Leerlingenzorg
Leerlingenzorg
Ontwikkelingsperspectief: de doelen van ons onderwijs
We vinden het heel belangrijk dat uw kind zich goed kan ontwikkelen. Daarom stellen we voor elke leerling een ‘ontwikkelingsperspectief’ op, binnen zes weken na de inschrijving. We beschrijven de ontwikkelingsmogelijkheden, de doelen die we samen willen halen en wat nodig is om deze doelen te bereiken. We overleggen natuurlijk met u en de Commissie van Onderzoek geeft ons advies over het ontwikkelingsperspectief. We evalueren het ontwikkelingsperspectief jaarlijks met u en stellen het bij als dat nodig is. Bent u het niet eens met het ontwikkelingsperspectief? Dan kunt u terecht bij de directie van de school. Komt u er samen niet uit, kijk dan op www.onderwijsgeschillen.nl/passend- onderwijs/geschillencommissie-passend-onderwijs/.
Elke leerling van de afdeling SO DSH krijgt een ontwikkelingsplanperspectief (OPP) dat met ouders binnen zes weken nadat uw kind is gestart op de Guyotschool wordt besproken, en aan het einde van het schooljaar door de leerkrachten wordt het OPP geëvalueerd. Vervolgens wordt het ontwikkelingsperspectief aan het einde van een schooljaar ook weer met de ouders besproken, tijdens de oudergesprekken. De leerkrachten zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het opstellen van het ontwikkelperspectief, de Commissie van Leerlingzorg ondersteunt hierbij en stelt het perspectief jaarlijks vast. Voor de evaluatie van het perspectief worden de ouders aan het einde van het schooljaar op school uitgenodigd.
Indien er sprake is van een vorm van ondersteunende begeleiding vanuit Kentalis Zorg, wordt er tevens een individueel plan geformuleerd. De leerkrachten zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het opstellen van het ontwikkelperspectief, de Commissie van Leerlingenzorg ondersteunt hierbij en stelt het perspectief vast.
Groepsbesprekingen
Groepsbesprekingen vinden drie keer per schooljaar plaats. In deze multidisciplinaire besprekingen worden de pedagogische, didactische, sociaal emotionele en communicatieve doelen van de groep besproken. Hierbij zijn betrokken: de gedragskundige, de groepsleerkracht, de logopedist, de zorgmedewerker, de intern begeleider en eventuele andere relevante betrokkenen (zoals therapeuten, vakleerkrachten en maatschappelijk werkers).
Leerlingvolgsysteem
In alle afdelingen worden de vorderingen van de leerlingen bijgehouden in het leerlingvolgsysteem Parnassys.
Leerkrachten verzamelen gegevens van alle leerlingen door methodegebonden en methode- onafhankelijke (CITO) toetsen af te nemen. Verder worden gegevens verzameld door observaties en het invullen van vragenlijsten.
Psywel: vroege signalering voor dove- en slechthorende jongeren met psychische problemen
Kentalis Onderwijs brengt iedere twee jaar het psychisch welbevinden van haar dove- en slechthorende leerlingen in kaart door middel van een screening. Aanleiding van deze screening is een onderzoek waaruit blijkt dat binnen de groep dove- en slechthorende kinderen en kinderen met CI meer sprake is van problemen op het gebied van het psychisch welbevinden dan bij horende leeftijdsgenootjes. Deze psychische problemen zijn vaak moeilijk te herkennen. Kentalis wil deze leerlingen op tijd de juiste hulp bieden.
Uiteraard vragen we u eerst om toestemming. Vroege signalering houdt in dat u als ouders/verzorgers en de betrokken leerkracht een vragenlijst invult. Een gedragskundige beoordeelt de antwoorden. De uitslagen worden vertrouwelijk behandeld. De gedragsdeskundige maakt vervolgens een verslag en deelt deze met u en de betrokken schoolmedewerkers. Komen er zorgen naar voren, dan kunt u gezamenlijk met de gedragskundige in gesprek gaan en kan er advies gegeven worden over een passende doorverwijzing. Kentalis Zorg biedt een aantal ambulante behandelvormen aan. Als de problemen ernstiger van aard zijn, is het mogelijk om de gespecialiseerde GGZ in te schakelen.
Commissie van Leerlingzorg
In de Wet op de expertisecentra, artikel 40b, is opgenomen dat het bevoegd gezag van de school een Commissie van Leerlingzorg (CvL) instelt. De CvL is zodanig samengesteld dat zij adequaat kan adviseren vanuit zowel onderwijskundig als pedagogisch, psychologisch en medisch oogpunt, rekening houdend met de mogelijkheden van de leerling. De Commissie van Leerlingzorg heeft tot taak een voorstel te doen voor het ontwikkelingsperspectief, bedoeld in artikel 41a, de uitvoering van het perspectief te evalueren evenals te adviseren over terugplaatsing of overplaatsing van de leerling naar het basisonderwijs, een andere vorm van speciaal onderwijs of het voortgezet (speciaal) onderwijs.
De CvL komt gedurende het schooljaar een aantal keren bij elkaar. Data worden in het jaarrooster opgenomen en zo nodig wordt er een extra overleg gepland. De samenstelling van de CvL kan per bijeenkomst wisselen. Dit is afhankelijk van de agenda en de specifieke problematiek van de te bespreken leerlingen. Afhankelijk van de hulpvraag kan de CvL meer- of minder leden hebben.
In het zorgdocument kunt u nog meer informatie terugvinden over leerlingenzorg. Dit document is op te vragen bij de school.
Handelingsgerichte diagnostiek
De leden van de CvL passen de principes van de handelingsgerichte diagnostiek toe. De uitgangspunten hiervan zijn:
- De diagnostiek moet gericht zijn op advisering, op handelen in de klas en op hulpverlening aan kind en ouders;
- Bij de diagnostiek en het ontwikkelingsperspectief is de wisselwerking tussen het gezin, de school en de omgeving van belang;
- Positieve kenmerken van het kind en zijn/haar omgeving worden meegenomen in de diagnostiek en in het persoonlijk plan.
Handelingsgerichte diagnostiek impliceert samenwerken met ouders, school en andere betrokkenen. Afstemming tussen de ideeën, verwachtingen en visies beoogt een klimaat te creëren van openheid en actieve betrokkenheid zodat alle betrokkenen gemotiveerd blijven een actieve bijdrage te leveren aan de diagnostiek en de oplossingen.
Medische zorg
Als er medische zorg nodig is, wordt dit met ouders besproken en vastgelegd in een medisch protocol.
Wanneer een leerling medicatie of sondevoeding nodig heeft dienen de geschoolde zorgmedewerkers of leerkrachten dit toe. Zij zijn bevoegd en bekwaam om medicatie, sondevoeding en medicatie voor epilepsie toe te dienen. Medicijnen zijn veilig opgeborgen in een afgesloten kast en na toedienen wordt het afgetekend op de medicatie lijst van de leerling.
Er is een fysiotherapiepraktijk verbonden (Kinderpraktijk Groningen) aan de school.
Wanneer een leerling gebruik maakt van een fysiotherapeut dan kan dat in afstemming met de fysiotherapeut .
Een aanvraag voor behandeling loopt via de intern begeleider/leerkracht en de CvL.
De CvL doet uitspraak over de onderwijstijd die de leerling mogelijk mist bij behandeling onder schooltijd. De behandeling wordt bekostigd door de eigen verzekering van de leerling.
Voor ergotherapie maken we gebruik van de praktijk van Lies Lucassen. Zij komt eens in de 2 weken op school. Ook hiervoor gaat de aanvraag eerst via de CvL en worden afspraken en behandelingen tussen de praktijk en ouders afgestemd.
De CvL is betrokken omdat het gaat om (alle) behandelingen & therapieën die onder lestijden vallen.
Audiologie
Binnen de Guyotschool SO DSH is audiologie een belangrijk thema. Als school vinden wij het belangrijk dat uw kind zo optimaal mogelijk gebruik kan maken van de gehoorapparatuur die hij/zij draagt (indien van toepassing). Dagelijks wordt in de groep gecontroleerd of de apparatuur van de kinderen goed werkt. Daarnaast is er gezorgd voor een goede akoestiek in de klassen. In veel groepen wordt op bepaalde momenten gebruik gemaakt van soloapparatuur om het spraakverstaan in de klas te bevorderen. De school zorgt voor de aanwezigheid van soloapparatuur.
De school kan bij Kentalis Audiologisch Centrum terecht wanneer er vraagstukken zijn omtrent het gehoor en hoorhulpmiddelen. Tevens zijn er nauwe contacten met de Audiologische Centra en het CI-team in de regio. De school kan audiologische gegevens opvragen bij het behandelend Audiologisch Centra en het CI-team in de regio. De school kan audiologische gegevens opvragen bij het behandelend Audiologisch Centrum / CI-team, met uw toestemming.
Op school is een 'helpdesk audiologie' aanwezig. Wanneer er een accu van een CI leeg is en er geen eigen reserveaccu voor handen is kan er een leenbatterij worden verstrekt aan uw kind. De eigen accu wordt dan gedurende de dag op school opgeladen en wordt aan het einde van de schooldag weer aan uw kind meegegeven. Wanneer er een batterij van een hoortoestel leeg raakt op school, wordt er een nieuwe batterij door de leerkracht verstrekt. De leerkracht bewaart van ieder kind een doosje batterijen in de klas. Het is de bedoeling dat u reservebatterijen meegeeft naar school. Wanneer uw kind CI('s) draagt is het fijn als hij/zij reserveaccu's bij zich heeft in de tas. Verder kan de helpdesk kleine problemen oplossen, bijvoorbeeld het vrijmaken van een verstopt slangetje of het vervangen van een kapot slangetje. Als de helpdesk het probleem niet kan oplossen, zal er een briefje worden meegegeven met het verzoek om naar het audiologisch centrum of de audicien te gaan om het probleem te verhelpen.
Kentalis Zorg: Ondersteuning voor kinderen/jongeren en hun ouders
Heeft uw slechthorende of dove kind weinig zelfvertrouwen of moeite met communiceren? Heeft u vragen over de opvoeding of communicatie thuis? Wilt u (verder) leren gebaren? Heeft u vragen over het gedrag van uw kind?
De vragen van ouders en kind staan centraal bij het bepalen wat in een behandeltraject aan bod zal komen. We bespreken uw zorgen en waar u graag ondersteuning bij wilt.
Als uw zoon of dochter een verstandelijke én auditieve of communicatieve beperking heeft, kunt u bij ons terecht voor behandeling op maat. Er kunnen vragen spelen als:
- Hoe kunnen we elkaar beter begrijpen?
- Waarom is mijn kind snel gefrustreerd en hoe kan ik hem dan helpen?
- Hoe zorg ik voor meer structuur?
- Hoe leg ik uit wat we gaan doen?
- Hoe help ik mijn kind bij het uiten van emoties?
- Welke hulpmiddelen en communicatiemiddelen kunnen we nog meer gebruiken?
- Hoe ziet de toekomst eruit?
Als u wel zorgen heeft maar nog niet zo duidelijk weet wat er precies nodig is, kan daar eerst onderzoek naar gedaan worden. Daarna kan behandeling gestart worden, afgestemd op de behoeften van het kind en de mensen die voor het kind belangrijk zijn. Heeft u belangstelling voor het behandelaanbod van Kentalis Zorg?
Vaak bespreken ouders hun behoefte aan ondersteuning met betrokkenen van de school: de leerkracht, intern begeleider en/of gedragskundige.
U kunt echter ook rechtstreeks contact opnemen met Kentalis Aanmelding: 050-5331931. Een cliëntadviseur zal met u bespreken wat er nodig is om een zorgindicatie aan te vragen.
De behandeling van Kentalis Zorg wordt vergoed door de zorgverzekeraar uit het basispakket.
Er is voor ouders een flyers van Kentalis Zorg beschikbaar op school.
Maatschappelijk Werk
In sommige gevallen kan het nodig zijn dat maatschappelijk werk wordt ingeschakeld. Er kunnen vragen zijn over hoe uw kind functioneert in de thuissituatie en op school. Besproken wordt hoe u als ouder de auditieve beperking en mogelijk andere beperkingen van uw kind ervaart. Hoe verloopt de onderlinge communicatie en wat heeft u als ouder en sociale omgeving nodig om er voor te zorgen dat een ieder goed tot zijn/haar recht komt? Wat heeft uw kind nodig om goed te kunnen functioneren? Hierbij komen ook zaken aan de orde van praktische aard, zoals het aanvragen van communicatielessen, begeleiding thuis voor uw zoon of dochter, ouderverenigingen, kinderbijslag, huisvesting, taxivervoer, tolkaanvragen, enzovoort. Maatschappelijk werk wordt alleen ingezet na goedkeuring van de Commissie van Leerlingzorg (CvL). In de CvL wordt afgesproken of maatschappelijk werk wordt ingeschakeld en wat hierbij de doelen zijn.
Soms zijn er andere vragen vanuit de ouders/opvoeders, zoals een probleem of een steeds terugkerende vraag waar nog geen oplossing voor gevonden is. Denk bijvoorbeeld aan opvoedingsvragen rond de verschillende levensfasen van uw kind (prepuberteit, puberteit) of wanneer uw kind moeite heeft om naar school te gaan, ruzie heeft met vriendjes, of een moeilijke thuissituatie (financiële problemen, problemen die voortkomen uit relatie- en/of echtscheidings-situaties).
Maatschappelijk werk kan dit samen met u in kaart brengen en in een beperkt aantal gesprekken samen met u zoeken naar een oplossing. Doel is dan om u aan te reiken wat nodig is om weer op eigen kracht verder te gaan. Samen naar uw situatie kijken en deze bespreken is vaak de eerste stap op de weg naar verbetering. Een verbetering in de thuissituatie kan ook weer een positief effect geven op de leerprestaties en de ontwikkeling van uw zoon of dochter. Ook hierbij geldt dat er pas maatschappelijk werk wordt ingezet op advies van CvL of de gedragskundige.
Maatschappelijk werk kan deel uitmaken van de Commissie van Leerlingzorg. Het systeemgericht en het multidisciplinair werken komt ten goede aan de sociale omgeving en schoolomgeving van het kind. Vanuit de CvL kunnen vragen aanleiding zijn om maatschappelijk werk in te schakelen. De maatschappelijk werker kan een brugfunctie vervullen wanneer het gaat om afstemming tussen school en thuis. Hierbij kan de maatschappelijk werker zowel ouders als leerkrachten en andere professionals binnen de school ondersteunen. De privacy staat voorop voor wat betreft de gesprekken met de maatschappelijk werker. Een maatschappelijk werker heeft geheimhoudingsplicht. Als informatie belangrijk is voor de school en in het belang van uw kind, zal met u worden besproken worden wat wel aan de orde kan komen.
U kunt als ouders/verzorgers rechtstreeks, of via de school, contact opnemen met maatschappelijk werk. Ook wanneer u als ouder/verzorger vragen of zorgen heeft over uw kind, of zaken wilt bespreken die niet direct het onderwijs betreffen, kunt u hierover contact opnemen. Afhankelijk van de vraag kunnen we ook doorverwijzen naar andere hulpverlening of een begeleidende en coördinerende rol vervullen (casemanager).
Aan de Guyotschool is een maatschappelijk werker verbonden: Rachelle Kusters (vervanger van Anna Everts)
Schoolarts
Werkwijze CvL Guyotschool DSH en schoolarts
De schoolarts, Marlinda van Batenburg, is betrokken bij de Guyotschool vanuit de GGD.
Binnen het speciaal onderwijs is er de mogelijkheid tot intredeonderzoeken (start op school), en de screening in groep 2 en 7.
Binnen de Guyotschool is er sprake van een gevestigde zorgstructuur met hierin samenwerking met een grote verscheidenheid aan paramedici en andere zorgprofessionals. Daarnaast bezoeken veel leerlingen al een arts. Hierdoor is de reguliere screening vanuit de schoolarts niet passend voor de doelgroep en is er in overleg besloten om van de standaardwerkwijze af te wijken.
De schoolarts is benaderbaar voor de Guyotschool voor consultatie en advies. De schoolarts kan bijvoorbeeld betrokken worden bij slaapproblemen, overgewicht, zindelijkheid, adviezen ten aanzien van gezonde eetpatronen, schoolverzuim door ziekte, een sluimerende afwezigheid van een leerling. De schoolarts zal dan zelf contact opnemen met ouders en evt. een leerling oproepen.
De schoolarts kan daarnaast benaderd worden voor verwijsbrieven naar instanties (bijv. Kentalis Zorg).
De schoolarts behoort tot onze zorgstructuur en heeft indien er toestemming is voor het betrekken van de schoolarts bij een leerling toegang tot de dossiergegevens van een leerling.