Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Met Pedagogisch klimaat bedoelen we alles wat er in een omgeving is, dat er voor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan een goede schoolsituatie en aan een veilige school.

Het spreekt voor zich dat Kentalis Onderwijs zoveel mogelijk wil voorkomen dat er gepest wordt in en rond de school. Leerlingen met een extra onderwijsbehoefte, en voornamelijk leerlingen met communicatieve beperkingen, zijn vaak extra kwetsbaar. Zowel in de (reguliere of speciale) school, als daarbuiten. Het is daarom van groot belang dat Kentalis visie heeft op de wijze waarop we pesten willen aanpakken, maar vooral willen voorkomen. 

Kentalis Martinus van Beek streeft ernaar om alle leerlingen een veilig pedagogisch klimaat te bieden, waarin zij zich harmonieus en op een prettige en positieve wijze kunnen ontwikkelen. De basis daarvoor is een preventieve aanpak, uitgaande van een samenhangend continuüm van afspraken, gedragingen en acties. Kentalis Martinus van Beek kiest voor de herstelgerichte benadering om de sociale veiligheid in school te vergroten en gevolgen voor pestgedrag op te lossen. Mede hierdoor vinden er minder incidenten plaats. In de herstelgerichte benadering zijn uitgangspunten benoemd die verankerd zijn in de programma’s die Kentalis Martinus van Beek toepast. Kentalis Martinus van Beek maakt door de inzet van herstelrecht een fundamentele keuze. Wij staan voor een schoolklimaat dat gebaseerd is op basis van respect voor jezelf, de ander en voor de omgeving. 

  • Respect voor jezelf
  • Respect voor de ander
  • Respect voor de omgeving

We hebben met het gehele team een training gevolgd om de methodiek: Werken met Kinderen aan Respect en Veiligheid (WKRV) in te voeren. De methodiek WKRV heeft naast de basisregels m.b.t. respect ook drie basis- gedragsregels op het gebied van veiligheid:

  • Veiligheid in de klas
  • Veiligheid in de gang
  • Veiligheid buiten

Alle schoolregels worden getoetst op deze drie indicatoren en alle gedrag van het schoolteam en de leerlingen wordt hieraan getoetst. Waar nodig worden regels aangepast of mensen aangesproken op hun gedrag. Met de bedoeling om er samen beter van te worden.

Wanneer er toch sprake is van grensoverschrijdend gedrag/pesten, zetten we de herstelgerichte aanpak in; deze richt zich op alle betrokkenen die door een incident of conflict worden geraakt. Met de herstelgerichte gesprekken leren we de leerlingen inzicht te krijgen in de gevolgen van hun handelen, om te begrijpen en te herstellen wat er gebeurd is. We vinden dat de school een plaats dient te zijn waar kinderen naast het leren tevens hun persoonlijkheid kunnen ontwikkelen. Een plek waar zij zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, verantwoordelijkheid durven te nemen en met anderen leren omgaan. Het is belangrijk dat leerlingen zich van jongs af aan een mening vormen en daar uiting aan durven en kunnen geven.

Het team streeft naar een veilig klimaat en een prettige werksfeer, zowel in de klas als op het schoolplein. Een van de duidelijke regels is dat kinderen met respect met elkaar om gaan. Op het moment dat pestgedrag door leerlingen of door het personeel gemeld of opgemerkt wordt, is het belangrijk dat alle betrokken partijen weten hoe te handelen. Hiervoor heeft Kentalis Martinus van Beek een veiligheidsbeleid opgesteld en een respectcoördinator (Anneke Janssen) aangesteld.

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit is een verplichte taak van de school. Het gaat om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, deelname aan de maatschappij en identiteit.
Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn met de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur. Burgerschap en sociale integratie passen bij ons doel van Kentalis om leerlingen de kans te geven zich te ontwikkelen tot aardig en waardige burgers (zie algemene schoolgids).

Wij besteden op school aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie door de leerlingen

  • sociale gedragscodes aan te leren, door op een respectvolle manier op school met elkaar om te gaan
  • leren om mee te doen in de school, mee te praten en mee te beslissen
  • hun mening te leren aangeven. We besteden aandacht aan 'Discussiëren kun je leren (DKJL). Hierbij leert de leerling welke spelregels er nodig zijn om goed te kunnen discussiëren
  • kennis verwerven van en ontmoetingen hebben met stromingen en mensen met andere overtuigingen
  • vanuit een eigen identiteit deelnemen aan de samenleving; alle leerlingen krijgen lessen psycho- educatie. Hierin leren ze wat het betekent om een taalontwikkelingstoornis (TOS) te hebben en hoe ze hiermee om kunnen gaan
  • bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving

We stellen de communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Het lesrooster geeft ruimte voor vakgebieden zoals drama, burgerschapskunde en dergelijke. De werkvormen waarbij leerlingen werken aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling krijgen zij geïntegreerd aangeboden. Wij volgen leerlingen in hun ontwikkeling om de interacties die buiten de school plaatsvinden te oefenen. De leerlingenraad is hier een voorbeeld van.

Om deel te nemen aan de maatschappij, om zicht te krijgen op je eigen identiteit en om jezelf daarin aan te leren sturen, zetten wij de executieve functies en het eigenaarschap van onze leerlingen centraal. Executieve functies zijn complexe cognitieve processen die onder andere nodig zijn voor het plannen en activeren van activiteiten, maar ook voor het reguleren van emoties, de interactie en het reflecterend vermogen. Binnen Kentalis Martinus van Beek leren wij onze leerlingen een basishouding te hanteren ten aanzien van het probleemoplossend vermogen. Zo leren wij de leerlingen iets eerst zelf op te lossen, daarna een klasgenoot te vragen en pas daarna de vraag of het probleem aan de leerkracht voor te leggen. Deze afspraken hanteren wij allemaal en overal in de school. Daarnaast leren wij onze leerlingen zich bewust te worden van hun taakaanpak, werken de leerlingen met een weektaak en waar nodig met stappenplannen, zorgen wij voor een rustige klasseninrichting en werken wij met klassen- en individuele doelen. Dit laatste doen wij om het eigenaarschap van de leerlingen te vergroten.  

De leerlingenraad

De inspraak van leerlingen laten wij tot zijn recht komen in een leerlingenraad. De raad is samengesteld uit leerlingen van groep 7 en 8 van de reguliere basisschool De Blinkerd samen met leerlingen van Kentalis Martinus van Beek. 

Daarnaast is er een leerlingenraad van Kentalis Martinus van Beek. Deze raad bestaat uit leerlingen van de groepen 5 tot en met 8. Zij worden gekozen door de leerlingen uit hun groep als vertegenwoordiger in de leerlingenraad. De doelstelling is om alle leerlingen kennis te laten maken met inspraak. Onder andere met de organisatie en de inrichting van een leerlingenraad geven wij vorm aan burgerschapskunde. 

Veiligheid

Protocol vrijheidsbeperkende maatregelen

We streven ernaar om in alle groepen een goed leerklimaat te realiseren afgestemd op het ontwikkelingsniveau van de leerling. Leerkrachten proberen ten alle tijden preventief te reageren op het ontstaan van onrust bij leerlingen. In zeer incidentele gevallen komt het op Kentalis Martinus van Beek voor dat kinderen vanwege fysiek gedrag (of weglopen) een bedreiging vormen voor een ander kind, voor een medewerker of voor zichzelf. Er is geen wettelijk kader fysiek beperkend handelen en het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen. Om in dergelijke gevallen zo adequaat mogelijk te kunnen handelen is er een protocol vrijheidsbeperkende maatregelen op Kentalis Martinus van Beek en zijn er een vijftal boventallige collega’s geschoold in het toepassen van de vrijheidsbeperkende maatregel. Het gebruik ervan moet een uitzondering zijn en mag alleen plaatsvinden indien het nalaten daarvan gevaarlijke en onaanvaardbare gevolgen voor de leerling of voor anderen kan opleveren. Tot op heden hebben wij deze vrijheidsbeperkende maatregelen nog niet in praktijk hoeven brengen.

In het protocol zijn voorwaarden, regels en afspraken opgesteld die gebruikt kunnen worden bij het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen. Het toepassen van een vrijheidsbeperkende maatregel is in principe altijd tijdelijk. Fysiek- en/of vrijheidsbeperkend handelen wordt nooit gebruikt met de intentie om een leerling te straffen of opzettelijk pijn te doen. Het doel van dit protocol is vrijheidsbeperkende maatregelen, tegen de wil van de leerling, op zorgvuldige wijze uit te voeren.

Tijdens de eerste kennismaking met de school brengen wij u op de hoogte van de aanwezigheid van dit protocol. 

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Daarnaast hebben wij op school ook duidelijke afspraken en regels over internet gebruik.

Veilig internet en sociale media

Internet biedt onze leerlingen geweldige mogelijkheden, ook op het gebied van communicatie. Bovendien is het leerzaam en goed voor de ontspanning. Echter, aan het gebruik van internet zijn ook bepaalde risico’s verbonden. Denk hierbij aan digitaal pesten, haatmail, seksuele intimidatie of schending van de privacy. Wij zijn ons hier erg van bewust. Het is dus belangrijk dat onze doelgroep leerlingen, die kwetsbaarder zijn dan andere groepen, leren hoe ze omgaan met ICT. Binnen onze school werken we in alle groepen met een volledige ICT-leerlijn en Mediawijs. Hierin worden leerlingen gewezen op de goede zaken van het internet en de sociale media, maar ook leren ze hoe ze moeten handelen bij een negatievere ervaring. In deze steeds meer digitaal wordende wereld spelen we hier bij onze leerlingen extra op in, om hen niet alleen vaardig, maar ook weerbaar te maken. Het bevorderen van mediawijsheid is een zaak van iedereen: van ouders, leerkrachten, begeleiders, bestuurders en natuurlijk van onze leerlingen zelf. ICT krijgt hiermee een steeds centralere rol in het onderwijs en zal de kinderen verder ondersteunen in hun ontwikkeling op alle gebieden. 

Mobiele telefoon en andere mobiele apparaten

Vanwege de privacy van medeleerlingen en personeel is het maken van opnames in en om de school en bij alle activiteiten buiten school die onder verantwoording van school vallen (bijvoorbeeld schoolreisje) niet toegestaan zonder toestemming van de leerkracht. Bij aanvang van de lessen wordt de mobiele telefoon ingeleverd bij de leerkracht. Aan het eind van de dag krijgt de leerling de telefoon terug. Voor het meenemen van de mobiele telefoon en de mogelijke nare gevolgen bent u als ouder/verzorger verantwoordelijk. Diefstal, verlies of schade aan telefoons of spelcomputers vallen niet onder de verzekering van de school.

De iPads van de leerlingen die in de klas worden ingezet worden gemonitord door de gekoppelde leerkrachten-iPad. Mocht de leerkracht merken dat de leerling niet met datgene bezig is wat van hem of haar gevraagd wordt, moet het mobiele apparaat worden ingeleverd. De eerste keer is dit een waarschuwing, daarna volgen er gesprekken met ouders en/of verzorgers.

Gedragsregels

Belangrijkste schoolregels

De belangrijkste regels die schoolbreed op Kentalis Martinus van Beek zijn afgesproken zijn:

  • de klassen zijn prikkelarm.
  • alle leerkrachten hanteren het Expliciet Directe Instructiemodel tijdens hun instructies.
  • de wacht tijdens de pauzes is zichtbaar voor de leerlingen door het dragen van een hesje.
  • tijdens het zelfstandig werken wordt gebruik gemaakt van een stoplicht om het zelfredzaam vermogen van de leerlingen te stimuleren. 
  • de dobbelsteen wordt ingezet om met uitgestelde aandacht om te leren gaan. 
  • in alle klassen zijn de picto's aanwezig die de schoolafspraken (ik ben stil, ik steek mijn vinger op en ik zit rechtop) visualiseren.
  • we eten fruit of groente tijdens de ochtendpauze
  • we stimuleren de zelfstandigheidsbevordering door leerlingen te leren het eerst zelf te proberen, dan vragen aan een klasgenoot en daarna pas aan de juf
  • we hebben respect voor onszelf, materiaal en de natuur
  • de kleuters werken met een werkkaart en vanaf groep 3 wordt er gestart met het werken met een weektaak
  • communicatie tussen ouders en school vindt plaats via Social Schools
  • we leren de leerlingen schrijven in blokletters
  • mobiele apparatuur die leerlingen meenemen worden onder schooltijd door de leerkracht bewaard 

Aanvullend op bovenstaande schoolregels, heeft iedere groep nog eigen regels.

Informatie over de verlof- en verzuimregeling

In de Leerplichtwet staat dat uw kind de school moet bezoeken als er onderwijs wordt gegeven. kinderen mogen dus nooit zomaar van school wegblijven.

Verlof

Een vrije dag aanvragen voor uw kind moet schriftelijk gebeuren bij de directeur van de school. Verlofaanvraagformulieren zijn verkrijgbaar bij de administratie van onze school en/of te downloaden van onze website. Verlof wordt alleen in uitzonderlijke situaties verleend. Wij volgen hierbij het protocol "schoolverzuim " van het regionaal Buro voor Leerplicht. Hieronder volgt een aanvulling op het protocol wat verstaan wordt onder luxe verzuim :

Luxe verzuim

Alle kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs. Leerplichtige kinderen mogen daarom buiten de schoolvakanties nooit zomaar wegblijven van school. Toch gebeurt het nog regelmatig dat ouders kinderen thuis houden van school om bijvoorbeeld eerder op vakantie te gaan. Dit noemen we luxe verzuim.

Verzuimregistratie 

De school houdt een verzuimregistratie bij. Wanneer het verzuim gemeld is en er een geldige reden is, dan is dat verzuim geoorloofd. Wanneer er geen geldige reden is of er is geen toestemming gevraagd of verleend, dan wordt het verzuim als ongeoorloofd geregistreerd en gemeld bij de leerplichtambtenaar van de gemeente. Deze zal dan contact opnemen met de ouders. Ook (veelvuldig) te laat komen geldt als verzuim.

Verzuimcoördinator

Kentalis Martinus van Beek heeft een verzuimcoördinator. Deze medewerker houdt een overzicht van de verzuimregistraties en ziekmeldingen bij. Dit doen we om goed zicht te kunnen houden op de verschillende vormen van verzuim bij een leerling, zodat daar tijdig op gereageerd kan worden.