Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2021-2022 zijn er maatregelen genomen die in 2022-2023 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Maatregel Wat is bereikt
Burgerschapsonderwijs

Burgerschap wordt op school niet als apart vak aangeboden, maar zit verweven in ons onderwijsaanbod. Zo werken wij al lange tijd aan Actief Burgerschap en Sociale Integratie binnen IPC, OKVO, WKRV, DKJL, de leerlingenraad, Leefstijl, LVSCV, Relaties en seksualiteit, Ajongh, Nieuwsbegrip etc. De visie op Actief Burgerschap is met het team en de leerlingen geformuleerd. Het aanbod is in kaart gebracht en wordt in 2023-2024 waar nodig uitgebreid. 

Communicatieve redzaamheid De logopedisten hebben hun kennis rondom de verstaanbaarheidsproblematieken verder uitgebreid.
Effectief vergaderen  Het werken met de SCRUM-methodiek is geëvalueerd ten behoeve van een verdere verdieping van het werken volgens de SCRUM-methodiek. 
Nieuw groepsplan  Alle groepen werken met het nieuwe groepsplan waarmee de consequenties van opbrengsten met betrekking tot het aanbod inzichtelijk zijn.
Opstellen kwaliteitskaarten

We werken met kwaliteitskaarten en borgen deze cyclisch in onze leerlingenzorg. 

Nieuw format groepsbesprekingen Alle groepen werken met een format voor de groepsbesprekingen waarin het effectief besteden van de lestijd, klassenmanagement, inzet ondersteuner/assistente, logopedische aandachtspunten, en tot slot het leerstofaanbod voor de intensieve en gevorderde leerlingen inzichtelijk is.
Nieuw kleuterleerlingvolgsysteem  Dit schooljaar zijn de kleuterleerkrachten geschoold en is er gestart met het nieuwe kleuterleerlingvolgsysteem ParnasSys.
Welbevinden Het werken met het respectprotocol is geborgd en geëvalueerd.  
PeTOS

Ten behoeve van de sociaal emotionele ontwikkeling en psycho-educatie van leerlingen met TOS is er een nieuwe leerlijn en klassikale lesmethode ingevoerd en werken we in alle groepen in samenwerking met de logopedisten met PeTOS. 

Executieve functies

Het team is geschoold in het werken met Breinhelden ten behoeve van het versterken van de executieve functies van de leerlingen. In schooljaar 23-24 werken alle groepen met de methode Breinhelden.

Aanbod begrijpend lezen

Leerkrachtvaardigheden zijn op het gebied van begrijpend lezen met behulp van de CED-groep versterkt door een teamscholing en individuele coaching. 

Scholing stof- en tempodifferentiatie Het coachingstraject leerkrachtvaardigheden is gestart. Tot nu toe is aandacht besteed aan het versterken van EDI. Aan de hand van individuele observaties wordt in schooljaar 22-23 en 23-24 een vervolg gegeven aan deze scholing en coaching. 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Dit zijn veelal CITO-toetsen. Door het verzamelen van de observatie- en/of meetgegevens (en het opbouwen van een database van deze gegevens over een langere periode) zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. Deze doelstellingen komen voort uit het opgestelde ontwikkelingsperspectief en de vastgestelde ambities van Kentalis.

Kentalis heeft ervoor gekozen om hoge streefdoelen voor de leerlingen te bepalen. Dit om de lat hoog te leggen en het optimale uit de leerlingen te halen. Bij de doelen van het onderwijs ziet u de doelen die wij stellen voor het technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen/wiskunde en voor spelling. We beschrijven de doelen die we stellen, de ingezette verbeteracties en de effecten daarvan voor deze vakgebieden. Ook analyseren we de sociaal-emotionele resultaten en onderzoeken we jaarlijks of de leerlingen zich veilig voelen in en om de school. De resultaten van alle opbrengsten gebruiken we om verbeteringen door te voeren waar dat nodig blijkt en daarmee de kwaliteit van het onderwijs op de school steeds te verbeteren.

Opbrengsten Kentalis Martinus van Beek schooljaar 2022-2023 t.o.v. de Kentalis ambities

  • Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling:

Vakgebieden

Schoolniveau

Resultaten groep 4

Resultaten groep 8

Analyse

Technisch lezen

84%

88%

87%

Het effect van het werken met de nieuwe methode ZLKLS blijft heel duidelijk zichtbaar in de hele school. De afgelopen jaren worden de Kentalisambities ruimschoots behaald in alle groepen. Voor het borgen van de methode worden jaarlijks nieuwe leerkrachten extern geschoold. 

Begrijpend lezen

48%

71%

80%

Begrijpend lezen is moeilijk voor onze leerlingen. De resultaten op het gebied van begrijpend lezen stijgen de afgelopen jaren gestaag. Door de scholing op het gebied van begrijpend lezen kunnen wij steeds beter aansluiten bij onze leerlingen. Onze schoolverlaters behalen 1F niveau bij begrijpend lezen.   

Rekenen

59%

29%

73%

Rekenen staat centraal in de scholing Stof- en tempodifferentiatie die wij volgen. Hierdoor versterken wij onze leerkrachtvaardigheden waardoor de resultaten op het gebied van rekenen wederom licht stijgen. Het komend schooljaar zal in het teken staan van automatiseren waardoor de rekenbasis van onze leerlingen verstevigd wordt.   

Spelling

67%

92%

40%

Het spellen van woorden is moeilijker dan lezen, zeker voor leerlingen met een TOS. ZLKLS en Staal hebben wij stevig verankerd in de school. Hierdoor zijn de resultaten op het gebied van spelling stabiel tussen 60 en 70%.

 

maatregelen

- Vervolg van de scholing Stof- en Tempodifferentiatie

- Scholing op het gebied van het automatiseren van rekenen, eenduidig implementeren en borgen van automatiseren in iedere groep.   

  • Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

We maken gebruik van het instrument Scol om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. 

Vakgebied

Resultaten groep 4 Resultaten groep 8 Analyse

Leergebied overstijgende vaardigheden en sociale en maatschappelijke competenties (SCOL)

Ambitie: schoolstandaard 75%

83% van de leerlingen in groep 4 behaalt de landelijke norm.

83% van de leerlingen in groep 4 behaalt de schoolstandaard.

 

31% van de leerlingen in groep 8 behaalt de landelijke norm.

81% van de leerlingen in groep 8 behaalt de schoolstandaard.

87% van de leerlingen (13 van de 15) vindt zichzelf voldoende ontwikkeld m.b.t. de schoolstandaard.

 

Het effect van de inzet van PeTOS lijkt steeds meer zichtbaar. Op schoolniveau voldoen 88% van de klassen (7 van de 8) aan de schoolstandaard (75% van de leerlingen voldoet aan de norm).  De landelijke norm ligt wat hoger dan de grensscore; 4 van de 8 klassen voldoen met 75% van de leerlingen aan de landelijke norm. Op leerlingniveau voldoet 94% aan de schoolstandaard.

Samengevat lijkt het er op dat het ingezette onderwijsaanbod passend is bij onze leerlingen. Het doel is om in kleine stapjes toe te groeien naar het verhogen van de grensscore. Het voldoen aan de landelijke norm is een mooi maar hoog streven, de vraag is of dit realistisch is gezien onze leerling populatie. Bij alle leerlingen is de communicatieve redzaamheid zeer gering. 

Maatregelen

In schooljaar 2023-2024 leren leerlingen met behulp van de methode PeTos over wat een TOS voor hen betekent, wat het inhoudt voor de ander en hoe hiermee om te gaan. In groep 6 zal er psycho-educatie over TOS worden gegeven aan alle leerlingen.

  • In schooljaar 2023-2024 leren leerlingen met behulp van de methode Breinhelden hun Executieve Functies te versterken.
  • Leerkrachten leggen in het groepsplanformulier vast met welke leerinhouden aan de slag gegaan wordt (onderdeel leerlijn) in schooljaar 2023-2024; en welke elementen van het onderwijsleerproces ingezet worden om de leerlingen hun doelen te laten bereiken.

De verdere aanscherping van PeTOS in schooljaar 2023-2024 moet bijdragen aan een verdere groei en ontwikkeling van onze leerlingen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en leren-leren. In schooljaar 2023-2024 zal de methode Breinhelden worden geïmplementeerd in alle klassen. Breinhelden is gericht op het versterken van de Executieve Functies van onze leerlingen.

In schooljaar 2023-2024 zal voor iedere SCOL afname in kaart worden gebracht, of de grensscore van de schoolstandaard kan worden bijgesteld naar boven, binnen de zone van naaste ontwikkeling waarbij we de lat hoog leggen.

  • Opbrengsten sociale veiligheid

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met behulp van een digitale vragenlijst sociale veiligheid. De sociale veiligheid wordt gemeten in drie onderdelen 'welbevinden', 'veiligheidsbeleving' en 'aantasting sociale en fysieke veiligheid': 

  Percentage leerlingen Aanvullend
Welbevinden 95%

De overgrote meerderheid van de leerlingen geeft aan zich prettig te voelen op school (95%). 100% van de leerlingen geeft aan dat (heel) leuk is in de klas. En 97% van de leerlingen vindt dat hun leerkracht (heel) fijn met hun omgaan.

Slechts 2 leerlingen vinden de school (helemaal) niet fijn en de klasgenoten (helemaal) niet aardig.

Veiligheid 92%

De minst veilige plek wat de kinderen aangeven is de wc. 74% van de kinderen voelt zich veilig op de WC. De klas is voor de leerlingen (100%) het meest veilig.

Aantasting veiligheid 89%

Het percentage van leerlingen die aangeeft het gevoel te hebben gepest te worden is met 10% verlaagd ten opzichte van vorig schooljaar.

Sinds 2020 zien we ieder jaar opnieuw een daling in het percentage leerlingen die aangeeft het gevoel te hebben gepest te worden. Hier zijn we met elkaar trots op!

Maatregelen

Om onze resultaten op het gebied van welbevinden, veiligheidsbeleving en de sociale en fysieke veiligheid te behouden en verder te verbeteren blijven we met alle medewerkers binnen de school vasthouden aan het ‘zero-tolerance’-beleid wat enige jaren geleden is ingevoerd. Pesten, vechten, schelden en andere zaken die betrekking hebben op de veiligheid van onze leerlingen worden niet geaccepteerd en wordt direct op ingegrepen. Hierbij wordt de herstelgerichte benadering gehanteerd. Om de resultaten op het gebied van welbevinden, veiligheidsbeleving en sociale en fysieke veiligheid te verbeteren:

  • Schooljaar 2023-2024 behaalt minimaal 90% van de leerlingen op schoolniveau de Kentalis ambitie op het gebied van sociale competenties en sociale veiligheid.
  • De herstelgerichte benadering wordt opgefrist en nieuwe collega's krijgen intensieve begeleiding en/of uitleg.
  • De wc's worden veiliger gemaakt door frequentere schoonmaak, er gaat 1 kind tegelijk naar de wc en er komen, na toestemming MT, schoonmaakspullen.
  • Onveilig gevoel bij buiten spelen op het plein bij leerlingen is met 5% gedaald in de afname van 2023-2024
  • De MSV wordt weer afgenomen in maart volgend schooljaar.
  • Leerkrachten geven expliciet aan in de Gouden Weken van het nieuwe schooljaar dat schelden niet getolereerd wordt.

Gemiddeld gezien beleeft 92% van de leerlingen voldoende veiligheid op school, in de klas, gymzaal, gang, etc. Hiermee is de Kentalis Ambitie dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van sociale veiligheidsbeleving in de school ervaart behaald. Dit is een mooi resultaat ten opzichte van vorig jaar (76%). Het vergroten van de sociale veiligheid op Kentalis Martinus van Beek blijven we onder de aandacht brengen, we borgen wat we goed doen.

  • Opbrengsten Eindtoets groep 8

In april 2023 hebben 15 leerlingen de eindtoets Route8 gemaakt. Dit is 100% van de totale groep leerlingen. Van deze groep leerlingen is voor alle leerlingen het advies van de Route8 passend geweest bij het schooladvies. Op het gebied van leesvaardigheid (begrijpend lezen, 11/15) en taalverzorging (spelling 9/15) is 1F niveau behaald. Het 1F-niveau is door 7 van de 15 leerlingen niet behaald op het gebied van rekenen. Door het voortzetten van de scholing Stof- en Tempodifferentiatie en de focus op het automatiseren van rekenen volgend schooljaar, is de verwachting dat het 1F-niveau weer behaald wordt.     

Overgang naar een andere school

Afhankelijk van de ontwikkeling van uw kind kan uw zoon of dochter tussentijds uitstromen naar een andere school. Mocht dit van toepassing zijn, gaan we hierover vroegtijdig met u en de gewenste school in overleg. Wij zorgen voor een zorgvuldige overdracht, zodat de ontwikkeling van de leerling door kan gaan. Bericht van inschrijving op een andere school betekent uitschrijving van de leerling door Kentalis Martinus van Beek.

Dit schooljaar zijn 23 leerlingen uitgestroomd: 8 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 15 leerlingen zijn aan het einde van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. 

Informatie over eind uitstroom

Leerlingen die na groep 8 (of groep 7) uitstroomden, gingen naar 2020-2021 2021-2022 2022-2023
1. Voortgezet onderwijs (regulier)      
VO Praktijkonderwijs 1 0 0
VO Vmbo-bb of kb 9 4 1
VO Vmbo-t/HAVO 0 0 1
2. Voortgezet speciaal onderwijs (VSO)      
VSO Praktijkonderwijs 2 2 6
VSO Vmbo-bb of kb 3 7 8
VSO Vmbo-t 1 0 0
Totaal 16 13 16
Totaal naar regulier 10 4 2
Totaal naar (v)so 6 9 14

Informatie over tussentijdse uitstroom

Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar 2020-2021 2021-2022 2022-2023
Basisonderwijs (bao) 11 10 5
Speciaal basisonderwijs (sbo) 1 3 1
Speciaal onderwijs (so) 7 2 1
Thuiszitter met leerplichtontheffing 0 0 0
Buitenland 0 0 0
Totaal 19 15 7

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. 

Totaal uitgestroomde leerlingen 2020-2021 35 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 33 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 2 leerlingen
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 0 leerlingen

Analyse
Van de in totaal 35 leerlingen die in 2020-2021 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten. Hiervan zitten 33 leerlingen nog op het niveau waarop ze uitstroomden, dit is 94% van de leerlingen. Dit betekent dat Kentalis Martinus van Beek de Kentalis ambitie (minimaal 75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert 2 jaar naar verwachting in de vervolgsetting zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan) heeft behaald. Kentalis Martinus van Beek maakt een goede inschatting van het uitstroomperspectief van de leerlingen en is doorgaans goed in staat om te voorspellen wat de beste vervolgplek voor een leerling is. Dit wordt gerealiseerd door tijdens de gehele schoolloopbaan minimaal twee keer per schooljaar, tijdens de opbrengstbesprekingen, het uitstroomperspectief van de leerlingen te evalueren en actiepunten voor het onderwijsaanbod te formuleren. 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoek

Ouderervaringen

In 2021-2022 zijn de ervaringen van ouders middels een vragenlijst gemeten. De respons op de vragenlijst was 33%: 51 van de 154 respondenten heeft de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is net voldoende; hierdoor krijgen we als school een beeld van onze kwaliteit. Kentalis Martinus van Beek kreeg van de ouders als gemiddelde waardering een goed en hier zijn wij erg blij mee!

Voor niet alle ouders is de vragenlijst toegankelijk in verband met de taal. Bij een volgende afname kijken we naar mogelijkheden om de respons te verhogen door ouders bijvoorbeeld op school te helpen bij het invullen van de vragenlijst.

Leerlingervaringen

In april 2023 hebben we het tweejaarlijks leerlingentevredenheidsonderzoek gehouden onder de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8, waarbij de gehanteerde vragen zijn afgestemd op het toezichtkader van de Inspectie van het Onderwijs. Wij vinden het belangrijk ook onze leerlingen te vragen wat zij van de kwaliteit van onderwijs vinden. Wij kregen van de leerlingen als gemiddeld cijfer een 8,3!

Onze leerlingen voelen zich voldoende bekwaam in het opkomen voor zichzelf en het zichzelf handhaven binnen social media. Leerlingen blijven hier echter aandacht voor en ondersteuning in vragen. Daarnaast profileert De Leerlingenraad zich steeds meer. Leerlingen weten de weg er naar toe te vinden en de terugkoppeling naar de klassen vindt gestructureerd plaats. De leerlingen zijn hierdoor tevreden over de mate van betrokkenheid, maar willen dit nog verstevigd zien en vragen om meer eigenaarschap.  

Eigenaarschap ten aanzien van het leerproces en ten aanzien van de ontwikkelingen binnen de school heeft de komende jaren een duidelijke plek binnen het Burgerschapsonderwijs. Ook het ontwikkelen van een eigen identiteit heeft een vaste plek in dit curriculum waardoor de leerlingen zich zowel online als in de maatschappij leren profileren.

Medewerkerstevredenheid

In 2022-2023 zijn de ervaringen van medewerkers middels een vragenlijst gemeten. De respons op de vragenlijst was 82%. Het responspercentage is uitstekend; hierdoor geven de uitslagen een zeer betrouwbaar beeld van de mening van de medewerkers. Medewerkers voelen zich betrokken als trotspunten worden genoemd: de samenwerking binnen het team, de ruimte voor groei en persoonlijke ontwikkeling en werkplezier. Als aandachtspunt komt de werkdruk naar voren. Dit item wordt jaarlijks besproken in het team. In schooljaar 2023-2024 gaan we met elkaar bezien of er aanvullende interventies zijn in de vorm van coaching/scholing ten behoeve van het behouden van de balans.   

Audit of inspectie

In de kwaliteitscyclus van Kentalis worden er audits uitgevoerd. Een audit is een instrument binnen een organisatie met als doel om feedback te geven op de kwaliteit van het onderwijs en eventuele verbeterpunten in beeld te brengen ten behoeve van het onderwijs aan de leerlingen. 

In schooljaar 2020-2021 is onze school bezocht door het auditteam van Kentalis. 

Het auditteam heeft onze school bekeken volgens het Onderzoekskader 2020 van de onderwijsinspectie. Dit kader heeft kwaliteitsgebieden en (kern) standaarden (in totaal 15). Voor de beoordeling van onze school op de verschillende standaarden heeft het auditteam lessenbezoeken gedaan en met medewerkers, ouders en leerlingen gesproken. Daarnaast zijn documenten bekeken passend bij deze standaarden. Het auditteam heeft daarbij de relatie gelegd tussen wat ze lezen in de documenten en tegenkomen in de praktijk.

Op alle gebieden voldoen we volgens het auditteam aan de basiskwaliteit en op meerdere gebieden hebben we een goede beoordeling gekregen. De goede beoordeling hebben wij laten zien op de standaarden: samenwerking, pedagogisch klimaat en kwaliteitscultuur. Bij de standaarden onderwijsaanbod en zicht op ontwikkeling en begeleiding zijn we op weg naar een goede beoordeling. 

Met deze goede beoordeling hebben we afgelopen schooljaar (2021-2022) de onderwijsinspectie mogen ontvangen. Het onderzoek bestond uit de volgende activiteiten: lesbezoeken, analyse van documenten, onder andere in het leerlingvolgsysteem, gesprekken gevoerd met leerlingen, docenten, de commissie voor leerlingenzorg en met de directie. De onderwijsinspectie heeft ons beoordeeld volgens het nieuwe Onderzoekskader 2021. In het nieuwe onderzoekskader heeft de onderwijsinspectie ons op meerdere onderdelen met een goed beoordeeld. 

Citaat onderzoeksverslag onderwijsinspectie maart 2022:

"Zo is de leerlingbegeleiding en de manier waarop de school de ontwikkeling van leerlingen volgt van Goede kwaliteit. De school houdt zeer zorgvuldig bij hoe leerlingen zich ontwikkelen in de kernvakken, maar ook als het gaat om hun logopedische vaardigheden en taalstrategieën. Deze werkwijze draagt in hoge mate bij aan het leveren van maatwerk aan individuele leerlingen. Alle gegevens over de ontwikkeling van leerlingen worden vertaald naar effectieve begeleiding in en buiten de klas. Ook houdt de school de kwaliteit van haar onderwijs goed in de gaten en stuurt waar nodig bij. De uitvoering van de kwaliteitszorg is van een goed niveau. Alle teamleden weten welke verantwoordelijkheden zij en hun collega's hebben bij de onderwijsontwikkeling en de kwaliteitsbewaking. Er is een goede schoolcultuur aanwezig met een grote onderlinge verbondenheid in het team. Ook verantwoordt de school zich over haar resultaten uitvoerig en betrekt daar een brede groep externe partijen bij"

Een resultaat waar wij als team dagelijks erg hard voor werken en trots op zijn. We vinden het daarnaast belangrijk om ons te blijven ontwikkelen en hebben daarom de aanbeveling van de onderwijsinspectie ter harte genomen om het eigenaarschap dat wij de leerlingen willen geven nog verder te versterken. Hier gaan we ons de komende tijd verder in verdiepen. 

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2023-2024:

  • Aanbod executieve functies: implementatie Breinhelden voor groep 1 tot en met 8.
  • Verdere implementatie van de TOS-methodieken.
  • Extra inzet ICB trajecten.
  • Scholing en coaching op het gebied van rekenen en stof- en tempodifferentiatie.
  • Leerstof aanbod taal herzien.
  • Evaluatie van de SCOL norm.
  • Kleuterbouw: opbrengst gericht werken.
  • Verkennen van het meten van burgerschap.
  • Opstellen leerlijn automatiseren voor rekenen.