Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2023-2024 zijn er maatregelen genomen die in 2024-2025 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
Maatregel | Wat is bereikt |
Burgerschapsonderwijs | Burgerschap wordt op school niet als apart vak aangeboden, maar zit verweven in ons onderwijsaanbod. De visie op Actief Burgerschap en Sociale Integratie is met het team en de leerlingen geformuleerd. Het aanbod is in een doorlopende lijn in kaart gebracht, waar nodig aangevuld en geïmplementeerd. Er is een leerlingvragenlijst ontwikkeld waarmee wij jaarlijks meten of het onderwijsaanbod aansluit bij de doelen voor Actief Burgerschap en Sociale Integratie. |
Communicatieve redzaamheid | Er is een kwaliteitskaart ontwikkeld voor ons logopedisch aanbod . |
Borgen kwaliteitskaarten | Wij hebben een kwaliteitssysteem ontwikkeld waarin wij onze kwaliteitskaarten en daarmee onze onderwijskwaliteit borgen. |
Kleuterleerlingvolgsysteem | Aan de hand van het nieuwe kleuterleerlingvolgsysteem ParnasSys wordt het onderwijsaanbod voor kleuters waar mogelijk weggezet in de daarvoor bestemde speelleermomenten. |
Begrijpend lezen | Het team is geschoold in begrijpend lees-, woordenschat- en kennisrijk onderwijs. Woordenschatonderwijs staat centraal, kennisrijk onderwijs wordt verder doorontwikkeld in 25-26. |
Scholing stof- en tempodifferentiatie | Het coachingstraject leerkrachtvaardigheden is afgerond. Alle leerkrachten werken conform het effectieve directe instructiemodel en het werken aan blokvoorbereidingen is een continu proces geworden waarmee de kwaliteit van ons rekenonderwijs geborgd is. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Dit zijn veelal CITO-toetsen. Door het verzamelen van de observatie- en/of meetgegevens (en het opbouwen van een database van deze gegevens over een langere periode) zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. Deze doelstellingen komen voort uit het opgestelde ontwikkelingsperspectief en de vastgestelde ambities van Kentalis.
Wij kiezen ervoor om hoge streefdoelen voor de leerlingen te bepalen. Dit om de lat hoog te leggen en het optimale uit de leerlingen te halen. Bij de doelen van het onderwijs ziet u de doelen die wij stellen voor het technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen/wiskunde en voor spelling. Wij beschrijven de doelen die we stellen, de ingezette verbeteracties en de effecten daarvan voor deze vakgebieden. Ook analyseren we de sociaal-emotionele resultaten en onderzoeken we jaarlijks of de leerlingen zich veilig voelen in en om de school. De resultaten van alle opbrengsten gebruiken we om verbeteringen door te voeren waar dat nodig blijkt en daarmee de kwaliteit van het onderwijs op de school steeds te verbeteren.
Opbrengsten Kentalis Martinus van Beek schooljaar 2024-2025 t.o.v. de Kentalis ambities
- Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling:
Vakgebieden | Schoolniveau | Resultaten groep 4 | Resultaten groep 8 | Analyse |
Technisch lezen | 83% | 67% | 89% | Het effect van het werken met de methode ZLKLS blijft heel duidelijk zichtbaar in de hele school. De afgelopen jaren worden de Kentalisambities ruimschoots behaald in alle groepen. Voor het borgen van de methode worden jaarlijks nieuwe leerkrachten extern geschoold. |
Begrijpend lezen | 37% | 25% | 33% | Begrijpend lezen is moeilijk voor onze leerlingen. Globaal zien we dat leerlingen in de groepen 7 en 8 zich beter conform perspectief ontwikkelen, waar de jongere leerlingen tijd nodig hebben om tot ontwikkeling te komen. Goed onderwijs in tekstbegrip bestaat uit technisch lezen, woordenschat, kennis van de wereld en metacognitie. In schooljaar 25-26 focussen wij op woordenschatonderwijs waarvoor wij in de groepen 4 tot en met 8 de kennisrijke methode Wetenswaardig gaan gebruiken. Met een meer kennisrijk curriculum vergroten wij in alle groepen de kennis van de wereld. |
Rekenen | 69% | 67% | 67% | Rekenen heeft centraal gestaan in de scholing stof- en tempodifferentiatie die wij enkele jaren hebben gevolgd. Hierdoor hebben wij onze leerkrachtvaardigheden versterkt waardoor de resultaten op het gebied van rekenen significant zijn gestegen. Het komend schooljaar zal in het teken staan van automatiseren en het borgen van de leerkrachtvaardigheden waardoor de rekenbasis van onze leerlingen verder verstevigd wordt. |
Spelling | 79% | 83% | 78% | Het spellen van woorden is moeilijker dan lezen, zeker voor leerlingen met een TOS. ZLKLS en Staal hebben wij stevig verankerd in de school. In navolging op de hoge resultaten op het gebied van technisch lezen, scoren onze leerlingen jaarlijks steeds meer conform hun perspectief op het gebied van spelling. |
maatregelen | Borgen van de leerkrachtvaardigheden op het gebied van EDI door een jaarlijkse teamfoto op het gebied van EDI gevolgd door inhoudelijke begeleiding van leerkrachten. Structurele ruimte in het rooster voor het automatiseren van rekenen. Scholing van het gehele team op het gebied van Woordenschatonderwijs. Implementatie van een kennisrijk curriculum met behulp van de methode Wetenswaardig en thematisch werken in de groepen 1 tot en met 3. Scholings- en begeleidingstraject voor onze ondersteuners op het gebied van didactische vaardigheden. |
- Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen.
Vakgebied | Resultaten groep 4 | Resultaten groep 8 | Analyse |
Leergebied overstijgende vaardigheden en sociale en maatschappelijke competenties (SCOL) Ambitie: schoolstandaard 75% | 33% van de leerlingen in groep 4 behaalt de landelijke norm. 50% van de leerlingen in groep 4 behaalt de schoolstandaard.
| 33% van de leerlingen in groep 8 behaalt de landelijke norm. 44% van de leerlingen in groep 8 behaalt de schoolstandaard. 78% van de leerlingen in groep 8 vindt zichzelf voldoende ontwikkeld m.b.t. de schoolstandaard.
| Op schoolniveau voldoet 44% van de klassen (4 van de 9) aan de schoolstandaard (75% van de leerlingen voldoet aan de norm). De landelijke norm ligt hoger dan de grensscore; 4 van de 8 klassen voldoen met 75% van de leerlingen aan de landelijke norm. Op leerling niveau voldoet 76% aan de schoolstandaard. |
Maatregelen | We hanteren binnen onze school de methode PeTOS en Breinhelden om de sociale- en maatschappelijke competenties te ontwikkelen, maar ook binnen Spraakwaterval, WKRV (Werken met Kinderen aan Respect en Veiligheid) en de Herstelgerichte Benadering komt het werken aan deze competenties terug. Daarnaast wordt impliciet ook nog veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, gedurende de dagelijkse activiteiten in de klas en buiten op de speelplaats. In schooljaar 2024-2025 is door het behalen van goede resultaten op de SCOL de grensscore verhoogt, waardoor deze nu dichter bij de landelijke norm ligt. Het voldoen aan de landelijke norm is een mooi maar hoog streven, de vraag is of dit realistisch is gezien onze leerling populatie doordat bij alle leerlingen de communicatieve redzaamheid zeer gering is.
|
- Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met behulp van een digitale vragenlijst, de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). De sociale veiligheid wordt gemeten in drie onderdelen 'welbevinden', 'veiligheidsbeleving' en 'aantasting sociale en fysieke veiligheid':
Gemiddeld gezien beleeft 93% van de leerlingen voldoende veiligheid op school, in de klas, gymzaal, gang, etc. Hiermee is de Kentalis Ambitie dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van sociale veiligheidsbeleving in de school ervaart behaald. We houden met elkaar scherp wat we goed doen door een eenduidige aanpak met onze methodieken en normen en waarden (neuzen dezelfde kant op), terugkoppelingen naar elkaar met conflicten tussen leerlingen en het naleven van de afspraken en afstemming met elkaar.
Percentage leerlingen | Aanvullend | |
Welbevinden | 89% | Onze leerlingen geven aan zich prettig te voelen op school, het leuk te vinden in de klas en ze vinden dat de leerkracht fijn met hun omgaat. |
Veiligheid | 78% | Kinderen voelen zich veilig bij ons op school, in de klas en tijdens de gym. Zij voelen zich minder veilig op de wc's in de school. |
Aantasting veiligheid | 75% | Pesten, schelden en bedreigen zijn gedragingen die wij niet accepteren op school. 75% van onze leerlingen geeft aan hier niet mee te maken te hebben, anderen voelen zich wel eens gepest, uitgelachen, buitengesloten of gediscrimineerd. |
Maatregelen | Al onze leerlingen hebben een TOS. Op het gebied van sociale veiligheid betekent dit dat veel van onze leerlingen duidelijkheid, structuur en nabijheid van een volwassene nodig hebben om conflicten te voorkomen en om die momenten te begeleiden waarin leerlingen zich enigszins onveilig voelen. Wij hebben daarom duidelijke regels en afspraken op onze school en kinderen voelen zich mede daarom veilig in de klas. Uit de analyse van de MSV blijkt dat onze leerlingen zich met name onveiliger voelen in vrije situaties. In schooljaar 25-26 zetten wij in op het maken en handhaven van schoolbrede regels en afspraken in vrije situaties. |
- Opbrengsten Eindtoets groep 8
In februari 2025 hebben 9 leerlingen doorstroomtoets Route8 gemaakt. Dit is 100% van de totale groep leerlingen. Voor alle leerlingen was het voorlopig advies passend. Op het gebied van leesvaardigheid (begrijpend lezen) hebben zeven leerlingen 1F niveau behaald, bij taalverzorging (spelling) behalen vijf leerlingen dit. Vier leerlingen behaalden 1F op het gebied van rekenen, vijf leerlingen ontwikkelen zich naar 1F niveau toe. Door het borgen van de leerkrachtvaardigheden op het gebied van Stof- en Tempodifferentiatie met behulp van de teamfoto (EDI) en de focus op het automatiseren van rekenen, is de verwachting dat het 1F-niveau volgend jaar behaald wordt.
Overgang naar een andere school
Afhankelijk van de ontwikkeling van uw kind kan uw zoon of dochter tussentijds uitstromen naar een andere school. Mocht dit van toepassing zijn, gaan we hierover vroegtijdig met u en de gewenste school in overleg. Wij zorgen voor een zorgvuldige overdracht, zodat de ontwikkeling van de leerling door kan gaan. Bericht van inschrijving op een andere school betekent uitschrijving van de leerling door Kentalis Martinus van Beek.
Dit schooljaar zijn dertien leerlingen uitgestroomd: vier leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. Negen leerlingen zijn aan het einde van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.
Informatie over eind uitstroom
Leerlingen die na groep 8 (of groep 7) uitstroomden, gingen naar | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
1. Voortgezet onderwijs (regulier) | |||
VO Praktijkonderwijs | 0 | 0 | 1 |
VO Vmbo-bb of kb | 1 | 0 | 2 |
VO Vmbo-t/HAVO | 1 | 0 | 0 |
2. Voortgezet speciaal onderwijs (VSO) | |||
VSO Praktijkonderwijs | 6 | 1 | 1 |
VSO Vmbo-bb of kb | 8 | 10 | 5 |
VSO Vmbo-t | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 16 | 11 | 9 |
Totaal naar regulier | 2 | 0 | 3 |
Totaal naar (v)so | 14 | 11 | 6 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
Basisonderwijs (bao) | 10 | 5 | 2 | 3 |
Speciaal basisonderwijs (sbo) | 3 | 1 | 1 | 0 |
Speciaal onderwijs (so) | 2 | 1 | 9 | 0 |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | 0 | 0 | 0 | 1 |
Buitenland | 0 | 0 | 2 | 0 |
Totaal | 15 | 7 | 14 | 4 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.
Totaal uitgestroomde leerlingen 2022-2023 | 23 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 22 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 1 leerlingen |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 leerlingen |
Analyse
Van de in totaal 23 leerlingen die in 2022-2023 zijn uitgestroomd, weten we van 22 leerlingen op welk niveau ze zitten. Hiervan zitten alle leerlingen nog op het niveau waarop ze uitstroomden, dit is 100% van die leerlingen. Dit betekent dat Kentalis Martinus van Beek de Kentalis ambitie (minimaal 75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert 2 jaar naar verwachting in de vervolgsetting zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan) heeft behaald. Kentalis Martinus van Beek maakt een goede inschatting van het uitstroomperspectief van de leerlingen en is doorgaans goed in staat om te voorspellen wat de beste vervolgplek voor een leerling is. Dit wordt gerealiseerd door tijdens de gehele schoolloopbaan minimaal twee keer per schooljaar, tijdens de opbrengstbesprekingen, het uitstroomperspectief van de leerlingen te evalueren en actiepunten voor het onderwijsaanbod te formuleren.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoek
Ouderervaringen
In 2023-2024 zijn de ervaringen van ouders middels een vragenlijst gemeten. De respons op de vragenlijst was 30% waarmee we een net niet voldoende responswaardering hebben gescoord. Als team hadden we gehoopt op een hogere respons mede door het gegeven dat de enquête in drie talen is aangeboden (Turks, Engels en Nederlands). Tevens is ondersteuning aangeboden bij het invullen van de vragenlijst. Wel is het aantal respondenten representatief voor het meten van de kwaliteit van ons onderwijs. Wij krijgen van de ouders als waardering een 8 en hier zijn we erg blij mee!
Leerlingervaringen
In 2024-2025 hebben we het tweejaarlijks leerlingentevredenheidsonderzoek gehouden onder de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8, waarbij de gehanteerde vragen zijn afgestemd op het toezichtkader van de Inspectie van het Onderwijs. Wij vinden het belangrijk ook onze leerlingen te vragen wat zij van de kwaliteit van onderwijs vinden. Wij kregen van de leerlingen als gemiddeld cijfer een 7,8!
Onze leerlingen zijn over het algemeen tevreden over hun leerkracht, het lesgeven en onze school. Deze sfeer wordt ook gevoeld binnen onze school. Onze leerlingen zijn net wat minder tevreden over het meedenken over schoolzaken. Dit wordt geagendeerd in de besprekingen met de leerlingenraad.
Medewerkerstevredenheid
In 2022-2023 zijn de ervaringen van medewerkers middels een vragenlijst gemeten. De respons op de vragenlijst was 82%. Het responspercentage is uitstekend; hierdoor geven de uitslagen een zeer betrouwbaar beeld van de mening van de medewerkers. Medewerkers voelen zich betrokken als trotspunten worden genoemd: de samenwerking binnen het team, de ruimte voor groei en persoonlijke ontwikkeling en werkplezier. Als aandachtspunt komt de werkdruk naar voren. Dit item wordt jaarlijks besproken in het team. We blijven met elkaar bezien of er aanvullende interventies nodig zijn in de vorm van coaching/scholing ten behoeve van het behouden van de balans.
Audit en inspectie
In schooljaar 2021-2022 hebben wij de onderwijsinspectie mogen ontvangen. Het onderzoek bestond uit lesbezoeken, een analyse van documenten, gesprekken met leerlingen, leerkrachten, de commissie voor leerlingenzorg en met de directie. De onderwijsinspectie heeft ons op basis van het Onderzoekskader 2021 op meerdere onderdelen met een goed beoordeeld.
Citaat onderzoeksverslag onderwijsinspectie maart 2022:
"Zo is de leerlingbegeleiding en de manier waarop de school de ontwikkeling van leerlingen volgt van Goede kwaliteit. De school houdt zeer zorgvuldig bij hoe leerlingen zich ontwikkelen in de kernvakken, maar ook als het gaat om hun logopedische vaardigheden en taalstrategieën. Deze werkwijze draagt in hoge mate bij aan het leveren van maatwerk aan individuele leerlingen. Alle gegevens over de ontwikkeling van leerlingen worden vertaald naar effectieve begeleiding in en buiten de klas. Ook houdt de school de kwaliteit van haar onderwijs goed in de gaten en stuurt waar nodig bij. De uitvoering van de kwaliteitszorg is van een goed niveau. Alle teamleden weten welke verantwoordelijkheden zij en hun collega's hebben bij de onderwijsontwikkeling en de kwaliteitsbewaking. Er is een goede schoolcultuur aanwezig met een grote onderlinge verbondenheid in het team. Ook verantwoordt de school zich over haar resultaten uitvoerig en betrekt daar een brede groep externe partijen bij"
In de kwaliteitscyclus van Kentalis worden interne audits uitgevoerd. Een audit is een instrument binnen een organisatie met als doel om feedback te geven op de kwaliteit van het onderwijs en eventuele verbeterpunten in beeld te brengen ten behoeve van het onderwijs aan de leerlingen.
In schooljaar 2024-2025 is onze school bezocht door het auditteam van Kentalis. Het auditteam heeft onze school bekeken volgens het Onderzoekskader 2021 (update augustus 2024) van de onderwijsinspectie. Dit kader heeft kwaliteitsgebieden en (kern) standaarden (in totaal 14). Voor de beoordeling van onze school op de verschillende standaarden heeft het auditteam lessenbezoeken gedaan en met medewerkers, ouders en leerlingen gesproken. Daarnaast zijn documenten bekeken passend bij deze standaarden. Het auditteam heeft daarbij de relatie gelegd tussen wat ze lezen in de documenten en tegenkomen in de praktijk.
Op alle gebieden voldoen we volgens het auditteam aan de basiskwaliteit en op meerdere gebieden hebben we een goede beoordeling gekregen. De goede beoordelingen hebben wij laten zien op de standaard Sturen, Kwaliteitszorg en Ambitie (SKA 1 en SKA2)
Resultaten waar wij als team dagelijks erg hard voor werken en waar wij bijzonder trots op zijn!
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2024-2025:
- Verdere implementatie van de TOS-methodieken
- Extra inzet ICB trajecten
- Borging van stof- en tempodifferentiatie op het gebied van rekenen
- Implementatie nieuwe teamfoto
- Scholing Woordenschatonderwijs
- Implementatie en scholing kennisrijk onderwijs