Taal en sociaal-emotionele problematiek bij TOS 16 oktober 2018 Hoe hangen taal en sociaal-emotionele ontwikkeling met elkaar samen? En wat betekent dat voor opvoeding, diagnostiek, zorg en onderwijs?
Masterplan Geletterdheid 01 februari 2022 Het succes van leerlingen in de maatschappij wordt vergroot door een goede lees- en schrijfvaardigheid. Leren lezen en schrijven gaat voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), dove en slechthorende leerlingen, leerlingen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) en leerlingen met doofblindheid vaak niet vanzelf.
LENA: inzicht in het taalaanbod thuis 06 november 2018 Een slimme manier om in kaart te brengen hoeveel taal een peuter met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) op een dag hoort.
Taal in het kinderbrein 06 november 2018 Hersenonderzoek (EEG) naar het verwerken van gesproken zinnen en woorden bij peuters en kleuters met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).
Effectmeting woordenschatdidactiek Kentalis De Skelp 07 november 2018 In dit project is gekeken naar de effectiviteit van de woordenschatmethodiek op Kentalis De Skelp in Drachten.
Het kleuterpakket: een toolbox voor ambulant begeleiders 07 november 2018 Afgelopen anderhalf jaar zijn er vijf online modules ontwikkeld die antwoord geven op de meest voorkomende ondersteuningsvragen van kleuterleerkrachten in het regulier onderwijs die een leerling met TOS in de klas hebben. De thema’s van de modules zijn: in gesprek met kleuters met TOS, voorlezen, de moeilijk verstaanbare kleuter, beginnende geletterdheid en woordenschat.
Ik red mezelf wel 07 november 2018 ‘Ik red mezelf wel’ bestaat uit acht cursussen om te werken aan de communicatieve redzaamheid van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). De cursussen zijn bedoeld voor logopedisten binnen en buiten Kentalis.