Onze school

Inleiding

Beste ouders,

Voor u ligt de schoolgids van Kentalis Talent DSH schooljaar 2023-2024. Kentalis Talent DSH is een school voor speciaal onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen, cluster 2, in Vught. De schoolgids bestaat uit een algemeen Algemene schoolgids | Kentalis en een schoolspecifiek deel. De informatie in dit schoolspecifiek deel is bedoeld voor ouders van leerlingen op Kentalis Talent DSH. Naast deze schoolgids is er een informatiekaart met belangrijke informatie over activiteiten op onze school. U ontvangt deze kaart aan het begin van het schooljaar. Daarnaast is er ook een vakantierooster beschikbaar.

Wij streven ernaar om zoveel mogelijk een ’gewone’ basisschool te zijn. Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet. Dat betekent, dat dezelfde vak- en ontwikkelingsgebieden worden aangeboden als in het reguliere basisonderwijs. Om aan de onderwijsbehoeften van dove en slechthorende leerlingen (DSH) tegemoet te komen, gaat Kentalis Talent DSH uit van een combinatie van een ontwikkelingsgerichte, programmagerichte en ervaringsgerichte aanpak. Maar de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking vragen meer dan een reguliere basisschool in de meeste gevallen kan bieden, namelijk:

  • kleine groepen met veel aandacht voor communicatie, spraak-, taal- en hoorontwikkeling
  • aanbod van de Nederlandse gebarentaal (NGT) en/of ondersteunende gebaren (NMG)
  • logopedie
  • extra aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling
  • aandacht voor aspecten die samenhangen met identiteitsvorming in relatie tot doofheid/(ernstige) slechthorendheid

Dit gespecialiseerde onderwijs geven wij vorm samen met ouders, de leerlingen zelf, onderwijzend personeel en andere professionals. Het jaarlijks samen met ouders evalueren wat de best passende onderwijsplek is voor elke leerling, is belangrijk. Dat kan onze speciale setting zijn, de mediumsetting of thuisnabij regulier. Als en zodra het kan, kunnen leerlingen instromen in een medium of reguliere setting, zo dicht mogelijk bij huis. Met ondersteuning door (Kentalis) ambulante begeleiding.

We zijn ambitieus en werken opbrengstgericht. We plannen ons onderwijs, meten de resultaten en opbrengsten, analyseren deze en passen ons onderwijskundig beleid waar nodig aan op basis van de analyses. Vanuit de onderwijsinspectie hebben we in 2022 opnieuw het predicaat excellent ontvangen.

Hopelijk bent u nieuwsgierig geworden. Meer over onze school leest u in deze schoolgids. We wensen u veel leesplezier!

Met hartelijke groet,


Susan Zant

Directeur Kentalis Talent DSH

Onze visie

In 2022 heeft het team opnieuw de visie geformuleerd:

Binnen het team van Talent DSH mag je zijn wie je bent, krijg je ruimte en steun om te groeien als professional. Een professional binnen het team van Talent DSH is deskundig op het gebied van: doof- en slechthorendheid, communicatie, is gebarentaalvaardig en heeft een goede samenwerking met collega’s, leerlingen, hun ouders en externe betrokkenen. In onze communicatie houden wij rekening met de ander en stemmen wij af op elkaar. Wij werken samen door elkaar feedback/feedforward te geven in het belang van onze leerlingen en onze eigen professionele groei. Daarbij maken we gebruik van elkaars kwaliteiten en TALENTEN.

Ons streven is om in 2026 bekend te staan als school waar de leerling in een plezierige en veilige sfeer in zijn kracht wordt gezet door de talenten te ontplooien. De leerling leert wat zijn/haar kwaliteiten zijn en hoe deze te gebruiken. Hij/zij weet hoe om te gaan met de doof-/slechthorendheid. Ook weet de leerling welke voorzieningen er zijn en maakt hierin keuzes om de zelfredzaamheid in de samenleving te vergroten. De communicatie is voor iedereen toegankelijk door het gebruik van gebaren/gebarentaal in iedere setting.

Op Talent mag je zijn wie je bent! 

Vanuit onze visie heeft Talent DSH een gedragscode. Deze staat, onder onze visie, beschreven in de door medewerkers ondertekende schoolklimaatovereenkomst DSH. Van ieder teamlid verwachten wij dat ze de gedragscode lezen, respecteren en naleven. De gedragscode van Talent DSH is daarnaast uitgeschreven in relatie tot de Kentalis strategie en de bijbehorende 7 pijlers van Kentalis. Zie hier het document.

Onze leerlingen

Kentalis Talent DSH is een SO-school voor leerlingen met een auditieve beperking. De school heeft leerlingen in de leeftijd van drie tot dertien jaar en is erop gericht leerlingen, indien mogelijk, te laten uitstromen naar regulier basisonderwijs, daar waar dit passend is. Om dit te kunnen doen, is het aanbod van de school tweetalig. Leerlingen krijgen les in Nederlandse Gebarentaal (NGT) en Nederlands en krijgen bovendien strategieën aangeleerd hoe om te gaan met hun beperking in een horende omgeving. We betrekken de families van de leerlingen bij de ontwikkeling en leren ook deze familieleden wat de leerlingen nodig hebben om zelfredzaam te zijn in een horende samenleving.

Om te starten op Talent DSH is een intensief DSH-onderwijsarrangement nodig. De Commissie van Onderzoek (CvO) bepaalt of een leerling behoort tot de doelgroep en of een intensief arrangement, cluster 2 onderwijs, passend is. Daarvoor zijn landelijk geldende richtlijnen. Als het passend is, krijgt de leerling van de CvO een besluit voor een onderwijsarrangement (speciaal onderwijs) en kan de leerling bij ons starten.

Leerlingen met een (medium) ondersteuningsarrangement, volgen thuisnabij onderwijs met Ambulante Begeleiding of mediumonderwijs op OBS De Bolster in Sint-Michielsgestel. Kentalis Talent DSH heeft afspraken met OBS De Bolster, een reguliere school in Sint-Michielsgestel, waar een zogenoemd medium (ondersteunings)arrangement is ingericht. Leerlingen die uitstromen naar De Bolster, volgen in Sint-Michielsgestel onderwijs en worden daar ondersteund bij het omgaan met hun beperking. Kentalis Talent DSH ondersteunt De Bolster bij het onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen. 

Dove en slechthorende leerlingen komen vaak van verder weg en komen daardoor met taxivervoer naar onze school.

We zijn een neutraal bijzondere school. Dat betekent dat wij een school zijn voor alle leerlingen, ongeacht de religieuze of levensbeschouwelijke achtergrond.

Kentalis Talent DSH heeft sinds 2015 het predicaat Excellent, dat vanaf 2018 verbonden is aan de waardering Goed van de inspectie. In juni 2022 heeft de school opnieuw het predicaat excellent verkregen.

Schoolondersteuningsprofielen

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft welke onderwijsondersteuning wij bieden. Elk jaar bekijken we, samen met ouders, of Talent nog de best passende onderwijsplek is voor de leerling. En of de leerling (nog) een passend arrangement heeft. We helpen ouders om een verlenging van het arrangement aan te vragen (of een ander arrangement, als dat beter past) bij de (onafhankelijke) Commissie van Onderzoek (CvO). De CvO bepaalt uiteindelijk welk arrangement een leerling krijgt. Dit arrangement geeft toegang tot onderwijs of ondersteuning voor de leerling. Als ouders/verzorgers het niet eens zijn met het besluit van de commissie, of niet tevreden zijn over de gang van zaken, kunnen ze hiervoor een klacht indienen. Meer informatie daarover kunt u vinden in de algemene Kentalis schoolgids op de Kentalis website.

DSH intensief onderwijsarrangement

Op school Talent in Vught bieden we twee talen aan: het gesproken en geschreven Nederlands (ondersteund met gebaren) en de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Horende medewerkers communiceren in gesproken Nederlands met ondersteunende gebaren en dove/slechthorende medewerkers in NGT. NGT wordt ook als vakles aangeboden door een NGT-docent. Het is belangrijk dat er voor onze leerlingen dove en slechthorende rolmodellen zijn. Daarom werken er op onze school horende én dove of slechthorende medewerkers.

Dove en slechthorende leerlingen kunnen in het intensieve arrangement starten vanaf drie jaar. Voor deze jonge leerlingen is er een peutergroep. In een aantal gevallen is het mogelijk om al wat eerder (vanaf 2,5 jaar) te beginnen in deze peutergroep. Leerlingen verlaten onze school tussentijds als dat passend is bij de onderwijs-/ondersteuningsbehoefte. Of aan het einde van de schoolperiode als ze twaalf of dertien jaar zijn of worden. Het is voor sommige leerlingen mogelijk om de schoolperiode te verlengen met één jaar. We hanteren de leerstof van de basisschool als uitgangspunt voor ons onderwijsaanbod. Sommige leerlingen hebben bijkomende hulpvragen op het gebied van leren en/of gedrag. Binnen ons intensief onderwijsarrangement is er veel aandacht voor de culturele vorming en identiteitsvorming van dove en slechthorende leerlingen (CIDS). Daarvoor is er in alle groepen aandacht, verweven in de lessen, maar er zijn ook speciale CIDS-lessen vanaf groep 3. Het doel is dat de leerlingen een positief en reëel zelfbeeld ontwikkelen. Ze leren omgaan met de gevolgen van hun gehoorbeperking en wisselen ervaringen uit om van elkaar te leren. Ook het AJONGH (Als Je Oren Niet Goed Horen)-programma wordt tijdens de CIDS-lessen aangeboden in de middenbouw.

DSH mediumvoorziening

In de mediumvoorziening werkt Kentalis Talent DSH samen met OBS De Bolster in Sint-Michielsgestel. Daar gaan een aantal dove en slechthorende leerlingen samen met horende leerlingen naar deze reguliere school. Komend schooljaar zijn dat 10 dove/slechthorende leerlingen. Op De Bolster is Nederlandse Gebarentaal een vakles voor de dove en slechthorende leerlingen en is er een tolk aanwezig in de groepen. De leerkrachten en logopedist die vanuit Talent op deze locatie ondersteunen, gebruiken gesproken Nederlands en ondersteunende gebaren. In deze mediumvoorziening is er ook een doof-/slechthorende medewerker actief die NGT-les en in de middenbouw ook CIDS en het AJONGH-programma verzorgt. Op De Bolster is er een gebaar van de week voor álle leerlingen en worden jaarlijks belevingscircuits georganiseerd voor leerlingen en medewerkers. Vanuit Talent worden de vorderingen en het welzijn van de DSH-leerlingen op De Bolster gevolgd. Interne begeleiding en gedragsdeskundigen kunnen, als dat nodig is, aanvullend ondersteunen bij hulpvragen.

Ondersteuningsarrangementen in het reguliere onderwijs

Een aantal leerlingen kan, met extra ondersteuning vanuit Ambulante Dienst, onderwijs volgen op een reguliere basisschool in de eigen woonplaats. Deze leerlingen worden begeleid door medewerkers van de ambulante dienstverlening in hun regio. De begeleiding wordt primair afgestemd op de ondersteuningsbehoefte van de leerkracht(en) van de reguliere school en op de onderwijsbehoefte van de leerling.

Schoolplan

Onze uitgangspunten, ons aanbod en de lange-termijn-doelen worden elke vier jaar beschreven in een schoolplan. Het schoolplan is geschreven voor de periode van de schooljaren 2019-2024. Het huidige schoolplan is opgesteld door het managementteam in 2019 en vastgesteld door de medezeggenschapsraad. Een nieuw schoolplan voor de periode vanaf 2024 wordt na de zomer gemaakt. De teamleden hebben meegedacht over de missie en visie van de school en de sterkte-zwakteanalyse, de zelfevaluatie en de nulmeting komen vanuit het inspectiebezoek in november 2022.

Aan het schoolplan wordt jaarlijks een jaarplan gekoppeld. Een jaarplan loopt voortaan per kalenderjaar en niet meer per schooljaar. Dat plan bevat per werkgroep doelen voor het jaar. Het plan wordt besproken met het team en met de LMR. Werkgroepen zijn Lezen, Rekenen, Burgerschap, ICT/mediawijsheid, Actieve betrokkenheid/eigenaarschap van de leerling, Leren leren, Ouderbetrokkenheid, Gezonde school/Relaties intimiteit en seksualiteit/Sociaal emotionele ontwikkeling, werkgroep Doof, Woordenschatonderwijs.
Tussentijds evalueren de werkgroepen hun doelen uit het jaarplan. De vorderingen worden teruggekoppeld aan het team. In de geëvalueerde jaarplannen beschrijven de werkgroepen de ontwikkelingen van hun plan van het jaar. Dat vormt samen het (onderwijs inhoudelijk) jaarverslag. Door alles te beschrijven vanuit 4D (data, duiden, doelen en doen) werken we planmatig. Zo bekijken we waar verbeteringen mogelijk zijn en bepalen onze verbeterdoelen.

Het schoolplan is op te vragen bij de directeur.

Organisatie van de school

Het intensief onderwijsarrangement wordt aangeboden in de speciale school van Kentalis Talent DSH, in Vught. De mediumvoorziening voor dove en slechthorende leerlingen is vormgegeven op OBS De Bolster in Sint-Michielsgestel. Ook worden er dove en slechthorende leerlingen met een ondersteuningsarrangement thuisnabij op de basisschool begeleid door een medewerker van de ambulante dienst van Kentalis.

We werken met een jaarklassensysteem van groep 0 t/m 8. De leerlingen worden per klas ingedeeld naar leeftijd en ontwikkelingsniveau. Soms wordt er gewerkt in combinatiegroepen. In het schooljaar 2023-2024 starten we met 9 groepen. De groepsindeling kan gedurende het schooljaar gewijzigd worden in verband met in- en uitstroom van leerlingen. Ouders/verzorgers worden hier tijdig over geïnformeerd.

In geval van ziekte of verlof van een leerkracht probeert de school zo goed mogelijk een vervanger in te zetten, bij voorkeur uit het eigen team. Bij langdurige ziekte of afwezigheid kan besloten worden dat een groep thuis blijft. Echter, de school heeft wel een opvangplicht. Ouders die de opvang niet geregeld kunnen krijgen, laten hun kind naar school komen. Er wordt dan gekeken in welke andere groep het kind geplaatst kan worden of het kind ontvangt een alternatief programma.

Naast leerkrachten ondersteunen in sommige groepen ook (dove) onderwijsassistenten of een (dove of horende) leerkrachtondersteuner.

Zorg voor leerlingen met specifieke behoeften

Binnen de groep wordt goed gekeken naar wat een leerling nodig heeft om te kunnen leren. Voor elke groep staat dit beschreven in een groepsplan. Er wordt in maximaal drie niveaus gewerkt. Vanaf groep vier wordt i.v.m. verschillen in niveaus voor een aantal vakken in groepsoverstijgende niveaugroepen gewerkt. Soms wordt een korte periode extra ondersteuning ingezet als daar noodzaak/ruimte voor is. Dat betreft uitzonderingsgevallen waarbij leerlingen buiten de klas individueel of in een groepje worden begeleid.

Voorzieningen voor de leerlingen

Naast klaslokalen voor het onderwijs aan de groepen zijn er ook gemeenschappelijke ruimten, zoals het hart van de school. dat wordt gebruikt voor schoolbrede activiteiten. Verder is er een gymzaal, handvaardigheidslokaal, speel-leerlokaal, logopediebehandelruimten en een bibliotheek en open leercentrum (OLC) aanwezig. Daarnaast zijn er werkruimtes beschikbaar voor ergo-/fysiotherapie, directie en managementassistent, intern begeleiders, gedragsdeskundigen, maatschappelijk werk. Het hart van de school is de personeelskamer en er is bij de entree een receptie aanwezig.

Onze schoolbibliotheek is in 2023 vernieuwd. Er is een samenwerking met Huis73. Er zijn leesboeken in alle genres en speciale boeken voor onze doelgroep, maar ook informatieve boeken, prentenboeken, verteltassen en een aantal uit te lenen themadozen. Voor voorleesactiviteiten is er een voorleeshoek. Er is een presentatiehoek. Ook kunnen de leerlingen in de bibliotheek lekker gaan zitten als ze een boek uitkiezen. Een aantal ouders zijn als vrijwilliger acties in onze bibliotheek.

Binnen het gebouw van Talent zijn ook gevestigd: Talent TOS school voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis, Kentalis De Vlinders DSH (1 groep), Kentalis De Schakel TOS (5 groepen), Kentalis Ambulante Dienst.

Onderwijsteam

In onze school werken professionals die gespecialiseerd zijn in het lesgeven aan en in het behandelen en ondersteunen van dove en slechthorende leerlingen. Het team van Kentalis Talent DSH bestaat uit +/- 46 medewerkers. Eenieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen.

  • De leerkracht verzorgt samen met leerkrachtondersteuners, onderwijsassistenten, docent Nederlandse Gebarentaal en logopedisten het onderwijs aan de leerling.
  • De vakleerkrachten verzorgen het bewegingsonderwijs en het beeldend vormen.
  • De Commissie van Leerlingenzorg (CvL), bestaande uit directeur (voorzitter van de commissie), intern begeleider, gedragsdeskundige, logopedist, leerkracht en maatschappelijk werker, is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. 
  • Er zijn ondersteunende functionarissen: managementassistent, administratief medewerker, conciërge.
  • De directeur geeft integraal leiding en is verantwoordelijk voor de eigen school.

De multidisciplinaire samenstelling (leerkracht, logopedist, gedragsdeskundige, intern begeleider, leerkrachtondersteuner, vakdocent, maatschappelijk werker, onderwijsassistent) van het team zorgt voor optimale begeleiding van de leerling. De driehoek ouders-leerling-school is uitgangspunt in ons handelen. Waar nodig werken wij samen met externe partners, zoals Kentalis Zorg, GGMD, samenwerkingsverbanden, et cetera.

Wij bieden onze leerlingen onderwijs en begeleiding van hoge kwaliteit. Dat doen we door onze medewerkers steeds te blijven (bij)scholen, door onderzoek te doen in onze onderwijspraktijk en door veel samen te werken met anderen. Ook werken we intensief samen met het reguliere onderwijs. We leren van en met elkaar. Dit heeft er mede voor gezorgd dat Kentalis Talent voor de vierde keer het predicaat excellente school heeft ontvangen.

Soms lopen er ook studenten stage bij ons. Het betreft studenten van bijvoorbeeld de opleiding (PABO), logopedie, orthopedagogiek en Docent Nederlandse gebarentaal en waar het kan, zijn het dove stagiaires. Zij worden dan in één of meer klassen geplaatst om praktische opdrachten uit te kunnen voeren en worden begeleid door een van de teamleden. 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om te komen kijken als uw kind een onderwijsarrangement heeft of krijgt. De directeur laat u graag de school zien en vertelt over ons onderwijs en onze visie. U kunt dan ook de groep bezoeken waar uw kind waarschijnlijk het beste bij aansluit en natuurlijk is daarbij alle ruimte voor uw vragen. U kunt een oriëntatie aanvragen via ons telefoonnummer 073-5588552. De directeur neemt dan contact met u op om een afspraak in te plannen.

Kort na de start van een leerling op Talent volgt een intakegesprek. 

Voor meer informatie over het aanvragen van een arrangement verwijzen wij u naar de algemene Kentalis schoolgids op de Kentalis website.