Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Wat onze school kenmerkt, is het respect voor ieders eigenheid en kwaliteiten. Dit geldt voor de relatie tussen leerlingen en medewerkers, maar ook voor de samenwerking tussen collega’s en het contact met ouders en verzorgers. Een goede relatie tussen leerkracht en leerling zien wij als een belangrijke voorwaarde voor een veilige en vertrouwde leeromgeving.

We zorgen voor een pedagogisch klimaat dat zo goed mogelijk aansluit bij de basisbehoeften die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van ieder kind:

  • Fysieke behoefte: ervaren dat er voldoende veiligheid en structuur is
  • Emotionele behoefte: weten en voelen dat je gewaardeerd wordt (relatie en eigenwaarde)
  • Mentale behoefte: jezelf mogen en kunnen ontwikkelen, keuzes maken (autonomie en opbouw van competentie)
  • Zingevende behoefte: zin en betekenis ervaren, jezelf mogen zijn en iets kunnen betekenen voor anderen

Deze uitgangspunten vormen de basis van de manier waarop wij werken: Relatie- en Competentiegericht werken. Deze methodiek is gebaseerd op het orthopedagogisch behandelmodel Triple-C.

Meer informatie over deze werkwijze vindt u op de website van ASVZ (Triple-C – ASVZ) of u kunt terecht bij de leerkracht van uw kind.

Actief burgerschap en Sociale Integratie

Wij willen dat leerlingen van Kentalis Rafaël zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Zo vergroten we hun zelfredzaamheid en zorgen we ervoor dat zij zo goed mogelijk kunnen deelnemen aan het sociale leven. Op die manier streven we voor elke leerling naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven.

Een belangrijk onderdeel van deze visie is het werken aan burgerschapsvorming. Daarbij leren leerlingen de basiskennis, vaardigheden en houding die nodig zijn om actief mee te doen in de samenleving. Voor onze leerlingen is deelnemen aan de maatschappij vaak minder vanzelfsprekend dan voor andere kinderen van dezelfde leeftijd. Juist daarom besteden we hier in ons onderwijs bewust aandacht aan.

In het schoolplan van Kentalis Rafaël staat over burgerschap het volgende:

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen:

  • leren omgaan met sociale regels en op een respectvolle manier samenleven;
  • leren keuzes maken en ervaren dat ze zelf invloed hebben op hun leven;
  • vanuit hun eigen identiteit meedoen in de samenleving en mogen zijn wie ze zijn;
  • kennis maken met verschillende overtuigingen en mensen ontmoeten met andere achtergronden;
  • zich bewust worden van hun eigen sociale omgeving.

Actief burgerschap en sociale integratie is geen apart vak. Het is verweven in alle onderdelen van ons onderwijs.

Voor het aandachtsgebied burgerschapsvorming hebben we leerdoelen opgesteld. Elk schooljaar bekijken we of leerlingen zich volgens verwachting ontwikkelen. Als dat nodig is, passen we de doelen aan.
 

Veiligheid

Een veilige school is een plek waar iedereen – leerlingen, medewerkers en ouders of verzorgers – zich welkom en veilig voelt. Een plek waar mensen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Alleen in zo’n omgeving kunnen leerlingen en medewerkers goed functioneren en tot ontwikkeling komen.

Wij vinden het belangrijk om te weten hoe veilig onze school is. Daarom meten we de sociale veiligheid elk jaar. Als uit de metingen blijkt dat er extra aandacht nodig is voor een leerling, een groep of de hele school, dan ondernemen we actie.

De belangrijkste taak van iedereen op school is het geven van goed onderwijs binnen een veilige en pedagogisch verantwoorde omgeving.

Op school hebben wij een schoolveiligheidsplan. Hierin staat beschreven hoe wij werken aan een veilige schoolomgeving.

Soms gebeurt er iets waar ouders of leerlingen het niet mee eens zijn. Daarom is er een klachtenregeling. Deze kunt u vinden op: www.kentalis.nl/klacht-compliment.


Calamiteiten en veiligheid in het gebouw

Kentalis Rafaël is samen met Kentalis Mariëlla, de Medische Dienst, Team Diagnostiek, Dagbesteding, Vroegbegeleiding en Naschoolse Behandeling gebruiker van het gebouw de Travelaar.

Hoewel er veel maatregelen zijn genomen om de veiligheid te waarborgen – zoals preventieve voorzieningen en het naleven van technische eisen en normen – kunnen we calamiteiten nooit volledig uitsluiten.

Om goed voorbereid te zijn op onverwachte situaties is er een calamiteitenplan. In dit plan staat beschreven welke middelen en maatregelen beschikbaar zijn om bij een incident of calamiteit snel en effectief te kunnen handelen. 

 

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids staat beschreven hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilige gebruik van internet.

Binnen Kentalis Rafaël stimuleren we onze leerlingen om gebruik te maken van ICT-toepassingen die bij hen passen, zowel op het gebied van hardware als software. Dit geldt ook voor sociale media, e-mail en internetgebruik.

De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. Daarom vinden wij het belangrijk dat ook onze leerlingen hierin worden meegenomen. We realiseren ons dat zij internet en ICT vaak op een andere manier gebruiken dan hun leeftijdsgenoten. Daarom zoeken we per leerling naar de meest passende en veilige mogelijkheden.

Gedragsregels

Om op een goede manier samen te kunnen functioneren, hebben we regels nodig. De gedragsregels op school beschrijven de wijze waarop de leerlingen, leerkrachten en andere medewerkers met elkaar omgaan.

De volgende regels gelden schoolbreed:

  • We gaan respectvol met elkaar om.
  • We sluiten niemand buiten, iedereen is oké.
  • We communiceren met elkaar: we vertellen wat er is en we luisteren naar elkaar.
  • We geven elkaar complimenten.
  • We helpen elkaar.
  • We houden ons aan gemaakte afspraken.
  • We houden met elkaar het schoolgebouw en de omgeving daarvan veilig en netjes.