Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs (oordeel kwaliteitsonderzoek Inspectie van het onderwijs 13 december 2022). De inspectie geeft aan wat goed gaat:

Het aanbod van de school is goed afgestemd op de kenmerken van de leerlingpopulatie en wordt bovendien regelmatig geëvalueerd. Als uit een periodieke evaluatie blijkt dat het aanbod niet meer geheel passend is, omdat er bijvoorbeeld een verandering is opgetreden in de ondersteuningbehoeften van leerlingen, dan past de school het aanbod aan. Verder realiseert de school ook een aanbod voor familie van de leerlingen, zodat de leerlingen in hun thuisnetwerk zo goed mogelijk ondersteund worden om uiteindelijk zelfredzaam aan een horende samenleving te kunnen deelnemen. De school brengt de onderwijsbehoeften van haar leerlingen zorgvuldig in beeld. Het zicht op de ontwikkeling van leerlingen ontstaat al vanaf het moment van aanmelding. Dit maakt dat bij inschrijving, en zeker op het moment dat het onderwijs start, de leraren hun leerlingen al optimaal begeleiden.
Het schoolklimaat op Kentalis Talent DSH Vught is gericht op een veilige ontwikkeling. Op school kunnen de leerlingen oefenen om met hun auditieve beperking om te gaan. Deze oefenplaats ontstaat door het gebruik van bepaalde methodieken zoals bijvoorbeeld culturele vorming en identiteit voor doven en slechthorenden (CIDS), maar ook doordat het team aandacht heeft voor het ontstaan en oplossen van miscommunicatie door de beperking van leerlingen. Leerlingen leren om zelfstandig vormen van miscommunicatie op te lossen.
De kwaliteitscultuur in het team is sterk. De medewerkers zijn erop gericht om aldoor hun eigen kennis en vaardigheden voor het onderwijs aan deze doelgroep te verbeteren. Dit doen zij onder meer door zelf deel te nemen aan activiteiten in de dovencommunity.
Ook de visie op onderwijs aan de doelgroep en het stellen van doelen en ambities zijn sterk ontwikkeld op Kentalis Talent DSH Vught. We constateren dat de visie op onderwijs die opleidt tot zelfredzaamheid leidend is in alles wat te maken heeft met onderwijs geven en ontwikkelen. Het burgerschapsonderwijs komt voort uit de visie, maar ook de werkwijze van het volgen en begeleiden van de leerlingen is terug te voeren op de onderwijsvisie van de school.

We stellen ambitieuze en realistische doelen. De school gebruikt een toetskalender. Daarnaast gebruiken we de richtlijnen voor toetsafname bij dove en slechthorende leerlingen, die landelijk door SIMEA zijn opgesteld. We gebruiken de methodegebonden toetsen uit de lesmethodes en het leerlingvolgsysteem van Cito, Cito Leerling in Beeld. De leerlingen van groep 8 maken in groep 8 een Doorstroomtoets (Route 8).

In onze school is er een sterke verbetercultuur waarin, naast professionele communicatie, aandacht is voor gerichte kennisverwerving en het omzetten van de kennis in vaardigheden.
Naar aanleiding van de leerresultaten/opbrengsten scherpen we steeds ons handelen aan.

We werken samen met ketenpartners. Daardoor kunnen we voor leerlingen een doorgaande lijn realiseren in hun ontwikkeling. Instroom, doorstroom en uitstroom geven wij goed vorm. 
Ons aanbod is afgestemd op de kenmerken van de leerlingpopulatie. We hebben schoolbrede afspraken over hoe het onderwijs aangeboden wordt. We doen regelmatig onderzoek naar effectiviteit van de onderdelen van het aanbod (leesproces dove en slechthorende kinderen, technisch lezen). We zetten doelgroepspecifieke vakken in. We hebben een samenhangend aanbod van burgerschapsonderwijs.

Naar aanleiding van de opbrengsten van 2023-2024 zijn er maatregelen genomen die in 2024-2025 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen. 

MaatregelenWat is bereikt in 2024-2025
Nieuwe collega's trainen in NGT/gebaarvaardigheid.Nieuwe collega's hebben cursusaanbod gekregen en waar mogelijk individuele coaching. (Doorontwikkeling van) gebaarvaardigheid van collega's blijft voortdurend onze aandacht vragen. Dit doel nemen we mee naar het komend schooljaar.
DSH-specifieke deel van de Kentalis-leerroute voor nieuwe(re) medewerkers.Nieuwe medewerkers krijgen toegang hun eigen Kentalis Leeromgeving. Er is een leerroute opgezet voor een logische opbouw in DSH-specifieke kennis.
Vervolg Masterplan Geletterdheid.Adviezen uit het Masterplan Geletterdheid blijven onze aandacht houden.
Vervolg collegiale consultaties.Er zijn twee rondes collegiale consultaties geweest. De collegiale consultaties leveren veel nieuwe kennis op en zorgen voor meer doorgaande lijnen. De collegiale consultaties zullen worden voortgezet in het komend schooljaar.
Starten met intervisie.
Aanschaf taal- en spellingsmethodeWe zijn gestart met een nieuwe taal- en spellingsmethode aangeschaft; Taal Actief 5.
Aanschaf aanvullende methode SEO.Er is, na een zorgvuldige keuzetraject, een nieuwe methode voor sociaal-emotioneel onderwijs aangeschaft; Kwink. 
Daarmee starten we schooljaar 2025-2026.
Werken vanuit Leerlijn Jonge Kind.In de onderbouw wordt gewerkt vanuit de Leerlijn Jonge Kind van ParnasSys.
Structurele aandacht voor vergroten van sociale veiligheid.Meer aandacht in groepen voor begrip van het concept van / voorkomen van  plagen en pesten. Daar waar nodig zijn zijn groepsgesprekken over veiligheidsbeleving in de school. Dit is een blijvend punt van aandacht binnen de groepen en tijdens teamvergaderingen.
Vervolg professionele communicatie en borging van vaardigheden op studiedagen, bijeenkomsten, collegiale consultatie en overlegmomenten.Er is blijvend aandacht voor de professionele communicatiecultuur.
Vervolg scholing op differentiatie.Op de studiedag van 17 juni stond differentiatie op de agenda voor het gehele team.
Reorganisatie CvL.De CvL is per schooljaar 2024-2025 gereorganiseerd. De landelijke Kentalis werkwijze is ingevoerd. Dit is geëvalueerd en zal ook komend jaar op dezelfde manier georganiseerd worden.
Doorontwikkeling mediumonderwijs naar inclusiever onderwijs op organisatie en inhoud.In samenwerking met de OBS de Bolster worden stappen gezet voor nieuwbouw van een kindcentrum waarin een school-aan-school constructie gerealiseerd wordt. Daardoor kan ons mediumonderwijs verder ontwikkeld worden. Ook volgend schooljaar zal hier veel aandacht voor zijn (scholenbezoek, kennismaking, teams, organisatie en vormgeving gebouw).

Onderwijsresultaten

Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het speciaal onderwijs (SO) en het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) passende ambities. Ambities zijn het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun individuele niveau, rekeninghoudend met hun individueel vastgestelde uitstroomperspectief. De ambities van de leerling zijn opgenomen in het individuele OPP en wordt elk jaar met ouders besproken en geëvalueerd.
De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Op basis van de resultaten formuleren we doelstellingen voor onze leerlingen.

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

De onderwijsinspectie gaf in november 2022 aan, dat de evaluatie van de onderwijsresultaten beter kon. Hoewel we jaarlijks de onderwijsresultaten analyseren, was deze analyse vooral beschrijvend van karakter. Wat met name beter kon, is dat we de cognitieve en sociale ontwikkeling van leerlingen beter met elkaar in verband brengen. Daarop zijn verbeteringen in de analyse in gang gezet.

Didactische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
We nemen twee keer per schooljaar de Citotoetsen van Leerling in Beeld af en er worden gedurende het schooljaar methodegebonden toetsen afgenomen. We kijken of de leerling voldoende groei laat zien. Dit jaar halen we de vastgestelde ambitie van 75% voor begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en spelling. Kleuters worden gevolgd via de Leerlijnen van Leerlijn Jonge Kind. 

We maken twee keer per jaar gebruik van het instrument SCOL voor groep 3 t/m 8 om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Dit jaar halen we de ambitie van 75% op schoolniveau (78%). Bij terugblik over afgelopen jaren zien we bij de tweede meting een hogere score in vergelijking met de eerste meting van het schooljaar (71%). Dit is het gevolg van genomen interventies.
De individuele opbrengsten worden verwerkt in het OPP. De opbrengsten van de groep wordt verwerkt in het groepsplan sociaal emotionele ontwikkeling. En schoolbreed worden de opbrengsten meegenomen in de schoolbrede opbrengstenanalyse. 

Voor de onderdelen opkomen voor jezelf, ervaringen delen, aardig doen, jezelf presenteren, samen spelen en werken, een keuze maken wordt de ambitie van 75% behaald. Voor de onderdelen taak uitvoeren (70%) en omgaan met ruzie (61%) ligt de score nog onder de schoolambitie.

Doorstroomtoets groep 8
Sinds schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets gemaakt in groep 8. Dit jaar hebben 7 leerlingen deze doorstroomtoets gemaakt. Voor 1 leerling is het uitstroomprofiel bijgesteld. De resultaten van de overige leerlingen zijn passend met het vastgestelde uitstroomprofiel van de leerlingen.

Sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid en wordt afgenomen in de groepen 6 t/m 8.  Onze Kentalis-ambitie is dat meer dan 90% van de leerlingen zich veilig voelt. 

  • Welbevinden: 97% (2023: 94%) van de leerlingen voelt zich prettig op school, in de klas, met anderen en met leerkrachten. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% behaald.
  • Veiligheid: 86% (2023: 80%) van de leerlingen voelt zich veilig op school. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% net niet behaald.
  • Aantasting veiligheid: 88% (2023: 79%) van de leerlingen voelt zich niet aangetast in de sociale veiligheid. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% net niet behaald.

Binnen de groepen 6 t/m 8 wordt dit schooljaar een aantal keer een groepsgesprek gehouden over sociale veiligheid naar aanleiding van deze meting. De leerkracht gaat met de leerlingen in gesprek over de situaties waarin zij aangeven zich niet veilig te voelen. De gedragskundige observeert deze gesprekken en daar waar nodig worden er acties uitgezet.

Overgang naar een andere school

Jaarlijks bekijken we samen met ouders of de leerling (nog) een passend arrangement heeft en wat de best passende onderwijsplek is voor de leerling. Leerlingen die tussentijds uitstromen zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. Leerlingen stromen uit naar het reguliere basisonderwijs of een andere vorm van speciaal onderwijs voor dove/slechthorende leerlingen.

Leerlingen die aan het eind van groep 8 uitstromen noemen we einduitstroom.

In het schooljaar 2024-2025 zijn er 16  leerlingen uitgestroomd: 8 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd, 8 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd.

Informatie over tussentijdse uitstroom

Bij de overstap naar een andere school worden ouders en leerling vanuit Talent DSH zo goed mogelijk begeleid. Vanuit Talent DSH wordt er tijdig een advies met ouders besproken. Met de vervolgschool wordt zorgvuldig afgestemd om de overstap en het vervolg van het onderwijs en de bijpassende ondersteuning optimaal vorm te geven. Of dat nu regulier onderwijs, mediumonderwijs of voortgezet (speciaal) onderwijs is. De intern begeleider heeft hierin een belangrijke rol.

 2022-20232023-20242024-2025
Basisonderwijs (bao)5 4
Speciaal basisonderwijs (sbo)   
SO cluster 2223
SO cluster 3   
SO cluster 4   
Thuiszitter met leerplichtontheffing   
Buitenland 11
Totaal738

Informatie over einduitstroom

Aan het schoolverlaten na groep 8 gaat een zorgvuldig traject vooraf. Al in groep 7 wordt een voorlopig uitstroomadvies besproken met ouders en leerlingen. De school adviseert dan aan ouders om met hun zoon/dochter de eerste oriëntatie naar vervolgonderwijs te doen. Dat kan binnen in VO of  VSO zijn. Daarover geeft de school een advies. Ouders hebben al eerder een beeld van het uitstroomniveau, omdat het uitstroomperspectief al vanaf eind groep 4 een jaarlijks bespreekpunt is in het OPP-gesprek. De leerlingen maken in groep 8 een doorstroomtoets.

De ambitie (>75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals vastgesteld eind groep 7, wordt behaald. 7 leerlingen van groep 8 zijn vooraf goed geschetst (87,5%).

 2022-20232023-20242024-2025
Praktijkonderwijs121
Vmbo-bb 23
Vmbo-kb114
Vmbo-t / Havo1  
Totaal358
    
Totaal naar VO200
Totaal naar VSO158

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar nadat ze de school hebben verlaten, bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Daarvoor gaat er een vragenlijst naar de nieuwe school. Dit heet Bestendiging Onderwijs Kentalis (BOK).

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-202310 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt9 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt1 leerlingen
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt0 leerlingen

Van de 10 leerlingen die in 2022-2023 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 9 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Leerlingenervaringenonderzoek, schooljaar 2024-2025
In april 2025 is dit onderzoek uitgezet voor leerlingen van groep 5 t/m 8.
De uitslag van het leerlingenervaringenonderzoek is ruim voldoende. Scores moeten daarvoor een 3 of hoger zijn. 
Respons: 26 van de 29 leerlingen heeft het onderzoek afgerond (90%).

Op alle onderdelen scoren we boven de 3. Er zijn nergens grote opvallendheden.
Zij geven onze school het eindcijfer: 8,5 
De leerlingen zijn trots op ons en onze school en wij op onze leerlingen!

De 3 punten waarop er lager is gescoord zijn:

  • Ik vind dat de school er netjes uitziet.
  • Op school leer ik hoe ik met mensen buiten school communiceer.
  • Ik durf het te zeggen als ik iets niet leuk vind.

Deze punten zijn meegenomen als actiepunten.
Kanttekening: de vragenlijst was moeilijk. Het bleek dat de vragen lastig te begrijpen waren voor veel van onze leerlingen. Dit heeft mogelijk invloed gehad op de uitkomst.

Ouderervaringenonderzoek, schooljaar 2023-2024
In mei 2024 is dit onderzoek uitgezet onder alle ouders. Ouders zijn op alle domeinen van het ervaringenonderzoek zeer tevreden. Het rapportcijfer dat de ouders aan de school geven is een 8.7. Dit is een prachtig resultaat. Als team zijn we erg trots dat onze school door de ouders zo wordt beoordeeld.

Analyse
De respons op de Vragenlijst was 43% (31 van de 72 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld). Het responspercentage is daarmee voldoende. Daardoor krijgt de school een goed beeld van haar kwaliteit. Kentalis Talent DSH scoort als school een 3,7 op een schaal van 4. Daarmee scoort de school goed.

Opmerkingen door ouders(s)/verzorger(s):

  • Mijn kind wordt door Talent een wereldburger, in een wereld waarin alles mogelijk is.
  • Als je Talent binnenloopt zie je al dat alle medewerkers plezier hebben in hun werk.
  • Omgaan met anderen culturen en elkaar  respecteren geef ik een 10. Zeer tevreden!
  • Fijne school, goede en betrokken medewerkers.
  • Talent voldoet aan de verwachtingen die ouders hebben.

Acties:

  • Het nog meer betrekken van ouders bij diverse schoolactiviteiten.
  • Communicatie Social Schools aanscherpen.
  • Zichtbaarheid LMR naar ouders.
  • Oog blijven houden voor kwaliuteit in relatie tot de start van nieuwe medewerkers.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek DSH, schooljaar 2022-2023
Analyse
Respons: 69,4% (25 van de 36).

Onderwerpen die belangrijk zijn voor duurzaam succesvolle teams. 

Samenwerking9,0
klantfocus9,3
resultaatgerichtheid8,6
integriteit7,4

Trotspunten:

  • samenwerking binnen het team
  • werkplezier
  • kennis en expertise binnen Kentalis
  • ruimte voor groei en persoonlijke ontwikkeling
  • cliënt-/leerlinggericht

Deze trotspunten willen we met elkaar behouden en verder uitbouwen (hoe kunnen we meer gebruik maken van deze sterke punten?). 

Verbeterpunten:

  • werkdruk en balans
  • feedback en aanspreken

    Maatregelen
    Het medewerkertevredenheidsonderzoek is uitvoerig besproken, binnen de gesprekkencyclus hebben aspecten waar nodig individueel aandacht. 

Audit of inspectie

De Inspectie van het Onderwijs heeft op 30 september 2022 een onderzoek naar de waardering Goed uitgevoerd. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden op verzoek van het bestuur. De school heeft namelijk in juni 2022 het predicaat excellent ontvangen en om dit predicaat te mogen blijven voeren, moet de school een waardering Goed hebben van de inspectie.

Het onderzoek bestond uit de volgende activiteiten: de inspecteurs hebben lessen bezocht, documenten geanalyseerd, gesprekken gevoerd met leerlingen, docenten, de commissie voor leerlingenzorg, de schoolleiding en met de directeur van de reguliere basisschool waar Kentalis Talent DSH een mediumarrangement heeft.

De inspectie was het eens met het bestuur dat Kentalis Talent DSH Vught een goede school is. Zij waarderen de kwaliteit van het onderwijs als Goed. De standaarden 'aanbod', 'zicht op ontwikkeling en begeleiding', 'schoolklimaat' en 'uitvoering en kwaliteitscultuur' kregen de beoordeling Goed. De overige standaarden zijn als voldoende beoordeeld. De inspectie geeft aan dat onze school, vanuit een duidelijke visie onderwijs verzorgt aan de doelgroep. En dat deze visie doorklinkt in alle onderwijsontwikkelingen en in het onderwijsbeleid.
 

Audit 12 mei 2025
Op 12 mei heeft er een audit plaatsgevonden. Audits zijn onderdeel van de kwaliteitscyclus van Kentalis. Via onderwijsaudits brengt Kentalis Onderwijs de onderwijskwaliteit en eventuele verbeterpunten in beeld. De audit wordt uitgevoerd volgens het waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs. De audit van 12 mei was een opleidingsaudit en is uitgevoerd door de deelnemers aan de opleiding Zicht op Onderwijs/Auditor, onder supervisie van een trainer van de opleiding. Vooraf aan deze audit hebben directeur en intern begeleiders samen de zelfevaluatie basiskwaliteit ingevuld. Daarin beoordelen wij onszelf op de verschillende inspectieonderdelen. In dit overzicht staan alle onderdelen op een rij:

 

De auditoren hebben onze school met een voldoende beoordeeld en geven daarnaast aan dat Talent DSH een voorbeeldschool is voor andere scholen. Het auditrapport kunt u opvragen bij de directeur.

Maatregelen

Alle punten onder 'Opbrengsten en uitstroom' zijn geanalyseerd en leiden tot actiepunten die worden opgenomen in het jaarplan en in 2025-2026 worden uitgevoerd. 

  • Nieuwe collega's trainen in NGT/gebaarvaardigheid.
  • Vervolg Masterplan Geletterdheid.
  • Vervolg collegiale consultaties.
  • Vervolg implementatie Teach like a Champion.
  • Structurele aandacht voor vergroten van sociale veiligheid (o.a. zelfbeeld en zelfvertrouwen).
  • Vervolg professionele communicatie en borging van vaardigheden op studiedagen, bijeenkomsten, collegiale consultatie en overlegmomenten.
  • Vervolg scholing op differentiatie.
  • Doorontwikkeling mediumonderwijs op organisatie en inhoud.
  • Verbetertraject logopedie op organisatie en inhoud.
  • Nieuwe organisatiestructuur doorvoeren.
  • Extra inzet op coaching nieuwe medewerkers.