Zorg voor de leerlingen

Leerlingenzorg

Ontwikkelingsperspectief: de doelen van ons onderwijs

Om er voor te zorgen dat uw kind zich optimaal ontwikkelt, volgen wij alle leerlingen met een ontwikkelingsperspectief (OPP). Binnen zes weken na inschrijving stellen wij het eerste OPP vast. Hierin beschrijven we de ontwikkelingsmogelijkheden van uw kind en de doelen die we samen willen bereiken aan het einde van de schoolloopbaan. We overleggen natuurlijk met u en krijgen voor het opstellen van het OPP ook advies van de Commissie van Onderzoek (CVO). Daarnaast zijn wij verplicht om in het OPP een prognose te maken over het verwachte uitstroomniveau naar het voortgezet onderwijs. Ook beschrijven we wat nodig is om deze doelen te bereiken. Door aan het begin van de schooltijd een OPP te maken, zet de school zich door middel van onderwijs en begeleiding zo maximaal mogelijk in om uw kind zo goed mogelijk te laten groeien.

De school volgt daarna of uw kind zich volgens het OPP ontwikkelt en maakt op basis hiervan beredeneerde keuzes in het onderwijs- en leerstofaanbod. De onderwijsbehoeften van de leerling staan daarbij centraal, waardoor de ontwikkeling van uw kind zo goed mogelijk wordt gestimuleerd. We evalueren het OPP jaarlijks in de Commissie van de Leerlingenzorg (CvL) en bespreken de bevindingen met u. Jaarlijks wordt u gevraagd het OPP te ondertekenen. Mocht uw kind zich sneller of langzamer ontwikkelen, dan wordt het OPP tussentijds aangepast. Dit alles doen we in overleg met u. Bent u het niet eens met het OPP? Dan kunt u hierover in gesprek gaan met een van de leden van de CvL. 

Commissie voor de Leerlingenzorg (CvL)

De persoonlijke zorg en begeleiding voor de leerling komt tot uitdrukking in diagnostiek, onderwijs en zorg. Als bij leerkrachten, ouders of de leerling een hulpvraag bestaat over de begeleiding of het onderwijs, kan de leerling ingetekend worden voor een CvL-bespreking. De CvL bestaat uit de leerkracht, de logopedist, de orthopedagoog, de schoolmaatschappelijk werker, de intern begeleider en de directeur. De CvL bespreekt hulpvragen met de leerkrachten en andere medewerkers, adviseert in aanpak, doet onderzoek en/of observatie en evalueert de voortgang en de resultaten van de afspraken. Daarnaast behandelt de CvL ‘de verzoeken voor vrijstelling’ als voor een leerling behandeling onder schooltijd noodzakelijk is.  commissie van leerlingenzorg

De CvL stelt het OPP op en doet handelingsgerichte aanbevelingen. Wanneer het toegekende onderwijsarrangement verlopen is of tussentijds moet worden bijgesteld, formuleert de CvL een advies voor de CvO. Dit uiteraard in overleg met u. De CvL begeleidt leerlingen en medewerkers, maar ook ouders, wanneer zij hulpvragen hebben. De korte termijndoelen worden opgenomen in het groepsplan en soms ook in een individueel handelingsplan (IHP). Leden van de CvL brengen de vorderingen in beeld, zowel op leerling-, als op groeps- en schoolniveau. Samen met alle andere medewerkers in de school werkt de CvL aan onderwijsvernieuwing.

Opbrengstbesprekingen

Twee keer per jaar worden de opbrengsten van toetsen zoals Cito, Scol en de communicatieve redzaamheid per klas besproken met de leerkracht, de logopedist, de intern begeleider en de orthopedagoog. Het doel van de besprekingen is om te kijken of de leerlingen zich naar verwachting ontwikkelen. Waar nodig worden interventies ingezet en het OPP aangepast. Uiteraard worden aanpassingen in het uitstroomperspectief altijd besproken met ouders.

Leerlingvolgsysteem

We volgen de ontwikkeling van uw kind systematisch met behulp van methodegebondentoetsen en methodeonafhankelijke toetsen (Cito en Scol), die vastgelegd zijn in het leerlingadministratie- en leerlingvolgsysteem ParnasSys. De methodeonafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar afgenomen in januari en juni. Met de Cito-toetsen brengen we de ontwikkeling van uw kind in beeld op het gebied van begrijpend lezen en begrijpend luisteren, rekenen, technisch lezen, woordenschat en spellen. De vorderingen van uw zoon of dochter leggen wij vast in een leerlingvolgsysteem. In het leerlingvolgsysteem brengen we de vorderingen op individueel-, groeps- en schoolniveau in beeld. Tijdens de rapportgesprekken wordt u geïnformeerd over de vorderingen van uw kind en wordt er gekeken of de doelen in het OPP behaald zijn. 

In de klas werken we aan het bevorderen van de communicatieve redzaamheid van onze leerlingen. De vorderingen op dit gebied worden geobserveerd en getoetst. Daarnaast wordt de Communicatieve redzaamheid inzichtelijk gemaakt met logopedische toetsen op het gebied van spraak en taal. 

Als uw kind aanvullende zorg nodig heeft

Op onze school bieden wij verschillende vormen van extra zorg op het gebied van de communicatieve redzaamheid in combinatie met de sociaal-emotionele ontwikkeling. We kijken samen met u of en welke behandeling vanuit Kentalis Zorg mogelijk is. Kentalis Zorg biedt bijvoorbeeld naschoolse groepsbehandeling (IGT), pedagogische ondersteuning in de thuissituatie (PPG), speltherapie en behandeling bij het Spraak-Taal Ambulatorium (STA). 

Daarnaast kunnen wij in onze school gebruik maken van de expertise van een kinderergotherapeut. Wanneer leerlingen motorische en/of sensorische problemen hebben die van invloed zijn op het onderwijsleerproces en het volgen van de ergotherapeutische behandeling geen nadelige invloed heeft op de onderwijstijd, kan de CvL toestemming verlenen voor ergotherapie onder schooltijd.

Medische zorg

Kentalis Martinus van Beek houdt zich aan het medicijnprotocol wanneer leerlingen onder schooltijd medische zorg nodig hebben. Dit houdt in dat wij uitsluitend medicatie mogen aanreiken en/of toedienen wanneer er een door ouders getekend medicijnformulier aan ten grondslag ligt. Dit geldt ook voor medicatie die zonder recept verkrijgbaar zijn, zoals paracetamol en homeopatische middelen. Medicatie wordt uitsluitend verstrekt door gecertificeerde medewerkers, wanneer het medicijnformulier volledig is ingevuld en wanneer de medicatie met bijsluiter in de originele verpakking in de klas aanwezig is. 

Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Onze BHV-ers en EHBO'ers zijn opgeleid om waar nodig kleine voorvallen te behandelen. Daar waar een situatie vraagt om meer deskundigheid, schakelen wij deze in. Wanneer ouders in een dergelijke situatie niet bereikbaar zijn, gaan wij in het belang van het kind wel over tot handelen.

Schoolarts

Kentalis Martinus van Beek is verbonden aan de GGD in Oss. De groei en ontwikkeling van onze leerlingen wordt periodiek op medisch gebied gevolgd door de jeugdarts van de GGD. Ouders ontvangen hiervoor een uitnodiging van de GGD. Naast de gebruikelijke consulten kunnen ouders of de CvL bij vragen of klachten contact leggen met de jeugdarts.