Pedagogisch klimaat
Op het Kentalis College Utrecht zorgen we voor een veilige en fijne leeromgeving. Leerlingen met TOS, taalproblemen en gehoorproblemen hebben soms iets anders of extra’s nodig om goed te kunnen leren. Daarom zorgen we voor duidelijkheid, voorspelbaarheid en ruimte om te oefenen met communiceren, omgaan met emoties en handige keuzes maken. We werken in kleine groepen, met aandacht voor elke leerling.
We geloven dat jongeren zich alleen kunnen ontwikkelen als ze zich veilig, gezien en begrepen voelen. We kijken naar wat een leerling wél kan en bouwen daarop verder. Fouten maken hoort erbij, daar leer je van.
Samen met ouders en verzorgers bouwen we aan vertrouwen en een goede band. We vinden het belangrijk dat iedere leerling stap voor stap leert om zelf keuzes te maken, eigen doelen te stellen en zelfstandiger te worden. Zo bereiden we leerlingen voor op een passende vervolgopleiding, werk en meedoen in de maatschappij.
Schoolregels
We vinden het belangrijk dat leerlingen en volwassenen zich prettig en veilig voelen op school. Daarom hebben we duidelijke schoolregels. Die zijn voor iedereen gelijk en gelden overal op school. Zo weten leerlingen, ouders en medewerkers wat ze van elkaar kunnen verwachten.
Onze regels helpen om goed met elkaar om te gaan. We spreken elkaar aan op gedrag, geven complimenten bij goed gedrag en helpen als iets niet lukt. We leggen altijd uit waarom een regel belangrijk is. Leerlingen leren daardoor niet alleen wat de regels zijn, maar ook waarom ze belangrijk zijn.
![]() | ![]()
|
Burgerschap
Onze leerlingen leren actief mee te doen in de samenleving: op school, thuis, op stage en in hun vrije tijd. Ze leren vragen stellen, samenwerken, hun mening geven, verantwoordelijkheid nemen en rekening houden met anderen.
We praten met leerlingen over onderwerpen als respect, omgaan met verschillen en luisteren naar elkaar. We laten leerlingen oefenen met vaardigheden die nodig zijn om mee te doen in de samenleving. Dat doen we in de klas, tijdens activiteiten en via stages. Ook werken we aan zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Burgerschapsonderwijs is bij ons niet alleen een apart vak, maar verweven in ons hele onderwijs. We sluiten aan bij wat er speelt in de wereld én in het leven van onze leerlingen.
Omgaan met media
Onze leerlingen groeien op in een wereld vol informatie, beelden en berichten. We leren hen hoe ze media veilig en verstandig kunnen gebruiken. Dat noem je ook wel: digitale geletterdheid. Bijvoorbeeld: hoe gebruik je digitale media? Wat deel je wel of niet online? Hoe herken je nepnieuws? En wat doe je als iemand iets vervelends zegt op social media?
We praten hierover met leerlingen én met ouders. Zo leren we samen hoe je je online kunt gedragen, jezelf kunt beschermen en anderen respectvol behandelt.