Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Met pedagogisch klimaat bedoelen we alles wat er in een omgeving is, dat er voor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan een goede schoolsituatie en aan een veilige school.

Het schoolteam zet zich in voor een veilige en gestructureerde leeromgeving, wat essentieel is voor het welzijn en de ontwikkeling van zowel leerlingen als medewerkers. Door het gebruik van duidelijke regels, visuele ondersteuning en het afstemmen op de behoeften van de leerlingen wordt een schoolklimaat gecreëerd waarin iedereen zich gesteund en veilig voelt.
Het in acht nemen van de (ontwikkelings)leeftijd en prikkelverwerking is ook een belangrijk aspect, aangezien elke leerling unieke behoeften heeft, vooral wanneer het gaat om het verwerken van informatie en het omgaan met prikkels. Door bijvoorbeeld terugkerende routines en sensorische hulpmiddelen in te zetten, kan de school tegemoetkomen aan deze specifieke behoeften.

Kwalificatie (vaardig), socialisatie (aardig) en persoonsvorming (waardig) van de leerling staan in ons pedagogisch-didactisch klimaat centraal. Deze aspecten dragen niet alleen bij aan de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen, maar ook aan hun sociale vaardigheden en morele ontwikkeling. EDI (Expliciet Direct Instructie model) wordt ingezet ter ondersteuning van het leerproces. EDI is een krachtige methode om leerlingen vaardig te maken in hun leerproces. Door deze aanpak worden leerlingen stap voor stap begeleid in het begrijpen en toepassen van nieuwe kennis en vaardigheden.

Bij het pedagogisch handelen binnen onze school wordt rekening gehouden met de gevolgen van een auditieve, communicatieve en/of visuele beperking. Taal en communicatie lopen als een rode draad door het onderwijsprogramma. Communiceren en je daarmee kunnen verbinden met de ander, ervaringen delen, je mening geven, emoties uiten, lezen en schrijven vragen extra aandacht. Het gesproken Nederlands wordt ondersteund met gebaren (NmG). 

Onze school heeft voor de leerlingen een interne vertrouwenspersoon. Twee keer per jaar brengt de interne vertrouwenspersoon een bezoek aan elke groep, waarin wordt uitgelegd waarvoor je bij die persoon terecht kunt. In de hal van de school hangt een foto van de vertrouwenspersoon op een brievenbus. In de brievenbus kunnen leerlingen (anoniem) hun zorgen delen of vragen stellen. Daarnaast hanteert de school een anti-pestprotocol om pestgedrag vroegtijdig te herkennen en effectief aan te pakken. Als ouder kunt u bij signalen van uw kind terecht bij de leerkracht. 

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit is een verplichte taak van de school. Het gaat daarbij om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, participatie en identiteit. Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend zijn met en betrokken bij de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur. Burgerschap en sociale integratie passen bij ons doel van Kentalis om leerlingen de kans te geven zich te ontwikkelen tot aardige en waardige burgers (zie algemene schoolgids).
Uitgangspunt van ons onderwijs bij Kentalis Onderwijs Zoetermeer De Zwanenbloem TOS is dat wij onze leerlingen zo optimaal mogelijk willen voorbereiden en begeleiden op een samenleving waarin diversiteit als positief wordt ervaren. Veel aandacht gaat uit naar de culturele en kunstzinnige vorming. Daarin wordt de verbinding gezocht en gelegd, vanuit het kind naar de ander. Onze leerlingen hebben een TOS. Kunstzinnige oriëntatie leent zich uitstekend voor non-verbale communicatie.   

In het onderstaand schema is aangegeven in welke leerlijn(en), methoden/methodieken en middelen de leerstof, die betrekking heeft op onderstaande thema’s, is ondergebracht. De manier van toetsing en evaluatie van de leerstof staat eveneens in het de schema vermeld.    

Leerstof met betrekking tot de volgende thema’s in het kader van de vorming van actief burgerschap en sociale integratie, zijn ondergebracht in het leerstofaanbod:

  • sociale vaardigheden, beleefdheid en omgangsregels;
  • basiswaarden: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie,
  • afwijzen van onverdraagzaamheid en het afwijzen van discriminatie;
  • relaties en seksualiteit, waaronder omgaan met verschillende vormen van seksualiteit; groeien in zelfstandigheid;
  • communicatieve redzaamheid; levensbeschouwing en identiteit; verschillende culturen;
  • kennis van de maatschappij en de democratie;
  • veiligheid: gedragscodes, school- en groepsregels, schoolcultuur; ouderbetrokkenheid

Kentalis Onderwijs Zoetermeer SO TOS De Zwanenbloem

 ThemaLeerlijnMethoden/methodieken/middelenToetsing/evaluatie
1Sociale vaardigheden, 
beleefdheid en 
omgangsregels, 
basiswaarden
 

 

  • Pe-TOS
  • Soemo Kaarten
  • Klassenregels
  • WMK social monitoring
  • SCOL
  • Veiligheidsthermometer
  • Observatie
  • Leergesprekken n.a.v. situaties die zich voordoen
  • Leerlingenraad
2Omgaan met relaties en 
seksualiteit
 
  • Kriebels in je buik
  • Lentekriebels
  • Observatie
  • Leergesprekken n.a.v. situaties die zich voordoen 
3Groeien in zelfstandigheid Leren leren 
  • Leerroutekaarten met uitgewerkte doelen per leerjaar, picto's en aanpak
  • schoolreis
  • werkweek groep 7/8
  • Voorbereiden en uitvoeren afscheid groep 8
  • Observatielijsten leren leren
  • Observaties 
4Communicatieve 
redzaamheid
 
  • NMG
  • Logo 3000
  • Spreekbeurt / boekbespreking / presentaties
  • Pe-TOS, Spraakwaterval, SGTO
Observatielijsten behorend bij de TOS-methodieken
5Levensbeschouwing / identiteit 
  • Christelijke feestdagen
  • Trefwoord
n.v.t.
6Verschillende culturenWereldoriëntatie 
  • Wereldzaken
  • Kinderboekenweek/ voorleeswedstrijd
  • Cultuur- educatie
  • Burgerschap
n.v.t.
7Ouderbetrokkenheid 
  • Startgesprekken met ouders en leerling bij aanvang van het schooljaar.
  • Delen van groeps- en schoolinformatie via social schools.
  • (Thematische) ouderavonden
  • Inhoudelijke ouderavonden
  • LMR
  • OOGO en OPP gesprekken
  • Voortgangs-en rapport gesprekken
  • Kijkochtenden/ Kom in de klas
  • Ouderraad
 
8Kennis van de maatschappij  / democratie  wereldoriëntatie
oriëntatie op tijd
  • Nieuwsbegrip 
  • Jeugdjournaal 
  • Koningsdag
  • NME (natuur en milieu educatie) projecten / uitstapjes.
  • Cultuureducatie in en buiten de school
  • 4/5 mei viering
  • Leerlingenraad 
n.v.t.
9Veiligheid, gedragscodes, school en leefregels, schoolcultuur   

School en klassenregels met de klas bespreken en zichtbaar maken 

Leerlijn Mediawijsheid: Delta de Draak 

 

Leerlingenparticipatie

Ieder schooljaar wordt er op onze school een leerlingenraad worden gekozen. Uit iedere groep (vanaf leerjaar 5) zullen 2 leerlingen zitting hebben in de leerlingenraad. De leerlingen zullen voor 1 jaar gekozen worden door hun klasgenoten. Zij moeten communicatief vaardig zijn om hun klasgenoten te vertegenwoordigen in de raad. Er wordt iedere maand een vergadering gehouden in het bijzijn van 2 leerkrachten en de directie die het overleg zullen begeleiden. Er zal een agenda worden opgesteld met agendapunten die zelf door de leerlingen worden ingebracht via o.a een ideeënbus. De leerlingen kunnen over uiteenlopende onderwerpen overleggen en eventuele vragen voorleggen aan de directie. Een leerling mag maximaal 2x gekozen worden voor de leerlingenraad. 

Veiligheid

Veiligheid is de basis voor een succesvolle leeromgeving. Op onze school staat de veiligheid van alle leerlingen en medewerkers centraal. Onze school heeft een schoolveiligheidsplan, welke op te vragen is bij de directeur. Ook is er een veiligheidscoördinator die aandacht heeft voor het naleven van de afspraken over veiligheid, gezondheid en welzijn. Binnen onze school is dit Mijke Atteveld. 

Jaarlijks meten wij hoe de leerlingen de veiligheid in en rond de school beleven. Bij de leerlingen vanaf groep 5 wordt een vragenlijst afgenomen (Monitor Sociale Veiligheid). Hierin kunnen zij de mate van welbevinden en veiligheid aangeven. Deze lijst wordt geanalyseerd en besproken in groeps- en leerlingbespreking. Wanneer nodig worden acties ter verbetering uitgezet.

Zie ook de algemene schoolgids, hoofdstuk Veiligheid.

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Zie hoofdstuk Mediawijsheid: Veilig internetten. Daarnaast hebben wij op school ook duidelijke afspraken en regels over internet gebruik. 

Onze school wil dat leerlingen leren in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor henzelf en anderen. Het gebruik van internet en mobiele telefoon als informatie– en communicatiemiddel is een 21e-eeuwse vaardigheid die leerlingen onder de knie moeten krijgen. Deze middelen zijn een afspiegeling van de maatschappij: net als in de maatschappij moeten leerlingen leren wat goed is en wat niet goed is, wat kan en wat niet kan. 

Leerlingen leren omgangsvormen bij het gebruik van deze informatie- en communicatiemiddelen. 

Als leerlingen een mobiele telefoon of spelcomputer meenemen naar school wordt deze ingeleverd en in de klassenkluis bewaard. Diefstal, verlies of schade aan telefoons of spelcomputers valt niet onder de verzekering van de school. 

De lesmethode voor ICT en mediawijsheid is Delta de Draak. De thema’s die in deze methode aan bod komen zijn: ICT-basisvaardigheden, Computational Thinking, Mediawijsheid en Informatievaardigheden. Wat dit inhoudt, kunt u hieronder lezen.

Bediening en begrip van computers en software (ICT-basisvaardigheden) 
Wat is een computer eigenlijk? Dat is nog helemaal niet zo’n makkelijke vraag om te beantwoorden. En zeker kinderen die gewend zijn om met een tablet te werken, weten maar weinig van computers. Het thema ICT- basisvaardigheden leert basale inzichten over hardware, besturingssystemen en applicaties. Maar natuurlijk ook de bediening van een PC of laptop en het werken in de Cloud. Tekstverwerken in Microsoft Word en Google Documenten maakt ook deel uit van de ICT-basisvaardigheden. Net als Microsoft PowerPoint en Google Presentaties. Daarbij gaat het in beginsel veel om het maken en opmaken van een document en in de hogere groepen om de structuur en opbouw, want mooie plaatjes en animaties maken je spreekbeurt toch net even leuker. Het is dan handig om te weten hoe het moet. Ook voor Word / Documenten is het handig om de basis al jong onder de knie te hebben, je gaat er naar alle waarschijnlijkheid de rest van je leven nog veel mee werken. Met leuke opdrachten leer je niet alleen de basale functie, maar ook de handigheidjes om snel tot een goed resultaat te komen.

Digitale basisinzichten (Computational Thinking) 
De digitale wereld is op een totaal andere manier tot stand gekomen dan de werkelijke wereld. Er gelden andere wetten, regels en structuren. Inzicht in deze basisprincipes helpen bij zowel het bedienen van een computer als het programmeren van software. Maar ook om alledaagse problemen te bekijken vanuit een digitaal perspectief. Met computational thinking leer je om te denken met de logica die voor een computer geldt. Vanaf groep 1 leren de leerlingen al om te gaan met computational thinking. Met spelletjes rondom de Bee-Bot

 die de allerjongste spelenderwijs leren om volgordelijk te denken. En net als in de hogere groepen heb je voor computational thinking helemaal geen computer nodig. Kinderen leren de logica die ze bij de andere thema’s in de praktijk brengen. Bijvoorbeeld over processen, netwerken, voorwaarden en algoritmes. 

 

Veilig, verstandig en zelfbewust (Mediawijsheid) 
Media zijn voor veel kinderen zo vanzelfsprekend dat veel vragen niet eens meer gesteld worden. Zo zijn er heel wat kinderen die het internet gebruiken, maar eigenlijk geen idee hebben wat het internet eigenlijk is. On- en offline media worden met Delta de Draak stap voor stap verkend zodat kinderen veilig, verstandig en bewust om leren te gaan met media. Met leuke spelletjes en opdrachten maken de allerkleinsten al kennis met veel verschillende media. 

Vragen en antwoorden (Informatievaardigheden) 
In groep 1 wordt al begonnen met het stellen van vragen en verzamelen van informatie. Vanaf de middenbouw gaan we met projecten aan de slag en betrekken we het internet erbij. Van het gericht zoeken tot en met het filteren van informatie en presenteren van antwoorden. In de bovenbouw gaan we de grijze gebieden verkennen en komt er meer context en kritisch lezen om de hoek kijken. Het internet is net zo’n magische bron van informatie als een woud van verwarring. Je kunt makkelijk verstrikt raken en door de bomen het bos niet meer zien. Met leuke projecten leren de kinderen niet alleen gericht zoeken, maar ook betekenis te geven aan al die informatie.

Gedragsregels

Op onze school hanteren we gedragsregels die aan het begin van elk schooljaar expliciet worden besproken en geoefend (Zie de afbeeldingen hieronder). Aan deze vijf gedragsregels, die dagelijks worden nageleefd, wordt veel gewenst gedrag gekoppeld. Deze regels hangen zichtbaar in de gang van het schoolgebouw. Naast de schoolbrede regels, maakt elke klas ook zijn eigen klassenregels. De regels zijn zichtbaar in de klas en/of de klassenmap.
 

  • We helpen elkaar

    Wij helpen elkaar

  • We lossen problemen op

    Wij lossen problemen op

  • We luisteren naar elkaar

    We luisteren naar elkaar

  • We zijn aardig tegen elkaar

    We zijn aardig tegen elkaar

  • We zorgen voor onze school

    We zorgen voor onze school

Op De Zwanenbloem TOS zetten we vooral in op een preventieve aanpak van ongewenst gedrag. In het protocol 'vrijheids- en/of fysiek beperkend handelen', onderdeel van het Veiligheidsplan, staat beschreven hoe de leerkracht omgaat met (on)gewenst gedrag en escalerend ongewenst gedrag. Van ongewenst gedrag wordt altijd een incidentmelding gemaakt. Daarin wordt de aard van het incident, de mate van het risico (op herhaling) en de aanpak uitgewerkt. De directeur wordt van elke melding op de hoogte gebracht, iedere melding wordt besproken in de CVL, acties worden daar vastgesteld en gemonitord om herhaling te voorkomen.