort het de sociale interactie in de groep. Smartphones worden grotendeels gebruikt voor sociale media. In sommige gevallen geeft dat negatieve effecten zoals bijvoorbeeld digitaal pesten.

Lokale medezeggenschap op locatie

We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Iedere school heeft een locatiemedezeggenschapsraad (LMR), soms samen met andere scholen. Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.

Lid worden?

Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de raad. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.
De medezeggenschapsdeelraad kiest uit haar midden een voorzitter en eventueel een secretaris. Ook is er in de LMR van de ambulante begeleiding een plek voor een ouder met een kind dat naar een reguliere school gaat en extra ondersteuning krijgt van Kentalis.


De leden van de raad:
 

Aaltje DijkstraOuderlid
Tiny Schotanus-VeldmanOuderlid en voorzitter
Jasper SiekmanOuderlid
Maaike WeistraOuderlid
Annemieke KuitertPersoneelslid
Dorien BouwkampPersoneelslid
Miriam HoogstraPersoneelslid, secretaris

 

 

Interne vertrouwenspersonen, aanspreekpunten pesten en coördinator anti-pest-beleid

Sociale veiligheid

Op school vinden we sociale veiligheid belangrijk. Daarom voeren we een overkoepelend beleid uit als het gaat om de sociale veiligheid op school. De wet Sociale Veiligheid stelt hierin ook een aantal verplichtingen. Dit houdt in dat onze school een actief veiligheidsbeleid voert als het gaat om de sociale veiligheid van de leerlingen op school. Het monitoren hiervan doen we jaarlijks met een voor dat doel bestemt instrument. In het kader van het beleid sociale veiligheid op school zijn een aantal functionarissen actief. Het gaat hierbij om interne vertrouwenspersonen, aanspreekpunten pesten en de coördinator sociale veiligheid.

De coördinator sociale veiligheid voor de Guyotschool SO D/SH is Heike Leeuwerik. Zij formuleert en monitort in samenspraak met de directeur het beleid sociale veiligheid. Heike is bereikbaar via Social Schools en mail (h.leeuwerik@kentalis.nl).

Interne vertrouwenspersonen, aanspreekpunten pesten en RIS-functionaris

Binnen de Guyotschool SO D/SH is er over het algemeen altijd een interne vertrouwenspersoon aanwezig. Dit zijn Mike van Genne (m.vangenne@kentalis.nl), Mariëlle Visser (mari.visser@kentalis.nl) en Frederika Mager-Claus (f.claus@kentalis.nl). Onze leerlingen kunnen in principe alles met de vertrouwenspersonen bespreken. Hierbij gaat het vaak over zaken die leerlingen liever niet willen delen met de leerkracht. Denk hierbij aan ongewenst gedrag of andere vervelende gevoelens waar zij last van hebben. 

Naast hun rol als vertrouwenspersoon hebben Mike van Genne en Mariëlle Visser ook een rol als aanspreekpunt pesten. Wanneer er sprake is van pesten is het uitgangspunt om dit binnen de eigen klas en via de eigen leerkracht aan te pakken. Dit gebeurt aan de hand van het anti-pestprotocol. Het kan zijn dat de leerkracht hier ondersteuning bij nodig heeft. In dit geval kan het aanspreekpunt pesten meedenken. Leerlingen kunnen ook het aanspreekpunt pesten benaderen op het moment dat ze zich gepest voelen en elders onvoldoende gehoor vinden. Overkoepelend is de coördinator sociale veiligheid betrokken, zoals hier boven beschreven; Heike Leeuwerik. Zij heeft een coördinerende rol bij het proces en raakt meer betrokken naarmate het pesten heftiger en/of hardnekkiger wordt. Heike bekleedt tevens de rol van functionaris-RIS (Relaties, Intimiteit en Seksualiteit.). Dit betekent dat Heike kan worden benaderd door leerlingen, ouders en collega's wanneer er vragen of zorgen zijn rondom deze thema's.

Als u een klacht heeft:

Soms gebeurt er iets op school waar ouders of leerlingen het niet mee eens zijn. Daarom heeft Kentalis een klachtenregeling. Deze regeling vindt u op onze schoolwebsite en op www.kentalis.nl/klacht.

Ouderraad (klankbordgroep)

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 wordt een ouderraad gestart. Er was wel een ouderraad maar ook behoefte aan herstart en wijziging in taken en verantwoordelijkheden.  De ouderraad heeft op hoofdlijnen twee doelen. Enerzijds is dat het meepraten over allerlei zaken die met school te maken hebben. Dat kan variëren van de schoolreisbestemming tot al-dan-niet trakteren op snoep. Daarnaast kan de ouderraad ondersteunen bij verschillende activiteiten. Sportdagen, schoolreizen, bibliotheekbeheer enz. De ouderraad is nieuw en moet nog verder vorm krijgen.

Ook wordt in de ouderraad gevraagd wat wensen zijn t.a.v. schoolontwikkeling. Op deze manier worden ouders via het platform ouderraad betrokken bij schoolontwikkeling.