Onze school

Inleiding

Geachte ouder/verzorger

Er bestaat een algemene schoolgids en een school specifieke schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis. De informatie is bedoeld voor ouders en verzorgers* van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt.

Iedere school heeft ook een eigen school specifieke schoolgids en er is een app met informatie. De app kan bij de school worden opgevraagd. De scholen en de ambulante dienstverlening vallen onder Stichting Kentalis Onderwijs.

* Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.

Informatiekaart met praktische info

Naast deze (deel-)schoolgids is er een informatiekaart met belangrijke informatie, zoals de data van de schoolvakanties. U ontvangt deze kaart aan het begin van het schooljaar.

Voor u ligt de schoolgids 2023-2024. In deze schoolgids vindt u informatie over Kentalis Martinus van Beek. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u als pdf op de website.

Onze school biedt onderwijs aan leerlingen met een Taal Ontwikkeling Stoornis (TOS). In ons onderwijs gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van het kind. We vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids alles over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de invulling van passend onderwijs en de taken van de medezeggenschapsraad tot informatie over verzekeringen en veilig internetgebruik. Wij vinden een goede samenwerking met ouders belangrijk ten behoeve van de ontwikkeling van uw zoon of dochter. Samen zoeken we naar nieuwe inzichten die het beste zijn voor de ontplooiing van elke leerling. Wanneer ouders/verzorgers en leerkrachten samen steeds het beste voor de leerling zoeken, komen we tot hogere prestaties.
Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.

Wij wensen u als ouder, verzorger of belangstellende veel leesplezier toe en graag tot ziens op Kentalis Martinus van Beek. 

Met vriendelijke groet mede namens het team,

Anneke de Bruin, directeur 

Veerle Ogg, directeur

Onze visie

We bedienen leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis met een benedengemiddelde tot bovengemiddelde intelligentie (IQ 80 – 120). Dit doen we bij voorkeur in en met hun eigen omgeving. We bieden ondersteuning op maat om vanuit eigen kracht en mogelijkheden te ontwikkelen, passend binnen onze samenleving. We besteden in ons onderwijs uitgebreid aandacht aan de kernvakken. Hierbij profiteren de leerlingen van de specialistische kennis van onze medewerkers op het gebied van communicatie. Onze medewerkers halen het beste uit zichzelf, nemen verantwoordelijkheid en zijn ondernemend. Wij geloven erin dat dit leidt tot het beste passende onderwijs voor onze leerlingen en ontplooiing voor medewerkers. Naast de kernvakken besteden we ook uitgebreid aandacht aan de vakoverstijgende vaardigheden die nodig zijn om goed toegerust deel te nemen aan de maatschappij. Samenwerken, zelfsturing, creativiteit en planmatig werken staan hierbij centraal. Onze leerlingen leren van en met elkaar. 
Ons projectmatige aanbod staat dicht bij de belevingswereld van de leerlingen waarbij we de kinderen mede-eigenaar laten worden van hun eigen leerproces. De inzet van nieuwe media en technologie neemt hierbij een belangrijke plaats in.

Onze leerlingen

Kentalis Martinus van Beek is met haar Speciaal Onderwijs en Zorg van meerwaarde voor leerlingen met een communicatieve beperking. Kentalis Martinus van Beek is een school voor speciaal onderwijs en richt zich op kinderen met ernstige Taal Ontwikkeling Stoornissen (TOS).
Onze leerlingen zitten in de basisschoolleeftijd van vier tot en met twaalf jaar en hebben een intensieve onderwijsbehoefte. Het uitgangspunt is de best passende onderwijsplek voor elke leerling. Dit betekent dat sommige leerlingen de gehele basisschoolperiode bij ons op school blijven. Zij hebben een onderwijsarrangement binnen het speciaal onderwijs. Andere leerlingen vertrekken bijvoorbeeld tussentijds naar het reguliere basisonderwijs met eventueel nog wat ondersteuning in de vorm van een ondersteuningsarrangement. Bij het samenstellen van het arrangement staat het ontwikkelingsperspectief (OPP) centraal. Voor uitleg over het OPP zie leerlingenzorg in deze schoolgids.

Schoolondersteuningsprofielen

Elke school is verplicht een schoolondersteuningsprofiel te hebben. Lees meer over ons schoolondersteuningsprofiel. In dit schoolondersteuningsprofiel beschrijven we de speciale onderwijs- en ondersteuningsmogelijkheden binnen ons onderwijs, aanvullend aan het regulier onderwijs. We doen dat in het algemeen deel van de schoolgids in een instellingsprofiel dat geldt voor alle scholen binnen Kentalis. Daarnaast beschrijven we in dit schooldeel onze specifieke ondersteuning voor onze doelgroep.

School ondersteuningsprofiel Taalontwikkelingsstoornissen (TOS)

De belangrijkste doelgroep van onze school zijn leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). We bieden onderwijs aan leerlingen met een laaggemiddelde tot bovengemiddelde intelligentie (IQ 80 – 120). Het basisaanbod van de school richt zich op leerlingen die uitstromen op VMBO basis/kader niveau. In sommige gevallen kunnen ook kinderen met een lagere of hogere intelligentie worden geplaatst. Ouders en school gaan dan samen in gesprek om te bezien of Kentalis Martinus van Beek aan de onderwijsbehoeften kan voldoen. Het kan ook zijn dat in overleg wordt gekozen voor een andere onderwijssetting. Uitgangspunt is altijd dat de leerling kan profiteren van ons onderwijsaanbod en kan functioneren in een groep van gemiddeld 15 leerlingen.

Het onderwijsaanbod voor leerlingen met een TOS richt zich op het opdoen van positieve ervaringen in de communicatie en de uitbreiding van de taalvaardigheid. Een belangrijk doel is dat leerlingen (weer) plezier krijgen in communiceren. Ze kunnen taal dan ook beter leren. We zetten bij de communicatie ondersteunde middelen in, waaronder gebaren, beeldmateriaal en pictogrammen. We stemmen dit en de interactie af op de individuele leerling. Zo krijgt uw kind optimale mogelijkheden om de taal van de ander waar te nemen, te verwerken en om zelf taal te uiten.

Voor leerlingen met TOS zijn er twee onderwijsarrangementen: 

  • Onderwijsarrangement binnen het speciaal onderwijs.
  • Ondersteuningsarrangement : op een reguliere basisschool.

Leerlingen met TOS kunnen instromen vanaf vier jaar. Ze verlaten onze school in het schooljaar dat zij twaalf jaar worden. Soms is het mogelijk om de schoolperiode te verlengen met één jaar. Sommige leerlingen volgen bij ons onderwijs vanaf de kleuterleeftijd. Er zijn ook leerlingen die eerst ergens anders onderwijs volgden en later zijn gestart bij Kentalis. Als het mogelijk is, gaan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (weer) naar een reguliere basisschool.

Schoolplan

Bij Kentalis werken we vanuit de gedachte dat iedere leerling recht heeft op kwalitatief goed onderwijs passend bij zijn/haar mogelijkheden en zo dicht mogelijk bij huis. Om dit te realiseren werken we met een schoolplan. Dit schoolplan bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen onze onderwijseenheid wordt gevoerd. Het omvat onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot kwaliteitszorg. Het schoolplan functioneert als verantwoordingsdocument naar de overheid en naar u als ouder/verzorger met het bevoegd gezag. Het geeft de planning weer voor de periode 2019-2023. Elk jaar bezien we of de gestelde doelen bereikt zijn, en waar aanpassingen en verbeteringen nodig zijn. Op deze wijze blijft het steeds een cyclisch proces van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen. Ons schoolplan beschrijft de kwaliteit van ons onderwijs. Mocht u nieuwsgierig zijn naar ons schoolplan, dit ligt bij administratie ter inzage.

Organisatie van de school

Kentalis Martinus van Beek maakt deel uit van de Stichting Kentalis Onderwijs en werkt nauw samen met de onderwijseenheden in het gebied Nijmegen en omstreken. Dit gebied heeft een onderwijseenheid voor het Voortgezet onderwijs, te weten: Kentalis Compas College te Oss. Voor het primair onderwijs werken we nauw samen met de TaalSter in Nijmegen.

Speciale voorzieningen in het schoolgebouw

In het schoolgebouw zijn speciale voorzieningen getroffen t.b.v. het onderwijs. Vanaf de groepen 3 heeft ieder lokaal een ruimte in het lokaal of in het halletje waarin individueel of in kleine groepjes gewerkt kan worden onder leiding van een leerkracht, lerarenondersteuner of onderwijsassistent. Daarnaast maken we gebruik van soundfield. Dit is een geluidsversterkend systeem dat speciaal ontwikkeld is voor klaslokalen. Soundfield produceert een homogeen geluid en bestaat uit een versterker die in de klas wordt geplaatst om het gesproken woord van de leerkracht tijdens het geven van instructies te versterken. De leerkracht draagt een halsmicrofoon.
 

Verzorgingsgebied (ligging, grootte en samenwerking)

Onze school ligt midden in de wijk “de Ruwaard” in Oss, dichtbij station Oss West. Op onze locatie hebben we gemiddeld 135 leerlingen per schooljaar. Leerlingen kunnen gedurende het schooljaar instromen. Bij de laatste maand(en) zullen wij goed bezien of de overstap voor de start van het nieuwe schooljaar wenselijk is. Wij zijn gehuisvest in De Komeet. In dit gebouw werken wij samen met een aantal partners om daar waar mogelijk een doorgaande lijn te realiseren. Onze partners zijn Kentalis Vroeg- en naschoolse behandeling, de peuterspeelzaal De Twinkel en de reguliere basisschool De Blinkerd.

Onderwijsteam

Uw kind krijgt te maken met verschillende leerkrachten en begeleiders. Al onze medewerkers leveren direct of indirect (ondersteunend) een bijdrage aan de taalontwikkeling van onze leerlingen. In dit hoofdstuk leest u alles over ons personeel en ons personeelsbeleid.

Samenstelling team

Kentalis Martinus van Beek Oss heeft 35-40 medewerkers in dienst. Daarnaast heeft de Ambulante Dienst met 9 medewerkers haar standplaats op onze school.

Een ieder levert zijn/haar specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:

  • De leerkracht verzorgt samen met logopedisten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten het onderwijs aan de leerling.
  • De intern begeleider (IB) is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg, leerkrachtenbegeleiding en onderwijsvernieuwing.
  • De orthopedagoog doet observaties en onderzoek bij leerlingen bij wie een hulpvraag gesteld is en verzorgt leerlingenzorg. Daarnaast is de orthopedagoog het eerste aanspreekpunt voor de arrangementen. 
  • De logopedisten werken samen met leerkrachten aan de verbetering van de spraak, taal en communicatie van de leerlingen. Zij onderzoeken, begeleiden en stimuleren de spraak- en taalontwikkeling van de leerling.
  • De schoolmaatschappelijk werker (SMW) is een schakel tussen school en ouders.
  • De vakleerkracht gymnastiek verzorgt het bewegingsonderwijs
  • De Commissie voor de Leerlingenzorg (CvL), bestaande uit: leerkracht, logopedist, intern begeleider, maatschappelijk werker, orthopedagoog en afdelingsdirecteur. Zij zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
  • De Therapeuten: vak(spel) therapeut en ergotherapeut, behandelen leerlingen als dit geïndiceerd  wordt door de CvL.
  • Ondersteunende functionarissen: administratie, technisch vakman en conciërge.
  • Het management geeft integraal leiding aan de school.
  • De medezeggenschapsraad is het inspraakorgaan van de school.
  • De ondernemende ouderraad behartigt de belangen van de ouders.
  • De leerlingenraad is het inspraakorgaan voor de leerlingen.
  • Stagiaires ondersteunen en leren doordat we ze kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs.

Voor de medewerkers van Kentalis Martinus van Beek draait alles om het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen. Hierbij hoort kwaliteitsbeleid, vorm en inhoud geven aan een ontwikkel- en verbetercultuur, stellen van prioriteiten, samenhang in het onderwijsprogramma, goed werkgever- en werknemers schap en zorgen voor zo goed mogelijke faciliteiten. 

Professionalisering: deskundige medewerkers

Onze medewerkers zijn deskundig en willen het allerbeste voor elke leerling. Iedere medewerker van Kentalis Martinus van Beek heeft een beroepsopleiding gevolgd en het diploma behaald. Daar blijft het niet bij: Kentalis biedt elke nieuwe medewerker een intern scholingstraject aan om te zorgen dat zij de specifieke kennis krijgen die nodig is om op een cluster 2-school te werken. Medewerkers kunnen zich altijd verder ontwikkelen binnen Kentalis, bijvoorbeeld door een master-opleiding ‘leraar speciaal onderwijs’ te volgen. 

Opleidingsschool

Kentalis Martinus van Beek is een opleidingsschool. Wij bieden stagiaires de mogelijkheid te leren en ervaring op te doen binnen het speciaal onderwijs.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school en komt uw kind in aanmerking van een onderwijsarrangement van Kentalis? We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. De directeur of de intern begeleider zal met u een persoonlijke afspraak maken voor een kennismakingsgesprek. In dit gesprek wordt met u besproken wat u van ons onderwijs kunt verwachten, de onderwijsbehoefte die uw kind heeft en eventueel gebruik van medicatie etc. Nadat een beschikking van de Commissie van Onderzoek (CvO) is afgegeven, zorgt de Intern Begeleider dat u alle formulieren ten behoeve van de inschrijving van uw kind bij ons op school krijgt. Samen met u wordt afgestemd welke datum uw kind bij ons instroomt. 

We streven ernaar om leerlingen in principe in te laten stromen na een schoolvakantie. Zowel voor zittende leerlingen als voor een nieuwe leerling blijkt het prettig om in te stromen na een vakantie. Hierbij geldt dat we van deze werkwijze afwijken wanneer hiervoor zwaarwegende redenen zijn. Kinderen die 4 jaar worden stromen wel tussentijds in. Uw kind mag voorafgaand aan de daadwerkelijke start een keer komen wennen in de klas. Hij of zij kan dan kennis maken met de nieuwe leerkracht(en) en de leerlingen van de groep.

Leerlingen kunnen instromen tot 1 juni van het lopende schooljaar. Leerlingen die na 1 juni worden aangemeld stromen in principe pas in het nieuwe schooljaar in. Ook hierbij geldt dat we hiervan afwijken wanneer hier goede redenen voor zijn.