Kwaliteitszorg
In het hoofdstuk Opbrengsten en Uitstroom beschrijven we de resultaten volgens een 4D-cyclische manier van werken (data-duiden-doelen-doen). We beginnen eerst met terugkijken op het 'doen'; de doelen en acties die we het afgelopen jaar hebben ingezet. Daarna starten we met de didactische resultaten van de afdeling vmbo, beschrijven dan de resultaten van de afdeling Praktijkonderwijs en vervolgens de schoolbrede opbrengsten op het gebied van sociaal-emotionele en maatschappelijke competenties, communicatieve ontwikkeling en veiligheidsbeleving. Ook hebben we aandacht voor de resultaten uit de verschillende vragenlijsten aan bijvoorbeeld ouders, medewerkers, leerlingen en oud-leerlingen.
Uitvoering maatregelen 2024-2025
We hebben in 2024-2025 aan de hand van de in 2023-2024 opgehaalde en geduide data en ervaringen gewerkt aan:
- Het vergroten van de kennis en vaardigheden van teamleden op het gebied van doorstroom en uitstroom (LOB); de MBO-bustour voor de collega's was een succes.
- De overdracht van leerlingen van het KCU --> Ambulante Dienst was een ontwikkelpunt. Dit is succesvol uitgevoerd!
- Door inzet LOB weet de leerling welke uitstroomrichting voor hem/haar passend is. We zijn trots op de ontwikkeling van een breed programma voor profieloriëntatie in het vmbo.
- De medewerkers hebben een studiedag gehad om beter te kunnen praten over actualiteiten in de klas (dat was een verbeterpunt volgens de leerlingen). De 'struisvogelsessie' was verhelderend. Een vervolg hierop is nodig.
- Er zijn voorlichtingsbijeenkomsten voor de taxichauffeurs georganiseerd. Het doel was dat de chauffeurs beter weten hoe zij sensitief en responsief kunnen handelen, passend bij onze cluster-2-doelgroep.
- De vertrouwenspersoon heeft een brievenbus gemaakt met ernaast meldformulieren. Hier wordt nog geen van gemaakt.
- Er zijn anti-pestlessen gemaakt door de anti-pestcoördinator, deze zijn door de mentoren/coaches in de eigen mentorklassen gegeven. Er is verder voor alle klassen een toneelvoorstelling/workshop georganiseerd tijdens de week tegen het pesten.
- We hebben twee studiemomenten gehad met Kees van Overveld over De Gouden Weken. Er waren afgelopen schooljaar (daardoor?) significant minder incidenten aan het begin van het schooljaar. We gaan deze aanpak vasthouden en ook nog meer aandacht besteden aan De Zilveren Weken (na de kerstvakantie).
- De aangepaste schoolregels en het nieuwe telefoonbeleid zijn in juli ’25 geëvalueerd. Uitkomst: gesprek opnieuw openen over het telefoonbeleid. De collega's zien dat de leerlingen in de pauzes veel op hun telefoon zitten en daardoor weinig met elkaar communiceren. Verder: meer aandacht voor naleven schoolregels aan het begin van het nieuwe schooljaar.
- Het doel om iedere leerling een eigen laptop te laten krijgen, zodat er geen onderwijstijd verloren gaat door het halen en terugbrengen van de laptops bij de conciërge, is gerealiseerd (dat was een verbeterpunt volgens de leerlingen en inspectie). De informatiebijeenkomst laptops is nu gekoppeld aan de kennismakingsbijeenkomst nieuwe leerlingen. Dit liep uitstekend!
- We hebben gewerkt aan het verhogen van het niveau van technisch lezen door het lezen in niveaugroepen. Dit is gelukt; het technisch leesniveau is bij vrijwel alle leerlingen omhoog gegaan.
- Om ook het leesplezier te bevorderen hebben we een centrale en transparante ruimte in de school verbouwd tot nieuwe bibliotheek!
- We hebben een plan gemaakt om de theoretische leerlijnen in het Praktijkonderwijs meer vorm te geven in de praktijk (KIB 2.0) De praktijkruimtes worden in de zomer verbouwd tot een realistische en levensechte leeromgeving en de begeleidingsinstrumenten worden aangepast.
- We zijn gestart met het werken met een portfolio in het praktijkonderwijs. We hebben ervaringen opgedaan met een papieren map. Eind juni hebben we een digitaal portfolio (Simulise) gekozen.
- We hebben een nieuwe vorm voor het horen van 'de stem van de leerling' ontwikkeld, anders dan via de leerlingarena’s.; hiermee gaat in 2025-2026 gewerkt worden (dat was een verbeterpunt volgens de leerlingen).
- Schoolbreed zou er aandacht besteed worden aan de sociaal emotionele vaardigheden Zelfkennis en Gevoelens en gedrag. Dat is gelukt voor gevoelens en gedrag maar niet voor Zelfkennis; dit aanbod paste niet meer in de jaarplanning.
- De ouders van onze leerlingen gaven in het onderzoek naar hun ervaringen met school aan dat zij nog niet altijd merkten dat de interne samenwerking goed was. We wilden daarom in de teams meer aandacht aan het interdisciplinair werken geven. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe manier van samenwerken in de onderwijsteams en in de ontwikkelgroepen.
- Er is met collega’s die de ouderavonden organiseren nagedacht over hoe we ouderavonden en contactmomenten aantrekkelijker kunnen maken. We hebben afgelopen jaar geprobeerd een thema-ouderavond neer te zetten; dit was geen succes. Er waren erg weinig aanmeldingen.
Onderwijsresultaten
Didactische opbrengsten
Didactische opbrengsten VMBO
Hieronder de didactische opbrengsten in een schooloverzicht van de twee leerjaren en vervolgens een meerjaren trendananalyse in een aantal staafdiagrammen weergegeven.
Ontwikkeling technisch lezen VMBO
De afgelopen jaren werken we in niveaugroepen om het technisch lezen te bevorderen, om zodoende het begrijpend lezen en de woordenschat te kunnen vergroten. Dit is een succesvol traject gebleken en zijn trots op de mooie resultaten. De afgelopen twee jaar was de groei in het vmbo als volgt:
Cohort 23-24:
- Start binnenkomst AVI leerjaar 1: 16% AVI-plus
Einde AVI leerjaar 2: 84% AVI-plus
Ontwikkeling Nederlandse taal, rekenen en Engels vmbo
Ambitie Kentalis = 60 % of hoger.
Voor rekenen hebben wij als school de ambitie opgehoogd naar 70 %. Aan onderstaande cijfers te zien zouden we de ambitie nog wel kunnen ophogen.

We zien dit schooljaar een afname van het niveau van leesvaardigheid van de groep leerlingen van lj 1 naar leerjaar 2 (van 63 naar 42). Dit was het voorgaande jaar ook al een trend (68 naar 59).

We zien dit schooljaar een minimale toename van het niveau van woordenschat van de groep leerlingen van lj 1 naar leerjaar 2 (van 11 naar 12). Dit was het voorgaande jaar een veel grotere groei (van 21 naar 41).

Op het gebied van rekenen-wiskunde scoren we over het algemeen goed; we zien wel een lichte afname van 100 naar 94 van leerjaar 1 naar 2. Het jaar ervoor was ook al een daling te zien van lj 1 naar 2 (68 naar 53). Dit kan ook als oorzaak hebben dat we de leerlingen die het goed doen, de mogelijkheid geven een niveau hoger te doen (van BBL naar KBL bijv.).

Op het gebied van Engels leesvaardigheid zien we een daling van het niveau van leerjaar 1 naar 2 van 84 naar 50. Dit is een zorgelijke ontwikkeling en er zal moeten worden onderzocht waarom we het niveau niet vast kunnen houden. Het jaar ervoor was er een forse stijging (van 58 naar 88) bij de leerlingen te zien.

Op het gebied van Engels woordenschat zien we een daling van het niveau van leerjaar 1 naar 2 van 95 naar 58. Dit is een zorgelijke ontwikkeling en er zal moeten worden onderzocht waarom we het niveau niet vast kunnen houden. Het jaar ervoor was er een minimale stijging (van 58 naar 59).
Didactische opbrengsten praktijkonderwijs
Hieronder de didactische opbrengsten in een aantal staafdiagrammen weergegeven.
Ambitie Kentalis = 60 % of hoger.


Een aantal leerlingen scoort op of boven UP op het gebied van NL kijken en luisteren en NL lezen, maar het merendeel haalt de norm niet. In de O-fase zien we een lichte stijging op het gebied van lezen. Qua kijken en luisteren een lichte achteruitgang. Het niveau ligt erg uiteen in de groepen.
In de U-fase hebben bijna alle leerlingen een individuele groei doorgemaakt t.o.v. de vorige toets. In de U-fase was de intrinsieke motivatie van de leerlingen groot.

De groep in de B-fase scoort op de grens van 0F. In de O-fase (lj 2 en 3) is een behoorlijk niveauverschil van onder 0F tot 1F. Hierin zitten 5 leerlingen op 0F en 2 leerlingen op 1F. De rest zit daar tussenin. In de methode van de leerlingen die UP vervolgonderwijs (entree lj 4 en 5) hebben wordt het rekenen digitaal via een MBO-methode aangeboden. Niet alle leerlingen behaalden het niveau dat in dat UP wordt gevraagd. De leerlingen van de U-fase UP arbeid lj 5 en 6 waren erg gemotiveerd, wilden graag leren; zij kwamen zelf met onderwerpen waar ze meer over wilden weten.

In de B-fase scoren de meeste leerlingen onder hun beoogde niveau. In de O-fase lj 3 zijn alle leerlingen licht gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het lesmateriaal vanuit de methode dat wordt aangeboden in de klas sluit niet goed aan bij wat er getoetst wordt. Het niveau van de toetsen is ook hoger. In de lessen wordt aandacht besteed aan het leren van zinnen en woorden terwijl in de toetsen wordt gevraagd om teksten begrijpend te lezen en hier vragen over te beantwoorden. In de lj 4 (U-fase) zitten leerlingen van onder A1 tot aan B1-niveau. Dit vraagt differentiatie in de lessen. In leerjaar 5 en 6 (U-fase) wordt geen Engels meer aangeboden en getoetst.
Opbrengsten burgerschap
We zijn op dit moment bezig met het ontwikkelen van een instrumentarium om het meten van burgerschap op individueel niveau mogelijk te maken. We werken hieraan middels het vormgeven van opdrachten in het portfolio. Op schoolniveau is de ontwikkeling op burgerschap nog lastig vorm te geven.
Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling
Het KCU brengt de sociaal-emotionele (en maatschappelijke) vaardigheden van de leerlingen in kaart. Het KCU doet dit twee keer per jaar met de Ik en de Ander-lijst, de IKAN. Dit is een lijst met 34 stellingen. In november 2024 en mei/juni 2025 is de IKAN ingevuld door de leerlingen zelf en door hun mentor of coach. Elke klas heeft een andere norm passend bij het uitstroomperspectief van de leerlingen en of zij in de onderbouw en de bovenbouw zitten. Omdat leerlingen zichzelf opvallend hoog scoren, wordt er voor het behalen van de normen alleen naar de docentversie gekeken. De docentversie wordt door de coaches/mentoren ingevuld voor de leerlingen van hun groep.
De IKAN heeft 8 categorieën:
- Taakaanpak
- Omgaan met moeilijkheden
- Opkomen voor jezelf
- Zelfkennis
- Omgaan met gevoelens en gedrag
- Afstemmen op personen en omgeving
- Samenwerken
- Jezelf positief presenteren aan anderen
Op elke stelling zijn 4 antwoordmogelijkheden:
1= de leerling kan en doet dit nog niet, ook niet met hulp
2= de leerling kan en doet dit met 1-op-1 hulp van een volwassene
3= de leerling kan en doet dit zelfstandig met een aanpassing (bijvoorbeeld een stappenplan of korte reminder)
4= de leerling kan en doet dit helemaal zelfstandig.
De missie van het Kentalis College Utrecht (KCU) is dat leerlingen zo zelfredzaam mogelijk uitstromen. Dit kan ook zelfredzaam met een hulpmiddel of aanpassing zijn. Voor de bovenbouwklassen vinden we een score van 3 daarom voldoende. Voor de leerlingen met het uitstroomperspectief beschut arbeid ligt deze norm wat lager omdat zij meestal meer tijd nodig hebben voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
In sommige klassen zitten leerlingen met verschillende uitstroomperspectieven. In sommige klassen zitten ook verschillende leerjaren. Daarom kan er niet voor alle klassen 1 norm worden gesteld. Sommige klassen zijn voor de analyse van de resultaten opgesplitst. Zo kunnen we zien of leerlingen hun norm gehaald hebben.
De normen zijn hieronder te vinden per klas of normgroep.
UP en bouw | Geadviseerde norm docentversie | KCU klas/normgroep |
Beschutte arbeid onderbouw PrO (leerjaar 1 en 2) | 2,4 | Op dit moment geen |
Beschutte arbeid bovenbouw PrO (leerjaar 3 en hoger) | 2,6 | Op dit moment enkele leerlingen in klas Uitstroomfase a (Ua beschut) en Uitstroomfase b (Ub beschut) |
Regulier arbeid onderbouw (leerjaar 1 en 2) | 2,6 | Basisfase (B) Oriëntatiefase jaar 1 (Oa) |
Regulier arbeid bovenbouw (leerjaar 3 en hoger) | 3,0 | Oriëntatiefase jaar 2 (Ob) Uitstroomfase a (Ua) Uitstroomfase b (Ub) |
Vervolgonderwijs onderbouw (leerjaar 1 en 2) | 2,8 | Vmbo 1a (1a) Vmbo 1b (1b) Vmbo 2a (2a) Vmbo 2b (2b) |
Vervolgonderwijs bovenbouw incl. Entree (leerjaar 3 en hoger) | 3,0 | Globe 3 Globe 4 Entree-leerlingen (onderdeel van Ua) |
Gemiddelde totaalscores van de hele school - Ambitie is 75% gesteld op de docentversie
November 2024 leerlingversie schoolbreed | Mei/juni 2025 leerlingversie schoolbreed | November 2024 docentversie schoolbreed | Mei/juni 2025 docentversie schoolbreed |
3,4 | 3,5 | 2,9 | 2,8 |
58% van de leerlingen behaalde de norm | 50% van de leerlingen behaalde de norm |
De ambitie van de school voor de IKAN is vastgesteld op 75%. Dat betekent dat zeker 75% van de leerlingen de voor hen gestelde norm moet halen.
In november 2024 behaalt 58% van de leerlingen de voor hen gestelde norm. In mei/juni is dat 50%. Dat betekent dat we de ambitie schooljaar 2024-2025 niet hebben gehaald.
Gemiddelde totaalscores docentversie per klas/normgroep
las | Norm | November 2024 docentversie | mei/juni 2025 docentversie |
1a | 2,8 | 2,7 | 2,0 |
1b | 2,8 | 2,7 | 2,7 |
B | 2,6 | 2,5 | 2,6 |
2a | 2,8 | 3,2 | 3,1 |
2b | 2,8 | 3,2 | 2,9 |
Oa | 2,6 | 2,5 | 2,9 |
Ob | 3,0 | 3,0 | 3,2 |
Ua beschut | 2,6 | 2,4 | 2,6 |
Ua | 3,0 | 2,9 | 3,2 |
Ub beschut | 2,6 | 2,8 | Niet afgenomen |
Ub | 3,0 | 3,1 | Niet afgenomen |
Globe 3 | 3,0 | 3,1 | Niet afgenomen |
Globe 4 | 3,0 | 3,2 | Niet afgenomen |
Entree (onderdeel van Ua) | 3,0 | 3,1 | 3,4 |
Bij 4 klassen/normgroepen is de IKAN in mei/juni niet afgenomen. Voor de klas Globe 4 was dit de afspraak i.v.m. eindexamens. Bij Globe 3 is de IKAN door een misverstand niet afgenomen. Bij normgroep Ub beschut en klas Ub het onduidelijk waarom de IKAN niet is afgenomen.
De meeste klassen laten groei zien op de IKAN tijdens schooljaar 2024-2025. Klas 1a gaat achteruit. Klas 1b blijft gelijk. Klas 1a is in november 2024 (te positief gescoord). Daarnaast hebben de klasssen 1a en 1b meer nodig dan ons basisaanbod. We moeten als school beter aansluiten bij wat deze klassen van ons nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied.
Gemiddelde scores categorieën KCU totaal
Categorie | Gemiddelde leerlingversie november 2024 | Gemiddelde leerlingversie mei/juni 2025 | Gemiddelde docentversie november 2024 | Gemiddelde docentversie mei/juni 2025 |
Taakaanpak | 3,2 | 3,2 | 2,9 | 2,8 |
Omgaan met moeilijkheden | 3,1 | 3,2 | 2,6 | 2,6 |
Opkomen voor jezelf | 3,6 | 3,6 | 3,1 | 2,9 |
Zelfkennis | 3,3 | 3,4 | 2,5 | 2,5 |
Omgaan met gevoelens en gedrag | 3,5 | 3,5 | 2,7 | 2,6 |
Afstemmen op personen en omgeving | 3,7 | 3,7 | 3,1 | 3,0 |
Samenwerken | 3,5 | 3,6 | 3,0 | 2,9 |
Jezelf positief presenteren aan anderen | 3,6 | 3,6 | 3,3 | 3,2 |
De schoolbrede resultaten op de categorieën laten zien dat de scores op de docentversie dit schooljaar niet voldoende groeien. Op 6 van de 8 categorieën zien we dat de scores in mei/juni 2025 lager zijn dan in november 2024.
Dit kan met meerdere dingen te maken hebben:
- In mei/juni 2025 is de IKAN bij 4 klassen/normgroepen niet afgenomen. Dit zijn allemaal bovenbouwklassen. De bovenbouw klassen scoren vaak hoger. Dat komt omdat zij al meer hebben geleerd op sociaal-emotioneel gebied. Die hogere scores missen we in mei/juni 2025.
- In november 2024 zijn een aantal klassen opvallend hoog gescoord. In mei/juni zijn de scores lager, maar ook meer realistisch. Hierdoor lijkt het alsof de leerlingen niet zijn gegroeid. Dat klopt niet. De leerlingen zijn wel gegroeid op sociaal-emotioneel gebied. Maar we zien het niet terug in de scores op de IKAN.
- Binnen alle middelbare scholen van Kentalis (vso's) is vastgesteld dat de normen te hoog zijn. Daardoor zijn deze moeilijk te halen. In schooljaar 2025-2026 worden de IKAN normen aangepast.
- Het kan ook zijn dat ons aanbod op de sociaal-emotionele ontwikkeling op school in schooljaar 2024-2025 nog niet voldoende paste bij wat de leerlingen van ons nodig hadden.
Onze leerlingen zijn het sterkst in:
- Zichzelf positief presenteren aan anderen,
- Afstemmen op personen en omgeving.
Onze leerlingen hebben nog het meeste moeite met:
- Zelfkennis,
- Omgaan met gevoelens en gedrag,
- Omgaan met moeilijkheden.
Kijkend naar de data zou het voor schooljaar 2025-2026 goed zijn binnen de school aandacht te besteden aan de vaardigheden die de leerlingen nog moeilijk vinden: Zelfkennis, Omgaan met gevoelens en gedrag en Omgaan met moeilijkheden. Daarnaast is het goed met het team op zoek te gaan naar manieren om de sterke vaardigheden van de leerlingen vaker en bewuster in te zetten.
De data zijn eind schooljaar 2024-2025 met het team besproken. Na de herfstvakantie in schooljaar 2025-2026 wordt de IKAN weer opnieuw afgenomen. We zullen dan met het team nieuwe doelen en acties op stellen die gelden voor de hele school. Met deze doelen en acties gaan we als school nog beter inzetten op wat onze leerlingen van ons nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied.
Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar brengt Kentalis College Utrecht (KCU) de sociale veiligheid van de leerlingen in kaart. Dit doen wij met het instrument Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Dit is een intern instrument dat voldoet aan de inspectiekaders. Op basis van de resultaten worden schoolbrede doelen en acties uitgezet om de sociale veiligheid te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Zo zorgen wij er voor dat wij een school zijn waar iedereen zich veilig voelt.
De ambitie van KCU is dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van welbevinden ervaart, een hoge mate van veiligheid ervaart en dat zij zich niet aangetast voelen in hun veiligheid.
De MSV is in voorjaar 2025 ingevuld door 65 leerlingen. Dat is een responspercentage van 82%. Dat wordt gezien als "uitstekend".
Niet op alle categorieën wordt de doelstelling van 90% behaald:
- 91% vindt de sfeer op school goed (behaald)
- 88% vindt de sfeer in de klas goed (net niet behaald)
- 84% vindt de klasgenoten aardig (niet behaald)
- 95% vindt dat de docenten goed met hen omgaan (behaald)
Opbrengsten bestendiging van ons onderwijs
Ook het afgelopen schooljaar heeft Kentalis College Utrecht weer een bestendigingsonderzoek uitgevoerd. Uit het onderzoeksrapport plaatbestendiging en functioneren van oud-leerlingen halen we gegevens die van essentieel belang zijn om zicht te houden op het vervolgsucces van onze leerlingen en de kwaliteitszorg en leerlingenzorg die geboden wordt aan leerlingen op het KCU. Door de lage responsrate is het lastig om hieruit valide conclusies te kunnen trekken.
Overgang naar een andere school
Tussentijdse uitstroom
De grootste tussentijdse uitstroom van leerlingen vindt bij Kentalis College Utrecht plaats richting de bovenbouw van het reguliere vmbo. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Daarom stapt een aantal leerlingen over naar (met name) het regulier onderwijs met een ondersteuningsarrangement. Sommige leerlingen met een TOS krijgen na uitplaatsing nazorg en geen nieuw arrangement. Dit heeft te maken met de specifieke ondersteuningsbehoefte van deze leerlingen.
Einduitstroom
Bij de einduitstroom gaat van de TOS/SH-leerlingen het merendeel naar arbeid. Een bijna even groot deel gaat naar het regulier vervolgonderwijs (MBO). Een enkele leerling stroomt uit richting dagbesteding.
Het niveau van uitstroom in het (speciaal) voortgezet onderwijs is wisselend en past bij het gemiddelde uitstroomperspectief van Kentalis College Utrecht: VMBO/Praktijkonderwijs.
In samenwerking met ROC Midden Nederland en enkele scholen in het praktijkonderwijs biedt Kentalis College Utrecht een entree-opleiding aan. Dit verzekert een deel van de leerlingen einduitstroom van een diploma op MBO niveau 1. Met dit diploma kunnen leerlingen doorstromen naar een MBO opleiding niveau 2.
Informatie over tussentijdse uitstroom
Het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt, gaat naar het reguliere voortgezet onderwijs, dus van leerjaar 2 (VSO) naar leerjaar 3 (VO). Slechts een enkele keer stroomt een leerling uit naar een andere school, zie onderstaande tabel.
Gezien de uitkomsten stellen wij het beleid bij op de volgende punten: ouders sluiten jaarlijks vier keer aan bij het bespreken van het ontwikkelingsperspectief. Samen wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is. Leerlingen krijgen tijdens deze gesprekken de ruimte om hun leerproces toe te lichten. Leerlingen doen meer onderzoek naar en weten beter van de mogelijkheden na het KCU. Mentoren hebben een nog beter beeld van de door- en uitstroommogelijkheden.
Informatie over einduitstroom
Ambitie: minimaal 75% van de leerlingen verlaat de school op het gewenste niveau.
Het VSO praktijkonderwijs duurt gemiddeld 5 jaar. Als de leerling daarna de school verlaat, hetzij naar een vervolgopleiding op het MBO, naar arbeid, dagvoorziening of overig noemen we dat einduitstroom. De ambitie is behaald.
In onderstaande tabel is te zien waar leerlingen naartoe uitstroomden.
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 (voorlopige cijfers) | |
Tussentijdse uitstroom: | |||
VMBO 3 | 14 | 13 | 10 |
HAVO | 1 | ||
VSO | 2 | 1 | |
VSO / Arbeidsgericht | |||
PRO | 1 | 2 | |
Thuiszitter | |||
Buitenland | 1 | ||
Einduitstroom: | |||
MBO 1 (met AB) | 5 | 4 | 4 |
MBO 2-4 (met AB) | 3 | 7 | 5 |
Arbeid | 3 | 3 | 7 |
Beschutte arbeid | 1 | ||
Dagbesteding, arbeidsgericht | 1 | ||
Anders; | 1 | ||
Totaal 29 lln | Totaal 31 lln | Totaal 28 lln |
Informatie over vervolgsucces
Ieder jaar wordt in kaart gebracht hoeveel leerlingen zijn uitgestroomd op het niveau van de verwachte uitstroombestemming, zoals het in het OPP van de leerling 2 jaar eerder bepaald was. Dit heet bestendiging. We hebben een hoge ambitie: 75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan). De norm is behaald.
Onderstaande gegevens gaan over leerlingen die zijn uitgestroomd in het schooljaar 2023-2024 en die einduitstromers zijn (dus na het afronden van hun vso-schoolloopbaan; het gaat hier niet om de tussentijdse uitstromers.)
Van leerlingen die in 2023-2024 uitstroomden geldt voor onze school dat:
Uitgestroomde leerlingen 2023-2024 | aantal leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 01-10-2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt. | 13 (=87%) |
Aantal leerlingen dat zich op 01-10-2024 boven het uitstroomniveau bevindt. | 1 (=7%) |
Aantal leerlingen dat zich op 01-10-2024 onder uitstroomniveau bevindt. | 1 (=7%) |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 01-10-2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevinden. | 0 |
Ervaringenonderzoeken
Leerlingervaringenonderzoek 2025
Eén keer in de twee jaar brengt Kentalis College Utrecht (KCU) de ervaringen van de leerlingen in kaart. Dit doen wij met het instrument leerlingenervaringenonderzoek via WMK. Dit is een door Kentalis ontwikkeld instrument dat voldoet aan de inspectiekaders. Op basis van de resultaten worden schoolbrede doelen en acties uitgezet om positieve leerlingenervaringen op school te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Zo zorgen wij voor een school waar de leerlingen zich prettig voelen en zo goed mogelijk tot leren kunnen komen. De ambitie van Kentalis is dat leerlingen tevreden zijn over de kwaliteit van de school. Hierbij wordt de norm van >3.0 gebruikt. Deze ambitie wordt niet behaald op alle domeinen. De ambitie van >3.0 wordt niet behaald op de domeinen kwaliteit, schoolklimaat en informatie en nét niet op het domein ondersteuning. Op het gebied van lesgeven en pedagogisch klimaat zijn de leerlingen tevreden. De leerlingen geven KCU een 6.0 als cijfer. Dit is een voldoende maar we vinden dit niet genoeg. KCU streeft er naar om dit cijfer te verhogen.
We moeten bij de analyse meenemen dat de spreiding tussen de klassen erg groot is; sommige klassen zijn erg tevreden en andere klassen een heel stuk minder. We gaan er met de collega's een diepere analyse op uitvoeren om hierin van elkaar te leren. De feedback vanuit de leerlingenraad is hierbij ook erg belangrijk en dit wordt meegenomen in het plan van aanpak.
De ambitie van >3.0 van Kentalis blijft gehandhaafd.
Inspectie
De basiskwaliteit van de school is in 2023 door de inspectie vastgesteld als 'voldoende'. Op het gebied van kwaliteitszorg ziet de inspectie onze school op enkele indicatoren zelfs als 'goed'.
Ons brede aanbod in samenwerking met de regio wordt geprezen en goed bevonden.
Maatregelen 2025-2026
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende doelen en maatregelen die worden uitgevoerd in 2025-2026. Deze doelen zijn/worden (nader) omschreven in het jaarplan 2025 en 2026 en zijn gelinkt aan het schoolplan 2024-2027.
- De Gouden Weken – we gaan hier wederom op inzetten en dit jaar ook expliciet aandacht geven aan de inzet van De Zilveren Weken (na de kerstvakantie).
- We hebben een studiedag ‘Schurende gesprekken voeren’ gepland als vervolg op de Struisvogelsessie.
- De vertrouwenspersoon zal zich goed profileren komend schooljaar.
- De implementatie van RIS krijgt een vervolg; er staat een studiemoment gepland en RIS is van aandachtsfunctionaris een kleine teamtaak in beide teams geworden.
- Het afgelopen jaar ontwikkelde plan om 'de stem van de leerling' anders/meer te laten horen wordt geïmplementeerd in de school.
- We zullen wederom de anti-pestlessen in de mentorgroepen geven. Ook wordt gekeken naar een uitstapje van de eerstejaars in het kader van tegengaan Pesten.
- Meer plezier op school! Aandacht voor het leerplezier van onze leerlingen. In het leerlingenervaringenonderzoek kwam naar voren dat leerlingen nog niet altijd met veel plezier naar school gaan. Samen met het team én de leerlingen zelf zullen we oplossingen formuleren voor in de klas/lessen en gezamenlijke ruimtes.
- We hebben gezamenlijk meer aandacht voor schoolregels aan het begin van het nieuwe schooljaar (in onderwijsteams en in klassen).
- We zullen het gesprek opnieuw openen over het telefoonbeleid omdat tijdens de evaluatie bleek dat enkele collega's zien dat de leerlingen in de pauzes weinig communiceren met elkaar.
- Leesplezier: de nieuwe bibliotheek wordt verder in het lesprogramma geïmplementeerd.
- Alle docenten van het KCU hebben aandacht voor de basisvaardigheden Nederlands in hun lessen; met name de woordenschatdidactiek en de strategie bij het begrijpend lezen.
- Alle docenten op het KCU weten welke rekentaal we hanteren in de lessen. Leerlingen herkennen de rekentaal en kunnen gemakkelijker de transfer maken van het geleerde naar andere (praktijk)situaties.
- We zetten in op extra oefenen op maat voor de basisvaardigheden rekenen en taal – aanschaf methode Studyflow en op het rooster 1 uur per week.
- Onze leerlingen in het Praktijkonderwijs gaan de theorie van de taal en het rekenen aan de praktijk koppelen door te oefenen in de praktijksimulatie en levensechte leeromgeving KIB 2.0.
- Acties uitzetten op verhogen resultaten Engels in het vmbo. De meeste acties die ingezet zouden worden in 2024-2025 zijn niet uitgevoerd.
- Acties uitzetten op het bij elkaar brengen van de methode en doelen in het curriculum enerzijds en de JIJ-toetsen anderzijds in het praktijkonderwijs.
- We gaan een tweede moderne taal invoeren in het curriculum van het vmbo. Dit is een opdracht vanuit de inspectie.
- We werken aan vernieuwing van het toetsbeleid en curriculum in het vmbo met hulp van Vernieuwenderwijs!.
- We implementeren het digitaal portfolio (Simulise) in het PrO.
- PE-TOS wordt in de lessen geïmplementeerd ter ondersteuning van de psycho-educatie.
- De nazorgcoördinator geeft verder vorm aan het alumni-beleid; duidelijk is hoe en wanneer KCU contact onderhoudt met oud-leerlingen. Contactgegevens oud-leerlingen zijn voorafgaand aan uitstroom bekend bij de administratie.