Ouders en school

Informatie en contacten ouders

Ouderbetrokkenheid

“Iedere leerling heeft recht op een goede samenwerking tussen school en ouders, waarbij de leerling centraal staat. Wederzijdse communicatie, vertrouwen en verantwoordelijkheid, in een veilige omgeving, vormen de basis. Ouders, leerling en leerkracht zien elkaar en luisteren naar elkaar. Ze geven doelen samen vorm.”

Al jaren zetten we samen met ouders in op het vergroten van de ouderbetrokkenheid. Daar hebben we blijvend aandacht voor en we blijven daarin uitbreiden. Sinds we in schooljaar 2017- 2018 gecertificeerd waren voor Ouderbetrokkenheid 3.0, hebben we de ouderbetrokkenheid in onze school passend vorm gegeven.

Wat volgens de onderwijsinspectie uitstijgt boven de basiskwaliteit, is dat wij al vóór de aanmelding van de leerling werken met een multidiciplinaire aanpak. Er is sprake van een zeer uitgebreide intake voordat de leerling start op de school. Dit om, al voordat de leerling ingeschreven is, te beginnen met het op maat maken van de begeleiding. Daarnaast is de school voortdurend in gesprek met het netwerk rondom de leerling zodat het netwerk betrokken kan worden om een zo ononderbroken mogelijke ontwikkeling te realiseren. De school informeert ouders niet alleen maar heeft ook oog voor de mate waarin ouders erin slagen hun kind thuis te begeleiden. Het accepteren van de doofheid/slechthorendheid van het kind door de ouders is iets waar de school aandacht voor heeft. Dit thema wordt in de oriëntatie en in het intakegesprek meegenomen en speelt een rol in hoe de school de begeleiding en de informatieverstrekking aan ouders verder vormgeeft.

Voor ons zijn ouders de allerbelangrijkste samenwerkingspartners. We gaan graag met ouders en leerlingen op een laagdrempelige, toegankelijke manier in gesprek over alles wat te maken heeft met het leren van de leerling. In het begin van het schooljaar maakt de leerkracht met ouders afspraken over de frequentie en de vorm van het contact gedurende het schooljaar, tijdens het startgesprek. In dat gesprek tussen leerling, leerkracht en ouders, bespreken we ook de doelen waaraan wordt gewerkt.  Het contact tussen ouders en school is heel belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind. Zo kunt u thuis in gesprek gaan en blijven over het leerproces en uw kind stimuleren tot leren. Het schooljaar start met een nieuwjaarsbijeenkomst ter kennismaking voor de hele groep: ouders én leerlingen. Er zijn ook halverwege en aan het eind van het schooljaar soortgelijke gesprekken, om de voortgang te bespreken. De leerkracht van uw kind is voor u als ouders het eerste aanspreekpunt. Het contact met de leerkracht(en) verloopt via Social Schools en via de ouder(-/kind)gesprekken. Tijdens schooltijden zijn de leerkrachten telefonisch niet bereikbaar. Wel kan de administratie een terugbelverzoek doorgeven. U wordt dan op een later tijdstip teruggebeld. 

Ook de logopedist maakt afspraken met u over het contact gedurende het schooljaar. Het is mogelijk met de logopedist contact op te nemen per e-mail of Social Schools. Individuele behandelingen worden vastgelegd in een logopediemap of -schrift. Hierin kunnen ouders lezen wat er tijdens de logopedie aan bod gekomen is. Twee maal per jaar zijn er meekijkweken, waarin ouders worden uitgenodigd om mee te komen doen bij een logopedische behandeling. Het handelingsplan en de testuitslagen kunnen worden besproken tijdens de meekijkweken (twee keer per jaar twee weken) of de oudergesprekken.

De vakdocent bewegingsonderwijs organiseert twee keer per jaar een meekijkweek.

De school heeft een oudercommissie die jaarlijks een aantal activiteiten mede vorm geeft. En er is een vertegenwoordiging van 2 ouders in de LMR. Er zijn ouders vrijwillig werkzaam in de bibliotheek van de school.

Als ouder wordt u ook uitgenodigd bij de jaarlijkse evaluatie van het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Hierbij is de input van ouders en kind van belang. Samen met u wordt besproken wat de onderwijsbehoefte is van uw kind en welke leeromgeving daarbij het best passend is. In groep 7 bespreken we met u het voorlopig uitstroomadvies zodat u met uw kind kunt gaan oriënteren naar een vervolgschool. In groep 8 volgt het definitieve uitstroomadvies en de doorstroomtoets (Route 8). Tijdens het gesprek over het advies worden de vervolgstappen besproken. Ouders hebben te allen tijde recht op inzage in het dossier van hun kind.

De intern begeleider (IB'er) is op afstand betrokken bij de groep en de leerlingen. De IB'er bewaakt de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingenzorg. De IB'er kan door de leerkracht en/of ouders benaderd worden bij vragen (evt. via de leerkracht).

Verdere informatie kunt u vinden in deze schoolgids, via de website, via Social Schools, in de informatiekaart en het vakantierooster. 

Schoolapp: Social School

Kentalis Talent DSH maakt gebruik van Social Schools. Social Schools is een compleet communicatieplatform voor school, leerling en ouders. Het is toegankelijk via een internetbrowser of app (IOS en Android). Via dit platform worden berichten en foto’s uit de klas gedeeld, nieuwsbrieven gedeeld, kunt u 1-op-1 gesprekken houden met de leerkracht of andere ouders, kunt u de groepsagenda inzien en kan ziekte of afwezigheid worden doorgegeven. Ouders kunnen de leerkracht rechtstreeks berichten sturen via Social Schools en andersom.

De reisafstand tussen thuis en school, maakt dat veel ouders niet vaak op school aanwezig kunnen zijn. Door foto's en informatie over de (doelen van de) schooldag met ouders te delen via Social Schools, willen we ouders zo volledig mogelijk informeren en betrekken bij ons onderwijs. Vanuit de onderbouw is er dagelijks informatie. Vanuit midden- en bovenbouw 2-3 keer per week. Ook kunnen ouders via Social Schools foto's en informatie van thuis delen met de leerkracht en/of groep. Zo blijft de leerkracht ook goed geïnformeerd over belevingen en belangrijke gebeurtenissen van de leerling thuis. Dit wederzijds informeren van ouders en school draagt bij aan de communicatie van uw kind. Thuis en op school kunnen praten over ervaringen aan de hand van een foto, ook als leerlingen dat zelf nog niet altijd goed kunnen vertellen, is belangrijk.

Alleen ouders/verzorgers van de eigen groep kunnen het prikbord van de groep zien. Social Schools is een beveiligd platform, het maakt gebruik van de beveiliging die ook banken gebruiken Secure Socket Layer (SSL). We gebruiken zo min mogelijk persoonlijke gegevens. De data blijven eigendom van de school. Wanneer een leerling is ingeschreven bij Kentalis Talent  dan ontvangt u van onze administratie een toestemmingsformulier. Na het tekenen van dit formulier ontvangt u de koppelcode met stappen om in te loggen.

Schoolverlaters

In groep 8 volgt er een uitstroomadvies en maken de leerlingen de doorstroomtoets (Route 8). Tijdens het gesprek over het advies worden met ouders en leerlingen de vervolgstappen besproken.

Per schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets (besluit van Ministerie van OCenW).

Belangrijke data:

  • 1 oktober - 15 november: scholen melden zich aan voor doorstroomtoets
  • 10 januari - 31 januari: leerlingen ontvangen voorlopig schooladvies
  • eerste en tweede volle week februari: leerlingen maken de doorstroomtoets
  • 15 maart: uiterste datum uitslag doorstroomtoets
  • 18 - 22 maart: adviesgesprekken groep 8
  • 25 maart - 31 maart: leerlingen melden zich aan bij V(S)O

Het schooladvies wordt in principe bijgesteld wanneer het toetsadvies ‘hoger’ uitvalt dan het voorlopig advies, tenzij de school kan motiveren waarom dit niet in het belang van de leerling is. Dit gaat altijd in overleg met ouders en leerling.

Vrijwillige ouderbijdrage

Het Onderwijsteam heeft voorgesteld om de structurele vrijwillige ouderbijdrage af te schaffen. Dit besluit is ingegaan per 2022-2023. De Raad van bestuur en de Medezeggenschapsraad hebben met dit besluit ingestemd.

Lokale medezeggenschap op locatie

Wij vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders en medewerkers meepraten en meebeslissen via onze locatiemedezeggenschapsraad (LMR). Deze bestaat uit 2 ouders en 2 medewerkers van Talent DSH, die de belangen vertegenwoordigen van leerlingen, ouders en medewerkers. 
Bij beleidsbeslissingen wordt de LMR om advies en/of instemming gevraagd. Tijdens openbare vergaderingen waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de LMR ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.

De LMR heeft vanuit de Wet op de Medezeggenschap vergelijkbare rechten en plichten als de MR (zie algemene Kentalis schoolgids). Op een gevraagd of ongevraagd advies dient de schoolleiding serieus te reageren. Te denken valt aan o.a. advies t.a.v. aanstelling- en ontslagbeleid, taakverdeling binnen de schoolleiding, vakantierooster, verbouwingen en onderhoud van de school. 
Bij instemmingsrecht dient de LMR in te stemmen bij beslissingen over o.a. veranderingen van onderwijskundige doelstellingen, het schoolplan, schoolgids, het schoolreglement en beleid t.a.v. veiligheid en taakverdeling.  
Voor een volledig overzicht van alle zaken omtrent LMR verwijzen we u graag naar de website: https://www.infowms.nl.

Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? U kunt terecht bij een van de ouderleden van de raad. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.
De ambulante dienstverlening kent een eigen LMR.

De leden van de LMR zijn:

  • Ouders Talent DSH: Patrick Luyt en Judith Schouten.
  • Personeel Talent DSH: Willemijn de Nijs en Leona van der Burgt.

Zij zijn bereikbaar via het e-mailadres: locatiedeelraad.talent@kentalis.nl

Interne vertrouwenspersonen en pestcoördinator

Voor kleine en grote problemen moet er in de school iemand zijn die je kunt vertrouwen, die naar je luistert en je advies geeft. Vaak is dat de groepsleerkracht, de intern begeleider of de directie. Sommige problemen liggen heel gevoelig, bijvoorbeeld over pesten, discriminatie of (seksueel) geweld. Daarom moet er iemand zijn die weet hoe je zulke gevoelige klachten behandelt: de vertrouwenspersoon.

Bij deze personen kunnen kinderen en ouders terecht om (vertrouwelijk) het probleem te bespreken.
De vertrouwenspersonen zijn er voor het kind of de ouder die met een probleem komt.
De vertrouwenspersoon luistert, denkt mee, geeft advies en probeert samen met het kind of de ouder tot een oplossing te komen.
De vertrouwenspersonen oordelen niet.

En in principe blijft ook alles wat tegen een vertrouwenspersoon wordt verteld, vertrouwelijk.
Alleen in situaties waarbij er ernstige zorgen zijn, kan de geheimhouding worden doorbroken. Maar dit wordt altijd met het kind of de ouder besproken.

Op Kentalis Talent DSH zijn de vertrouwenspersonen Lotte Kamps en Marc Verschuur. Lotte is doof en Marc is horend.

Mocht u vragen hebben, dan kunt u altijd contact met hen opnemen.
Lotte Kamps, l.kamps@kentalis.nl
Marc Verschuur, m.verschuur@kentalis.nl

De coördinator sociale veiligheid is het aanspreekpunt voor het beleid om pestgedrag tegen te gaan.
Gedragsdeskundige Leoni Vennix (l.vennix@kentalis.nl) is de coördinator sociale veiligheid van Kentalis Talent DSH.

Ouderraad (klankbordgroep)

De ouderraad (oudercommissie genoemd op Talent DSH) bestaat uit ouders en een aantal teamleden. Zij overleggen (regelmatig op een avond op school) over geplande activiteiten, coördineren een aantal activiteiten en werven andere ouders om activiteiten mee vorm te geven. Zij evalueren ook jaarlijks de ouderbetrokkenheid 3.0. De oudercommissie steekt haar voelhorens uit om positieve signalen en punten ter verbetering door te geven aan het schoolteam. Voorbeelden van activiteiten zijn: schoolreis, carnaval, schoolfotograaf en een extra activiteit voor de leerlingen.

Wilt u deelnemen aan de oudercommissie, of heeft u ideeën, vragen of opmerkingen? U kunt terecht bij Frank Rekers: (f.rekers@kentalis.nl).