Kwaliteitszorg
Elke vier jaar maken we een schoolplan. Hierin leggen we vast hoe we de kwaliteit van ons onderwijs willen behouden en verbeteren. Dit is een cyclisch en gestructureerd proces dat verplicht is volgens de Wet op het Primair Onderwijs (WPO).
In het schoolplan beschrijven we onze doelen voor de komende vier jaar en hoe we die willen bereiken. Sommige doelen vragen meer tijd en spreiden we over meerdere jaren, andere kunnen sneller worden uitgevoerd. Ieder jaar evalueren we welke doelen we hebben bereikt en wat er nog nodig is. Waar nodig stellen we de doelen bij.
De Onderwijsinspectie kijkt of wij ons houden aan de afgesproken kwaliteitsnormen.
Onze speerpunten voor het komende schooljaar:
- Werken met leerlijnen die speciaal zijn ontwikkeld voor onze doelgroep.
- Opstellen van een Teamfoto: een overzicht waarmee we zicht krijgen op de gezamenlijke leskwaliteit van het team, met focus op pedagogisch en didactisch handelen.
- Zorgen dat we voldoen aan de wettelijke eisen voor burgerschapsonderwijs.
- Het versterken en verbreden van ons aanbod op het gebied van rekenen, taal en handschriftontwikkeling.
- Het duurzaam inrichten van de buitenruimte van Kentalis Rafaël, zodat alle leerlingen zich kunnen ontspannen en bewegen zonder dat speeltoestellen later nog verplaatst hoeven te worden.
- Het toekomstbestendig maken van het VSO-aanbod, zodat dit goed aansluit bij de behoeften van onze leerlingen en bij hun vervolgstappen na school.
Onderwijsresultaten
Voor elke leerling kijken we, afhankelijk van de leeftijd en het uitstroomperspectief, welke doelen het best passend zijn. Deze doelen worden vastgelegd in het Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP).
We meten de leeropbrengsten op verschillende manieren: door observaties, video-analyses, het scoren van leerlijnen (minimaal twee keer per jaar) en voor sommige leerlingen via toetsen. Sinds 2025 gebruiken we leerlijnen die speciaal zijn afgestemd op onze doelgroep.
De doelen die we als school hanteren, zijn verdeeld over de volgende gebieden:
- Communicatieve ontwikkeling (o.a. Nederlands en NGT)
- Sociaal-emotionele ontwikkeling (waaronder RIS)
- Zelfredzaamheid en zelfstandigheid (o.a. leren leren en redzaamheid)
- Overige (o.a. sensomotoriek en zintuiglijke ontwikkeling voor UP1, rekenen voor UP 2, 3, 4)
Op het gebied van interactie en communicatie meten we de opbrengsten met de Vragenlijst Kwaliteit Interactie en Communicatie, die ontwikkeld is op onze school en verder verfijnd door de Rijksuniversiteit Groningen. Deze vragenlijst wordt elke twee jaar per leerling ingevuld.
Door de resultaten van de observaties en het scoren van de leerlijnen kunnen we zien of een leerling zich heeft ontwikkeld ten opzichte van eerdere perioden. Als de ontwikkeling niet naar wens verloopt, bespreken we dit in de Commissie van Leerlingenzorg en kijken we samen met ouders wat we extra kunnen doen.
We trekken geen schoolbrede conclusies uit de resultaten, omdat de doelgroep te gevarieerd en klein is voor algemene uitspraken. De leerlijnen en observatielijsten helpen ons wel om nieuwe doelen per leerling op te stellen en richting te geven aan de verdere ontwikkeling.
Opbrengsten van schooljaar 2023-2024
Interactie en communicatie:
- SO: 84% ontwikkelt zich positief op de doelen
- VSO: 88% ontwikkelt zich positief op de doelen
Sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren (combinatie van de scorelijsten SEO, ZRH en burgerschap):
- SO: 78% ontwikkelt zich positief op de doelen
- VSO: 85% ontwikkelt zich positief op de doelen
Monitor Sociale Veiligheid (MSV)
Elk jaar meten we, onder andere met de monitor sociale veiligheid, hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Leerkrachten vullen deze vragenlijst in, en door de antwoorden te analyseren krijgen we inzicht in de sociale veiligheid op school. Dit helpt ons om te zien waar we de veiligheid verder kunnen verbeteren, zodat we gericht kunnen handelen.
Overgang naar een andere school
Bij Kentalis Rafaël sluiten de afdelingen voor speciaal onderwijs (SO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO goed op elkaar aan. De inhoud van het onderwijs in het SO en VSO is volledig op elkaar afgestemd. Voor de meeste leerlingen verloopt de overgang van SO naar VSO dan ook vrijwel ongemerkt.
In het schooljaar 2024-2025 zijn twee leerlingen uitgestroomd uit het VSO. Twee andere leerlingen zijn overgegaan van het SO naar het VSO. Er zijn dat jaar geen leerlingen tussentijds uitgestroomd.
Wanneer leerlingen uitstromen naar een andere onderwijsvorm of naar dagbesteding, zorgen wij als school voor een goede overdracht. Als het nodig is en mogelijk, begeleiden we de leerling bij een geleidelijke instroom op de nieuwe plek.
Informatie over einduitstroom
Einduitstroom so
Leerlingen die aan het eind van de school uitstromen gingen naar : | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
Rafaël vso | 5 | 3 | 2 |
Anders | 0 | 0 | 0 |
Einduitstroom vso
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
Leerlingen die aan het eind van de school uitstroomden gingen naar: | |||
1. Arbeid | 0 | 0 | 0 |
Reguliere arbeidsplaats (+/- subsidie) | 0 | 0 | 0 |
Beschutte werkomgeving | 0 | 0 | 0 |
2. Dagbesteding | 0 | 0 | 0 |
Dagbesteding (arbeidsgericht) | 0 | 0 | 0 |
Dagbesteding (activerend) | 0 | 0 | 1 |
Dagbesteding (belevingsgericht) | 0 | 0 | 1 |
Totaal aantal leerlingen dat aan eind van de school is uitgestroomd | 0 | 0 | 2 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
Er zijn sinds 2020 geen leerlingen tussentijds uitgestroomd, niet uit vanuit het SO en ook niet uit het VSO.
Informatie over vervolgsucces
Als leerlingen onze school verlaten, volgen we gedurende twee jaar of zij nog op de plek zitten waar ze naartoe zijn gegaan. Dit noemen we bestendiging. Als er iets verandert in die periode, onderzoeken we waarom dat is gebeurd. We hebben als school een hoge ambitie: we willen dat minstens 80% van de leerlingen op een passende plek blijft en dat deze plek voldoet aan wat we hadden verwacht.
In de schooljaren 2022-2023 en 2023-2024 zijn er geen leerlingen van onze school uitgestroomd. Daarom ziet het overzicht er als volgt uit:
- Aantal leerlingen dat op 1 december 2024 nog op dezelfde plek zit als bij uitstroom: 0%
- Aantal leerlingen dat op 1 december 2024 niet meer op dezelfde plek zit: 0%
- Aantal leerlingen waarvan dit niet bekend is: 0%
De ambitie wordt hiermee behaald: bij 100% van de uitgestroomde leerlingen is de bestemming bekend en passend.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Medewerkerstevredenheid
In 2023 deden alle medewerkers van Kentalis mee aan een medewerkerstevredenheidsonderzoek. 82,4% van de medewerkers van Kentalis Rafaël vulde de vragenlijst in. De gemiddelde score was bovengemiddeld. In het schooljaar 2025-2026 komt er een nieuw onderzoek.
Ouderervaringen
Het meest recente ouderonderzoek is uitgevoerd in schooljaar 2023-2024. Helaas werd de vragenlijst maar door 4 ouders (15%) ingevuld. Dat is te weinig om betrouwbare conclusies te trekken over hoe ouders de school ervaren en wat we eventueel kunnen verbeteren.
Naast dit schriftelijke onderzoek hebben we in het afgelopen schooljaar ouders ook telefonisch bevraagd over hun betrokkenheid bij school en schoolactiviteiten. Daaruit kwam het volgende naar voren:
- Ouders vinden dat er voldoende extra activiteiten worden georganiseerd gedurende het schooljaar. Het aantal activiteiten is iets teruggebracht en de meeste ouders vinden dat een goede keuze.
- Sommige ouders gaven aan dat het niet altijd duidelijk is wanneer zij welkom zijn op school en wat er dan precies op het programma staat.
De uitkomsten hebben we besproken met het team én met ouders, onder andere via de Lokale Medezeggenschapsraad (LMR). We proberen ouders op verschillende manieren bij de school te betrekken, bijvoorbeeld door:
- Tijdige uitnodigingen voor feest- en schoolactiviteiten.
- Drie keer per jaar een klankbordgroep, waarin ouders kunnen meepraten en meedenken.
Klankbordgroep
Op onze locatie De Travelaar zien we ouders niet vanzelfsprekend elke dag. Veel kinderen worden met een taxi gebracht en gehaald, of verblijven intern. Daarom doen we als school extra moeite om in contact te blijven met ouders.
De klankbordgroep is één van de manieren waarop we ouders actief willen betrekken. Ouders kunnen hier hun ideeën, vragen, zorgen en wensen met ons delen.
De klankbordgroep heeft een rol als denktank. De inbreng van ouders wordt serieus genomen en kan aanleiding zijn voor acties van werkgroepen of andere betrokkenen. De klankbordgroep heeft geen formele beslissingsbevoegdheid. De uiteindelijke besluiten worden genomen door de directie, het bestuur of de (L)MR.
Audit of inspectie
Op 13 maart 2023 heeft de Onderwijsinspectie een kwaliteitsonderzoek gedaan op het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) van Kentalis Rafaël. De inspectie kijkt bij zo’n onderzoek naar verschillende onderdelen van de school, zoals:
- de manier van lesgeven,
- de veiligheid en sfeer op school,
- de resultaten van leerlingen,
- en hoe de school werkt aan het verbeteren van de kwaliteit.
De inspectie komt tot de conclusie dat de kwaliteit van het onderwijs op onze school voldoende is. De veiligheid op school wordt zelfs als goed beoordeeld.
Uit het verslag van de inspectie:
“Een van de leerlingen vertelde: ‘Liefschap is hier heel belangrijk.’
Met dit zelfbedachte woord – een combinatie van liefde en vriendschap – bedoelde de leerling dat er op school veel aandacht is voor sociale relaties en sociale vaardigheden.
Leerlingen leren goed samenwerken en samen spelen. Ook groeit hun zelfvertrouwen, doordat de school kijkt naar wat een leerling wél kan.
De school zorgt voor een veilige omgeving, zowel sociaal, psychisch als fysiek.”
De inspectie geeft ook aan dat onze school zorgt dat leerlingen voldoende leren. Elke leerling heeft een eigen leerlijn, met veel aandacht voor communicatie. De school stelt doelen op voor elke leerling en slaagt er goed in om deze doelen te behalen.
U kunt het onderzoeksverslag nalezen op de site van de inspectie: Inspectierapporten scholen, besturen en instellingen | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl).
Maatregelen&schoolontwikkeling
In het najaar van 2024 is er op school een interne controle (audit) uitgevoerd over de veiligheid rondom het geven van medicatie.
Uit deze audit blijkt dat we veel vooruitgang hebben geboekt ten opzichte van het eerdere onderzoek in 2022.
Alle medewerkers zijn goed op de hoogte van de afspraken en handelen hier ook naar. Het bewustzijn over medische handelingen is groter geworden, en de praktische zaken zijn goed geregeld. Denk hierbij aan duidelijke protocollen en afspraken, en materialen die op orde zijn.
Het verslag van deze audit is op te vragen bij de directie.