Vakken
Het onderwijsprogramma van De Zwanenbloem DSH is gebaseerd op de kerndoelen voor speciaal onderwijs. Het leerstofaanbod is grotendeels vergelijkbaar met dat van het regulier onderwijs.
Om ons specialistische onderwijs vorm te geven bieden wij:
- een leerklimaat dat communicatie en taalontwikkeling stimuleert;
- een klimaat dat veiligheid en ruimte biedt om te communiceren en te reflecteren op jezelf en de omgeving;
- specialistisch en intensief taal- en leesonderwijs;
- aangepaste vormen van instructie om het onderwijs toegankelijk te maken;
- specialistische begeleiding bij het bevorderen van de sociale relaties van onze leerlingen en hun welbevinden, ook in relatie tot de doofheid/slechthorendheid;
- ondersteuning op het gebied van executief functioneren (o.a. leren leren, plannen en organiseren).
Het bevorderen van de communicatieve ontwikkeling en daarmee ook het bevorderen van toegang tot taal en informatie loopt als een rode draad door het onderwijsprogramma heen. Het gesproken Nederlands wordt ondersteund met gebaren en naast het Nederlands staat Nederlandse Gebarentaal (NGT) als vak op het rooster. Vanaf groep 3 worden lessen gegeven voor Culturele vorming en Identiteit voor Doven en Slechthorenden (CIDS-lessen).
Voor onze lessen rekenen, taal, lezen en wereldoriëntatie maken wij gebruik van het digibord met de daarbij bijbehorende software. Ook maken wij gebruik van iPads en laptops ter ondersteuning van ons lesprogramma. Daarnaast gebruiken wij nog andere middelen voor visuele ondersteuning.
Methode overzicht De Zwanenbloem DSH
Leergebied | Vak | Methode |
---|---|---|
Nederlands | Mondelinge taal Schriftelijke taal (lezen, stellen) Taalbeschouwing/taalverzorging Handschriftontwikkeling
| Uk en Puk Schatkist Veilig leren lezen (Kim versie) Estafette Humpie Dumpie Junior Einstein Nieuwsbegrip XL Taal actief Pennenstreken Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind (ParnasSys) |
Nederlandse Gebaren Taal | NGT | Uk en Puk Schatkist Veilig leren lezen (Kim versie) Taal op maat |
Rekenen & wiskunde | Rekenen & Wiskunde | Schatkist Pluspunt Met sprongen vooruit Gynzy Kids |
Oriëntatie op jezelf en de wereld | Levensbeschouwing Burgerschapsvorming Sociaal-emotioneel leren Relaties en seksualiteit Leren leren Verkeer Natuur en techniek Ruimte Tijd | Trefwoord Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) Doos vol gevoelens Schatkist Kriebels in je buik Let's Go! (groep 3-8) De Zaken van Zwijsen: De Zaken 3-4, Tijdzaken, Natuurzaken, Wereldzaken Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind (ParnasSys) |
Digitale geletterdheid | Digitale geletterdheid | Delta de Draak |
Engelse taal | Engels | Stepping Stones Junior |
Kunstzinnige oriëntatie | Beeldende vorming Muziek/drama | Leerlijn Kunstzinnige oriëntatie CED is richtlijn |
Bewegingsonderwijs | Bewegingsonderwijs (gym) | Leerlijn bewegingsonderwijs ParnasSys Leer- en ontwikkelingslijn motoriek jonge kind (Parn |
Nederlandse taal en logopedie
Voor onze doelgroep is de samenwerking op het gebied van communicatie, spraak en taal tussen leerkrachten en de logopedist van groot belang. In de groepen worden wekelijks taalgroepjes gegeven door de leerkracht en logopedist, waarbij aan verschillende onderdelen van de taalontwikkeling wordt gewerkt.
Tijdens de logopedie staat het stimuleren van de communicatie en het kunnen deelnemen aan het onderwijs voorop. Binnen de logopedie is er aandacht voor ontwikkeling van communicatieve voorwaarden, uitspraak, het begrijpen van taal, het leren van woorden, het maken van zinnen, hoortraining, spraakafzien en (indien noodzakelijk) eten en drinken. De logopedist sluit veelal aan bij wat er in de klas aan bod komt. Op grond van de onderwijsbehoeften van de leerling stelt de logopedist een individueel handelingsplan (IHP) op.
Masterplan Geletterdheid en Masterplan Stellen
Om het lees- en stelonderwijs aan onze leerlingen zo goed mogelijk vorm te geven, wordt gewerkt met het Masterplan Geletterdheid DSH en het Masterplan Stellen DSH van Kentalis. Het inzetten van de kennis en handvatten uit deze modules biedt onze leerlingen optimale kansen op volledige geletterdheid.

Met sprongen vooruit
Naast de rekenmethode Pluspunt gebruiken wij het programma 'Met Sprongen Vooruit'. Dit is een educatief programma dat het rekenen spelenderwijs ondersteunt door interactieve lessen, bewegend leren en samenwerkend leren.
De leerlingen ervaren de lessen met de aantrekkelijke rekenmaterialen als leuk en betekenisvol, waardoor ze meer plezier in rekenen krijgen. De combinatie van bewegend leren, gebruiken van je eigen lijf en het maken van eigen producties zorgt voor een grote betrokkenheid van de leerling. De afwisseling tussen vorm en inhoud leidt ertoe dat de resultaten bij leerlingen verbeteren.
Burgerschap en sociale integratie
Burgerschap is geen vak maar een geheel van onderwerpen dat in verschillende lessen en op verschillende manieren aan de orde komt. Daarbij gaat het om de ontwikkeling van competenties die kinderen in staat stellen om vanuit eigen idealen, waarden en normen te participeren in een democratische samenleving.
We kijken goed naar wat onze leerlingen nodig hebben om optimaal deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Zie hiervoor ons beleidsplan 'Burgerschap en sociale integratie', op te vragen bij de directeur.
Sociaal-emotionele vorming
Voor het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt onder andere gewerkt met PAD (Programma Alternatieve Denkstrategieën). Binnen de PAD-lessen staan de thema's zelfbeeld, zelfcontrole, gevoelens en probleem oplossen centraal. Naast de lessen biedt PAD ook handvatten die in de dagelijkse school- en thuissituatie ingezet kunnen worden. PAD is wetenschappelijk geëvalueerd. Onderzoek toont aan dat het PAD-leerplan een bewezen effectief en betrouwbaar preventieprogramma is om pesten tegen te gaan.
Ook worden AJONGH (Als Je Oren Niet Goed Horen) en CIDS (Cultuur en Identiteit voor Doven en Slechthorenden) ingezet om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. AJONGH is een programma voor psycho-educatie, gericht op kennisvermeerdering, bewustwording en beleving van de auditieve beperking . Burgerschap komt hier duidelijk in terug. CIDS is een vak waarmee de ontwikkeling van een positief, reëel zelfbeeld en de identiteitsontwikkeling van de DSH leerling worden gestimuleerd.
Leren Leren
Binnen alle vakken wordt aandacht besteed aan doelen uit de leerlijn Leren Leren. Deze leerlijn omvat doelen op het gebied van taakaanpak (plannen), uitgestelde aandacht/hulp vragen, zelfstandig werken, samenwerken en reflecteren op je werk.
Relaties, intimiteit en seksualiteit
Op De Zwanenbloem DSH besteden we van jongs af aan aandacht aan relaties, intimiteit en seksualiteit (RIS). Dit is van belang, omdat DSH leerlingen een relatief kwetsbare groep vormen. Door hun gehoorbeperking krijgen zij meestal niet vanzelf de maatschappelijk geaccepteerde omgangsregels, normen en waarden rondom seksuele ontwikkeling mee. Ook kunnen zij hun wensen en verlangens, maar ook hun grenzen niet altijd kenbaar maken. Het is daarom van groot belang om onze leerlingen goed te informeren en in gesprek te gaan over relaties en seksualiteit.
We maken hiervoor gebruik van de methode 'Kriebels in je buik'. In deze lessen staan de thema's: lichamelijke ontwikkeling en zelfbeeld, voortplanting en gezinsvorming, sociale en emotionele ontwikkeling en seksuele weerbaarheid centraal. Deze methode heeft als doel leerlingen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun persoonlijkheid. Ze leren respect te hebben voor zichzelf en de ander, zich bewust te zijn van hun eigen en andermans gevoelens, wensen en opvattingen, mogelijkheden en steeds beter gefundeerde beslissingen te nemen op het gebied van seksualiteit.
Hiernaast neemt onze school jaarlijks deel aan de 'Week van de Lentekriebels'. Dit is een projectweek waarbij op een positieve en vrolijke manier aandacht is voor relationele en seksuele ontwikkeling. Het doel hiervan is om leerlingen de juiste informatie en vaardigheden mee te geven voor een gezonde seksuele ontwikkeling, passend bij hun leeftijd en belevingswereld.

Motorische ontwikkeling
De vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt de gymlessen, waarin de motorische ontwikkeling en het samenspelen centraal staan.
Kunst, Cultuur en Muziek
Ontwikkeling op het gebied van kunst, cultuur en muziek is voor alle leerlingen van belang. Kunst en cultuur zijn gerelateerd aan onze CIDS-lessen. Muziek wordt gegeven door een vakdocent. Het maken en ervaren van muziek vinden wij een onderdeel van de algemene ontwikkeling.
Huiswerk
Vanaf groep 5 krijgen onze leerlingen huiswerk. Hiermee werken we aan een goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Met het geven en begeleiden van huiswerk leren we leerlingen planningsvaardigheden en geven wij hen eigenaarschap over de manier waarop zij de opgegeven opdrachten uitvoeren.
School op Seef
Sinds april 2020 zijn wij een gecertificeerde ‘School op Seef’ school. Voor het verkeersonderwijs werkt onze school volgens de uitgangspunten van School op Seef. Dit betekent onder andere dat jaarlijks in alle groepen zowel theoretische als praktische verkeerslessen worden gegeven, dat er aandacht is voor een veilige schoolomgeving en communicatie hierover met de ouders. Voor de invulling van onze School op Seef aanpak wordt verwezen naar ons 'Schoolactieplan Verkeer’.
Activiteiten
In de loop van het schooljaar vindt er een aantal vaste activiteiten plaats:
schaatsen met vrijwilligers van de Zoetermeerse ijshockeyclub;
Project Techniek - schoolreis;
- sportdag in het teken van de Koningsspelen;
- Natuur Milieu Educatie (NME) excursies;
- Leesvertelwedstrijd (groep 7 en 8);
- project samen met leerlingen van De Zwanenbloem TOS;
- Kinderboekenweek;
- Nationale Voorleesdagen;
- excursies passend bij de lessen oriëntatie in tijd of ruimte;
- feesten en vieringen: Sinterklaas, Kerstmis en Pasen.
Een keer in de twee jaar vindt er een werkweek plaats voor leerlingen van groep 7 en 8.
Voor de data verwijzen we u naar de informatiekaart 2025-2026 en de jaarkalender 2025-2026 in de school app Social Schools.
Pleinwacht
Onze school werkt met een continurooster. Om ons team een pauzemoment te bieden en leerlingen veilig en verantwoord buiten te laten spelen, verzorgt 'Brood & Spelen' op onze school tussen de middag de pleinwacht. Dit houdt in dat de pleinwachtmedewerkers van Brood & Spelen in deze pauze het spelen op het schoolplein begeleiden en zorgdragen voor het welzijn van de leerlingen. Na afloop van de pauze zorgen zij voor een warme overdracht naar de leerkracht, zodat hierna in alle rust de lessen weer kunnen worden hervat.
Brood & Spelen is een dynamische, creatieve en sportieve organisatie. Zij verzorgen tussenschoolse opvang (TSO) en pleinwacht op meer dan 70 basisscholen in heel Nederland. Ook hebben zij vier locaties voor buitenschoolse opvang (BSO). Door de persoonlijke aanpak bieden zij meer dan alleen opvang. Zo zorgen zij ervoor dat de sfeer en de gewoontes tijdens de pauze aansluiten bij de identiteit en visie van de school.
Brood & Spelen hecht veel waarde aan de kwaliteit van hun dienstverlening. Elke medewerker beschikt over een recente Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). De medewerkers worden, middels een verplichte jaarlijkse cursus, door een pedagogisch geschoolde cursusmanager opgeleid op onder andere het gebied van didactiek, communicatie en veiligheid. Medewerkers worden tevens geschoold in het gebruik van gebaren.
Meer informatie over Brood & Spelen? Ga naar www.broodspelen.nl