Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Met pedagogisch klimaat bedoelen we alles wat er in een omgeving is, dat er voor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Hierbij gaat het om factoren die al aanwezig zijn, maar ook om factoren die door de medewerkers van de school weloverwogen worden gecreëerd. We vinden het belangrijk om samen te werken aan een veilige school met een prettige sfeer, waar ontwikkeling en leren centraal staan.

Voor een prettig pedagogisch klimaat is het van belang dat er sprake is van onderling respect tussen leerlingen en tussen docent en leerling. Op school respecteren we de eigenheid en de autonomie van elke jongere en elkaars verschillen. We vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij elkaar, je invoelend kunnen opstellen en naast de leerling kunnen gaan staan. We werken vanuit een vertrouwensrelatie en vinden het belangrijk dat leerlingen goede relaties met anderen ontwikkelen.

Tevens vinden we het belangrijk om ons samen met de leerlingen te richten op wat goed gaat.

Wij hebben vertrouwen in de mogelijkheden van de leerling, hebben positieve verwachtingen en streven ernaar dat leerlingen gevoelens van competentie en een positief zelfbeeld ontwikkelen.

We streven naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid en onafhankelijkheid bij de leerlingen.

Actief burgerschap en sociale integratie

Binnen de Guyotschool voor VSO staan taal en communicatie centraal met als doel het welbevinden, de betrokkenheid en de zelfstandigheid van de leerling te vergroten, zodat zij een passende plek in de steeds veranderende maatschappij kunnen krijgen. Om dit doel te realiseren zijn niet alleen de opbrengsten op het gebied van het uitstroomprofiel van belang. Om de leerlingen voor te bereiden op de maatschappij heeft de school zich ook ten doel gesteld dat de leerlingen “actief kunnen deelnemen” en “samenleven” binnen die steeds veranderende maatschappij.

Samenleven is de kern van onze samenleving. Echter, samenleven moet je leren. Net zoals Nederlands, Rekenen of Wiskunde is samenleven een basisvaardigheid die in het onderwijs thuishoort. Op de scholen gaan we uit van waarden die leerlingen in staat stellen zich te ontwikkelen tot actieve en verantwoordelijke burgers van die complexe samenleving. We willen bereiken dat onze leerlingen burgers worden die zelfbewust en mondig zijn, die respect hebben voor andere opvattingen en die willen, kunnen en durven samenwerken en samenleven. De Guyotschool voor VSO zien we hierbij als een oefenplaats.

We werken bij actief burgerschap en sociale integratie vanuit drie pijlers die voortkomen uit onze visie op onderwijs. De sociale en communicatieve vaardigheden van de leerlingen vormen de eerste pijler. Luisteren, je mening geven, voor je eigen belangen opkomen, conflicten oplossen op een vreedzame manier, zijn hierbij belangrijke gebieden. Het uitgangspunt is hierbij dat leerlingen willen, durven en kunnen communiceren. Bij deze pijler is expliciet aandacht voor de gedrags- en omgangsregels die het sociale verkeer ordenen.

De tweede pijler bij de burgerschapsvorming is het overdragen van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en van kennis over democratie. De vertaling hiervoor moet niet alleen tijdens de lessen zichtbaar worden, maar ook binnen de school als geheel. Dit kan bijvoorbeeld door een actieve betrokkenheid van de leerlingen bij het opstellen van doelen en de te volgen leerstof. En het betrekken van de leerlingenraad.

De derde pijler komt voort uit het feit dat de Guyotschool voor VSO een neutrale school is voor leerlingen met een onderwijsbehoefte op het gebied van taal en communicatie. 

Veiligheid

Op school werken wij samen aan een veilige school, zodat de leerlingen de ruimte voelen om zich optimaal te ontwikkelen. Dit doet de school door onderstaande punten jaarlijks terug te laten komen.

  • Aan het begin van het schooljaar worden de omgangsregels besproken binnen de groepen en met de ouders. Medewerkers en leerlingen letten op de naleving van de regels;
  • De mentor bespreekt met de leerlingen op welke manier zij samen kunnen zorgen voor een prettige sfeer in de school. Ook wordt besproken wat leerlingen kunnen doen als er toch onveiligheid wordt ervaren;
  • In september worden er tijdens de Nationale Week Tegen Pesten verschillende activiteiten op school georganiseerd met als doel het begrip voor elkaar te vergroten;
  • Structureel wordt de Monitor Sociale Veiligheid (MSV) afgenomen om het gevoel van veiligheid in en rond de school te monitoren; de uitkomsten hiervan worden omgezet in acties;
  • Ouders/verzorgers krijgen de mogelijkheid om via Social Schools en ouderavonden op de hoogte gesteld te worden van acties die zij kunnen ondernemen om de sociale omgang te bevorderen.

Het gevoel van veiligheid van de leerlingen kan worden beïnvloed door pestsituaties. Pestsituaties zien wij als onacceptabel. Binnen Kentalis wordt met pestsituaties omgegaan vanuit een herstelgerichte benadering. Deze benadering wordt ook op de Guyotschool voor VSO gehanteerd. Bij de herstelgerichte benadering wordt samen met de leerlingen gezocht naar een manier om het gezonde veilige klimaat te herstellen. De medewerkers en leerlingen van de school zijn samen verantwoordelijk voor een fijn leerklimaat. In de praktijk betekent dit dat er twee pesttrainers (waarvan 1 antipestcoördinator) op school zijn aangesteld, die mentoren en leerlingen ondersteunen bij het herstellen van de veiligheid, wanneer dit de leerlingen zelf niet is gelukt. Alle betrokken leerlingen worden uitgenodigd bij de pesttraining, om samen afspraken te maken die aansluiten bij het herstelrecht: de schade die is veroorzaakt kan hersteld worden en er worden samen afspraken gemaakt over hoe de leerlingen in het vervolg met elkaar omgaan.

Internetgebruik

Vriendelijk gebruik van internet en sociale media

De regels voor het gebruik van internet en sociale media op school zijn gelijk aan de gedragsregels in normale omgang met elkaar op school, op het Verblijf of op een werkplek. Uitingen zijn altijd respectvol. Leerlingen en medewerkers plaatsten zelf geen teksten, foto’s of films die aanstootgevend zijn of beledigend is voor anderen. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel ‘naakt’ er te zien is op een foto of beledigende gebaren. Met leerlingen wordt besproken wat wel en niet wenselijk is.

Het is belangrijk dat de privacy gewaarborgd wordt. De afspraak is dat niemand foto’s, films of andere persoonlijke informatie plaatst van iemand anders, zonder schriftelijke toestemming. De ouders ontvangen aan het begin van het schooljaar formulieren met betrekking tot publicatie van foto’s en films van hun zoon of dochter.

Het gebruik van digitale middelen, zoals een iPad of laptop is mogelijk voor alle leerlingen. De mobiele telefoon kan alleen met toestemming van de docent tijdens een les worden gebruikt. De regel is dat het toestel in de daarvoor bestemde bak wordt gelegd aan het begin van de les. Aan het eind van de les neemt de leerling het toestel weer mee.

Het schoolgebruik van internet, mobiele telefoons en andere digitale devices is een actueel landelijk politiek thema. We volgen de aanbevelingen van het Ministerie OCW in het geval deze niet conflicterend zijn met de visie van Kentalis en de Guyotschool voor VSO.

Gedragsregels

De Guyotschool voor VSO wil een veilige school zijn voor alle leerlingen en medewerkers. Om dit te  waarborgen zijn schoolregels opgesteld. 

Door de kleinschaligheid kennen leerlingen elkaar en kennen de docenten de leerlingen. We voelen ons samen verantwoordelijk voor een goed schoolklimaat en handelen daarnaar.

We gaan uit van de vijf  basis regels.

1. Ik zorg voor mezelf
- Ik ben trots op mezelf.
- Ik zeg duidelijk wanneer iemand moet stoppen met iets wat ik niet fijn vind.
- Ik vraag hulp als ik iets nodig heb.
- Ik let ook goed op wat ik op sociale media zet.

2. Ik zorg voor anderen
- Ik heb respect voor een ander. Ik gebruik bijvoorbeeld geen scheldwoorden.
- Ik communiceer met een ander, niet over anderen.
- Ik vraag een ander te stoppen als diegene mij lastig valt.
- Ik vraag eerst toestemming als ik een foto van iemand maak (portret recht).
- Ik zorg ook voor anderen op sociale media.

3. Ik houd mij aan de schoolafspraken
- Ik zet mijn mobiele telefoon op stil tijdens de schooluren, zodat mijn concentratie niet gestoord wordt.
- Ik neem de goede spullen mee naar school.
- Ik hang mijn jas op aan de kapstok.
- Ik zet geen pet of muts op in de school.
- Ik kom op tijd in de les. Wanneer ik te laat ben haal ik een gele brief bij de opvang.
- Ik ga in de pauze of tijdens de leswisseling naar het toilet.
- Tijdens de les is mijn mobiele telefoon op de plek die door de docent wordt aangegeven.
- Als ik uit de les gestuurd wordt ga ik naar de opvang. Daar vul ik een rode brief in.

4. Ik zorg goed voor spullen in mijn omgeving en in de pauze
- Ik ga netjes om met mijn eigen spullen en die van een ander.
- Ik vraag om toestemming als ik andermans spullen wil gebruiken.
- Ik houd de school schoon en opgeruimd. Ik ruim mijn eigen afval op.
- In de pauze gebruik ik een stoel om op te zitten, en zet mijn schoenen niet op tafel of stoel.
- In de pauze heb een koptelefoon op of oortjes in. Maar geen geluidsbox in de Honneborg.

5. In de vaklokalen werk ik volgens de daar geldende veiligheidsregels om ongelukken te voorkomen.