Onze school

Inleiding

Voorwoord

Geachte ouder/verzorger,

Er bestaat een algemene schoolgids en een schoolspecifieke schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis. De informatie is bedoeld voor ouders en verzorgers* van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt.

Iedere school heeft ook een eigen schoolspecifieke schoolgids. De school en de ambulante dienstverlening vallen onder Stichting Kentalis Onderwijs.

* Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.

Jaarkalender met praktische info

Naast deze (deel-)schoolgids is er een jaarkalender met belangrijke informatie, zoals de data van de schoolvakanties, studiedagen en gespreksavonden. U ontvangt deze kalender aan het begin van het schooljaar.

Inleiding en onze visie

Beste ouder/verzorger,

In deze schoolgids 2023-2024 vindt u informatie over SO Doof/SH/DB De Zwanenbloem. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind en vinden het heel belangrijk dat uw kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.

Met vriendelijke groet,

Marjan Rakké-Maliepaard, directeur.

Onze visie

Kentalis Onderwijs Zoetermeer (en Rijswijk) is een scholengemeenschap met verschillende onderwijseenheden. Kentalis Onderwijs Zoetermeer (KOZ) gaat uit van de visie van Kentalis bij onderwijs en begeleiding van haar leerlingen, zie verder de Algemene Kentalis Schoolgids.

Het best mogelijke onderwijs maken wij waar door aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Als onderwijs alleen niet genoeg is om deze doelen te bereiken, dan betrekken wij zorg en andere instanties, zodat de leerlingen het beste uit zichzelf halen.

Onze scholengemeenschap wordt bevolkt door leerlingen en medewerkers uit diverse culturen, met verschillende levensovertuigingen en religies. Iedereen is welkom op onze school. We hebben respect voor elkaars achtergronden. Wij vinden de 'ontmoeting' belangrijk.

Onze leerlingen

SO Doof /SH/DB

De Zwanenbloem Doof/SH biedt speciaal onderwijs aan leerlingen van 3 tot 12 jaar met een auditieve beperking (doof/sh) en een IQ hoger dan 70. Binnen de doelgroep doof/sh zitten ook leerlingen met een cochleair implantaat (CI). Deze leerlingen hebben de indicatie doof, omdat zij in het aanvankelijk leerproces veel baat hebben bij taalstimulering, zowel in gebaren(taal) als in gesproken en geschreven Nederlands.

Tevens bieden wij onderwijs aan kinderen met een arrangement doof/blind.
Bij deze leerlingen is er naast de auditieve en communicatieve beperking ook een visuele beperking. De communicatienood is echter primair.

Schoolondersteuningsprofielen

Onze leerlingen zijn doof, slechthorend en of doofblind. Voor de dove en slechthorende leerlingen geven we extra aandacht aan gesproken en geschreven Nederlands. De lessen worden gegeven in Nederlandse gebarentaal (NGT) of Nederlands (al dan niet ondersteund met gebaren) of een combinatie van beiden. (De D/SH groepen bestaan uit gemiddeld acht leerlingen, een kleinere groepsnorm kan aangehouden worden bij leerlingen met doofblindheid als dit noodzakelijk is).

Voor meer informatie over de schoolondersteuningsprofielen verwijzen wij u naar de Algemene Schoolgids hoofdstuk Schoolondersteunigsprofielen.

Hiernaast heeft iedere afdeling een Schoolondersteuningsplan. Dit is een onderdeel van het Schoolplan 2019-2023. Via onderstaande link heeft u inzicht in ons schoolondersteuningsprofiel.

Schoolplan

De inhoud van het schoolplan 2019-2024 is afgestemd op beleid dat de raad van bestuur samen met de afdelingsdirecteuren heeft geformuleerd. Dit beleid geldt voor alle onderwijseenheden en vormt, samen met het schoolbeleid, de kwaliteitszorg op onze onderwijseenheid. Bij grote ontwikkelingen binnen Kentalis is het mogelijk dat deze, na goedkeuring door de MR, op een later moment worden toegevoegd aan het schoolplan.

Het schoolplan bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen onze onderwijseenheid en in de ondersteuning wordt gevoerd. Het omvat het onderwijskundig beleid, het personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de kwaliteitszorg. We zorgen dat we daarbij de basiskwaliteit garanderen en beschrijven daarnaast expliciet onze eigen aspecten van kwaliteit (parels).

Dit schoolplan functioneert als een verantwoordingsdocument naar de overheid, het bevoegd gezag en de ouders/verzorgers en als een planningsdocument voor de periode 2019-2024. Op basis van de actiepunten stellen we jaarlijks een uitgewerkt jaarplan op. In het jaarverslag zullen we steeds terugblikken of doelen bereikt zijn, en waar aanpassingen en verbeteringen nodig zijn. Op deze wijze geven we vorm aan een cyclus van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen.

Het Schoolplan 2019-2024 is op te vragen bij de directeur.

Organisatie van de school

Kentalis Onderwijs Zoetermeer De Zwanenebloem is een onderwijseenheid op de volgende vestiging:

  • Kentalis Onderwijs Zoetermeer
  • Meerzichtlaan 300 – 302
  • 2716 NR Zoetermeer
  • T 079 32 94 500 I http://www.kentalis.nl

Er wordt onderwijs gegeven aan de volgende doelgroepen

  • Doof/SH/Doofblind

Het verzorgingsgebied van Kentalis (KOZ) is Zoetermeer en den Haag en omstreken (in overeenstemming met Viertaal). 

Directie:

  • Marjan Rakké-Maliepaard, directeur SO Doof/SH/DB

De gebouwen zijn volledig ingericht en aangepast aan de communicatiebehoefte en visusbeperkingen van de leerlingen.

Onderwijsteam

Het team bestaat uit ongeveer 40 medewerkers met een grote verscheidenheid aan functies. Onze personeelsleden zijn in functies ingedeeld, waarbij de organisatie en de samenstelling van het schoolteam er als volgt uitziet:

  • De directeur is integraal eindverantwoordelijk;
  • De afdelingscoördinator is verantwoordelijk voor de coördinatie van de dagelijkse gang van zaken;
  • De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor en heeft de leiding over een groep;
  • De klassenassistent werkt in alle groepen. Bij de inzet van de klassenassistent wordt gekeken naar groepsgrootte, groepssamenstelling en hulpvraag.
  • De leraarondersteuner is aanwezig in de klas om de leraar te ondersteunen maar heeft daarnaast bevoegdheid om zelf les te geven onder supervisie van de groepsleerkracht;
  • De Commissie Van Leerlingenzorg (CVL), bestaande uit: directeur, intern begeleider(s), gedragskundige, logopedist. Zij zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
  • De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en het borgen van de onderwijskwaliteit;
  • De logopedist stimuleert, corrigeert en begeleidt de spraak- en taalontwikkeling van de leerlingen, individueel of in groepsverband;
  • De orthopedagoog/gedragskundige/psycholoog verricht onderzoek en ondersteunt de leerkrachten bij het opstellen en uitvoeren van een handelingsplan en ondersteunt bij verwijzingen;
  • De administratief medewerkers (onder wie managementassistenten) verzorgen de administratie van de school;
  • De conciërges verzorgen het gebouw en de huishoudelijke aangelegenheden binnen de school;
  • Er zijn personeelsleden met de functie van leerkracht of logopedist, die een speciale taak hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de intern begeleider, de remedial teacher, de vakleerkracht bewegingsonderwijs, de NGT-leerkracht en de I-coach.
  • De school maakt ook gebruik van externe medewerkers met een specifieke deskundigheid, zoals de fysiotherapeut, de speltherapeut, de “shadow”, de schoolarts en de ergotherapeut.
     
  • Jaarlijks bieden wij stagemogelijkheden aan onderwijsondersteunende opleidingen en aan onderwijsopleidingen. Uw kind kan dan gedurende enkele weken tot een halfjaar te maken krijgen met een ‘extra juf of meester’ in de klas.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie. Heeft uw kind (op grond van de beschikking van de Commissie van Onderzoek) een intensief arrangement toegewezen gekregen dan kunt u natuurlijk ook een bezoek brengen aan de klas waarin uw kind komt. U krijgt tijdens dit kennismakingsbezoek het welkom pakket overhandigd waar tevens de inschrijfformulieren in zitten. Uw kind mag uiteraard komen wennen voordat er een definitieve start of overstap gemaakt gaat worden. Gemiddeld kan uw kind twee dagdelen komen wennen voordat hij/zij bij ons gaat beginnen.

In de Algemene schoolgids in hoofdstuk Toeleiding en aanmelden staat beschreven hoe u uw kind kunt aanmelden.