Je gaat ervaren hoe het is om een beperking te hebben in horen én zien en wat dat betekent in het dagelijks leven en in de omgang met andere mensen. Hoe is het om doof of slechthorend te zijn. Hoe is het om slechtziend of blind te zijn. Hoe is het om een beperking van beide zintuigen gecombineerd te hebben en welke vormen zijn er.
Ondanks dat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) vaker voorkomt dan autisme/ADHD, is het een relatief onbekende, onzichtbare stoornis. Het is van groot belang kinderen met een vermoeden van TOS zo vroeg mogelijk te signaleren, zodat zij passende begeleiding en behandeling kunnen krijgen. Vroege, passende begeleiding verbetert hun toekomstperspectief.
Eén op de twintig jonge kinderen heeft problemen met het spreken en/of begrijpen van taal. Deze kinderen kunnen vaak niet goed duidelijk maken wat ze bedoelen. Of ze begrijpen anderen soms niet. Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) werkt door in het alledaagse leven en in de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. 40 tot 60 procent van de kinderen met TOS heeft problemen op dit gebied.
Hoe voelt het om niet goed te horen? Welke inspanning moet je leveren om de informatie te horen en te begrijpen. Hoe is het als anderen jou niet begrijpen of als jij hen niet begrijpt?
Stagneert de ontwikkeling van een kind met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en is niet duidelijk hoe het verder moet? Dan kan het kind terecht bij een van onze Spraak & Taal Ambulatoriums (STA). “We gaan op ontdekkingstocht naar wat werkt voor dit kind”, vertelt Hans Kaffener, die jarenlang als gz-psycholoog werkte bij het Spraak & Taal Ambulatorium in Enschede.
Maak je je zorgen over het gehoor en zicht van jou of je kind? Laat het onderzoeken bij een audiologisch centrum van Kentalis. Zodra we weten wat er precies aan de hand is, kunnen we je verder helpen.
Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) moeten meer overwinnen dan alleen hun taal-en spraakproblemen. Dat weet Anne van Eerst als geen ander. Haar twee zoontjes en dochter hebben TOS en krijgen regelmatig te maken met nare opmerkingen en onbegrip.
“Onze Loek (5) praatte op zijn derde nog nauwelijks. Hij zei maar vijftien woorden”, weet Angela nog goed. “De huisarts zag het probleem niet zo. 'Ieder kind is anders', zei hij. 'Misschien gaat Loek praten als hij vier is. Dat is vroeg genoeg.' Ieder kind is anders inderdaad, maar ik ken Loek van haver tot gort en voelde gewoon dat hij iets had.
“Yonathan hoort en ziet slecht en is verstandelijk en meervoudig complex gehandicapt. Kentalis heeft twee jaar lang met ons meegelopen en ons begeleid in de communicatie en ontwikkeling van onze topper Yonathan (10). Wat hebben we er veel aan gehad!” Dit verhaal is geschreven door Yonathans moeder.
Dit is Xiao Min (22). Omdat ze het moeilijk had op school, werd ze op haar zevende onderzocht en kreeg ze te horen dat ze een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft. Ze ging een tijdje naar het speciaal onderwijs en rondde uiteindelijk twee mbo-opleidingen af. Nu heeft Xiao haar droombaan gevonden: ze werkt met veel plezier in een restaurant.