Onze school

Inleiding

Geachte ouder/verzorger,

Voor u ligt de schoolgids 2025-2026. In deze schoolgids vindt u informatie over Kentalis Martinus van Beek. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u als pdf op de website ('algemene schoolgids').

Onze school biedt onderwijs aan leerlingen met een Taal Ontwikkeling Stoornis (TOS). In ons onderwijs gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van het kind. We vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids alles over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de invulling van passend onderwijs en de taken van de medezeggenschapsraad tot informatie over verzekeringen en veilig internetgebruik. Wij vinden een goede samenwerking met ouders belangrijk ten behoeve van de ontwikkeling van uw zoon of dochter. Samen zoeken we naar nieuwe inzichten die het beste zijn voor de ontplooiing van elke leerling. Wanneer ouders/verzorgers en leerkrachten samen steeds het beste voor de leerling zoeken, komen we tot hogere prestaties. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.

Wij wensen u als ouder, verzorger of belangstellende veel leesplezier toe en graag tot ziens op Kentalis Martinus van Beek. 

Met vriendelijke groet, mede namens het team,

Veerle Ogg, directeur

* Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.

Onze visie

Kentalis Martinus van Beek biedt cluster 2 onderwijs aan leerlingen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS). Onze leerlingen zijn tussen de vier en twaalf jaar en hebben een taalontwikkelingsstoornis. Alle leerlingen hebben intensieve ondersteuning nodig op het gebied van de communicatie redzaamheid. 

Een TOS is een neurocognitieve ontwikkelingsstoornis. Door deze stoornis wordt taal in de hersenen minder goed verwerkt en ontstaan moeilijkheden met het waarnemen of begrijpen van taal (taalperceptie) en/of het uiten van taal (taalproductie). Leerlingen met een TOS zijn communicatief minder redzaam dan hun leeftijdsgenoten.

Het vakinhoudelijke onderwijsaanbod voor leerlingen met een TOS is niet anders dan dat van reguliere scholen: wij beschikken over eenzelfde inhoudelijke doorgaande lijn waarbij wij vanaf groep 5 differentiëren op uitstroomprofiel. Wat ons speciaal maakt is dat wij ons door het hele onderwijsaanbod heen richten op het opdoen van positieve ervaringen in de communicatie, de uitbreiding van de taalvaardigheid, het versterken van de executieve functies en het bieden van psycho-educatie. Taal staat centraal in alle lessen waarbij sprake is van een intensieve samenwerking tussen de leerkracht en de logopedist. Een belangrijk doel is dat leerlingen (weer) plezier krijgen in communiceren. Wij stemmen de interactie af op de individuele leerling. Zo krijgt het kind optimale mogelijkheden om de taal van de ander waar te nemen, te verwerken, te begrijpen en om zelf taal te uiten.
 
Een TOS heeft invloed op het leren van onze leerlingen. Wij stellen dan ook hoge eisen aan de leerkrachtvaardigheden, hebben en houden hoge verwachtingen van onze leerlingen en zorgen voor duidelijkheid en structuur in de klas en in de school. Vrijwel al onze lessen kennen eenzelfde opbouw en is gericht op de directe instructie, wij hebben duidelijke en gezamenlijk afspraken over de inrichting van onze klassen en wij werken met apparatuur in de klas waardoor onze leerlingen hun aandacht beter kunnen richten. 
 
Naast taalproblemen laat een aanzienlijk deel van de leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis ook problemen zien in de ontwikkeling van de executieve functies - de 'regelfuncties' - en de Theory of Mind - het vermogen om je eigen gedachten en emoties te lezen en om je te verplaatsen in de gedachten, gevoelens en het gedrag van een ander. Wij besteden daarom binnen ons onderwijs naast het intensieve taalaanbod ook veel aandacht aan het stimuleren van deze functies zodat onze leerlingen (communicatief) redzaam, zelfstandig en zich bewust van het omgaan met hun beperking, zelfverzekerd hun weg kunnen vinden in de maatschappij.

Onze leerlingen

Al onze leerlingen hebben een onderwijsarrangement TOS. Onze school laat leerlingen toe met een onderwijsarrangement voor TOS mits er sprake is van minimaal een laaggemiddelde intelligentie. Bij kinderen met een lagere intelligentie wordt bekeken of onze school aan de onderwijsbehoeften kan voldoen.

Met een dergelijk onderwijsarrangement kunnen leerlingen instromen vanaf vier jaar. Zij verlaten onze school in het schooljaar dat zij twaalf jaar worden. Soms is het mogelijk om de schoolperiode te verlengen met één jaar. Sommige leerlingen volgen ons onderwijs vanaf de kleuterleeftijd, anderen stromen tussentijds in. Waar mogelijk stromen onze leerlingen tussentijds uit naar een reguliere of een andere, meer passende onderwijssetting.

(Extra) Ondersteuning

De doelgroep van onze school zijn leerlingen met een TOS. Hoewel een TOS voor kan komen bij alle intelligentieniveaus, hebben de meeste leerlingen binnen de intensieve onderwijsinstelling een (laag)gemiddelde intelligentie. Het didactisch basisaanbod van de school richt zich op leerlingen die uitstromen op VMBO Kader niveau, maar er zijn ook leerlingen die uitstromen naar het Praktijkonderwijs of VMBO Theoretisch. In samenspraak met ouders kunnen ook kinderen met een lagere of hogere intelligentie worden geplaatst. Wel moet dan worden bezien of Kentalis Martinus van Beek aan de onderwijsbehoeften kan (blijven) voldoen. 

Ons aanbod op het gebied van communicatie richt zich op het opdoen van positieve ervaringen in de communicatie en de uitbreiding van de taalvaardigheid. Een belangrijk doel is dat leerlingen (weer) plezier krijgen in communiceren. Wij zetten bij de communicatie ondersteunde middelen in, waaronder gebaren, beeldmateriaal en pictogrammen. We stemmen dit en de interactie af op de individuele leerling. Zo krijgt uw kind optimale mogelijkheden om de taal van de ander waar te nemen, te verwerken en om zelf taal te uiten.

De ondersteuning van onze leerlingen leggen wij vast in het ontwikkelingsperspectief. Hierin beschrijven wij wat er (extra) nodig is om het uitstroomprofiel van de leerling te behalen. Bij het nemen van besluiten over de (extra) ondersteuning van onze leerlingen betrekken wij u als ouder. In het kader van het wettelijk vastgelegde hoorrecht voor leerlingen, betrekken wij hier ook onze leerlingen zelf door hen aan te laten sluiten bij de rapportgesprekken of door een individueel gesprek met de leerkracht. 

Onze grenzen

Het uitgangspunt voor het plaatsen van leerlingen en het verblijven op onze school is altijd dat de leerling profiteert van ons onderwijs- en logopedisch aanbod en kan functioneren in een groep van gemiddeld 14 leerlingen. Wanneer de TOS niet meer voorliggend is en de onderwijsbehoefte van de leerling meer ligt op het ondersteunen van het leren en/of van gedrag, zoeken wij in overleg met ouders en het samenwerkingsverband (SWV3006) een beter passende plek. Wanneer leerlingen zich dusdanig ontwikkelen op het gebied van communicatie dat zij niet meer in aanmerking komen voor een onderwijsarrangement, stromen zij terug naar regulier onderwijs of een plek die beter aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerling.   

In deze paragraaf geven we een aantal voorbeelden van leerlingen die we vermoedelijk geen passend onderwijs kunnen geven. We geven daarmee onze grenzen aan m.b.t. de extra ondersteuning die we kunnen bieden. Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen passend onderwijs geven aan: 

  • Leerlingen die wél communicatieve problemen hebben, maar waarbij de onderwijsbehoeften op ander gebied dan cluster 2 voorliggend zijn. Bijvoorbeeld wanneer het gedrag bij een leerling sterker voorliggend is en de meeste aandacht behoeft.
  • Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de medeleerlingen en of leraren/medewerkers. Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en -ondersteuning nodig hebben.
  • Leerlingen die niet in staat zijn om in gemiddelde een groepsgrootte van 14 leerlingen te functioneren. Wij bieden onderwijs op maat, maar zijn niet in staat om individueel onderwijs of onderwijs in zeer kleine groepjes te bieden.  

We gaan er vanuit dat kinderen zindelijk zijn op het moment dat zij bij ons op school starten. Het onderwijs is er niet op gericht om kinderen zindelijkheidstraining te bieden. Mocht uw kind niet zindelijk zijn, dan wordt de schoolarts betrokken en wordt er samen met ouders een plan van aanpak opgesteld om het kind zo snel mogelijk zindelijk te maken. Ouders blijven in beginsel verantwoordelijk voor de zindelijkheidsbegeleiding van hun kind. Medewerkers van de school zijn niet in de gelegenheid luiers te verschonen. Uiteraard bieden wij wel begeleiding als het kind af en toe een ongelukje heeft.

Schoolplan

Bij Kentalis werken we vanuit de gedachte dat iedere leerling recht heeft op kwalitatief goed onderwijs passend bij zijn/haar mogelijkheden en zo dicht mogelijk bij huis. Om dit te realiseren werken we met een schoolplan. Dit schoolplan bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen onze onderwijseenheid wordt gevoerd. Het omvat onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot kwaliteitszorg. Het schoolplan functioneert als verantwoordingsdocument naar de overheid en naar u als ouder/verzorger met het bevoegd gezag. Het geeft de planning weer voor de periode 2024-2027. Elk jaar bezien we of de gestelde doelen bereikt zijn, en waar aanpassingen en verbeteringen nodig zijn. Op deze wijze blijft het steeds een cyclisch proces van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen. Ons schoolplan beschrijft de kwaliteit van ons onderwijs. Mocht u nieuwsgierig zijn naar ons schoolplan, dit ligt bij administratie ter inzage.

Organisatie van de school

Kentalis Martinus van Beek maakt deel uit van de Stichting Kentalis Onderwijs en werkt nauw samen met de onderwijseenheden in het gebied Nijmegen en omstreken. Dit gebied heeft een onderwijseenheid voor het Voortgezet onderwijs, namelijk Het Kentalis College in Oss. Voor het primair onderwijs werken we nauw samen met De TaalSter in Nijmegen.

Speciale voorzieningen in het schoolgebouw

In het schoolgebouw zijn speciale voorzieningen getroffen ten behoeve van het onderwijs. Vanaf de groepen 3 heeft ieder lokaal een ruimte in of bij het lokaal waarin individueel of in kleine groepjes gewerkt kan worden onder leiding van een leerkracht, lerarenondersteuner of onderwijsassistent. Daarnaast maken we gebruik van soundfields. Dit is een geluidsversterkend systeem dat speciaal ontwikkeld is voor klaslokalen. Een soundfield produceert een homogeen geluid en bestaat uit een versterker die in de klas wordt geplaatst om het gesproken woord van de leerkracht tijdens het geven van instructies te versterken. De leerkracht draagt een halsmicrofoon. Daarnaast kunnen leerlingen indien nodig tijdelijk gebruik maken van soloapparatuur. Soloapparatuur is een aanvullend hulpmiddel dat het spraakverstaan verbetert. Bij het gebruik van soloapparatuur ontvangt de leerling het geluid van de leerkracht direct op zijn/haar koptelefoon. Hierdoor wordt de hinder van akoestiek en achtergrondruis verminderd, wat het spraakverstaan verbetert.

Verzorgingsgebied 

Onze school ligt midden in de wijk “de Ruwaard” in Oss, dichtbij station Oss West. Op onze locatie hebben we gemiddeld 125 leerlingen per schooljaar. Wij zijn gehuisvest in De Komeet. In dit gebouw werken wij samen met een aantal partners om daar waar mogelijk een doorgaande lijn te realiseren. Onze partners zijn Kentalis De Open Cirkel (vroegbehandeling, naschoolse groepsbehandeling en speltherapie), peuterspeelzaal De Twinkel en reguliere basisschool De Blinkerd. Wij hebben een regiofunctie, onze leerlingen zijn woonachtig in een gebied dat ongeveer reikt tot Tiel, Veghel, Nuland en Reek. Kentalis Martinus van Beek maakt deel uit van de onderwijsregio: Talent voor Onderwijs.

Onderwijsteam

Kentalis Martinus van Beek heeft 35-40 medewerkers in dienst. 

Eenieder levert zijn/haar specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:

  • De leerkracht verzorgt samen met logopedisten, leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten het onderwijs aan de leerling.
  • De intern begeleider (IB) is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg, leerkrachtenbegeleiding en de kwaliteit van onderwijs.
  • De orthopedagoog doet observaties en onderzoek bij leerlingen bij wie een hulpvraag gesteld is op het gebied van gedrag, en verzorgt leerlingenzorg. Daarnaast is de orthopedagoog het eerste aanspreekpunt voor de onderwijs- en ondersteuningsarrangementen.
  • De logopedisten werken samen met leerkrachten aan de verbetering van de spraak, taal en communicatie van de leerlingen. Zij onderzoeken, begeleiden en stimuleren de spraak- en taalontwikkeling van de leerling.
  • De schoolmaatschappelijk werker (SMW) is een schakel tussen school en ouders.
  • De vakleerkracht gymnastiek verzorgt het bewegingsonderwijs.
  • De Commissie voor de Leerlingenzorg (CvL) bestaat uit de groepsleerkracht, de logopedist, de intern begeleider, de maatschappelijk werker, de orthopedagoog en de afdelingsdirecteur. Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
  • De therapeuten: de vak(spel) therapeut en de ergotherapeut behandelen onze leerlingen wanneer dit geïndiceerd wordt door de CvL.
  • Onder het onderwijs ondersteunend personeel verstaan wij de administratie, de technisch vakman en de conciërge.
  • Het management geeft integraal leiding aan de school.
  • De medezeggenschapsraad is het inspraakorgaan van de school.
  • De leerlingenraad is het inspraakorgaan voor de leerlingen.
  • Stagiaires ondersteunen en leren doordat we ze kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs.

Voor de medewerkers van Kentalis Martinus van Beek draait alles om het onderwijs en de begeleiding van onze leerlingen. Hierbij hoort het kwaliteitsbeleid, het vorm en inhoud geven aan een ontwikkel- en verbetercultuur, het stellen van prioriteiten, het aanbrengen van samenhang in het onderwijsprogramma, het goed werkgever- en werknemerschap en het zorgen voor zo goed mogelijke faciliteiten. 

Professionalisering: deskundige medewerkers

Onze medewerkers zijn deskundig en willen het allerbeste voor elke leerling. Iedere medewerker van Kentalis Martinus van Beek heeft een beroepsopleiding gevolgd en het diploma behaald. Daar blijft het niet bij: Kentalis biedt elke nieuwe medewerker een intern scholingstraject aan om te zorgen dat zij de specifieke kennis krijgen en behouden die nodig is om op een cluster 2-school te werken. Medewerkers kunnen zich altijd verder ontwikkelen binnen Kentalis, bijvoorbeeld door een master-opleiding ‘Educational Needs’ te volgen. 

Opleidingsschool

Kentalis Martinus van Beek is een opleidingsschool. Wij bieden stagiaires de mogelijkheid te leren en ervaring op te doen binnen het speciaal onderwijs.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school en komt uw kind in aanmerking voor een onderwijsarrangement van Kentalis? Wij nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. De directeur of de intern begeleider maakt met u een persoonlijke afspraak voor een kennismakingsgesprek. In dit gesprek wordt met u besproken wat u van ons onderwijs kunt verwachten en krijgt u een rondleiding door de school. W anneer de Commissie van Onderzoek (CvO) het onderwijsarrangement heeft afgegeven, schrijft u uw kind in bij ons op school en stemmen we de startdatum af. 

Voor zowel zittende leerlingen als voor een nieuwe leerling is het prettig om in te stromen na een vakantie. Wanneer het in het belang is van een leerling wijken we hier van af. Voordat uw kind bij ons op school start, zorgen we er voor dat hij of zij kennis kan maken met de nieuwe leerkracht(en) en de leerlingen van de groep.

Leerlingen kunnen in principe instromen tot 1 juni van het lopende schooljaar. Leerlingen die na 1 juni worden aangemeld stromen vaak pas in het nieuwe schooljaar in. Ook hierbij geldt dat we hiervan afwijken wanneer hier goede redenen voor zijn.