Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Met pedagogisch klimaat bedoelen we alles wat in een omgeving is, dat ervoor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan een goede schoolsituatie en aan een veilige school. Wij zien onze school als een oefenplaats om te leren wie je bent en hoe je met anderen om dient te gaan. Er mogen daarbij fouten gemaakt worden, want van fouten maken leer je alleen maar.

We vinden het belangrijk dat er respectvol met elkaar wordt omgegaan. De volwassenen dienen daarbij als voorbeeld. Zij zijn er ook om de leerlingen te ondersteunen in hun groei naar volwassenheid en zodanige begeleiding te beiden dar groei kan plaatsvinden.

 

DGS In de klas

 

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschap

 

In onze visie op onderwijs worden de uitgangspunten voor het pedagogisch en didactisch handelen beschreven. Hierbij komt al duidelijk naar voren dat een belangrijk doel van ons onderwijs is dat leerlingen zich zoveel mogelijk ontwikkelen tot autonome burgers. Wij zien dit niet als een apart vak, maar burgerschap komt geïntegreerd aan bod. We hebben een overzicht gemaakt welke thema's wanneer aan bod komen zodat we dit dekkend kunnen aanbieden.

Burgerschapsvorming is het leren omgaan met de samenleving. Door middel van activiteiten en onderwijs leren de leerlingen een mening te vormen en te beargumenteren. Leerlingen leren eveneens omgaan met verschillende meningen.

De leerlingen leren de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur en de diversiteit binnen deze cultuur. We stimuleren leerlingen om een bredere kijk te hebben op de samenleving en onderwerpen als democratie, emancipatie en vrijheid van meningsuiting. Om de leerlingen bewust te maken werken we soms thematisch bijvoorbeeld bij het thema globalisering. Een voorbeeld hiervan is het werken met 'cross your borders' leerlingen besturen een fictief land en moeten gezamenlijk afwegingen moesten maken waarbij dilemma's voorgelegd worden. 

We willen zelfbewuste en mondige leerlingen met respect voor andere opvattingen vormen. Onze leerlingen kunnen in de school als oefenplaats leren samenwerken en samenleven. Op onze school is communicatieve zelfredzaamheid een doel. Hier werken we met de lessen ‘spraakwaterval’ aan. We leren onze leerlingen wat zeggenschap voor hen betekent en wat het betekent om eigenaar te zijn van hun sociale omgeving.

Onze doelstelling is dat onze leerlingen leren om betrokken te zijn bij de maatschappij en dat ze weten wat hun plek en hun invloed is. Dit betekent ook dat ze moeten weten waar ze hulp kunnen krijgen indien dit noodzakelijk is.

Leerlingenraad (LR) 

Een goede school maken we samen

De leerlingen zijn georganiseerd in de leerlingenraad (LR). Zo worden ze betrokken bij het onderwijs. De LR bestaat uit leerlingen van alle jaarlagen en zorgt ervoor dat de stem van de leerling wordt gehoord. De leerlingen worden door hun klas gekozen als vertegenwoordiger. Het overleg wordt georganiseerd door twee medewerkers en de directie wordt op verzoek uitgenodigd om deel te nemen. In het leerlingenoverleg gaat het onder meer over de kwaliteit van het onderwijs en de sfeer op de school. Ook praktische zaken zoals inrichting van school of schoolplein kunnen aan de orde komen. 

Het team van de dr. J. de Graafschool werkt met de methodiek van Stichting LeerKRACHT. De verbeterdoelen waaraan door het team gewerkt wordt, krijgen ook een plek in de LR. Zo wordt bijvoorbeeld door middel van enquêtes of vraaggesprekken met leerlingen geïnventariseerd op welke manier zij het effect merken van de acties van het team. 

De leerlingenraad komt eens per 6 weken bijeen. 

Veiligheid

Onze school zorgt voor een veilig schoolklimaat. Leerlingen zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als zij zich veilig voelen. Een veilige school is een school waar voortdurend serieus aandacht wordt gegeven aan het realiseren van een veilig schoolklimaat en aan het voorkomen, signaleren en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag (waaronder pestgedrag).

Voor het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag ondernemen wij verschillende acties:

  • Aandacht voor positieve groepsvorming in de zogenaamde Gouden en Zilveren Weken;
  • Organisatie van de Week van de Liefde, waarin aandacht is voor liefde in de breedste zin;
  • Hanteren van de Gouden Regels van de school.
  • Het opstellen van groepsregels;
  • Voorlichting door Bureau Halt over sociale media en online veiligheid;
  • Bespreken pestprotocol in de klas;

Bij overtreding van de gedragsregels binnen de onderwijseenheden van Kentalis, hanteren we de herstelgerichte aanpak. Dit betekent dat, voor zover mogelijk, iedereen die betrokken is bij de overtreding betrokken wordt bij het gezamenlijk vaststellen en benoemen van de schade. Ook wordt besproken en vastgesteld wat de behoeften en verplichtingen van een ieder zijn. Het uiteindelijk doel is dat iedereen gehoord wordt, zich gezien voelt en dat de relatie hersteld kan worden.

Voor het signaleren van grensoverschrijdend gedrag spelen mentoren in het bijzonder een actieve rol. Jaarlijks monitoren we ook de veiligheid van onze leerlingen middels vragenlijsten, zoals is vastgelegd in het beleidsdocument ‘Ambities Kentalis Onderwijs’. De resultaten worden geduid op school-/groeps- en leerling niveau. De resultaten worden gebruikt om het onderwijsaanbod af te stemmen en/of het beleid aan te passen. We verantwoorden ons hierover in de schoolgids. De resultaten leggen we voor aan de Inspectie van het Onderwijs.

Vanaf schooljaar 2022-2023 monitoren we ook structureel de veiligheid op het gebied van relaties, intimiteit en seksualiteit (RIS). Bij het aanpakken van pestsituaties hanteren wij het pestprotocol dat uitgaat van de herstelgerichte aanpak van Kentalis. Daarnaast hanteren wij een incidentprotocol.

Vanaf schooljaar 2022-2023 wordt het 5G model gebruikt. Het is een visueel hulpmiddel dat wordt ingezet bij onenigheid of (pest)incidenten om gedrag, gedachten en emoties in kaart te brengen en de onderlinge samenhang inzichtelijk te maken.

 

5G model

 

Onze visie is dat je kunt leren van gemaakte fouten en incidenten. Onze school analyseert periodiek alle meldingen en gaat na of er acties nodig zijn om incidenten in de toekomst te voorkomen. Door in te grijpen bij pestgedrag en duidelijk aan te geven welk gedrag wel en niet wordt geaccepteerd, investeren we weer in een veilig schoolklimaat en het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag.

Kentalis beschikt over een klachtenregeling. Kentalis Onderwijs is aangesloten bij de Landelijke Commissie Onderwijsgeschillen. Ouders/verzorgers kunnen met een klacht terecht bij een van de interne klachtenfunctionarissen. Gaat het om ongewenst gedrag zoals (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie of geweld, dan kunnen ouders terecht bij externe vertrouwenspersonen. Meer informatie hierover vindt u op deze website

Internet gebruik

Somtoday

Kentalis werkt met het online leerplatform Somtoday. Hiermee is het mogelijk om cijfers in te zien, agenda's te beheren en opdrachten in te leveren. Tevens verloopt de oudercommunicatie via dit platform. Leerlingen, ouders en personeel kunnen zo plaats- en tijdonafhankelijk inloggen. We begeleiden leerlingen bij het meer verantwoordelijkheid te nemen voor het  eigen leerproces, door ze te helpen bij het plannen en het creëren van overzicht. We streven ernaar dat elke leerling naar vermogen zelfredzaam is. 

Bureau Halt

Bureau Halt komt jaarlijks op school om voorlichting te geven over wisselende onderwerpen zoals, sociale media en online veiligheid of groepsdruk.

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet.

Laptops

In veel lessen worden laptops en iPads ingezet voor de verwerking van de lesstof. Het is leerlingen niet toegestaan om op deze apparaten software te installeren. 

 

Gedragsregels

De basisregel op school is: 'Je gedraagt je'.

Hiermee bedoelen we: Je gaat met andere mensen om zoals je zelf behandeld wil worden. Je gaat netjes om met de spullen van een ander.

Aan het begin van ieder schooljaar nemen mentor en leerlingen de Gouden Regels van de school door:

1.    Communicatie; ga in gesprek en luister naar elkaar

2.    Respect; behandel een ander en andermans spullen zoals je zelf behandeld wilt worden

3.    Samenwerking; wees aardig voor elkaar en help elkaar

4.    Rust; gedraag je rustig in en om de school

5.    Afspraken; kom je afspraak altijd na

 

Om heldere gedragsverwachtingen te hebben zijn een aantal voorbeelden verder uitgewerkt:

Communicatie

  • Ik geef mijn grenzen aan en haal hulp als ik dat nodig heb.

Respect

  • Ik help mee de school schoon en opgeruimd te houden
  • Ik zorg ervoor dat we een fijne sfeer hebben,
  • Ik zorg ervoor dat mijn gezicht zichtbaar is, mijn hoodie is niet over mijn hoofd

Samenwerking

  • Ik volg aanwijzingen van het personeel op

Rust

  • Ik heb in mijn kluisje:
    • Mijn jas
    • Mijn pet en/of muts
  • Mijn mobieltje gaat in de telefoontas in de klas en de telefoon staat in ‘vliegtuigmodus’.
  • Ik gedraag me rustig in de gangen

Afspraken:

  • Ik neem de juiste schoolspullen mee naar school en de klas in
  • Ik ben op tijd in de les
  • Ik ga de klas in als ik toestemming heb van de docent
  • Ik eet in de pauzes of voor of na schooltijd.