Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs (oordeel kwaliteitsonderzoek Inspectie van het onderwijs 13 december 2022). De inspectie geeft aan wat goed gaat:

Het aanbod van de school is goed afgestemd op de kenmerken van de leerlingpopulatie en wordt bovendien regelmatig geëvalueerd. Als uit een periodieke evaluatie blijkt dat het aanbod niet meer geheel passend is, omdat er bijvoorbeeld een verandering is opgetreden in de ondersteuningbehoeften van leerlingen, dan past de school het aanbod aan. Verder realiseert de school ook een aanbod voor familie van de leerlingen, zodat de leerlingen in hun thuisnetwerk zo goed mogelijk ondersteund worden om uiteindelijk zelfredzaam aan een horende samenleving te kunnen deelnemen. De school brengt de onderwijsbehoeften van haar leerlingen zorgvuldig in beeld. Het zicht op de ontwikkeling van leerlingen ontstaat al vanaf het moment van aanmelding. Dit maakt dat bij inschrijving, en zeker op het moment dat het onderwijs start, de leraren hun leerlingen al optimaal begeleiden.
Het schoolklimaat op Kentalis Talent DSH Vught is gericht op een veilige ontwikkeling. Op school kunnen de leerlingen oefenen om met hun auditieve beperking om te gaan. Deze oefenplaats ontstaat door het gebruik van bepaalde methodieken zoals bijvoorbeeld culturele vorming en identiteit voor doven en slechthorenden (CIDS), maar ook doordat het team aandacht heeft voor het ontstaan en oplossen van miscommunicatie door de beperking van leerlingen. Leerlingen leren om zelfstandig vormen van miscommunicatie op te lossen.
De kwaliteitscultuur in het team is sterk. De medewerkers zijn erop gericht om aldoor hun eigen kennis en vaardigheden voor het onderwijs aan deze doelgroep te verbeteren. Dit doen zij onder meer door zelf deel te nemen aan activiteiten in de dovencommunity.
Ook de visie op onderwijs aan de doelgroep en het stellen van doelen en ambities zijn sterk ontwikkeld op Kentalis Talent DSH Vught. We constateren dat de visie op onderwijs die opleidt tot zelfredzaamheid leidend is in alles wat te maken heeft met onderwijs geven en ontwikkelen. Het burgerschapsonderwijs komt voort uit de visie, maar ook de werkwijze van het volgen en begeleiden van de leerlingen is terug te voeren op de onderwijsvisie van de school.

We stellen ambitieuze en realistische doelen. De school gebruikt een toetskalender en daarbij de wegwijzer toetsgebruik bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften van Cito. Daarnaast gebruiken we de richtlijnen voor toetsafname bij dove en slechthorende leerlingen, die landelijk door SIMEA zijn opgesteld. We gebruiken de methodegebonden toetsen uit de lesmethodes en het leerlingvolgsysteem van Cito. De leerlingen van groep 8 maken in groep 8 een doorstroomtoets (Route 8).

In onze school is er een sterke verbetercultuur waarin (aanpassingen in) de samenstelling van het team leidt tot gerichte kennisverwerving en het omzetten van de kennis in vaardigheden.

Naar aanleiding van de leerresultaten/opbrengsten scherpen we steeds ons handelen aan.

Ons aanbod is goed omdat we samenwerken met ketenpartners om een doorgaande lijn te realiseren. Ons aanbod is afgestemd op de kenmerken van de leerlingpopulatie. We hebben schoolbrede afspraken over hoe het onderwijs aangeboden wordt. We doen regelmatig onderzoek naar effectiviteit van de onderdelen van het aanbod (stellen, aanbod mediumarrangement). We zetten doelgroepspecifieke vakken in. We hebben een samenhangend aanbod van  burgerschapsonderwijs.

Onderwijsresultaten

Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het speciaal onderwijs (SO) en het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) passende ambities. Ambities zijn het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun individuele niveau, rekening houdend met hun individueel vastgestelde uitstroomperspectief. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De ambities van de leerling zijn opgenomen in het individuele OPP (Ontwikkelings Perspectief Plan) en wordt elk jaar met ouders besproken en geëvalueerd.
De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Op basis van de resultaten formuleren we doelstellingen voor onze leerlingen.

Maatregel

Wat is bereikt in 2022-2023

Vanaf komend schooljaar worden voor de MG-leerlingen de opbrengsten geëvalueerd eind groep 5 en eind groep 8, zoals binnen Kentalis gebruikelijk is voor MG-leerlingen.

Vanuit Kentalis kwaliteit zijn de uitgangspunten voor evaluatie gewijzigd. We nemen de MG-leerlingen mee in de totale opbrengstenanalyse. Voor een aantal van deze leerlingen zijn de Cito-toetsen geen betrouwbaar meetinstrument gebleken. Bij hen worden opbrengsten gemeten vanuit de methodegebonden toetsen en bij Cito-toetsen wordt gekeken naar groei in vaardigheidsscore. 

De volgende opbrengstenanalyse doen we a.d.h.v. het ambitiedocument van Kentalis.

Het ambitiedocument is de leidraad aan de hand waarvan wij onze opbrengsten analyseren. Het analysedocument hebben we passend gemaakt voor onze school. Binnen Kentalis kwaliteit is een nieuwe analysedocument in de maak.

Vervolg Masterplan Geletterdheid.

Masterplan Geletterdheid is en blijft een actueel onderdeel van ons aanbod. Dit komt terug in verschillende situaties.

Vervolg collegiale consultaties.

Vanuit de NPO-gelden vervolg van collegiale consultaties. 

Scholingstraject differentiatie onder leiding van CED.

Vanuit NPO-gelden wordt het scholingstraject differentiatie verder vormgegeven. In 2023-2024 vanuit de Gouwe Academie.

Pilot aanpassing groepsgesprek sociale veiligheid voor groep 2.

De pilot is afgerond. Aanpassingen zijn ingevoerd. Groep 2 wordt per schooljaar 2023-2024 standaard meegenomen bij de groepsgesprekken over sociale veiligheid.

Teambreed deelname Congres Partners in Verstaan.

Op 20 en 21 april hebben onze medewerkers (leerkrachten, gedragsdeskundigen en logopedisten) één dag aan het congres deelgenomen.

Aanschaf materialen voor woordenschatonderwijs.

Vanuit de NPO-gelden is een bedrag vrijgemaakt voor de aanschaf van materialen voor het woordenschatonderwijs.

Aanschaf hoekmeubels / speelwerkverdiepingen.

In september 2022 zijn in de peuter- en kleuterlokalen speelwerkverdiepingen geplaatst. In de onderbouw-unit en in groep 3 zijn speelhoekmeubels geplaatst. Aanschaf vanuit NPO gelden.


We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

De onderwijsinspectie gaf in november 2022 aan, dat de evaluatie van de onderwijsresultaten beter kan. Hoewel we jaarlijks de onderwijsresultaten analyseren, is deze analyse vooral beschrijvend van karakter. Wat met name beter kan, is dat we de cognitieve en sociale ontwikkeling van leerlingen beter met elkaar in verband brengen. Daarop zijn verbeteringen in de analyse in gang gezet.

Didactische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

We nemen twee keer per schooljaar de Cito-toetsen af en er worden gedurende het schooljaar methodegebonden toetsen afgenomen. We kijken of de leerling voldoende groei laat zien.
Dit jaar halen we de vastgestelde ambities niet voor begrijpend lezen, rekenen en spelling.
We zijn we wel tevreden over hoe we het onderwijs vorm geven. Op individueel niveau zien we groei in vaardigheidsscore.

We maken gebruik van het instrument SCOL (groep 3 t/m 8)  om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Dit jaar halen we de ambitie op schoolniveau niet. Bij terugblik over afgelopen jaren zien we bij de tweede meting een hogere score dan bij een eerste meting. Dit is als gevolg van genomen interventies.

De items samen, taak en ruzie behoeven aandacht over structurele leerjaren. Dit is besproken in het team. Schoolbreed zijn deze items opgepakt. Groepsplannen worden geschreven op deze drie items.

De items keuze, opkomen, ervaringen, aardig doen en presenteren scoren goed. Dit als gevolg van eerdere interventies (keuzewerk, discussiëren kun je leren, kringgesprekken, boekbesprekingen, lees-vertelwedstrijd).

Eindtoets groep 8

We maken gebruik van de eindtoets van Route 8. Dit jaar hebben 3 leerlingen de eindtoets Route 8 gemaakt. De resultaten komen overeen met het vastgestelde uitstroomprofiel van de leerlingen.

Sociale veiligheid

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid en wordt afgenomen in de groepen 6 t/m 8. 
Onze Kentalis-ambitie is dat meer dan 90% van de leerlingen zich veilig voelt. 

  • Welbevinden: 95% van de leerlingen voelt zich prettig op school, in de klas, met anderen en met leerkrachten. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% behaald.
  • Veiligheid: 75% van de leerlingen voelt zich veilig op school. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% niet behaald.
  • Aantasting veiligheid: 81% van de leerlingen voelt zich niet aangetast in de sociale veiligheid. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% net niet behaald.

Binnen de groepen 6 t/m 8 wordt dit schooljaar een aantal keer een groepsgesprek gehouden over sociale veiligheid naar aanleiding van deze meting. De leerkracht gaat met de leerlingen in gesprek over de situaties waarin zij aangeven zich niet veilig te voelen. De gedragsdeskundige observeert deze gesprekken en daar waar nodig worden er acties uitgezet.

Overgang naar een andere school

Jaarlijks bekijken we samen met ouders/verzorgers of de leerling (nog) een passend arrangement heeft. Leerlingen die tussentijds uitstromen zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. Leerlingen stromen uit naar het reguliere basisonderwijs of een andere vorm van speciaal onderwijs  voor dove/slechthorende leerlingen.

Leerlingen die aan het eind van groep 8 uitstromen noemen we einduitstroom.

In het schooljaar 2022-2023 zijn er 10 leerlingen uitgestroomd: 7 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd, 3 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd.

Informatie over tussentijdse uitstroom

Bij de overstap naar een andere school worden ouders en leerling vanuit Talent DSH zo goed mogelijk begeleid. Vanuit Talent DSH wordt er tijdig een advies met ouders besproken. Met de vervolgschool wordt zorgvuldig afgestemd om de overstap en het vervolg van het onderwijs en de bijpassende ondersteuning optimaal vorm te geven. Of dat nu regulier onderwijs, mediumonderwijs of voortgezet (speciaal) onderwijs is. De intern begeleider heeft hierin een belangrijke rol.

 

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Basisonderwijs (bao)

4

4

5

Speciaal basisonderwijs (sbo)

 

 

 

SO cluster 2

 

1

2

SO cluster 3

 

 

 

SO cluster 4

 

 

 

Thuiszitter met leerplichtontheffing

 

 

 

Buitenland

 

 

 

Totaal

4

5

7

Informatie over eind uitstroom

Aan het schoolverlaten na groep 8 gaat een zorgvuldig traject vooraf. Al in groep 7 wordt een voorlopig uitstroomadvies besproken met ouders en leerlingen. De school adviseert dan aan ouders om met hun zoon/dochter de eerste oriëntatie naar vervolgonderwijs te doen. Dat kan binnen in VO of  VSO zijn. Daarover geeft de school een advies. Ouders hebben al eerder een beeld van het uitstroomniveau, omdat het uitstroomperspectief al vanaf de start op school een jaarlijks bespreekpunt is in het OPP-gesprek. De leerlingen maken in groep 8 een doorstroomtoets.

De ambitie (>75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals vastgesteld eind groep 7, wordt behaald. Alle drie de leerlingen zijn vooraf goed geschetst (100%).

 

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Praktijkonderwijs

6

4

1

Vmbo-bb

2

2

 

Vmbo-kb

1

1

1

Vmbo-t / Havo

1

1

1

Totaal

10

8

3

 

 

 

 

Totaal naar VO

1

0

2

Totaal naar VSO

9

8

1

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar nadat ze de school hebben verlaten, bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Daarvoor gaat er een vragenlijst naar de nieuwe school. Dit heet Bestendiging Onderwijs Kentalis (BOK).

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2020-2021

15 leerlingen

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

14 leerlingen

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

1 leerlingen

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

0 leerlingen

Van de 15 leerlingen die in 2020-2021 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 14 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouderervaringenonderzoek, schooljaar 2021-2022

Ouders zijn op alle domeinen van het ervaringenonderzoek zeer tevreden. Het rapportcijfer dat de ouders aan de school geven is een 8.6. Dit is een prachtig resultaat. Als team zijn we erg trots dat onze school door de ouders zo wordt beoordeeld.

Analyse
De respons op de Vragenlijst was 41% (26 van de 64 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld). Het responspercentage is voldoende. De vragenlijst werd door voldoende respondenten ingevuld. Daardoor krijgt de school een goed beeld van haar kwaliteit. Kentalis Talent scoort als school een 3,7 op een schaal van 4. Daarmee scoort de school goed.

Sterke punten:

  • "Ik zou andere ouders aanraden deze school voor hun kind te kiezen".
  • professioneel
  • vriendelijk en respectvol
  • hoge betrokkenheid en goede communicatie
  • aandacht voor ons kind

Aandachtspunten:

  • Zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de leerlingen.
  • Afstand thuis en school.
  • Naschoolse opvang (inzet kennis en expertise).
  • Informatieavonden voor ouders.
  • Aandacht voor niveau, zowel emotioneel als cognitief.

Maatregelen:

  • Extra aandacht voor zelfstandigheid en zelfredzaamheid wordt opgepakt vanuit NPO-gelden.
  • Thema-avond voor ouders wordt georganiseerd.
  • Vervolg pilot huisbezoeken.
     

Medewerkerstevredenheidsonderzoek DSH, schooljaar 2022-2023

Analyse
Respons: 69,4% (25 van de 36).

Onderwerpen die belangrijk zijn voor duurzaam succesvolle teams. 

Samenwerking

9,0

klantfocus

9,3

resultaatgerichtheid

8,6

integriteit

7,4

Trotspunten:

  • samenwerking binnen het team
  • werkplezier
  • kennis en expertise binnen Kentalis
  • ruimte voor groei en persoonlijke ontwikkeling
  • cliënt-/leerlinggericht

Deze trotspunten willen we met elkaar behouden en verder uitbouwen (hoe kunnen we meer gebruik maken van deze sterke punten?). Besloten is om de werkdrukgelden in te zetten op ont-moeten. 

Verbeterpunten:

  • waardering en gezien worden (Kentalisbreed)
  • werkdruk en balans
  • feedback en aanspreken
  • werkprocessen (Kentalisbreed)

Maatregelen

Het medewerkertevredenheidsonderzoek is tijdens de studiedag van 7 maart 2023 uitvoerig besproken.
De Kentalisbrede verbeterpunten zijn binnen de organisatie in beeld.

Acties voor onze school (de interne verbeterpunten): 
Medewerkers beschrijven waar(door) hij/zij werkdruk ervaren, omdat werkdruk een individueel bepaalde beleving is. In gesprek met leidinggevende kunnen individueel aanpassingen gedaan worden waar nodig. 
Surveillancerooster is aangepast waardoor medewerkers hun pauze beter kunnen benutten.
In najaar 2022 is er tijdens een studiedag, als vervolg op de studiedag van 2021, een vervolg gegeven aan het thema feedback/professionele communicatie met verbetering van het geven en ontvangen van feedback. Dit krijgt een vervolg in najaar 2023.
 

Leerlingenervaringsonderzoek DSH, schooljaar 2022-2023

De uitslag van het leerlingenervaringenonderzoek is ruim voldoende. Scores moeten daarvoor een 3 of hoger zijn. 92% van de leerlingen heeft aan het onderzoek meegedaan.

Op alle onderdelen scoren we boven de 3. Er zijn nergens grote opvallendheden.
De leerlingen zijn trots op ons en onze school en wij op onze leerlingen!

De enige 3 punten waarop we lager hebben gescoord zijn:

  • De juf/meester zorgt ervoor dat ik goed kan opletten.
  • Ik leer hoe je met social media moet omgaan.
  • De juf/meester zegt hoe lang ik over mijn werk mag doen.

Deze punten worden meegenomen als actiepunten voor volgend schooljaar.

Kanttekening: de vragenlijst was voor groep 5 erg moeilijk. De vragen waren lastig te begrijpen voor deze leerlingen. Dit heeft mogelijk invloed op de uitkomst.
Voor groep 6, 7 en 8 waren de vragen wel passend.

Audit of inspectie

De Inspectie van het Onderwijs heeft op 30 september 2022 een onderzoek naar de waardering Goed uitgevoerd. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden op verzoek van het bestuur. De school heeft namelijk in juni 2022 het predicaat excellent ontvangen en om dit predicaat te mogen voeren, moet de school een waardering Goed hebben van de inspectie.

Het onderzoek bestond uit de volgende activiteiten: we hebben lessen bezocht, documenten geanalyseerd, gesprekken gevoerd met leerlingen, docenten, de commissie voor leerlingenzorg, de schoolleiding en met de directeur van de reguliere basisschool waar Kentalis Talent D/SH een mediumarrangement heeft.

De inspectie was het eens met het bestuur dat Kentalis Talent DSH Vught een goede school is. Zij waarderen de kwaliteit van het onderwijs als Goed. De onderdelen 'aanbod', 'zicht op ontwikkeling en begeleiding', 'schoolklimaat' en 'uitvoering en kwaliteitscultuur' kregen de beoordeling Goed. De overige standaarden zijn voldoende. De inspectie geeft aan dat onze school, vanuit een duidelijke visie onderwijs verzorgt aan de doelgroep. En dat deze visie doorklinkt in alle onderwijsontwikkelingen en in het onderwijsbeleid.

Maatregelen

Alle punten onder 'opbrengsten en uitstroom' zijn geanalyseerd en leiden tot actiepunten die worden opgenomen in het jaarplan voor 2024. Het huidige jaarplan (oorspronkelijk geschreven voor 2022-2023) is verlengd tot januari 2024. Per 2024 lopen jaarplannen per kalenderjaar (Kentalis besluit).

  • Nieuwe collega's trainen in de basisvakken. 
  • DSH-specifieke deel van de Kentalis-leerroute. Het aanbod scholing voor nieuwe en zittende medewerkers onder de aandacht brengen.
  • Vervolg Masterplan Geletterdheid.
  • Vervolg collegiale consultaties.
  • Verkennen aanschaf taalmethode 2024.
  • Werken vanuit Leer- en ontwikkellijnen Jonge Kind.
  • Structurele aandacht voor vergroten van sociale veiligheid.
  • Implementatie nieuwe rekenmethode (studiedag 18 september en vervolgtraject).
  • Vervolg professionele communicatie (studiedag 6 december 2023)
  • Aanvullende of nieuwe methode Sociaal emotionele ontwikkeling verkennen (studiedag 18 april 2024).