Onze school

Inleiding

Beste ouders, verzorgers,

Voor u ligt de eigen schoolgids van Kentalis De Zwanenbloem DSH voor schooljaar 2025-2026. De eigen schoolgids is voor ouders van leerlingen die al bij ons op school zijn, of binnenkort bij ons op school komen. Onze school is een cluster 2-school voor speciaal onderwijs (SO) voor dove, slechthorende en doof-blinde leerlingen. Onze school is één van de vier scholen van het Zorg Onderwijs Centrum (ZOC) van Kentalis in Zoetermeer. 

Aan het begin van het schooljaar, of bij inschrijving van uw kind op onze school, krijgt u onze Informatiekaart met belangrijke data en activiteiten. Deze informatie zetten wij ook in de agenda van de Social Schools-app van onze school. Deze app kunt u na inschrijving van uw kind downloaden. 

Wij gebruiken op school de term DSH leerlingen. DSH staat voor doven en slechthorenden. Wij maken geen onderscheid op basis van audiologische definities. We willen inclusief zijn. We waarderen en respecteren de diversiteit van onze leerlingen. Iedere DSH persoon heeft unieke mogelijkheden en unieke behoeften.

Voor onze leerlingen met een beperking in horen en zien wordt officieel de term DB leerlingen gebruikt. DB staat voor doof(slechthorend) en blind(slechtziend). In de dagelijkse praktijk scharen wij hen ook onder onze DSH leerlingen. Uiteraard rekening houdend met hun unieke mogelijkheden en behoeften.

Onze school probeert zoveel mogelijk zoveel een ’gewone’ basisschool te zijn. Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet. Dat betekent, dat de vak- en ontwikkelingsgebieden die wij aanbieden, grotendeels vergelijkbaar zijn met die in het reguliere basisonderwijs. Om aan de specifieke onderwijsbehoeften van onze DSH leerlingen tegemoet te komen, bieden wij meer dan de reguliere basisschool meestal kan bieden namelijk:

  • onderwijs in kleine groepen met veel aandacht voor communicatie, taal-, spraak- en hoorontwikkeling;
Onze opstelling
In deze opstelling zien wij elkaar goed
  • alle leerlingen krijgen individuele logopedie;
  • we zorgen voor toegankelijke communicatie;
  • we bieden een flexibel tweetalig aanbod (Nederlands en de Nederlandse gebarentaal);
  • we werken aan persoonsvorming en versteviging van de DSH-identiteit;
  • we benadrukken Deaf Gain. De bijdrage die DSH personen leveren aan de maatschappij als groter geheel;
  • we hebben DSH rolmodellen en DSH bondgenoten op onze school;
  • we bieden een expliciet aanbod van kennis en informatie;
  • we hebben extra aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling;
  • we werken doelgericht aan zelfstandigheid, eigenaarschap en zeggenschap.

Dit gespecialiseerde onderwijs geven wij vorm samen met ouders, leerlingen, ons team en andere professionals. 

Wij vinden het belangrijk om jaarlijks samen met u te evalueren wat de best passende onderwijsplek voor uw kind is. Dat kan onze speciale setting zijn, of regulier onderwijs thuisnabij. De mate van onderwijsondersteuning in deze twee settings is verschillend. Voor meer informatie hierover kunt u in gesprek gaan met onze intern begeleiders (IB'ers).

Onze vleugel
Onze vleugel van het 'Onderwijs gebouw'

Een goede samenwerking met ouders vinden wij heel belangrijk. Daarom nodigen wij u regelmatig uit op onze school. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.

Hopelijk bent u nieuwsgierig geworden naar de inhoud van onze schoolgids.

Met vriendelijke groet,
M.A. (Marjan) Rakké-Maliepaard,
Directeur De Zwanenbloem DSH

* Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.

Visie en identiteit

Onze visie
Succesvol, gelukkig en volwaardig meedoen in de maatschappij is wat wij nastreven voor de leerlingen op onze school. Wat succesvol, gelukkig en volwaardig betekent is voor iedere leerling anders. 

We streven naar inclusief onderwijs. Dat onderwijs kan op verschillende manieren worden vormgegeven. Uitgangspunt is dat wij aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerling.

De Zwanenbloem DSH wil een school zijn waar leerlingen in een plezierige en veilige sfeer in hun kracht worden gezet door hun mogelijkheden en talenten te ontplooien. Een school waarin leerlingen leren wat hun kwaliteiten zijn en hoe zij deze kunnen gebruiken. 

Op onze school lopen communicatie en informatie als een rode draad door ons onderwijs. Waarbij de communicatie voor iedereen toegankelijk is door het bieden van een flexibel tweetalig aanbod. De mate waarin de Nederlandse gebarentaal (NGT) en het gesproken Nederlands ondersteunt met gebaren (NMG) ingezet wordt voor instructie en als vak, varieert op basis van de onderwijsbehoefte van de leerling. In alle onderwijsprogramma’s voor DSH leerlingen spelen beide talen een rol.

Wij zijn een school waar onze DSH leerlingen weten hoe zij kunnen omgaan met hun mogelijkheden. En waarin zij leren welke voorzieningen er zijn. Zo kunnen zij keuzes maken om gelukkig, volwaardig en succesvol mee te doen in de maatschappij. Als ons onderwijs niet genoeg kan bieden om onze doelen te bereiken, betrekken wij Kentalis Zorg of externe instanties bij onze school.

Op onze school komen leerlingen en medewerkers uit diverse culturen, met verschillende levensovertuigingen en religies. Iedereen is welkom op onze school. We hebben respect voor elkaars achtergronden en vinden 'ontmoeting' belangrijk.

Ons doel is dat leerlingen zich ontwikkelen tot vaardige, aardige en waardige burgers: we leren de leerlingen kennis en vaardigheden op te doen en helpen hen zich te ontwikkelen tot sociale en verantwoordelijke personen.

Onze identiteit
Onze school is ontstaan uit verschillende (christelijke) scholen voor DSH leerlingen. Wij willen recht doen aan de diversiteit van onze leerlingen, medewerkers en andere betrokkenen. Tegelijk denken we dat inspiratie en levensvisie bijdraagt aan een school die kinderen verder helpt, voor nu en voor later. Onze inspiratie en levensvisie brengt waarden mee van waaruit wij werken. Deze waarden kunnen vanuit verschillende bronnen worden gevoed.

Wij vatten onze identiteit als volgt samen:
Wij zijn een algemeen bijzondere school, die hecht aan waardevol en waarden-vol onderwijs. Onze waarden worden in belangrijke mate gevoed door de christelijke traditie. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich welkom voelt op onze school, ongeacht zijn of haar achtergrond. We geven aandacht aan deze verschillende achtergronden en delen ook onze eigen inspiratie. Zo zijn wij een school met een eigen kleur, die bewust ruimte maakt voor veelkleurigheid.

Onze leerlingen

De Zwanenbloem DSH is een school voor speciaal onderwijs cluster 2, voor leerlingen met een auditieve beperking, of een beperking in horen en zien (DSH en DB leerlingen). 

Onze school geeft onderwijs aan DSH en DB leerlingen in de leeftijd van 3 tot 13 jaar. Het is mogelijk om leerlingen vanaf 2,5 jaar aan te melden. Voor deze leerlingen vraagt de school ontheffing aan bij de Inspectie voor het onderwijs. Voor sommige leerlingen, bijvoorbeeld voor 'nieuwkomers' (kinderen die nog niet lang in Nederland zijn) die op latere leeftijd instromen, is het mogelijk om de schoolperiode te verlengen tot 14 jaar.

Bij De Zwanenbloem DSH worden leerlingen toegelaten met:

  • een onderwijsarrangement doof
  • een onderwijsarrangement slechthorend
  • een onderwijsarrangement DSH peuter
  • een onderwijsarrangement doofblind

De Commissie van Onderzoek (CvO) van Kentalis bepaalt of één van deze onderwijsarrangementen passend is bij uw kind. Daarvoor zijn landelijk geldende richtlijnen, ook wel 'criteria ernstmaten' genoemd. Deze richtlijnen zijn opgesteld door Siméa, onze branchevereniging. Als één van de hierboven genoemde onderwijsarrangementen passend is en de CvO een positief besluit heeft afgegeven, kan uw kind op onze school worden ingeschreven. Als u het niet eens bent met het besluit van de CvO, kunt u een bezwaarschrift indienen. Meer informatie daarover vindt u in de algemene schoolgids van Kentalis.

Profiel voor DSH leerlingen:

  • de leerling is slechthorend (en heeft een gehoorstoornis van 35 dB of meer, gemeten aan het beste oor zonder hoortoestel), of de leerling is doof (en heeft een gehoorstoornis van 80 dB of meer gemeten aan het beste oor zonder hoortoestel, of de gehoorstoornis ligt tussen 70-80 dB waarbij de leerling dooffunctionerend is, of de leerling dooffunctionerend is met een cochleair implantaat dat langer dan 2 jaar geleden is geïmplanteerd);
  • de leerling heeft een (nonverbaal) IQ van groter of gelijk aan 70;
  • naast de auditieve beperking kan sprake zijn van medische, motorische, psychische, of psychiatrische problematiek, waaronder bijvoorbeeld: diabetes, epilepsie, of hechtingsproblematiek, AD(H)D, ODD, ASS, PTSS, of combinaties hiervan;
  • de leerling kan functioneren in een groep met gemiddeld 8 leerlingen. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de leerlingen kan een groep kleiner of groter zijn;
  • de leerling is in staat gedrag te reguleren conform leeftijd.

Profiel voor DB leerlingen:

  • de leerling heeft een gehoorstoornis van 35 dB of meer (aan het beste oor zonder hoortoestel, of met gebruik van een Cochleair Implantaat);
  • de leerlingen heeft een visuele beperking van ten minste 0.3 gezichtsscherpte of een diameter gezichtsveld van minder dan 30 graden gemeten bij het beste oog, waarbij het gezichtsvermogen gecorrigeerd is;
  • Bij de leerling is op basis van multidisciplinair onderzoek een neurologisch deficit of syndroom vastgesteld, waardoor de leerling door zeer ernstige sensorische verwerkingsproblematiek doofblind-functionerend is (bijvoorbeeld bij het syndroom van Usher of het CHARGE-syndroom);
  • de leerling heeft een (nonverbaal) IQ groter of gelijk aan 70;
  • naast de auditieve en visuele beperking kan sprake zijn van medische, motorische,
    psychische, of psychiatrische problematiek, waaronder bijvoorbeeld: diabetes, epilepsie, hechtingsproblematiek, AD(H)D, ODD, ASS, PTSS, of combinaties hiervan;
  • de leerling kan functioneren in een groep van gemiddeld 8 leerlingen met extra begeleiding (onderwijs assistent of leraarondersteuner). Afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de leerlingen kan een groep kleiner of groter zijn;
  • de leerling is in staat gedrag te reguleren conform leeftijd.

Onze leerlingen komen vaak van verder weg en komen daardoor meestal met taxivervoer naar onze school. Dit vervoer kunt u aanvragen bij uw gemeente.

Onze leerlingen hebben recht op een open toekomst. We informeren u en hen daarom regelmatig over alle opties en mogelijkheden. Passend bij de onderwijsbehoefte van de leerling is dat voortzetten van onderwijs in een setting voor speciaal (voortgezet) onderwijs, of overstappen naar een setting voor regulier (voortgezet) onderwijs, al dan niet met ondersteuning van ambulante begeleiding en/of een tolk NGT of een schrijftolk. Als u zelf denkt over een overstap naar een andere onderwijssetting, vragen wij u contact op te nemen met de intern begeleider (IB'er). De IB'er kijkt dan samen met u welk advies vanuit school passend is en welke acties nodig zijn voor een eventuele overstap.

(Extra) ondersteuning en hoorrecht

De belemmerde toegang tot taal, communicatie, informatie en informeel leren, vormt een risico voor de ontplooiing van DSH leerlingen. 

Hier leest u welke specialisten we, naast het klassenteam en de IB'ers, inzetten om de ondersteuningsvraag van uw kind te begeleiden. Welke middelen we daarbij gebruiken en hoe we dit organiseren. Deze ondersteuning is grotendeels geïntegreerd in het onderwijsprogramma van de school, of kan na constatering van extra ondersteuningsbehoeften van uw kind, hierin worden geïntegreerd. De inhoud van de extra ondersteuning die uw kind krijgt staat beschreven in het Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) van uw kind.

AandachtsgebiedSpecialisten op schoolMiddelen op schoolSpecialisten van Kentalis Externe specialisten

Taal en lezen

NGT

dyslexie

meertaligheid

logopedist

NGT-leerkracht

remedial teacher

leerroutekaarten taal

leerroutekaarten lezen

Masterplan Lezen DSH

Masterplan stellen DSH

Methodiek Met Woorden in de Weer

Logo 3000

Metataal

Story Grammar Training

Leerlijn NGT

Dyslexie- programma

Toolkit Meertaligheid

logopedist van het spraak-taalambulatorium

 

Kentalis Academie

 

Rekenen

Dyscalculie

remedial teacher is rekenspecialist

Leerroutekaarten rekenen

Met Sprongen Vooruit

Dyscalculie-programma

  
Sociaal-emotionele ontwikkelinggedragsdeskundige

PAD-lessen

RIS-lessen

Methode Kriebels in je buik

orthopedagoog Kentalis Zorgpsycholoog en psychiater GGMD
DSH identiteitNGT-leerkracht

CIDS-lessen

AJONGH-training

Leerroutekaarten burgerschap

behandelaar Kentalis Zorg 
Gedrag, werkhouding en taakaanpak (executieve functies)

gedragsdeskundige

remedial teacher is autisme specialist

 SPH-er en orthopedagoog Kentalis Zorg

SPH-er, psycholoog en 

psychiater GGMD

SPH/shadow vanuit PGB van de leerling

Motorische en fysieke ontwikkelingvakleerkracht bewegingsonderwijsLeerlijn bewegingsonderwijsergotherapeutfysiotherapeut
Sensorische integratielogopedistsensorische integratie trainingergotherapeutfysiotherapeut
Meer- en hoogbegaafdheid   via onderwijsconsulent van het samenwerkingsverband van de woonplaats van de leerling
Medisch handelenjeugdarts  verpleegkundige van Kombino
Persoonlijke verzorging    

Hoorrecht

De Rijksoverheid heeft onlangs maatregelen genomen om passend onderwijs te verbeteren. Zo hebben leerlingen die (extra) ondersteuning nodig hebben inspraak in deze ondersteuning. 

Hoorrecht betekent dat uw kind de kans krijgt zijn of haar mening te geven over beslissingen die over hem of haar gaan. Hoorrecht staat in het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. 

Hoorrecht is voor alle leerlingen, ongeacht hun leeftijd, die (extra) ondersteuning nodig hebben. Hoorrecht geeft leerlingen de mogelijkheid om mee te praten over hun OPP en te zeggen wat zij ervan vinden. Zo kunnen zij aangeven wat zij prettig vinden aan (extra) ondersteuning, maar ook wat zij echt niet willen.

De mening van de leerling telt mee:

  • bij het maken van het plan (OPP);
  • bij het bespreken hoe het plan (OPP) is gegaan;
  • bij het beslissen over hoe het verder gaat.

De school biedt hierbij de ondersteuning die nodig is. De mening van de leerling wordt verwerkt in het OPP. 

Leerlingen zijn bij het startgesprek en de rapport- en OPP-gesprekken altijd aanwezig en worden in de gelegenheid gesteld hierover hun mening te geven. De mening van leerlingen over de school en de kwaliteit van het onderwijs komt ook aan de orde bij de leerlingenraad en in het leerling-ervaringenonderzoek, wat aan de hand van een vragenlijst, in de oneven kalenderjaren bij leerlingen van groep 5 tot en met 8, wordt afgenomen. Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek worden acties opgenomen in het jaarplan van de school.

Grenzen aan onze ondersteuning

Ons uitgangspunt is dat alle leerlingen met een onderwijsarrangement Doof, Slechthorend, DSH peuter, of Doofblind welkom zijn op onze school. 

Wanneer de begeleiding van een kind meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij kunnen bieden, gaan wij altijd in gesprek met de ouders, het Samenwerkingsverband (SWV) van de woonplaats van de betreffende leerling en Jeugdhulp. Wij kunnen geen onderwijs en ondersteuning bieden aan: 

  • leerlingen die alleen onderwijs kunnen volgen in een één-op-één setting
  • leerlingen die hun gedrag onvoldoende /niet kunnen reguleren conform hun leeftijd
  • leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de medeleerlingen
  • leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de leraren/medewerkers
  • leerlingen die specialistische medische hulp en/of ondersteuning nodig hebben
  • leerlingen die specialistische psychiatrische hulp en/of ondersteuning nodig hebben

Schoolplan en jaarplan

De inhoud van ons 'Schoolplan 2024-2027' vloeit voort uit het 'Strategisch beleidsplan 2024-2028' van Kentalis en de 'Verrijking Strategie 2025-2032' van Kentalis Onderwijs (op te vragen bij de directeur). Beide documenten zijn opgesteld in samenspraak met de directeuren onderwijs van alle scholen van Kentalis. Dit beleid geldt voor alle scholen van Kentalis en vormt, samen met ons eigen schoolbeleid, de kwaliteitszorg op onze school. Bij grote ontwikkelingen binnen Kentalis is het mogelijk dat deze ontwikkelingen, na goedkeuring door de MR (Medezeggenschapsraad van Kentalis), tussentijds worden toegevoegd aan het schoolplan van de scholen.

Ons schoolplan bevat een beschrijving met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen onze school wordt gevoerd ten aanzien van:

  • onderwijskundig beleid;
  • personeelsbeleid;
  • beleid met betrekking tot de kwaliteitszorg. 

We zorgen dat we daarbij de basiskwaliteit garanderen en beschrijven daarin ook expliciet onze eigen aspecten van kwaliteit.

Ons team is ambitieus en werkt opbrengstgericht. We plannen ons onderwijs, meten resultaten en opbrengsten, analyseren deze en passen ons onderwijskundig beleid waar nodig aan op basis van de analyses. 

Nieuwe medewerkers staan voor de uitdaging om gebaarvaardig te worden (in NmG en NGT). Daarnaast volgen zij een scholingstraject om vaardig te worden in de specifieke pedagogische en didactische aanpak in het DSH onderwijs. We gaan zorgvuldig om met dit traject, maar zien de impact van nieuwe medewerkers op de kwaliteit van ons onderwijs en op de toegankelijkheid van de communicatie. We hebben daar aandacht voor, maar leren en ontwikkelen van onze medewerkers kost tijd.

Ons schoolplan functioneert als een verantwoordingsdocument naar de overheid, het bevoegd gezag en de ouders en als een planningsdocument voor de periode 2024-2027. 

Op basis van de actiepunten uit het schoolplan, stellen we per kalenderjaar een uitgewerkt jaarplan op. Via de 'Monitor jaarplan' blikken we regelmatig terug of onze doelen zijn bereikt en waar aanpassingen en verbeteringen nodig zijn. Zo geven we vorm aan een cyclus van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen.

Doelen vanuit het jaarplan 2025 voor schooljaar 2025-2026 zijn:

  • Ons team professionaliseert continu op het gebied van de kernvakken en sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren, communicatie in NGT en leerkrachtvaardigheden (waaronder het EDI-model);
  • Eind 2025 zijn visie, ambitie en doelen voor de basisvakken lezen en taal gebord/vastgelegd in beleid;
  • Eind 2026 zijn visie, ambitie en doelen rekenen en wiskunde geborgd /vastgelegd in beleid;
  • Eind 2026 heeft de school een eenduidig aanbod voor de sociale en emotionele ontwikkeling, RIS en leren leren;
  • Eind 2025 bevindt de kwaliteitszorg van de school in fase 3 volgens het sceeningsinstrument kwaliteitszorg;
  • Eind 2027 vindt kennisdeling plaats tussen onze school kennis en de Ambulante Dienst Zoetermeer.

Het schoolplan 2024-2027 en jaarplan 2025 (voor schooljaar 2025-2026) zijn op te vragen bij de directeur.

Organisatie van de school

De leerlingen van De Zwanenbloem DSH komen uit de regio Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland. Dit noemen wij 'het verzorgingsgebied' van de school.

Bij De Zwanenbloem DSH werken met een jaarklassensysteem met een aanvangsgroep voor 3 tot 4-jarigen en groep 1 t/m 8. In verband met de relatief kleine doelgroep vormen we regelmatig combinatiegroepen. In schooljaar 2025-2026 hebben we zeven groepen, waarvan groep 3-4 een combinatiegroep is. Dit schooljaar hebben we geen leerlingen in groep 6. Wanneer tussentijds leerlingen in de leeftijd van groep 6 instromen, vormen zij een combinatiegroep met groep 5. De groepsindeling kan gedurende het schooljaar wijzigen in verband met tussentijdse in- en uitstroom van leerlingen. Ouders worden hierover tijdig geïnformeerd.

In geval van ziekte of verlof van een leerkracht probeert de school een vervanger in te zetten uit het eigen team. Bij hoge uitzondering kan besloten worden dat een groep thuis blijft. De school heeft echter wel opvangplicht. Wanneer u opvang bij ziekte of afwezigheid van de leerkracht niet kunnen regelen, geeft u dit aan. Uw kind wordt dan met een alternatief programma in een andere groep geplaatst.

Naast leerkrachten is er in schooljaar 2025-2026 in alle groepen twee of meerdere dagen per week ondersteuning door onderwijsassistenten of leraarondersteuners. In een aantal groepen werken duo-leerkrachten daarnaast één dag samen op hun groep.

Zorg voor leerlingen met specifieke behoeften
Binnen de groep wordt goed gekeken naar wat een leerling nodig heeft om te kunnen leren. Voor elke groep staat de leerstof beschreven in een groepsplan. Per vak wordt in maximaal drie leerroutes gewerkt: de basis-, intensieve en gevorderde leerroute. De keuze van de leerroute is gekoppeld aan het uitstroomprofiel (UP) van uw kind. Soms heeft een leerling een periode extra ondersteuning nodig. Dit wordt gegeven door bijvoorbeeld de remedial teacher. Extra ondersteuning wordt door de leerkracht aangevraagd bij de Commissie voor de Leerlingenzorg (de CvL). De vorm en duur van de extra ondersteuning wordt toegekend door de CvL en vastgelegd in het OPP van de leerling. Een enkele leerling werkt met een eigen leerroute, omdat de intensieve leerroute (nog) niet passend is. Ook dit is beschreven in het OPP van de betreffende leerling.

Op onze school heeft aantal leerlingen een nieuwkomersarrangement (NK). De financiering hiervan is van tijdelijke aard. Vanuit deze financiering wordt extra ondersteuning vormgegeven, zoals bijvoorbeeld individuele NGT-lessen. Bij drie of meer nieuwkomers in groep 4 tot en met 8, die korter dan 2 jaar in Nederland zijn, kan voor deze leerlingen een aantal dagdelen per week een nieuwkomersklas/wereldklas worden gerealiseerd. In schooljaar 2025-2026 is er vooralsnog geen nieuwkomersklas.

Voor leerlingen met medische problematiek kan als dat wenselijk is, van het PGB van de leerling zorg in de klas vormgegeven worden. Wanneer u denkt dat dit nodig is, neemt u contact op met de IB'er.

Voorzieningen
Ons schoolgebouw is volledig ingericht en aangepast op de onderwijsbehoeften van onze DSH leerlingen. Naast klaslokalen zijn er gemeenschappelijke ruimten, zoals 'de Knoop' die gebruikt wordt voor schoolbrede activiteiten en als bibliotheek voor de leerlingen. Verder is er een akoestisch aangepaste gymzaal, een speelzaal en een grote sportkooi op één van de schoolpleinen.  Er zijn behandelruimten voor logopedie en een kamer voor (individuele) NGT-lessen. Daarnaast zijn er werkruimtes voor directie, de managementassistent, intern begeleiders en gedragsdeskundigen, de remedial teacher en i-coach en de maatschappelijk werker. Bij de entree is een loge voor de conciërge. In het gebouw is een lift aanwezig en zijn er natte ruimtes om de jongste leerlingen te verschonen. 

Op het terrein van het Zorg Onderwijs Centrum (ZOC) in Zoetermeer staan twee gebouwen: het schoolgebouw en het centrumgebouw. In het schoolgebouw zijn Kentalis Onderwijs Zoetermeer, (vroeg)behandelgroepen van Kentalis Zorg en BSO TC-Kids gevestigd. In het centrumgebouw vindt u de Ambulante Dienst Zoetermeer, de jeugdarts, Kentalis Zorg, het Audiologisch Centrum, het Spraak & Taal Ambulatorium, een specialistisch kinderdagverblijf Kombino en fysio- en ergotherapeuten van het Kinderfysiotherapeutisch Centrum te Zoetermeer.

Kentalis Onderwijs Zoetermeer (KOZ) bestaat uit:

  • De Zwanenbloem DSH; onze school; wij verzorgen speciaal onderwijs voor DSH leerlingen in de leeftijd van 3-13 jaar;
  • De Zwanenbloem TOS; deze school verzorgt speciaal onderwijs voor leerlingen van 4-13 jaar met een taalontwikkelingsstoornis.
  • De Tamarinde; deze school verzorgt speciaal onderwijs voor DSH leerlingen van 3-13 jaar met een meervoudige communicatieve beperking.
  • Het Kentalis College; deze school verzorgt voortgezet speciaal onderwijs voor DSH leerlingen van 12-18 jaar met een meervoudige communicatieve beperking.
  • de Ambulante Dienst Zoetermeer; deze dienst verzorgt ambulante begeleiding in het regulier (voortgezet) onderwijs en het MBO voor DSH leerlingen en studenten en leerlingen en studenten met een TOS.
Zo vindt u ons
Zo vindt u onze school

Onderwijsteam

Ons onderwijsteam bestaat uit ongeveer 40 medewerkers met een grote verscheidenheid aan functies. Een ieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van onze leerlingen:

  • leerkrachten verzorgen samen met onderwijsassistenten of leraarondersteuners het onderwijs aan de leerlingen, waarbij de leraarondersteuners zelfstandig lessen mogen geven onder supervisie van leerkrachten;
  • logopedisten verrichten logopedisch onderzoek en geven individuele logopedische behandeling. Leerkrachten en logopedisten geven wekelijks samen middels taalgroepjes één taalles;
  • vakleerkrachten verzorgen het bewegingsonderwijs, het NGT-onderwijs en muziekonderwijs;
  • intern begeleiders zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en het borgen van de onderwijskwaliteit;
  • gedragsdeskundigen adviseren en begeleiden medewerkers en ouders met betrekking tot de sociaal emotionele- en cognitieve ontwikkeling van de leerlingen en verrichten psychologisch onderzoek;
  • andere ondersteuners zijn de i-coach, remedial teacher, schoolmaatschappelijkwerker, managementassistent en conciërge;
  • de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL) bestaat uit: de deelvoorzitter DSH vanuit de CvO, de directeur, de intern begeleiders, de gedragsdeskundigen, een logopedist en de jeugdarts en is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. Leerkrachten, de Remedial Teacher of ouders kunnen gevraagd worden bij de CvL aan te sluiten, wanneer hun leerling of kind besproken wordt;
  • therapeuten vanuit Kentalis Zorg en externe therapeuten zoals de fysiotherapeut, de ergotherapeut, of een behandelaar vanuit de GGMD, behandelen leerlingen als dit geïndiceerd is door de CvL;
  • de directeur is de integraal leidinggevende van de school.

Jaarlijks bieden wij stagemogelijkheden aan onderwijsondersteunende opleidingen, onderwijsopleidingen of opleidingen logopedie. Uw kind kan dan gedurende enkele weken tot een halfjaar te maken krijgen met een ‘extra juf of meester’ in de klas, of bij logopedie.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie. Heeft uw kind van de CvO een onderwijsarrangement Doof, SH, DSH peuter of doofblind toegewezen gekregen, dan wordt u uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met de IB'er en kunnen u en uw kind een kennismakingsbezoek brengen aan de klas waarin uw kind wordt geplaatst. U krijgt tijdens dit bezoek het welkomstpakket overhandigd waarin ook de inschrijfformulieren zijn opgenomen. Uw kind mag uiteraard komen wennen voordat uw kind op school start. Gemiddeld kan uw kind twee dagdelen komen wennen. Omdat alle leerlingen vijf dagen naar school gaan, maar dit voor kinderen tot vier jaar te intensief kan zijn, kan voor hen samen met u een ingroeiplan opgesteld worden. Afspraken vanuit het ingroeiplan worden opgenomen in het OPP van uw kind.

In de Algemene schoolgids staat in hoofdstuk 'Toeleiding en aanmelden' beschreven bij wie en hoe u uw kind kunt aanmelden.