Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Algemeen

Voor leerlingen met TOS is het belangrijk dat zij leren communiceren met hun omgeving. Daarom besteden wij veel aandacht aan hun communicatieve ontwikkeling. Dit loopt als een rode draad door ons onderwijsprogramma. Daarnaast leren onze leerlingen samenwerken en verantwoordelijkheid dragen. Wij werken vanuit veiligheid en structuur naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid en communicatieve zelfredzaamheid. We bieden de kinderen op een intensieve manier 100% van de lesstof aan, maar differentiëren op verwerking. In de kwaliteitskaart is te zien dat de standaardmethode niet volledig past bij onze doelgroep. Daarom voegen we aan de onderwijsplannen leerroutekaarten toe met passende doelen.

In onze leerteams koppelen we methodisch- thematischgericht onderwijs aan in onderstaande vakken. We doen dit zichtbaar in onze themaplanner vier keer per schooljaar. 

Ambitie 

Onze kinderen hebben een TOS of een vermoeden van TOS. Dit betekent dat onze leerlingen gemiddeld over minder stimulerende kenmerken beschikken. Het werkgeheugen van een groot deel van onze kinderen is snel overbelast. Een zwak werkgeheugen zorgt voor uitdagingen in het leren. De capaciteit van het werkgeheugen is doorslaggevend voor het leveren van goede leerprestaties.  

We kiezen ervoor onze ambitie hoog te stellen voor onze doelgroep. We geloven in het positieve effect van het hebben van hoge verwachtingen én het bieden van kansrijk onderwijs. We volgen hierin de ambities opgesteld door Kentalis.  

Kentalis Onderwijs stelt voor alle doelgroepen de volgende ambities: minimaal 75% van de leerlingen stroomt aan het eind van de schoolloopbaan uit op het benodigde niveau voor het uitstroomniveau zoals twee jaar vóór uitstroom gesteld in het ontwikkelingsperspectief.

Lezen

Het goed ontwikkelen van het fonemisch bewustzijn (bewustzijn van klanken in woorden - rijmen) en het verwerven van letterkennis helpt bij het lezen later. In de groepen 1 en 2 besteden we hier veel aandacht aan. In de groep 3 en 4 werken we met onze leerlingen intensief aan het technisch lezen met de methode Veilig Leren Lezen en middels thematisch leesonderwijs Zin In Lezen. Vanaf groep 4 gaan we systematisch verder met het voortgezet technisch lezen. In de bovenbouw lezen onze leerlingen leesteksten passend bij de thema’s, dit vergroot de leesopbrengsten én de motivatie. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken wij gebruik van het onderwijsaanbod de Bieb In School, het maakt lezen leuk!

Taal

De ruimte krijgen, taal ontdekken en werken met ons ontwikkelingsmateriaal. Dat telt voor jonge kinderen op onze school. Veel aandacht gaat uit naar de spraak- en taalontwikkeling en de totale ontwikkeling van het jonge kind. Zo geven we samen met de logopedisten vorm aan taalonderwijs. De taallessen verwerken we in groep 3 in de methode Veilig Leren Lezen. In groep 4 t/m 8 werken we methodisch en thematischgericht met Taal op Maat.

Spelling

In de groepen 1-2 werken we aan het fonemisch bewustzijn en letterkennis. Want dat speelt een doorslaggevende rol bij het leren lezen in groep 3. Omdat dit zich niet vanzelf ontwikkelt, doen leerkrachten van groep 1 en 2 veel activiteiten met letters en klanken. De werkmap biedt daarvoor veel suggesties, onder meer analyseren (hakken) en synthetiseren (plakken). De spellingslessen zijn bij groep 3 opgenomen in de leerstof van Veilig Leren Lezen. In groep 4 t/m 8 komen ze terug via Spelling op Maat. 

Begrijpend Lezen 

Vanaf groep 4 gaat onze expliciete aandacht uit naar begrijpend lezen. We gebruiken de lessen die horen bij Nieuwsbegrip en thematische teksten. Voor het begrijpend lezen is het belangrijk dat kinderen hun woordenschat vergroten. In alle groepen geven we daarom extra aandacht aan de mondelinge taalvaardigheid en de woordenschat van de leerlingen. Voor het vergroten van de woordenschat gebruiken we in groep 1-2 Logo3000, in groep 3 Logogroep3 en themawoorden en in groep 4 t/m 8 gebruiken we thema woorden passend bij het thema, met als bron de WAK-woordlijsten. Leerkrachten stimuleren bewust de communicatie in hun contact met de leerlingen. Daarnaast werken we met logopedisten intensief samen aan de mondelinge taalvaardigheid van iedere leerling. 

Rekenen 

In de kleutergroepen wordt er gewerkt met de methodiek Met Sprongen Vooruit. Alle rekendoelen voor groepen 1-2 worden daarin aangeboden. Ook maken we gebruik van de werkmap Beginnende gecijferdheid. Door de kinderen ervaring te laten opdoen en door de activiteiten met ze te ondernemen op het gebied van tellen en getalbegrip, meten en meetkunde leggen we een stevig fundament voor beginnende gecijferdheid. Het leren rekenen in groepen 3 t/m 8 doen we met De Wereld in Getallen. In groep 3 en 4 ondersteunen we dit met spelenderwijs leren rekenen. 

Wereld oriënterende vakken 

De wereld oriënterende vakken zijn verweven in thematisch leren op de Prof. Huizingschool. Met thematisch leren bedoelen we een doordachte, sterk inhoudelijke, brede ontwikkeling aanpak, waarin leerlingen gedurende een periode in een thema worden ondergedompeld. De thema’s zijn breed en nodigen uit tot leren en het op doen van kennis en vaardigheden. Door op deze wijze te werken, zorgen we voor een sterke en rijke leeromgeving waarbij we doelen uit onze methodes van WO aan thema's koppelen.
De thema's komen meerdere malen in de schoolloopbaan van de leerling voorbij. We stapelen kennis op kennis en kunnen in de lessen goed aansluiten bij de voorkennis van de leerlingen. We werken schoolbreed in vier themaperiodes. In de leerteam-vergaderingen bereiden we het thema en het leerstofaanbod voor.
De thema's beginnen met een gezamenlijke start en eindigen met een thema afsluiting voor ouders. De thema's zijn uitgewerkt voor groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8.

Bewegingsonderwijs

Door  te bewegen verkent een leerling zijn omgeving en ontwikkelt hij/zij het ruimtelijk gevoel. Vooral op jeugdige leeftijd zijn motorische vaardigheden voor een leerling van van essentieel belang in het spel met leeftijdsgenoten. Het bewegingsonderwijs richt zich niet alleen op lichamelijke ontwikkeling (door oefening van het evenwicht, het lopen, de lichaamshouding en de ontwikkeling van het uithoudingsvermogen) maar levert ook een bijdrage aan de sociale ontwikkeling, bijvoorbeeld bij het toepassen van spelregels. Alle groepen krijgen bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. Wij douchen na de les (vanaf groep 5).
 

Sociale vaardigheid in de groep

Wij implementeren de TOS methodiek PeTOS. Petos is de makkelijk uit te spreken afkorting van psycho-educatie TOS. Met Petos werken kinderen met een taalontwikkelingsstoornis systematisch aan het leren ‘lezen’ van de eigen (binnen)wereld en die van anderen. Petos is een leerlijn en klassikale lesmethode voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis in groep 1 tot en met 8 van het speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs. Petos heeft vijf thema’s die elk jaar terugkeren: ik & jij, mijn gevoelens, mijn lijf, mijn wereld en mijn taal & TOS. Petos is ontwikkeld door professionals uit het cluster-2 onderwijs en een senior onderzoeker van de Kentalis Academie. Door met Petos te werken versterken we de sociale vaardigheden van onze leerlingen. 

Seksuele opvoeding

In ons onderwijs aan onze leerlingen is seksualiteit en relatievorming een onderdeel van de gehele kennisoverdracht. Daarvoor zetten we de methode Petos en Kriebels in je buik in. We nemen ook deel aan de 'week van de Lentekriebels'. In de methodiek zij alle kerndoelen opgenomen passend bij de seksuele vorming. Wij benaderen vragen over seksualiteit vanuit het individuele ontwikkelingsniveau en stemmen af. De voorlichting richt zich op de sociale, ethische en emotionele aspecten.  

Godsdienst en levensbeschouwelijk onderwijs

In ons land, binnen onze school, ontmoeten veel culturele stromingen elkaar. Binnen onze school proberen we voorwaarden te scheppen om open te staan voor andere culturen dan onze, andere tradities en andere godsdiensten. Dit kan aan de orde komen tijdens kringgesprekken, maar ook bij de lessen Petos of themalessen gekoppeld aan burgerschap. 

Beeldende vorming - Cultuur educatie

In iedere groep wordt wekelijks aandacht besteed aan beeldende vorming. De leerlingen leren op diverse manieren met materialen om te gaan. Daarnaast leren zij allerlei technische vaardigheden. Gedurende schoolloopbaan is er voor de leerlingen een aanbod van activiteiten op het gebied van cultuureducatie in samenwerking met de kunstenschool Kaliber. Hieronder valt beeldende vorming, muziek, dans en museumbezoek. Jaarlijks gaan kinderen naar een voorstelling of wordt een voorstelling op school gegeven. 

ICT vaardigheden 

Wij werken met Delta De Draak dit is pakket van lessen digitale geletterdheid voor de groepen 1 t/m 8. 
Delta de Draak is een complete doorlopende leerlijn voor ICT-aanbod. Het kent een gestructureerde opbouw van concrete lessen die ruimte laat voor nuance en interpretatie voor onze doelgroep. Delta is gebaseerd op SLO-leerdoelen digitale geletterdheid. De 4 thema’s ICT-basisvaardigheden, Computational thinking, Mediawijsheid en informatievaardigheden vormen een geïntegreerd geheel in ons thema aanbod. 

Activiteiten

Gedurende het schooljaar worden er verschillende activiteiten in het kader van thematisch onderwijs, en cultuureducatie, Burgerschap ondernomen waarvoor het weekrooster van de klas wordt aangepast. Als belangrijkste activiteiten noemen wij hier:

  • Sportdag en sportprojecten; zoals schaatsen, paardrijden en/of judoprojecten
  • Excursies; voor onze leerlingen is het belangrijk dat zij veel ervaringen opdoen en ook al doende leren. Excursies zijn gekoppeld aan het thema, en worden bij regelmaat georganiseerd. Er kunnen bezoeken gebracht worden aan musea, winkels, bedrijven, openbare instellingen, de boerderij, het bos etc.
  • Culturele en muzikale activiteiten uitgaande van ons cultuureducatieplan 
  • Thema openingen vier keer op jaarbasis en thema afsluiting met ouders vier keer op jaarbasis.