Onze school

Inleiding

 

Beste ouder/verzorger,(s)

Voor u ligt de schoolgids van de Kentalis Guyotschool in Haren 2023-2024, een school voor leerlingen die doof- of slechthorend zijn. In de gids geven we dat verder aan als Guyotschool DSH. In dit deel staat specifieke informatie over onze school. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het algemene deel van de schoolgids.

Wij bieden onderwijs aan leerlingen met een auditieve beperking (cluster 2). Daarbij gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van het kind. We vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids alles over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij.
Van de invulling van passend onderwijs en de taken van de medezeggenschapsraad tot informatie over verzekeringen en veilig internetgebruik. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig uit op school. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.

De Guyotscholen SO DSH, SO CMB en (V)SO CMB vormen samen een scholengroep. Zij verzorgen onderwijs aan leerlingen met een auditieve beperking, al dan niet in combinatie met bijkomende beperkingen, in de leeftijd van 3 tot 20 jaar. De Guyotschool SO bestaat uit twee afdelingen. Een afdeling DSH voor leerlingen met alleen een auditieve beperking en een afdeling CMB voor leerlingen met meervoudige beperkingen. Deze schoolgids beschrijft alleen SO DSH  dat wil zeggen de school voor leerlingen met een auditieve beperking in de leeftijd van 3 t/m 12 jaar.

Wij vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen. Een onderwijsteam van ruim 65 goed geschoolde onderwijsmedewerkers doet hiervoor zijn uiterste best. In sommige gevallen is er sprake van aanvullende behandelingen. Deze behandelingen worden verzorgd door o.a. zelfstandige praktijken gevestigd in de Guyotschool. 

Een schoolgids probeert u zo goed als mogelijk te informeren maar het blijft natuurlijk een brochure die pas gaat leven als u zich daar ook daadwerkelijk een beeld bij kunt vormen. Graag nodigen wij u dan ook uit voor een (kennismakings)bezoek aan onze scholen. Het team van de Guyotscholen zal u met enthousiasme ontvangen.

H. Koopman

Directeur Kentalis Guyotscholen


|Guyot Schoolplein

Onze visie

Voorbereiden op een volwaardige plek in de maatschappij is voor ons het belangrijkste uitgangspunt. De weg naar deze plek in de maatschappij loopt voor een deel door de Guyotschool. Het onderwijsprogramma is gebaseerd op een planmatige aanpak en het uitgangspunt dat we hoge (leer)opbrengsten verwachten bij onze leerlingen. Omdat wij hoge doelen stellen wordt van leerlingen een extra inspanning verwacht in combinatie met een aangepaste onderwijsmethodiek. Hoge doelen stellen en anders aanbieden. Met daarbij de toevoeging dat we altijd uitgaan van de mogelijkheden van elke individuele leerling. 

Belangrijk in het onderwijsaanbod is het specifieke taalaanbod. Over het algemeen is op dit gebied sprake van achterstanden en hiaten. Er wordt nadrukkelijk ingezet op het werken aan deze hiaten en achterstanden. Taal en communicatie is daarmee een van de belangrijkste aandachtsgebieden van de school.

Kenmerkend op de Guyotschool is de wijze van communiceren. Een auditieve beperking maakt dat een visuele component helpend is in  communicatie en kennisoverdracht. Naast verschillende visualisaties wordt in de communicatie gebruik gemaakt van zowel de Nederlandse Gebarentaal (NGT) als de Nederlandse gesproken taal, ondersteund met gebaren. Ook wordt maximaal gebruik gemaakt van hoorapparatuur en bijbehorende hulpmiddelen.

Leerlingen kunnen zich ontwikkelen tot volwaardige deelnemers in de maatschappij als zij daarvoor het juiste communicatiemiddel tot  beschikking hebben of krijgen. Alleen dan is er ontwikkeling mogelijk op alle vakgebieden maar tegelijkertijd ook op de ontwikkeling van de persoonlijkheid.

 

Onze leerlingen

Onze leerlingen

Wij verzorgen onderwijs voor dove- en slechthorende leerlingen.  Leerlingen mogen op onze school starten op drie jarige leeftijd. Dit is niet zonder reden; taal ontwikkelt zich het best op jonge leeftijd. Tijdig beginnen met een specifiek taalaanbod is daarom van groot belang.

De leerlingen van de afdeling DSH volgen een zo regulier mogelijk programma. Doorstromen gebeurt het meest naar speciaal voortgezet onderwijs, maar ook eventueel naar alle niveau's van regulier voortgezet onderwijs is mogelijk. 

Niet altijd is er sprake van een auditieve beperking. In uitzonderlijke gevallen worden er ook leerlingen toegelaten zonder auditieve beperking maar die vooral gebaat zijn bij het onderwijsaanbod en pedagogische aanpak op onze school.

Onze school is ook toegankelijk voor doof- blinde leerlingen. Zij kunnen op verschillende  afdelingen worden geplaatst, afhankelijk van het ontwikkelingsniveau.

In het zogenaamde School Ondersteunings Profiel (SOP) is beschreven welke leerlingen wel en welke leerlingen niet toegelaten worden op onze school. 

Ondersteuningsprofiel 2023-2024 Guyot.pdf (link)

Schoolondersteuningsprofielen

Schoolondersteuningsprofiel Doof/Slechthorend (D/SH) Waar werken we aan?

Samen met u bekijken we wat past bij de mogelijkheden van uw kind. We kunnen twee talen aanbieden: het gesproken en geschreven Nederlands (eventueel ondersteund met gebaren) en de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Bij onze school werken horende-, dove- of slechthorende medewerkers. Het is belangrijk dat onze leerlingen volwassen rolmodellen hebben.

Bij de communicatie gebruiken we visualisatie , NGT en gesproken NL met ondersteunende gebaren.

Dove en slechthorende leerlingen kunnen geplaatst worden vanaf drie jaar. Voor kinderen onder de 3 jaar is er een groep vroeg-behandeling. In de groepen voor vroeg-behandeling wordt vooral gewerkt aan communicatieve voorwaarden. Leerlingen verlaten doorgaans onze school in het schooljaar dat zij twaalf jaar worden. Het is voor sommige leerlingen mogelijk om de schoolperiode te verlengen met één jaar. Kinderen kunnen bij ons worden ingeschreven met een intelligentiequotiënt (IQ) vanaf 70.  (Is het IQ lager dan wordt doorverwezen naar de afdeling CMB). Dit betekent dat we de leerstof van de basisschool als uitgangspunt hanteren voor ons onderwijsaanbod. Sommige leerlingen hebben bijkomende hulpvragen op het gebied van leren en/of gedrag.

Alle leerlingen krijgen een zogenaamd arrangement.  Dit bepaalt welke  vorm van onderwijs en ondersteuning zij krijgen. Een onderwijsarrangement houdt in dat dove- en slechthorende leerlingen naar een school voor speciaal onderwijs kunnen. Een ondersteuningsarrangement houdt dat leerling ondersteuning krijgen in het regulier onderwijs. Ook in dit arrangement wordt gekeken naar een passend taalaanbod van gesproken en geschreven Nederlands en de Nederlandse Gebarentaal.

Binnen de verschillende onderwijsarrangementen is er veel aandacht voor de culturele vorming en identiteit voor dove en slechthorende leerlingen (CIDS). Het doel is dat de kinderen een positief en reëel zelfbeeld hebben. Ze leren omgaan met de gevolgen van hun gehoorbeperking en wisselen ervaringen uit om van elkaar te leren.

Naast aandacht voor onderwijs en sociaal emotionele ontwikkeling is er ook aandacht voor de spraak- en taalontwikkeling. Van alle leerlingen wordt vastgesteld wat de specifieke behoefte is op dit gebied. Afhankelijk van deze analyse ontvangen leerlingen individuele logopedie en/of groepslogopedie.
Tijdens deze behandelingen wordt gewerkt aan verschillend spraak- en taaldoelen. 

Een aantal leerlingen volgt met extra ondersteuning onderwijs op een reguliere basisschool in de eigen woonplaats in een licht arrangement. Deze leerlingen worden begeleid door medewerkers van de ambulante dienstverlening van Kentalis. De begeleiding wordt afgestemd op de onderwijsbehoefte
van de leerling en de ondersteuningsbehoefte van de leerkracht(en).
 

Schoolondersteuningsprofiel Doofblind (DB) Waar werken we aan?

We stemmen ons onderwijs af op de individuele leerling. Zo bieden we uw kind optimale ontwikkelingskansen. We geven hier vorm aan vanuit onze visie:

Wij willen dat de  leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontplooien, waardoor hun zelfredzaamheid wordt vergroot en zij zo goed mogelijk toegang krijgen tot een sociaal leven. Hiermee willen we voor elke leerling een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven bereiken. Dit doen we door de leerling toegang tot informatie, communicatie en mobiliteit te geven. Hiertoe bieden wij een veilige, voorspelbare omgeving, hanteren wij een tactiel georiënteerde benadering, zijn wij competente communicatiepartners en bieden wij continuïteit.
 
Ons onderwijs is individueel gericht, maar dit betekent niet dat leerlingen alleen individueel onderwijs krijgen. De leerkracht begeleidt, vaak met behulp van een klasse assistent of begeleider, een groep van drie á vier leerlingen en geeft daar binnen vooral individuele ondersteuning. Dit is belangrijk, want onze leerlingen hebben te maken met verschillende vormen van beperkingen:

slechtziendheid/blindheid (aangeboren of verworven), slechthorendheid/doofheid, ontwikkelingsachterstand: verklaarbaar vanuit syndromen (indien van toepassing) en achterstand door de visuele en auditieve beperking. Syndromen zijn soms de oorzaak van de auditieve en visuele beperking, Soms zijn er bijkomende medische en motorische beperkingen (onder andere spasme, epilepsie en verlamming).

De inhoud van het schoolprogramma is gebaseerd op de wettelijk voorgeschreven leerlijnen speciaal onderwijs . Met ouders en een multidisciplinair werken we aan de volgende ontwikkelingsgebieden:

Interactie en communicatie

Met interactie bedoelen we op elkaar reageren, bijvoorbeeld: we kijken naar hetzelfde en we lachen naar elkaar. Met communicatie bedoelen we interactie waarbij informatie uitgewisseld wordt, bijvoorbeeld: de leerling maakt het gebaar ‘drinken’ en de leerkracht reikt een beker melk aan.
Ontwikkeling van interactie en communicatie is op onze school verweven in het hele schoolprogramma.

Bij het opbouwen van communicatie sluiten we aan bij de vorm die de leerling spontaan gebruikt, bijvoorbeeld: mimiek, verwijzen, gebruik van voorwerpen, (tactiele) gebaren of gesproken taal.

In eerste instantie ligt de dagelijkse zorg voor de ontwikkeling van interactie en communicatie bij de klassenleerkracht. De logopedist kan ingezet worden voor individuele logopedische ondersteuning en ondersteuning van de leerkracht met betrekking tot communicatie/interactie met de leerling. Hiervoor zijn enkele opgeleide interactie communicatie begeleiders (ICB) werkzaam binnen onze school.

Sociale- en emotionele ontwikkeling

Doelen binnen dit onderwerp liggen op het gebied van het (h)erkennen van emoties en gevoelens bij jezelf en anderen, samenspel en samenwerken, initiatief nemen en het ontwikkelen van het zelfbeeld. Er is aandacht voor bewustwording van het eigen lichaam, weerbaarheid (‘nee’ kunnen zeggen) en omgaan met vrienden, relaties en seksualiteit.

Zelfstandigheid en zelfredzaamheid:

We werken aan doelen, zoals aan- en uitkleden, jezelf verzorgen en eten en drinken. Er wordt met leerlingen gewerkt aan de voorbereiding op werken, dagbesteding, zelfstandig of begeleid wonen en een vrijetijdsinvulling. Leerlingen kunnen (binnen of buiten de school) stage lopen als voorbereiding op werken of dagbesteding. Leerlingen oefenen ook vaardigheden die zij nodig hebben om zich een beeld te vormen van de wereld om zich heen. Ook leren de kinderen hoe ze hun weg kunnen vinden in het dagelijks leven: in de klas, op het terrein van Kentalis of bijvoorbeeld in een winkel.

Ontwikkeling van schoolse vaardigheden

Doelen kunnen liggen op het gebied van uitbreiding van de concentratie en aandacht, (kleine) problemen kunnen oplossen, uitbreiding van de leefwereld, wereldoriëntatie, taal en rekenen.
 
Binnen het onderwijsprogramma wordt gewerkt aan het optimaal stimuleren van de verschillende (rest)zintuigen. Dit gebeurt onder andere met visus- en hoortraining, sensomotorische stimulatie en het leren gebruiken van tast, geur en smaak. De logopedist en ergotherapeut kunnen hierin een ondersteunende rol hebben.

Er is dagelijks aandacht voor training van de fijne en grove motoriek. Ook kunnen we ergotherapie, fysiotherapie en bewegingsonderwijs inzetten om te werken aan doelen op dit gebied.
 


 

Schoolplan

Kwalitatief goed onderwijs met de hoogst mogelijke leeropbrengsten is een belangrijke doelstelling van de school. Om dit te bereiken wordt gewerkt aan de hand van het zogenaamde kwaliteitsbeleid en de kwaliteitscyclus. Uitgangspunt voor het beleid op de school is de missie en visie van Kentalis en de uitwerking daar van in de visie en de missie van de school. De ambities van de Kentalis Guyotschool SO DSH kunt u nalezen in de bijlage.

Uitgangspunt is het schoolplan. Het huidige schoolplan bestrijkt de periode 2019- (december )2024. Het schooljaar 2023-(december) 2024 bestrijkt het vijfde   jaar van de schoolplanperiode. (E.e.a. door omzetting van schooljaren naar kalenderjaren.) Het jaarplan 2023 – 2024 bevat een aantal onderwerpen waar dit schooljaar specifiek de aandacht naar uit gaat. Het scholingsprogramma is afgestemd op de onderwerpen zoals die genoemd zijn in het jaarplan. Omdat het jaarplan over het algemeen een lijvig document is worden de hoofdpunten van het jaarplan samengevat in de zogenaamde jaarplanposter of visual. De jaarplanposter heeft als doel om alle medewerkers, maar ook overige belanghebbenden, voortdurend te laten focussen om de hoofdpunten van het jaarplan.

Het jaarplan wordt voortdurend geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. De onderwerpen worden opgenomen in een jaarlijkse bespreekcyclus. Op gezette en vastgestelde tijden worden de onderwerpen van het jaarplan geëvalueerd. Hierbij wordt de PDCA cyclus, Plan Do Check, Act als middel gehanteerd.

Bij de uitvoering van het kwaliteitsbeleid wordt gebruik gemaakt van verschillende instrumenten. Mijn schoolplan voor schoolplan, jaarplan en jaarverslag en het systeem van Werken Met Kwaliteitskaarten. Met name het systeem van WMK maakt het mogelijk om relatief snel, doelgericht en vooral ook efficiënt de kwaliteitscyclus uit te voeren en in beeld te brengen. Schoolplan, jaarplan en jaarverslag zijn op verzoek ter inzage beschikbaar voor belanghebbenden.

Naast het werken met jaarplan en logisch kwaliteitskader  is het uitvoeren van de jaarlijkse cyclus voor zorg, het zorgsysteem/de zorgstructuur, een onderdeel van het kwaliteitsbeleid. Volgens een vastgestelde en jaarlijkse cyclus, de toets- en zorgkalender, worden de opbrengsten van het onderwijs in kaart gebracht.

De opbrengsten worden op drie niveaus geëvalueerd; op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. De evaluatie op schoolniveau is aanleiding voor verdere schoolontwikkeling en/of aanpassing van het onderwijsbeleid. Wij noemen dat maatregelen. Twee keer per jaar worden veiligheidsthermometer en SCOL afgenomen. Twee keer per jaar wordt er gescoord op Cito.  De (leer-) opbrengsten worden in beeld gebracht en de conclusies worden gerapporteerd in het jaarverslag en in de schoolgids. Mogelijk leidt dit tot maatregelen.  De opbrengsten van het leerproces worden daarnaast eens per jaar gerapporteerd aan de inspectie van het onderwijs en het bevoegd gezag. Dit wordt gedaan in internet school dossier isd.

Als onderdeel van het kwaliteitsbeleid wordt ten slotte een externe kwaliteitsanalyse uitgevoerd. Hiervoor bestaat een systeem van audits en auditoren. In een tweejaarlijkse cyclus wordt de school onderzocht door onafhankelijke auditoren. De audits worden uitgevoerd op basis van het toezichtskader van de inspectie. Uitkomsten van audits worden vastgelegd en zijn in sommige gevallen aanleiding tot verdere schoolontwikkeling.
 

Organisatie van de school

De Guyotschool SO bestaat uit twee afdelingen. Een afdeling DSH voor leerlingen met alleen auditieve beperkingen en een afdeling CMB voor leerlingen met meervoudige beperkingen. Binnen het SO  DSH wordt een onderscheid gemaakt tussen onderbouw, de groepen 0/1/2 en de bovenbouw, de groepen 3 t/m 8. Beide afdelingen zijn ondergebracht in 1 schoolgebouw.

Guyotschool SO DSH (locatie Haren)

Deze school richt zich op leerlingen die een gangbare, leeftijdsadequate ontwikkeling voor leerlingen met een auditieve beperking doormaken. Deze leerlingen volgen een onderwijsprogramma dat voor het grootste deel vergelijkbaar is met dat van een reguliere basisschool.

Het SO DSH is voor leerlingen van 3 t/m 12 jaar die doof- of slechthorend zijn. Als een leerling een gangbare, leeftijdsadequate ontwikkeling voor een kind met een auditieve beperking doormaakt, streven we de kerndoelen voor het regulier basisonderwijs en het speciaal onderwijs voor leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking cluster twee na. Leerlingen mogen al naar onze school komen op 3 jarige leeftijd.
 

Leerlingen met Doofblindheid

Op alle afdelingen van de Guyotscholen kunnen leerlingen met doofblindheid worden geplaatst. Er zijn geen speciale groepen voor deze leerlingen. Afhankelijk van leeftijd en ontwikkelingsniveau worden zij geplaatst in een groep. In de groep worden vervolgens aanpassingen gedaan om goed onderwijs te kunnen verzorgen aan deze groep leerlingen.

Schoolgrootte

Op 1 juni  2023 telt de Guyotschool SO DSH ongeveer 45 leerlingen. De leerlingen van deze school zijn afkomstig uit Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Flevoland. Na enige jaren van groei zien we de laatste jaren een stabilisering van het aantal leerlingen. 

Onderwijsteam

De directie van de Kentalis Guyotschool SO DSH (en SO CMB) wordt gevormd door een directeur. De directeur wordt inhoudelijk ondersteund door een inhoudelijke staf.  Deze staf is samengesteld uit intern begeleiders en gedragskundigen. Regelzaken worden uitgevoerd door coördinatoren. Het onderwijsteam bestaat uit leerkrachten, klassenassistenten, begeleiders, intern begeleiders, gedragskundigen en logopedisten. Het onderwijsteam wordt ondersteund door een managementassistent, administratieve ondersteuners en conciërges.


De Guyotschool voelt zich mede verantwoordelijk voor het opleiden van nieuwe collega’s en biedt in beperkte mate stageplekken aan. Hierbij wordt wel rekening gehouden met eventuele auditieve beperkingen. Bij een gelijkwaardig competentieniveau krijgen zij voorrang op het beperkte aantal stageplaatsen.
 

 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Ouders/verzorgers die belangstelling hebben voor onze school, bijvoorbeeld omdat zij een kind hebben met een  auditieve  beperking zijn altijd welkom en kunnen een afspraak maken voor een oriënterend bezoek. 

Wij zullen de school laten zien, vragen beantwoorden en informatie geven over de school.

Belangrijk hierbij is dat er vervolgens wel een formeel traject gevolgd moet worden op het moment dat ouders overwegen hun kind ook echt aan te melden voor onze school. Dat begint bij het aanmelden bij het zogenaamde aanmeldpunt. Informatie hierover is te vinden op de website van Kentalis. Na de aanmelding bij het aanmeldpunt gaat een trajectbegeleider ouders helpen bij het vinden van een passende school. De trajectbegeleider formuleert samen met de ouders een advies over de beste onderwijsvoorziening en dient dit in bij de Commissie van Onderzoek. Deze Commissie van Onderzoek (CvO) bepaalt of het kind een arrangement krijgt en voor hoe lang. Tot slot bekijkt de Commissie van Leerlingzorg (CvL) of een leerling toelaatbaar is op de school. Een onderwijsarrangement is noodzakelijk om te kunnen starten op een school voor speciaal onderwijs.

Soms is er meer nodig dan alleen onderwijs. Er zijn leerlingen die behoefte hebben aan extra behandeling.  Dit wordt tijdens de intake vastgesteld. Met extra behandeling wordt bijvoorbeeld fysiotherapie bedoeld. Dit wordt verzorgd door een zelfstandige fysiotherapiepraktijk die is gevestigd is in de school.