Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Hiermee formuleren wij doelstellingen op maat voor onze leerlingen.

VO
Dit jaar hebben 15 leerlingen eindexamen gedaan, 12 zijn er geslaagd. 
100% is geslaagd op niveau VMBO-BB             100% is geslaagd op niveau VMBO-KB
75% is geslaagd op niveau VMBO-TL                0% geslaagd op de HAVO

ABDB
Dit jaar heeft 100% van de laatstejaarsleerlingen hun diploma behaald.

Sociaal emotionele ontwikkeling

Twee keer per jaar brengt de Guyotschool voor VSO de sociale competenties van alle leerlingen in kaart. Naast het volgen van de didactische ontwikkeling, is het van belang om de ontwikkeling van sociale competenties van de leerlingen te volgen.  We gebruiken het instrument; de Ik en de Ander vragenlijst (IKAN) om competenties te volgen. Deze vragenlijst wordt binnen Kentalis ontwikkeld en afgestemd op leerlingen binnen het VSO voor cluster 2. De resultaten van de IKAN geven handvatten voor het lesaanbod op het VSO en geven tevens de leerlingen inzicht in hun eigen competenties. Mede op basis van de resultaten van de IKAN ondersteunen en begeleiden we de leerlingen zo gericht mogelijk en helpen hen om hun talenten te ontwikkelen. Zo worden zij voorbereid om zo optimaal mogelijk te functioneren in de maatschappij.

Onderwijsresultaten

Cognitieve ontwikkeling/overige ontwikkelingsgebieden

Om de verwachte leeropbrengsten te behalen, volgen we de vorderingen en brengen de leeropbrengsten in kaart door te observeren en te toetsen. We gebruiken hiervoor zowel methode gebonden als methode onafhankelijke toetsen. Tijdens leerling vergaderingen en/of rapportvergaderingen worden tussentijds de resultaten besproken. Hiervan wordt een terugkoppeling gegeven aan de CVL (Commissie voor Leerlingzorg).

De kernvakken Nederlands, Engels, Rekenen en Wiskunde worden getoetst middels de CITO 0,1,2,3 toetsen voor VO. Voor Arbeid en Dagbesteding worden de CITO PRO/VSO toetsen gebruikt. Dit voor de gebieden Begrijpend Lezen, Taalverzorging en Rekenen & Wiskunde. De schoolopbrengsten worden afgezet ten opzichte van de Kentalis Ambities. Om te kunnen bepalen of de opbrengsten naar verwachting zijn, gelet op de school specifieke populatie, is de school bezig met het ontwikkelen van een school-specifieke leerstandaard die gekoppeld is aan de leerroutes.

De leerstandaarden voor Vervolgonderwijs zullen worden gerelateerd aan het regulier onderwijs omdat er diplomagericht wordt opgeleid. De leerstandaarden voor AB/DB zijn vormgegeven in het leerlingvolgsysteem Doen In.

De leeropbrengsten worden jaarlijks geanalyseerd in de schoolanalyse. Hierin worden de data, verklaringen en verbeteracties opgenomen. 

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar zijn 15 leerlingen uitgestroomd: 3 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd, naar een MBO opleiding, een HBO opleiding en naar werk. 12 leerlingen zijn aan het eind van VSO uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. 1 leerlingen stromen door naar het volgende VO niveau.

Informatie over einduitstroom

In onderstaande tabel kunt u zien waar onze leerlingen naar uitstromen als ze onze school na de diplomering/certificering verlaten.

 2022-20232023 - 20242024-2025
MBO niveau 1174
MBO niveau 2363
MBO niveau 3321
MBO niveau 4445
VO- HAVO (na VMBO diploma)020
HBO/Universiteit020
Reguliere arbeidsplaats100
Beschut werk/beschermde werkomgeving000
Dagbesteding210
Verhuisd/buitenland000
Onbekend010
Totaal142513

 

 

 

 

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

In deze tabel kunt u zien waar onze leerlingen naar uitstromen wanneer ze tussentijds onze school verlaten.

 2022-20232023-20242024-2025
Dagbesteding100
Werkplek Arbeid010
Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO)210
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing000
Thuiszitter met leerplichtontheffing001
MBO010
Buitenland100
regulier praktijkonderwijs001
Verhuisd001
Totaal433

 

Informatie over vervolgsucces

In het schooljaar 2024/2025 zijn 4 leerlingen doorgestroomd binnen school. 
1 leerling van BB naar KB
0 leerlingen van TL naar HAVO

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

De laatste 'Kentalis Ouder Ervaringen onderzoek' heeft in 2024 plaatsgevonden en zijn de uitkomsten:

  • Gemiddelde VSO Guyot: 6,6 (vorige meting, 2020 – 7,5) 

In 2025 is het Leerling Ervaringenonderzoek afgenomen met als resultaat:

  • Gemiddelde VSO Guyot: 6,8
  • Responspercentage: 85%

In 2020 is het medewerkerstevredenheidsonderzoek afgenomen met als resultaat:

  • Gemiddelde VSO Guyot: 7,7
  • Responspercentage: 26 medewerkers





     

Audit of inspectie

Vanuit de inspectie , uitgevoerd op 11 oktober 2023, is de kwaliteit van het onderwijs op schoolniveau beoordeeld met ‘voldoende’. Het onderwijs op de Guyotschool voor VSO is daarmee van basiskwaliteit.

Naar aanleiding van het bezoek van de inspectie zijn in hoofdlijnen de algemene conclusies:

  • De aangeleverde documenten zijn op orde.
  • De school is in ontwikkeling, in de goede richting en collega’s worden betrokken bij de ontwikkelingen.
  • Het onderwijsleerproces is als voldoende beoordeeld.
  • Er zijn goede lessen gezien met betrokken leerlingen en docenten.
  • De veiligheid op school is als voldoende beoordeeld.
  • Zicht op ontwikkeling en begeleid van leerlingen. De school heeft een goed gevisualiseerde zorgstructuur.  
  • De uitvoering van de kwaliteitszorg is als voldoende beoordeeld
  • De leerlingen zijn trots op de school en tweetaligheid wordt gewaardeerd. Leerlingen vinden de gebaarvaardig van de meeste collega’s voldoende en zijn op de hoogte dat een aantal collega’s een studie ter verbetering van hun gebarentaal volgen.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot onderstaande maatregelen, deze maatregelen worden vanaf schooljaar 2023-2024 cyclisch uitgevoerd, zodat we als school goed in ontwikkeling blijven. 

  • Gericht ontwikkelingen van didactisch-pedagogische vaardigheden vanuit de leervraag/ondersteuningsbehoefte van de leerling;
  • Opbrengst gericht werken: we werken bewust, cyclisch en systematisch aan het verbeteren van de resultaten. We stellen hoge verwachtingen en gaan uit van doelgericht werken.
  • We hanteren een goede kwaliteitscyclus, waarin we gebruik maken van alle verzamelde data, deze data vertalen naar ontwikkelpunten voor de school.
  • Gericht aandacht voor het, taalbeleid, rekenbeleid en burgerschap.