Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

De Guyotschool ziet het pedagogisch klimaat als de omgeving waar de basis ligt om goed tot leren te kunnen komen. Een goed pedagogisch klimaat geeft leerlingen voldoende rust en schept ruimte in het hoofd van leerlingen om goed tot leren te kunnen komen. Het gaat hier om factoren die soms al van nature in de klas aanwezig door het handelen van de leerkracht. Maar het gaat echter ook zeker over factoren die de leerkracht weloverwogen creëert binnen zijn of haar klas. Binnen de Guyotschool willen we in ons pedagogisch handelen waarden aanleren die wij belangrijk vinden, zoals: rechtvaardigheid, eerlijkheid en solidariteit. Andere belangrijke kenmerken van het pedagogisch klimaat op de Guyotschool zijn:

  • Leerlingen worden gezien en serieus genomen
  • Leerlingen ervaren dat ze zichzelf mogen zijn
  • Leerlingen voelen zich veilig in de klas en in de rest van de school
  • Er is een fijne werksfeer; ruimte voor gezelligheid en ook fouten mogen maken. Leerkracht is open en is model met zijn of haar gedrag, bijvoorbeeld omtrent fouten mogen maken. Tevens ervaren leerlingen dat ze zorgen en fijne momenten kunnen delen
  • Er is een goede werksfeer met duidelijke regels en een heldere structuur
  • Voorspelbaarheid is aanwezig door orde, rust, regelmaat en routines
  • Verwachtingen worden geëxpliciteerd rondom bijvoorbeeld werkhouding in positieve bewoording
  • De nadruk ligt op de mogelijkheden en bevorderende eigenschappen van de leerling en indien nodig worden hulpmiddelen gebruikt. 

Actief burgerschap en overgang regulier onderwijs

Actief Burgerschap

Burgerschapsvorming is het spelenderwijs kennis maken met en voorbereiden van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan onze samenleving en democratie. Dit is een verplicht onderdeel van het onderwijs. Het gaat om het oefenen met een houding en vaardigheden met betrekking tot thema’s als democratie, deelname aan de maatschappij en identiteit. Sociale integratie wil zeggen dat burgers, ongeacht hun etnische of culturele achtergrond, deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn met de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur en democratie. 

Bij burgerschap staan drie domeinen centraal:

  • Democratie: Hoe zit de rechtsstaat in elkaar, wat is democratie en hoe werkt politiek?
  • Participatie: Welke houding en welk gedrag is nodig om actief mee te kunnen doen?
  • Identiteit: Wat is mijn identiteit en voor welke waarden sta ik? 

Wij proberen actief burgerschap bij onze leerlingen te stimuleren. We vinden het immers belangrijk dat onze leerlingen zo optimaal mogelijk kunnen participeren binnen en een bijdrage kunnen leveren aan de Nederlandse samenleving. Dit doen wij door actief te oefenen met de drie domeinen (democratie, participatie en identiteit). Burgerschap komt tijdens verschillende lessen terug. Hiernaast wordt er gebruik gemaakt van het programma ‘KWINK’. Dit is een digitale lesmethode voor sociaal en emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Verder besteden we binnen onze school ook aandacht aan dovencultuur. Dit wordt gedaan via Culturele vorming en Identiteit voor Doven en Slechthorenden (CIDS), wat gegeven wordt tijdens de lessen Nederlandse Gebarentaal. De leerlingen leren hier bijvoorbeeld op welke manier ze verschillen van horende mensen en hoe ze met deze verschillen om kunnen gaan. Ook worden er waar mogelijk bewust activiteiten met de leerlingen ondernomen in de maatschappij, zoals musea bezoeken. 

Een voorbeeld van het oefenen met actief burgerschap is de aanwezigheid en de verkiezingen van de leerlingenraad van onze school. Hierin zitten verkozen leerlingen van de Guyotschool SO D/SH en de Guyotschool SO CMB/DB. Samen denken ze na over schoolse zaken en geven ze gevraagd en ongevraagd advies over zaken in en rond de school. Een aantal keren per jaar vergadert de leerlingenraad met de directeur. Op deze manier ervaren de leerlingen thema’s als democratie en burgerschap in de praktijk. Verder besteden we binnen onze school ook aandacht aan dovencultuur. Dit wordt gedaan via Culturele vorming en Identiteit voor Doven en Slechthorenden (CIDS), wat gegeven wordt tijdens de lessen Nederlandse Gebarentaal. De leerlingen leren hier bijvoorbeeld op welke manier ze verschillen van horende mensen en hoe ze met deze verschillen om kunnen gaan. Ook worden er waar mogelijk bewust activiteiten met de leerlingen ondernomen in de maatschappij, zoals musea bezoeken. 

Overgang regulier onderwijs

Een aantal leerlingen van de school bezoekt 1 dag per week de basisschool in hun eigen woonomgeving. Doel hiervan is het op gang brengen van (sociale) contacten met zijn of haar leefomgeving (de leeftijdgenoten in de buurt), zodat zij elkaar leren kennen, begrijpen en waarderen en heeft als doel uitstroom naar de reguliere basisschool. De periode voor de overgang naar het regulier onderwijs is zo kort mogelijk. 

Niet de basisschool, maar de Guyotschool is verantwoordelijk voor de doorgaande leerlijn op deze dag. De Guyot-leerling is gastleerling, zonder dat er een financiële vergoeding voor de ontvangende basisschool tegenover staat. Samen met de ouders, de groepsleerkracht en de intern begeleider van de Guyotschool wordt gekeken of overgang van de leerling naar het regulier onderwijs passend en haalbaar is. De intern begeleider voert met de basisschool een uitgebreid informatiegesprek. De ouders, de basisschool en de Guyotschool maken duidelijke afspraken met elkaar. De intern begeleider bezoekt de reguliere school één keer per jaar. De overige contacten tussen de beide basisscholen verloopt tussen de betrokken leerkrachten van beide scholen. Indien mogelijk bezoekt de leerkracht van de Guyotschool de basisschool ook één keer per jaar.

Tijdens de leerlingbespreking wordt geëvalueerd hoe de overgangsperiode van de leerling verloopt. In overleg met alle betrokkenen wordt besloten of de overgangsperiode zal worden voortgezet dan wel beëindigd. 
 
Als de leerlingen ouder worden, krijgen zij schoolwerk mee. We vragen van ouders aandacht en inzet om toe te zien dat het schoolwerk écht gedaan wordt, of om samen met het kind het huiswerk te maken. 
In overleg (bijv. in aanloop naar uitstroom naar het regulier onderwijs) kan de "overgang regulier onderwijs" worden uitgebreid naar twee dagen per week, met nog steeds als uitgangspunt dat de Guyotschool verantwoordelijk blijft voor de lesinhoud en de doorgaande lijn van het lesstofaanbod. Er vindt nauwe afstemming plaats met het regulier onderwijs waar de leerling 1 á 2 dagen naar toe gaat. Ook dan vindt er alleen bekostiging plaats voor de Guyotschool. Er kan in overleg met de Guyotschool, de reguliere school en ouders worden besloten of een leerling volledig de overstap kan maken naar het regulier onderwijs. 

Bij omgekeerde Sociale Integratie komt het broertje of zusje van een dove- of slechthorende leerling op  op de Guyotschool. Horende broertjes en zusjes leren op die manier de schoolwereld van hun dove of slechthorende zusje of broertje beter begrijpen en zij kunnen hun gebarentaal verder ontwikkelen. Zij komen niet in dezelfde groep als hun broertje of zusje, maar in dezelfde jaargroep waarin zij ook op hun eigen basisschool zitten. Omgekeerde sociale integratie is wel beperkt in duur, namelijk voor de duur van maximaal 1 jaar. Voorwaarde hiervoor is dat een broertje of zusje hier alleen voor in aanmerking kan komen wanneer voldaan wordt aan 1 van de 2 voorwaarden, namelijk; dat het een broertje of zusje betreft van een leerling die ingeschreven is bij de Guyotschool in het lopende schooljaar of dat 1 of beide ouders van de aan te melden leerling voor omgekeerde sociale integratie doof of slechthorend is.

Kinderen die deelnemen aan de omgekeerde SI mogen ook meedoen met bijzondere activiteiten die plaatsvinden op de dag dat ze bij ons komen, zoals sportdagen, activiteitendagen en de afsluiting van projectweken. Zij mogen mee op schoolreisje, ook als dit op een andere dag dan de vrijdag valt. Ook horende kinderen van dove ouders kunnen deelnemen aan omgekeerde SI.

Het kan voorkomen dat er zoveel kinderen zijn voor de omgekeerde SI, dat er een wachtlijst ontstaat. Voor beide vormen van sociale integratie wordt er een contract opgesteld welke door alle partijen dient te worden ondertekend. Meer informatie is terug te lezen in het beleidsplan Overgang naar regulier, welke op te vragen is bij de intern begeleider. 

Veiligheid

Iedere leerling en medewerker moet zich veilig kunnen voelen op de Guyotschool SO D/SH. We zien veiligheid, en de verschillende elementen die hieronder vallen, dan ook als een belangrijk begrip. Zo is er binnen onze school bijvoorbeeld specifiek aandacht voor brandveiligheid, sociale veiligheid en veiligheid op het gebied van gezondheid en medicatie. Hoe de Guyotschool SO D/SH hiermee omgaat, is opgenomen in het veiligheidsplan van de school en het anti-pestbeleid. Deze beide documenten zijn herzien in schooljaar 2024-2025 en op te vragen bij de veiligheidscoördinatoren. De coördinator rondom sociale veiligheid is gedragskundige Heike Leeuwerik (h.leeuwerik@kentalis.nl). Voor overige veiligheidsaspecten, zoals bijvoorbeeld bedrijfshulpverlening, is Gertjan Niemeyer (g.niemeyer@kentalis.nl) de betrokken coördinator. Binnen onze school zijn verschillende medewerkers opgeleid als bedrijfshulpverlener. Deze medewerkers ontvangen jaarlijks een scholing om hun kennis en ervaring up-to-date te houden.

Op het gebied van sociale veiligheid hanteren we een proactieve aanpak. In de zogenoemde ‘Gouden Weken’ wordt er veel aandacht besteed aan omgangsregels- en vormen, waarbij respect hoog in het vaandel staat. Daarnaast wordt er gewerkt met verschillende methodes. Zo wordt er gewerkt met KWINK. Dit is een methode die zich richt op preventie van bijvoorbeeld pesten op school en de kracht van een veilige groep. Ook wordt er gewerkt met Rots en Water. Dit is een psycho-fysieke sociale competentietraining. Tijdens deze training komen thema’s als: lichaamsbesef, gevoelens, nee kunnen zeggen en accepteren, grenzen, pesten, groepsdruk en veiligheid op straat aan bod. Tot slot wordt er gewerkt met Kriebels in je Buik, met de daarbij behorende Week van de Lentekriebels. Dit is een methode waarbij leerlingen op school op een aansprekende en bij hun leeftijd passende wijze kennis maken met allerlei zaken op het gebied van relaties en seksualiteit. 

Met behulp van de Monitor Sociale Veiligheid meet de school elk jaar de veiligheidsbeleving van de leerlingen op school. Mochten de resultaten van deze monitor aanleiding geven tot zorgen, dan worden er acties ondernomen om de veiligheid op school te verbeteren. In het schooljaar 2024/2025 is uit de MSV naar voren gekomen dat het merendeel van de leerlingen zich veilig en prettig voelt op school en is de gestelde norm behaald. We zijn trots op deze uitkomsten en de veilige omgeving die wij gezamenlijk creëren. 

Het kan voorkomen dat een leerling, ouder of medewerker het niet eens is met wat er op school gebeurd. Daarom heeft Kentalis een klachtenregeling. Deze regeling is te vinden op de website van Kentalis: https://www.kentalis.nl/klacht

Fysiek beperkend handelen
Dwang en drang zijn geen vanzelfsprekende termen in het onderwijs. Soms ontstaan er echter situaties waarin de veiligheid van een leerling en/of diens omgeving in het geding is. Het ontbreken van een wettelijk kader voor fysiek beperkend handelen en het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen in het onderwijs vraagt om duidelijke afspraken. Binnen de Guyotschool handelen we, waar het gaat om dit onderwerp, in lijn met de 'Richtlijn fysiek beperkend handelen en/of vrijheidsbeperkende maatregelen binnen het onderwijs' van de Sectorraad GO/PO-raad, Stichting School & Veiligheid en het Nederlands Jeugdinstituut.

Internet gebruik

Veilig internet en sociale media gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan het veilig gebruik van internet. Daarnaast geldt sinds het begin van schooljaar 2024-2025 dat het gebruiken van mobiele telefoons onder schooltijd niet is toegestaan. Meer informatie over dit telefoonbeleid vindt u onder ‘Ouders en school’.

Het internet is zowel binnen als buiten school bijna niet meer weg te denken. Op de Guyotschool D/SH werken we dan ook vaak met laptops en Ipads. Het gebruik hiervan biedt verschillende mogelijkheden en wordt daarmee ook steeds meer een onderdeel van de lessen in de klas. Zo zijn leerlingen gemotiveerd om ermee te werken, maar biedt het ook verschillende didactische en communicatieve mogelijkheden. Over het algemeen gebruiken onze leerlingen de laptops en Ipads onder toezicht van een leerkracht, onderwijsassistent of zorgmedewerker. De enkele gevallen dat dit niet zo is wordt met de leerling afspraken gemaakt over wat er verwacht wordt van de leerling. Immers zijn er ook risico’s verbonden aan het internetgebruik, bijvoorbeeld het bezoeken van ongewenste websites, digitaal pesten, (seksuele) intimidatie en/of schending van privacy. Op de Guyotschool SO D/SH besteden we daarom aandacht aan mediawijsheid, oftewel vaardigheden om actief, kritisch en bewust deel te nemen aan de mediasamenleving. Dit wordt gedaan via de lesmethode Kwink. Ouders worden door de leerkracht op de hoogte gesteld over de veilige internet en telefoonwerkwijze.  

Gedragsregels

Een uitgangspunt binnen de Guyotschool SO D/SH is dat leerlingen zich prettig voelen bij ons op school. Om dit te bereiken zijn schoolregels opgesteld door ons leerlingenraad. Deze regels zijn algemeen en gelden voor iedereen binnen school en tijdens het spelen op het schoolplein. Een aantal voorbeelden van deze regels zijn:

  • we spelen samen
  • zegt iemand nee, dan we stoppen we
  • we roddelen en pesten niet.

In het verlengde hiervan gelden ook algemene schoolregels, zoals: 

  • we gaan respectvol met elkaar om
  • ik laat een ander uitpraten
  • we accepteren dat leerlingen, juffen en meesters verschillend zijn
  • we houden met elkaar de school netjes. 

Naast de algemene schoolregels kunnen er binnen de eigen klas aanvullingen worden gedaan. Dit zijn de gedragsregels. Vaak worden deze tijdens de eerste weken na de zomervakantie, de gouden weken, vastgesteld met alle leerlingen uit de groep. De gedragsregels kunnen per groep verschillen omdat in elke groep behoefte kan zijn aan andere regels. De gezamenlijk vastgestelde gedragsregels worden zichtbaar in de klas opgehangen of vastgelegd in groepsmap van de klas. 

Bovenstaande regels hebben vooral als doel om ongewenst gedrag te voorkomen. Het gebeurt echter wel eens dat zich desondanks toch ongewenst gedrag voordoet. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in schade bij andere leerlingen of medewerkers. Van dit gedrag wordt altijd een incidentmelding (MIC) gemaakt. In deze melding wordt omschreven wie er betrokken waren bij het incident, wat de mogelijke aanleiding is en wat er is voorgevallen. Deze meldingen worden gedaan om zicht te houden op het aantal incidenten, ervan te leren en onze aanpak te verbeteren. Ouders worden op de hoogte gebracht van incidentmeldingen die betrekking hebben op hun kind.