Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Wij ontwikkelen ons richting goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten en ervaringen in schooljaar 2022-2023 zijn er maatregelen genomen. De belangrijkste resultaten voor u als ouder/verzorger en de leerlingen kunt u hier lezen.

Goed en ambitieus onderwijs:

1. Didactisch handelen verder verbeteren: doelgericht lesgeven, activerende werkvormen inzetten, gerichte feedback geven.

2. Ondersteuningsgesprekken zijn gericht op het handelen van de professional.

Uitkomst:
Er is teambreed gewerkt aan het verbeteren van het didactisch handelen. Uit klassenbezoeken blijken de onderdelen waarop is ingezet (doelgericht werken, activerende werkvormen en gerichte feedback) ook veel vaker zichtbaar in de lessen.  

In ondersteuningsgesprekken is er altijd aandacht voor het handelen van de professional. Samen wordt er gekeken naar de onderdelen waar de professional invloed op heeft in zijn of haar les en worden hier waar mogelijk acties opgezet.

Communicatie:

3. School en ouders/ verzorgers communiceren vroegtijdig en gelijkwaardig met elkaar.

4. Leerlingarena inzetten op een studiedag met leerlingen.

5. Nieuw leerlingvolgsysteem introduceren met meer overzicht voor huiswerk en een duidelijker cijferoverzicht.

Uitkomst:
Ouders en leerlingen worden vroegtijdig betrokken bij de ontwikkeling van een leerling. Zij worden actief uitgenodigd om mee te denken in bijvoorbeeld een CvL-vergadering. Aan de start van het schooljaar vragen we ouders om mee te denken in kortdurende werkgroepen over onderwerpen waar hun interesse ligt. Dit jaar was dit onder andere het meedenken over het zelfstandig laten reizen van leerlingen en de inrichting van het nieuwe leerlingvolgsysteem. 

Vanaf september 2023 gaan wij volledig over op het nieuwe leerlingvolgsysteem. Met het invoeren van Som2day hebben leerlingen en ouders een beter overzicht over het huiswerk en van de behaalde cijfers.

De leerlingarena wordt doorgeschoven naar volgend schooljaar (2023-2024)

Organisatie op orde: 

6. De overlegstructuur, jaarplanning en ondersteuningsstructuur sluiten logisch op elkaar aan. 

7. We werken consequent aan een verbetercultuur. We zijn nieuwsgierig en worden 'elke dag samen een beetje beter' (Stichting LeerKRACHT).

8. De visieontwikkeling en profilering van de school zijn doorleefd en wordt uitgedragen. Het is duidelijk wat de dr. J. de Graafschool biedt: wat zijn de 7 zekerheden van ons VMBO-onderwijs en het praktijkonderwijs? 

Uitkomst:
De verschillende structuren zijn op elkaar afgestemd: in de jaarplanning worden de overlegstructuren over het jaar heen weergegeven. De overlegstructuren zijn logisch weggezet in het jaar naar aanleiding van de momenten van opbrengsten. 

Wekelijks is het team met en van elkaar aan het leren aan de hand van de doelen op het verbeterbord. Het team is met elkaar in gesprek over de kwaliteit van het onderwijs binnen hun lessen. 

De visie van de school is met het team opnieuw vastgesteld. Hieruit zijn een aantal speerpunten naar voren gekomen die komend schooljaar verder verankerd moeten gaan worden, zodat deze meteen herkenbaar zijn voor een ieder die onze school binnen komt lopen.

Onderwijsresultaten

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids.

Op onze school werken we volgens de 4D-cyclus. De 4 D’s staan voor: Data, Duiden, Doelen en Doen. Toetsresultaten zijn DATA. Leerlingen kunnen toetsresultaten halen op bijvoorbeeld methodegebonden toetsen en op Cito-toetsen. We DUIDEN, oftewel analyseren, twee keer per jaar de rapportcijfers die de leerlingen hebben gehaald.

Dit doen we in het vmbo één keer per jaar met de Cito-resultaten tot en met leerjaar 3. De Cito-toets richt zich daar op de volgende onderdelen:

  • Nederlands leesvaardigheid,
  • Nederlands woordenschat,
  • Engels leesvaardigheid,
  • Engels woordenschat en
  • Rekenen/Wiskunde.

In het praktijkonderwijs maken de leerlingen twee keer per jaar twee Cito-toetsen: Arbeid Begrijpend lezen en Arbeid Rekenen-Wiskunde. We duiden de resultaten van de Cito-toetsen in het praktijkonderwijs daarom twee keer per schooljaar.

Op basis van de behaalde resultaten stellen we per groep DOELEN op om ervoor te zorgen dat alle leerlingen in de groep functioneren op hun uitstroomprofiel (arbeid of vervolgonderwijs). Vervolgens gaan we aan de slag met deze doelen in het lesaanbod in de klas: het DOEN. Hiermee is de 4D-cylcus doorlopen.

Steeds als er nieuwe data zijn, zoals nieuwe rapportcijfers of nieuwe Cito-resultaten, doorlopen we de 4D-cyclus opnieuw. Op deze manier verbeteren wij ons onderwijs continu.

Opbrengsten vervolgonderwijs

Het is onze ambitie dat 60% van de vmbo-leerlingen aan het einde van de onderbouw, dus aan het eind van het tweede leerjaar, functioneert op of boven het niveau van zijn uitstroomprofiel (vmbo-bb, vmbo-kb of vmbo-tl) voor de vakken Nederlands, Engels en Rekenen/Wiskunde. Wij kunnen uit de Cito-resultaten afleiden of wij deze ambitie halen.

In schooljaar 2022-2023 hebben we onze ambitie behaald op de onderdelen Engels Woordenschat  (65%) en Rekenen/Wiskunde (74%). Op de onderdelen Nederlands Leesvaardigheid, Nederlands Woordenschat en Engels Leesvaardigheid hebben we onze ambitie niet behaald.

Examenleerlingen

Het is onze ambitie dat 95% van onze examenleerlingen slaagt. Het slagingspercentage in schooljaar 2022-2023 was 100%.  Hiermee hebben we onze ambitie behaald.

Maatregelen

We hebben onze ambitie voor Nederlands Leesvaardigheid, Nederlands Woordenschat en Engels Leesvaardigheid niet behaald. Er is een uitgebreide analyse van de Cito resultaten gedaan, met het team aangestuurd door de intern begeleider. We zullen bij de start van het volgende schooljaar tijdens de eerste organisatorische vergadering van het schooljaar (week 2) met het team vaststellen welke interventies we nemen om onze ambitie voor de hiervoor genoemde onderdelen te behalen.

Opbrengsten Arbeid

Het is onze ambitie dat 60% van de leerlingen in het praktijkonderwijs aan het einde van het derde leerjaar op of boven E4-niveau functioneert op de Cito-toets Arbeid begrijpend lezen. We hebben deze ambitie behaald (100%).

Het is onze ambitie dat 60% van de leerlingen in het praktijkonderwijs aan het einde van het laatste leerjaar op of boven E5-niveau functioneert op de Cito-toets Arbeid begrijpend lezen. We hebben deze ambitie  behaald (83%).

Voor de Cito-toets Arbeid Rekenen-Wiskunde is het onze ambitie dat 60% van de leerlingen aan het einde van het derde leerjaar op of boven E5-niveau functioneert. We hebben deze ambitie ruimschoots behaald (100%).

Voor de Cito-toets Arbeid Rekenen-Wiskunde is het onze ambitie dat 60% van de leerlingen aan het einde van het laatste leerjaar op of boven E6-niveau functioneren. We hebben deze ambitie ook ruimschoots behaald (100%).

Alle praktijkonderwijsleerlingen die in schooljaar 2022-2023 van school zijn gegaan, hebben een diploma praktijkonderwijs gehaald.

Maatregelen

We hebben onze ambities in het praktijkonderwijs behaald. We streven er als team naar om onze leerlingen in het praktijkonderwijs functioneel geletterd de maatschappij in te laten gaan (1f niveau). We onderzoeken hierbij de leerlijnen en de tussendoelen voor de kernvakken.

Opbrengsten sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren

Twee keer per jaar brengt de dr. J. de Graafschool de sociale competenties van alle leerlingen in kaart. Sinds schooljaar 2021-2022 maken we gebruik van de vragenlijst IKAN (ik en de ander). Op basis van de resultaten ondersteunen en begeleiden we de leerlingen zo gericht mogelijk, zo worden de leerlingen optimaal voorbereid op een zoveel mogelijk zelfredzaam functioneren in de maatschappij. De ambitie is dat leerlingen zelfredzaam zijn, dit kan ook met een hulpmiddel zijn. Dat betekent dat we op leerling niveau voor alle competenties streven naar een gemiddelde van boven de 3.0 punten. We zijn tevreden als 75% van de leerlingen dit haalt. Bij de najaar meting is op de leerling versie deze norm behaald, op de docentversie nog niet. We willen recht doen aan de leerlingen en docenten, hierdoor wordt er gewerkt aan een normenoverzicht per jaar en onderwijsniveau, zodat bij een volgende afname geanalyseerd kan worden of de leerling op koers is, dit zal ons meer handvatten bieden voor de in te zetten ondersteuning.  In het voorjaar is de IKAN voor het eerst digitaal afgenomen, hiervan zijn nog geen resultaten bekend.

Opbrengsten sociale veiligheid

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school, dit doen we middels de vragenlijst Monitor Sociale Veiligheid. De Kentalis ambitie is:

  • Meer dan 90% van de leerlingen ervaart een hoge mate van welbevinden
  • Meer dan 90% van de leerlingen ervaart een hoge mate van sociale veiligheidsbeleving in de school
  • Meer dan 90% van de leerlingen ervaart geen aantasting van de fysieke en sociale veiligheid

Alle ambities zijn behaald. Ruim 98% van de deelnemende leerlingen geeft aan het fijn te vinden op de dr J. de Graafschool. Een goede omgang tussen docent en leerling draagt bij aan een positief leerklimaat in de klas. Dat docenten fijn met leerlingen omgaan wordt door 97% van de leerlingen aangegeven. In het algemeen is de veiligheidsbeleving van leerlingen hoog, gemiddeld 95%. Per klas heeft de mentor het eigen klassenrapport ontvangen en deze is niet herleidbaar besproken met de leerlingen in de klas door de mentor. Op basis van de klasrapportage zijn groepsafspraken gemaakt.

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar zijn er 26 leerlingen uitgestroomd. Vijf leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die voor het einde van het voorgezet speciaal onderwijs naar een andere school gaan. 21 leerlingen zijn aan het eind van het voortgezet speciaal onderwijs uitgestroomd dit noemen we einduitstroom. 

Informatie over eind uitstroom

In onderstaande tabel kunt u zien hoeveel leerlingen er aan het eind van de schoolloopbaan zijn uitgestroomd.

Tabel einduitstroom VSO

 

2020-2021

 

2021-2022

 

2022-2023

 

MBO niveau 1

1

4%

1

4%

1

5%

MBO niveau 2

9

36%

8

29%

6

29%

MBO niveau 3

4

16%

2

7%

5

24%

MBO niveau 4

3

12%

7

25%

 

 

VO-havo (na vmbo)

3

12%

1

4%

 

 

VO-vmbo tl

 

 

 

 

1

 

5%

Reguliere arbeidsplaats

1

4%

5

18%

3

14%

Beschut werk

 

 

 

 

2

10%

Dagbesteding

4

16%

2

7%

3

14%

Onbekend (herexamens)

   

2

7%

 

 

Totaal

25

100%

28

100%

21

100%

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

In onderstaande tabel kunt u zien hoeveel leerlingen er tussentijds zijn uitgestroomd.

Tabel tussentijdse uitstroom

 

2020-2021

 

2021-2022

 

2022-2023

 

VSO arbeid/praktijkgericht

1

14%

   

 

 

Pro regulier

2

29%

3

30%

2

40%

Cluster 3 of 4 onderwijs

2

29%

3

30%

1

20%

Vmbo regulier

1

14%

2

20%

1

20%

MBO niveau 1

1

14%

1

10%

 

 

MBO niveau 2

       

 

 

Dagbesteding

1

14%

1

10%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buitenland

1

14%

   

 

 

Onbekend (in proces)

   

1

10%

1

20%

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

7

100%

10

100%

5

100%

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op het niveau zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging.

Doelen van de bestendiging zijn:

  • Zicht houden op het vervolgsucces van onze leerlingen;
  • Zicht houden op de kwaliteitszorg en de leerlingenzorg die wij bieden aan onze leerlingen.

Kentalis heeft op het gebied van bestendigingsopbrengsten de volgende ambities voor het VSO:

  1. 75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in de vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP).
  2. 75% van de uitgestroomde leerlingen is, passend bij de mogelijkheden, in staat om te gaan met de gevolgen van de beperking.
Bestendiging einduitstroom VSO  
  2020-2021
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen 28
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 22

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

*waarvan 4 leerlingen boven up en 2 leerlingen onder up.

6*

Response rate alle leerlingen (tussentijds en uitstroom) 100%

Analyse einduitstroom

Schooljaar 2020-2021

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, is in schooljaar 2020-2021 net niet behaald (73%). De Inspectie van het onderwijs houdt als norm tenminste 75% aan. De ambitie dat 75% van de uitgestroomde leerlingen, passend bij de mogelijkheden, in staat is om te gaan met de gevolgen van de beperking, is in schooljaar 2020-2021 behaald (78%).

Schooljaar 2021-2022

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, is in schooljaar 2021-2022 behaald (79%). De ambitie dat 75% van de uitgestroomde leerlingen, passend bij de mogelijkheden, in staat is om te gaan met de gevolgen van de beperking, is in schooljaar 2021-2022 behaald (100%).

Maatregelen

In schooljaar 2021-2022 hebben we onze ambitie dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld behaald (79%). Om onze ambitie ook het komende schooljaar te behalen, borgen we de volgende maatregelen:

  • We organiseren een terugkomdag, waarbij we het de oud-leerlingen gemakkelijk maken om de enquête in te vullen voor het ophalen van de voor de bestendiging benodigde gegevens.
  • We bellen oud-leerlingen na. Dit is een vast onderdeel van de tijdslijn kwaliteitszorg van onze school geworden.

In schooljaar 2021-2022 hebben we onze ambitie dat 75% van de uitgestroomde leerlingen, passend bij de mogelijkheden, in staat is om te gaan met de gevolgen van de beperking, behaald (100% heeft dit doel behaald). We gaan verder met Spraakwaterval. Dit lijkt goed aan te sluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften die onze leerlingen op sociaal-emotioneel en communicatief vlak hebben.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Leerlingen ervaringenonderzoek

In juli 2022 heeft het laatste leerlingentevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. De leerlingen geven de school het eindcijfer 6.7. 

De leerlingen geven aan tevreden te zijn over hoe er met hen wordt omgegaan. De docenten geven duidelijk aan wat er van hen word verwacht in zowel het gedrag als in het leren. De leerlingen geven aan dat de lesstof goed wordt uitgelegd. Daarnaast geven leerlingen aan dat hun mening ertoe doet: zij ervaren genoeg ruimte om aan te geven wat zij belangrijk vinden.

Als aandachtspunt komt naar voren dat de leerlingen weinig invloed ervaren op wat er geleerd wordt. Ook geven de leerlingen aan dat er weinig afwisseling is in werkvormen en weinig feedback wordt gegeven op het lesdoel. Met betrekking tot de school geven de leerlingen aan dat de school er verzorger en netter uit zou kunnen zien.

In het afgelopen schooljaar is er aan veel van de bovenstaande punten gewerkt. De uitkomsten van de teamscan op de didactische vaardigheden kwamen overeen met de bevindingen van de leerlingen. Er is via de verbetergroepen aandacht geweest voor de didactische vaardigheden van de docenten op het gebied van activerende werkvormen en het geven van feedback. Hier is een groei in vaardigheden zichtbaar. Ook heeft in de zomervakantie van 2022 de inrichting van de aula een update gekregen naar aanleiding van de input van de leerlingen.

Ouderervaringen onderzoek

In april 2022 heeft het meest recente Kentalis onderzoek Ouderervaringen plaatsgevonden. De ouders/verzorgers geven de dr J. de Graafschool het cijfer 6,9 (in de vorige meting van 2018 was dit een 7,6). Opgemerkt moet worden dat de respons van ouders/verzorgers laag was, namelijk 23% (28 van de 124 respondenten hebben het onderzoek ingevuld).

Als sterk worden benoemd:

  • Het schoolklimaat, er heerst een veilige en prettige sfeer op school, er is een goed contact met andere klasgenoten.
  • Het imago van de school; ik raad andere ouders/verzorgers aan deze school voor hun kind te kiezen.
  • De schoolresultaten; mijn kind ontwikkelt zich goed op deze school.

Aandachtpunten voor de school zijn:

  • Het onderwijsleerproces verder verbeteren.
  • Het leren aantrekkelijk maken voor leerlingen.
  • Beter aansluiten bij de mogelijkheden van mijn kind.
  • Betere communicatie met ouders/verzorgers en leerlingen.
  • De mening van ouders/verzorgers telt mee op school.
  • De school overlegt met mij over het onderwijsaanbod.
  • Het leerlingvolgsysteem (Itslearning) wordt als onoverzichtelijk ervaren.
  • Er is moeilijk overzicht te krijgen van huiswerk en resultaten.

Het afgelopen schooljaar zijn hier al interventie op ingezet door over te stappen op Somtoday. Dit leerlingvolgsysteem geeft een duidelijk overzicht van huiswerk en resultaten. Daarnaast is er in de verbeterborden aandacht geweest voor gelijkwaardige relaties om meer ruimte te geven voor de inbreng en standpunten van leerlingen en ouders.

Medewerker tevredenheidsonderzoek

Elke vier jaar worden er medewerker tevredenheid onderzoeken binnen Kentalis afgenomen. Het meest recente onderzoek dateert van maart 2023. De respons gemiddeld te noemen; 52% van het personeel heeft de vragenlijst ingevuld. Als positieve punten werden benoemd het voldoende steun krijgen bij veranderingen, tijdig geïnformeerd worden over komende veranderingen, uitgedaagd voelen om je te blijven ontwikkelen, kans te krijgen over het leren van elkaar. Dit is een flinke ontwikkeling want eerder werd met name het ondersteunen bij veranderingen en het tijdig informeren als onvoldoende gescoord.

Als verbeterpunten valt op dat Kentalis als organisatie door medewerkers overwegend als minder positief wordt  ervaren. Met name de 'ondersteuning' vanuit de ondersteunende diensten en de waardering vanuit Kentalis als werkgever zijn beneden het gemiddelde. Ook blijft het voor professionals een aandachtspunt om vanuit het leerlingperspectief te blijven denken, belangrijk dus om de slogan 'wat heeft de leerling eraan' scherp te houden.

In de onderwijsaudit uitgevoerd op 14 november 2022 gaven alle teamleden waarmee gesproken is aan dat er duidelijk een nieuwe wind waait: rollen en taken zijn duidelijk en collega’s worden aangesproken als zij niet handelen conform rollen, taken en afspraken. Ook is er duidelijk meer samenwerking, bijvoorbeeld binnen de verbeterteams die wekelijks werken met behulp van de verbeterborden.

Audit of inspectie

Op de Kentalis dr. J. de Graafschool hebben in de afgelopen jaren veel wisselingen van schoolleiding plaatsgevonden. Sinds 1 april 2021 heeft de school een nieuwe directeur in vaste dienst. Per 1 augustus 2021 is de tweehoofdige directie volledig waarbij beide directeuren in vaste dienst zijn.

De auditoren merken, in november 2021, op dat de school stappen in de goede richting zet. Zij stellen dat de directie een heldere lijn heeft uitgezet en laat zien deze lijn te volgen. Daarnaast geeft zij heldere kaders en spreekt het team daar op aan. Het team geeft aan dat de rollen en taken helder zijn en de directie en de staf hier ook daadwerkelijk op sturen.

De auditoren vervolgen door te stellen dat: de directie vooraf heeft aangegeven waar zij op heeft ingezet. Dit zien we op alle door de directie genoemde onderdelen terug in de praktijk. Onderwijstijd (OP4), toetsing & afsluitingen (OP6), resultaten (OR1) en visie, ambities en doelen (SKA1) waren in april onvoldoende. Deze standaarden zijn bij deze audit met een voldoende beoordeeld. Op de standaarden kwaliteitscultuur & evaluatie en verantwoording & dialoog zien we significante ontwikkeling.

Uit het inspectiebezoek dat heeft plaatsgevonden in oktober 2022 is deze stijgende lijn eveneens waarneembaar geweest. De inspectie stelt dat: 'het team van het Kentalis Dr. J. de Graafschool een buitengewone prestatie heeft geleverd.' Ook stelt zij dat: 'Het verbetertraject heeft geleid tot een professionele kwaliteitscultuur in de school waarin medewerkers wekelijks met en van elkaar leren. Er is een structuur opgezet voor kwaliteitszorg en er is focus aangebracht in de onderwijsontwikkeling. De kwaliteit van de lessen is op orde, net als die van het onderwijsaanbod.'

Kortom een flinke ontwikkeling. Daarnaast is er een herstelopdracht op het burgerschapsonderwijs voor het vmbo (wat bieden we wanneer aan?) en op het onderdeel zicht op ontwikkeling en begeleiding. Dit laatste punt gaat met name over de vraag: Welke informatie hebben de professionals over de leerontwikkeling en hoe werken we daar als team gericht mee in de klassen?  

Op 25 september 2023 volgt een nieuw inspectiebezoek. Hierbij worden de verbeteropdrachten opnieuw bekeken door de inspecteurs.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd. De leeropbrengsten van de school en de opbrengsten van sociale veiligheid zijn eerder al beschreven. Tevens zijn er maatregelen opgesteld indien dit noodzakelijk was.

Nieuwe maatregelen worden op deze pagina weergegeven. Enkele maatregelen van vorig jaar vragen nog om borging, zodat deze structuren goed ingebed kunnen worden in de organisatie.

Borging van recente maatregelen

  • Leren met en van elkaar (verbetercultuur vasthouden in bordgroepen). We willen vanuit de wens om beter te worden met elkaar ontwikkelen. Dit doen we vanuit een open en nieuwsgierige houding.
  • Zichtbaar en nieuwsgierig, we blijven investeren in een intensievere samenwerking met onze reguliere partner. We voeren een haalbaarheidsonderzoek uit om te onderzoeken hoe we intensiever kunnen gaan samenwerken met het Montessori Vaklyceum.
  • Vroegtijdig en gelijkwaardig communiceren met ouders/verzorgers. 
  • Leerlingarena inzetten op een studiedag met leerlingen.

Nieuwe maatregelen

Goed en ambitieus onderwijs

  • Didactisch handelen verder verbeteren: we richten ons op leerdoelgestuurd onderwijs, activerende interactie, expliciet maken van het leerproces, betekenisvolle leeromgeving en differentiatie.

Communicatie

  • De inrichting en het gebruik van Somtoday afstemmen en evalueren met ouders en leerlingen.

Organisatie op orde

  • De visieontwikkeling en profilering van de school zijn doorleefd en worden uitgedragen. De visie van de dr. J. de Graafschool is duidelijk herkenbaar in de school.