Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We doen er alles aan om ons onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven om ervoor te zorgen dat de leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. We stellen ambitieuze en realistische doelen. Deze doelen zijn afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van de individuele leerlingen. Aan de hand van de leeropbrengsten van eerdere jaren worden er, indien nodig, maatregelen genomen. Dit gebeurt vooral op leerlingniveau; de onderlinge verschillen tussen de leerlingen zijn te groot en het aantal leerlingen is te klein om algemene conclusies te kunnen trekken uit de leeropbrengsten. Toch gebruiken we data waar het kan ook om op schoolniveau maatregelen te nemen. Het resultaat van enkele doelen van afgelopen schooljaar is

  • ons protocol medisch handelen voldoet (weer) aan wettelijke en Kentalis eisen;
  • we hebben samen met Kentalis Mariëlla studiedagen georganiseerd over Relaties, Intimiteit & Seksuatiteit (RIS) en Relatie & competentiegericht werken (R&C). Over RIS is ook een gezamenlijke ouderavond geweest;
  • we voldoen aan de wettelijke eisen rondom diplomering; 
  • we voldoen aan de wettelijke eisen rondom het aanbod voor burgerschap; 
  • de collegiale consultaties rondom het thema 'relatie' is afgerond. Speerpunten worden meegenomen naar het volgende jaarplan. 
  • De interne verhuizing is afgerond. 

Omdat het jaarplan doorloopt tot en met december zijn sommige doelen nog in ontwikkeling. Een voorbeeld daarvan is de leerlijn rekenen. Hier zijn we nog mee bezig. We verwachten dat dit in december af is. 

 

Onderwijsresultaten

Per leerling wordt, afhankelijk van leeftijd en uitstroomperspectief, bekeken welke doelstellingen het best passend zijn, dit wordt beschreven in het OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP). Leidend hiervoor zijn de beschrijvingen van de uitstroomprofielen (1 t/m 4), waarbij voor elk uitstroomprofiel de belangrijkste leeropbrengsten op het gebied van communicatie, sociaal- emotionele ontwikkeling en zelfstandigheid zijn beschreven voor de leeftijd van 12 jaar (SO) en 20 jaar (VSO). De leerkrachten werken planmatig aan het realiseren van de verwachte opbrengsten.

Leeropbrengsten worden in kaart gebracht door observatie, video-analyse en voor enkele leerlingen via toetsen en het invullen van leerlijnen. ‘Hard bewijs’ voor het behalen van resultaten/ opbrengsten is niet te geven omdat er geen passende toetsen zijn voor onze leerlingen. Ook zijn er voor de meeste leerlingen geen leerlijnen die passend zijn om hun ontwikkeling te volgen. Om toch de resultaten van ons onderwijs te kunnen meten en deze te kunnen analyseren, gebruiken we scorelijsten die door onszelf zijn ontwikkeld. Hierdoor kunnen we de ontwikkeling van de leerlingen gestructureerd en zo objectief mogelijk te kunnen volgen.

Aan de hand van de scorelijsten wordt jaarlijks bekeken of een leerling zich goed ontwikkelt op weg naar de door ons geformuleerde streefdoelen. Deze streefdoelen zijn geformuleerd per uitstroomprofiel en geven aan wat we willen dat onze leerlingen in ieder geval bereiken op 13- en op 20-jarige leeftijd. Ze zijn geformuleerd voor 4 gebieden:

  • Burgerschapsvorming
  • Interactie- en communicatie
  • Sociaal- emotionele ontwikkeling
  • Zelfstandigheid en zelfredzaamheid

Op het gebied van Interactie en Communicatie worden de opbrengsten ook gemeten via de Vragenlijst Kwaliteit Interactie en Communicatie. Deze is ontwikkeld op onze school en vervolmaakt door de Rijks Universiteit Groningen. Deze vragenlijst wordt elk twee jaar per leerling ingevuld.

Aan de hand van de resultaten van bovenstaande observatielijsten is het mogelijk om te zien of een leerling zich heeft ontwikkeld ten opzichte van voorgaande jaren. Mocht deze ontwikkeling niet naar wens verlopen dan bespreken we in de Commissie voor Leerlingenzorg wat we extra kunnen inzetten. Als interventies niet het gewenste resultaat opleveren, passen we eventueel het onderwijsprogramma aan. We doen dit altijd in nauwe samenwerking met ouders. Schoolbrede conclusies trekken uit de resultaten van deze observatielijsten blijkt niet mogelijk te zijn; daarvoor is de doelgroep te gevarieerd en te klein.

Naast het zichtbaar maken van de ontwikkeling van de leerlingen geeft de observatielijsten ook richting aan de nieuwe doelen die per leerling opgesteld worden.

Aan de hand van de resultaten van bovenstaande observatielijsten is het mogelijk om te zien of een leerling zich heeft ontwikkeld ten opzichte van voorgaande jaren. Mocht deze ontwikkeling niet naar wens verlopen dan bespreken we in de Commissie voor Leerlingenzorg wat we extra kunnen inzetten. Als interventies niet het gewenste resultaat opleveren, passen we eventueel het onderwijsprogramma aan. We doen dit altijd in nauwe samenwerking met ouders. Schoolbrede conclusies trekken uit de resultaten van deze observatielijsten blijkt niet mogelijk te zijn; daarvoor is de doelgroep te gevarieerd en te klein.

Naast het zichtbaar maken van de ontwikkeling van de leerlingen geeft de observatielijsten ook richting aan de nieuwe doelen die per leerling opgesteld worden.

Opbrengsten van schooljaar 2022-2023 (uitgaande van de ingevulde scorelijsten)

  • Op het gebied van interactie en communicatie:

             -SO:    84% ontwikkelt zich positief op de streefdoelen

             -VSO: 88%  ontwikkelt zich positief op de streefdoelen

  • Op het gebied van sociaal- emotionele ontwikkeling en leren leren (een combinatie van de scorelijsten SEO, ZRH en burgerschap):

            -SO:   76% ontwikkelt zich positief op de streefdoelen

            -VSO: 83%  ontwikkelt zich positief op de streefdoelen

  • Op het gebied van sociale veiligheid: Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we de veiligheidsthermometer. Onze ambitie is dat 100% van de leerlingen zich veilig voelt. Afgelopen schooljaar hebben we deze ambitie behaald: alle leerlingen voelden zich veilig op school.

Overgang naar een andere school

Op Kentalis Rafaël lopen de SO- en de VSO afdeling naadloos in elkaar over. De onderwijsinhoud van het SO en VSO zijn volledig op elkaar afgestemd. Voor de meeste leerling geldt dat de overgang van het SO naar het VSO nauwelijks merkbaar verloopt.

Dit schooljaar zijn er geen leerlingen uitgestroomd uit het vso. Er zijn 5 leerlingen overgegaan van het SO naar het VSO. Er zijn geen leerlingen tussentijds uitgestroomd. 

 

Als de leerlingen uitstromen naar een andere vorm van onderwijs of naar dagbesteding, zorgen we als school voor een goede overdracht en indien nodig en mogelijk een geleidelijke instroming.

Informatie over eind uitstroom

 

 

Einduitstroom so

Leerlingen die aan het eind van de school uitstromen gingen naar   : 2020-2021 2021-2022 2022-2023
Rafaël vso 3 2 5
Anders 0 0 0

 

Einduitstroom vso

  2020-2021 2021-2022 2022-2023

Leerlingen die aan het eind van de school uitstroomden gingen naar:

 

 

 

1. Arbeid

 

 

 

Reguliere arbeidsplaats (+/- subsidie)

0

0

0

Beschutte werkomgeving

0

0

0

2. Dagbesteding

 

 

 

Dagbesteding (arbeidsgericht)

1

0

0

Dagbesteding (activerend)

1

2

0

Dagbesteding (belevingsgericht)

2

0

0

Totaal aantal leerlingen dat aan eind van de school is uitgestroomd

0

2

0

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Er zijn sinds 2020 geen leerlingen tussentijds uitgestroomd in so en vso. 

 

 

 

 

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2019-2020 en in 2020-2021 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd  in schooljaren  2019-2020 en 2020-2021

Aantal leerlingen dat zich op 1 december 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

100%

Aantal leerlingen dat zich op 1 december 2022  niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

0%

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

0%

De ambitie dat van minimaal 80% van de uitgestroomde leerlingen de bestemming na het verlaten van de school bekend is en ten minste voldoet aan de verwachtingen van de school wordt behaald (100%).

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Medewerkerstevredenheid

In 2020 vond een medewerkersonderzoek plaats voor alle medewerkers van Kentalis. De respons door de medewerkers van Rafaël was 85%. Team Rafaël gaf het werk toen een gemiddelde score. In 2022-2023 was het responspercentage 82,4 procent. De gemiddelde score is nu bovengemiddeld. Opvallend is dat het team aangeeft zeer tevreden te zijn over het werken binnen de Travelaar en minder tevreden over het werken voor Kentalis. Kentalis-breed zijn hier acties op ingezet. Op schoolniveau is het onderzoek besproken met het team. Het team heeft besloten tot de volgende maatregelen:

  • Het komende schooljaar worden de agendapunten op de vergaderingen verbonden met de Kentalis strategie;
  • We zetten ons in om de expertise van Rafaël nog meer te delen binnen Kentalis landelijk;
  • We zetten ons in om binnen het team nog meer van elkaar te leren door elkaar ten alle tijden aan te spreken op verbetermogelijkheden. 

 

Ouderervaringen

Het  meest recente ouderervaringenonderzoek is van 2021-2022. Dit ouderervaringenonderzoek is, helaas, slechts door 15% van de ouders (4) ingevuld. Twee jaar daarvoor was de respons nog 46%. Deze lage respons maakt de uitkomsten onbetrouwbaar en daarmee is het lastig om iets te zeggen over de tevredenheid van ouders en wat we kunnen doen om deze te verbeteren. Deze 4 ouders gaven het onderwijs een 8,5. Twee jaar geleden was dit een 8,1. De 4 ouders zijn wat minder tevreden over 2 van de 45 genoemde punten:

1) Onderwijs tijdens lockdownperiode
2) Het meetellen van de mening van ouders

We bespraken de ouderervaringen met het team en ouders, onder andere uit de LMR. We hebben ingezet op punt 2 door het invoeren van drie klankbordgroepbijeenkomsten in 2022/2023 waarbij ouders van de LMR aansluiten en we alle andere ouders uitnodigen via social schools. 

Het verhogen van de ouderbetrokkenheid en meenemen van de mening van ouders wilden we verbeteren door middel van het invoeren van drie klankbordgroep-bijeenkomsten in 2022/2023. Voor deze bijeenkomsten ontvingen alle ouders een uitnodiging Social Schools.

 

Doel van het klanbord-gesprek:

Het is op de Travelaar niet vanzelfsprekend dat we ouders van kinderen treffen. Doordat de meeste kinderen gebracht en gehaald worden door een taxi of doordat zij  intern verblijven, zullen we als school meer moeite moeten doen om in verbinding te blijven met ouders.

Door middel van de klankbordgroep wil de directie ouders meer betrekken;  ouders brengen hun visies, ideeën, meningen, knelpunten en wensen in.

De Klankbordgroep heeft een rol als ‘denktank’ en levert een raadplegende en adviserende bijdrage. Door middel van de input van ouders kunnen werkgroepen en/of andere betrokkenen geïnformeerd worden. De klankbordgroep heeft geen formele status, de inbreng van ouders wordt wel serieus meegewogen in de te nemen (vervolg)stappen. Besluitvorming ligt niet bij de klankbordgroep maar blijft bij bestuur, directie of (L)MR.

In schooljaar 2022- 2023 zijn de volgende onderwerpen besproken: ‘fysiotherapie on der schooltijd’ , ‘kamp als onderdeel van lesprogramma’, ‘wat is voor ouders een waardevolle bijeenkomst”, “op welke punten kunnen de communicatie met ouders verbeteren?”

 

 

Audit of inspectie

Op 13 maart 2023 heeft de inspectie van onderwijs een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd binnen het VSO van Kentalis Rafaël. Zij beoordelen de school op verschillende standaarden. Deze standaarden gaan over het onderwijsproces, over veiligheid en het schoolklimaat, over de behaalde resultaten en over de kwaliteitszorg en de kwaliteitscultuur.

De conclusie van ons onderzoek is dat de kwaliteit van het onderwijs voldoende is. Waarbij de inspectie de veiligheid op school als goed beoordeeld. 

Uit het inspectieverslag: “Een van de leerlingen vertelde: 'Liefschap is hier heel belangrijk.' Met dit zelfbedachte woord waarin liefde en vriendschap gecombineerd worden, bedoelde hij te zeggen dat er op school veel aandacht is voor sociale relaties en sociale vaardigheden. Leerlingen leren hoe zij samen kunnen werken en spelen en hun zelfvertrouwen wordt vergroot dankzij de aandacht voor wat ze wél kunnen. De school zorgt op een goede manier voor een veilige omgeving, zowel sociaal als psychisch en fysiek.

Verder zorgt de school dat leerlingen genoeg leren. Alle leerlingen hebben een gepersonaliseerde leerlijn waarbij zoveel mogelijk aandacht is voor communicatieve vaardigheden. De school heeft streefniveaus vastgesteld voor elke leerling en slaagt er in voldoende mate in om deze te halen”.

U kunt het onderzoeksverslag nalezen op de site van de inspectie: Inspectierapporten scholen, besturen en instellingen | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl)

Maatregelen

Zoals benoemd in het hoofdstuk over kwaliteit worden er op basis van resultaten vooral maatregelen genomen op leerlingniveau. De onderlinge verschillen tussen de leerlingen zijn te groot en het aantal leerlingen is te klein om algemene conclusies te kunnen trekken uit de opbrengsten. Dat betekent niet dat we geen maatregelen nemen om ons onderwijs steeds te verbeteren. Dit doen we in ons jaarplan. Kentalis is voor de jaarplannen overgestapt naar jaarplannen op kalenderjaar in plaat van op schooljaar. Het nieuwe schoolplan loopt van 2024 tot 2028 en het eerste jaarplan is van kalenderjaar 2024 en start op 1 januari 2024.  We gebruiken de evaluatie van het jaarplan 2022-2023, de gedane onderzoeken en observaties als input. Hoewel het jaarplan pas in december wordt vastgesteld, krijgen de volgende maatregelen naar alle waarschijnlijkheid een plek:

  • Vanuit het werknemerstevredenheidsonderzoek verbinden we de Kentalis strategie nog meer met de verbeterpunten van de school;
  • Vanuit het werknemerstevredenheidsonderzoek zetten we ons in om de expertise van Rafaël nog meer te delen;
  • Vanuit het werknemerstevredenheidsonderzoek willen we nog beter verbinden, van elkaar leren en elkaar aanspreken op verbetermogelijkheden;
  • Vanuit het inspectierapport verbinden we ons nog meer met zorg en kijken we landelijk of we de pedagogische handelswijzes beter op elkaar kunnen afstemmen.
  • Vanuit Kentalis zetten we in op een nieuw OPP per 1 augustus 2025.
  • We maken een populatiescan op basis waarvan we het nieuwe schoolplan 2024-2028 vormgeven.
  • We zorgen voor een nieuwe leerlijn rekenen.
  • Vanuit collegiale consultatie bezoeken collega's de klassen op een vooraf vastgesteld thema, zodat we van elkaar leren.