Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Kenmerkend voor het schoolklimaat op onze school is het respect voor ieders eigenheid en kwaliteit. Dat geldt voor de relatie tussen leerlingen en medewerkers, maar ook voor de relatie tussen medewerkers en ouders en tussen medewerkers onderling. Een goede relatie tussen leerkracht en leerling beschouwen we als een voorwaarde voor de noodzakelijke veilige leeromgeving. Wij creëren een pedagogisch klimaat dat zo goed mogelijk voldoet aan de basisbehoeften die centraal staan in de ontwikkeling van elk kind:

  • fysieke behoefte: ervaren dat er voldoende fysieke stabiliteit en veiligheid is,
  • emotionele behoefte: weten en voelen dat je als kind gewaardeerd wordt (relatie en eigenwaarde),
  • mentale behoefte: jezelf mogen en kunnen ontwikkelen, keuzes mogen maken (autonomie en competentieopbouw)
  • zingevende behoefte: zin en betekenis ervaren, je mogen onderscheiden en dienstbaar kunnen zijn.

Deze uitgangspunten vormen de basis van het zogenaamde Relatie- en Competentiegericht werken; een methodiek waarmee we werken en die gebaseerd is op het orthopedagogisch behandelmodel Triple-C. Meer informatie over deze methodiek kunt u vinden op de website: Triple-C - ASVZ of bij de leerkracht van uw kind.

Actief burgerschap en sociale integratie

''Wij willen dat leerlingen van Kentalis Rafaël zich zo optimaal mogelijk ontplooien, waardoor hun zelfredzaamheid wordt vergroot en zij zo goed mogelijk toegang krijgen tot een sociaal leven. Hiermee willen we voor elke leerling een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven bereiken”.

Onderdeel van deze visie is een gerichte kijk op burgerschapsvorming, waarbij de leerlingen de basiskennis, vaardigheden en houding leren die nodig zijn om actief te kunnen meedoen in de samenleving. Voor de leerlingen van Kentalis Rafaël is het meedoen in de samenleving niet zo vanzelfsprekend als voor hun leeftijdgenoten, maar ook voor onze leerlingen wordt tijdens het onderwijs bewust ingezet op burgerschapsvorming.

In het Schoolplan van Kentalis Rafaël staat het volgende over burgerschap beschreven:

We vinden het belangrijk dat leerlingen:

  • sociale gedragscodes leren om op een respectvolle manier samen te kunnen leven; leren keuzes maken en meedoen: iets te zeggen mogen hebben over je eigen leven;
  • vanuit een eigen identiteit deelnemen aan de samenleving: mogen zijn wie je ten diepste wilt zijn;
  • kennis verwerven van en ontmoetingen hebben met stromingen en mensen met andere overtuigingen;
  • bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving.

Actief burgerschap en sociale integratie is geen apart vak of activiteit, maar is binnen ons onderwijs geïntegreerd in alle activiteiten. 

Voor het aandachtsgebied burgerschapsvorming hebben we streefdoelen geformuleerd. Elk jaar wordt gekeken of leerlingen zich op deze doelen naar verwachting ontwikkelen en indien nodig worden de doelen van het onderwijs bijgesteld.
 

Veiligheid

Een veilige school is een school waarin alle betrokkenen optimaal kunnen functioneren. De school moet een plek zijn waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig voelen. Waar alle betrokkenen op een respectvolle, prettige en vriendelijke manier met elkaar omgaan. We monitoren de veiligheid een keer per jaar. Daar waar nodig wordt op leerling, groeps- of schoolniveau actie ondernomen als de meting hiertoe aanleiding geeft.  De primaire taak van allen die bij de school betrokken zijn, is het geven van goed onderwijs en het scheppen van een veilig en pedagogisch verantwoord klimaat.

Op school hebben wij een schoolveiligheidsplan. Hierin staat uitgebreid omschreven hoe wij zorgen voor een veilig schoolklimaat. Soms gebeurt er iets op school waar ouders of leerlingen het niet mee eens zijn. Daarom heeft Kentalis een klachtenregeling. Deze regeling is te vinden op www.kentalis.nl/klacht-compliment.

Kentalis Rafaël is samen met onder andere Kentalis Mariëlla, de Medische Dienst en Team Diagnostiek gebruiker van het gebouw de Travelaar. Ondanks alle genomen maatregelen, zoals preventieve voorzieningen en technische eisen en normen waaraan wordt voldaan, kan een calamiteit nooit geheel worden uitgesloten. Aangezien Kentalis zorg wil dragen voor een veilige omgeving en zich zo goed mogelijk wil voorbereiden op calamiteiten is er een calamiteitenplan opgesteld. Dit plan geeft een beschrijving van de beschikbare middelen en maatregelen die zijn genomen om in geval van een incident of calamiteit de bestrijding ervan zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen starten. 

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Kentalis Rafaël stimuleert dat onze leerlingen gebruik maken van voor hen passende ICT-toepassingen (hardware en software); dit geldt ook voor sociale media, email en internetgebruik. Omdat de wereld steeds meer digitaal wordt, vinden we het van groot belang dat we onze leerlingen in deze ontwikkeling meenemen. Natuurlijk gebruiken onze leerlingen internet en ICT meestal niet op dezelfde manier als hun leeftijdgenoten. We zoeken voor elke leerling naar de best passende mogelijkheden.

Gedragsregels

Om op een goede manier met elkaar te functioneren hebben we regels nodig. De gedragsregels op school beschrijven de wijze waarop de leerlingen, leerkrachten en andere medewerkers met elkaar omgaan.

De volgende regels gelden schoolbreed:

  • We gaan respectvol met elkaar om.
  • We sluiten niemand buiten, iedereen is oké.
  • We communiceren met elkaar: we vertellen wat er is en we luisteren naar elkaar.
  • We geven elkaar complimenten.
  • We helpen elkaar.
  • We houden ons aan gemaakte afspraken.
  • We houden met elkaar het schoolgebouw en de omgeving daarvan veilig en netjes.