Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Hiermee formuleren wij doelstellingen op maat voor onze leerlingen.

VO

Dit jaar hebben 12 leerlingen eindexamen gedaan. 100% is geslaagd op niveau VMBO-BB, 75% is geslaagd op niveau VMBO-KB, 80% is geslaagd op niveau VMBO-TL, dit percentage kan nog oplopen naar 100%. 0% geslaagd op de HAVO, dit percentage is laag mede door het lage aantal leerlingen die examen hebben gedaan op de HAVO.

De ambitieresultaten en opbrengsten van taal, leesvaardigheid, Engels, rekenen en wiskunde worden z.s.m. geplaatst.

ABDB

De ambitieresultaten en opbrengsten van begrijpend lezen, taal, spelling, rekenen, mens, natuur en techniek en mens& maatschappij worden z.s.m. geplaatst.

Sociaal emotionele ontwikkeling

Twee keer per jaar brengt de Guyotschool de sociale competenties van alle leerlingen in kaart. Naast het volgen van de didactische ontwikkeling, is het van belang om de ontwikkeling van sociale competenties van de leerlingen te volgen.  Er is dit schooljaar gestart met een nieuw instrument om deze competenties te volgen; de Ik en de Ander vragenlijst (IKAN). Deze vragenlijst wordt binnen Kentalis ontwikkeld en afgestemd op leerlingen binnen het VSO voor cluster 2. De resultaten van de IKAN geven handvatten voor het lesaanbod op het VSO en geven tevens de leerlingen inzicht in hun eigen competenties. Mede op basis van de resultaten van de IKAN ondersteunen en begeleiden we de leerlingen zo gericht mogelijk en helpen hen om hun talenten te ontwikkelen. Zo worden zij voorbereid om zo optimaal mogelijk te functioneren in de maatschappij

Onderwijsresultaten

Cognitieve ontwikkeling/overige ontwikkelingsgebieden

Om de verwachte leeropbrengsten te behalen, volgen we de vorderingen en brengen de leeropbrengsten in kaart door te observeren en te toetsen. We gebruiken hiervoor zowel methode gebonden- als methode onafhankelijke toetsen. Tijdens leerling vergaderingen en/of rapportvergaderingen worden tussentijds de resultaten besproken. Hiervan wordt een terugkoppeling gegeven aan de CVL (Commissie voor Leerlingzorg).

De kernvakken Nederlands, Engels, Rekenen en Wiskunde worden getoetst middels de CITO 0,1,2,3 toetsen voor VO. Voor Arbeid en Dagbesteding worden de CITO PRO/VSO toetsen gebruikt. Dit voor de gebieden Begrijpend Lezen, Taalverzorging en Rekenen & Wiskunde. De schoolopbrengsten worden afgezet ten opzichte van de Kentalis Ambities. Om te kunnen bepalen of de opbrengsten naar verwachting zijn, gelet op de school specifieke populatie, is de school bezig met het ontwikkelen van een school-specifieke leerstandaard die gekoppeld is aan de leerroutes.

De leerstandaarden voor Vervolgonderwijs zullen worden gerelateerd aan het regulier onderwijs omdat er diplomagericht wordt opgeleid. De leerstandaarden voor AB/DB zijn vormgegeven in het leerlingvolgsysteem Doen In.

De leeropbrengsten worden jaarlijks geanalyseerd in de schoolanalyse. Hierin worden de data, verklaringen en verbeteracties opgenomen. 

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar zijn 20 leerlingen uitgestroomd: 4 leerlingen zijn tussentijd uitgestroomd, naar een Kentalisschool dichter in de buurt, de dagbesteding en naar het buitenland. 10 leerlingen zijn aan het eind van VSO uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. 2 leerlingen stromen door naar het volgende VO niveau.

Informatie over einduitstroom

De gegevens voor het schooljaar 2022-2023 worden zo spoedig mogelijk aangevuld.

 

 2020-20212021 - 20222022-2023
MBO niveau 1121
MBO niveau 2023
MBO niveau 3223
MBO niveau 4314
VO- HAVO (na VMBO diploma)210
HBO/Universiteit100
Reguliere arbeidsplaats211
Beschut werk/beschermde werkomgeving010
Dagbesteding122
Verhuisd/buitenland000
Onbekend110
Totaal131314

Informatie over tussentijdse uitstroom

 2020-20212021-20222022-2023
Dagbesteding001
Werkplek Arbeid100
Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO)122
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing000
Thuiszitter met leerplichtontheffing000
MBO000
Buitenland001
Totaal224

Informatie over vervolgsucces

In het schooljaar 2022/2023 zijn 2 leerlingen doorgestroomd binnen school. 
1 leerling van BB naar KB. 
1 leerling van TL naar HAVO.

De gegevens voor het schooljaar 2023-2024 worden zo spoedig mogelijk aangevuld.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

De laatste 'Kentalis Ouder Ervaringen onderzoek' heeft in 2020 plaatsgevonden en zijn de uitkomsten:

  • Gemiddelde Kentalis: 8,1 (vorige meting, 2018 -  8,0)
  • Gemiddelde VSO Guyot: 7,5 (vorige meting, 2018 – 7,6) 

Daarnaast is in 2021 het Leerling Ervaringenonderzoek afgenomen met als resultaat:

  • Gemiddelde VSO Guyot: 7,4 
  • Responspercentage: 93%

En in 2020 is het medewerkerstevredenheidsonderzoek afgenomen:

  • Gemiddelde VSO Guyot: 7,7
  • Responspercentage: 26 medewerkers

Audit of inspectie

Vanuit de audit, uitgevoerd op 10 december 2020, is de kwaliteit van het onderwijs op schoolniveau beoordeeld met ‘voldoende’. Het onderwijs op Kentalis Guyot VSO is daarmee van basiskwaliteit.

De actieve en voortvarende inzet van de schoolleiding en het team laat positieve resultaten zien. Dit is eveneens tot uitdrukking gekomen tijdens de voortgangsgesprekken die in de loop van het afgelopen jaar zijn gevoerd tussen schoolleiding en auditor(en)

Op 7 december 2022 vond een collegiale visitatie plaats en hebben collega-directeuren een interne audit uitgevoerd. De algemene conclusies in hoofdlijnen zijn:

  • De aangeleverde documenten zijn op orde.
  • De school is in ontwikkeling, in de goede richting en collega’s worden betrokken bij de ontwikkelingen.
  • De aangeleverde OPP’s zijn op de juiste wijze opgesteld. Klassenplannen aanwezig en ook nog in ontwikkeling.
  • Er zijn goede lessen gezien met betrokken leerlingen en docenten. De gehanteerde lesopbouw is qua structuur getoetst.
  • Zicht op ontwikkeling en begeleid van leerlingen. De school heeft een goed gevisualiseerde zorgstructuur. Leerlingen hebben behoefte aan een electronische leeromgeving (ELO), waarin ook huiswerk, toetsen en cijfers staan. Vanaf augustus 2023 werken we met Somtoday, waarmee aan deze wensen voldaan kan worden.
  • De leerlingen zijn trots op de school en tweetaligheid wordt gewaardeerd. Leerlingen vinden de gebaarvaardig van de meeste collega’s voldoende en zijn op de hoogte dat een aantal collega’s een studie (gebarentaal) volgen.
  • Leerlingen ervaren dat de lessen aansluiten bij hun toekomst. Een vwo-aanbod wordt gemist. De leerlingen zien graag meer gebruik van digitale middelen (o.a. digibord).

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot onderstaande maatregelen, die vanaf schooljaar 2022-2023 worden uitgevoerd en een continu aandachtspunt zijn.

  • Gericht ontwikkelingen van didactisch-pedagogische vaardigheden vanuit de leervraag/ondersteuningsbehoefte van de leerling; 
  • Opbrengst gericht werken: we werken bewust, cyclisch en systematisch aan het verbeteren van de resultaten. We stellen hoge verwachtingen en gaan uit van doelgericht werken.
  • Zicht op ontwikkeling en begeleiding van leerlingen: we stellen doelen en volgen de ontwikkeling van de leerling en informeren ouders.
  • Gericht aandacht voor het Masterplan Geletterdheid, taalbeleid, rekenbeleid en burgerschap.